علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

آموزش MATLAB: فصل دوم، آرایه ها

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آموزش MATLAB: فصل دوم، آرایه ها”

آموزش MATLAB: فصل دوم، آرایه ها

اسلاید 1: فصل دومآرایه‌ها

اسلاید 2: 2-1- ايجاد آرايهروشهاي ايجاد آرايه:با استفاده از علائم ; ، , و [ ]با استفاده از علامت :با استفاده از توابع linspace و logspaceبا استفاده از ترکيبي از روشهاي فوق

اسلاید 3: 2-1-1- ايجاد آرايه با استفاده از علائم ; ، , و [ ]از علامت ; براي تعيين سطر جديد و از علامت , براي تعيين ستون جديد استفاده مي‌شود.مثال:>> a=[1,2,3;4,5,6]a=1 2 34 5 6>> b=[1,2,3,4,5,6]b=1 2 3 4 5 6

اسلاید 4: 2-1-1- ايجاد آرايه با استفاده از علائم ; ، , و [ ]نکته: بجاي علامت ; از enter و بجاي علامت , از فاصله خالي نيز مي‌توان استفاده کردمثال:>> c=[1 2,34 5 6;7 8,9]c=1 2 34 5 67 8 9

اسلاید 5: 2-1-2- ايجاد آرايه با استفاده از علامت “:”در مواقعي که عناصر يک آرايه رابطه خطي با يکديگر داشته باشند از اين روش مي‌توان استفاده کرد.شکل کلي دستور بصورت زير است:ArrayName=first : step : last - اگر step حذف شود، مقدار 1 بجاي آن بکار خواهد رفت. - اگر last کوچکتر از first باشد، بايد step منفي باشد. در غير اينصورت مقدار آرايه تهي خواهد شد.

اسلاید 6: 2-1-2- ايجاد آرايه با استفاده از علامت “:”- ادامه...مثال:>> x=(0 : 0.1 : 1) * pi;>> y=sin(x);>>z=1:5z=1 2 3 4 5 >>t=5:1t = Empty matrix: 1-by-0

اسلاید 7: 2-1-3- ايجاد آرايه با استفاده از توابع linsapce و logspaceبا ارائه عناصر اول و آخر و طول آرايه به اين توابع مي‌توان آرايه‌هايي خطي و يا لگاريتمي بدست آورد.ArrayName=linspace(first,last,length)مثال:>>x=linspace(0,1,11)*pi;>>y=logspace(1,3,3)y=10 100 1000

اسلاید 8: 2-1-3- ايجاد آرايه با استفاده از ترکيبي از علائم فوقمثال:>> x=[0,1,2, 4:2:12 ,18,19]x=0 1 2 4 6 8 10 12 18 19>> y=[10,1,7,4,6,-1 ; linspace(0,10,6) ; 5:-1:0]y=10 1 7 4 6 -10 2 4 6 8 10 5 4 3 2 1 0

اسلاید 9: 2-1-4- ماتریسهای ویژه[ ] : ماتريس تهيeye : يک ماتريس يکه با ابعاد داده شده ايجاد مي‌کندones : يک ماتريس که تمامي عناصر آن يک مي‌باشند با ابعاد داده شده ايجاد مي‌کندzeros : يک ماتريس صفر با ابعاد داده شده ايجاد مي‌کندrand : يک ماتريس با عناصر راندوم با توزيع يکنواخت به ابعاد داده شده ايجاد مي‌کندrandn : يک ماتريس با عناصر راندوم با توزيع نرمال به ابعاد داده شده ايجاد مي‌کند

اسلاید 10: 2-1-4- ماتریسهای ویژه- ادامه...مثال:>>ones(2,3)ans = 1 1 1 1 1 1>>ones(2)ans = 1 1 1 1تمرین: سایر توابع فوق را خودتان آزمایش کنید.

اسلاید 11: 2-2- عمليات رياضي بر روي آرايه‌هاعمليات اسکالر-آرايه: - , + , ^ , / , , *عمليات عنصري: - , + , .^ , . / , . , .* عمليات ماتريسي: - , + , ^ , / , , * ( بعدا توضيح داده خواهد شد)

اسلاید 12: 2-2-1- عمليات رياضي اسکالر-آرايهبا استفاده از عملگرهاي رياضي متلب براحتي مي‌توان عمليات رياضي اسکالر-آرايه را انجام داد. مثال:>> x=[1 2 3;4 5 6; 7 8 9];>> y=2*x + 4y= 6 8 10 12 14 16 18 20 22

اسلاید 13: 2-2-2- عمليات رياضي عنصري بين دو آرايهبدين منظور بايد دو آرايه حتما هم بعد باشند.مثال:>> a=[2 4 6; 3 5 6; 10 -1 0];>> b=[-1 0 0; 2 1 1; 0 0 3];>> c= (2*a ./ (b+1)) .^ 2c = Inf 64 144 4 25 36 400 4 0

اسلاید 14: 2-3- ترانهاده يک ماتريسبراي محاسبه ترانهاده يک ماتريس از علامت ‘ استفاده مي‌شود.مثال:>> a=[2 1 7 4 5 -1 6, 6, 0];>>b=a’ 2 4 6 1 5 6 7 -1 0

اسلاید 15: 2-4- بکاربردن توابع رياضي بر روي آرايه‌هاتوابع متلب بصورت ماتريسي عمل مي‌کنند. يعني لازم نيست تابعي مانند sin را يک به يک بر روي عناصر يک آرايه اعمال کرد. بلکه براحتي مي‌توان با يک دستور مقدار سينوس کل عناصر آرايه را محاسبه نمود.مثال:>>a=[2 4 6; 3 5 6; 10 -1 0];>>SinA=sin(abs(a) / 10)SinA = 0.1987 0.3894 0.5646 0.2955 0.4794 0.5646 0.8415 0.0998 0

اسلاید 16: تمرین 2-1برنامه ای بنویسید که عدد صحیح n را از کاربر بگیرد و برداری 100 عنصری بین 0 و 2nπ ایجاد نموده در متغیر x قرار دهد. سپس مقادیر y را از رابطه زیر محاسبه کرده نمایش دهد:y=|sin(x)|*x2برنامه فوق را طوری تغییر دهید که علاوه بر مقدار n، عددی بین 0 و 1 را نیز از کاربر بگیرد و در متغیر جدید d قرار دهد. سپس بردار x را بین 0 و 2nπ اما با گامهایی برابر با d محاسبه نماید.

اسلاید 17: 2-5- استخراج بخشي از آرايهm2=m1( آرايه‌اي از انديس‌ها,آرايه‌اي از انديس‌ها )مثال:>>a=[1 2 3 4 5 6 7 8 9];>>k1=[1,2];k2=[2,3];>>b=a(k1,k2)b=2356

اسلاید 18: 2-5- استخراج بخشي از آرايه-ادامه->>c=a([1 2 3],[1,3])c=134679>>d=a([3,2],[3,1])d=9764

اسلاید 19: 2-5- استخراج بخشي از آرايه-ادامه->>e=a([1,2,3],2)e=258>>f=a(1:2:3 , 3:-2:1)f=3197

اسلاید 20: 2-5- استخراج بخشي از آرايه-ادامه->>g=a(1:3 , 1:2)g=124578>>h=a(1:2:3, : )h=123789

اسلاید 21: 2-5- استخراج بخشي از آرايه-ادامه->> k=a( : , : )k=123456789>>l=a(1:end,end)l=369

اسلاید 22: 2-5- استخراج بخشي از آرايه-ادامه-نکته:>>n=a([1 1 1] , :)n=123123123>>m=a( : , [3 3 3 3])m=333366669999

اسلاید 23: 2-5- استخراج بخشي از آرايه-ادامه-نکته:>>p=a( : )p=147258369

اسلاید 24: تمرین 2-2ماتریس سمت راست را بدون وارد کردن مستقیم عناصر ایجاد کنید.ماتریسی شامل ستونهای سوم تا هشتم و سطرهای چهارم تا نهم ماتریس فوق ایجاد کنید.

اسلاید 25: 2-6- حذف بخشي از آرايهبمنظور حذف بخشي از يک آرايه مي‌توان ماتريس تهي را به آن بخش نسبت داد:>>a=[123456789]>>a(1 : 2 , : ) = [ ]a=789

اسلاید 26: 2-7-جستجوي زيرآرايهبمنظور يافتن عناصري از آرايه که در شرط خاصي صدق مي‌کنند مي‌توان از دستور find استفاده کرد (اين دستور عناصر را بصورت ستوني شمارش مي‌کند):>>a=[123456789];>>k=find( a > 5 )k=3689

اسلاید 27: 2-7-جستجوي زيرآرايه-ادامه->>b=a(k)b=7869

اسلاید 28: 2-7-جستجوي زيرآرايه-ادامه-دستور find در صورتيکه با دو آرگومان خروجي بکار برده شود، شماره سطر و ستون عناصر را باز مي‌گرداند:>>[k1,k2]=find( a > 5)k1=k2=31322333

اسلاید 29: 2-8- اندازه آرايه:با استفاده از دستورات length و size مي‌توان ابعاد يک آرايه را بدست آورد. دستور length اگر بر روي يک بردار بکار برده شود، تعداد عناصر آنرا باز مي‌گرداند و اگر بر روي يک ماتريس بکار رود، بزرگترين بعد آنرا باز مي‌گرداند.دستور size انعطاف‌پذيرتر بوده و مي‌تواند به روشهاي زير بکار برده شود:اگر با يک آرگومان ورودي بکار برده شود، طول و عرض ماتريس را بازمي‌گرداند.اگر با دو آرگومان ورودي بکار برده شود، بطوريکه آرگومان دوم 1 يا 2 باشد، بترتيب تعداد سطرها يا ستونهاي ماتريس را بازمي‌گردانداگر با يک آرگومان خروجي بکار برده شود، تعداد سطر و ستون ماتريس را در يک بردار سطري دو عنصري بازمي‌گردانداگر با دو ارگومان خروجي بکار برده شود، تعداد سطر و ستون ماتريس را بترتيب در آرگومان اول و دوم باز مي‌گرداند

اسلاید 30: 2-8- اندازه آرايه-ادامه-مثال:>>a=[1234 5678];>>size(a)ans=24>>[r , c] = size(a)>>r=size(a , 1)>>c=size(a,2)r = r=c=2 2 4c=4

اسلاید 31: 2-8- اندازه آرايه-ادامه-مثال:>>b=[1234];>>l=length(b)l=4>>a=[1234 5678];>>la=length(a)la=4

اسلاید 32: 2-9-چند تابع براي دستکاري آرايه‌هاflipud : ماتريس را حول محور افقي 180 درجه مي‌چرخاند.fliplr: ماتريس را حول محور عمودي 180 درجه مي‌چرخاندrot90 : ماتريس را در جهت مثلثاتي 90 درجه مي‌چرخاندdiag: در صورتيکه بر روي يک ماتريس بکاربرده شود، قطر اصلي ماتريس را استخراج مي‌کند. اما اگر بر روي يک بردار بکار رود، ماتريسي قطري با عناصر آن بردار مي‌سازد

اسلاید 33: تمرین 2-3برنامه ای بنویسید که ماتریسی دو ستونی را که مقادیر ستون اول آن نمرات دروس مختلف یک ترم یک دانشجو و مقادیر ستون دوم آن تعداد واحد مربوط هر یک از آن دروس می باشد را از کاربر بگیرد و عملیات زیر را بر روی انجام دهدمحاسبه تعداد واحدهامحاسبه معدل ترمنمایش نتایج با پیغام مناسب

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید