آشنایی با معماری معاصر (مدرسه باوهاوس)
اسلاید 1: آشنايي با معماري معاصر مدرسه باوهاوس
اسلاید 2: مقدمه معماري مدرن متعالي و به عبارتي اوج معماري مدرن بين دو جنگ جهاني ، يعني در دهه هاي 20و30 ميلادي در اروپا وآمريكا مطرح شد. در دوره معماري مدرن اوليه ، سبكهاي تاريخ گرايي همچون نئوكلاسيك ، رمانتيك و بالاخص اكلكتيك سبكهاي رايج در جهان غرب بودند و با اينكه سبكهاي جديدي در برابر اين سبكها مثل مكتب شيكاگو و آرت نوو بوجود آمد ، ولي هنوز بسياري از ساختمانهاي مهم به سبكهاي مختلف تاريخي احداث مي شد. ولي با پايان جنگ جهاني اول و نياز شديد به ترميم خرابي هاي جنگ و توليد انبوه ساختمان ، گرايش به سمت معماري مدرن افزايش يافت . لذا استفاده از تكنولوژي روز ، مصالح مدرن ، پيش ساختگي ، عملكرد گرايي و دوري از سبكهاي پرزرق و برق تاريخي مورد توجه قرار گرفت و عده اي مانند والتر گروپيوس ، ميس ون دروهه و لوكوربوزيه سعي در قطع كردن وابستگي هاي معماري مدرن به گذشته و تاريخ گرايي داشتند و به جاي آن خوهان جايگزيني تكنولوژي و عملكرد ، به عنوان منبع الهام معماري شدند.
اسلاید 3: تاريخچه بوجود آمدن مدرسه باهاوس
اسلاید 4: در سال 1906 در شهر وايمار آلمان ، مدرسه هنرها و صنايع دستي به رياست هانري وان دوولد (1863-1957) بلژيکي يا هلندي تاسيس شد و تا سال 1919 رياست وي ادامه داشت . وي رياست اين مدرسه را كه از سال 1915 به علت وقوع جنگ به صورت نيمه كاره رها شده بود در سال 1919 به والتر گروپيوس واگذار كرد . او(دوولد) ابتدا تحت تأثير موريس از پايه گذاران مکتب هنرها وصنايع دستي و راسکين به معماري و طراحي داخلي روي آورد و اعتقاد داشت : دروس به جاي آتليه بايد در کار گاه و به صورت عملي تدريس شود.
اسلاید 5: مدرسه هنرها و صنايع دستي وايمار
اسلاید 6: مدرسه باوهاوس در وايمار:ترک وايمار توسط وان دو ولد و اعلام والتر گروپيوس به رياست آن - 1919مدرسه باوهاوس به صورت تركيبي از دو مدرسه هنرها و صنايع دستي و آكادمي هاي هنرهاي زيبا تشكيل شد كه در آن هنرمندان و معماران با هم كار مي كردند و تحت تاثيراكسپرسيونيست ها و موريس ، صنايع دستي در مدرسه تدريس مي شد. باهاوس در دوران حيات خود از سال 1919 تا 1933 سه نوع مديريت متفاوت توسط والتر گروپيوس (8سال) ، هانس ماير(2سال) و لودويگ ميس ون دروهه(3 سال) را تجربه كرد .
اسلاید 7: آثار گروپيوس قبل از رياست باوهاس:1-کارخانه ي کفش سازي فاگوس در آلفلد آ.د .لاينه—به اتفاق آدولف ماير1911 در اين ساختمان با شيشه هايي كه به طور آزادانه در گوشه ها قرار گرفته بودند و نيز استفاده كم از آجر كاري ، رويكرد هنرمندانه نويني در ساخت كارخانه ها بوجود آورد. سطوح خارجي اين ساختمان مكعب شكل ، با ديوارهاي شيشه اي پوشش شده و ديوارهاي غير باربر نماد اصلي ساختمان بود.در اين ساختمان از هيچگونه تزئينات استفاده نشده بود ، بلكه عملكرد بنا ، زيبايي آن بود.از نظر گروپيوس هدف يك ساختمان ، شكل كاركردي آن مي بايست به سطح يك شكل هنري ارتقاء يابد تا ساختمان بتواند روح زمان خود را بازتاب دهد.گروپيوس بزرگترين شكاف را ميان هنر و تكنولوژي مي ديد . او برطرف كردن اين شكاف را وظيفه يك معمار مي دانست و باور داشت كه معماري ميبايست بازتاب دهنده ي روح زمان خود باشد.
اسلاید 8: 2- کارخانه ي نمونه در نمايشگاه ورک بوند – کلن-1914
اسلاید 9: . در سال 1924 گروپيوس در يك بيانيه اي به نام ”هنر و تكنولوژي-يك وحدت جديد“ كه به بيانيه باهاوس معروف است ، اعلام موضع كرد و در آن تفكر و بينش غالب در مدرسه را تبيين نمود . خلاصه اين بيانيه به اين شرح است: ”هدف پاياني تمامي آفرينش هاي هنري،ساختمان است... مدارس دوباره بايد به آموزش كارگاهي بازگردند... تفاوت چنداني ميان هنرمند و پيشه ور وجود ندارد. هنرمند پيشه وري متعالي است... پس بياييد گروه جديدي از پيشه وران تشكيل دهيم ، بدون رده بندي ، چرا كه اين كار مرزهاي خودخواهانه اي در ميان پيشه وران و هنرمندان بوجود مي آورد! بياييد تا ساختمان نوين آينده را با يكديگر آرزو كنيم و بيافرينيم. اين ساختمان ، معماري ، مجسمه سازي و نقاشي را در شكلي يگانه خلاصه مي كند...“والتر گروپيوس
اسلاید 10: ايده ي او اين بود:فرم تابع عملکرد است .که بيان کننده ي اين ايده لويي ساليوان بوده وتأثير آنرا د ر مدرسه باهاس در دسوا مي بينيم. در 1924 گروپيوس بنا به دلايل سياسي مجبور به انتقال مدرسه به شهر دسوا شد ومدرسه جديد را بين سال هاي 1925-26 طراحي و اجرا کرد سر در فرم تابع عملکرد را بر آن نصب کرد. ”يک ساختمان مدرن بايد به دور از هرگونه تحريف هاي زايد و بي مورد و هرگونه تزئينات و جزيي گرايي باشد و جهان مکانيکي و جابجايي سريع معاصر رامنعکس کند.“ديوارهاي غير باربر در ساختمان
اسلاید 11:
اسلاید 12: ساختمان باوهاوس نمايي به معناي سنتي آن ندارد ، اين ساختمان در سه جهت مختلف گسترش پيدا مي كند و در نهايت شكلي مانند Lتشكيل مي دهد .طراحي هر يك از اين ساختمانها به گونه اي صورت گرفته است كه نشانه اي باشد از عملكردهاي دروني و گوناگون آنها. در عين حال ساختار هاي عمودي و افقي با دقت تمام در تركيب با يكديگر قرار گرفته اند تا در نهايت موازنه اي پويا و نا متقارن بوجود بياورند.
اسلاید 13:
اسلاید 14:
اسلاید 15:
اسلاید 16: خوابگاهآمفي تأتر و رستورانکارگاههامديريتدانشکده فني
اسلاید 17:
اسلاید 18: باهاوس در دهه ي 20 مهم ترين مدرسه ي هنري و اولين مدرسه ي معماري مدرن بود و اساتيد آن در همه ي زمينه هاي هنري و صنعتي و معماري توجه خود را به آينده و راه رسيدن به آن با به کارگيري و الهام از تکنولوژي مدرن مي دانستند.گروپيوس در سال 1927 از رياست مدرسه کنار رفت وبه دلايل سياسي به امريکا مهاجرت کرد وبا تعدادي معمار جوان تعاوني معماران را تشکيل داد.استادن مدرسه باهاوسبه جز مديران نامدار اين مدرسه ، استادان و هنرمندان معروف ديگري با شهرت جهاني در مدرسه باهاوس تدريس مي كردند . از آن جمله واسيلي كاندينسكي نقاش روس تبار ، پل كلي نظريه پرداز سوئيسي و يوهانس ايتن هنرمند سوئيسي نام برد.
اسلاید 19: آثار گرپيوس درامريکا :خانه ي شخصي گرپيوس در لينکلن ماساچوست با همکاري معمار مجاري،مارسل بروير-1902-81
اسلاید 20:
اسلاید 21:
اسلاید 22: خانه چمبرلين در ويلند ماساچوست با همکاري بروير-1940
اسلاید 23:
اسلاید 24: کوي دانشجويان شعب تخصصي دنشگاه هاروارد-1945-50
اسلاید 25:
اسلاید 26: طرح تجديد بناي قسمتي از مرکز شهر بستن-1953
اسلاید 27: سفارت امريکا در آتن-1956-61
اسلاید 28: ساختمان پان امريکن در خيابان پارک نيويورک
اسلاید 29: مدرسه باوهاوس پس از گروپيوس:پس از کناره گيري گروپيوس در سال 1927 هانز ماير(1881-1954 ) معمار سوئدي رئيس گروه معماري باوهاوس به پيشنهاد او به رياست مدرسه برگزيده شد.ولي به دلايل سياسي در1930 برکنار گرديد.پس از او لودويگ ميس ونده روهه (1969-1891) معمار هلندي به رياست منصوب شد.
اسلاید 30: آثار ميس وند روهه قبل از رياست باوهاوس:مدل شيشه اي براي يک آسمان خراش 21-1922 او نظر خود در مورد صنعت را در سال 1924 چنين بيان مي کند: ”اگر ما موفق شويم که صنعت را جلو بريم، تمام مسائل اقتصادي،اجتماعي و ايدئولوژيکو هنري حل خواهد شد.“
اسلاید 31: آپارتماني در کوي وايسن هوف اشتوتگارت-1927
اسلاید 32:
اسلاید 33: پاويون(غرفه) آلمان درنمايشگاه بارسلون-1929
اسلاید 34:
اسلاید 35:
اسلاید 36: ويلاي توگندات در برنوي آلمان(1930-1928)
اسلاید 37: درسال 1932 به دليل توسعه ي نفوذ نازي ها مدرسه ي باوهاس در دسوا تعطيل شد. وندروهه مدرسه را به برلين منتقل کرد و در سال 1933 اين مدرسه نيز تعطيل شد و وند روهه نيز به امريکا مهاجرت کرد ورئيس دانشکده ي معماري دانشگاه فني ايلي نويز شد.مدرسه ي باوهاوس در برلين:
اسلاید 38: آثار وند روهه در آمريکا:سايت موسسه ي تکنولوژي ايلي نويز- شيکاگو-1939
اسلاید 39: Plano Illinois- farnsworth house-1946
اسلاید 40:
اسلاید 41: کراون هال،شيکاگو-1950
اسلاید 42: آسمانخراشهاي مسکوني ليک شر-1951
اسلاید 43: ساختمان سيگرام،نيويورک (1956-1958) با همکاري فيليپ جانسون :
اسلاید 44: ساختمان باکاردي- مکزيکو -1961
اسلاید 45:
اسلاید 46: مرکز فدرال ادارات دولتي آمريکا-شيکاگو-1963
اسلاید 47: گالري قرن بيستم برلين-1963
اسلاید 48:
اسلاید 49: ساختمان HUD در واشنگتن- مارسل بروئر
اسلاید 50: مشخصه ي سبک روهه: تزئينات و اجزاي اضافي ممنوعLess is More-کمينه بيشينه است
اسلاید 51: از معماران مشهور ديگر ميتوان آدولف ماير(1929-1881) و از اساتيد هنرهاي ديگر مي توان از واسيلي کاندينسکي(1944-1866)،نقاش روس،پل کلي(1940-1879)،نقاش و نظريه پرداز سوئيسي و يوهانس ايتن(1967-1888)،هنرمند اکسپرسيونيست سوئيسي نام برد. پس از خروج ايتن،موهولي ناگي(1967-1895)،هنرمند مجاري جانشين او شد.موهولي نظرات کانستراکتيويسم را به جاي عقايد اکسپرسيونيست ايتن وارد دروس باوهاوس نمود.
اسلاید 52: موهولي ناگي پس از ترک باوهاوس به امريکا مهاجرت کرد و در شهر شيکاگو مدرسه ي باوهاوس جديد را تأسيس نمود.مدرسه ي نيوباوهاوس شيکاگو
اسلاید 53: پايان با تشكر
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.