آموزه های مدیریت: رمز موفقیت
اسلاید 1: آموزه های مدیریت:رمزموفقیتمولف: حسن پناهی
اسلاید 2: اززمانی که انسان زندگی گروهی رابرای به دست آوردن غذا از راه شکار و نیز تامین مسکن و دفاع در برابر دشمنان آغاز کرد , مسایل سازمان و مدیریت به شکل ابتدایی آن مطرح بوده است. ساختن اهرام ثلاثه عظیم سنگی در مصر، بیانگر برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل در حد اعلای کوشش مدیران و فراعنه ی مصر است. تاکید قوانین حمورابی پادشاه بابل , به دفاع از مالکیت خصوصی , امور بازرگانی خانواده و مسایل مربوط به کار و این اصل که مسئولیت قابل تفویض نیست نشانگر توجه به اصل مدیریت است.خلاصه کتاب:
اسلاید 3: سرشناسه :پناهی ,حسن ,۱۳۴۳عنوان ونام پدیدآور: آموزه های مدیریت:رمزموفقیت/مولف حسن پناهیمشخصات نشر : تبریز:احرار , ۱۳۸۶مشخصات ظاهری : ۱۲۰صشابک :۲۰۰۰۰ریال ۸-۰۲۸-۹۷۶-۹۶۴وضعیت فهرست نویسی : فیپاموضوع : مدیریتموضوع : مدیران – اخلاق حرفه ایموضوع : کارمندان – اخلاق حرفه ایرده بندی کنگره : ۷۷ پ ۳ ف / ۳۷ HDرده بندی دیویی : ۴۵/۶۵۸شماره کتابشناسی ملی : ۱۱۳۱۳۱۵
اسلاید 4: فصل ۱
اسلاید 5: الف)مدیریت درتمدن های باستانیاززمانی که انسان زندگی گروهی رابرای به دست آوردن غذا از راه شکار و نیز تامین مسکن و دفاع در برابر دشمنان آغاز کرد , مسایل سازمان و مدیریت به شکل ابتدایی آن مطرح بوده است.ساختن اهرام ثلاثه عظیم سنگی در مصر , بیانگر برنامه ریزی , سازماندهی و کنترل در حد اعلای کوشش مدیران و فراعنه ی مصر است. تاکید قوانین حمورابی پادشاه بابل , به دفاع از مالکیت خصوصی , امور بازرگانی خانواده و مسایل مربوط به کار و این اصل که مسئولیت قابل تفویض نیست نشانگر توجه به اصل مدیریت است.سوابق تاریخی مدیریت
اسلاید 6: قوم یهود نیز تاثیر قابل توجهی در تمدن های باستانی داشته است , حضرت موسی رهبر ومدیری توانا بود و در زمینه قوانین , سازماندهی , انتخاب افراد شایسته , آموزش و اعمال روابط انسانی , اقدامات موثری را به عمل آورد که گویای مدیریت زمان پیامبری اوست.چینی ها از دیرباز به عنوان مردمی متفکر و اندیشمند شناخته شده اند.
اسلاید 7: همزمان با سقوط امپراطوری مردم , اروپای غربی در یک دوره بسیار طولانی با حکومت ها و تشکیلات وسیع فئودالی روبرو بود. در این دوران که تاریخ از آن به عنوان ((قرون تاریک)) یاد میکند , دانش و معرفت پیشرفت بسیار کندی داشت و به تبع ان در زمینه مدیریت و سازمان نیز تقریبا هیچ کار قابل توجهی انجام نشد و نوشته مهمی به وجود نیامد.قرون وسطی به صورت پلی است بین عهد باستان و عصر روشنگری که به عنوان دوران ((رنسانس)) شناخته شده است , در این دوران اگر چه ساختار سیاسی و اقتصادی جامعه به صورت فئودالی سازمان یافته بود , با این حال گام های اولیه در جهت سازمان و مدیریت برداشته شد. ب)مدیریت در تمدن های قرون وسطی
اسلاید 8: در سالهای بین ۱۷۰۰ تا ۱۷۸۵ انقلاب صنعتی در انگلستان به وقوع پیوست و سپس به سایر کشورهای اروپای غربی تسری یافت. در این دوران نسل جدیدی از مدیران آشنا به مسایل و شیوه های خاص عصر مزبور به وجود آمدند. انقلاب صنعتی در زندگی بشر به طور اعم و اداره امور سازمان ها و مدیریت به طور اخص تاثیر گذار بوده است.به دنبال تحولات و تغییرات ناشی از انقلاب صنعتی , موضوع تقسیم کار مورد توجه قرار گرفت.ج)مدیریت در عصر انقلاب صنعتی
اسلاید 9: فصل 2
اسلاید 10: وقتی به منابع و ماخذ مختلف اسلامی رجوع می کنیم , شاهد مباحث و مسایل مختلف مدیریتی در شاخه های گوناگون آن می شویم , که به منظور آشنایی اجمالی , نمونه ای از آیات , احادیث و نظرات اندیشمندان و صاحب نظران اسلامی که بحث های مدیریتی و اهمیت موضوع را مطرح نموده اند ذکر می کنیم:الف)مدیریت از نظر قرآن مجید آیات متعدد و مختلفی را مبنی بر اهمیت و ضرورت امر مدیریت در اسلام ذکر نموده که برای نمونه شمه ای از آنها به شرح زیر بیان می گردد;خداوند کسی را مگر به مقدار توانش تکلیف نمی کند.ای پیامبر با آنها در امور مشورت کن پس زمانی که تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن.ب)مدیریت از نظر معصومین(ع)دراحادیثی که از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و ائمه ی معصومین نقل شده اهمیت مدیریت به وضوح به چشم می خورد ونمونه های بارز آنها به شرح زیر بیان می شود;مدیریت از دیدگاه اسلام
اسلاید 11: پیامبر خدا فرمود : صلاحیت و مدیریت و امامت امت اسلامی را ندارد مگر کسی که دارای سه خصلت باشد :۱- توان تقوا و پرهیزکاری که او را از معصیت خداوند باز دارد.۲- توان و شرح صدری که موج های شیطانی بر خاسته از هوای نفس را کنترل نماید.۳- توان چنان نیکو مدیریتی نسبت به همکارانش , که چون فرزندی آنها را در زیر چتر محبت خود قرار دهد.علی (ع)فرمود: چهار دلیل باعث واژگونی دولت هاست :۱- ازمیان رفتن اصولی که حکومت ها براساس آن تشکیل شده اند.۲- روی آوردن به کارهای رو بنایی و فرعی.۳- واگذاری امور به افراد ناصالح .۴- بها ندادن به نیرو های توانمند و با فضیلت .
اسلاید 12: ج) مدیریت از نظر برخی اندیشمندان و صاحب نظران برای روشن شدن موضوع بحث , به چند نمونه از اظهار نظر شخصیت های برجسته علمی و فلسفی که به نحوی در زمینه مدیریت و رهبری سخن گفته اند اشاره می کنیم:
اسلاید 13: استاد فقید مدیریت را چنین تعریف کرده اند؛ «مدیریت انسان ها و رهبری آنها عبارتست از فن بهتر بسیج کردن و بهتر سامان دادن و بهتر سازمان دادن و بهتر کنترل کردن نیرو های انسانی و به کار بردن آنها»1-استاد شهید مرتضی مطهری
اسلاید 14: افلاطون(۳۴۸-۴۲۷ ق . م) از شاگردان برجسته سقراط بود وحدود ۱۰سال تحت تعلیمات سقرات قرار داشت. دوره زندگی او در یونان همزمان با حکومت داریوش دوم و اردشیر دوم در ایران است. وی علاوه بر این که فیلسوف است , اشاراتی نیز در رساله هایش که حدود ۳۰ رساله است در مورد پدیده های اجتماعی دارد , به نظر افلاطون ,نظام اجتماعی مورد توصیه ی او جامعه ای است که آن را«مدینه فاضله» نامیده اند.وی جامعه را مانند بدن انسان به سه قسمت زیر تقسیم می کند:۱-سر : منظور از آن اداره کنندگان جامعه و زمامداران می باشند , این افراد به منزله ی قوه عاقله و اداره کننده کشور هستند۲-قلب یا سینه: او سپاهیان و قوای نظامی را که حافظ امنیت جامعه هستند به قلب و سینه تشبیه می کند.۳-شکم: افرادی که در تهیه نیازمندی های مردم در کشاورزی یا صنعت کار می کنند و وسایل ادامه حیات مردم را فراهم می کنند به شکم تشبیه می کند.۲-افلاطون
اسلاید 15: فیلسوف بزرگ یونان باستان ارسطو(۳۲۲-۳۸۴ ق . م)در زمینه امور اجتماعی دارای نظریاتی جامع تر و واقع بینانه تر و مدون تر از افلاطون است. او حدود بیست سال شاگرد افلاطون بود ولی می گفت اگر چه افلاطون پیش ما عزیز است , اما حقیقت عزیزتر.۳-ارسطو
اسلاید 16: «فیلسوف و دانشمند بزرگ قرن سوم و چهارم هجری ابو نصر محمد فارابی (۳۳۹-۲۵۷ ه . ق) در زمینه زندگی اجتماعی انسان نظریاتی دارد و می گوید بشر نیازمند یک جامعه ایده اآل و کامل است که در آن روابط افراد باید مبتنی بر عدالت کامل بوده و دولت ایده آلی بر آن حکمرانی کند.»۴-فارابی
اسلاید 17: عبدالرحمن ابن خلدون مغربی فیلسوف و جامعه شناس متفکر اسلامی که در قرن هشتم هجری (۸۰۸-۷۳۲ ه . ق)می زیست , پیرامون مسایل گوناگون تاریخی , اجتماعی وجغرافیایی اقوام و ملت های مختلف سخن گفته است. او در مقدمه ی , ابن خلدون می گوید:«آدمیان با سرشت انسانی خویش در هر اجتماعی به رادع و حاکم یا نیروی فرمانروایینیازمندند که آنان را از تجاوز به یکدیگر باز دارد و آن نیروی فرمانروا (قوه حاکمه) ناگزیر باید در پرتو قدرت عصبیت بر مردم غلبه یابد.»۶-اخوان الصفا۷-ابوعلی سینا۸-خواجه نظام الملک طوسی۹-نظامی عروضی۱۰-سعدی شیرازی۱۱-مولوی۵-ابن خلدون
اسلاید 18: از دیدگاه اندیشمندان و منابع اسلامی از نظر مراجع , اندیشمندان و منابع اسلامی , خطرناک ترین آفاتی که مدیریت را تضعیف کرده و از پای درمی آورد و آن را به پوچی و نابودی می کشاند عبارتند از:۱-بی تقوایی به جای تعهد و تقید۲-منت نهادن به جای حرمت و محبت۳-تقدم رابطه به جای ضابطه۴-جهل گرایی به جای علم گرایی۵-تنگ نظری به جای بلند نظریو…..د)آفات مدیریت
اسلاید 19: فصل3سازمان , مدیریت , مکاتب و نظریات
اسلاید 20: از سازمان تعاریف متعدد و مختلفی توسط صاحب نظران و اندیشمندان مدیریت در منابع گوناگون ارائه شده به عبارت دیگرسازمان عبارت است از مجموعه ای از افرادیکه دارای روابط متقابل با یکدیگر بوده و با استفاده از امکانات موجود جهت وصول به اهداف مشترک و از قبل تعیین شده فعالیت می کنند.مهمترین عاملی که باعث می شوند تا سازمان ها زودتر به مرحله افول برسند عبارتند از:۱-عوامل محیطی:سازمان ها معمولا در محیطی متغییر و پویا زندگی می کنند وتغییرات مختلف سیاسی, اقتصادی , فرهنگی , اجتماعی , علمی و تکنولوژی از یک طرف ,تامین کنندگان مواد ونیازمندی ها, مشتریان , رقبا و نهاد های تنظیم کننده و ناظر بر عملیات از طرف دیگر , بر عملکرد آنها تاثیر شگرف می گذارند.۲-عوامل سازمانی : عوامل سازمانی از قبیل منابع انسانی, منابع اطلاعاتی , منابع مالی و مادی , منابع فیزیکی و …بر عملکرد سازمان ها کاملا تاثیر گزار بودوبدون تامین آنها هیچ سازمانی قادر به فعالیت و ادامه حیات نمی باشد.سازمان
اسلاید 21: در هر مکان و زمانی برای راه اندازی و استمرار فعالیت یک سازمان , تامین وتخصیص چهار منبع حیاتی زیر ضرورت دارد:۱-منابع انسانی۲- منابع اطلاعاتی۳-منابع مادی و مادی۴-منابع فیزیکی-منظور از منابع انسانی , تعیین کم و کیف نیروی انسانی مورد نیاز سازمان و تامین آن از طرق مختلف است.-منظور از منابع اطلاعاتی ,تامین و جمع آوری اطلاعات اولیه و تجزیه و تحلیل آنها به منظور استفاده در راه اندازی یا اداره سازمان است.-منظور از منابع مالی, اولا تعیین بودجه مورد نیاز برای راه اندازی یا ادذاره سازمان بوده و ثانیا تعیین منابع تامین کننده بودجه برای سازمان می باشد.-منظور از منابع فیزیکی , تامین جا و مکان , تجهیزات و تعیین کمیت و کیفیت آن است.منابع سازمان
اسلاید 22: سازمان ها از نظر فعالیت به دو گروه تقسیم می شوندکه عباتند از:۱-سازمان های باز؛سازمان هایی هستند که با محیط اطراف خود در تعامل بوده ,انرژی , نیروی انسانی , اطلاعات و … را از محیط دریافت کرده و پس از طی فرایندی آنها را به صورت اجناس , اطلاعات , خدمات , مواد و…به محیط بیرونی باز پس می دهد, مثل آموزش و پرورش و دانشگاه ها از طریق تعلیم وتربیت نیرو های ورودی غیر مجرب و غیر متخصص نیروی انسانی مورد نیاز جامعه را تامین می کنند.۲- سازمان های بسته ساز مان هایی هستند که با محیط خود تعامل چندانی نداشته , نه از محیط اثر ملموس می پذیرند و نه بر محیط اثر محسوس می گذارند, تاثر پذیری و تاثیر گذاری معمولا غیر محسوس است مثل سازمان های اطلاعاتی که اثر پذیری و اثر گذاری آنها و خیلی نا محسوس است و فعالیت های آنها غالبا به صورت پهانی و مرموز صورت می گیرد.انواع سازمان ها از نظر فعالیت
اسلاید 23: تغییرات برای هر سازمانی از چهار جهت متصوراست که عبارتند از :۱- تغییر در منابع انسانی؛ براساس نیاز های سازمانی و فردی و همچنین تحت تاثیر عوامل محیطی , گاهی در مدیریت و یا ساختار انسانی سازمان ها تغییراتی ایجاد می شود که هدف از آنها ایجاد پویایی و نبوغ در تولید محصول یا خدمات و بهبود عملکرد افراد و افزایش بهره وری سازمان است.۲- تغییر درتکنولوژی؛تکنولوژی ممکن است به دنبال تحولات محیطی , رشد سطح نیاز مشتریان, فشار موسسات رقیب و…دچار تغییر شده و موجب پیشرفت می شود, تکنولوژی شامل انواع ماشین ها و ابزاری است که برای تولید محصول یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.۳- تغییر درساختار؛ ساختار های سازمانی معمولا پویا و قابل انعطاف هستند که با توجه به عوامل و شرایط مختلف تغییر می کنند و هدف نهایی اینگونه تغییرات رسیدن به وضیعت مطلوب است.۴- تغییر در جا و مکان؛ سازمان ها و موسسات تحت تاثیر عوامل مختلف محیطی و سازمانی همواره تغییر فضا می دهدتا بتوانند پاسخگوی نیاز های مشتریان, موسسات , سازمان های رقیب, مدیران و کارکنان خود باشند.انواع تغییر در سازمان
اسلاید 24: اندیشمندان و پیشگامان علم مدیریت تعاریف متعددی از مدیریت ارائه نموده اند که کامل ترین , شامل ترین و جامع ترین آن عبارت است ازفرآیند به کارگیری موثر و کارآمد منابع انسانی و مادی از طریق برنامه ریزی, سازمان دهی , بسیج منابع و امکانات و هدایت و کنترل است که به منظور وصول به اهداف سازمانی براساس نظام ارزشی مورد قبول جامعه صورت می گیرد.مدیریت
اسلاید 25: هنری منتز برگ سه نقش اساسی را برای مدیران به شرح زیر مطرح می کند:۱- نقش اطلاعاتی؛ مدیران جهت برنامه ریزی و اتخاذ تصمیم, اطلاعات را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده مورد بهره برداری قرار می دهند.۲- نقش هماهنگی و ارتباطی؛ مدیران به عنوان هماهنگ کننده فعالیت ها وارتباط دهنده واحد های سازمانی و منابع تلقی می شوند.۳- نقش تصمیم گیری؛ در هر سازمانی مدیران سازمان پس از طرح مشکلات راه کارهای مقتضی را بیان کرده و از میان آنها بهترین راه کار را به عنوان تصمیم گیر اتخاذ می کنند.نقش های مدیریت
اسلاید 26: ۱- مهارت های فنی؛ عبارت است از به کار بردن دانش ها, روش ها , فنون و ابزار که لازمه انجام وظایف خاص بوده و از طریق تجربه, تحصیل ,آموزش و کارورزی حاصل می شود.۲- مهارت های انسانی؛ یعنی فرد , توانایی کار با دیگران را داشته باشد و بتواند از ایشان در انجام وظایف واگذار شده به خوبی و به طور موثر استفاده نماید.۳- مهارت های ادراکی ؛ یعنی توانایی فهمیدن پیچدگی های کل سازمان و آگاهی از اینکه آیا خود شخص در خور شرایط سازمان عمل می کند یا نه. این آگاهی موجب می شود که فرد به جای اینکه فقط بر مبنای اهداف و نیاز های گروه نزدیک وبلافاصل خود عمل کند اقدامات خود را بر اهداف کل سازمان استوار سازد.مهارت های مورد نیاز مدیران
اسلاید 27: در علم مدیریت مهمترین مکاتبی که تاحال توسط نظریه پردازان و صاحب نظران مختلف پایه گذاری شده به شرح زیر عبارت است از:الف)مکتب کلاسیکب)مکتب نئوکلاسیکج)نظریات جدیدمکاتب مدیریت
اسلاید 28: الف)مکتب کلاسیک: نظریه پردازان این مکتب معتقد بودند که در مدیریت واحد های تولیدی , انسان به منزله یک ماشین است که کار تولید را به انحاء مختلف انجام می دهد و روابط انسانی در این مکتب مورد بی توجهی و یا کم توجهی قرار گرفته است. از صاحب نظران این مکتب می توان فردریک وینسلو تیلور آمریکایی, ماکس وبر آلمانی والتون مایو آمریکایی , فایول فرانسوی و دیگران را نام برد.ب)مکتب نئو کلاسیک: صاحب نظران ا ین مکتب معتقد بودند که در مدیریت واحدهای تولیدی , انسان به منزله ابزار و ماشین نیست بلکه انسان با توجه به فطرت و ذات خود یک سری نیاز های عالی دارد که باید از طرق مختلف و با برقراری روابط و تعامل در واحد های تولیدی یا سازمان, این گونه نیازها را ارضا کند.از طرف داران این مکتب دانشمندانی مانند التون مایو(پایه گذار مکتب روابط انسانی),وارنر آمریکایی, چاپل آمریکایی, وایت , هومن سیلز , سنبرگ و…را نام برد.
اسلاید 29: ج)نظریات جدید : در این خصوص سه نظریه از سوی صاحب نظران و اندیشمندان مطرح شده که به ترتیب زیر عبارتند از:۱- نظریه سیستمی : براساس این نظریه انسان در درون سازمان که به عنوان یک سیستم عمل می کند قرارگرفته و به عنوان زیر سیستم یا خورده سیستم , زیر مجموعه ای از سیستم بزرگترSUB SYSTEM می باشد که نمی تواند از این سیستم بی خبر بوده و یا در آن تاثیر گذار ویا تاثیر پذیر نباشد.۲-نظریه اقتضایی:براساس این نظریه , انسان در سازمان با داشتن وظایف مشخص , باید دارای سیستم مستقلی باشد که شرایط موجود و عوامل تاثیرگزاردر موقعیت خاص مکانی و زمانی را درک کند.معروف ترین صاحب نظران این نظریه عبارتند از خانم ماری پارکرفالت آمریکایی,چیستر بارناد وهربرت سایمون آلمانی.۳-نظریه نظم در بی نظمی: براساس این نظریه هر سیستمی اعم از سازمان یا واحدهای تولیدی در عین داشتن نظم و سلسله مراتب موجود , تحت تاثیر عواملی هستند که به عنوان عناصر مخل یا آنتروپی مثبت ,گاه گاهی آن را تهدید می کند که در این حالت عناصر دیگری تحت عنوان عناصر ناظم , یا آنتروپی منفی , به مقابله با عوامل مخل بر می خیزند و نظم و سیستم را برقرار می کنند.
اسلاید 30: ۱- تنظیم عملیات موسسات صنعتی با وضعیت بازار۲- ایجاد اطمینان در کارکنان نسبت بهه انجام عملیات و استمرار استخدام ودر آمد شغلی۳- افزایش در آمد از راه تقلیل ضایعات و صرفه جویی در هزینه ها۴- ایجاد امکانات برای کارکنان در سطح بالاتر۵- تامین زندگی کارکنان از راه افزایش در آمدورفع عوامل مضطرب کننده در زندگی آنان۶- تامین سلامت کارکنان از نظر شرایط کار فردی و اجتماعی۷- فراهم کردن زمینه تعلیم و تربیت برای کارکنان و مدیران۸- تقویت اعتماد به نفس و احساس ارزش شخصی در کارکنان.اهداف مدیریت علمی
اسلاید 31: الف)یکی از آثار بارز مدیریت علمی بهبود کلی در مدیریت واحد های تولیدی استب)اثر دیگر این مکتب تاکید بر استفاده از تحقیق و محاسبات علمی به جای روش های محاسبه ی سر انگشتی است.ج)تاکید بعدی این مکتب بر استفاده از استاندارد در تولید و بهبود بخشی به کیفیت تولیدات قابل توجه است.د)این مکتب به برنامه ریزی سیستماتیک یا منظم در مراحل مختلف فرآیند کار توجه دارد.آثار مدیریت علمی
اسلاید 32: فصل ۴
اسلاید 33: درتمامی جوامع و سازمان های مدیران پنج وظیفه اساسی به شرح زیر را بر عهده دارد:الف)برنامه ریزیب) سازمان دهیج)بسیج منابعد)هدایت و رهبریذ)نظارت و کنترلوظایف مدیریت
اسلاید 34: برنامه ریزی عبارت است از :پیش بینی عملیات برای رسیدن به اهداف در آینده با توجه به امکانات و وظایف, به عبارت دیگر برنامه ریزی عبارت است از تصمیم گیری در یک مقطع زمانی (زمان حال) که معمولا کوتاه مدت است برای عمل در یک مقطع زمانی بلند مدت(آینده).انواع برنامه ریزی از نظر زمان:معمولا برنامه ریزی از نظر زمانی به سه نوع تقسیم می شود که عبارت است از:۱- برنامه ریزی کوتاه مدت؛ معمولا مدت اجرای این نوع برنامه ها حداقل سه ماه و حداکثر دو ماه بوده که با فواصل زمانیه ۳ماهه ,۶ ماهه, ۹ ماهه, تا ۱۲ ماهه صورت می گیرد.۲- برنامه ریزی میان مدت؛ این نوع برنامه ریزی از نظر زمانی برنامه های بیش از ۱۲ ماه و کمتر از ۵سال را شامل می شود.۳- برنامه ریزی بلند مدت؛ این نوع برنامه ریزی از نظر زمانی برنامه های بیش از ۵ سال را در بر می گیرد.تعریف برنامه ریزی
اسلاید 35: در رابطه با سازماندهی , تعاریف مختلفی , توسط صاحب نظران مدیریت ارائه شده است, هرچند که این تعاریف به ظاهر متفاوت هستند ولی در حقیقت معانی یکسانی دارند که در نتیجه با توجه به توافق آراء صاحب نظران می توان سازماندهی را به شرح زیر تعریف کرد:«سازماندهی عبارت است از تخصیص منابع مادی و انسانی و تقصیم وظایف بین افراد و بخش های مختلف سازمان و هماهنگی جهت انجام صحیح وظایف به منظور رسیدن به اهداف مشترک ».تعریف سازماندهی:
اسلاید 36: ۱- نیروی انسانی۲- کار وهمکاری۳- ابزار و وسایل کار۴- سواداجزای تشکیل دهنده ی سازمان
اسلاید 37: الف )سازمان های رسمی:سازمان هایی هستند که بر اساس برنامه ریزی و پیش بینی قبلی , با چارت سازمانی مشخص و بنا به تدبیر و دستور مقامات بالاتر به وجود آمده اند,سازمان هایی مانند آموزش و پرورش,بهداشت و درمان,دادگستری و…ب)سازمان های غیررسمیسازمان هایی هستند که در داخل ساز مان های رسمی, از طریق همکاری و هم فکری افراد سازمان , جهت رسیدن به اهداف گروهی ایجاد می شود, مانند تشکیل یک تیم ورزش در داخل سازمان یا شرکت تعاونی که با حضور , سهام و مشارکت کارکنان فعالیت می کند و …انواع سازمان ها
اسلاید 38: یکی از وظایف مهم و اساسی مدیران , بسیج منابع وامکانات موجود در اختیار است که برجسته ترین ابعاد آن به ترتیب زیر بیان می شود:۱- مدیریت بازاریابی۲- مدیریت مالی۳- مدیریت لجستیک۴- تامین مدیریت۵- تامین و استفاده از منابع حقوقیج)بسیج منابع و امکانات
اسلاید 39: هدایت و رهبری عبارت است از؛ به کارگیری منابع در اختیار اعم از منابع انسانی ,اطلاعاتی , فیزیکی, مادی و مالی جهت سوق دادن به سازمان در مسیر وصول به اهداف سازمانی از طریق برقراری ارتباطات و ایجاد انگیزه در کارکنان.د)هدایت و رهبری
اسلاید 40: نظارت و کنترل فرایندی است که از طریق آن مدیریت سازمان میزان عملیات انجام شده را با فعالیت های برنامه ریزی شده تطبیق داده و می سنجد, به طور خلاصه نظارت و کنترل مقایسه بین بایدها و هست هاست . یعنی برنامه ریزی درباره آنچه پیش بینی کرده ایم و آنچه باید انجام شده باشد .ذ)نظارت و کنترل
اسلاید 41: فصل ۵
اسلاید 42: تصمیم گیری از نظر لغوی به معنی انتخاب , ارایه ی طریق ,مشکل یابی, ارزیابی راه حل , قضاوت کردن پس از جمع آوری اطلاعات و شواهد و از نظر اصطلاحی عبارت است از انتخاب بهترین راه حل از میان راه حل های مختلف یا ممکن.تصمیم گیری
اسلاید 43: الف)تصمیمات استراتژیک:اینگونه تصمیمات که گاهی به طور موردی و گاهی به صورت گروهی از سوی مدیران عالی سازمان اتخاذ می گردد به منظور تعیین خط مشی ها , سیاست گذاری طولانی و برنامه ریزی به صورت بلند مدت , تعیین اهداف عالی و غیره صورت می گیرد.ب)تصمیمات کنترلی:این نوع تصمیمات که توسط مدیران میانی اتخاذ می گردد به منظور ایجاد هماهنگی بین خط مشی های وضع شده و کنترل عملکرد مدیران اجرایی یا عملیاتی صورت می گیرد.ج)تصمیمات اجرایی یا عملیاتی:این گونه عملیات که توسط مدیران اجرایی یا عملیاتی اتخاذ می گردد به منظور فائق آمدن بر مشکلات روزمره و انجام وظایف روزانه مدیران اجرایی جهت ارتقاء سطح کارایی منابع انسانی در اختیار صورت می گیرد.انواع تصمیمات در سطوح مدیریت
اسلاید 44: تصمیمات معمولا به دو شیوه زیر اتخاذ می گردد :۱- تصمیم گیری فردی۲- تصمیم گیری گروهیشیوه های تصمیم گیری :
اسلاید 45: تصمیم گیری به طور کلی به دو شکل صورت می گیرد که عبارتند از:الف)تصمیم گیری برنامه ریزی شده؛ عبارت است از تصمیماتی که اساساً بر عادات , قوانین و خط مشی ها متکی بوده و در بر گیرنده امور روزمره و تکراری سازمان می باشند که از طریق تدوین آیین نامه ها و دستور العمل های سازمانی صورت می گیرد و قلمرو این نوع تصمیمات را مدیران سازمان تعیین می کنند مانند سیستم پرداخت حقوق و دستمزد برای کارکنان و…تصمیم گیری برنامه ریزی نشده؛ تصمیماتی هستند که با مسایل استثنایی و غیر معمول سر و کار دارند ,چنانچه مسئله یا مشکلی آن قدر تکرار نشود که برای آن دستورالعمل یا خط مشی معین وضع شده باشد یا آن قدر مهم تلقی نشود که نیازمند اتخاذ تصمیم خاص باشد که در این صورت باید مدیر در سطح عالی تصمیم مقتضی را جهت حل مشکل پیش آمده اتخاذ نماید.اشکال تصمیم گیری
اسلاید 46: تصمیم گیری اصولا در زمینه های مختلف برای پاسخ گویی به مواردی از قبیل سئوالات زیر صورت می گیرد:۱- چه کاری؟ 2- به وسیله چه کسی؟۳- به چه وسیله ای؟ ۴- چه موقع؟۵- درکجا؟ 6- چگونه؟7-چرا؟ و ….زمینه های مختلف اتخاذ تصمیم
اسلاید 47: ۱- شخصیت فرمانبردار؛ چنین شخصیتی خود را صاحب فکر و نظر سازنده نمی داند و معتقد است که همه ی نظرات خوب و سودمند را دیگران می توانند ارائه دهند در نتیجه مستعد پذیرفتن فکر و نظر دیگران می باشد و به راهنمایی آنان دل بسته است.۲- شخصیت بهره برداری؛ این نوع شخصیت سعی می کند با زیرکی و تردستی خود , نتایج زحمات و فعالیت های دیگران را به طور ماهرانه به نام خود ثبت کند.انواع شخصیت از نظر تصمیم گیری
اسلاید 48: ۳- شخصیت محتکر؛ شخصیتی است که به ارزشمندی افکار و نظرات خود واقف بوده و از سهیم کردن دیگران در عقاید و نظرات خود اکراه دارد, به تنهایی تصمیم می گیرد تا از امتیازات آن شخصا بهره مند شود.۴- شخصیت بازاریاب؛ این نوع شخصیت معتقد به اتخاذ تصمیماتی است که خریدار و طالب داشته باشد و معمولا سعی می کند تصمیماتی اتخاذ کند که از نظر کسانی که می توانند به او نزدیک شوند و کمک کنند مفید و جالب باشد.۵- شخصیت موثر ؛ دارنده این نوع شخصیت فردی است که در اتخاذ تصمیمات از توانمندی ها و آگاهی های دیگران بهره برده و با آنان همکاری می نماید و همکاران خود را به قبول مسئولیت بیشتر , ابداع و نوآوری و استفاده از خلاقیت در کارها تشویق می کند.
اسلاید 49: ۱- سبک استبدادی و استثماری:در این روش از مدیریت که کاملا وظیفه مدار و آمرانه است.مدیر اعتماد چندانی به زیر دستان خود ندارد و رابطه بین آنها مبتنی بر ترس و ارعاب است و هدف از اتخاذ تصمیمات , تامین منافع تصمیم گیرنده است و کلیه تصمیمات در سازمان توسط شخص مدیر اتخاذ می شود.۲- سبک استبدادی خیر خواهانه۳- سبک مشاوره ای: در این سبک , مدیر معمولا نظر زیر دستان را قبل از اتخاذ تصمیم جلب می کند, چرا که اعتماد و اطمینان نسبت به دو سبک پیش گفته بیشتر است , اما تصمیم نهایی توسط خود مدیر گرفته می شود.۴- سبک مشارکتیانواع سبک های رهبری یا مدیریتی در تصمیم گیری
اسلاید 50: 1- ایران نژاد پاریزی- مهدی , ساسان گهر – پرویز – سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل, چاپ دوم ,تهران موسسه بانکداری ایران, ۱۳۷۳۲- الوانی – سید مهدی , تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی , چاپ هشتم , تهران , انتشارات سمت, ۱۳۷۹۳- الوانی – سید مهدی , نظام های اداری تطبیقی , چاپ دوم , تهران , انتشارات سمت , ۱۳۷۷۴- اوکتیا- سابو ,مدیریت ژاپن ,مترجم محمد علی طوسی , چاپ اول , تهران , انتشارات مدیریت صنعتی , ۱۳۶۹۵-تقوی دامغانی- سید رضا ,نگرشی بر مدیریت اسلامی , چاپ ششم, تهران , انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی,۱۳۷۱۶- رضائیان- علی, اصول مدیریت , چاپ هفتم , تهران , انتشارات سمت,۱۳۷۴منابع و ماخذ
اسلاید 51: ۷- رابینز- استیفن پی , رفتار سازمانی , مترجمان , علی پارسائیان و سید محمد اعرابی ,هر سه جلد , تهران , انتشارات صفار, ۱۳۷۸۸- رابینز- استیفن پی , رفتار سازمانی, مترجمان , علی پارسائیان و سید محمد اعرابی ,هر سه جلد , تهران , دفتر پژوهش های فرهنگی , ۱۳۸۰۹- زاهدی- شمس السادات و دیگران , فرهنگ جامع مدیریت , چاپ دوم , تهران , انتشارات دانشگاه طباطبایی,۱۳۷۹۱۰- سعادت – اسفندیار, مدیریت منابع انسانی, چاپ پنجم , تهران, انتشارات سمت,۱۳۸۰۱۱- هرسی – پال و بلانچارد – کنت , مدیریت رفتار سازمانی , پاپ یازدهم , تهران , موسسه انتشارات امیر کبیر ,۱۳۷۵۱۲- افسانه سرزمین آفتاب تابان , پژوهش یار , نشریه علمی – خبری , انتشارات موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی , شماره ۱۲ , تهران, زمستان ۱۳۷۷
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.