کسب و کار مدیریت و رهبری

آشنایی با مفاهیم مدیریت استراتژیک

osoole_strategy_dr_cyrus

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با مفاهیم مدیریت استراتژیک”

آشنایی با مفاهیم مدیریت استراتژیک

اسلاید 1: به نام خداآشنايي با مفاهيم مديريت استراتژيك Strategic Management Concepts ديدگاه‌هاي صاحب نظران برجسته معاصر

اسلاید 2: پيشينه مديريت استراتژيكstrategosتعريف ديكشنري وبستر از استراتژي علم برنامه‌ريزي و هدايت عمليات نظامي بزرگ در مقياس كلان با هدف کسب بهترين موقعيت قبل از درگيري واقعي با دشمن است. مدل‌هاي رسمي اوليه برنامه‌ريزي استراتژيك ارزش‌هاي سلسله مراتبي و سيستم‌هاي از بالا به پايين سازمان‌هاي سنتي را منعكس مي‌ساخت و ساختار آن كه توسط روشنفكران و مديران بالاي سازمان تعيين مي‌شد، بسيار عمودي و از بالا به پايين بوده است عنصر کليدي در استراتژي، كسب مزيت رقابتي است

اسلاید 3: تاريخچه پيدايش مفاهيم مديريت استراتژيكدهه 1950- شروع ورود مفاهيم استراتژي به دنياي کسب و کاردهه 60 و 70- اوج‌گيري محبوبيت و شهرت مدل هاي استراتژياوايل دهه 80- معرفي مدل‌هاي پورتر و ساير مدل‌هاي نسل اول برنامه‌ريزي استراتژيکنيمه دوم دهه 80- ورود مدل‌هاي نسل دوم (بويژه مدل شايستگي‌هاي محوري)تاكيد مدل‌هاي جديدتر برنامه‌ريزي استراتژيك بر: انطباق با تغيير انعطاف‌پذيري و اهميت تفكر استراتژيك يادگيري سازماني

اسلاید 4: مديريت استراتژيك (ديدگاه‌ Scholes & Johnson)تعريف استراتژي از ديد آقايان شولز و جانسونويژگي تصميمات استراتژيك تصميمات استراتژيک به جهت‌گيري سازمان در درازمدت مي‌پردازدتصميمات استراتژيك در صدد کسب مزيت رقابتي برای سازمان هستندتصميمات استراتژيك، حوزة فعاليت‌هاي سازمان را مشخص مي‌سازددو رويکرد در ارتباط با استراتژيديدگاه اول (Strategic Fit)- استراتژي به عنوان حلقه متصل‌کننده منابع و فعاليت‌هاي سازمان ‌با محيط. ديدگاه دوم Stretch))- استراتژي با تمرکز بر افزايش منابع و شايستگي‌هاي سازمان به منظور ايجاد فرصت در محيط«استراتژي جهت‌گيري و محدودة فعاليت‌هاي يك سازمان در دراز مدت است كه از طريق سازمان‌دهي منابع و با مد نظر قرار دادن محيط متغير و غير قابل پيش‌بيني فعاليت سازمان و به منظور برآورده ساختن توقعات ذي‌نفعان، براي سازمان ايجاد مزيت رقابتي مي‌كند.»

اسلاید 5: نتايج تصميمات استراتژيكماهيتاً پيچيده هستند (خصوصاً شركت‌هاي بين‌المللي يا چند مليتي)ممكن است در شرايط نبود قطعيت اتخاذ شوندنياز به يك رويكرد يكپارچة مديريتي دارد ممكن است مستلزم تغييرات بنيادي در فرهنگ و ساختار سازمان شودCorporate levelBusiness strategyOperationalstrategyFunctionalstrategyسطوح استراتژيCorporate- level Strategy: اين سطح به هدف كلي و محدودة فعاليت‌هاي سازمان واينكه چگونه بايد در بخش‌هاي مختلف سازمان ارزش‌افزوده‌ ايجاد شود، مي‌پردازد Business unit Strategy: اين سطح بطور كلي بيان مي‌كند كه چگونه مي‌توان بطور موفق در بازارهاي خاصي رقابت و فعاليت كرد. چگونه مي‌توان نسبت به ساير رقبا مزيت رقابتي پيدا كرد، چه فرصت‌هاي جديدي در بازار مي‌توانند شناسايي يا ايجاد شود، چه محصولات يا خدماتي بايستي در چه بازارهايي گسترش يابند كه سازمان در دراز مدت به سود بالا يا رشد ارزش سهام برسد.Operational Strategies: بطور كلي به اين مسأله مي‌پردازد كه چگونه اجزاء و افراد سازمان مي‌توانند بطور مؤثر و كارا استراتژي‌هاي دو سطح قبلي را در قالب منابع، فرآيندها و نيروي انساني تحقق بخشندمديريت استراتژيك (ديدگاه‌ Scholes & Johnson)

اسلاید 6: سه وظيفه اصلي مديريت استراتژيكمديريت استراتژيك (ديدگاه‌ Scholes & Johnson)توقعاتمحيطمنابع شايستگیهاموقعيت استراتژيکانتخاب‌ استراتژيکاستراتژی در عملسازماندهیتوانمند سازي مديريت تغييراستراتژي سطح عملياتياستراتژي سطح واحد کسب و کاراستراتژي سطح بنگاه

اسلاید 7: مديريت استراتژيك (ديدگاه‌ فرد آر ديويد)فرموله‌بندي استراتژي تدوين بينش و مأموريت شناسايي فرصت‌ها وتهديدات تعين نقاط قوت و ضعف پايه‌گذاري اهداف بلندمدت تدوين آلترناتيوهاي استراتژيك انتخاب استراتژي‌هاي خاص پياده سازي استراتژيتعيين اهداف سالانه تدوين سياست‌ها ترغيب كاركنان تخصيص منابع ارزيابي استراتژيبازبيني فاكتور داخلي و خارجياندازه‌گيري عملكرد انجام اقدامات اصلاحيمديريت استراتژيك هنر و علم فرمول‌بندي، پياده سازي، و ارزيابي تصميمات چندكاركردي است كه سازمان را قادر به بر‌آورده سازي اهدافش مي‌نمايد. بنابراين تعريف، مديريت استراتژيك بر يكپارچگي مديريت بازاريابي، امور مالي و حسابداري، توليد، عمليات و تحقيق و توسعه تمركز مي‌كند. فازهاي مديريت استراتژيکتعريف

اسلاید 8: مديريت استراتژيك (ديدگاه‌ فرد آر ديويد)انجام بازرسي داخليانجام بازرسي خارجيتدوين چشم‌انداز و بيانيه مأموريتتعيين اهداف بلند‌مدتتدوين و انتخاب استراتژي‌هاپياده‌سازی مسائل مديريت استراتژيکپياده‌سازی -بازاريابي، امور مالي، R&D، حسابداری و MISاندازه‌گيری و ارزيابي عملکردپياده‌سازی استراتژي‌هافرموله‌بندی استراتژي‌هاارزيابي استراتژي‌ها

اسلاید 9: مزاياي مديريت استراتژيكمديريت استراتژيك (ديدگاه‌ فرد آر ديويد)مزاياي مالي‌تحقيقات نشان مي‌دهد سازمان‌هايي كه از مديريت استراتژيك استفاده مي‌كنند، از نظر مالي (فروش، سودآوري، بهره‌وري)، عملکرد بهتري در مقايسه با ديگر سازمانها‌ دارند. مزاياي غيرماليامكان شناسايي، اولويت‌بندي و بهره‌گيري از فرصت‌ها را به سازمان مي‌دهد،ديدي هدف‌مند در حل مشكلات مديريتي ايجاد مي‌كند،چارچوبي را جهت بهبود، هماهنگي و كنترل فعاليت‌ها ارائه مي‌كند،اثرات بد شرايط متغير و تغييرات را كاهش مي‌دهد،اين امكان را ايجاد مي‌كند كه تصميمات اصلي سازماني، اهداف را بهتر حمايت كنند،امكان تخصيص مؤثر زمان و منابع را به فرصت‌هاي شناسايي شده فراهم مي‌كند،اتلاف منابع و زمان را جهت رفع خطاها كاهش مي‌دهد،چارچوبي جهت بر قراري ارتباط بين پرسنل ايجاد مي‌كند،به يكپارچگي رفتارهاي فردي به سوي يك تلاش جمعي کمک مي‌كند،پايه‌اي براي روشن‌سازي وظايف هر يك از افراد ايجاد مي‌كند،به تفکر قبلي در مورد آينده تاکيد دارد و اين کار را تشويق مي‌کند، ونگاه افراد را در قبال انجام تغيير مثبت مي‌سازد،

اسلاید 10: علل شكست برنامه‌ريزي استراتژيكسيستم‌هاي تشويقي ضعيفدرگيري بيش از حد در بحران‌هاعدم تخصيص زمان کافي تلقي به عنوان اتلاف وقتهزينة بالاتنبلي و نداشتن اراده کافيراضي بودن به موفقيت فعليترس از شكست و ناشناخته‌هاتجربيات بد قبلينبود اعتماد افراد به مديريتموانع بر سر برنامه‌ريزی استراتژيك استفاده از آن صرفاً جهت كنترل تصميمات و منابع استفاده از آن صرفاً جهت برآورده‌سازي الزامات قانونيعجله از تدوين ماموريت تا استراتژي شكست در تفهيم برنامه‌ها به كارمندان و افراد سازمانفقدان حمايت مديران ارشد همراه نکردن آن با سيستم ارزيابي عملكردبكار نگرفتن كارمندان كليدي در فازهاي تدوين بكار نگرفتن تمامي مديران در فرآيندهاي برنامه‌ريزيمديريت استراتژيك (ديدگاه‌ فرد آر ديويد)

اسلاید 11: مديريت استراتژيك (ديدگاه تامسون و استريك‌لند)استراتژي يك سازمان، تلفيقي از رويكردهاي كاري و اعمال رقابتي است كه مديران ارشد سازمان براي جلب رضايت مشتريان، رقابت‌پذيري و تحقق اهداف، آن‌ها را بکار گرفته و پياده مي‌سازند . تعريفتدوين چشم‌اندازو مأموريتتعيين اهدافکمّیتدوين استراتؤیاجرای استراتژیارزيابی عملکرد، و تنظيمات اصلاحیوظيغة 1تجديد نظر در صورت لزومتجديد نظر در صورت لزومبهبود / تغيير در صورت لزومبهبود / تغيير در صورت لزومبازگشت به وظايف 1 تا 4 در صورت لزوموظيغة 2وظيغة 3وظيغة 4وظيغة 5

اسلاید 12: مديريت استراتژيك (ديدگاه تامسون و استريك‌لند)رويکردهاي مختلف تدوين استراتژيرويکرد معمار اصليThe Chief Architect Approach در برخي سازمان‌ها، يك نفر كه معمولاً مالك، مديرعامل يا رئيس هيات عامل است، به تنهايي بعنوان استراتژيست يا كارآفرين، بخش‌هاي اصلي و محوري استراتژي را تدوين مي‌کند. رويکرد تفويضيThe Delegation Approach در اين رويكرد، مدير، مسئول تفويض اختيارات تدوين استراتژي به زيردستان مورد اعتماد خود است كه عمدتاً مديران مياني واحدهاي کسب و کار و دپارتمان‌ها، نيروي كار تحصيل‌كرده و با استعداد بخش‌هاي مختلف سازمان و تيم‌هاي متخصص در زمينه‌هاي خاص هستند. رويکرد تيمي يا جمعيThe Collaborative or Team Approach اين رويكرد، يك رويكرد ميانه است كه در آن مدير ارشد، مسوول اصلي تدوين استراتژي است ولي يك تيم از افراد را بعنوان مشاور يا دستيار انتخاب مي‌كند كه معمولاً شامل مديران صفي و ستادي از سراسر بخش‌هاي سازمان و تعدادي از كاركنان خلاق و باسابقه است. رويکرد کارآفرينانه بنگاهThe Corporate Intrapreneur Approach در اين رويكرد، مدير ارشد، افراد يا تيم‌هاي كاري مختلف در سازمان را به ارائه پيشنهاد در زمينه مسائل استراتژيك، مانند محصولات جديد يا تلفيق‌هاي جديد كاري تشويق مي‌كند.

اسلاید 13: پنج عنصر تصميمات استراتژيك از ديدگاه ايشانپايدار بودنطراحي فرايندها به منظور تحقق استراتژيايجاد مزيت رقابتيايجاد ارتباط بين سازمان و محيط آنبينش سازمانمديريت استراتژيك (ديدگاه آقاي لينچ)استراتژي، بطور كلي به جهت‌گيري اصلي در مورد آينده مي‌پردازد كه شامل اهداف، آرزوها، منابع و نحوه تعامل سازمان با محيطي كه در آن فعاليت‌ مي‌كند، مي‌گردد. تمامي جوانب يك سازمان از جمله نيروي انساني، منابع، روش‌ها و محيط آن نقش مهمي در تدوين استراتژي ايفا مي‌كنند.تعريف

اسلاید 14: تحليل محيطايجادگزينه های استراتژيکانتخاب منطقيدر نظر گرفتن ساختار و فرهنگ سازمانتحليل منابعپياده سازیپيدا کردن مسيرهای پياده سازیحداقل يکبارحداقل يکبارنظارت بلند مدتنظارت بلند مدتبينش، ماموريت و اهدافStrategy Implementation Strategic DevelopmentStrategic Analysisفرايند استراتژيك: رويكرد تجويزي (Prescriptive)مديريت استراتژيك (ديدگاه آقاي لينچ)

اسلاید 15: تحليل محيطتحليل منابعبينش، مأموريت و اهدافايجاد و پياده سازی استراتژينظارت مداومنظارت مداومStrategic Development & ImplementationStrategic Analysisفرايند استراتژيك: رويكرد توصيفي(Emergent)مديريت استراتژيك (ديدگاه آقاي لينچ)

اسلاید 16: معيارهاي ارزيابي اثربخشي استراتژيمعيارهاي کاربرديآزمون ارزش افزوده (Value-added test).آزمون همخواني (Consistency test) آزمون مزيت رقابتي (Competitive advantage test)معيارهاي آکادميکآزمون هدف (The purpose test)آزمون همخواني منطقي (The logical consistency test)آزمون ريسك و منابع (The risk & Resource test)آزمون انعطاف‌پذيري (The Flexibility test)مديريت استراتژيك (ديدگاه آقاي لينچ)

اسلاید 17: شما موفق به اتمام اولين جلسه يادگيري شديد

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید