آشنایی با ساختمان موتور
اسلاید 1: به نام خداوند بخشنده و مهربان
اسلاید 2: آشنايي با ساختمان موتور
اسلاید 3: رئوس مطالبتقسيم بندي قسمت هاي مختلف معرفي سرسيلندر و بررسي عيوب آن سوپاپ و انواع آن و شرح قسمتهاي مختلفدياگرام زمانبندي سوپاپها
اسلاید 4: بطور كلي موتور را به سه قسمت مي توان تقسيم كرد: سرسيلندر بلوكه سيلندر محفظه ميل لنگ (كارتر )
اسلاید 5: سرسيلندر قطعه اي ريخته گري شده از جنس آلومينيم يا چدن خاكستري است و به عنوان درپوش موتور به همراه سيلندر و پيستون تشكيل محفظه احتراق را ميدهد
اسلاید 6: سرسيلندر قطعه اي ريخته گري شده از جنس آلومينيم يا چدن خاكستري است و به عنوان درپوش موتور به همراه سيلندر و پيستون تشكيل محفظه احتراق را ميدهد
اسلاید 7: عيوب سرسيلندر 1- ترك خوردگي 2-تاب ديدگي 3- دوده گرفتگي
اسلاید 8:
اسلاید 9: تا زماني كه سرسيلند سوار است 1- تشخيص اينكه چه موقع و كجا براي اولين بار آسيب بروز كرده است ؟2- امتحان تمام سيستم خنك كننده، يعني رادياتور، تسمه پروانه 3- ترموستات ، پمپ آب، شيلنگ ها، مقدار روغن و آب باقي در مجاري موتور،
اسلاید 10: نكاتي كه در تعميرات سرسيلندر مهم است 1) اندازه گيري سطح كف سرسيلندر، ميزان تابديدگي چقدر است ، آيا سرسيلندر قبلا كف تراشي شده است؟2)كنترل كليه سوپاپها و راهنماها، نشيمنگاه ها ، فنرهاي سوپاپ و بشقابك امتحان ميل بادامك و امتحان ياتاقان بندي 3 بررسي پمپ آب – چنانچه به سر سيلندر متصل شده است 4) كنترل دقيق واشر سرسيلندر از نظر تلرانس و ضخامت
اسلاید 11: پولك هاي موجود در سرسيلندر و بلوكه سيلندر موتور
اسلاید 12:
اسلاید 13: بررسي تاب ديدگي سرسيلندر
اسلاید 14: واشر سرسيلندر كار آب بندي و گازبندي را به عهده دارد
اسلاید 15: محفظه احتراق گوه اي شكلمحفظه احتراق جانبيمحفظه احتراق صافمحفظه احتراق نيمكره
اسلاید 16:
اسلاید 17: سوپاپ ها قطعاتي هستند كه از آنها جهت باز نمودن و بسته نمودن دريچه هاي ورودي و خروجي سيلندر استفاده مي شود از نظر شكل بشقابك به انواع : تخت ، برآمده و تو رفته تقسيم مي شوند
اسلاید 18: به طور معمول زاويه وجه سوپاپ هوا 30درجه و سوپاپ دود 45 درجه است
اسلاید 19:
اسلاید 20: سيت سوپاپ Valve Seat نشيمنگاه سوپاپ محل نشستن سوپاپ در سرسيلندر است و زماني كه وجه سوپاپ كاملا روي نشيمنگاه قرار گيرد آب بندي سوپاپ انجام شده
اسلاید 21: آببندي سوپاپها 132
اسلاید 22: انواع مكانيزم حركت سوپاپها
اسلاید 23: نقطه مرگ بالا نقطه مرگ پايينمكش قدرت تخليه تراكم سوپاپ هوا بسته مي شود سوپاپ هوا باز مي شود
اسلاید 24: نقظه مرگ بالا تقطه مرگ پايينمكش قدرت تخليه تراكم سوپاپ دود باز مي شود سوپاپ هوا بسته مي شود سوپاپ هوا باز مي شود سوپاپ دود بسته مي شود
اسلاید 25: نقظه مرگ بالا تقطه مرگ پايينمكش انفجار تخليه تراكم سوپاپ دود باز مي شود سوپاپ هوا بسته مي شود سوپاپ هوا باز مي شود سوپاپ دود بسته مي شود
اسلاید 26: نقطه مرگ بالا نقطه مرگ پايينمكش قدرت تخليه تراكم سوپاپ دود باز مي شود سوپاپ دود بسته مي شود
اسلاید 27: راهنماي سوپاپ Valve Guideراهنماي سوپاپ در واقع بوشي است كه از خورده شدن سرسيلندرو سوپاپ جلوگيري مي كند .
اسلاید 28: آزمايش فنر سوپاپ
اسلاید 29: بررسي عيوب سوپاپ
اسلاید 30:
اسلاید 31: ميل بادامك CAMSHAF T محوري بلند از جنس آلياژ فولاد سخت است كه بر روي تكيه گاههايي در بدنه سر سيلندر و به موازات ميل لنگ قرار ميگيردبادامك ها با توجه به زمان باز و بسته شدن سوپاپها با زاويه مخصوصي نسبت به يكديگر قرار گرفته اند
اسلاید 32: ميل بادامك را از نظر ساييدگي ، دوپهني تكيه گاهها ترك خوردگي و خميدگي بايد مورد بازديد قرارداد
اسلاید 33: روش هاي فيلرگيري
اسلاید 34:
اسلاید 35: بلوكه سيلندر تكيه گاه اكثر قطعات ديگر موتور بوده و آنها را با ارتباط مناسب نسبت به همديگر نگه ميدارد و همچنين از جنس چدن خاكستري يا از آلياژ آلومينيم به روش ريخته گري ساخته ميشود
اسلاید 36: موتور خوابيده موتور رديفي موتور V يا خورجيني
اسلاید 37: سيلندر را بايد پس از تعمير موتور و قبل از جمع كردن از نظر سائيدگي ، ترك خوردگي و خراشيدگي مورد بازرسي قرار داد
اسلاید 38:
اسلاید 39: Piston پيستون قطعه اي استوانه شكل و توخالي است كه يكطرف آن به منظور تشكيل محفظه احتراق بسته و طرف ديگر آن به منظور اتصال شاتون باز مي باشد
اسلاید 40: انواع دامنه پيستون
اسلاید 41:
اسلاید 42:
اسلاید 43:
اسلاید 44: سمت فشاري پيستون
اسلاید 45:
اسلاید 46: رينگ پيستون Piston Ring رينگ لقي بين پيستون و سيلندر را ميگيرد همچنين در زمان تراكم از فرار كمپرس و در زمان تخليه از فرار گازهاي سوخته به درون كارتر جلوگيري به عمل مي آورد
اسلاید 47: شاتون Connecting Rod
اسلاید 48: شاتون شاتون يا دسته پيستون واسطه اي بين پيستون و ميل لنگ است كه انرژي حاصل از احتراق را از پيستون گرفته و به ميل لنگ منتقل مي نمايد
اسلاید 49: شاتون بايد از نظر خميدگي و پيچيدگي مورد آزمايش قرار بگيرد سوراخ روغن كاري در شاتون
اسلاید 50: گژن پين يا انگشتي گژن پين ميله اي فولادي و اتصال دهنده پيستون به شاتون است جنس گژن پين با توجه به قرار گرفتن در معرض فشار و ضربات احتراق و نيز سايش زياد بايدداراي دو خاصيت نرم و انعطاف پذيري باشد
اسلاید 51: گژن پين شناور
اسلاید 52: گژن پين در شاتون ثابت است
اسلاید 53: گژن پين در پيستون ثابت است
اسلاید 54: رينگ پيستون با سطح مقطع مختلف
اسلاید 55: ميل لنگ ميله اي لنگ دار است كه به كمك شاتون ها ، حركت رفت و برگشتي پيستون را به حركت دوراني تبديل مي كند
اسلاید 56: ميل لنگ و سوراخ هاي روغن كاري
اسلاید 57: ميل لنگ را بايد از نظر1- خراشيدگي 2- دوپهن شدن 3- خميدگي چك كرد
اسلاید 58: فلايويل يا چرخ لنگر در واقع وزنه اي دوار است كه در قسمت انتهاي ميل لنگ نصب ميشود فلايويل به عنوان يك منبع، نيرو را در خود ذخيره كرده وسپس آزاد مي كند و از طرفي با چرخ دندانه ها به روشن شدن موتور كمك مي كند Flywheel
اسلاید 59: fلطفا كمي فشار آوريد تا شكوفا شويد
اسلاید 60: مـــــــــــوفق وشاد باشيد
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.