آشنائی با نظام های مدیریتی دولت جمهوری اسلامی ایران
اسلاید 1: آشنائی با نظامهای مدیریتی دولت جمهوري اسلامي ايرانتهيه وتنظيم:مجيد محمديانکارشناس حقوقي دانشگاه علوم پزشکي مشهد
اسلاید 2: آغاز سخن اینکه.....خداوندا!آرامشی عطا فرما ،تا بپذيرم،آنچه را نمی توانم تغيير دهم،شهامتی،تا تغيير دهم،آنچه را می توانم،و،دانشی تا بدانم،تفاوت آندو را...
اسلاید 3: 1- شوراها الف)شوراهای اسلامی محلیب)شوراهای عالیب-1)شوراهائی که به موجب قانون اساسی به وجود آمده اند ب-2)شوراهائی که به موجب قوانين و تصويبنامه ها به وجود آمده اندج)شوراهای صنفی2- كميسيون هاي هيات وزيران3- سازمان هاي ستادي دولت4-ارکان دانشگاهفهرست عناوين
اسلاید 4: چنین گفته اند که.....وقتی دیدید نمی توانید چیزی را تغییر دهید،صبر کنید تا خدا آنرا تغییر دهد.حضرت محمد (ص)
اسلاید 5: مطابق اصل هفتم قانون اساسي و طبق دستور قرآن مجيد(وامر هم شوری بينهم)و(شاورهم في الامر)،شوراها،مجلس شوراي اسلامي،شوراي استان،شهرستان،شهر،محل،بخش،روستا،و نظائر اينها از ارکان تصميم گيري واداره امور کشورند.موارد،طرز تشکيل وحدود اختيارات و وظايف شوراها را قانون اساسي و قوانين ناشي از آن معين مي کند.برابر اصل 6 ق. اساسي در جمهوري اسلامي ايران امور كشور بايد به اتكاء آرائ عمومي اداره شود بنابراين به موجب اصل 100 ق اساسی (( براي پيشبرد سريع برنامه هاي اجتماعي ، اقتصادي، عمراني، بهداشتي، فرهنگي، آموزشي و ساير امور رفاهي از طريق همكاري مردم با توجه به مقتضيات محلي, ادره امور هر روستا ، بخش , شهر, شهرستان يا استان با نظارت شورايي به نام شوراي ده, بخش , شهر, شهرستان يا استان صورت مي گيرد كه اعضاي آن را مردم همان محل انتخاب مي كنندشرايط انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان و حدود وظايف و اختيارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهاي مذكور و سلسله مراتب آن ها را قانون معين مي كند.شوراها
اسلاید 6: چنین گفته اند که.....کسيکه ساده ترين کارها را با اکراه انجام دهد،اين کارها تبديل به ، دشوارترين امر خواهد شد.
اسلاید 7: 1- شوراهاي اسلامي محلي 2- شوراهاي عالي3- شوراهاي صنفيانواع شوراها
اسلاید 8: چنین گفته اند که.....مهم زمان اختصاص یافته نیست،بلکه مهم آن است که:وقت ات، به چه چیزی اختصاص یابد.
اسلاید 9: شوراي اسلامي ده يا روستاشوراي اسلامي بخششوراي اسلامي محلهشوراي اسلامي شهرشوراي اسلامي شهرستانشوراي اسلامي استانشوراي اسلامي عالي استانهاالف) شوراهاي اسلامي محلي
اسلاید 10: چنین گفته اند که.....دنيا پر از کاکتوسهای آزار دهنده است،ليکن اجباری نداريم که به روی آنها بنشينيم.
اسلاید 11: شوراهاي عالي دو نوع اند:1- شوراهايي كه به موجب قانون اساسي تشكيل شده اند:شوراي عالي امنيت مليشوراي نگهبانشوراي بازنگري قانون اساسيشوراي موقت رهبري شورای نظارت بر سازمان صدا و سيما مجمع تشخيص مصلحت نظام2- شوراهايي كه بموجب قوانين و تصويب نامه ها بوجود آمده اند :شوراي عالي انقلاب فرهنگيشوراي عالي آموزش و پرورششوراي عالي ثبتشوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگريشوراي عالي شهرسازي و معماري ايرانشوراي عالي اداريشوراي عالي اطلاع رساني دولتشوراي عالي فن آوري اطلاعاتشوراي عالي انفورماتيك كشورشوراي عالي امنيت فضاي تبادل اطلاعات كشورشوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشورشوراي عالي عشاير ايرانشوراي عالي زيست فناوريشوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور ب)شوراهاي عالي
اسلاید 12: شوراهاي عالي ) ادامه....)شوراي عالي جوانانشوراي عالي هماهنگي ترابري كشورشوراي عالي سلامت و امنيت غذاييشوراي عالي بيمهشوراي عالي مناطق آزاد تجاري- صنعتيشوراي عالي علوم- تحقيقات و فناوريشوراي عالي پژوهشهاي كاربرديشوراي عالي اقيانوس شناسي كشورشوراي عالي تامين اجتماعيشوراي عالي صادرات غير نفتيشوراي عالي بيمه خدمات درماني كشورشوراي عالي نظام پزشكيشوراي عالي برنامه ريزي كشورشوراي عالي جنگل و مراتعشوراي عالي هواپيمايي كشورشوراي عالي حجشوراي عالي كارشوراي عالي آموزش و پژوهششوراي عاي كارشناسان رسميشوراي عالي شركتهاي دولتي
اسلاید 13: چنین گفته اند که.....مردمان شجاع فرصت می آفرينند وترسوها وضعيفان،منتظر فرصت می نشينند.
اسلاید 14: شوراها ومجامع تخصصی در قانون اساسیشورای موقت رهبریشورای نگهبانمجمع تشخيص مصلحت نظامشورای نظارت بر سازمان صدا وسيماشورای عالی امنيت ملیشورای بازنگری در قانون اساسی
اسلاید 15: چنین گفته اند که.....دروغ مثل برف است ،هر چقدر آن را بغلتانی بزرگتر می شود.
اسلاید 16: شورای موقت رهبریموارد تشکيل شوراترکيب اعضاء شورامدت شورااعتبار مصوبات شوراوظايف شورا
اسلاید 17: چنین گفته اند که.....نه چندان درشتی کن که از تو سير شوند، نه چندان نرمی که بر تو دلير شوند.
اسلاید 18: شوراي نگهبانپاسداري از اسلام و قانون اساسي(ا-91ق ا)دوره و ترکيب اعضاي شوراي نگهبان(ا-92ق ا)اعتبار مجلس شوراي اسلامي(ا-93ق ا)تاييد مصوبات مجلس شوراي اسلامي(ا-94ق ا)مهلت رسيدگي به مصوبات مجلس شوراي اسلامي(ا-95ق ا)وظيفه فقها و حقوقدانان شوراي نگهبان(ا-96ق ا)حضور شوراي نگهبان در مجلس جهت تسريع در کارها(ا-97ق ا)تفسير قانون اساسي(ا-98ق ا)نظارت بر انتخابات و همه پرسي ها(ا-99ق ا)
اسلاید 19: چنین گفته اند که.....سکوت گفتاری است که هرگز دچار خطا و اشتباه نمی گردد.
اسلاید 20: مجمع تشخيص مصلحت نظام (ا-112ق ا)تشخيص مصلحت در مواردي که مصوبه مجلس شوراي اسلامي را شوراي نگهبان خلاف موازين شرع و قانون اساسي بداند و مجلس با در نظر مصلحت نظام نظر شوراي نگهبان را تامين نکند.مشاوره در اموريکه رهبر ارجاع ميدهد.تصويب مقررات با تاييد مقام رهبريترکيب اعضاء مجمع تشخيص مصلحت نظام
اسلاید 21: چنین گفته اند که.....سخن دارويی را ماند که اندک آن سود دهد وبسيارش کشنده است.
اسلاید 22: شورای نظارت بر سازمان صدا وسيماترکيب اعضاءشوراوظايف شورا
اسلاید 23: چنین گفته اند که.....وقتی زندگی چيزی به شما نمی دهد،بخاطر اين است که شما چيز زيادی از آن نخواسته ايد.
اسلاید 24: شوراي عالي امنيت ملي (ا-176ق ا)وظيفه تعيين سياستهاي دفاعي-امنيتي کشور.وظيفه هماهنگ نمودن فعاليتهاي سياسي/اطلاعاتي/اجتماعي/فرهنگي واقتصادي در ارتباط با تدابير کلي دفاعي-امنيتي.وظيفه بهره گيري از امکانات مادي و معنوي کشور براي مقابله با تهديدهاي داخلي وخارجي.اعضاء شوراقابليت اجراي مصوبات شورا
اسلاید 25: چنین گفته اند که.....انسان هيچوقت بيشتر از آن موقع خود را گول نمی زند که،خيال می کند ديگران را فريب داده است.
اسلاید 26: شورای باز نگري در قانون اساسي (ا-177ق ا)ترتيب بازنگري به صورت تتميم يااصلاحترکيب اعضاء شوراي بازنگرينحوه به قطعيت رسيدن مصوبات شوراي بازنگري
اسلاید 27: چنین گفته اند که.....کسی که اندرز را رد کند، طولی نمیکشد که پشيمانی را با قيمت گرانی خريداری خواهد کرد.
اسلاید 28: به منظور تامين قسط اسلامي و همكاري در تهيه برنامه ها و ايجاد هماهنگي در پيشرفت اموردرواحد هاي توليدي، صنعتي و كشاورزي، شوراهايي مركب از نمايندگان كارگران و دهقانان و ديگر كاركنان و مديران ، و در واحد هاي آموزشي، اداري ، خدماتي و مانند اينها شوراهايي مركب از نمايندگان اعضاي اين واحد ها تشكيل مي شودچگونگي تشكيل اين شوراها و حدود و ظايف و اختيارات آنها را قانون معين مي كندج)شوراهای صنفی
اسلاید 29: چنین گفته اند که.....کسی که با بدان نشيند ، اگر طبيعت ايشان را هم نگيرد ، به طريقت ايشان متهم گردد.
اسلاید 30: ازجمله تشكيلاتي كه مي تواند هيات وزيران را ياري دهد كميسيون هاي دولت مي باشد كه از چند وزير تشكيل مي گردددولت مي تواند تصويب برخي از امور مربوط به وظايف خود را به كميسيون هاي مزبور واگذار نمايد البته مصوبات اين كميسيون ها در محدوده قوانين پس از تاييد رييس جمهور لازم الاجراست وضمن ابلاغ براي اجرا به اطلاع رييس مجلس شوراي اسلامي مي رسد تا در صورتي كه آنها را برخلاف قوانين بيابد با ذكر دليل براي تجديد نظر به هيات وزيران بفرستد( اصل 137 ق.اساسي)كميسيون هاي هيات وزيران عبارتند از: فرهنگي ، لوايح، سياسي، دفاعي، رفاه اجتماعي، امور زير بنايي و صنعت و كميسيون اقتصاد كميسيون هاي دولت
اسلاید 31: چنین گفته اند که.....آنچه شما درباره خود فکر می کنيد، خيلی مهمتر از انديشه هايی است که ديگران درباره شما دارند.
اسلاید 32: به دليل ماهيت ستادي و مديريتي آنها قابل تشكيل و سازماندهي در وزارتخانه عليحده اي نيستند يا به دلايل پاره اي ملاحظات قانون اساسي و يا بين المللي شايسته و مقرر است زير نظر عالي ترين مقام اجراي كشور اداره شوندمعاونت اجرايي رييس جمهورنهاد رياست جمهوريدفتر مناطق محروم كشورستاد حوادث غير مترقبه كشورسازمان خصوصي سازيسازمان هاي ستادي دولت
اسلاید 33: چنین گفته اند که.....انسان ، زاييده شرايط نيست ، بلکه خالق آنهاست.
اسلاید 34: 1- هيات امناء 2- رييس دانشگاه 3- شوراي دانشگاهاركان دانشگاه
اسلاید 35: ماده 49 ق. برنامه چهارم :بند الف) دانشگاهها صرفا بر اساس آيين نامه ها و مقررات اداري ،مالي، استخدامي و تشكيلاتي خاص، مصوب هيات هاي امناي مربوطه كه به تاييد وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي حسب مورد مي رسد، بدون الزام به رعايت قانون محاسبات عمومي، قانون استخدام كشوري و ساير قوانين و مقررات عمومي اداري و مالي و استخدامي اداره خواهند شد.بند ب) هرگونه اصلاح ساختار مالي ، اداري استخدامي و تشكيلاتي منحصرا مشمول مفاد فوق مي باشد.
اسلاید 36: چنین گفته اند که.....شروع نکردن کاری ارزشمندتر، ازرها کردن زود هنگامش می باشد.
اسلاید 37: الف- وزيرب- رئيس دانشگاه ج- 4تا 6 تن از شخصيتهاي علمي و فرهنگي و يا اجتماعي محلي و كشوري كه نقش موثري در توسعه و پيشرفت موسسه مربوط داشته باشندچ- مدير كل دفتر سلامت و نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي كشورح- مدير كل دفتر آموزش عالي و نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزيتبصره- حداقل دو تن از شخصيتهاي بند (ج) بايد از اعضاي هيات علمي دانشگاهها باشند.اعضاءهيات امناء:
اسلاید 38: چنین گفته اند که.....اميد درمانی است که شفا نمی دهد، ولی کمک می کند تا، درد را تحمل کنيم.
اسلاید 39: الف- تصويب آيين نامه داخلي ب- تصويب سازمان اداري موسسه بر اساس ضوابطي كه به پيشنهاد وزارتخانه با هماهنگي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواهد رسيد.پ- بررسي و تصويب بودجه موسسه كه از طرف رئيس موسسه پيشنهاد مي شودت- تصويب بودجه تفضيلي موسسهج- تصويب حسابها و ترازنامه سالانه موسسهچ- تصويب نحوه وصول درآمدهاي اختصاصي و مصرف آنح- تعيين حسابرس و مدير امور مالي (خزانه دار براي موسسه )خ- كوشش براي جلب كمكهاي بخش خصوصي و عوائد محلي اعم ازنقدي، تجهيزاتي ساختماني با رعايت ضوابط مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي د- تصويب آيين نامه هاي مالي و معاملاتي كه پس از تاييد وزارتخانه مربوط قابل اجرا مي باشد.وظايف و اختيارات هيات امناء:
اسلاید 40: ذ- پيشنهاد فوق العاده هاي اعضاء هيات علمي و غير هيات علمي (كارشناسان و تكنسين ها) كه پس از تاييد وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي قابل اجرا مي باشد. ر- تعيين نحوه اداره واحدهاي توليدي، خدماتي، كارگاهي و بهداشت و درماني موسسه درچهار چوب ضوابطي كه به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.ز- تعيين ميزان پرداخت حق التحقيق، حق التدريس، حق الزحمه، حق التاليف و نظاير آن س- بررسي گزارش موسسه كه از طرف رئيس موسسه ارائه مي شود.ش- تصويب مقررات استخدامي اعضاي هيات علمي موسسه كه به منظور هماهنگي پس از تاييد وزارتخانه قابل اجرا خواهد بود.
اسلاید 41: چنین گفته اند که.....آنهاييکه گذشته را به ياد ندارند،محکومند که تکرارش نمايند.
اسلاید 42: رييس دانشگاه از جانب وزيربهداشت در مان و آموزش پزشكي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيشنهاد مي شود و پس از تاييد شورا با حكم وزير به مدت 4 سال به اجراي وظايف خود خواهد پرداخت تمديد اين مدت بلامانع استنحوه انتخاب رييس دانشگاه:
اسلاید 43: - نظارت بر حسن اجراي امور اموزشي ، پژوهشي، فرهنگي , دانشجويي, اداري و مالي , عمراني و امور خدمات علمي و كليه ارتباطات داخلي و بين المللي دانشگاه و هماهنگي واحد هاي مختلف و پاسخگويي به مراجع ذيصلاحيت- تعيين خط مشي اجرايي دانشگاه در قالب سياستهاي علمي ، آموزشي و پژوهشي- هدايت فعاليت هاي فرهنگي ، آموزشي, پژوهشي، اداري و مالي و عمراني دانشگاه- ارائه گزارش سالانه دانشگاه به هيات امناء-نظارت بر حسن اجراي فعاليت هاي جاري دانشگاه و پيگيري اشكالات و تخلفات احتمالي وارجاع آنها به مقامات ذي صلاحيت- مسئوليت امورمالي و اداري دانشگاه در حدود مقررات مصوب-نصب و عزل اعضاي هيات رييسه و روساي دانشكده ها و موسسات و واحد هاي وابسته و مديران گروه هاي آموزشيوظايف و اختيارات رييس دانشگاه:
اسلاید 44: - اجراي مصوبات و ايين نامه ها و بخشنامه هاي صادر شده از سوي وزارت- تهيه و پيشنهاد سياستها , اهداف و خط مشي ها براي طرح در هيات امنائ- ارائه پيشنهاد تاسيس, توسعه, انحلال و ادغام واحد ها به شوراي دانشگاه- ارائه پيشنهاد همكاريهاي علمي با ساير موسسات آموزشي يا پژوهشي داخلي و خارجي به شوراي دانشگاه- نمايندگي حقوقي دانشگاه نزد مراجع ذيصلاحيت- نظارت بر امور انضباطي دانشگاه( هيات علمي – دانشجويان- كارمندان) در چهار چوب ضوابط و مقررات
اسلاید 45: چنین گفته اند که.....چه زود ،دير میشود.
اسلاید 46: الف – اعضاي هيأت رئيسه دانشگاه.ب- روساي دانشكده ها و آموزشكده ها و پژوهشكده ها.ج- دو نفر از اعضاي هيأت علمي هر شورا (شوراهاي آموزشي، پژوهشي و دانشجويي و فرهنگي) به انتخاب شوراي مربوطد- دو نفر از اعضاي هيأت علمي (دانشيار يا استاد) به انتخاب رئيس دانشگاه.ذ- رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تبصره – رئيس دانشگاه مي تواند در مورد مسائلي كه مربوط به دروس معارف است ازرئيس گروه معارف دعوت كند تا با حق رأي در شوراي دانشگاه شركت كند. دوره شوراي دانشگاه دو سال است. رياست شورا با رئيس دانشگاه است، شورا داراي نايب رئيس است كه توسط اعضاي شورا از ميان سه نفر عضو شورا كه رئيس دانشگاه پيشنهاد مي كند به رأي بيشترشوراي دانشگاه،انتخاب مي شود. حكم اعضاء،ابلاغ مصوبات شورا و مكاتبات آن از طريق دفتر رئيس دانشگاه صورت مي گيرد.اعضاء شوراي دانشگاه
اسلاید 47: الف – بررسي و تأييد دوره ها و رشته هاي آموزشي جديد و برنامه آن براي پيشنهاد بهوزارتخانهب- بررسي و تأييد برنامه هاي پيشنهادي آموزشي و پژوهشي كوتاه مدت.ج- بررسي روشهاي همكاري با مؤسسات دولتي و غير دولتي و تدوين ضوابط براي آن.چ- بررسي سالانة امكانات علمي (نيروي انساني و تجهيزات ) دانشگاه و تعيين كمبودها وطبقه بندي نيازهاي علمي و اقدام براي تأمين آنها.ح - برنامه ريزي پذيرش دانشجو بر اساس امكانات دانشگاه با توجه به برنامه توسعه كشور.خ- بررسي مسائلي كه توسط رئيس دانشگاه در دستور كار شورا قرار مي گيرد.د – بررسي مشكلات آموزشي و پژوهشي دانشگاه و ارائه راه حلهاي لازم.ذ – ارزيابي كل عملكرد دانشگاه.ر- بررسي و تصويب طرحها و برنامه هاي پيشنهادي شوراهاي تخصصي.ز– تدوين و تصويب آئين نامه داخلي شورا و تصويب آيين نامه كميته هاي داخلي شوراء. وظائف و اختيارات شوراي دانشگاه
اسلاید 48: چنین گفته اند که.....وقت ، قيمتی ترين چيزی است که انسان آنرا، به ارزانی خرج می کند.
اسلاید 49: به منظور ايجاد هماهنگي در امور اجرائي و برنامه ريزي، همكاري با شوراي دانشگاه و هيأت رئيسه، در هر يك از حوز ه هاي معاونتهاي دانشجويي وفرهنگي، آموزشي، پژوهشي، شوراهايي با تركيب و وظائف خاص خود و به رياست هر كدام ازمعاونان تشكيل مي شود. اين شوراها، شوراهاي تخصصي دانشگاه محسوب مي شوند و حكم اعضاي آن را رئيس دا نشگاه صادر مي كند. شوراي دانشگاه مي تواند به صلاحديد خود مسائلي رابراي بررسي و اظهار نظر به يكي از شوراهاي تخصصي محول كند.1- شوراي آموزشي :به منظور تهيه و تدوين برنامه هاي آموزشي و پيشنهاد آن به شوراي دانشگاه وكمك به امور اجرائي و فراهم آوردن ا مكانات در زمينه فعاليتهاي آموزشي، شوراي آموزشي تشكيل ميشود. شوراهاي تخصصي دانشگاه
اسلاید 50: 2- شوراي پژوهشي:به منظور تهيه و تدوين برنام ه هاي پژوهشي و پيشنهاد آن به شوراي دانشگاه وكمك به امور اجرائي و فراهم آوردن امكانات در زمينه فعاليتهاي پژوهشي، شوراي پژوهشي تشكيل ميشود.3- شوراي دانشجويي وفرهنگي:به منظور تهيه و تدوين برنامه هاي مختلف در زمينه امور دانشجويي وفرهنگي و فراهم نمودن امكانات لازم براي رشد فكري و روحي و تأمين نيازهاي رفاهي دانشجويان و همكاري بامعاون دانشجويي و فرهنگي در امور اجرائي، معاونت مربوطه تشكيل مي شود.
اسلاید 51: با آرزوي موفقيت
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.