آشنایی با خبر نویسی
اسلاید 1: خبر نويسي
اسلاید 2:
اسلاید 3: Newsخبر؟ ... خبر در حقيقت ارائه اطلاعات مورد توجه و مورد علاقه مردم است كه از را ه هاي مختلف در سطوح كم اهميت و با اهميت به آنها ارائه مي شود . خبر چيست ؟ آيا تعريف بالا براي خبر كافي است عده اي خبر را همان اطلاعات مي دانند.تعريف شما از خبر ....
اسلاید 4: تعاريف خبر
اسلاید 5: دوره آموزشي خبر نويس پائيز 88 / رفعتيبرداشتي عيني از واقعيتهاستكه داراي يك يا چند ارزش باشدواحتمالا تحت تاثير عوامل درون و برون سازماني شكل مي گيرد .تعريف خبر تعريف خبر
اسلاید 6: عيني (objective)در مقابل ذهني(subjective)واقعيت (real)دركنار حقيقت (fact)
اسلاید 7: هر رويدادي خبر .......! منظور از اين عبارت چيست؟دليل منفي يا مثبت را بحث كنيد.
اسلاید 8: يكي از وظايف خبرنگاران در انتخاب رويداد براي تهيه خبر شناخت ارزشهاي خبري (News values) نهفته در رويداد استارزش خبري داراي دو كاركرد است : شناسايي خبرارزشگذاري و معيار سنجي اهميت خبر
اسلاید 9: ) impact) ارزش در برگيريزماني است كه رويدادي تمام يا قسمت اعظم جامعه را تحتالشعاع خود قرار دهد ) fame) ارزش شهرت اشخاص يا شخصيتهاي مختلف حقيقي و حقوقي كه مردم آنها را مي شناسند ) timeliness) زمان و تازگي رويداد عامل زمان هميشه مورد توجه بوده و در انعكاس يك خبر از مهمترين عوامل ميباشد ارزشهاي خبري (News values)
اسلاید 10: برخوردها، تضاد، اختلاف و درگيري Conflict) )اين ارزش تعادل موجود در جامعه را بر هم مي زند فراواني تعداد، مقدار و بزرگي رويداد) magnitude) رويدادهايي كه در آن آمار و ارقام بالا باشد وتعداد كثيري در آن (مثبت يا منفي) ذينفع باشند ارزشهاي خبري (News values)
اسلاید 11: (oddity) استثناء و شگفتي رويدادهاي خارقالعاده و نادر كه گاهي هرچند سال يك بار يا براي اولين بار پيش ميآيد ازقدرت جذابيت خاصي برخوردار هستند (proximity) مجاورت گاهي رويدادي بدليل هم جواري براي مخاطب خبر است.مجاورت جغرافيايي(نزديكي محل و شهر زندگي )مجاورت معنوي(نزديكي زبان ، فرهنگ علايق،دين ،مذهب و...) ارزشهاي خبري (News values)
اسلاید 12: در خبر نويسي ابتدا از”مفاهيم اساسي“شروع مي كنيم
اسلاید 13: درستي روشني جامعيت اعتماد مخاطب موفقيت درجلب مخاطبپاسخ به سوالات در ذهن مخاطب
اسلاید 14: خبر، ديگر انتقال دهنده واقعيتها نيست بلكه سازنده واقعيت است.يك خبرنگار خوب كسي است كه بتواند اخبار را همراه با اهداف خود و سازمان به مخاطب القاء كند !نظر شما چيست ؟
اسلاید 15: شناخت عناصر خبر در تنظيم خبر ركن اصلي استكاركرد آن :به خبرنگار كمك ميكند قبل از نگارش، از اطلاعات مؤثر و مفيد به خوبي و به جا استفاده كند
اسلاید 16: (Where) كجاپاسخگويي به اين سوال به ارزش مجاورت اشاره دارد. موقعيت جغرافيايي ومكان رويداد از جمله سوالاتي است كه خبرنگار بايد پاسخ دهد زيرا اكثر مواقع اين مسئله مهم است (When) كي پاسخگويي به اين سوال تاكيدي بر ارزش زمان و تازگي رويداد دارد. اگر زمان وقوع رويداد اهميت ويژه دارد بايد زمان در ابتداي خبر بيايد (Who) كه پاسخگويي به اين سوال ارزش شهرت خبري را در بردارد. خبرنگار بايد بداند چه شخصي يا چه چيزي در پيدايش رويداد دخالت داشته و اطلاعات را به طور كامل به مخاطب ارائه نمايد عناصر خبر
اسلاید 17: (What) چهاز جمله عناصري است كه اگر خبر با پاسخگويي به آن شروع شود سبب جذابيت خبر ميشود. عنصر «چه» به ماهيت رويداد برمي گردد چه مي تواند پيرامون رويدادي باشد كه اتفاق افتاده با مي افتد.( گذشته ، حال ، آ ينده )عناصر خبر
اسلاید 18: (Why) چرا(How) چگونه اين دو عنصر به چرايي، انگيزه، علت، نحوه و چگونگي وقوع رويداد پاسخ مي دهد .تشريح و تعريف رويداد در اين دو عنصر امكان پذير است . گاهي در يك رويداد در مراحل اوليه وقوع؛ پاسخي براي اين دوعنصر نداريم اما خبررا منتشر مي كنيم. در اين زمان بايد با بدست آوردن اطلاعات كافي در خبرهاي آتي به دنبال پاسخگويي به اين عنصر در اخبار خود باشد.
اسلاید 19: عوامل درون سازماني - اعمال نظر مديريت و سياستهاي خاص خبري هر سازمان كه بصورت آشكار و نهان در هر سازمان وجود دارد. - اعمال نظر خبرنگار به عنوان فردي كه از جنبههاي علمي به شيوه تهيه خبر مينگرد .- توجه به علايق جامعة مخاطبان و تهيه خبر مطابق با ذائقه مخاطب - مسائل فني رسانه انتشار دهنده به مكان در نظر گرفته شده براي انتشار در روزنامه و هماهنگي شكل تيتر در صفحة روزنامه يا نشريه و يا وقت و زمان در راديو و تلويزيون و ....
اسلاید 20: دوره آموزشي خبر نويس پائيز 88 / رفعتيعوامل برون سازماني - محدوديتهاي قانوني كه مانع از انتشار برخي از اخبار است - اعمال نفوذ اشخاص حقيقي و حقوقي كه تفكرات و عقايد آنان در سطح ملي و منطقهاي مؤثربوده و قابل بررسي است به نحوي كه سياستهاي خبري آنان در خارج سازمان روي اخبار داخلي منعكس ميشود. - منابع خبري كه در خارج سازمان اخباري براي مؤسسه خبري ارسال ميكنند اين مؤسسهها هرنوع خبري كه دريافت ميكنند ناچار هستند همان خبر را با تغيير شكل ارسال نمايند. و كمتر فرصت پيدا ميكنند تا اخبار را همان طور كه ميخواهند منعكس نمايند و اين مشكل هم به نوعي از جمله عواملي است كه ناخواسته از بيرون سازمان روي اخبار سازماني تأثير ميگذارد.
اسلاید 21: دروازهبان (Gate keeper)براي اولين بار توسط كورت لوئين (Kurt Lewin) در زمان جنگ دوم جهاني بيان شد. لوئين يكي از كارشناسان علوم اجتماعي آمريكا است و تحقيقات او هيچ ارتباطي به حرفه روزنامه نگاري ندارد در واقع او اين لفظ را در پروسة تهيه مواد غذايي از توليد تا مصرف بكار برده است. اما بعدها اين اصطلاح به دليل موضوعيت و كاربرد خاص خود وارد قلمرو روزنامهنگاري و خبرنگاري شد.
اسلاید 22: در هر رسانه كه فعاليت آن توليد خبراست، افرادي آگاهانه و با استفاده از سياستهاي خبري و خط مشي هاي تعيين شده روي سرنوشت خبر تأثير ميگذارند. معيارهاي فردي هم؛ گاه مانع از انتشار كل و يا قسمتي از خبر ميشوند كه اين روند و موانع موجود در مسير توليد خبر را «دروازهباني خبر» ميگويند.
اسلاید 23: )leadليد(خلاصه مهم ترين مطلب هر رويدادي است كه در پاراگراف و بند اول در مرحله تنظيم خبر مي آيد. در اصطلاح به معني ”هدايت و راهنمايي“ است -با توجه به كشش و جذابيتي كه ايجاد مي كند خواننده را به متن خبر راهنمايي مي كند .ترغيب به خواندن خبر دشوار تر از ارضاي نياز مخاطب است.
اسلاید 24: توصيه جهت نگارش ليد مناسب
اسلاید 25: در نگارش ليد به توصيه زير جدي تر عمل كنيد ليد كلي : كليشه اي و فاقد خبر مهم . مانند : ديروز هيئت دولت با حضور رئيس جمهور تشكيل و تصميمات مهمي اتخاذ شد . نكته : بايد حداقل يكي از تصميمات مهم كه ارزش دربرگيري دارد عنوان شود شما نيايد ليد كلي يا بي محتوا و يا ليد پر محتوا بنويسيد.
اسلاید 26: ليد پر محتوا :به تمامي عناصر خبر پاسخ مي دهد در حاليكه بايستي مقداري از اطلاعات را براي كنجكاوي مخاطب بايد نگهداشت. نكته : ليد بايد با ارائه يك قسمت مهم از خبر كنجاوي مخاطب را تحريك كند . نتيجه : اطلاعات را به اندازه ارائه دهيد نه كم نه زياد!- مخاطب نه بي اعتنا شود وحس كند مطلب جديدي دريافت نمي كند نه سيرابش كنيد كه ادامه مطلب خبري را نخواند بلكه با ارائه يك ليد مناسب اورا تشنه اي دنبال كردن خبر كنيد
اسلاید 27: انواع ليد برجسته سازي عناصر خبربرجسته سازي ” كه ” شروع ليد با نام شخص(حقيقي با حقوقي) برجسته سازي ” كي” شروع ليد با زمان(توصيه نمي شود)برجسته سازي ” كجا ” شروع ليدبا نام مكان(توصيه نمي شود )برجسته سازي ” چه ” شروع ليد با ماهيت و موضوع برجسته سازي ” چرا ” شروع ليد با علت برجسته سازي ”چگونه ” شروع ليد با نحوه وقوع
اسلاید 28: در ليد نويسي انواع مختلف نگارش از نظر محتوايي و تاثير گذاري بر مخاطب وجود دارد . در ليد نويسي به ويژه ليد نويسي براي خبر مهمترين نوع ” ليد نقلي”است كه بر اساس گفته هاي اشخاص حقيقي و حقوقي نگارش مي شود .
اسلاید 29: ليد نقلي( Quotation lead) : نقل مهمترين قسمت از گفته هاي اشخاص حقيقي يا حقوقي است كه به سه صورت مستقيم، غيرمستقيم و جزئي در ليد آورده مي شود .چه زماني از انواع ليد نقلي استفاده مي كنيم ؟ نقل قول مستقيم :- زماني كه مطلب نمايانگر قضاوت و داوري شخصي يا قابل بحث و گفتگو است . زمانيكه مطلب حامل نكته جالب ، عجيب يا غير منتظره است . زمانيكه خبرنگار مي خواهد روشن نمايد كه مطلب خبري از طرف او نيست .
اسلاید 30: نقل غير قول مستقيم : زماني كه مطلب گنگ و يا نامفهوم است .زمانيكه مطلب ساده، اما طولاني و حاوي واژه هاي زائد است . زمانيكه خبرنگار اطمينان از عين عبارت ها و واژه ها ندارد .نقل جزئي : زماني كه يك يا دو كلمه مشخص از سوي يك شخص بيان مي شود.زمانيكه فرد با دادن يك صفت يا قيد؛ شدت يا جهت خاصي را در جملات خبري خود بيان مي دارند . زمانيكه خبرنگار مي خواهد روشن نمايد كه مطلب خبري از طرف او نيست .
اسلاید 31: تاريخي فهرستي تمثلي قياسي تشريحي سوالي و استفهامي
اسلاید 32: ليد سوالي واستفهامي(question lead): براي جذاب كردن خبر،ليد با يك پرسش مهم و حساسيت برانگيز شروع ميشود.ليد تاريخي(Background lead): اين نوع ليد در واقع به سابقة خبر اشاره داشته و مخاطب را سرشار از اطلاعات مورد نياز براي درك بهتر خبر مينمايد. انواع ليد
اسلاید 33: ليد تشريحي و تحليلي( Interpretative & Analytical ead): اين نوع ليد در اخبار سياسي ، اقتصادي و گزارشها بكار برده ميشود كه در ابتداي خبر و گزارش به تشريح و تحليل پرداخته و دلايل وقوع را نقادانه بررسي مينمايد. ليد تمثيلي( Figurative lead ): استفاده از ضربالمثل و نكات ظريف ادبي در ليد به منظور بيان رويدادي در واقع يكي ديگر از ترفندهاي ايجاد جذابيت در خبر است. انواع ليد
اسلاید 34: ليد فهرستي ( Summary lead) : در اين ليد اخبار به شكل بريده بريده و تيتر مانند بدون هيچ گونه توضيحي ميآيد به اين معني كه اين مطالب همگي در خبر وجود دارد و در واقع مخاطب را راهنمايي ميكند كه براي دسترسي به اطلاعات به متن اصلي خبر مراجعه كند. انواع ليد
اسلاید 35: ليد قياسي (Comparative lead): در اين ليد بين دو واقعه كه مرتبط هستند رابطهاي متناسب برقرار ميشود تا درك رويداد بهتر و جذابيت آن بيشتر باشد. ليد غيرمتعارف(Offbeat lead): كه از ذوق و هنر خبرنگار سرچشمه ميگيرد و اغلب بيان اخبار ورزشي، هنري و حوادث به اين شيوه صورت ميگيرد. انواع ليد
اسلاید 36: فرايند رويداد تا خبر
اسلاید 37: سبك هرم وارونه ( (The inverted pyramid- در اين نوع سبك چكيده و مهمترين قسمت مطالب خبري در ابتداي خبر ميآيد - توضيحات اضافه و اخبار كمارزشتر در قسمتهاي بعدي و پاياني خبر قرار ميگيرد. - در اين سبك ليد مهمترين قسمت خبر است. - تحقيقات موجود در روزنامه نگاري نشان ميدهد كه هرچه مطالب طولاني تر باشد تعداد خوانندگان كمتر هستند به عبارت بهتر تعداد خوانندگان خبر با تعداد پاراگرافها رابطه معكوس دارد.
اسلاید 38: زمان كمتر براي دريافت خبر خواننده خسته نمي شود سرعت ارضاء حس كنجكاوي خواننده متن بر اساس ارزش مطالب است ترغيب خواننده به خواندن متن خبر ماكت بندي و تيتر زني آسان مي شود مزاياي هرم وارونه
اسلاید 39: عيب بزرگ اين سبك ميزان تأثير و اعمال نظر خبرنگار بر روي خبر است .به علت تاثير نظر خبرنگار مقداري از متن خبر حذف مي شود.امكان تكرار ليد در متن وجود دارد . معايب سبك هرم وارونه
اسلاید 40: ليد مطلب مهم خبري كه به تدريج از اهميت آن كاسته مي شود جزئيات كم اهميت تر كاهش علاقه مندي مخاطب تنظيم سبك هرم وارونه
اسلاید 41: در واقع اين نوع سبك خبر را بدون دستكاري و همان طور كه اتفاق افتاده به آگاهي مخاطب ميرساند. -هر خبري به ترتيب زمان وقوع يا به ترتيبي كه اتفاق افتاده است تنظيم مي شود.-هرخبر با هر ارزشي در جاي خود بيان ميشود. سبك تاريخي Chronological style
اسلاید 42: مزاياي سبك تاريخيدر اين شيوه هميشه خبر به طور كامل بيان ميشود،شرايط براي اعمال نظر خبرنگار مهيا نميشود. معايب سبك تاريخي خسته كننده بر اي خوانندهزمان بيشتر براي مطالعه مشكل در ماكت بندي و تيتر زني
اسلاید 43: شرح ماجرا به ترتيب وقوع شرح خبر به ترتيب وقوع زماني تنظيم به سبك تاريخي
اسلاید 44: سبك تاريخي همراه با ليد (تلفيقيIntegration ) - اين سبك تلفيقي از روشهاي تنظيم شده در دو سبك بالاست.- در واقع خبري است كه در آن ليد وجود دارد واشتياق و عجله خواننده را براي خواندن خبر ارضاء مينمايد.در ادامه متن خبر به سبك تاريخي سابقه و تاريخچه خبر را متذكر شده و به ترتيب وقوع، رويدادها را بيان ميكند، اين سبك در زمان اندك اصل خبر را به اطلاع مخاطب رسانده و براي علاقهمندان در ادامه شرح كامل رويداد را بازگو ميكند
اسلاید 45: ليد شرح ماجرا به ترتيب وقوع اهميت مطلب و ترتيب وقوع زماني تنظيم به سبك تاريخي همراه با ليد
اسلاید 46: آنچه متن خبر را از ساير سبكها جدا مي كند متصل بودن پاراگرافهاي موجود در خبر است اين اتصال ظاهري نيست بلكه به كل محتوا بر مي گردد در خبر نويسي اين حالت را وحدت در خبر مي گويند . آنچه زنجير وار خواننده را به سوي انتهاي خبر مي كشاند راه هاي حفظ وحدت در خبر : تكرار موضوع خبر در ابتداي هر پاراگرف به كار گيري عبارات ربط دهنده در ابتداي هر پاراگرف مهم ومهم و مهم
اسلاید 47: Hourglass تنظيم به سبك ساعت شني - توسط پيتركلارك در 1983 مطرح شدكلارگ اين سبك را در سه بخش تعريف كرد :1- سرخبر يا بالاي خبر :جايي كه خبر خلاصه مي شود و به سوالات اساسي خواننده به سبك هرم وارونه پاسخ مي دهد (مهمترين قسمت خبر در 3 يا 4 پاراگراف )2- چرخش يا پاراگراف گذار : نگارش يك پاراگراف يا عبارت انتقالي تا بتوانيم ادامه خبر را به سبك داستاني يا تاريخي داشته باشيم .3- قسمت انتهايي خبر : در اين قسمت اظهارات شاهدان ، افشاگريها، و بيان جزئيات و اطلاعات پس زمينه كه داستان خبر را كامل مي كند
اسلاید 48: در سبك ساعت شني : 1- ابتدا خبر را با خلاصه كردن هدف گيري مي كنيم. 2- با استفاده از جمله و يا عبارت گذار يا چرخش خبر را به داستان وصل مي كند. 3- سپس به داستان مي پردازد. ويژگي ها ي سبك : فرم هنرمندانه / نظم هوشمندانه / كه برگرفته از هرم وارونه و خواص داستان سرايي كلاسيك است.
اسلاید 49: پاراگراف گذاريا چرخش پايان خبر به سبك تاريخي خلاصه مهمترين مطلب/ چرخش/ داستان مطلب Hourglass تنظيم به سبك ساعت شني آغاز خبر با سبك هرم وارونه
اسلاید 50: اصليترين قسمت يك خبر است. هر مخاطب قبل از هر چيز با نگاه به تيترها تصميم به مطالعه خبر ميگيرد. تيتر به خبر هويت و اعتبار ميدهد. در زماني بسيار اندك اين امكان را به خواننده ميدهد كه كلياتي از خبر را دريابد. تيتر Headline
اسلاید 51: ويژگي و قواعد تيتر
اسلاید 52: دوره آموزشي خبر نويس پائيز 88 / رفعتياجزاي تيتر تيتر اصلي(Banner)مهمترين مطلب خبر در اين قسمت با حروف درشت نسبت به بقيه مطالب ميآيد انتهاي تيتر اصلي نقطه نميآيد. روتيتر(Kicker)تيتري است كه در بالاي تيتر اصلي قرار ميگيرد با حروف كوچكترو نزديك تيتر اصلي قرار ميگيرد، توضيح اضافهاي است كه تيتر اصلي را كامل ميكند و بايد به شكلي باشد كه با حذف آن به تيتر اصلي خدشهاي وارد نشود. زيرتيتر(Deck) كه بعد از تيتر اصلي و زير آن قرار ميگيرد با حروف كوچكتر از تيتر اصلي و مستقل از آن ميآيد: زير تيتر ضمن اينكه مفهوم مستقل از تيتر دارد به شكل يك تيتر ديگر زير تيتر اصلي ميآيد.
اسلاید 53: خلاصه تيتر (سوتيتر)(Subtitle): با علائم (O *) در ابتداي جمله مشخص ميشود. در مطالب بلند براي اتصال مطالب و ربط منطقي آنها و به جهت اينكه مطلب براي مخاطب خستهكننده نباشد بكار ميرود. سوتيتر اغلب درگزارشها، مصاحبهها و مقالههاي طولاني هم به جهت زيباسازي صفحه و هم به جهت ايجاد ارتباط منطقي بين بخشهاي مختلف به كار ميرود. در واقع سوتيتر تيتري است كه به نوعي خواننده را به خواندن ادامه مطلب با مطالب تازه ترغيب ميكند
اسلاید 54: تيتر اقناعي(persuasive heads): در اين نوع تيتر ادبياتي استفاده ميشود كه هدف آن تهييج و هدايت افكار عمومي ميباشد. هدف از استفاده اين نوع سبك نگارش، تبليغ و برجستهسازي موضوعي خاص است كه اغلب در مسايل سياسي و اجتماعي نياز به اين سبك نگارش احساس ميشود. استفاده از بار عاطفي كلمات، در شكلگيري اين نوع تيتر نقش اساسي دارد. انواع تيتر
اسلاید 55: تيتر سؤالي(Question heads): كمتراستفاده ميشود سؤال از خواننده او را وادار به واكنش منفي ميكند. براي استفاده از اين نوع تيتر دقت و نكتهبيني نويسنده ضروري است تا بتواند با ظرافت كافي و بينش و احاطه خود بر افكار عمومي طوري از اين نوع تيتر بهره ببرد كه خواننده را به خواندن خبر ترغيب نمايد. تيترهاي غيرمتعارف خبري(Offbeat heads) : استفاده از اين نوع تيتر هميشه توصيه نميشود. براي بيان اخبار هنري، ادبي، فرهنگي، حوادث، هواشناسي و مسائل اجتماعي اغلب استفاده ميشود. در واقع با استعارههاي متعارف و تمثيل به تيتر جذابيت ميبخشيم.انواع تيتر
اسلاید 56: اشكال تيتراز نظر ظاهري : - يك سطري (Single – line headline)- دويا چند سطري مساوي (Multi – line headline)- پلكاني (stepped headline)- هرم وارونه (Inverted pyramid headline)- مثلثي (Triangle headline)- نيم هرمي متمايل به چپ (Flush - left)- نيم هرمي متمايل به راست (Flush - right)- مثلثي متمايل به چپ - مثلثي متمايل به راست - نامساوي متمايل به چپ - نامساوي متمايل به راست - نامساوي و متمركز (قرينه)
اسلاید 57: تاكتيكهاي مورد استفاده در رسانه هاي خبري - سابقه نويسي يا پيشينه نويسي (Background) : از متداولترين و پركاربردترين تاكتيكهاي رسانههاي خبري است. در واقع روزنامهنگار با تكيه بر حوادث گذشته به شكلدهي افكار عمومي ميپردازد و با ربط موضوعات گذشته به رويداد جاري، پيام مورد نظر خود را به مخاطب القا ميكند.- تاكتيك اطلاعات سري (Secret Information): در اين شيوه از ارائه خبر براي افكار عمومي جلوگيري شده و سعي ميشود اخبار طبقهبندي شود، و هر زمان نياز به هر قسمت خبر بود آن را ارائه مي كند اين تاكتيك بسيار قديمي است و در مورد اسرار محرمانه نظامي و امور ديپلماتيك از آن استفاده ميشود.
اسلاید 58: - تاكتيك نشت هدايت شونده (Targeted News Leakage): برخي از اخبار و اسرار حفظ ميشوند و برخي ديگر با اهداف از قبل تعيين شده با زمانبندي خاص منتشر ميشوند و به شيوه قطرهاي و هدايت شونده ارائه ميشوند در واقع آنها اطلاعاتي هستند كه آگاهانه هدفگيري و ارائه ميشوند. - تاكتيك ماساژ پيام ((Spinning the Massage: فريب اطلاعاتي است كه هر روز از كارخانه فكربه بيرون جريان مييابد. تاكتيك حذف، كليبافي، زمانبندي، تبخير از جمله اين شيوه هستند. تاكتيكهاي مورد استفاده در رسانه هاي خبري
اسلاید 59: - تاكتيك حذف: (Omission Tactic): قسمتهاي مهمي از خبر به دلايلي از پيش طراحي شده و هدفمند حذف ميشود تا زمينه براي انتشار شايعه فراهم گردد. رسانه ميداند با انتشار خبر ناقص زمينه براي انتشار شايعه بوجود ميآيد چرا كه به سوالات مخاطبان پاسخ داده نشده است. - تاكتيك كلي بافي (Generality Tactic): جزئياتي كه ممكن است مخالفت اداري يا سياسي را با لعابي از مطالب غيرواقعي پوشيده و اصل خبر بدون در نظر گرفتن واقعيات ضروري آن انتشار مييابد. هدف رسانه اين است كه ضمن اينكه خبر را منتشر ساخته از ايجاد حساسيت بين گروههاي فشار و سياستگذاران سازماني جلوگيري كند و در واقع به آرامي اخبار مورد نظر را منتشر ميسازد. تاكتيكهاي مورد استفاده در رسانه هاي خبري
اسلاید 60: - تاكتيك زمانبندي (Timing Tactic): تأخير در پخش خبر به شكلي كه پيامگير ديگر نتواند كاري انجام دهد. از يك نظر اشتياق مخاطب را براي شنيدن خبر از منبع موثق مهيا كرده از نظر ديگر زمينه پخش شايعات را در سطح جامعه فراهم ميآورد. - تاكتيك موجي (News) Feeding Frenzy: ريزش انواع اخبار با ارزش و بيارزش تا مخاطب در آن غرق شود و نتواند واقعيتها را درك كند. - تاكتيك تبخير (Vapor Tactic): بيان بخشي از خبر براي ايجاد شايعه در جامعه شايعاتي كه همراه با واقعيتها پخش ميشود و پيامگير نتواند آنها را از همديگر تشخيص دهد. تاكتيكهاي مورد استفاده در رسانه هاي خبري
اسلاید 61: - تاكتيك بازگشتي (Blow-Back Tactic): اين تاكتيك به منظور جلب واكنشهايي است كه از جامعه به سوي منبع خبر بازخورد دارد در واقع مؤسسه خبري با انتشار اين خبر مخاطب و علايق و تفكرات آنان را ميسنجند اين روش در زمان انتخابات بيشتر استفاده ميشود. شايعه كشته شدن صدام در حملات اوليه موشكي آمريكا به بغداد از جمله استفاده از اين روش توسط خبرگزاريها بود تا آمريكاييها بدانند واكنش نيروهاي مردمي و كادر رياست جمهوري از انتشار اين خبر چيست. تاكتيكهاي مورد استفاده در رسانه هاي خبري
اسلاید 62: - تاكتيك دروغ بزرگ (يا استفاده از دروغ محض) (Big-Lie Tactic): اين تاكتيك قديمي استفاده فراواني در رسانهها دارد. در اين روش پيامي را كه به هيچ وجه واقعيت ندارد بيان ميكنند. گوبلز ميگويد: دروغ هرقدر بزرگتر باشد باور آن براي تودههاي مردم راحتتر است. اين روش براي مرعوب كردن دشمن و تهييج افكار عمومي بكار ميرود در واقع دروغ بايد اينقدر بزرگ باشد كه كسي جرات تكذيب آن را نداشته باشد گوبلز ميگويند بعضي مواقع دروغهايي ميگفتم كه خودم از آن ميترسيدم. - نشان دادن سانسور به شكل غيرمستقيم Publishing Blank Pag (Protesting Censorship) اخبار جنجالي كه هميشه مورد علاقه مخاطبين هستند اما ممنوعيت انتشار دارند در اين روش جاي اخبار را با زدن تيتري هيجاني سفيد باقي ميگذارند و به مخاطب القاء ميكنند كه سانسور شديدي برآنها حاكم است. تاكتيكهاي مورد استفاده در رسانه هاي خبري
اسلاید 63: با تشكر از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.