معماری و عمرانعلوم مهندسی

آشنايی با معماری معاصر (مدرسه باوهاوس)

صفحه 1:
1 آشنايي با معماري معاصر مدرسه باوهاوس

صفحه 2:
مقدمه SC ere Rte) ‏م م ا ا لل‎ r noid ‏ميلادي در اروپا وآمریکا مطرح شد.‎ ۱ DEC ee ert) SSS Eee | | ‏احداث مي شد.‎ و ۱ عملکرد گرايي و دوري از سبكهاي پرزرق و برق تاريخي مورد توجه قرار گرفت و عده اي مانند والتر ‎seal S DEB Toes Sees Rear at ta‏ ل ‎ree RO NCS eae‏ تاریخ گرايي داشتند و به جاي آن خوهان جايگزيتي تکنولوژي و عملکرد . به عنوان منبع الهام معماري 5006

صفحه 3:

صفحه 4:
‎Jey‏ 01101 ی ‎SULA) Sta eye eee ne enema neo‏ ‎HE eee eae pals!‏ ‎Hee Bae,‏ مدرسه را که از سال 1915 به علت وقوع جنگ به صورت نيمه كاره رها شده بود در سال 1919 به ال ال او(دوولد) ابتدا تحت تأثیر موریس از پایه گذاران ۱ طراحی داخلی روی آورد و اعتقاد دا ذروس به جاي آتلیه بايد در كار كاه و به صورت عملي تدریس شود. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
مدرسه هنرها و صنایع دستي وایمار

صفحه 6:
مدرسه باوهاوس در وايمار: له ال ا له گروپیوس به ریاست آن - 1919 ‎eer | oor‏ اا هنرها و صنایع دستي و آكادمي هاي هنرهاي زيبا ا ا ان كار مي كردند و تحت تاثيراكسيرسيونيست هاو | ‎peer)‏ ‏© باهاوس در دوران حيات خود از سال 1919 تا 3 سه نوع مديريت متفاوت توسط والتر ‎TT sod‏ ا ل الت میس ون دروهه(3 سال) را تجربه کرد . ‎

صفحه 7:
آثار كروبيوس قبل از رياست باوهاس: ‎ey ere‏ A eevee IVS] OCC eer eC Be در این ساختمان با شيشه هايي که به طور آزادانه در گوشه ها قرار گرفته بودند و نیز استفاده کم از آجر كاري » رویکرد هنرمندانه نويتي در ساخت 1 0 ‏ا‎ ‎ens ae Serene nr PER er alrees enn peer e es ay Sees es Cer etre ty ae bee ‏شكاف را وظيفه يك معمار مي دانست و باور داشت‎ 9005 0 ‏ا‎ Perce 3006

صفحه 8:
SEV Re Creer Tegyy on ee ety Te ery

صفحه 9:
درٍ سال 1924 گروپیوس 0 5098 را ‎eee ie‏ | آن تفكر و بينش غالب ذر مدرسه را تبيين نمو ‎٠‏ ‏و ‏"هدف پاياني تمامي آقربنش هاي هنريساختمان است:.. مدارس دوباره باید به آموزش کارگاهی بازگردند... ‎Cofes aia OO an Fe‏ ۱ هنرمند پیته ‎ci es Sey‏ ‎he Bt a ieee‏ ا دهیم . بدون رده بندی » چرا که این کار مرزهاي خودخواهانه اي در میان پيشه وران و هنرمندان بوجود مي آورداببایید تا ساختمان نوین آینده راب ا ال ا ا معماري » مجسمه سازي و نقاشي را در شكلي يكانه خلاصه مي كند. والتر كروييوس

صفحه 10:
فرم تابع عملکرد وک ساختمان مدرن باید به دور از هرگونه تحریف های, زاید وبی مورد و هرگونه ت و جزيي گرايي باشد و جهان مکانیکی و جابجایی:سریع معاصر رامتعکس 5

صفحه 11:
000

صفحه 12:
1 ene nn eer ET eee oe) bees wills ‏اك‎ Fe rca Walt ces Pera Fe nope ENS eC Seeg Reee Ieee ‏ا‎ aoe Ee a eneane Sr Lean pe |۱9 Ten Seno SNP iyo 0 ‏ا‎ tyes ‏بياورند.‎

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:
ار students’ Studio ‏لاه‎ n | ——| || 1 dining hall | rium 5 technical school, ©

صفحه 17:

صفحه 18:
1 ee Ue ale RO aaa Red RSC TC reed | 0 ‏ا‎ SoC Le earns i | rere 3 3 ات ۱ به جز مديران نامدار ابن مدرسه .استادان و هترمندان معروف ديكري با شهرت جهاني در مدرسه باهاوس تدريس مي كردتد .از آن جمله واسيلي ‎ea See nes Eten Ep ene‏ 0ك

صفحه 19:
۱

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:
طرح تجدید بناي قسمتي از مرکز شهر بستن-1953 یه مود ۲ ١ ١ 1

صفحه 27:
سفارت امربکا در آتن-61-1956 ۱

صفحه 28:

صفحه 29:
مدرسه باوهاوس پس از گروپیوس:

صفحه 30:
آثار میس وند روهه قبل از ریاست باوهاوس: گر ما موفق شویم که صنعت را جلو بریم. ام مسائل اقتصادي.اجتماعي و ایدئولوژیک هنري حل خواهد ‎see‏

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
‎ee, VK Tae‏ رد سين پاویون(غرفه) آلمان درنمایشگاه بارسلون-1929 0

صفحه 34:

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:
مدرسه ي باوهاوس در برلین:

صفحه 38:
#سايت موسسه ي تكنولوزي ايلي نويز- شيكاكو- 1939 سود ie —*

صفحه 39:
Plano Illinois- farnsworth house-1946°®

صفحه 40:
_ ia

صفحه 41:

صفحه 42:
ب آسمانخراشهاي مسكوني لیک شر -1951

صفحه 43:
ن سیگرام؛نیویورک (1958-1956) با همكاري فیلیپ جانسون :

صفحه 44:
. ساختمان باكاردي- مکزیکو -1961

صفحه 45:

صفحه 46:

صفحه 47:
گالري قرن بیستم بر لین-1963

صفحه 48:

صفحه 49:
ساختمان 1 11 در واشنگتن- مارسل ‎Bap‏

صفحه 50:

صفحه 51:
«از معماران مشهور دیگر میتوان آدولف مایر(1881-1929) و از اساتید هنرهاي دیگر مي توان از واسيلي کاندینسکی(1944- © 6)نقاش روس,پل کلي(1879-1940).نقاش و نظریه پرداز سوئیسی و یوهانس ایتن(1888-1967).هنرمند اکسپرسیونیست سوئيسي نام برد. )+ يس از خروج ايتن‌موهولي ناگي(1895-1967)هنرمند | مجاري جانشین او شد. موهولي نظرات کانستراکتیویسم را به جاي عقاید ۱ اکسپرسیونیست ایتن وارد دروس باوهاوس نمود.

صفحه 52:

صفحه 53:

آشنايي با معماري معاصر مدرسه باوهاوس مقدمه معماري مدرن متعالي و به عبارتي اوج معماري مدرن بين دو جنگ جهاني ،يعني در دهه هاي 20و30 ميالدي در اروپا وآمريكا مطرح شد. در دوره معماري مدرن اوليه ،سبكهاي تاريخ گرايي همچون نئوكالسيك ،رمانتيك و باالخص اكلكتيك سبكهاي رايج در جهان غرب بودند و با اينكه سبكهاي جديدي در برابر اين سبكها مثل مكتب شيكاگو و آرت نوو بوجود آمد ،ولي هنوز بسياري از ساختمانهاي مهم به سبكهاي مختلف تاريخي احداث مي شد. ولي با پايان جنگ جهاني اول و نياز شديد به ترميم خرابي هاي جنگ و توليد انبوه ساختمان ،گرايش به سمت معماري مدرن افزايش يافت .لذا استفاده از تكنولوژي روز ،مصالح مدرن ،پيش ساختگي ، عملكرد گرايي و دوري از سبكهاي پرزرق و برق تاريخي مورد توجه قرار گرفت و عده اي مانند والتر گروپيوس ،ميس ون دروهه و لوكوربوزيه سعي در قطع كردن وابستگي هاي معماري مدرن به گذشته و تاريخ گرايي داشتند و به جاي آن خوهان جايگزيني تكنولوژي و عملكرد ،به عنوان منبع الهام معماري شدند. تاريخچه بوجود آمدن مدرسه باهاوس در سال 1906در شهر وايمار آلمان ،مدرسه هنرها و صنايع دستي به رياست هانري وان دوولد (-1863 )1957بلژيکي يا هلندي تاسيس شد و تا سال 1919رياست وي ادامه داشت .وي ر1ياست اين مدرسه را كه از سال 1915به علت وقوع جنگ به صورت نيمه كاره رها شده بود در سال 1919به والتر گروپيوس واگذار كرد . او(دوولد) ابتدا تحت تأثير موريس از پايه گذاران مکتب هنرها وصنايع دستي و راسکين به معماري و طراحي داخلي روي آورد و اعتقاد داشت : دروس به جاي آتليه بايد در کار گاه و به صورت عملي تدريس شود. مدرسه هنرها و صنايع دستي وايمار مدرسه باوهاوس در وايمار: ترک وايمار توسط وان دو ولد و اعالم والتر گروپيوس به رياست آن 1919 - ‏مدرسه باوهاوس به صورت تركيبي از دو مدرسه هنرها و صنايع دستي و آكادمي هاي هنرهاي زيبا تشكيل شد كه در آن هنرمندان و معماران با هم كار مي كردند و تحت تاثيراكسپرسيونيست ها و موريس ،صنايع دستي در مدرسه تدريس مي شد. باهاوس در دوران حيات خود از سال 1919تا 1933سه نوع مديريت متفاوت توسط والتر گروپيوس (8سال) ،هانس ماير(2سال) و لودويگ ميس ون دروهه( 3سال) را تجربه كرد . آثار گروپيوس قبل از رياست باوهاس: -1کارخانه ي کفش سازي فاگوس در آلفلد آ.د .الينه—به اتفاق آدولف ماير1911 در اين ساختمان با شيشه هايي كه به طور آزادانه در گوشه ها قرار گرفته بودند و نيز استفاده كم از آجر كاري ،رويكرد هنرمندانه نويني در ساخت كارخانه ها بوجود آورد .سطوح خارجي اين ساختمان مكعب شكل ،با ديوارهاي شيشه اي پوشش شده و ديوارهاي غير باربر نماد اصلي ساختمان بود.در اين ساختمان از هيچگونه تزئينات استفاده نشده بود ،بلكه عملكرد بنا ، زيبايي آن بود.از نظر گروپيوس هدف يك ساختم1ان ،شكل كاركردي آن مي بايست به سطح يك شكل هنري ارتقاء يابد تا ساختمان بتواند روح زمان خود را بازتاب دهد.گروپيوس بزرگترين شكاف را ميان هنر و تكنولوژي مي ديد .او برطرف كردن اين شكاف را وظيفه يك معمار مي دانست و باور داشت كه معماري ميبايست بازتاب دهنده ي روح زمان خود باشد. -2 کارخانه ي نمونه در نمايشگاه ورک بوند – کلن1914- در سال 1924گروپيوس در يك بيانيه اي به نام ”هنر و تكنولوژي-يك وحدت جديد“ كه به بيانيه باهاوس معروف است ،اعالم موضع كرد و در آن تفكر و بينش غالب در مدرسه را تبيين نمود . خالصه اين بيانيه به اين شرح است: ”هدف پاياني تمامي آف1رينش هاي هنري،ساختمان است... مدارس دوباره بايد به آموزش كارگاهي بازگردند... تفاوت چنداني ميان هنرمند و پيشه ور وجود ندارد. هنرمند پيشه وري متعالي است... پس بياييد گروه جديدي از پيشه وران تشكيل دهيم ،بدون رده بندي ،چرا كه اين كار مرزهاي خودخواهانه اي در ميان پيشه وران و هنرمندان بوجود مي آورد! بياييد تا ساختمان نوين آينده را با يكديگر آرزو كنيم و بيافرينيم .اين ساختمان ، معماري ،مجسمه سازي و نقاشي را در شكلي يگانه خالصه مي كند“... والتر گروپيوس . ديوارهاي غير باربر در ساختمان ايده ي او اين بود: فرم تابع عملکرد است .که بيان کننده ي اين ايده لويي ساليوان بوده وتأثير آنرا د ر مدرسه باهاس در دسوا مي بينيم. در 1924گروپيوس بنا به داليل سياسي مجبور به انتقال مدرسه به شهر دسوا شد ومدرسه جديد را بين سال هاي 26-1925طراحي و اجرا کرد سر در فرم تابع عملکرد را بر آن نصب کرد. ” يک ساختمان مدرن بايد به دور از هرگونه تحريف هاي زايد و بي مورد و هرگونه تزئينات و جزيي گرايي باشد و جهان مکانيکي و جابجايي سريع معاصر رامنعکس کند“. ساختمان باوهاوس نمايي به معناي سنتي آن ندارد ، اين ساختمان در سه جهت مختلف گسترش پيدا مي كند و در نهايت شكلي مانند Lتشكيل مي دهد .طراحي هر يك از اين ساختمانها به گونه اي صورت گرفته است كه نشانه اي باشد از عملكردهاي دروني و گوناگون آنها .در عين حال ساختار هاي عمودي و افقي با دقت تمام در تركيب با يكديگر قرار گرفته اند تا در نهايت موازنه اي پويا و نا متقارن بوجود بياورند. خوابگاه آمفي تأتر و رستوران مديريت کارگاهها دانشکده فني باهاوس در دهه ي 20مهم ترين مدرسه ي هنري و اولين مدرسه ي معماري مدرن بود و اساتيد آن در همه ي زمينه هاي هنري و صنعتي و معماري توجه خود را به آينده و راه رسيدن به آن با به کارگيري و الهام از تکنولوژي مدرن مي دانستند. گروپيوس در سال 1927از رياست مدرسه کنار رفت وبه داليل سياسي به امريکا مهاجرت کرد وبا تعدادي معمار جوان تعاوني معماران را تشکيل داد. استادن مدرسه باهاوس به جز مديران نامدار اين مدرسه ،استادان و هنرمندان معروف ديگري با شهرت جهاني در مدرسه باهاوس تدريس مي كردند .از آن جمله واسيلي كاندينسكي نقاش روس تبار ،پل كلي نظريه پرداز سوئ\يسي و يوهانس ايتن هنرمند سوئيسي نام برد. :آثار گرپيوس درامريکا خانه ي شخصي گرپيوس در لينکلن ماساچوست با همکاري معمار مجاري،مارسل بروير81-1902- خانه چمبرلين در ويلند ماساچوست با همکاري بروير1940- کوي دانشجويان شعب تخصصي دنشگاه هاروارد50-1945- طرح تجديد بناي قسمتي از مرکز شهر بستن1953- سفارت امريکا در آتن61-1956- ساختمان پان امريکن در خيابان پارک نيويورک مدرسه باوهاوس پس از گروپيوس: پس از کناره گيري گروپيوس در سال 1927هانز ماير( ) 1954-1881معمار سوئدي رئيس گروه معماري باوهاوس به پيشنهاد او به رياست مدرسه برگزيده شد.ولي به داليل سياسي در 1930برکنار گرديد. پس از او لودويگ ميس ونده روهه ()1891-1969 معمار هلندي به رياست منصوب شد. آثار ميس وند روهه قبل از رياست باوهاوس: مدل شيشه اي براي يک آسمان خراش او نظر خود در مورد صنعت را در سال 1924چنين بيان مي کند: ”اگر ما موفق شويم که صنعت را جلو بريم، تمام مسائل اقتصادي،اجتماعي و ايدئولوژيک و هنري حل خواهد شد“. 1922-21 آپارتماني در کوي وايسن هوف اشتوتگارت1927- پاويون(غرفه) آلمان درنمايشگاه بارسلون1929- ويالي توگندات در برنوي آلمان()1928-1930 مدرسه ي باوهاوس در برلين: ‏درسال 1932به دليل توسعه ي نفوذ نازي ها مدرسه ي باوهاس در دسوا تعطيل شد .وندروهه مدرسه را به برلين منتقل کرد و در سال 1933اين مدرسه نيز تعطيل شد و وند روهه نيز به امريکا مهاجرت کرد ورئيس دانشکده ي معماري دانشگاه فني ايلي نويز شد. آثار وند روهه در آمريکا: ‏سايت موسسه ي تکنولوژي ايلي نويز -شيکاگو1939- Plano Illinois- farnsworth house-1946 کراون هال،شيکاگو1950- آسمانخراشهاي مسکوني ليک شر1951- ساختمان سيگرام،نيويورک ( )1958-1956با همکاري فيليپ جانسون : ساختمان باکاردي -مکزيکو 1961- مرکز فدرال ادارات دولتي آمريکا-شيکاگو1963- گالري قرن بيستم برلين1963- ساختمان HUDدر واشنگتن -مارسل بروئر Less is More- [ [ ب[يشينه ک[مينه [ت [س ا ‏مشخصه ي سبک روهه :تزئينات و اجزاي اضافي ممنوع از معماران مشهور ديگر ميتوان آدولف ماير( )1881-1929و از اساتيد هنرهاي ديگر مي توان از واسيلي کاندينسکي(-1944 ،)1866نقاش روس،پل کلي(،)1879-1940نقاش و نظريه پرداز سوئيسي و يوهانس ايتن(،)1888-1967هنرمند اکسپرسيونيست سوئيسي نام برد. ‏پس از خروج ايتن،موهولي ناگي(،)1895-1967هنرمند مجاري جانشين او شد. ‏موهولي نظرات کانستراکتيويسم را به جاي عقايد اکسپرسيونيست ايتن وارد دروس باوهاوس نمود. موهولي ناگي پس از ترک باوهاوس به امريکا مهاجرت کرد و در شهر شيکاگو مدرسه ي باوهاوس جديد را تأسيس نمود. مدرسه ي نيوباوهاوس شيکاگو با تشكر پايان

51,000 تومان