کسب و کارمدیریت و رهبری

آموزه‌های اسلامی در تصمیم گیری

صفحه 1:

صفحه 2:
۰ خرف #با آموزه های اسلامی در تصمیم گیری آشنا شویم نواع تصمیم گیری را نام برده تصمیم مشورتی را تعریف کند * فواید مشورت و ویژگی مشاوران را بیان کند * توکل و آثار آن را در تصمیم گیری بشناسد #قاطعیت در تصمیم‌گیری را تبیین نماید # در انتخاب اصلح بر حق محوری به‌عنوان مهمترین شاخص توجه نماید با محدودیت های تصمیم گیری آشنا شود

صفحه 3:
~ رم عتاونن اموژه‌ای اسان ور سم يرسك عماس ار مهم ۱ ۱)_شناخت عمیق مشکل و نکرش به آن ۱ ‎١‏ نگوش مثبت به مسئله ۲ کسب اطلاعات کافی ‎١‏ حدود گزینه یابی ۲ لستفاده از تجربه ۴ بهره گیری از مزایای تصمیم گیری فردی- گروهی 0( مشورت ‎.١‏ آثار و فواید مشورت بهره‌برداری از درخشش افکاردیگران ی از اضمحلال شناسایی خطاها دستیابی به راهکار مناسب پیشگیری از پشیمانی ۲ صفات و ویژگی های مشاوران «(||

صفحه 4:
‎١ ~‏ و ناوا اموز وى اسلا ئى ‎Bde 6 A a7 a‏ ‏6 ‏۲ صفات و ویژگی های مشاوران ‎ ‏خدا ترس بودن ‏خردمند بودن بات ‎oo‏ ‏بخيل نبودن ترسو نبودن حريص بودن دروغكو نبودن ‏۶ آینده نگری و عاقبت اندیشی ‏۷ حق محوری ‏۸ توکل ‏6 قاطعیت ‏۰ محدودیت های تصمیم گیری ‎ ‎

صفحه 5:
شاید نتوان به مدل واحدی در تصمیم گیری اسلامی دست یافت اما دست کم می توان ادعا کرد که اگر آموزه های اسلامی در تصمیم گیری لحاظ و اعمال شود . صبغه ای اسلامی به آن بخشیده و فرایند تصمیم گیری اسلامی را شکل می دهد

صفحه 6:

صفحه 7:
"برخی از آموزه های تشخیص مسئله به زیبایی در منابع اسلامی آمده‌اند #امیرالمومنین علی (ع) در تصمیم گیری درباره مسئله حساس جنگ می فرماید:«من بارها این موضوع(مناسبات خود با دستگاه جبار معاویه) را بررسی کرده ام و پشت و روی آن را(همه جوانب) مطالعه نموده ام ۰ ديدم راهی جز پیکار و یا کافر شدند به آنچه پیامبر اسلام آورده است . ندارم» #در فرازی نیز چنین می فرماید: « اين موضوع را زیر و رو کردم (همه جهاتش را سنجیدم ) تا جایی که خواب را از من ربوده بود. » لين دو واقعه که در مسئله جنگ با معامیه رخ داده است . حاکی از نهلیت دقت حضرت در فهم مسئله و جولنب ن است تا بهترین تصمیم گرفته شود اگرچه مسئله جنگ آنقدر حساس و مهم است که نیازنبه دقت و تعمق فراوان دارد سبه طور کلی شناخت دقیق مسئله . مسیر انتخاب اصلح را هموار و آسان می سازد.

صفحه 8:
قیق مسئلهببیر زا در سب آمداق سبازبانی و اجتناب از گمراهی و لغزش در تصمیم گیری برای حل مسئله یاری می دهد.

صفحه 9:
۱ برروى يك مساله وقت داشته 0 دقيقه آن را

صفحه 10:
كر تبه در #بلید توجه داشت که مسئله هميشه ملنع پیشرفت و موفقیت نبوده در بسیاری از موارد فرصت ها به صورت مشکل ظاهر میشوند مثلاً جنك برای اغلب مردم به منزله مسئله و مشکل مطرح است ولی با نگاهی دقیق جنگ خیری در لباس شرق و فرصتی مطلوب برای پرورش استعداد هاست قرلن کریم با بیان مسئله بودن جنگ در اذهان برخی از مومنین آن را برای آنان دانسته است می فرملید:هجهاد در راه خدا مقرر شد در حللی که برایتان ناخوشایند است چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید حالا لین که خیر شما در ن است يا چیزی را دوست داشته باشید حال آن که شرش مادران است و خدا میدلند و شما نمی دانید»

صفحه 11:
جنگ مسئله‌ای است که موجب نارسایی ها و کمبودهایی در زندگی بشر شده لنع ترقی و پیشرفت انسان ها می شود و شلید به همین دلیل به صورت مسئله بروز می کند اما در فرهنگ قرّن جنگ فرصت و خیلی است که در قالبی دیگر ظهور یافته است چرا که در جنگ استعداد آدمی شکوفا می شود و خصلت جوانمردی ایثار شهامت و شهادت طلبی در وی به ظهور می رسد خداوند برخی پیامبران یا بندگان صالح را در معرض شداید و مسائل قرار می دهد یا اينکه شدلید و بلایا را متوجه کسانی می کند مورد لطف و رحمت خاصه او هستند یا این معنا که شرایط و مسائل تحفه های الهی اند

صفحه 12:
#در ‎nar‏ از امام باقر عليه السلام آمده ا «خداوند بنده مومن را با بلا و مصيبتى(مسئله اى) نوازش ميكند آنطور كه يك مرد (در مسافرت) باهدبيه خاندان خود را ياد مى كند و مورد محبت قرادٍ مى دهد»

صفحه 13:
# تبدیل تهدیدها و مشکلات به فرصت و حداکثر بهره برداری از آن بزرگترین هنر مدیران است

صفحه 14:
oA ۳۳ Ze

صفحه 15:
#اطلاعات از اصلی ترین عناصر تصمیم گیری خوب و موثر است زیرا همه مدیران و برنامه‌ریزان هنگام اخذ تصمیم نیاز به اطلاعات دارند تا بتوانند رویدادهای آتی را پیش‌بینی نمایند.

صفحه 16:
#در شرايط مطمتن اطلاعات کافی است و مابه خوبی نسبت به هدف ها آگاهی داریم و درباره نتیجه اقدام پا راهی که در پیش رو داریم می توانیم اطلاعاتی دقیق قابل سنجش و معتبر به دست آوریم "از لين رو مديرى كه در شرليط مطمتن تصمیم می گیرد به اهداف و رویه های کار آشناست و درباره تصمیم خود اطلاعات کافی داشته و به تبع به تصمیمات برنامه‌ریزی شده نزدیک است. چرا که در تصمیمات برنامه ریزی شده اهداف رویه ها و روش ها روشن لند و سیاست‌های سازمان چگونگی تصمیم گیری را مشخص میکند.

صفحه 17:
3 در تصميم برنامهريزى شده تا حدى آزادى عمل از فرد كرفته مى شود ‎by;‏ بازمان تعبین کنیده ز تستمیم گیریده تهلیی آنبت‌با ایتجال تصعيمات برنامه ریزی شده با هدف صرفه‌جویی در وقت یا دادن آزادی عمل و اختیار بالا به مدیران است سیاست ها و مقررات و رویه ها سبب صرفه جویی در ‏وقت مدیران و تمرکز بیشتر آنها در امور مهم تر می شود ‎ ‎

صفحه 18:
#در صورت روبرو شدن مدیران با مسائل پیش بینی نشده و موارد اضطراری که سازمان یا شرکت راه‌حلی برای ن ارلثه نداده و اطلاعات کافی در این زمينه جمع‌آوری نشده است آنها ناگزیر بدون برنامه ریزی قبلی تصمیم گیری خواهند کرد. # اغلب برنامه های سازمان در پرورش مدیران برای افزایش توانایی های آنها در گرفتن تصمیمات برنامه ریزی نشده است. * مدیران و خط مشی گذاران سازمان نیاز مبرم به جمع‌آوری اطلاعات دارند.

صفحه 19:
‎ell ws‏ جع اصلی وارو یه عم ان دون اسل رویارویی مدیران با عوامل محیطی و خارجی سازمان كه تقر آنها خارج است #عدم دسترسی و شخص مدیر به اطلاعات اساسی و کلیدی در برخی موارد نيز ممکن است شرایط بغرنج تر گردد مثلا هدف نهایی کاری مشخص نباشد ‎ ‏از کنترل ‏از این رو تصميم كيرى در سازمان همواره زمانی موثر است که اطلاعات كاف باشد ‎ ‎

صفحه 20:
#اصلى ترين پیش فرض آن است که بدانیم هر مشکلی راه حلی دارد و بن به فرموده حضرت علی علیه السلام:« برای هر تنگنایی راه خروجی است» عرفا و نقبا دو گروه بودند که پیغمبر(ص) از وجود آنها در جمع آوری اطلاعات استفاده می کرد ) عرفا جمع عریف به معنای دانا و کسی که اصحاب و یاران خود را بشناسد و به معنای کارگزار است نقبا جمع نقیب و آن نیز به معنای مهتر و سالارقوم بوده است به معناى بي احوال مردم داشته نیز آمده است(

صفحه 21:
#افزون بر این رسول گرامی اسلام از طریق ماموران اطلاعاتی خود از وضعيتك:دشمن مطلع:مى شد مقلاً در ماه.رجب:سال :دوم هجرئ عبذالله بن جحش را با ۸۰ هزار نفر از مهاجران به ماموریتی فرستاد و هنگام حرکت نامه‌ای به دست وی داد و فرمود تا دو روز راه نپیموده آن را نخواند آنگاه در آن بنگرد و به فرمان عمل کند و کسی از همراهان خود را به همراهی مجبور نسازد عبدالّه پس از دو روز راهپیمایی نامه را گشود و چنین فرمان یافت: "هرگاه در نامه نگریستی همچنان رهسیار شو تا در نخله میان مکه و طلثف فرود آیی آنجا در کمین قریش باش و اخبارشان را برای ما جستجو کن" رز _؟

صفحه 22:
أعوذياشمنالشيطاناارجيم ف م جه يه و لا تقف ما ليس لك يوعلم.. توس © | مه

صفحه 23:
‎va ۳‏ 07 ا را بان تلم (مسناحست) نراری پروی و مامت ن ‏#آیه بالا از ما متابعت هر چیزی که بدان علم نداریم نهی می کند و چون ‏مطلق و بدون قید و شرط است پیروی از باور غير علمى و نيز عمل غير در بر دارد از اين رو اگر در روند تصمیم گیری مسئله برای خته باشد تشخیص آن لازم و ضروری خواهد بود ‎ ‏#بنابرلین هنگام تصمیم‌گیری درباره هر مستله ای بلید زوایای مختلف آن مسئله بررسی شود تا نسبت به آن شناخت حاصل شود در کلام گهربار امیرالمومنین علی علیه السلام نیز شناخت مسئله و تبیین موضوع جایگاه ویژه ای دارد چنانچه ‎ ‎

صفحه 24:
” رت نو میا که سس و

صفحه 25:
کی صرود ل 5-8 #شناسایی و احصای راه حل ها و گزینه های مختلف سیاستگذار و تصمیم گيرنده را در انتخاب گزینه ای بهتر پاری می رساند جمع آوری اطلاعات کافی و پرهیز از عجله و تفریط از جمله عوامل مهم در تصمیم بخردانه اند و دوراندیشی سلامتی و پایداری را در پی دارند #بیشتردید اطلاع‌رسانی و جمح‌آوری گزینه های مختلف در تصمیم گیری ضروری است و اگر در این مسئله کوتاهی شود بی‌گمان پشیمانی و ندامت به همراه خواهد داشت چرا که کوتاهی در آن سبب گرفتن تصمیمات ناپخته شده گاهی موجب خسران و زیان سازمان و فرد می‌شود #همانطو رکه تفریط در گزینه یابی و جمع آوری اطلاعات مذموم است افراط نیز مردود است رز _؟

صفحه 26:
#مدیران و خط مشی گذاران هر سازمان باید در تصميمات خويش دوراندیش بوده و برای تصمیم گیری گزینه کافی در اختیار داشته باشند نباید با افراط در جمع آوری اطلاعات دچار انبوه سازی شوند چرا که انباشتگی گزینه‌ها موجب پوشیده ماندن راه درست و صواب می گردد ؟ هرگاه پاسخ بیش از حد انباشته شود درستی پنهان می ماند بنابرلین در ارائه راه حل و گزینه یابی به منظور رهلیی از سردرگمی و یهام بايد به بديل هاى كافى بسنده کرد(حضرت علی (ع)

صفحه 27:

صفحه 28:
وركاه رت على (ع) * امير مومنان حضرت على(ع) موفقيت و امكان دستيابى به اهداف را يكى از آثار و نتايج حفظ تجربه ها و استفاده بهينه از آنها دانسته و مى فرمايد : «آنكس كه تجربه هارا حفظ كند( و به موقع از آنها استفاده نمايد) كارهايش به نتيجه مى رسد. » © همجنين مى فرمايد:« انديشه و نظرهر شخص به اندازه تجربه اوست » * و در جای دیگری نيز بيان مى كنند که :«هرکس تجربه ها را محكم كند واز مهلكه ها سالم ماند» * امیر المومنین حضرت علی علیه السلام دستیابی به بهترین گزینه و انتخاب مناسب ترین راه حل را یکی از ثمرات و پیامدهای خوب تجربه بر شمرد و می فرماید «ثمره و نيجه تجريهة احتيار و انتخاب نيكوست» * آن حضرت يكى ديكر از آثار تجربه زياد را كاهش اشتباه و فريب خوردن مى داند و می فرماید:« کسی که تجربه اش کم باشد كول ميخورد و كسى كه تجربه اش بسيار باشد كمتر فريب مى خورد»

صفحه 29:
* اصولاً هر قدر تجربه فرد بیشتر باشد توانمندی وی در شناخت مسائل مختلف و حل مشکلات بیشتر و عقیده و نظر او ارزشمند تر و مقبول تر خواهد بود امام على عليه السلام در تبيين اين نكته مى فرمايد : « انديشه و نظرهر شخص به اندازه تجربه اوست » #همانگونه که استفاده مناسب از تجربیات در موفقیت مدیران و لثر بخشی یم اهای آنان نقش دزد و دوز د می‌کند استفاده نکردن از تجربیات نیز می‌تولند عواقب و پیامدهای نامطلوبی در پی داشته باشد امیرمومنان حضرت علی علیه السلام در این مورد می فرماید:«ه رکس تجربه ها را محکم کند و از مهلکه ها سالم ماند» تیابی به اهداف و مقاصد یاریشان رز _؟

صفحه 30:

صفحه 31:
y AZ, 7 ASAE fe Se ‏نت تب تکردی‎ ‏کسب اطلاعات جامع تر و کامل تر © وقت كير بودن‎ = a @ پدیرش سریعتر تصمیم ۰ 8 ث شد* ‎“Jak‏ مهم بودن و لوث شدن مسئولیت ها (هیچکس خود را پاسخگویی نهایی پیامدهای تصمیم نمی داند) مشروعیت بیشتر افزایش تنوع دیدگاه‌ها # فشار گروه بر اعضا در جهت سازش افراد (همرنگ جماعت شدن)

صفحه 32:
‎hi‏ وى ‏تلاق تست ذرى رشن ‎pen‏ ‏© سرعت بالا © كمى خلاقيت و نوآورى ‏© مشخص بودن مسئوليت تصميم ‏© دقت يايين ‎ ‎

صفحه 33:
تصمیم گیری فردی و بدون مشورت در سازمان که می‌توان آن را "استبداد به رای" نامید در منابع اسلامی مذمت(نکوهش) شده ۱ حضرت على عليه السلام در اين باره مى فرمايد: است كه همواره از ديكران راهنمايى بخواهد و استبداد را ترك كند

صفحه 34:
سوال: *آيا مى توان نوع ديكرى از تصميم كيرى ارائه نمود كه ضمن بهره مندى از مزاياى هر دو نوع تصميم گیری(فردی و گروهی) معایب آنها را نداشته باشد؟

صفحه 35:
بل © پاسخ اين يرسش را مى توان در یکی از سخنان گوهر بار حضرت على علیه السلام را به نظاره نفیتت که ی فرماید: « تو حق داری نظر مشورتی خود را به من بگویید و من روی آن می اندیشم پس اگر برخلاف نظر تو تصمیم گرفتم باد از من اطاعت کنی:» از اين سخن حضرت می توان نوع دیگری از تصمیم گیری را استنباط کرد بدین نحو که مدیر سازمان ضمن مشورت با دیگران و نظرخواهی از آنان پس از جمع آوری آراء و بررسی دیدگاه ها ء خود به تنهایی تصمیم گیری نماید اين شیوه تصمیم گیری که می توان آن را "تصمیم گیری مشورتی " نامید رز _؟

صفحه 36:
‎oF‏ وه یم ری شورلی ‏ضمن بهره مندی از مزایا و نقاط قوت تصمیم گیری فردی و گروهی مشکل کمتری دارد ‏#مدير به منظور کسب اطلاعات جامع تر و آشنایی با دیدگاه های بیشتر در مسئله ابتدا به مشورت با دیگران می پردازد و سپس تصمیم نهایی خود را اتخاذ می نماید این شیوه افزون بر کمک به صحت و درستی تصمیم چندان وقت‌گیر نبوده از مبهم و لوث ماندن مسئولیت جلوگیری می‌کند و در نهایت نیز در بین کارکنان مقبولیت خواهد داشت ‎ ‎

صفحه 37:
۱. آثار و فواید مشورت ۳ صفات و ویژگی های مشاوران ۴۳ صفات و ویژگی های مشاوران

صفحه 38:
#مشورت و نظرخواهی از دیگران یکی از عوامل مهم و مسائل حیاتی در تضمیع گیری است که:در اسلام نیز حانز اهفیت بوده و جایگاه ویوه‌ای دازدبا توجه به وسعت موضوعات و پیچیدگی مسائل و نیز گستردگی اطلاعات یک مدیر قادر به شناخت همه مسائل و به دست آوردن همه اطلاعات لازم درباره یک مسئله نیست و نمی‌تواند تصمیم منطقی و درستی در خصوص ‎SSI gt‏ تبای. امدیر هرقدر آگاهی داشته و در کار خود متخصص و کاردان و باتجربه باشد نمی‌تواند به همه ابعاد و زوایای یک مسئله پی ببرد از این رو مستله را تنها از دیدگاه خویش ارزیابی می‌کند و چه بسا ابعادی از مسئله که می تواند نقش تعیین کننده ای دز تضتمیع گیری داشته:باشند ازانظراوی شخنی بمانند

صفحه 39:
دراه تضرست نی (ع) کسی که استبداد در رای داشته باشد و کسی که با مردان بزرگ مشورت کند در عقل و دانش آنان شریک می شود. #هیچ انسان عاقل و خردمندی از مشاوره بی نیاز نمی گردد. #مشورت در نگاه امیر مومنان یکی ازضرورت‌های اساسی اداره امور به ویژه تصمیم گیری است آن حضرت مشورت و نظرخواهی از دیگران را قویترین و محکم ترین پشتیبان و حامی می داند و می فرماید:« هیچ حامی و پشتیبانی و محکم تر از مشورت کردن نیست»

صفحه 40:
دستیابی به راهکار مناسب پیشکیری از پشیمانی

صفحه 41:
% ها ۶ )2 a => 2 5 20 9 دودوراند يشباشه

صفحه 42:
بهره‌برداری از درخشش افکاردیگران یکی از فولید و پیامدهای مشورت بهرمبرداری و استفاده از افکار و دیدگاه های دیگران است مشورت به انسان کمک می کند تا افکار و اندیشه های دیگران به ویّه صاحب نظران و متخصصان را در کنار فکر و نظر خود قرار داده و قدرت وسعت و عمق انديشه و بینش خود بیفزاید از درخشش افکار و انديشه های دیگران بهره مند شوند. حضرت علی علیه السلام می فرماید : «هرکس که با صاحبان عقل و خرد مشومت کند از درخشش افکار بهره‌مند می‌شود»

صفحه 43:
> 4 ۱ كيرى اذ لال 6 یکی از ادله اهمیت و حساسیت مسئله تصمیم گیری این انبت که یک تصمیم ممکن است هلاکت فردی يا فروپاشی و نابودی سازمان را به دنبال داشته باشد اگر هنگام تضمیم گیری تنام خوانب مسئله یه درستی سنجیده و زوایای مختلف آن به دقت و به طور اصولی بررسی نشود ممکن است تصمیم نسنجیده و نادرست گرفته شود عواقب و پیامدهای زیادی به دنبال داشته باشد در برخی موارد یک تصمیم نسنجیده و غیر منطقی می تواند سرنوشت فرد را عوض و او را تباه نماید یا به فروپاشی و نابودی یک سازمان بیانجامد * بنابراین بررسی دقیق جوانب و زوایای مختلف مسئله هنگام تصمیم گیری ضرورى است و اين كار جز از طريق مشورت با ديكران امكان يذير نيست # امیرمومتان حضرت علی علیه السلام می فرماید :«آن کس که مشورت نماید هلاک و نابود نمی شود.» رز _؟

صفحه 44:
ie 5 te gue از دیدگاه حضرت علی علیه السلام شناخت خطاها و اشتباهات یکی دیگر از آثار مقبت مشورت و استفاده از ديدكاه هاى ديكران است آن حضرت می فرماید: © کسیکه از دیدگاهها و آرای گوناگون استقبال نماید موارد خطا و اشتباه را فى شيانيت بر موه

صفحه 45:
‎JO 2 de‏ ماسب ‏#اتخاذ تصمیم و معقول و مناسب و انتخاب راه درست یکی دیگر از فایده های مشورت و توجه به آرای دیگران است حضرت علی علیه السلام ضمن توصیه به مشاوره و استفاده از دیدگاه های دیگران به فایده مشورت نیز اشاره می کند: ‏۴ نظرها و انديشه ها رابه یکدیگر بزنید تا درستی و حقیقت از آن متولد گردد ‏* افراد خردمند صاحب نظر و متخصص می تواند فرد یا سازمان را به ‏دستیابی به راه های مناسب تر و صحیح تر رهنمون گردد حضرت علی ‏عليه السلام می فرماید:«هرکس با صاحبان انديشه و خرد مشورت نماید به ‎oe ‏درست رهنمون میشود.»‎ ol) ‎ ‎ ‎

صفحه 46:
‎oa, 34‏ ‎Noe‏ بای * یکی دیگر از فواید و مزایای مشورت پیشگیری از ندامت و پشیمانی معمولاً تصمیم گیری بدون مشورت و سنجش جوانان و زوایای مختلف آن پشیمانی و ندامت در پی دارد امیرالمومنین حضرت على عليه السلام در بیان اين نکته می فرماید:« هر کس که مشورت نکند پشیمان میشود» #اگرهنگام تصمیم گیری با افراد عاقل و صاحب‌نظر مشورت شود و تمام جوانب و زوایلی مسئله به دقت بررسی شود معمولا تصمیم درست و معقول ای گرفته می شود ندامت و پشیمانی به دنبال نخواهد داشت چنانکه مولای متقیان حضرت علی علیه السلام می فرملید: «با افراد عاقل و صاحب خرد مشورت کند تا از لغزش و پشیمانی ایمن گردی» ‏رز _؟ ‎

صفحه 47:
> 8 ی ی ‎tic‏ را وی سم .+ سورت ووايرسازيا ى وط ری سروارو ل رى ‎Wesel‏ ‏#شخصیت دادن به افراد و رشد استعدادهای آنها © شراکت افراد در موفقیت به دست آمده در صورت نتیجه بخش بودن تصمیم مشورتی و عدم حسادت نسبت به مدير # علامت کمتر مدیر در صورت شکسته برنامه حاصل از مشورت * افزايش چشمگیر دوستی و علاقه افراد به مدیر و پیشرفت سازمان

صفحه 48:
هیچ گروهی حريص نبودن اه انا هم مشورت بکر دنه درغكو نبودن 0

صفحه 49:
منات وی ای شاوران & خداترس بودن: خداترسی و خوف ازعصیان و نافرمانی خداوند متعال یکی از فضایل اخلاقی و صفات برجسته انسانی که هر مسلمانی از جمله مشاور باید واجد آن باشد حضرت امام صادق علیه السلام از امیرمومنان حضرت :على عليه السلام نقل مى کند که آن حضرت فرمود هر کارهای عویش با تداس قورت أي كةالرشاس عيسسافا ب رادم رسعو رادت رمو كو # خرمند بودن یکی از ویژگی های مشاور بهره مندی از عقل و خرد است امیر مومنان بارها توصیه کرد‌لند که با انسان های عاقل و خردمند مشورت شود کرد و صاحب اندیشه راه درست را می نمایلند و انسان را از لفزش و خطا و پشیمانی مصون می دارد حضرت علی علیه السلام می فرماید: هرکس با صاحبان خرد مشورت شماید به راه راست و درست رهنمون می شود باتجربه بودن هر قدر تجربه فرد بیشتر باشد توانایی و قدرت وی در شناخت مسائل مختلف و ارلئه راه حل های متفاوت برای حل مشکلات بیشتر و عقیده و نظر او پربارتر و ارزشمند تر خواهد بود مشورت با اهل تجربه می تولند انسان را در توانمندی‌های آنان شریک کند و از خطاهای گذشتگان مصون داشته به راه درست رهنمون شود

صفحه 50:
Basse 3% ree) سنات وی ای وا #بخیل نبودن: *یکی از ویژگی های مشاور از نظر امیرمومنان حضرت علی علیهالسلام لین است که بخبل نباشد آن حضرت در این باره به مالک اشتر مى فرماید: افراد بخیل را در مشورت خود دخالت مده زیر,ا که تو را از احسان منصرف می‌کند و از تهیدستی و ‎BLS gt‏ ‎masa ©‏ ترسو نبودن ‏© یکی دیگر از ویژگی ها و شرلیط يك مشاور خوب در نظر امام على عليه السلام است آن ‏حضرت در عهد مالک اشتر بعد از آنکه فرمود در مشورت خود افراد بخیل را دخالت نده می‌فرماید: ‏و نی با اراد ترسو مشورت مکن زیرا در کارها روحیه ات را تضعیف می کند ‎ ‎

صفحه 51:
منات وی ای شاوران #حریص نبودن * از دیگر شرایط مشلبه از دیدگاه حضرت علی علیه السلام این است که مشاور نباید حریص باشد در نامه آن حضرت به مالک اشتر آمده است: همچنین حریص را به مشورت نكي که حرص را پا ستمگیری در نظرت زينت مى دهد #درغگو نبودن 9 درغگونبودن یکدیگر از ویژگی هایی است که امیرمومنان برای مشاور لازم مى داند جرا كه مشاور بايد فردی صادق و راستگو باشد آن حضرت در یکی از سفارش های خود می فرماید: با فرد دروغگو مشورت نکن زيرا مانتد سراب است و دور را در نظر تونردیک و ننردیک را در نظر تو دور می نمایاند

صفحه 52:

صفحه 53:
” os ‏مه ره‎ 0 ‏المسى‎ e's ‏رى‎ oa! ۰ ” ‏یکی از ویژگی های تصمیم گیری موثر لين است كه تصميم با تدبير و عاقبت انديشى تولم باشد بدين‎ * aa tga gals oo og ‏تمعن كه با تصميع يدون انديشه تم توائد بها صورت يك تضميم يدا‎ ‏دورانديشى دورانديشى و آينده نكرى يكى از شرليط لازم و مقدمات اساسى يك تصميم كيرى معقول‎ * ‏و منطقى است جرا كه بررسى درباره همه جولنب و زواياى كوناكون یک مسئله پیش بینی پیامدهای‎ ‏احتمللى آن ضرورى است عاقبت اندیشی و آینده نگری در همه تصمیم گیری ها بایسته بوده ضرورت و‎ ‏اهمیت لن در تصمیم گیری مدیران و مسئولان سازمان بیشتر است زیرا تصمیم های مدیران و مسئولان‎ ‏یک سازمان مهمتر از تصمیمات فردی است چرا که برخی از این تصمیم ها سرنوشت سازمان و یا‎ ‏کارکنان آن را تغییر می دهد‎ ‏بنابراین تصمیم گیری صحیح و منطقی تصمیمی است که پیش از لن جوانب گوناگون و پیامدهای‎ ® ‏احتمللی َن بررسی و ارزیابی شود تا از استعدادها و امکانات سازمان به درستی و منطقی بهره برداری‎ ‏شود تصمیم‌گیری‌ها بدون بررسی همه جانبه و بدون آینده نگری و توجه به پیامدهای احتمللی آنها‎ ‏انجام شود تصمیمات اتخاذ شده موجب انقان و استواری لازم‌در نبوده موجب هدر رفتن استعداد ها‎ ‏امکانات و منابع سازمان خواهند شد‎ ‏در تصمیم ها باید به عاقبت و نتلیج آینده ن اند‎ ‏آن خودداری کرد‎ اگر موجب سرزتش و ملامت می شود از انتخاب

صفحه 54:

صفحه 55:
ری تشخیص بهترین راه حل» مهمترین دغدغه مدیران است برای لین کار می بایست پس از درک مسئله و جمع آوری راه‌حل‌ها به ارزیلبی هر یک از آن‌ها پرداخت. حق محوری و ارزش‌های الهی باید به مهمترین معیار و شاخص ارزیلبی رادحلها باشد بدين معنى كه در بين راه حل هلیی که با لین ملاک سازگارند آنچه بهره وری بیشتری دارد انتخاب شود و راه حلی که با این شاخص تعارض دارد - هرچند سودآور نیز باشد- کنار گذارده شود راه حلی که با یکی از ارزشهای اسلامی در تضاد است اگر چه منافعی در پی داید نباید برگزیده شود هرچند به ضرر سازمان و یا شخص مدیر باشد خداوند درباره ضرورت حفظ ارزش‌های اسلامی و پرهیز از انجام حرام الهی می فرماید:

صفحه 56:

صفحه 57:
J © توکل که یکی از مباحث مهم تصميم كيرى در مديريت اسلامى و از عناصر اصلى آن است عبارت است از اعتماد و اتكابه خداوند متعال در تمام كارها و تكيه بر اراده اوبا اعتقاد به اينكه او آفريننده سيبها وجيرة بر همه آنهانست واسبب ها بأ ارادة: او كر سببيت كامل مىشوند و تاثير منى كذارتد © انسان با توكل بر خداوند متعال از نظر اراده و ساير صفات روحى جنان قوى و نيرومند مى شود كه مغلوب هيج عامل ديكرى نمى شود موفقيت قطعى و سعادت حقيقى نائل مى كردد. * بنابراين توكل بر خدا و حواله كردن همه امور او يكى از عوامل مهم و تاثيركذار بر اراده آدمى است و هيج جيز مانند توكل آدمى را محكم و استوار نكرده اسباب توفيق او را فراهم نمی سازد © .توكل يكى أز عواضل ارزشى است كه در همه مسائل مديريت تاثيركذار است اما تأثير آن در تضميم گیری نمود و بروز بیشتری دارد توکل در تصمیم كيرى ميتولند در مصاديق و موارد متعددى نقش داشته باشد * از آنجا که هر تصمیم انسان عواقب و پیامدهای به دنبال دارد ترس از عواقب ناخوشایند و پیامدهای نامطلوب موجب سستی در تصمیم گیری می شود در این صورت چیزی که می‌تواند را از بین ببرد و زمینه را برای یک تصمیم‌گیری مناسب آماده نملید توکل و اعتماد به نیروی متعللی ای است که فراتر از همه اين نیروهاست که همان ذات مقدس خداوند متعال است.

صفحه 58:
J * توکل رمز بهره مندی از امدادهای غیبی است آنگاه که انسان در کارهای خود بر خداوند متعال اعتماد و توکل می کند خدایند سبحان نیزدرهای رحمت خود رابه روی او می گشلید و امدادهای غیبی خویش را به مدد او می فرستد. امیرمومنان حضرت علی علیه السلام می فرماید: هر کس بر او [خداوند متعال] توکل کند او را گفایت می کند و پشتیبان او می شود و هرکس از او چیزی طلب کند به او عطا می کند * بنابرلین هنگام تصمیم گیری به ویژه هنگام اتخاذ تصمیم گیری در خصوص کارهایی که ممکن است عواقب و پیامدهای زیاد و خطر پذیری بالایی داشته باشد توکل و اعتماد بر خداوند متعال است که می تواند بر اضطراب و ترس ودودلی غلبه کند و راه را برای یک تصمیمگیری مطمنن و اصولی هموار سازد البته توکل تنهاباعث از بین‌رفتن دغدغه ها و عدم اطمینان ها نمی‌شود بلکه درهای رحمت الهی را نیز به روی انسان باز می کند و آمدادهای غیبی به یاری ‎age of‏ آید امیرمومنان حضرت علی علیه السلام می فرماید : بر خداوند سبحان توکل کن چرا که خداوند متعال گفایت و پشتیبانی گسانی را که به او توکل نمایند بر عهده گرفته است * این سخنان گهربار الهام گرفته از آیات قرآن کریم است آنجا که خداوند متعال می فرماید: «هرکس بر خدا توکل نعاید خداوند گفایت امرش را می کند؛

صفحه 59:

صفحه 60:
0 از ویژگی های تصمیم گیری موثر قاطعیت و بات در تصمیم گیری ا زملنی تصمیم گیری موثر و کارا خواهد بود که دارای قاطعیت و ثبات لازم باشد هنگامی که همه زوایای یک مسئله سنجیده و جولنب مختلف آن به دقت بررسی شود ترديد و دودلى جايى نداشته و لازم است نسبت به اتخاذ تصميم و اجراى آن اقدام شود قاطعیت معقول و ثبات پس از بررسی جوللب مختلف مسئله در حل و فصل امور و دستيابى سازمان به اهداف خود نقش مهمى داشته در صورت سستى و ترديد و احتياط بيش از حد مديركارها در زمان مناسب خود انجام نشده سازمان به اهداف خود نخواهد رسيد و صدمات جبران نايذيرى بر سازمان وارد خواهد شد #قاطعيت به اين معناست كه يس از جمع آورى اطلاعات لازم درباره يك مسئله بررسى ييشنهادها و ديدكاه هاى مختلف و يافتن بهترين راه حل فراهم بودن زمینه اجرا تصمیم مناسب اتخاذ و با جدیت اجرا شود. رز _؟

صفحه 61:
= 9 یکی از مسائلی که ضرورت قاطعیت در تصمیم گیری و از دست ندادن فرصت ها را بیشتر می نمالند لین است که زمان محدود است و فرصت هابه سرعت از دست می روند و دیگر امکان برگشت لّن قرصت ها وجود ندارد بنبلین از آنجا که زمان تصمیم‌گیری و عمل است و چولب و زوایای مستله سنجیده شده تمام شرایط و مقدمات مهیا و آماده بود نیلید نسنتی و تاخیر نمود و فرضت زا از دست داد امیر مومتان گذشت زمان از دست: رفتن فرصت ها و ضرورت تلاش برای بهره برداری بهتر از فرصت ها را همچنین یادآور می شوند: فرصت ها میگذرند همچون عبور ابرها پس فرصتهای نیک را غنیمت شمارید © یکی از رموز موفقیت مدیران استفاده بهینه از فرصت های موجود یا فرصت های پیش روست حتی بليد كفت مدیری موفق است که افزون بر بهره برداری مناسب از فرصت های موجود بتواند مسائل و مشکلات را به گونه‌ای مديريت نمايد كه به فرصتى برلى سازمان تبدیل شوند تا ضمن پیشگیری از تهدید منافع سازمان فرصت مناسبی برای رشد و پیشرفت در اختیار سازمان قرار دهند * نكته شايان توجه اينكه در مواردى يس از انتخاب بهترين تصميم ممكن و قبل از اجرای آن لازم است تصمیم فاش نشود زيرا افشاى تصمیم در برخی موقعیت ها ملنع اجراى ن شده زمینه قاطعیت در تصمیم را منتفی می سازد امام ‎Gabe‏ علیه السلام می فرماید اظهار جيزى قبل از آنکه [پابرجا] محکم شود برای آن چیز مفسده به بار می آورد اگر بنا باشد تصمیمی اجرا شود در مواردی اعلام آن قبل از اجرا موجب می شود عده ای با جوسازی آن را ضلیع نموده یا ره های فرار از لن را بيابتد و از تاثیر آن تصميم بكاهند حضرت در جای دیگر در لین باره می فرماید کسی که تصعیم خود را آشکار کرد دوراندیشی(و دقت) از بین میرود.

صفحه 62:

صفحه 63:
خرووت ی ری # در منابع اسلامی تصمیم گیری در شرایط غیر عادی منع شده است برای مثال هنگامی که شخص حللت تمرکز ندارد نباید مبادرت به تصمیم گیری نملید زیرا تصمیم در چنین صورتی فاقد پختگی لازم بوده خطای آشکار خواهد شد چرا که در تنگنای مشکلات گوناگون یا ناراحتی های جسمانی نمی‌توان انتخاب درستی داشته و از این رو احتمال خطا و لغزش در چنین تصمیماتی افزایش می یابد حضرت على عليه السلام می فرماید: برای کسی که در فشار و تنگنا است رای و اندیشه ای نیست # همچنین کسی که در حالت خشم و غضب است نباید تصمیم گیری نماید یکی از محدودیت های تصمیم گیری عدم قابلیت. اجرای ن است. تصمیم اچرا نشدنی معقول نیست در جایی که دیگران از شخصی حرف شنوی و اطاعت ندارند اتخاذ تصمیم بیهوده است قلبلیت اجرا نداشته سبب سبک شدن رای و نظر شخص میشود

صفحه 64:

صفحه 65:
3 8 ی اموژه ای اسان و کم ری (قلاصم مطااب ) ۱شتاخت درست. و عمیق به مسئله و تكرش مثبت به أن به جاى نكاه منفى و تبدیل مشکلات به و تهدیدها به فرصت ۲ضرورت تصمیم گیری بر اساس اطلاعات دقیق و درست و تلاش در جهت کسب اطلاعات رعایت حد اعندال در جمع آوری آن و پرهیز از ازدحام پاسخ به منظور اجتتاب از سردرگمی در تصمیم ۳بهره گیری مناسب از تجارب افراد در جهت کسب اطلاعات ارزشمند از آنها لزوم بهره گیری از مشورت به منزله یکی از آموزههای اسلامی ککه بسیار یهن توصیه شده برای مدیران بسیار سودمند و دارای آثر راولنی است لین آثارعبارتند ز: بهرمبرداری از درخشش افکاردیگران پیشگیری از اضمحلال شناسایی خطاها دستیابی به راهکار مناسب و دوری از پشیملنی همچنین بلید با افرادی خردمند با تجربه و خداترس بوده بخیل حریص ترسو و دروغگو نباشند فضرورت عاقبت انديشى و آينده تكرى مديران عالى سازمان در تصمیم گیری ۶لزوم انتخاب اصلح بر اساس میزان پایبندی به حق و ارزش های اسلامی ۷توکل به متظور غلبه بر اضطراب ترس و دودلی و استمداد از خداوند به منظور تصمیم گیری مطمئن و اصولی توکل رمز بهره‌مندی از امدادهای غیبی است ۸پرهیز مدیران از سستی تردید و احتياط بیش از حد در اجرای تصمیم که حاکی از عدم قاطعیت در تصمیم گیری است موجب تاخیر در اجرای کارها و عدم دستیابی سازمان به اهداف مطلوب وارد شدن صدمات جبران ناپذیری بر آن وأهد شد خوا #امتناع از تصمیم گیری در شرایط غیرعادی همچون عدم تمرکز ذهنی خشم و عدم تبعیت کارکنان از تصمیم

صفحه 66:

صفحه 67:
> ae ae ‏ی‎ ae ‏برحل 4: آمو ای الا در کم گر رانا وه سب الاعات ود فا یم را مر‎ اسر ‎)١‏ شناخت عمیق مشکل و نگرش به آن ‏۲ کسب اطلاعات کافی ‏۳) استفاده از تجربه ‏۴ بهره گیری از مزایای تصمیم گیری فردی- گروهی ۵) مشورت ‏۶)آینده نگری و عاقبت اندیشی ‏۷ حق محوری ‏) توکل ‏6 قاطعیت ‏۰)محدودیت های تصمیم گیری ‏و ‎

صفحه 68:
ار 2 5 و 8 د سل 2: اولع سيم لجر امام برده رامس سيم مشو رلى دايا نلثير تصميم كيرى فردى تصميم كيرى كروهى آمشورت "ضمن بهره مندی از مزلیا و نقاط قوت تصمیم گیری فردی و گروهی مشکل کمتری دارد زیرا مدیر به منظور کسب اطلاعات جامع تر و آشتایی یا دیدگاه های بیشتر در مسئله ابتنا.به. مقبورت با آذیکران من.پرذازد و سپیناتضمیم نهایی قوذ را اناد من نملید لین شیوه افزون بر کمک به صحت و درستی تصمیم چندان وقت‌گیر نبوده از مبهم و لوث ماندن مسئتولیت جلوگیری می‌کند و در نهایت نیز در بین کارکنان مقبولیت خواهد داشت

صفحه 69:
75 ماود ان ندا مان لاد * آثار و فوايد مشورت بوعوطرى ارح عمس لقزميقراق 2 بيشكيرى از اضمحلال > شناسایی خطاها ‎cota ata acs ©‏ "7 پیشگیری از پشیمانی مشورت فوایدسازمنیدیگری نیز درد که برخی از نها عبارند از شمیت ادن راوشد اتمنادهای نا عراکت فد جر مفتبت به دنت آمده و سوت تبیجه شین من سبي معيو وعدم سامت سيره يه سين > علامت کمترمدیر در صورت شکستهبرنامه حاصل از مشورت زیت ‎Jo Sse) gy Seg Geass‏ * صفات و ویژگی های مشاوران ‎as‏ تش يوقم اترس بودن ‏خردمند بودن ‎ores ‏بغيل نبودن‎ ‏خريص بودن‎ ‏دروفكو تبودن‎ ‎ ‎

صفحه 70:
‎tw‏ ~ كبر ‏برحل :لكل و امن راد کم گر بوسر ‎A ERY‏ میمش کی در مین الع و دعا ‎gl gd‏ لك لاه هرمز ا ‎ge red‏ ا ا ا ده ع ا د ال ا ع ا ا ل 2 ‎OORT as eon aerate ae‏ ‎aes‏ ‏اسان با توکل بر خداوند متا از نظر اراده و ساير صقات روحى جنان قوى و نيرومتد مى شود كه مغلوب هيج عامل ذيكرى نمى شود موفقيت قطمى و سعادت حقيقى نائل مى كردد. بتابراين توكل بر خدا و حواله كردن همه امور او يكى از عوامل مهم و تاثيركذار بر اراده أدمى است و هيج جيز مانند توكل ا ا ‎at‏ ا ل م ‎Oe‏ ‏توکل یکی از عاملارزشی است که در همه مسائل مدیریتتاثرگذراست اما تأثر آن در تصمیم گیری نمود و روز ببشتری داردتوکل در تصمیم وس واوا و لا ‎ete‏ ل ‎ae‏ ا ل ا 0 ا ا ‎sh ee‏ و فتر را از بين يبرد و زمينه ا براى يك تصميمكبرى مناسب أماده نمايد توكل و اعتماد به نيروى متعالى اى لسث كه فراتر از همه اين نبروهاست كه م و ‎EG‏ ‎eee‏ و ل می فرمید. هر کس بر أو (خداوند متعال) توكل كند او را كقايث مى كند و يشتيبان أو مى شود و هركس از أو جيزى طلب كند به او عطا مى كند. ا ‎SES SS Se Fe ee‏ البته توكل تنها باعث از بينرفتن دغدغه ها و عدم اطميتان ها نمى شود بلكه در هاى رحمت الهى را نيز به روى انسان باز می کند و مدادهای غیبی به ‎Lee ee oe‏ و توکل نمایند بر عهده گرفته است ‏ين سخنان كهربار الهام كرفته از يات قرآن كر ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏است أنجا كه خداوند متعال مى فرمايد: هركس بر خذا توكل نمايد خداوئد كقايت امرش را مى كنف ‎ ‎ ‎

صفحه 71:
‎PS pie ۳‏ پر ج: قات ور بي مليرى دا نيد كنيد ‏یکی أز ويذكى هاى نصميم كيرى موثر قاطعيت و ثبات در تصميم كيرى است زمانى نصميم كيرى موثر و كارا خواهد بود قاطعيت و ثبات لازم باشد هنكامي كه همه زواباى يك مسئله سنجيده وجوانب مخف أن به دقت بررسى شود ترديد و دودلى جاب نداشته لازم است نسبت به اتخاذ تصميم و اجرلى أن اقدام شود ‎lel Joan at‏ پس از ررسی جوالب مختلف مسفله در خل و قصل امور و دستتيايى ساؤمان به اهناف خود نقش مهمى داشته هر وت نسستى و ترفيداق ‏احتياط بيش از حد مدير كارها در زمان مناسب خود اتجام نشده سازمان به اهداف خود تخواهد رسيد و صدمات جبران نابذيرى بر سازمان وارد خواهد شد ‏البته قاطميت به معناى بىدقتى در اتخاذ تصميم و قفلت از جوائب مختلف مسئله تصميم كيرى عجولائه. استبداد .برخورد خشن و عدم انعطاف در تصميم نیست. .بلكه قاطعيت به اين معناست كه يس از جمع أورى اطلاعات لازم درباره يك مسئله بررسى بيشنهادها و ديدكاه هاى مختلف و يافتن بهترين راه حل فراهم بودن ‏زمینه جر تصميم مناسب اتخاق وبا جديت اجرا شود ‏أميرضومنان حضرت على عليه السلام به منظور تبيين اهميت و ضرورت قاطعبت و ثبات و جديت دز تضميم قاطميت را يكى از صفات برنجسته بيامبران الهى دانسته. ميفرمايد: خداوند سبحان بيامبران و فرستاده هاى خود را در تصميم ها داراى قدرت و قاطعیت قرر اد ‏بعضى أز مديران و مسئولان سازمان ها در تصميم“كيرى و اجرا بيش از حد ترديد مىكنند و بعد از آماده شدن همه مقدمات شرايط نبز ثوانابى تصميم كيرى نداشته با تصمیم آنان با دلهره و اضطراب همراء است این وشعیت باعث سرايت ثرديد و ابهام در همه سازمان شده كارها در زمان مناسب به اتجام نمى رسد و سازمان ا ‏رسيدن به اهداف بيش بين شده خود باز مجواهد ماند از اين رو حضرت امير عليه السلام زمان نهى از شك بيش از حد و ترديد هاى نايجا مى قرمايد: علم خود را به جهل و يقبن ‎tans‏ را به شك تبديل تكنيد وقتى كه عالم و أكاه شديد عمل كنيد و زمانى يقين كه بيدا كرديد اقدام تمابيد ‏و در جاى ديكر حضرت جنين مى فرمايد: هنكامى که مان برابت روشن شد تصميم يكير ‏يكى از مسائلى كه ضرورت قاطعيت در تضميم كيرى و از دست ندادن قرضنت هارا ببشتر مى تماياقد ابن است كه زمان محدود است و فرصت ها يه سرعث از دست مى روند و دبكر امكان بركشت آن .فرصت ها وجود تدارد بنابراين از أنجا كه زمان تصميم كيرى و عمل است و جوانب و زواياى مسئله ستجيدة شده تمام شرايط و. ‏مقدمات مهيا و آماده بود تبايد سستى و تاخير نمود و فرصت را از دست داد امير ممنان ذشت زمان از دست رفتن فرصت ها و ضرورت تلاش بای بهره براری ‏.بهتراز فرصت ها را همجنين يادآور مى شوندد فرصت ها ميكذرند همجون عبور ابرها يس فرصتهائ نيك را غديمت شماريد ‏یکی از رموز موفقيت مديران استفاده يهينه از بوست هاى موجود يا فرصت هاى بيش روست حتى بايد كفت مديرى موفق ست كه افزون بر بهره بردارى مناسب ‏فرصت هلى موجود بتواند مساتل و مشكلات ر به كونهاى مديريت نمايد كه به فوصتى براى سازمان تبديل شوند سازمان يبشكيرى از تهديد منافع سازمان فرصت ‏مناسبیبرایرشد و پیشرقت در اختيار سازمان قرار دهن ‏نكته شابان توجه ابنكه در مواردى يس از انتخاب بهترين تصميم ممكن و قبل از اجراى أن لازم است تصميم فاش نشود زيرا افشاى تصميم در برخى موقعيت ها مائع اجراى أن شده زمينه قاطعيت در تصميم را منتفى مى سازد امام صادق عليه السلام مى ‎leh‏ ‏اظهار جيزى قبل از آنكه (بايرج0 محكم شود براى آن جيز مفسده به بار مى آورف. ‏أكر ينا نشد تصميمى اجرا شود در مواردى اعلام أن قبل از اجرا موجب مى شود عده اى با جو سازى آن را ضايع نموده يا راه هاى قرار از آن را بيابند و از تائير أن تصميم بكاهند حضرت در جاى ديكر در اين باره مى فرمايد كسى كه تصميم خود را أشكار كرد دورانديشي(و ذقت) از بين ميرود. ‎ ‎

صفحه 72:
3 ig PE ‏رعو‎ Sos Se ‏ين ماد‎ Ca Pl Vt I ‏ل حت دس دا د‎ 1 ‏در تصميم كيرى تشخيص بهترين راه حل مهمترين دغدغه مديران است براى لين كار مى بايست هس از درك مسئلة و جمعآوری رمعلها‎ ‏به ارزيابى هر يك از آنها برداخت حق محورى و ارزشهلى الهى بليد به مهمترين معبار و شاخص ارزيابى رامحلها باشد. بدين معنى كه هر‎ ‏ين وه سل هل هل بلج كار الود با رت رن زه تاد ود در حلي كله لبن الت تار ان خا‎ ‏یه شود مرچ‎ phen ‏سود یکره ده نی که با یز وهای الا دز تفه ست ار‎ ‏هضور سازمن وا شخص مدير باشد خداوند درياره ضرورت حفظ ارش هلى اسلامى و برهيز از انجام حرام هی می قرمید‎ و هر كس تقواى الهى بيشه كتد خداوند راه تجاتى برلى او قراهم مى كند و او را از جابی که گمانندرد روزی می دهد رعابت اين شاخص هر جند در ظاهر به ضرر سازمان است در حقيقت موجب كشليش و درباقت روزى از جابی است که کمان نمی رود. مديران در نظام الهى بليد به كونه لى تربيت شوند که از عمق جان عمل به حق را دوست داشتهباشند. زيرا كسى نزد خداوند داراى فضيلت بیشتراست که عمل بر اساس حق را ببشتر از هرجبز مدنظر داشته باشد ون را به جه همت خوبش قرار دهد در جنين صورتى أكر مديرى به ‎Sd goer lan de‏ شود تبیدغمگین باشد چر که وظیفه شود صقان عمل عردم و زد عدارند ماجور ست بو کضانی کهآ سود و منفعت ايو يه يل تال بهحق بگنرند نز خدوند با فضیلت ترین اسان ها آیندحضرت علی علهالسلام در این باه می قرماید همفا رترینمردماننزدخداوند کسی است که عمل به حق نز و محبوب تر از باطل باشد گرچه يبش آورد و باطل براى او مناقمى فراهم سازد و برايش رتبت و زيادتى به بار أورد نفع و قدراو بكاهد و برليش مشكلاتى كلام نورائى حضرت ابن ببام ارزشمتد را به مديران مى دهد كه در تصميم كبرى حق و ارزشهاى الهى مهمترين شاخص در انتخاب بجترين راه ‎a fal Jo‏ هرگز تباید رشان الهی زا با زشایت دیگرانمعاملهکنند. لک ید ار رضایت دیگران او بر هوای تفس خویش فقدم ه 55 در جاى ديكراميرالمومتين على عليه السلام مئ فرمليد حق را در باره آنكه شايسته است جه خويشاوند جه بيكلنه رعليت كن .و در اين كار صابرباش و به حساب خدا بگذار هر چند این کار موجب فشار یران نزدیکت شود و سنگیتی این راه را برای سرانجام ستوده آن تحمل کن

صفحه 73:
54 oe ‏رل 7 رورت ای کم ری دابا نکر‎ # در منابع اسلامی تصمیم گیری در شرایط غیر عادی منع شده است برای مثال هنگامی که شخص حللت تمرکز ندارد نباید مبادرت به تصمیم گیری نملید زیرا تصمیم در چنین صورتی فاقد پختگی لازم بوده خطای آشکار خواهد شد چرا که در تنگنای مشکلات گوناگون یا ناراحتی های جسمانی نمی‌توان انتخاب درستی داشته و از این رو احتمال خطا و لغزش در چنین تصمیماتی افزایش می یابد حضرت على عليه السلام می فرماید: برای کسی که در فشار و تنگنا است رای و اندیشه ای نیست # همچنین کسی که در حالت خشم و غضب است نباید تصمیم گیری نماید یکی از محدودیت های تصمیم گیری عدم قابلیت. اجرای ن است. تصمیم اچرا نشدنی معقول نیست در جایی که دیگران از شخصی حرف شنوی و اطاعت ندارند اتخاذ تصمیم بیهوده است قلبلیت اجرا نداشته سبب سبک شدن رای و نظر شخص میشود

39,000 تومان