صفحه 1:
آسیبهای نو پدید

صفحه 2:
م الث ال ام

صفحه 3:
اد رت بای ویب وگن ای به البرک دسا ۱۹۲۵ کشد شد را دب یر ‎wieder‏ گیروتو هکرلن ۰۰۲ ۲, کاتلیرو همکارلن ۰۲ ۲۰ یبانگ۱۹۹۷. گسلدبرگ ۱۹۹۸ و دیگرلن ( لتدرسون ۰۱ د اع آسس تحتیقات انگیره کاربران یزان ینگی روانیبه انترنت. وضعیت اقتصادی. اجتماعی, تحصیلی. عزت نفس, افسردگی. مهارت های ارتباطی اقطراب شخصیت. ‎he ly) bag alae lg‏ كارى. ويزكى هاى افراد معتاد به آن مورد بررسی قرار گرفته

صفحه 4:
اعتیاد تکنولوژیکی با اینترنتی ای کیک رل رل موی تعریف شود اين ‎ae!‏ ممکن است انفعالی ‎vet aay 1 saat)‏ های رایانه بی) با باشد و معمولا جنبه هاى القا كننده .به افزايش تمايل اعتیادی کمک ‎Spe ag‏ 0999 :اين اختلال با عناوين متفاوتى از قبيل »وابستكى رفتارى به اينترنت »استفاده مرضى از اينترنت »استفاده مشكل زا ان »استفاده بيش از اندازه از اينترد استفاده غير سنازشى از .و اختلال اعتياد به اينترنت معرفى مى شو

صفحه 5:
تعریف گلدبرگ (1998): اعتیاد اینترنتی عبارت است از استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت که با معیارهایی چون تحمل و علائم کنارهگیری ( که شامل افسردگی, احساس تنهایی, اضطراب و ضعف .اعتماد به نفس است) همراه می باشد نتایج تحقیقات مختلف در جهان درصد مبتلایان به اعتیاد اینترنتی را بین 5 الی 10 درصد کاربران اعلام جنسیت مردان 9۵60 و زنان 9۵40 از سس معناد , خود اختصاص داده است (شور 1997

صفحه 6:
جایگاه تشخیصی اعتیاد به اینترنت وم ميا مرف تيدب تا مج دزی پا 141-6 5 (] نون مخ تخس رسک در رو ره مج مرهج سس رام و مشاهده ویژگی های شبیه علائموابستگی داروبییعنی تحمل تک و احساس اجبار و استفاده از انترنت در برخی از کاربرانباعث شد که برای سو. مصرث مواد اقنباس كنند. غالب محتقان به 1۷1-۷ ‎٩‏ ] محتتان «اين نتيجه رسيدند كه اعتياد به اينترنت به اختلال كنترل تكاته مانند قماربازى مرضى شبيه تر است تا اعتياد .ابتدا معيارهاى اعتياد به اينترنت را از معيارهاى

صفحه 7:
بازی های رایانه ای بازی های رایانه ای حدود چهل و پنج سال قدمت دارند. اولین بازی رایانه ای به نام «جنگ فضايى» 5 «شهاب سنگ هاء از نخستین بازی های رایانه ای .ساخته شده در در آمریکا بودند بعد از یک دهه استفاده و ساخت بازی های رابانه ای از جنبه های پژوهشی خارج شده و به بازی و مراکز تفریحی انتقال یافت کاربران | ب هاى

صفحه 8:
دو رویکرد عمده نسبت به بازی های رایانه ای برخی بازی های رایانه ای را پدیده ای مفرح و ابزاری برای رشد استعدادها و مفيد مى شناسند دسته ای دیگر آن را دارای تأثیرات سوء جسمانی, روانی, اجتماعی, سیاسی و فرهنگی می دانند که قابلیت تأثیر گذاری بر روحیات؛ رفتار و بالاخره هویت فرهنگی کاربران را در سطوح مختلف سنی فراهم می نماید

صفحه 9:
پیامدهای اعتیاد اینترنتی نتایج مطالعات نشان داده است استفاده بی رویه از اینترنت ممکن است با علائم و پیامدهای روانی و اجتماعی توام باشد در مطالعه ‎2S.‏ بيكر (2000) نشان داده شد که 3/2 والدین شرکت کننده در یک مطالعه ‎anos‏ یابی ادعا کردند استفاده از اینترنت رفتارهای ضد اجتماعی را در کودکان و نوجوانان شان افزایش داده است. در مطالعه گروس و همکاران, 2002 استفاده از اینترنت در دانش آموزان با اضطراب .اجتماعی و تنهایی آنان در مدرسه همراه بوده است نتایج مطالعه کروت و همکاران 1998 نشان استفاده سه ساعت نت در هفته ‎TE‏ ا را افزایش .اجتماعی را در طی 2 سال کاهش می

صفحه 10:
پیامدهای اعتیاد اینترننی ‎an‏ 6 در زمینه اعتیاد اینترنتی: مشترکان اینترنت دو دسته :اند ‏مصرف کنندگان وابسته ‎ob sian:‏ کنیدگان: غپروانسته ‏ایسته ها ان إينترنت براى برقرإرى ارتباط اجتماعى و ارتباط با غربيع ها ‎ape,‏ رم ات 1 لى كه غير وانسته هأ هدكشان 3 وری اطلاعات است ‏تحقیقات دانشگا رت نورد شاور نشا ‎Si‏ كه ‎sine‏ به | نت عمدتاً ۳ مذگرء درونگرا و آفسرده اند [نادحی, سعیدی, 1385) ‏در ایران نتایج تحقیقات انجام شده بر روي دانشجویان دانشگاه های مشهد یستی پرشکی اصفهان میزا اعتیاد 9 ‎pets‏ ين صفر نا 15 ترصد أز كاربران نشات ‏.داده است ‎ ‎ ‏گروه اس جوان و نوجوان بالاترین لاترین کاربران مرا اير ‎a saa‏ را لاس مد دوواد ‎Bs‏ ‏!402 ‏5 درگاهی م5 ۱۳

صفحه 11:
ویژگی های روانی-اجتماعی سوء استفاده کنندگان از

صفحه 12:
پیامدهای اعتیاد اینترننی استفاده بی روبه از بازی های رایانه اي پیامدهای مثبت ابه همراه دارد. در ترتیبیان و همكاران: ‎١ 1386 wo‏ نشانٍ ‎als‏ شده بازی های رای خشن با يش معنى دار در انك فیزیولوزیک شامل ‎setts Je‏ ضربان قلب و تعداد ‎OE esc Sis‏ ات ارا بارت معنن ‎um ach « 5‏ معنی دار د ۹ برخاسگری توجوانان و أزمايش تفن یک ران و همکارا در بي مطالعه ور شوم و ۱ یورب 4 بسران" از 10 ساعت در هفته و 047؟ دختران بيش از 4 بازی می . نوع بازی های > 6 حضونت انسانی» 2 شوت 3 2 تونی ) 9۵26 ور 3 00 آمو رت سرگرمی بوده است. 13243“ نان خوا دائمی ‎es pot‏ . 0 با نان دز = زمان را ‎oe‏ ۳ .خواب و استراحت برای ‎en‏ ده می

صفحه 13:
پیامدهای اعتیاد اینترنتی ای ۱ اعتیاد به بازی های کا 1 مظرخ رش ری ‎ial‏ شمن أشتعال ذهنى ,و دائم بت وم باریه احساس عدم ۳ ‎ru‏ پایداری را عم ‎wpe pels‏ أن در تعدا ‎et‏ هده شده دك و داعم مایت قرار و کیت 1 مدرسه:" 1 فردی و ات 0 امتهاعی همزاه است 0 درچه خشونت بازی های کامپیوتری بر پاسخ‌های قلبی-عروفيي 209 ی بزتهزان مور مطالعه ‎i 58 wie) steals‏ هریس 1) نتايج : ازی های خشن کامببوتری باعت اعزایش کوریتز به واسطه ورد شدی استرس ‎WS gars ase SI‏ تج ‎Beet cites pone et ober Sole ee se‏ نير قرار 3 ‏در مطالعه دطالبيان و همكاران» 1386 بر روى بك كروه نوجواثان 12-18 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ساله مراجعهکنند: ‎٠‏ استقادة ‎pi Sess‏ أن بازى هاى راياته ‎ts dase poe a‏ ‎al oj ais Ss!‏ ‎sieges egies titans‏ بداگاهی ‏انا نت ها گاهی اه با اثرا" تا سوم ‎ees‏ ۱ فیلم ها اه وجود مشرو, ‎riya Neos Bees,‏ کر

صفحه 14:
پیامدهای اعتیاد اینترنتی بازی ها و شبیه سازی های رایانه ای در چند ‎Jl‏ | ای کمک به برنامه های تبلیغاتی با هدف انتقال بیام های اجتماعی و بهداشتی انجام می گیرد؛ تکامل یافته اند و بازی هایی کاربران للاعاتى در مورد بیماری ایدز صرفه جویی انرژی ۶ حفظ محیط ‎Stes sores pees‏ ديكم مواد مخدرء کنترل بدن» مسایل جنسی, کشیدن و كنترل فشارروانى ارائه مى كنتد تهيه و تدوين شدهائد (منطقی, 1386) ودر مطالعم ديكي (عليشاهي و هيا ان, 1386) نشان داده شد گروه با ‎sl ally‏ به مجر ‎٠‏ هاى صذا و نور سريع نشان داده و دز هماهة ست موفق تر ‎ee‏ 53 گواه می باشند ‏استفاده از بازیهای کامیپوت کاربرآن در زما ند ۹ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏افزايش توجه ديدا 0 ایی استنباط و د یی كارب 2 ثر بوده است, از باز ‎Se ass‏ ۱۳ موزش های جراحان ۰(باویلر: 2004 , به نقل از حسن پوره 86

صفحه 15:
دلایل اصلی کاربران ابنترنت

صفحه 16:
سبب شناسی اعتیاد اینترنتی مطالعا شنا د د اعتیاد | ى ات سیب حا اد ‎UCL SU Seige aur‏ اميه »,عوامل فردی عوامل اجتماعی و ؛عوامل مربوط به اپنترنت از دسته عوامل فردی می توان از گمنامی كاربران, خوداتكايى ۳29 س تنهایی, درونگرایی و تمابلات آنی و فقدان مهار: ‎et‏ احساس ضعف و توانی دی انجام مور نام برد 1 امل اجتما ان از ضعف حما ارتباط افراد 7 خانواده بایکدیگره اشتفال دوه بر ی مادر مادر و عدم حضور مزر به مدت نی در منزٍل و فرار از وا توسط خود کار See 7 و استفاده ارزان» ‎1١‏ ‏ده د

صفحه 17:
سبب شناسی استفاده از بازی های بارانه ای یکی از مهم ترین عوامل مربوط به استفاده از بازی بعنوان فراغت و سر گرمی می باشد. بر اين اساس استفاده از بازی های کامیپوتری نمایانگر پدیده تفریحی عمده ای است که طی دهه های گذشته تکامل يافته و با ویژگی هایی چون محاسبه, ساختارهای داستانی و معمایی و همراه با هنر پویانمایی و ارائه چهره های واقعی. اثری به واقع فراتر از سرگرمی تماشای تلویزیونی را برای .مخاطبان به همراه دارد پرخاشگری یا تخلیه پرخاشگری از طریق بازیه ای کامیپوتری نیز می تواند یکی از علت های روآوری به بازیهای کامپیوتر میباشد. بر اساس این پرخاشگری به صورت یک نیروی نهفته در انسان حالتی هیدرولیکی اساس بازیهاي كامپپوتري به ویژه آنهاني که فضاي پرخاشگرانه_دارد. الرزى بر خاشكرانه و بالايش روالى ان كمك ميكدد. ای با کمک به حس خیالپردازی در کاربران می تواند مد ی ری تون شود از ۱ ۰ کنند گان در

صفحه 18:
عوامل فردی شامل: شخصیت., هیجان خواهی, هیجانی جویی, کسب لذت, کاهش پرخاشگری, تنهایی» ارضاءء کنجکاویی عوامل اجتماعی : فقدان حضور دائم والدین در منزل؛ استفاده از اوقات فراغت» گسترش استفاده توسط همسالان؛ وجود گیم نت ها و دسترسی ساده و ارزان به بازیهاء ضعف ارتباط اعضاء خانواده با یکدیگر عوامل مربوط به بازیها: جذاب» هیجانی و متنوع بودن بازیهاء ما پر ساختن و تعامل دوجانبه کاربر با بازی» توجه به باز افیکی. و خلاقیت. های هنری». نلاش. باز = خوانی با واقعیات» استفاده از در بازيهار امکان انتخاب متنوع کاربر در طی حفظ کنترل درونی و ‎aoe ou‏ باز5 متعدد چون زمینء؛

صفحه 19:
تشخیص بالینی اعتیاد به اینتر نت (یانک» 1999) علائم اختلال کنترل تکانه(قمار بازی بیمارگون) ساعتدر هفته لستفادم از لينترنت(ولبسته) 38 :جنسيت نوع كاربرى و ميزان اعتياد را تحت تاثير قرار مى دهد مردها به دنيال قدرت» مقام؛ سلطه طلبى و رويا های جنسی زن ها كريد اي موقي وليك يقد رويط لفقل ‎ae‏ يوان دري ‎Wig‏ كران ‎re‏

صفحه 20:
اعتیاد رفتاری :اعتیاد رفتاری جز اصلی اعتیاد است گریفتیز (0900) و اجزای آن عبارتند از برجستگی: مهم ترین فعالیت زندگی شخص که بر تفکر» احساس و رفتار فرد تسلط دارد تحمل: نیاز به فعالیت گسترده و روز افزون برای رسیدن به همان اثرات قبلی نشانه های کناره گیری: حالت و اثر فیزیکی ناخوشایند در موقعی که فعالیت ادامه نمی یابد (زود رنجی و حساسیت) تعارض: درون فردی و بین فردی بازگشت: تمایل برای تکرار فعالیت های قبلی معين

صفحه 21:
9 Me ‏ثم بالينى اعتياد به اينترنت‎ an ‏(اورازا‎ علائم روان شناختى: اختی: 2" مورد نی: 2" مورد

صفحه 22:
نوع ویزهاعتیاد بملينتينت5 ‎Cybersexual Addiction‏ ‎Cyber-related Addiction‏ ‎Net.Compultion‏ ‎Information Overload‏ ‎Computer Addiction‏ A

صفحه 23:

صفحه 24:
درمان اعتباد به اینترنت تمرین متضاد: تعيين ماهيت ويزه تهيه فهرست شخصی: تهیه اعتياد و جدول بندى متضاد براى فهرست فعاليت از موقعى كه از بين بردن عادت های قدیم قرف ‎ue‏ استفاده قرار , 8 فته و از آن ها جشم يوث حملت يروي فقط 0 ساعت قبل 4 ‎ang‏ از سرکار رفتن فرصت برای ۲ اينترنت داشته باشد كروه حمايتى: بيدا كردن آن در ۱ زندكى واقعى باعث كاهش کارت خاطر نشان: 0 سود از وابستگی به اینترنت می شود بكار ‎ous‏ یک برنامه معين را خانواده درمانی: آموزش در کارت بنویسد و همراه داشته خانواده» اصلاح ارتباطات باشد خانوادگی» سرگرمی

صفحه 25:
است که باعث 116 01۱ یک مکالمه جنسی تحریک فرد می شود تعامل اجتماعى بين حداقل دو نفر استكه بيام های ديجيتالى واقعى را با هم مبادله مى کنند تا از نظر جنسى تحريك شده و موجب رضايت خاطر آنها شود

صفحه 26:
on ‎CYBERSEXUAL‏ ۸ معرک برای شیوه بدون بیماری ‎ADRICT LON,‏ ‏تشدید خود تحریکی و استمنا ‏فراهم کردن اسباب رضایت فوری ‏فرار از تتش ها و استرس ها ‏بهنجار کردن هوس های جنسی ‏تاييد شرايط محدود کننده (افراد بی ریخت و...) ‏تسکین اضطراب عملکردی (کژکاری جنسی) ‏تسلط بر ناراحتی های ناشی از سوء استفاده جنسی در کودکی ‎

صفحه 27:
al> 4. ai, CYBERSEXUAL ADDICTION 38 ‎Dhscovery‏ مرحله اکتشاف 0 مرحله عمل ‎dla ys Habituation‏ اعتياد ممأ انام مرمع .2 مرطه وسواس ‎Hopelessness‏ مرحله نااميدى

صفحه 28:
‎CYBERSEXUAL ADDICTION‏ درمان ‏ارزیابی و بررسی عادات فطی در استفاده از انترنت ‏ایجاد تغییرات قابل اندازه گیری در رفتارهای اینترنتی ‏بیان شیوه سر کردن بدون استفاده از اینترنت ‏فهمنیازهای جنسی که سایق اعتیدبه اینترنت است طرح نقشه بيش بینی شده برای مقابله باموقعيت هاى بر خطر اصلاح توجیهاتی که منجر به عود اعتیاد به اینترنت می شود. ‏پیدا کردن حمایت کننده مستمر ‎

صفحه 29:
عرفان های کاذب رابطه دین و پست مدرنیسم پدیده ظهور شبه ادیان و جنبش های نوپدید دینی در صحنه بین المللی را دامن زده است در قرن 49 اساس نهضتی دینی به نام جنبش عصر جدید. تشدید انحرافات اجتماعی پیدایش گروه های تخدیری

صفحه 30:
سه نوع فعالیت گروه های تخدیری در سايه كمرنكشدزدينو بروز مسائلناشماز لزبا تروي آرلمش -1 تفكر بیشتر» تمرکز و دعوتبه آموزد هایگ لیه ادیان ر. عایتقولنین لجتماعیوجهه مثبتی‌داشته و لمریف ردیلستکه به رعایقولعد لجتماعی نیز کمکمیکند برخودر كنار دعوتبه آرلمشو..تشويقيبه شيرف ‎cole‏ قانون - شکنیو جرم. 2 برخودیگر به جادوگری فا لو طالم. بینی‌رویآوردم و لخاذی‌شیادی -3 5 2 و سوء

صفحه 31:
سه نوع فعالیت گروه های تخدیری گروه های شبه دینی-معنوی: که پیروان خود را به نوعی سلوک عرفانی در جهت .تکامل معنوی دعوت می کنند. مانند گروه های اشوء شاهدان یهوه» مهربابا گروه هایی که به آموزش روش های تمرکز فکر و کسب آرامش و تمرین های بدنی و ذهنی و تساهل دعوت می کنند. مانند گروه های تی-ام» یوگا. اشاعه اعتقاد به اصل تناسخ که باعث سوء استفاده جنسی می شود. دیدار با استادان باطنی در خارج و مشکلات اخلاقی و جنایی گروه هایی که معمولا عقاید ضد دینی» اخلاقی و انسانی دارند و پیروان خود را با مواد مخدر و موسیقی خاص به خلسه و تجربه های نا شناخته می کشانند و با درهم شکستن هنجارهای اخلاقی» کسب لذت های جنسی نامشروع؛ لباس و آرایش محرک خود پرستی و ترویج خشونت وجنایت و کسب انرژی جادویی و شيطاني جوانان هنجارگریز دارای اختلالات رواني را تخدیر کرده اشاعه قانون گریزی در جامعه می شوند. ریچارد مایرز جنایتکار که در انجام 09 جنایت شیره ای مشابه را بکار برده است که بر ترانه شبه سازی شده

صفحه 32:
موسیقی متال موسیقی متال جشن وپارتی: که بیشتر متمایل به مسائل جنسی و اجتماعی است که جوانان را به تجاوز و زنای با محارم و مسائل غیر اخلاقی سوق می دهد موسیقی متال آشغال: بر مسائلی مانند خشونت. تندی. غضب و مرگ تمر کز دارد (وندالیسم .هرج ومرج. جرم. طفیان. خود کشی و قتل سوق میدهد) موسیقی متال سیاه: به وضوح به مسائلی چون تجاوز و زنای با محارم. تجاوز. شکنجه و قربانی کردن انسان ها می پردازد مثل خودکشی ‎٩‏ جوان لبنانی در اثر موسیقی هوی متال. استفاده از مواد مخدر و اعمال غیر انسانی درمهمانی های شبانه جوانان قاهره که با گروه های شیطان پرستی ارتباط مستقیم دارند و با موسیقی هوی متال که در گورستان هم بر پا می شود و خون موش و ....توسط افراد آشامیده می شود. گرو ه های راک و متال در ایران

صفحه 33:
گروه های تخدیری كروه هاى تخديرى ماهيت غير دينى دارئد و عملكرد آنها باعث بر هم خوردن نظم و امنيت اجتماعی می گردد و یا بعضا .مرتکب جرم مى شوند و باعث سستى و رخوت در ايمان و اعتقاد و اخلاقيات و هنجارهاى افراد مى شود كروه هاى اول و دوم مورد سوء استفاده يدان قرار مى كيرند و افراد را به مسير هاى انحرافى مى كشائند ولى دسته سوم .اصولا باعث ايجاد جرم و بى نظم اجتماعى مى كردد

صفحه 34:
تهدیدها فضاى مجازى امكان دسترسى به اخبار و سوء استفاده را فراهم ميكند تبلغات دروغين كه سبب كرايش افراد به لنت جوبى» خودخواهى؛ لالبالى كرى؛ استفده از مواد مخدر و الکل و مخالفت با . هنجارها و روابط سوء جنسى مى شود استفاده از فضاى مجازى باعث دور شدن فرزندان از خانواده و اعتياد به اينترنت سوء استفاده از شاكردان كلاس هاى آموزشى ترویج بی بند و باری جنسی و سست شدن پیوندهای خانوادگی

صفحه 35:
فرصت ها كرايش به دين» عرفان و معنويت زمينه دينى و عرفانى ايران اسلامى قابليت هاى بالاى عرفانى دين اسلام بويزه در سيره ائمه اطهار (ع). سابقه تاریخی دوره های عرفانی و آثار و کتب عرفای بزرگ اسلام علاقه جوانان به مسائل معنوی و عرفانی و جوانی جمعیت و ظرفیت تحصیلاتی لازم در جامعه برای پذیرش عرفان اسلامی

صفحه 36:
پایان با آرزوی توفیق A

آسیبهای نو پدید اعتیاد به اینترنت اعتیاد اینترنتی برای اولین بار توسط روان شناسی به نام گلدبرگ در سال 1995کشف شد و از آن پس محققان مختلفی در این زمینه دست به :پژوهش زدند ).اندرسون ،2001 ،کروت و همکاران ،2002 ،کاتلین و همکاران ،2002 ،یانگ ،1997 ،گلدبرگ 1998 ،و دیگران( در اغلب این تحقیقات انگیزه کاربران ،میزان وابستگی روانی به اینترنت ،وضعیت اقتصادی ،اجتماعی ،تحصیلی ،عزت نفس ،افسردگی، مهارت های ارتباطی ،اضطراب ،شخصیت ،تنهایی اجتماعی ،بهداشت روانی ،سازگاری ،ویژگی های افراد معتاد به آن مورد بررسی قرار گرفته .است اعتیاد تکنولوژیکی یا اینترنتی اعتیاد تکنولوژیکی یا اینترنتی به طور عملیاتی می تواند به عنوان اعتیاد غیر شیمیایی (رفتاری) که شامل تعامل انسان و .دستگاه است ،تعریف شود این اعتیاد ممکن است انفعالی (تلویزیون) یا فعال (بازی های رایانه ای) باشد و معموال جنبه های القا کننده و تقویت کننده ای دارد که ممکن است .به افزایش تمایل اعتیادی کمک کند (گریفیتز)1998 ، :این اختالل با عناوین متفاوتی از قبیل ،وابستگی رفتاری به اینترنت ،استفاده مرضی از اینترنت ،استفاده مشکل زا از اینترنت ،استفاده بیش از اندازه از اینترنت ،سوء استفاده از اینترنت استفاده غیر سازشی از اینترنت .و اختالل اعتیاد به اینترنت معرفی می شود اعتیاد اینترنتی تعریف گلدبرگ ( :)1998اعتیاد اینترنتی عبارت است از استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت که با معیارهایی چون تحمل و عالئم کناره­گیری ( که شامل افسردگی ،احساس تنهایی ،اضطراب و ضعف .اعتماد به نفس است) همراه می باشد نتایج تحقیقات مختلف در جهان درصد مبتالیان به اعتیاد اینترنتی را بین 5الی 10درصد کاربران اعالم .کرده است جنسیت مردان %60و زنان %40از افراد معتاد را به خود اختصاص داده است (شور ،1997 ،یونگ،1996 ، کلدبرگ)1998 ، جایگاه تشخیصی اعتیاد به اینترنت و نه در هیچ جای دیگر برای اعتیاد به اینترنت وجود ندارد .محققان برای پدیده DSM-IVتاکنون هیچ تشخیص رسمی نه در .اعتیاد به اینترنت معیارهای تشخیص مختلفی ارائه نموده اند مشاهده ویژگی های شبیه عالئم وابستگی دارویی یعنی تحمل ترک و احساس اجبار و استفاده از اینترنت در برخی از کاربران باعث شد که برای سوء مصرف مواد اقتباس کنند .غالب محققان به DSM-IVمحققان در ابتدا معیارهای اعتیاد به اینترنت را از معیارهای .این نتیجه رسیدند که اعتیاد به اینترنت به اختالل کنترل تکانه مانند قماربازی مرضی شبیه تر است تا اعتیاد بازی های رایانه ای بازی های رایانه ای حدود چهل و پنج سال قدمت دارند .اولین بازی رایانه ای به نام «جنگ فضایی» یا «شهاب سنگ ها» از نخستین بازی های رایانه ای .ساخته شده در در آمریکا بودند بعد از یک دهه استفاده و ساخت بازی های رایانه ای از جنبه های پژوهشی خارج شده و به کلوپ های بازی و مراکز تفریحی انتقال یافت و بر تعداد کاربران آن افزوده شد دو رویکرد عمده نسبت به بازی های رایانه ای برخی بازی های رایانه ای را پدیده ای مفرح و ابزاری برای رشد استعدادها و مفید می شناسند دسته ای دیگر آن را دارای تأثیرات سوء جسمانی ،روانی ،اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می دانند که قابلیت تأثیر گذاری بر روحیات ،رفتار و باالخره هویت فرهنگی کاربران را در سطوح مختلف سنی فراهم می نماید پیامدهای اعتیاد اینترنتی نتایج مطالعات نشان داده است استفاده بی رویه از اینترنت ممکن است با عالئم و پیامدهای روانی و اجتماعی توام باشد در مطالعه ای بیکر ( )2000نشان داده شد که 3/2والدین شرکت کننده در یک مطالعه زمینه یابی ادعا کردند استفاده از اینترنت رفتارهای ضد اجتماعی را در کودکان و نوجوانان شان افزایش داده است .در مطالعه گروس و همکاران ،2002 ،استفاده از اینترنت در دانش آموزان با اضطراب اجتماعی و .تنهایی آنان در مدرسه همراه بوده است نتایج مطالعه کروت و همکاران 1998 ،نشان داد که استفاده سه ساعت اینترنت در هفته برای دانش آموزان ،سطح افسردگی را افزایش و حمایت اجتماعی را در طی 2سال کاهش می .دهد پیامدهای اعتیاد اینترنتی یانگ 1996 ،در زمینه اعتیاد اینترنتی :مشترکان اینترنت دو :دسته اند مصرف کنندگان وابسته .مصرف کنندگان غیروابسته وابسته ها از اینترنت برای برقراری ارتباط اجتماعی و ارتباط با غریبه ها و تبادل افکار با آنان استفاده می کنند ،در حالی که .غیروابسته ها هدفشان جمع آوری اطالعات است تحقیقات دانشگاه هرت نورد شاور نشان می دهد که معتادان به اینترنت عمدتًا مذکر ،درونگرا و افسرده اند (نادمی ،سعیدی، )1385 در ایران نتایج تحقیقات انجام شده بر روی دانشجویان دانشگاه های مشهد ،علوم بهزیستی و علوم پزشکی اصفهان میزان اعتیاد به اینترنت را بین صفر تا 15درصد .از کاربران نشان داده است گروه سنی جوان و نوجوان باالترین کاربران در ایران هستند (نادمی ،سعیدی ،1385هنرپروران و رفاهی، ،1385ریسمانچی و منصوری ،1385 ،قاسم زاده، شهرآرای ،مرادی ،1385 ،درگاهی و منصوری)1385 ، ویژگی های روانی–اجتماعی سوء استفاده کنندگان از اینترنت احساس انزواطلبي و افسردگي رفتارهاي ناهنجار اجتماعي درد نگرايي فقدان مهارتهاي ارتباطي ويژگي هاي سوء استفاده كنندگان حمايت ضعيف خانواده از اعضاء بحران هويت بيگانگي فرهنگي احساس بيگانگي از خود پیامدهای اعتیاد اینترنتی استفاده بی رویه از بازی های رایانه ای پیامدهای مثبت و منفی را به همراه دارد .در مطالعه ترتیبیان و همکاران 1386 ،نشان داده شده بازی های رایانه ای خشن باعث افزایش معنی دار در انگیختگی فیزیولوژیک شامل فشارخون ،ضربان قلب و تعداد تنفس میشود .همچنین 30دقیقه بازی خشن «کانتراسترایک» باعث افزایش معنی .دار در پرخاشگری نوجوانان گروه آزمایش شد در یک مطالعه در شهر شیراز (هنرپروران و همکاران )1386 ،از میان 411نوجوان پاسخگو %63پسران بیش از 10ساعت در هفته و %47 دختران بیش از 4ساعت در هفته بازی می کنند. نوع بازی های مورد عالقه %32خشونت انسانی %27 ،خشونت تخیلی (کارتونی) %26 ورزشی %18 ،آموزشی و %12سرگرمی بوده است %43 .از نوجوانان خواستار تداوم دائمی بازی بودند %30 .بازیکنان در هنگام بازی گذشت زمان را احساس نمی کردند و %62از زمان خواب و استراحت برای بازی استفاده می .کردند پیامدهای اعتیاد اینترنتی عده ای از محققان نیز موضوع اعتیاد به بازی های کامپیوتری را مطرح نموده اند که با عالئم داشتن اشتغال ذهنی و دائم نسبت به بازی ،احساس عدم کنترل یا اشتغال به بازی و پایداری رفتار علیرغم نتایج منفی آن در تعداد زیادی از بازیگران مشاهده شده است .نتایج این وابستگی با مشکالت فردی و اجتماعی مانند فرار و غیبت از مدرسه ،سرقت و اختالل در روابط اجتماعی همراه است (احمدی)1386 ، تأثیر درجه خشونت بازی های کامپیوتری بر پاسخ های قلبی–عروقی 209دانش­آموز راهنمایی شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفت (علی پور ،آگاه هریس )1386 ،نتایج :بازی های خشن کامپیوتری به SIGAباعث افزایش کوریتزول و درجه حرارت بدن کاهش سطح واسطه وارد شدن استرس حاد میشود و سالمت کودکان و .نوجوانان گروه مورد مطالعه را تحت تأثیر قرار می دهد در مطالعه دطالبیان و همکاران 1386 ،بر روی یک گروه نوجوانان 12-19ساله مراجعه­کننده به گیم­نت­های شهر مشهد نشان داده شد، استفاده مداوم از بازی های رایانه ای باعث کاهش سطح تحمل و افزایش رفتارهای پرخاشگرانه می شود .این گروه مورد مطالعه در مقایسه با گروه گواه توان حل مسئله کمتر و از نظر خودآگاهی .نسبت به گروه کنترل بطور معناداری پایین تر بودند حضور نوجوانان در گیم نت ها نیز گاهی همراه با اثرات سویی همراه است و مواردی چون فحش و ناسزا ،دعوا ،شرط بندی و قمار ،رد و بدل شدن فیلم های نامناسب و گاه وجود مشروبات الکلی و مواد مخدر از تهدیدهایی هستند که در بررسی مراکز مزبور .گزارش شده­اند (منطقی)1386 ، پیامدهای اعتیاد اینترنتی بازی ها و شبیه سازی های رایانه ای در چند سال اخیر برای کمک به برنامه های تبلیغاتی با هدف انتقال پیام های اجتماعی و بهداشتی انجام می گیرد ،تکامل یافته اند و بازی هایی که به کاربران اطالعاتی در مورد بیماری ایدز صرفه جویی انرژی ،حفظ محیط زیست ،مصرف الکل، مصرف دیگر مواد مخدر ،کنترل بدن ،مسایل جنسی، کشیدن سیگار و کنترل فشارروانی ارائه می کنند تهیه و تدوین شده­اند (منطقی)1386 ، در مطالعه دیگر (علیشاهی و همکاران )1386 ،نشان داده شد گروه بازی کنندگان رایانه ای به محرک های صدا و نور سریع تر واکنش نشان داده و در هماهنگی چشم و .دست موفق تر از گروه گواه می باشند استفاده از بازیهای کامیپوتری عالوه بر افزایش عملکرد کاربران در زمان واکنش و هماهنگی دیداری و حرکتی بر افزایش توجه دیداری ،توانایی استنباط و دستکاری اطالعات فضایی کاربران موثر بوده است ،از بازیهای کامپیوتری همچنین برای کمک به توانبخشی سالخوردگان، بهبود آموزش های نظامی و آموزش جراحان استفاده .شده است( .باویلر 2004 ،به نقل از حسن پور)1386 ، دالیل اصلی کاربران اینترنت شنيدن موسيقي ديدن فيلم دوستيابي و گفتگو بازي و سرگرمي وبالگ تبليغات انگيزهاي استفاده از اينترنت پر كردن اوقات فراغت كسب اطالعات اخبار و دانش ارسال اطالعات كنجكاوي جنسي و تصاوير پورنوگراف خدمات بازاريابي (خريد و فروش ) مكاتبات وپيام هاي الكترونيك سبب شناسی اعتیاد اینترنتی مطالعات سبب شناسی در مورد اعتیاد اینترنتی بر روی سه :دسته عوامل تأکید داشته­اند ،عوامل فردی عوامل اجتماعی و ،عوامل مربوط به اینترنت از دسته عوامل فردی می توان از گمنامی کاربران، خوداتکایی با درجه پایین ،احساس تنهایی ،درونگرایی و تمایالت آنی و فقدان مهارتهای ارتباطی ،احساس ضعف .و ناتوانی در انجام امور ،نام برد از عوامل اجتماعی می توان از ضعف حمایت و ارتباط بین افراد خانواده با یکدیگر ،اشتغال پدر و مادر و عدم حضور مادر به مدت طوالنی در منزل و فرار از واقعیت ها توسط خود کاربرد نام برد عوامل مربوط به اینترنت که می توان استفاده طوالنی مدت از آن ،دستیابی سریع و آسان و ارزان ،اجبار به استفاده از اینترنت ،راحتی و آسودگی استفاده در همه مقیاس های اجتماعی نام برد( .درگاهی ،رضوی،1385 ، نادمی ،رضوانی)1385 ، سبب شناسی استفاده از بازی های یارانه ای یکی از مهم ترین عوامل مربوط به استفاده از بازی بعنوان فراغت و سرگرمی می باشد .بر این اساس استفاده از بازی های کامیپوتری نمایانگر پدیده تفریحی عمده ای است که طی دهه های گذشته تکامل یافته و با ویژگی هایی چون محاسبه ،ساختارهای داستانی و معمایی و همراه با هنر پویانمایی و ارائه چهره های واقعی ،اثری به واقع فراتر از سرگرمی تماشای تلویزیونی را برای .مخاطبان به همراه دارد پرخاشگری یا تخلیه پرخاشگری از طریق بازیه ای کامیپوتری نیز می تواند یکی از علت های روآوری به بازیهای کامپیوتر می­باشد .بر اساس این نظریه پرخاشگری به صورت یک نیروی نهفته در انسان حالتی هیدرولیکی بر این اساس بازیهای کامیپوتری به ویژه آنهائی که فضای پرخاشگرانه دارد می تواند به صورت واقعی یا تخیلی پرخاشگری کاربران را کاهش داده به آزاد کردن انرژی پرخاشگرانه و پاالیش روانی آن کمک میکند .استفاده از بازیهای رایانه ای با کمک به حس خیالپردازی در کاربران می تواند منجر به کاهش و ارضاء حس پرخاشگری نوجوانان شود از طرف دیگر بخشی از ناکامی های استفاده .کنندگان در خالل بازی ها مرتفع می شود سبب شناسی عوامل فردی شامل :شخصیت ،هیجان خواهی ،هیجانی جویی ،کسب لذت ،کاهش پرخاشگری ،تنهایی ،ارضاء، کنجکاویی عوامل اجتماعی :فقدان حضور دائم والدین در منزل، استفاده از اوقات فراغت ،گسترش استفاده توسط همساالن ،وجود گیم نت ها و دسترسی ساده و ارزان به بازیها ،ضعف ارتباط اعضاء خانواده با یکدیگر عوامل مربوط به بازیها :جذاب ،هیجانی و متنوع بودن بازیها ،درگیر ساختن و تعامل دوجانبه کاربر با بازی، توجه به بازیهای گرافیکی و خالقیت های هنری ،تالش بازیها برای حفظ هم خوانی با واقعیات ،استفاده از فهرمانان واقعی در بازیها ،امکان انتخاب متنوع کاربر در طی بازی و ایجاد و حفظ کنترل درونی کاربر ساده کردن بازی ،انتخاب های متعدد چون زمین ،بازیکن ،سالح، ملیت ،تیم و غیره تشخیص بالینی اعتیاد به اینترنت (یانگ)1999 ، عالئم اختالل کنترل تکانه (قمار بازی بیمارگون) ساعت در هفته استفاده از اینترنت (وابسته) 38 :جنسیت نوع کاربری و میزان اعتیاد را تحت تاثیر قرار می دهد مردها به دنبال قدرت ،مقام ،سلطه طلبی و رویا های جنسی زن ها گروه های دوستی و حمایت طلبانه ،روابط عاشقانه و ارتباطاتی که بتوان در پناه آن خود را از دیگران پنهان کرد اعتیاد رفتاری اعتیاد رفتاری جز اصلی اعتیاد است گریفتیز ( )1998و اجزای آن :عبارتند از برجستگی :مهم ترین فعالیت زندگی شخص که بر تفکر ،احساس و رفتار فرد تسلط دارد تغییر خلق :حالت تخدیر کننده تحمل :نیاز به فعالیت گسترده و روز افزون برای رسیدن به همان اثرات قبلی نشانه های کناره گیری :حالت و اثر فیزیکی ناخوشایند در موقعی که فعالیت ادامه نمی یابد (زود رنجی و حساسیت) تعارض :درون فردی و بین فردی بازگشت :تمایل برای تکرار فعالیت های قبلی معین عالئم بالینی اعتیاد به اینترنت (اورازاک)1999 ، عالئم روان شناختی 7 :مورد عالئم جسمانی 7 :مورد 5 نوع ویژه اعتیاد به اینترنت Cybersexual Addiction Cyber-related Addiction Net.Compultion Information Overload Computer Addiction پیشگیری P3 Promotion Prevention Protection درمان اعتیاد به اینترنت تمرین متضاد :تعیین ماهیت ویژه اعتیاد و جدول بندی متضاد برای از بین بردن عادت های قدیم حمایت بیرونی :فقط 1ساعت قبل از سرکار رفتن فرصت برای اینترنت داشته باشد کارت خاطر نشان 5 :سود از بکار نبردن یک برنامه معین را در کارت بنویسد و همراه داشته باشد تهیه فهرست شخصی :تهیه فهرست فعالیت از موقعی که اینترنت مورد استفاده قرار گرفته و از آن ها چشم پوشی کرده است گروه حمایتی :پیدا کردن آن در زندگی واقعی باعث کاهش وابستگی به اینترنت می شود خانواده درمانی :آموزش خانواده ،اصالح ارتباطات خانوادگی ،سرگرمی سایبر سکس است که باعث On lineیک مکالمه جنسی تحریک فرد می شود تعامل اجتماعی بین حداقل دو نفر استکه پیام های دیجیتالی واقعی را با هم مبادله می کنند تا از نظر جنسی تحریک شده و موجب رضایت خاطر آنها شود سبب شناسی ‏CYBERSEXUAL ‏ADDICTION جنسی شیوه بدون بیماری برای دلپذیر کردن زندگی 8محرک برای تشدید خود تحریکی و استمنا فراهم کردن اسباب رضایت فوری فرار از تنش ها و استرس ها بهنجار کردن هوس های جنسی تایید شرایط محدود کننده (افراد بی ریخت و)... تسکین اضطراب عملکردی (کژکاری جنسی) تسلط بر ناراحتی های ناشی از سوء استفاده جنسی در کودکی پنج مرحلهCYBERSEXUAL ADDICTION 38 مرحله اکتشاف Dhscovery مرحله عملExperimentation مرحله اعتیادHabituation مرحله وسواس Compultion مرحله ناامیدی Hopelessness CYBERSEXUAL ADDICTIONدرمان ارزیابی و بررسی عادات فعلی در استفاده از اینترنت ایجاد تغییرات قابل اندازه گیری در رفتارهای اینترنتی بیان شیوه سر کردن بدون استفاده از اینترنت فهم نیازهای جنسی که سایق اعتیاد به اینترنت است طرح نقشه پیش بینی شده برای مقابله باموقعیت های پر خطر اصالح توجیهاتی که منجر به عود اعتیاد به اینترنت می شود پیدا کردن حمایت کننده مستمر عرفان های کاذب رابطه دین و پست مدرنیسم پدیده ظهور شبه ادیان و جنبش های نوپدید دینی در صحنه بین المللی را دامن زده است در قرن 19اساس نهضتی دینی به نام جنبش عصر جدید تشدید انحرافات اجتماعی پیدایش گروه های تخدیری سه نوع فعالیت گروه های تخدیری در سایه گمرنگ شدن دین و بروز مسائل ناشی از آن با ترویج آرامش ،تفکر بیشتر1- ، تمرکز و دعوت به آموزه های کلیه ادیان ،رعایت قوانین اجتماعی وجهه مثبتی داشته و امری فردی است که به رعایت قواعد اجتماعی نیز کمک می کند برخی در کنار دعوت به آرامش و..تشویق به شورش ،عناد ،قانون شکنی و جرم می 2- نمایند برخی دیگر به جادوگری ،فال و طالع بینی روی آورده و اخاذی شیادی و سوء 3- استفاده جنسی می کنند سه نوع فعالیت گروه های تخدیری گروه های شبه دینی-معنوی :که پیروان خود را به نوعی سلوک عرفانی در جهت .تکامل معنوی دعوت می کنند .مانند گروه های اشو ،شاهدان یهوه ،مهربابا گروه هایی که به آموزش روش های تمرکز فکر و کسب آرامش و تمرین های بدنی و ذهنی و تساهل دعوت می کنند .مانند گروه های تی-ام ،یوگا .اشاعه اعتقاد به اصل تناسخ که باعث سوء استفاده جنسی می شود .دیدار با استادان باطنی در خارج و مشکالت اخالقی و جنایی گروه هایی که معموال عقاید ضد دینی ،اخالقی و انسانی دارند و پیروان خود را با مواد مخدر و موسیقی خاص به خلسه و تجربه های نا شناخته می کشانند و با درهم شکستن هنجارهای اخالقی ،کسب لذت های جنسی نامشروع ،لباس و آرایش محرک خود پرستی و ترویج خشونت وجنایت و کسب انرژی جادویی و شیطانی جوانان هنجارگریز دارای اختالالت روانی را تخدیر کرده و مجب اشاعه قانون گریزی در جامعه می شوند .ریچارد مایرز جنایتکار لس انجلسی که در انجام 16جنایت شیوه ای مشابه را بکار برده است که بر اساس یک ترانه شبه سازی شده است موسیقی متال موسیقی متال جشن وپارتی :که بیشتر متمایل به مسائل جنسی و اجتماعی است که جوانان را به تجاوز و زنای با محارم و مسائل غیر اخالقی سوق می دهد موسیقی متال آشغال :بر مسائلی مانند خشونت ،تندی ،غضب و مرگ تمرکز دارد (.وندالیسم هرج ومرج ،جرم ،طغیان ،خودکشی و قتل سوق میدهد) موسیقی متال سیاه :به وضوح به مسائلی چون تجاوز و زنای با محارم ،تجاوز، شکنجه و قربانی کردن انسان ها می پردازد مثل خودکشی 9جوان لبنانی در اثر موسیقی هوی متال ،استفاده از مواد مخدر و اعمال غیر انسانی درمهمانی های شبانه جوانان قاهره که با گروه های شیطان پرستی ارتباط مستقیم دارند و با موسیقی هوی متال که در گورستان هم بر پا می شود و خون موش و ....توسط افراد آشامیده می شود ،گرو ه های راک و متال در ایران گروه های تخدیری گروه های تخدیری ماهیت غیر دینی دارند و عملکرد آنها باعث بر هم خوردن نظم و امنیت اجتماعی می گردد و یا بعضا .مرتکب جرم می شوند و باعث سستی و رخوت در ایمان و اعتقاد و اخالقیات و هنجارهای افراد می شود گروه های اول و دوم مورد سوء استفاده شیادان قرار می گیرند و افراد را به مسیر های انحرافی می کشانند ولی دسته سوم .اصوال باعث ایجاد جرم و بی نظم اجتماعی می گردد تهدیدها فضای مجازی امکان دسترسی به اخبار و سوء استفاده را فراهم میکند تبلغات دروغین که سبب گرایش افراد به لذت جویی ،خودخواهی ،الابالی گری ،استفاده از مواد مخدر و الکل و مخالفت با .هنجارها و روابط سوء جنسی می شود استفاده از فضای مجازی باعث دور شدن فرزندان از خانواده و اعتیاد به اینترنت سوء استفاده از شاگردان کالس های آموزشی ترویج بی بند و باری جنسی و سست شدن پیوندهای خانوادگی فرصت ها گرایش به دین ،عرفان و معنویت زمینه دینی و عرفانی ایران اسالمی قابلیت های باالی عرفانی دین اسالم بویژه در سیره ائمه اطهار (ع) سابقه تاریخی دوره های عرفانی و آثار و کتب عرفای بزرگ اسالم عالقه جوانان به مسائل معنوی و عرفانی و جوانی جمعیت و ظرفیت تحصیالتی الزم در جامعه برای پذیرش عرفان اسالمی پایان با آرزوی توفیق

51,000 تومان