آشنایی با مهارت های فرزند پروری
اسلاید 1: 6كارگاه آموزشي مهارت های فرزند پروری
اسلاید 2: حساس سازی والدین نسبت به یاد گیری مهادت های فرزند پروریفرزند پروری مهارت وعلمی است که نیاز به آموزش وفراگیری دارد.اهمیت پرورش فرزند از دیدگاه اسلامی6
اسلاید 3: مسائل رایج تبدیل به مشکل در موارد حادتر ناتوانی در ادره کردن رفتارهای نامناسب کودکی که سرشت مشکل یا دشوار دارد موجب تشدید مشکل کودک وتبدیل به اختلال می شود.6
اسلاید 4: 6
اسلاید 5: برخی ازباور های اشتباه والدین:این رفتار موقت وزود گذر است.او عمدا این کارها را می کندهمه این مشکلات تقصیر من است.6
اسلاید 6: 6
اسلاید 7: حوزه یابخش های تاثیر گذار بر تربیت فرزند سرشت ,ذات تفاوت ها ی فردیژنتیک محیط خانوادگیمحیط اجتماعی(جامعه)6
اسلاید 8: هر بچه از همان بدو تولدداراي خلق وخويي خاص ، رفتار ،سرعت و روش ويژه ي رشد است.جدای تفاوت در فیزیک بدن تفاوت در حیطه های ذیل قابل مشاهده است:ا-سطح فعالیت2-نظم طبیعی وسازگاری با تغییرات محیطی 6
اسلاید 9: حدود 10% بچه هادر برخی ازخصوصیات سرشتی مانند قدرت سازگاری ,سطح فعالیت و....متفاوت تر از بقیه همسن وسالان هستند این بچه ها کودکان لجباز یا دشوار نامیده میشوند تفاوت این ویژگی سرشتی در اوایل کودکی با ویژگی استقلال طلبی که در حدود 2سالگی دیده میشود6
اسلاید 10: خلق و خوی کودک یک صفحه سفید و خالی نیست که مربیان بتوانند هرچه مورد پسند آنهاست در آن بنگارند همچنین ، یک قالب سیمانی هم نیست که نتوان آن را تغییرداد6
اسلاید 11: نتیجه می گیریم که:روش تربیتی والدین وسرشت کودک باهم تعامل داشته ودر اکثر مواقع روش فرزند پروری والدین در تثبیت ویا تعدیل رفتارهای کودک موثر است.6
اسلاید 12: 6شیوه های غلطی که موجب افزایش رفتارهای منفی کودک می شودتله های نردبانیتوجه کم به رفتارهای مثبتعدم ثبات در پاسخ به مشکلات رفتاریالگو برداری از رفتار نامتناسب والدینالگو برداری ویادگیری از همسالان نداشتن استراحت وخواب کافی
اسلاید 13: پیام های هیجانیاستفاده غیر موثر از تنبیه:تهدید به تنبیه که گاهی روشی برای به مبارزه طلبیدن والدین تبدیل شود.6
اسلاید 14: تنبیهی که در حالت خشم انجام شود ,کودک باخود فکر می کند عصبانیت مادر موجب تنبیه من شداین کودکان برای محافظت کردن از خودشان در برابر احساس های ناراحت کننده گناه ,ممکن است این هیجان رانکار کرده ووجدان ضعیفی را پرورش دهند.مشاهده دیگراندستور دادن اشتباه6
اسلاید 15: سایر عوامل موثرمانند ارتباط والدین با یکدیگر ,هیجانات والدین(احساس اضطراب وافسردگی),فشار روانی ناشی از مسائل مالی وکاریعوامل موثر خارج از خانه :دوستان وهمسالان ,مدرسه,رسانه ها وتکنولوژی 6
اسلاید 16: استرس های خانوادگی تماشای مداوم تلویزیون6
اسلاید 17: انواع روش های فرزند پروری: والدین براساس پاسخ به نیاز های کودک وبرقراری انضباط فرزند پروری مقتدرانه:والدین روابط صمیمانه ودلسوز,لذت بخش دارند نسبت به نیاز های کودک حساس هستندبه تدریج استقلال مناسب به کودک داده می شودفرزندان چنین خانواده هایی از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند.کودک را به ابراز افکار واحساسات ترغیب می کنند6
اسلاید 18: فرزند پروری مستبدانه:از نظر پذیرش وروابط نزدیک پایین هستنداز نظر کنترل اجباری بالا,واز نظر استقلال دادن پایین هستندفرزندان این والدین مضطرب وناخشنودند6
اسلاید 19: فرزند پروری آسان گیر:مهورز وپذیرا هستند وکنترل کمی بررفتار فرزند دارند اجازه می دهند د رهر سنی تصمیم گیری کنندفرزندان این خانواده تکانشی وسر کش هستند6
اسلاید 20: فرزند پروری بی اعتنا:به قدری غرق در استرس خانوادگی هستند که وقت وانرژی کمی برای فرزندان دارند6
اسلاید 21: نظریه های رشد کودک6
اسلاید 22: اختلالات کودکان ونوجوانان6
اسلاید 23: اغلب شناختن مشکلات کودکان ونوجوانان دشوار تر از شناسایی مشکلات بزرگسالان است.اولا مشکلات کودکان در شرایط وبافت رشد روانی روی می دهد .از انجایی که رشد طبیعی در کودکان مختلف با سرعت های متفاوتی پیش می رود در نتیجه متمایز کردن مشکل روانی واقعی ،از مشکلی که صرفا عقب ماندگی مربوط به رشد رامنعکس می کند اغلب کار دشواری است.6
اسلاید 24: ثانیا کودکان نمی توانند از طریق زبان مشکلات خود رابیان کنند در عوض پریشانی آنها به طور غیر مستقیم از طریق رفتارهای ناسازگارانه آشکار می شود.6
اسلاید 25: مشکلات کودکان معمولا به موقعیت خاص محدود می شود.آنچه اختلال کودکی رااز تغییرات طبیعی در جریان رشد متمایز می کند ,به استثنای چند مورد مربوط به شدت اختلال است.6
اسلاید 26: اختلال های رفتار مخرب :اختلال بیش فعال همرا بانقص توجهاختلال سلوکاختلال های هیجانی :اختلال اضطراب جدایی افسردگیترس واضطراب از مدرسه(تفاوت آن با مدرسه گریزی)6
اسلاید 27: اختلال های عادتی :اختلال های دفعی اختلال های گفتاری اختلال های مربوط به رشد:عقب ماندگی ذهنی اختلال های یادگیری اوتستیک6
اسلاید 28: تنها 29%آنهایی که واجد اختلال روانی بودند به متخصصین بهداشت روانی ارجاع می شوند.6
اسلاید 29: اختلال نقص توجه – بیش فعال
اسلاید 30: شیوع در جامعه 50% در صورت عدم درمان ...اختلال پایداری استاگر به موقع تشخیص داده شودبه خوبی درمان می شود
اسلاید 31: عدم توجه کافی به جزییات ، اشتباهات ناشی از بی دقتی ناتوان از حفظ توجه بر روی تکالیف گوش نمی کندعلایم پایین بودن توجه:
اسلاید 32: دستور العمل ها را کامل اجرا نمی کند در سازماندهی تکالیف و فعالیتها ناتوان است از تکالیفی که نیازمند فعالیت ذهنی مستمر است اجتناب دارد غالبا اشیاء لازم برای انجام تکالیف را گم می کند محرک های بیرونی غالبا حواسش را پرت می کنددر فعالیت های روزمره غالبا فراموشکار است .
اسلاید 33: قبل از پایان سوال جواب را می پراندناتوان از رعایت نوبت است غا لبا حر ف دیگران را قطع کرده و یا مداخله می کند بدون فکر عمل کردن
اسلاید 34: شلختهروابط ضعیف با همسالان اعتماد به نفس پاییندر جستجوی هیجان و تازگیسایر علایم
اسلاید 35: در جاهایی که مناسبتی ندارد از در ودیوار بالا می رود از بازی و تفریح بی سرو صدا ناتوان است غالبا در حال حرکت است غالبا زیاد حرف می زندعلایم بیش فعالی
اسلاید 36: اختلالات یادگیری اختلالات اضطرابیاختلالات افسردگیتیکاختلالات همراه
اسلاید 37: اشکال در تلاش برای انجام تکالیف موفقیت تحصیلی ارتباط با همسالان عدم پذیرشسن مدرسه
اسلاید 38: احساس بیقراری سازماندهی ضعیفضعف در پیگیری تکالیفشکست در عملکرد تحصیلیرفتارهای پرخطراعتماد به نفس پایین روابط ضعیف با همسالاننوجوانی
اسلاید 39: بی برنامگی از کاری به کاری کارهای نا تمامبه تعویق انداختن کارهاخلق انفجاری پرحرفی بیقراریرانندگی پرخطر بزرگسالی
اسلاید 40: سوء مصرف موادزنداناسیب های عمدیاقدام به خودکشیمردودیاخراج از شغل پیامدها
اسلاید 41: موارد خفیفآموزش والدین مداخله در مدرسه موارد شدیددرمان دارویی
اسلاید 42: پاسخ به درمان دارویی 70%85-90%
اسلاید 43: کلاس ساختار یافته کودک د رمیز جلو..استفاده از پاداش قابل پیش بینی بودن Time outمداخله در مدرسه
اسلاید 44: تکالیف ... زمان امتحان ...سوالات برای دانش آموز خوانده شود.دفترچه یادداشتنظارت بر دارو
اسلاید 45: معلم بایستی:محکم صبور با ثبات علاقمندآموزش انفرادی
اسلاید 46: 6
اسلاید 47: مداخله در خانواده
اسلاید 48: مثبت باشید استفاده از وقتی ....بعد. بجای اگر هرگز اجازه ندهید کودک بر اساس قولی که میدهد به خواسته اش برسد (قبل از اجرای تکلیف )
اسلاید 49: صبر کن : ببین مشکل چیه ؟فکر کن : همه را ه حل های ممکن را عمل کن : بهترین را ه حل را انتخا ب کن خودت را ارزیابی کن صبر کن ، فکر کن ، عمل کن
اسلاید 50: تسریع پاسخ ها و پیامدهای رفتاری شکار رفتار مثبتکودکان پر تحرک به پاسخ های سریعتری برای تقویت رفتارهای مثبت خود نیاز دارند.آموزش به خانواده
اسلاید 51: حساسیت کودکان پر تحرک به تشویق های ذاتی و درونی و محیطی یا بیرونی کمتر از کودکان طبیعی است. کودکان پرتحرک به تشویق های سریعتر، متعددتر و بزرگتر و ملموستری برای تقویت رفتارهای مثبت خود نیاز دارند.
اسلاید 52: ارجحیت تشویق بر تنبیه : تشویق بر تنبیه ارجحیت دارد. تنبیه باید گاه به گاه، پس از تشویق موارد مثبت، خفیف، تنها برای یک عمل منفی مشخص و بلافاصله پس از رفتار منفی انجام شود. کودک بداند چرا تنبیه می شود. فقط از تنبیه های مجاز استفاده نمایید.
اسلاید 53: توانایی پیش بینی مشکلات : در کودکان پر تحرک توانایی صبر و تحمل و به تعویق انداختن خواسته ها ضعیف است.اماکن جدید و عمومی می تواند باعث تحریک کودکان پر تحرک شده و باعث بروز رفتارهای زشت در آنها گردد. برای ورود به چنین اماکنی باید کودک را از قبل آماده کرد.چنین شرایطی قابل پیش بینی است و رعایت نکات یاد شده می تواند مانع بروز رفتارهای مشکل زا در کودک گردد.
اسلاید 54: کاهش حجم تکالیف : راندمان کار بچه های پر تحرک کمتر از بچه های طبیعی می باشد. حجم تکالیف را با میزان توانایی کودک تنظیم نمایید.
اسلاید 55: روش تعلیم را تغییر دهید : کودکان پر تحرک انگیزه و تمرکز کمتری برای یادگیری دارند. روشهای آموزشی آنها باید با استفاده از وسایل کمک درسی و کمک آموزشی، جالب و جذاب باشد.روشهای آموزشی آنها باید انعطاف پذیر بوده، از زنگ تفریح های بیشتری استفاده کند و همچنین خود بچه ها را نیز در تدریس مشارکت دهد.
اسلاید 56: اختلال یادگیری:این دسته از اختلالات به صورت ناتوانی در یادگیری خواندن ، نوشتن و ریاضیات دیده می شود . بچه هایی که اختلال خواندن دارند توانایی خواندنشان در زمینه های میزان خواندن ، دقت خواندن و درک مطلب پایین است .اختلال ریاضی با مشکل در محاسبات و منطق و ریاضی مشخص می شود . در اختلال نوشتاری نقص در تواناییهای نوشتن است این اختلال استفاده از گرامر ، نقطه گذاری ، سازماندهی ، هجی کردن و دستخط را در بر می گیرد .
اسلاید 57: ناخن جویدن این اختلال عادتی در کودکان است که تا سن 7سالگی شایع بوده و به ندرت دیده می شود . این اختلال در دخترها شایعتر بوده و علت اصلی آن اضطراب می باشد.معمولاً هنگامی که کودک در محیط های ناامن قرار گرفته دچار اضطراب می شود . و برای کاهش آن به این عادت متوسل می شود . در خانواده هایی که بین پدر و مادر اختلال موجود بوده و یا برای تربیت کود کان از فحش و کتک استفاده می شود ، بیشتر دیده می شود .
اسلاید 58: شب ادراری : عبارت از دفع ارادی و غیر ارادی و تکرار شونده ادرار در شلوار و یا در رختخواب در روز و یا شب اگر این اختلال بعد از سن 5 سالگی و حداقل 2 بار در هفته و به مدت 3 ماه اتفاق افتد و یا اینکه باعث بروز استرس و افت عملکرد شدید شود غیر طبیعی تلقی می شود . این اختلال دو نوع اولیه و ثانویه دارد . نوع اولیه در کودکانی که هیچ کنترلی بر ادرار خود بدست نیاورده اند و نوع ثانویه زمانیست که کودک مدت 6 ماه توانایی کنترل ادرار را داشته است . 10% از کودکان مبتلا به شب ادراری دچار ضایعات عضوی مثل بیماری قند ، صرع ، عفونتهای ادراری و یا سنگ مجاری ادرار هستند و 90% علل غیر عضوی دارند .
اسلاید 59: لکنت زبان :عبارت از تکرار و طولانی شدن اصوات و کلمات که باعث کاهش روانی کلام می شود و معمولاً همراه با وقفه ها و سکوتهای مکرر است . 5% از کودکان دچار لکنت زبان هستند و معمولاً تا سن نوجوانی ادامه پیدا می کند و بیشتر آنها بدون درمان بهبودی پیدا می کنند . این ناراحتی در پسران بیشتر از دختر ها است و در سنین 2 تا 5،3سالگی بیشترین شیوع را دارد . این گونه کودکان به هنگام روخوانی ، صحبت کردن با خود
اسلاید 60: در تنهایی ، صحبت با نزدیکان ، آواز خواندن و صحبت با حیوانات و اشیاء از آنجا که اضطرابی ندارند ، لکنت هم ندارند . شایعترین علل آن به شرح ذیل است .1-احساس تهدید و ناامنی در خانواده 2- رشد روانی ، احساسی و هوش کودکان سریعتر از رشد فیزیولوژیک دستگاه عصبی ، عضلانی و تکلم است . این نوع لکنت پایدار نیست و با افزایش سن خود به خود بهبود پیدا می کند 3– تنبیه های بدنی در مدرسه وخانواده ، اضطراب، ترس و یا مرگ عزیزان
اسلاید 61: اختلال اضطراب جداییاختلالی است که با نشانه های اضطرابی در موقعیت جدایی یا پیش بینی جدایی از والد یا مراقب مشخص می شود .این اختلال باید حداقل 4هفته طول کشیده و بیش از اضطراب جدایی طبیعی که متناسب با سن کودک است .علائم و نشانه ها:کودک به هنگام جدائی از مراقب دچار استرس شدید می شود .
اسلاید 62: کودک نگرانی شدید و پایدار در خصوص از دست دادن مراقبش دارد کودک برای رفتن به مدرسه مقاومت کرده و یا با اکراه به مدرسه می رود .کودک از تنها ماندن در منزل یا سایر مکانها بدون حضور مراقب اجتناب می کند .کودک حاضر نیست جدای از مراقب بخوابد .کابوسهای تکرار شونده با محتوای جدایی از مراقبش دارد .شکایتهای جسمی متعدد مثل سر درد و یا دل درد
اسلاید 63: اوتیسم و یا در خود ماندگیاین کودکان تماس چشمی ضعیفی دارند ، از نظر عاطفی بی تفاوت و در چهره شان پاسخدهی عاطفی مشاهده نمی شود ، از حدود 18 تا 24 ماهگی که کودک به طور طبیعی باید اضطراب غریبه و جدائی داشته باشد در مواجهه با غریبه ها و هنگام جدایی از والدین دچار اضطراب نشده و یا اضطراب غیر عادی بروز می کند ، این کودکان برای بیان خواسته هایشان قادر نیستند به دور دست اشاره کنند و به جای آن دست بزرگترها را گرفته و آنها را به سمت شی مورد نظر هدایت می کنند .
اسلاید 64: عقب ماندگی ذهنی توانایی حل مساله ، یادگیری موضوعات جدید ، بکارگیری تجارب گذشته و درک موقعیتهای جدید کارکردهای مغز هستند به مجموعه این کارکردها هوش گفته می شود . عقب ماندگی ذهنی به ضعف این کارکردها و کمبود هوش گفته می شود . عقب ماندگی ذهنی یک بیماری خاص نیست بلکه اختلال در رشد مغزی می باشد . کودک عقب مانده کودکی است که سن روانی او کمتر از سن زمانی و یا سن تقویمی اوست .علل بیماری :عوامل پیش از تولد : کمبود مواد غذایی در دوران بارداری – ابتلای مادر به بیماریهایی مزمنی همچون انواع کم خونی ها - ناراحتی تنفسی و قلبی –عروقی- مصرف خود سرانه بعضی از داروها – مصرف الکل در دوران حاملگی- ابتلای مادر به سرخچه –بیماریهای ارثی، مادرزادی - عوامل زمان تولد: زایمان دیررس – طولانی شدن زایمان – تاخیر یا ناتوانی نوزاد در تنفس - عوامل بعد از تولد : تشنج –کم کاری تیروئید – سوء تغذیه شدید – زردی شدید – تب بالا- ضربه مغزی – عفونتهای مغزی مانند آنسفالیت و مننژیت.
اسلاید 65: محروم کردن
اسلاید 66: مدیریت واصلاح رفتارهای نا مطلوبقوانین اساسی وضع کنید از نادیده گرفتن برنامه ریزی شده برای مواجهه بامشکل رفتاری استفاده کنیددستورات آرام وواضح بدهیددستورات خود راباپیامد های منطقی تقویت کنید6
اسلاید 67: خط قرمزها:آسیب زدن به خودآسیب زدن به دیگرانآسیب زدن به اشیارعایت نکردن قوانین ودستورات
اسلاید 68: محیط تنبیه :کسالت آور باشدامنیت داشته باشدترسناک برای کودک نباشد
اسلاید 69: رفتارهای غلطی که والدین به کار می برند:دلیل ومنطق آوردنتهدید کردنکتک زدن وبر خورد همراه باعصبانیت در نتیجه کودک تصور می کند:به خاطر عصبانیت والدین وانتقام شخصی والدین هست که تنبیه می شود
اسلاید 70: روش های تنبیه محروم کردن از وسیله خاصبیش اصلاحی بی اعتنایی کردن (قطع توجه مثبت)قهر کردنقطع فعالیت جاری ودر خواست به سکوت (قرار دادن کودک در زمان خلوت)استفاده از اتاق خلوت(اخراج کردن)
اسلاید 71: روش انجام اتاق خلوتیک دستور ساده وواضح به کودک بدهیداگر بعد از 5ثانیه دستور را انجام نداد یک اخطار به کودک بدهیداگر بعد از 5ثانیه باز هم اطاعت نکرد( ...باید به ا تاق خلوت بروی)بدون بحث کردن ,سرزنش کردن دست اورا گرفته وبه اتاق خلوت ببریدفریاد زدن ,اعتراض کردن وقول دادن ر نادیده بگیرید
اسلاید 72: وقتی که ساکت نشست زمان ر اشروع کنیدمدت زمان :یک دقیقه برای هر سنسن 2سال یک دقیقهسن 3-5سال دو وقیقهسن 5-10دقیقه پنج دقیقه
اسلاید 73:
اسلاید 74: توجه داشته باشیم هدف از تنبیه باید گرفتن توجه از کودک باشد ,نه ترسانیدن کودکدر ابتدا اجرا ممکن هست رفتارهای نامناسب بیشتر شوددر زمان تنبیه کودک بداند بزای چه چیزی تنبیه می شود به همین منظور لازم هست والدین واکنش فری وثابت نشان بدهند
اسلاید 75: باچه مشکلاتی در زمان تنبیه روبرو می شویم
اسلاید 76: تاثیرات تنبیه در صورتی که از تنبیه زیاد استفاه شود فقط موجب اطاعت لحظه ای می شود،نه تغییرات بادوام رفتاری کودک تصور می کند پرخاشگری فیزیکی یک راه حل برای مشکلات هستدر برخورد باکودکان کوچکتر وهمسن سالان در مدرسه به همین شکل برخورد می کند.6
اسلاید 77: کودکان احساس تهدید می کنند به جای همدردی روی ناراحتی خودشان تمرکز می کننداز بزرگسالان دوری می کنند فرصت برای یاد گیری رفتارهای مثبت پیش نمی آید6
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.