مدیریت و رهبری

آموزش ضمن خدمت On-the-job training

On-the-job-training

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آموزش ضمن خدمت On-the-job training”

آموزش ضمن خدمت On-the-job training

اسلاید 1: آموزش ضمن خدمتOn-the-job training

اسلاید 2: عنوانآموزش ضمن خدمتنوعروشمراحل استفادهبرنامه ریزی / اجراموضوع منابع انسانیسطحفردی / گروهی /سازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: همگام با استخدام فرد در سازمان، انجام وظایفی که فرد باید متناسب با شغل مورد تصدي انجام دهد، و نیز استفاده مناسب از ابزارها و وسايل ضروري براي اجراي كار و روش‌هاي انجام‌دادن امور مستلزم آن است كه فرد درباره نحوه اجراي وظايف محوله، آموزش‌های ويژه‌اي را دريافت نمايد.بنابراين آموزش ضمن خدمت از لحاظ سازماني به آن نوع آموزشي اطلاق مي‌شود كه عموماً پس از استخدام فرد در سازمان صورت مي‌پذيرد. با توجه به اين واقعيت، تعاريف مختلفي از آموزش ضمن خدمت كاركنان ارائه شده است كه در زير برخي از آنها را ذكر مي‌كنيم:• پي ير و گاتر آموزش ضمن خدمت را نوعي كوشش نظام‌دار تلقي مي‌كنند كه هدف اصلي آن عبارت است از هماهنگ و همسوكردن آرزوها، علائق و نيازهاي آتي افراد با نيازها و اهداف سازمان در قالب كارهايي كه از افراد انتظار مي‌رود.• گولدستين آموزش ضمن خدمت را فرايند اكتساب نظام‌دار مهارت‌ها، قوانين، مفاهيم يا نگرش‌هايي مي‌داند كه منجر به بهبود عملكرد افراد در محيط كار مي‌شود.• برخي ديگر آموزش ضمن خدمت را عبارت مي‌دانند از بهبود بخشيدن فعاليت‌ها و وظايف افراد در رابطه با شغل و حرفه تخصصي آنان كه عمدتاً به منظور افزايش دانش و مهارت و تغيير نگرش‌هاي حرفه‌اي آنان صورت مي‌پذيرد تا به وسيله آن افراد بتوانند به گونه‌اي موثر وظايفشان را به انجام رسانند.همان طور که از تعاريف يادشده مي‌توان نتيجه گرفت آموزش ضمن خدمت در حقيقت به آن نوع آموزش اطلاق مي‌شود که:1- پس از استخدام فرد در موسسه يا سازمان صورت مي‌پذيرد.2- هدف و منظور از اين نوع آموزش آماده‌سازي افراد براي اجراي بهينه وظايف و مسئوليت‌هاي شغلي است.3- اين نوع آموزش‌ها عمدتاً در سه محور اساسي توسعه دانش، بهبود مهارت‌ها و ايجاد يا تغيير نگرش‌ها ارائه مي‌شود.

اسلاید 4: انواع آموزش‌های ضمن خدمت بر حسب زمان• آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصي: آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصي به آن دسته از آموزش‌های ضمن خدمت اطلاق مي‌شود که از لحاظ زماني محدود و از چند هفته تا چند ماه متغير است. فلسفه اصلي آموزش‌های ضمن خدمت نيز در حقيقت مبتني بر طراحي اين گونه آموزش‌هاست، زيرا از يک سو اين نوع آموزش‌ها دقيقاً در رابطه با وظايف و مسئوليت‌هاي شغلي ارائه مي‌شوند و از سوي ديگر اين آموزش‌ها اساساً مبتني بر نيازهاي مهم سازمان و کارکنان هستند.• آموزش‌های بلندمدت: آموزش‌های بلند‌مدت به آن دسته از آموزش‌ها اطلاق مي‌گردد که نخست از لحاظ زماني، وسيع‌اند و دوم به اخذ مدرک تحصيلي بالاتر منجر مي‌شوند. اين نوع آموزش سازماني در اکثر کشورهاي آسيايي از جمله ايران، پاکستان، کره، بنگلادش ، نپال، و تايلند رايج است.• آموزش‌های تركيبي يا ميانگين: از لحاظ زماني آن دسته از آموزش‌های ضمن خدمت را مي‌گويند که اگر چه به صورت دوره‌هاي کوتاه‌مدت تخصصي و در فواصل زماني محدود ارائه مي‌شوند، از لحاظ هدف، ساختار معيني دارند و در نهايت به اخذ مدرک تحصيلي بالاتر منجر مي‌شوند. در حقيقت اين گونه آموزش‌ها بين آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصي و آموزش‌های بلند‌مدت ارتباط ايجاد مي‌کنند.انواع آموزش‌های ضمن خدمت بر حسب هدف• آموزش‌های توجيهي: آموزش‌های توجيهي به آن دسته از آموزش‌های ضمن خدمت اطلاق مي‌شود که براي هماهنگي و آگاه‌سازي کارکنان جديد‌الاستخدام ارائه مي‌گردد تا انطباق لازم ميان رويه‌هاي فردي کارکنان و انتظارات سازماني به وجود آيد.• بازآموزي: يکي ديگر از انواع آموزش‌های ضمن خدمت، آموزش‌های مجدد يا بازآموزي است. منظور از بازآموزي عبارت است از آموزش‌هایي که براي يادآوري و تکرار محتواي آموزشي که قبلاً فراگرفته شده است، سازماندهي و اجرا می‌شود. منحصراً بازآموزي تکرار مکررات نيست، بلکه در بسياري از موراد، مشتمل بر يافته‌هاي جديد و بررسي مفاهيم و تکنيک‌هاي منسوخ‌شده می‌باشد.

اسلاید 5: • آموزش‌های جبراني: اين نوع آموزش‌ها معمولاً درصدد جبران و تکميل آموزش‌های کارکنان سازمان می‌باشد. آموزش‌های جبراني يا تکميلي از آنجا ضرورت يافته است که در برخي از کشورهاي جهان سوم، کارکنان سازمان با دانش و مهارت اندک يا سطح تحصيلات پايين‌تر از استاندارد موردنظر استخدام شده‌ اند. دليل وقوع چنين امري عموماً ضرورت‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي است. اما پس از آنکه سازمان اجتماعي يا ساختارهاي سازماني استقرار و ثبات لازم را به دست آوردند، براي بهبود وضعيت تحصيلي و آموزشي کارکنان خود اقدام مي‌نمايند تا شرايط آموزشي‌شان با حداقل شرايط مورد نياز براي احراز مشاغل خاص انطباق داشته باشد.•دانش‌افزايي: دانش‌افزايي يا آموزش‌های ارتقا آن دسته از آموزش‌های ضمن خدمت را شامل می‌شود که دو هدف اساسي را به طور همزمان دنبال مي‌کند: ارائه پيشرفت‌ها و اطلاعات علمي جديد به کارکنان در خصوص حرفه مورد تصدي، و کمک به کارکنان در جهت کسب صلاحيت‌ها و مدارک تحصيلي بالاتر. دوره‌هاي دانش‌افزايي از طريق راهبردهاي مختلف آموزش ضمن خدمت نظير آموزش از راه دور، آموزش حضوري، دوره‌هاي نيمه‌وقت و مانند آن طراحي و اجرا می‌شود. در پاره‌اي ازسازمان‌ها، اين آموزش‌ها تحت عنوان «نوآوري‌ها و کارگاه‌هاي آموزشي پيشرفته» اجرا مي‌گردد.انواع آموزش‌های ضمن خدمت بر حسب ماهيت•آموزش‌های ويژه يا تخصصي: در اين نوع آموزش‌ها، عموماً مطالب و موضوع‌هايي مورد بحث واقع می‌شود که در دوره‌هاي آموزشي قبل از خدمت به اندازه کافي مورد توجه قرار نگرفته است و از آنجا که نيازهاي سازمان ايجاب مي‌کند که فرد از مهارت‌ها و توانايي‌هاي ويژه‌اي برخوردار باشد، اين آموزش‌ها طراحي و اجرا می‌شود. تربيت مدرس يا معلم براي کلاس‌هاي چند پايه يا تدريس دانش‌آموزان عشايري در زمره اين نوع آموزش‌هاست.•آموزش‌های عمومي: اين نوع آموزش‌ها براي ايجاد وحدت بينش، نگرش و طرز تفکر در بين کارکنان سازمان و نيز ايجاد يا توسعه برخي مهارت‌هاي عمومي به کارکنان ارائه مي‌شود. در برخي از موارد نيز تعميق نگرش‌ها، بينش‌ها يا مهارت‌هاي عملي (که عمدتاً در سطح مطلوبي نيست) هدف اصلي اين آموزش‌ها را تشکيل مي‌دهد.

اسلاید 6: ابزارهای مرتبطآموزش درون صنعت Training Within Industryاجرا به عنوان آموزش Execution As Learning Edmondsonمزایاآموزش ضمن خدمت باعث می‌گردد که فرد دانش و مهارت‌ها، قوانين، مفاهيم يا نگرش‌هايي را که باید همراستا با نیازهای سازمان به آنها توجه کند، فرا گرفته و در نهایت به بهبود عملکرد او در راستای اهداف سازمان منتهی می‌شود.کاربردهااین آموزش‌ها پس از استخدام افراد در سازمان اتفاق می‌افتد و می‌تواند نیازهای عمومی یا تخصصی آموزشی کارکنان را برآورده سازد.عمده سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به نحوی فعالیت‌های آنان بستگی به مهارت و توانمندی نیروی انسانی دارد، به آموزش‌های ضمن خدمت نیاز دارند.معایب

اسلاید 7: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 8: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان