صفحه 1:
بنام خدا
نظربه آلبرت بندورا
صفحه 2:
نظریه یادگیری اجتماعی چیست؟
در ابتدای نیمه دوم قرن بیستم . نظریه یادگیری اجتماعی توسط گروهی از روانشناسان» به
ویژه البرت بندورا مطرح گردید .
اين نظريه در ميان نظريه های روانشناسی بسیار مطرح وشناخته شده است . بندورا معتقد |
فقط بوسیله آموزش مستقیم. نمی توان کار یادگیری را انجام داد.
وى اين نكته را مدنظر دارد كه محيط در رفتار تاثير م ىكند. نظام اجتماعى است كه از راه
تشویق و تنبیه افراد جامعه را به اجرای رفتارهای معینی وادار میسازد یعنی. به اصطلاح بندورا
رفتار انسان بر جبرگرایی دوسویه پا
یزی میشود.
صفحه 3:
مفاهیم اولیه بادگیری اجتماعی
2
.بادكيرى مشاهده ای
صفحه 4:
بادگیری مشاهدهای
انسان میتواند از طریق مشاهده یاد بگیرد. بندورا در آزمایش معروف خود به نام «عروسک
بوبو» نشان داد که کودکان رفتارهایی را که در دیگران مشاهده میکنند. یاد گرفته و تقلید
میکنند. کودکانی که در آزمایش بندورا شرکت کرده بودند. آدم بالغی را مشاهده کردند که رفتار
خشنی با عروسک بوبو داشت. هنگامی که بعداً به کودکان اجازه داده شد تا در یک اتاق دیگر به
بازی با عروسک بوبو بپردازد. آنها شروع به تقلید و تکراررفتارهای خشنی که قبلاً مشاهده کرده
بودند نمودند.
صفحه 5:
از نظر بندورا یادگیری مشاهده ای در همه وقت اتفاق می افتد.
زمایش بندورا
صفحه 6:
تشویق درونی
آنچه برای یادگیری اهمیت دارد وضعیت ذهنی است. بندورا بر اين نکته تاکید دارد که عوامل
خارجی و محیطی. تنها عامل موثر بر یادگیری و رفتار نیست. او عامل درونی را نیز به شکل غروره
ارضاء ث یا حس موفقیت. موثر میدانست. چنین تاکیدی بر افکار و شناخت درونی به ارتباط
شیدن بین نظریههای یادگیری و نظریههای رشدی-شناختی کمک میکند.با وجودی که در
بسیاری از کتابهای درسی.نظریه یادگیری اجتماعی را همراه با نظریههای رفتاری قرار
میدهند.خود بندورا رهیافتش را به عنوان «نظریه اجتماعی-شناختی» تشریح میکند.
صفحه 7:
فرایند مدلسازی
یادگیری Log به تغییر رفتار منجر نمیشود. با وجودی که رفتارگراها معتقدند که یادگیری به
تغییرات ثابتی در رفتار میانجامد اما یادگیری مشاهدهای نشان میدهد که مردم میتوانند اطلاعات
جدیدی را یاد بگیرند بدون آن که رفتار جدیدی بروز دهند.
تمام رفتارهای مشاهده شده به طور موثری یادگرفته نمیشوند. عواملی هم در مدل و هم در
یادگیرنده میتوانند در موفقیت یا عدم موفقیت یادگیری اجتماعی نقش داشته باشند. همچنین باید
مراحل و نیازهای خاصی بر آورده شوند.
صفحه 8:
بندورا برای توضیح یادگیری اجتماعی خود به زیر اشاره میکند .
چهارچوب ادراکی
یادگیری کاروری و جانشینی
یادگیری و عملکرد
اهمیت تقلید در یادگیری
الگوبرداری و مشاهده
صفحه 9:
چهار چوب ادراکی
نظرية شناخت اجتماعی برای یادگیری و عملکرد رفتار دارای چند فرضیه است. این
فرضیه ها بیانگر تعامل یا دادوستد ميان شخصء محیط و رفتار به شکل زیر می شوند که
تعامل دوسویه. یادگیری کاروری یا حرکتی و نیابتی و یادگیری و عملکرد نام کرفته اند.
صفحه 10:
یادگیری کاروری و جانشینی
در نظري شناخت اجتماعی یادگیری بیشتر یک فعالیت آگاهی یابی است . بدین معنا که
آگاهی دربارة ساختار رفتار یا رویدادهای محیطی بازنمایی های نمادی در قالب کاروثری
از راه عمل و جانشینی از طریق مشاهدة افرادی که کاری را انجام می دهند حاصل
میشود.
صفحه 11:
یادگیری و عملکرد
سومین فرضیه در نظرية شناخت اجتماعی پی بردن به تمایز میان یادگیری و
عملکرد رفتارهای گذشته است. به اعتقاد روزنتال و زیمرمن» دو تن از روان شناسان
شناخت اجتماعی, افراد آدمی از راه مشاهدة نمونه ها معلوماتی را کسب می کنند
که در همان زمان یادگیری به نمایش در نمی آورند.
صفحه 12:
اهمیت تقلید در بادگیری
قلید يا نسحة برذارى از رفتار ذيكزان يكى از شيوه:هاى آموزشئ اسك که از/دیر باژ در
تعليم و تربيت داراى كاربرد بوده است. از آغاز قرن بيستم يزوهشهاى فزاينده اى دربارة
تقلید به عنوان یک پدیده علمی انجام گرفته و جنبه های مختلفی برای آن مشخص
کرده اند.
صفحه 13:
مشاهدة فرایندهای الگویی
بندورا اصطلاح الگوبرداری را یک رشته دگرگونیهای رفتاری . شناختی و عاطفی می داند
که از راه مشاهدة یک یا چند الگو حاصل شود
بايد توجه داشت که الگوهای زنده به صورت شخص ظاهر می شوند و الگوهای نمادی در
قالب گفتار نوشتار یا هرگونه شکل و تصویری تجلی می کنند.
صفحه 14:
بندورا سه مدل پایه از بادگیری مشاهدهای را تعریف کرده است:
مدل زنده :
که مستلزم به نمایش گذاشتن یا نجام یک رفتار توسط فردی واقعی است.
مدل آموزشی کلامی:
که مستلزم توصیف و توضیح یک رفتار است.
مدل نمادین:
که مستلزم رفتار نشان داده شده شخصیتهای واقعی یا ساختگی در کتابهاه فیلمهاء
برنامههای تلویزیونی یا رسانههای بر خط است.
صفحه 15:
مشاهده ای
ها 3 يادكيرى
متغير هاى موثر بر با دكي
ss
5
صفحه 16:
فرایند های توجه
یادگیری مشاهده ای یا سرمشق گیری تا زمانی که فرد به الگو توجه نکرده باشد روی نخواهد
داد. چند متغیر بر فرایند های توجه تاثیر دارند که از آن جمله می توان جذابیت ۰ شهرت,
شایستگی. مورد احترام بودن و مورد تحسین واقع شدن فرد سرمشق یا الگو را نام برد. اين عوامل
تعیین می کند که مشاهده گر با چه دقتی به الگو توجه کند. ویژگی هایی از خود یادگیرنده نيز
موجب توجه کردن او به سرمشق و یاد گیری از راه مشاهده می شود. از جمله ى اين عوامل مى
توان استعداد و آمادگی ادراکی و شناختی ۰ سطح برانگیختگی و رجحانهای اکتسابی را نام برد.
صفحه 17:
فرایند های یادداری يا به بادسپاری
برای اينکه مشاهده گران بعدا رفتار الگو را تکرار کنند بايد جنبه هاى مهم آن را به ياد
آورند. ما اطلاعات مربوط به رفتار الگو را به دو صورت نگه می داریم: تجسمی( تصویر
ذهنی پدیده ها) وتجسم کلامی.
صفحه 18:
فرایند های تولید رفتاری
رمز های کلامی یا تجسمی ذخیره شده در حافظه به صورت اعمال آشکار در می آیند.
انجام این مرحله از سوی دانش آموز به معلم امکان می دهد تا نحوه عملکرد دانش آموز
را در مقایسه با آنچه که قرار بود بیاموزد ارزیابی کند. گاه مشاهده می شود که دانش
آموز تنها مستقل از آنجه را كه ديده رمز كردانى كرده و يادآورى نموده است.
صفحه 19:
فرآیند های انگیزشی
در صورتی که مشوق ها وجود داشته باشند مشاهده سریع تر به عمل در می آید. به سخن
ديكر اكر يادكيرنده به خاطر انجام رفتارى كه از راه مشاهده آموخته است تقويت دريافت
نمايد به انجام آن رفتار خواهد پرداخت . اما اگر انجام آن رفتار تقویتی به دنبال نیاورد یا
تنبیه به دنبال داشته با شد آن رفتار را انجام نخواهد داد.
