آشنایی با بانکداری الکترونیکی
اسلاید 1: آشنایی با بانکداری الکترونیکیاستاد درس:..................... تهیه و تنظیم:.................................
اسلاید 2: بانکداری الکترونیک یا برخط یا اینترنتی عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرایندهای بین شعبهای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق کانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند.
اسلاید 3: مهمترین کانالهای بانکداری الکترونیک عبارتند از: رایانههای شخصی کیوسک شبکههای مدیریت یافته تلفن ثابت و همراه دستگاههای خودپرداز پایانههای فروش
اسلاید 4: تاریخچه پول الکترونیکی برای نخستین بار در سال 1918 در کشور آمریکا توسط بانکهای فدرال رزرو مورد استفاده قرار گرفت. این بانکها، پرداخت و انتقال وجوه را با استفاده از تلگراف در دستور کار خود قرار دادند.این بانک بعدها با توسعه موسسات تهاتری خودکار در سال 1972 زمینه استفاده گسترده از پول الکترونیک را فراهم کرد.اولین تجربه ساخت دستگاه خودپرداز به سال 1939 برمیگردد. این دستگاه که توسط سه مخترع به نامهای لاتر، جرج و سیمجیان ساخته شد، مورد توجه بانکها و سازمانها قرار نگرفت. با وجود این تجربه ناموفق، سه مخترع دیگر با نامهای دان وتزل، تام بارنز و جرج چستین در سال 1968 ساخت دستگاه خودپرداز را با مفهومی جدید آغاز کردند.
اسلاید 5: ساخت اولین نمونه آنها، پنج میلیون دلار هزینه در بر داشت. محصول این پروژه در سال 1973به عنوان اولین دستگاه خودپرداز در بانک کمیکال در شهر نیویورک نصب شد.ژ اولین نسل از دستگاههای خودپرداز به صورت آفلاین کار میکردند و پول به صورت خودکار از حساب مشتریان کسر نمیشد. بنابراین فقط مشتریان ویژهای که از اعتبار خاصی برخوردار بودند، مجاز به استفاده از این دستگاهها بودند.موسسه اعتباری فدرال استنفورد اولین موسسهای بود که در اکتبر سال ۱۹۹۴ سرویسهای بانکداری اینترنتی را به همه اعضای خود ارائه کرد.
اسلاید 6: خدمات بانکداری الکترونیک لی(2002) خدمات بانکداری الکترونیک را از سه جنبه مورد توجه قرار میدهد و معتقد است مشتریان بانکها، در سه سطح قادر به دریافت خدمات بانکداری الکترونیک هستند. این سه سطح عبارتند از: اطلاعرسانی: این سطح ابتداییترین سطح خدمات بانکداری الکترونیک است. در این سطح، بانک، اطلاعات مربوط به خدمات و عملیات بانکی خود را از طریق شبکههای عمومی یا خصوصی معرفی میکند. تعاملی: این سطح از خدمات بانکداری الکترونیک، امکان انجام مبادلات بین سیستم بانکی و مشتری را فراهم میآورد. ریسک این سطح در خدمات بانکداری الکترونیک بیشتر از شیوه سنتی است و به ابزارهای مناسبی برای کنترل دسترسی کاربران به شبکه بانک نیاز دارد. تراکنشی: در این سطح، مشتری قادر است با استفاده از یک سیستم امنیتی کنترل شده، فعالیتهایی از قبیل صدور چک، انتقال وجه و افتتاح حساب را انجام دهد. این سطح از خدمات بانکداری الکترونیک، از بالاترین سطح ریسک برخوردار است.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.