آینده پژوهی و فرهنگ
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
امتیاز
آینده پژوهی و فرهنگ
اسلاید 1: آيندهپژوهي و فرهنگعبدالرحيم پدراماسفندماه 1388
اسلاید 2: 2آيندهپژوهي براي كساني كه به عظمت ايران اسلامي ميانديشنديك تكليف است
اسلاید 3: 3سرفصل مطالبمقدمه: طرح موضوع و تعريف فرهنگچند نكته در باب آيندهپژوهياهميت و ضرورت پژوهش درباره آينده فرهنگعوامل موثر بر آينده فرهنگ روندهاي تاثيرگذار بر فرهنگفناوري و فرهنگ آيندهصنايع فرهنگيفرصتهايي برای آينده فرهنگ ايران
اسلاید 4: 4مقدمه: طرح موضوع و تعريف فرهنگگذار از عصر صنعتي به عصر اطلاعات و داناييويژگيهاي جامعه فراصنعتي (اطلاعاتي)تكيه بر فناوريهاي نرم و دانش كدشده سرمايههاي اصلي: اطلاعات و دانشتوانايي شنيداري رايانههاسرعتيافتن تغييرات ضرورت توجه به آينده
اسلاید 5: آينده چگونه است؟جهان VUCAچالش خلق و شكلدهي جامعهي جهاني آيندهتغييرات گسترده مقدمه: طرح موضوع و تعريف فرهنگ5
اسلاید 6: حساسترين عوامل تغيير: تغيير قدرت اقتصادي تغيير چشمانداز كار تغيير چشمانداز جغرافياي سياسي و امنيت افزايش فشار بر منابع طبيعي افزايش تقاضاهاي ذينفعان از كسب وكار تغيير دورنما و چشمانداز فناوري تغيير اقتصاد اطلاعات و دانش تغيير چشمانداز و دورنماي مصرفكننده تغيير چشمانداز و دورنماي صنعت پرسش كليدي آن است كه چگونه انبوه داده يا سردرگمي و ابهام موجود را به تصميمگيري تبديل كنيم مقدمه: طرح موضوع و تعريف فرهنگ6
اسلاید 7: اين تغييرات شگرف كه نشاندهندهي آيندهاي متفاوت در پيش روي بشر است، نشان از حركت به سوي آيندهاي جهانيشده دارد. آيندهپژوهان بر اين باور هستند كه جهانيشدن پديدهاي است كه به طور روزافزون در حال سايه گستردن بر ابعاد گوناگون جوامع بشري است.شكل و شيوهي تاثيرپذيري از جهانيشدن در جوامع گوناگون متفاوت است. جهانيشدن براي مطالعهي آيندهي هر حوزهاي، ضرورتي انكارناپذير است و حتا ميتوان گفت كه آينده در جهانيشدن است.مقدمه: طرح موضوع و تعريف فرهنگ7
اسلاید 8: 8مقدمه: طرح موضوع و تعريف فرهنگجهان آشكارا در حال گذار به مرحلهي جهاني شدن است.جهانيشدن ماهيتي فرهنگي دارد.فرهنگ جهان در حال حركت به سوي يك فرهنگ مشترك است.شكلگيري رقابتهاي فرهنگي؛ فرهنگ، سهم بزرگي از مطالعات آيندهپژوهان را به خود اختصاص داده است.
اسلاید 9: 9مقدمه: طرح موضوع و تعريف فرهنگتعريف فرهنگبهتر است از افراط و تفريط پرهيز شود.آيندهپژوهان فرهنگ را يك كل باز و گسترده به وسعت جامعه در نظر نميگيرند. البته نبايد آن را به حدي تقليل داد كه فرهنگ شبيه يك سيستم مكانيكي شود.
اسلاید 10: 10مقدمه: طرح موضوع و تعريف فرهنگتعريف فرهنگفرهنگ مفهومي است وسيع که شامل افکار، اعمال، احساسات و روشها ميشود. فرهنگها در بستر جوامع پديد آمده و رشد ميکنند کارکرد آنها نيز برآوردن نيازها و برقراري روابط است.فرهنگ اندوختهاي است از آموزههاي يک جامعه براي ادامهي حيات.
اسلاید 11: 11مقدمه: طرح موضوع و تعريف فرهنگبخشهاي فرهنگآگاهي و عقايد ارزشهاهنجارها نمادها
اسلاید 12: 12شناخت ما از فرهنگ چقدر است؟
اسلاید 13: 13چند نكته در باب آيندهپژوهيآيندهپژوهي پيشگويي و غيبگويي نيست.آيندهپژوهي مجموعهاي از روشها نيست.آيندهپژوهي در پي آيندهسازي است.آيندهپژوهي نيازمند مشاركت و تعامل است.آيندهپژوهي راه نجاتيافتن از غافلگيرشدن استآيندهپژوهي يك ضرورت است
اسلاید 14: 14چند نكته در باب آيندهپژوهيمولفههاي شكلدهندهي آيندهروندهارويدادهااقداماتتصاويربراي مطالعهي آيندهي هر حوزهاي ميبايست مولفههاي آيندهي آن را شناسايي و مطالعه كرد.
اسلاید 15: 15اهميت و ضرورت پژوهش درباره آينده فرهنگ در جهان متغير کنوني عرصهي فرهنگ نيز با دگرگونيهاي شگرفي روبهرو است.اما اين دگرگوني به کدام سمت پيش ميرود؟ کدام آينده را هدف گرفته است؟ چه کسي روندهاي فرهنگي جاري در اجتماعات را طراحي کرده است؟ آيا منافع و مصالح ما نيز در اين طراحي ديده شده است؟
اسلاید 16: 16اهميت و ضرورت پژوهش درباره آينده فرهنگ بيشک آيندهي مطلوب فرهنگي جوامع گوناگون يکسان نيست.تفاوت در آرمانهاي فرهنگي نه تنها به دليل عوامل عاطفي يا حتا عقيدتي است بلکه منافع مادي جوامع گوناگون اقتضائات متفاوتي در مورد آيندهي مطلوب به همراه دارند.حتا در يک جامعه نيز طبقات و اقشار متفاوت هم ممکن است آيندهي مطلوب همساني نداشته باشند.
اسلاید 17: 17اهميت و ضرورت پژوهش درباره آينده فرهنگ هاليوود به عنوان يک هنجارفرست قوي در جهان عمل ميکند فرهنگ ترويج شده توسط او به روشني منافع سرمايهداري امپرياليستي ايالات متحده را پي ميگيرد. به گونهاي که حتا متحدان غربي و ثروتمند آمريکا يعني اروپاييان هم از اين بابت احساس خطر ميکنند.
اسلاید 18: 18اهميت و ضرورت پژوهش درباره آينده فرهنگ روندهاي فرهنگي توليد شده توسط اربابان رسانه به سود کيست؟ آيا به سود مردم فقير آمريکاي جنوبي است؟آنهايي که بخاطر فقر از سوءتغذيه رنج ميبرند اما احساس ميکنند نوشابهي کوکاکولا را بايد بنوشند.
اسلاید 19: 19اهميت و ضرورت پژوهش درباره آينده فرهنگ آيا آيندهي مطلوبي که امروز رويدادها و روندها نشان ميدهند، آيندهي مطلوب فرهنگ ما و فرهنگ بسياري انسانهاي ديگر (خرده فرهنگ) است؟نميتوان انتظار داشت كشورهاي ثروتمند غربي كه به جوامع ديگر به عنوان بازارهايي دست نخورده و بکر براي سودجويي نگاه ميکنند به فکر فرهنگ ما و آيندهي فرهنگ ما باشند.
اسلاید 20: 20اهميت و ضرورت پژوهش درباره آينده فرهنگ بسيار روشن است که كشورهاي صنعتي ترجيح ميدهند فرهنگ حاکم بر جهان آينده: اسراف و تبذير باشد نه قناعت و مصرف بهينه
اسلاید 21: 21اهميت و ضرورت پژوهش درباره آينده فرهنگ ما ناچار هستيم درباره آيندهي فرهنگ خود بينديشيم و براي آن برنامهريزي کنيم.منافع مادي و معنوي ما در گرو طراحي صحيح براي آيندهي فرهنگي است.لحظهاي ناآگاهي کافي است تا جهان سريع و کوچک امروز با ابزارهاي گوناگون خود ما را در مسير آيندهي فرهنگي نامطلوب بيندازد.فرهنگ آينده را با بينش و آگاهي از همين امروز بايد ساخت.
اسلاید 22: عوامل موثر بر آينده فرهنگ22
اسلاید 23: آينده پساسوادرمانها در حال محو شدن هستند تصور و تخيل جاي خود را به تصاوير فوري ميدهند.فرهنگ تصويري در حال سيطره يافتن بر كل جهان به قيمت از بين رفتن كلمات مكتوب است.رمانهاي تصويري و كتابهاي كميك (رويداد 11 سپتامبر)سواد خواندن و نوشتن و مهارتهاي زباني و ارتباطي ما در حال انحطاط است. 23
اسلاید 24: آينده پساسوادشكلگيري روند كاهش مطالعه در بين مردم؛دگرديسي و تغيير از دنياي نوشتار و تخيل به مصرف تصاوير فوري در دنياي تصويري امروزمرگ آرام فرهنگ روزنامهخواني، و روندهاي موسيقي، ويدئو و فيلم مشاهده ميشوند تبديل آگهيها به روايت تصويري، و تلاقي مد، معماري و هنر و جايگزيني رنگها به جاي لغات در سياست و تجارت 24
اسلاید 25: آينده پساسوادميزان تيراژ روزنامهها در تمامي كشورهاي توسعهيافته در حال كاهش است. در دههي 1960 از هر 5 آمريكايي 4 نفر در روز يك روزنامه ميخواندند؛ اما هماكنون تنها نيمي از آمريكاييها روزنامه ميخوانند. روزنامهها رايگان منتشر ميشوند و اينترنت دريچهاي براي دستيابي خوانندگان به روزنامهها است. 25
اسلاید 26: آينده پساسوادظهور و افزايش داستانسرايي ويديويي (موسيقي، فيلم و كليپ)بازيهاي ويديويي بهعنوان يك هنر (در سال 2005 ميزان فروش بازيهاي رايانهاي در آمريکا بيشتر از 10 ميليارد دلار بود. )بهکارگيري تصوير به شدت افزايش مييابد و استفاده از كلمات در حال كم شدن است و اين تغيير تشديد خواهد شد.26
اسلاید 27: آينده توانايي خواندنظهور و افزايش داستانسرايي ويديويي (موسيقي، فيلم و كليپ)بازيهاي ويديويي بهعنوان يك هنر (در سال 2005 ميزان فروش بازيهاي رايانهاي در آمريکا بيشتر از 10 ميليارد دلار بود. )بهکارگيري تصوير به شدت افزايش مييابد و استفاده از كلمات در حال كم شدن است و اين تغيير تشديد خواهد شد.27
اسلاید 28: آينده توانايي خواندن (ديدگاه مايكل راجرز)در سال 2025 رايانهها براي انسانها ميخوانند.براساس يك تحقيق، تنها 31 درصد از دانشجويان ميتوانند مطالب يک كتاب پيچيده و دشوار را بخوانند و درک كنند.درآينده افراد جامعه تنها نياز به خواندن برچسبها، علامتها، پيامهاي متني و پستهاي الکترونيک كوتاه دارند. 28
اسلاید 29: رايانههايي با تواناييهاي شنيداري و گوياييدر سال 2025 رايانهها با استفاده از فناوري حسگرها نوشتن را منسوخ خواهند کرد و خواندن و نوشتن جاي خود را به صحبت كردن و مفهوم چند حسي خواهند داد و فرهنگ گفتاري دوباره در جهان خلق ميشود.همان گونه كه اتومبيل جايگزين اسب و ارابه شد. صحبت كردن، تصوير، فيلم موجود در اينترنت جايگزين متون و رايانههاي سخنگو جايگزين رايانههاي متني ميشوند. در آيندهي نزديك به جاي اينكه ما متون را روي صفحهي نمايشگر مطالعه كنيم، ميتوانيم به گفتگو با رايانهي شخصي خودمان بپردازيم و صفحه كليد را به درون سطل زباله پرتاب كنيم. 29
اسلاید 30: رايانههايي با تواناييهاي شنيداري و گوياييخواندن آدمهاي بيسوادترجمه آنيمعلولان30
اسلاید 31: پيشرانهاي حركت به سوي فرهنگ شفاهيغريزه بشر (نوشتن غريزي نيست!)؛فناوري اطلاعات و ارتباطات و قابليتهاي شگفتانگيز آن؛فناوري در حال تغيير دادن نوع آموزش و چيستي در دهههاي آينده هستند.مردم بيسواد و ناتوانتا سال 2025 هيچ دليلي وجود ندارد كه كسي خواندن و نوشتن ياد بگيرد.نوشتن در سال 2025 يك فناوري منسوخشده است!31
اسلاید 32: پيشرانهاي حركت به سوي فرهنگ شفاهيبه جاي سه مهارت خواندن، نوشتن و حساب، آموزش بر مبناي مهارتهاي زير ارايه خواهد شد: تفكر انتقادي؛تفكر خلاق؛مهارتهاي رايانهاي؛ و ماشين حسابها.نوهي نوهي نوهي ما نخواهد دانست كه چگونه ميتوان نوشت يا خواند و مهم هم نخواهد بود. آنها با سواد خواهند بود و به فناوري اطلاعات تسلط خواهند داشت. 32
اسلاید 33: زوال واژگان و متنتصاوير، اطلاعات كافي براي فرمولبندي ديدگاههاي منطقي در مورد توقف جنگ و پيشگيري از بروز مجدد آن ارايه نميکنند.تلويزيون يك سوراخ سياه اطلاعات است.با توجه به برتري فناورانه، سازوکار نهايي محتوم تمدن ما، انقلاب تصاوير و مرگ كلمات مکتوب خواهد داد. 33
اسلاید 34: زوال واژگان و متنرشد قابل توجه اطلاعات غيرچاپي، ذخيرهسازي و تبادل آنها سايت YouTube در ماه آگوست 2005، 58 هزار نفر بازديدكننده داشته است. در سال 2007 سايت بيش از 20 ميليون كاربر منحصر به فرد دارد. در حال حاضر بيش از 2 ميليارد انسان از تلفن همراه در كرهي زمين استفاده ميكنند در سايت MySpace از زمان تأسيس آن در سال 2004 تاکنون بالغ بر 67 ميليون نفر عضو شدهاند و اين رقم در حال رشد است و روزانه بهطور متوسط 000/250 نفر به اين رقم افزوده ميشود. 34
اسلاید 35: زوال واژگان و متنرشد قابل توجه اطلاعات غيرچاپي، ذخيرهسازي و تبادل آنها شركت اپل بيش از 200 ميليون آهنگ فروخته است. 11 ماه طول كشيد تا شركت موفق شود تا 50 ميليون آهنگ را به فروش برساند و در چهار ماه بعد 100 ميليون آهنگ فروخت. 3 ماه بعد كمپاني رقم فروش 150 ميليون را به دست آورد و فقط در دو ماه بعد به 200 ميليون رسيد.35
اسلاید 36: زوال واژگان و متنهنگامي كه نرمافزارهاي تشخيص صدا جايگزين صفحه کليد ما شوند جهاني را پيشرو خواهيم داشت كه در آن عقايد سنتي در مورد سواد از پنجره به بيرون پرت شدهاند. چه مقدار طول خواهد كشيد؟ چقدر طول ميکشد تا دستگاه ديجيتالي من بتواند واژهي ادا شده را چاپ کند و برعكس، و زبان من را به زبان ديگري ترجمه كند. ما به يك دنياي دلربا وارد خواهيم شد. وقتي كه بزرگترين مشكلات به راحتي حل ميشوند! اينها چه مفهومي براي سواد خواهند داشت؟ 36
اسلاید 37: زوال واژگان و متنزماني خواهد رسيد كه افراد بيسواد ميتوانند دكترا بگيرند، زماني كه كلمات چاپ شده ديگر نشانهي دانش نخواهند بود! 37
اسلاید 38: خطرات فرهنگي تصويرييك فرد معمولي در طول روز دهها هزار تصوير را ميبيند.رهبران سياسي ترس فراواني از تصاوير دارند و نهايت تلاش خود را براي كنترل و دستكاري آنها ميكنند.با خلق تصاوير به جاي متن در حال گشودن درهايي به سوي درک و بيان مطالب و ايجاد نوعي ارتباط بهتر از چاپ هستيم.فناوري سبب شده است كه ما هرچه بيشتر اعتماد خود را به آنچه که مي بينيم از دست بدهيم.حركت از كلمات چاپ شده به دنياي تصوير بر روي فرهنگ تأثيردارد .38
اسلاید 39: حقيقتهاي سوادحدود 35 ميليون نفر از جمعيت بزرگسال آمريكا با انجام امور نوشتاري معمول از جمله پر كردن فرمها و يا پيدا كردن اطلاعات در متنها مشكل دارند. ميزان مطالعه در ميان حدود 40 تا 41 ميليون آمريكايي و يا 23 الي 21 درصد جمعيت بزرگسال کشور در كمترين سطح قرار دارد. (منبع: مركز ملي آمار آموزش)در جهان نزديك به 861 ميليون بزرگسال بيسواد در سال 2002 وجود داشت كه اكثر آنها يعني نزديك 70 درصد آنها در 9 كشور آفريقايي، و جنوب و شرق آسيا از جمله هند، چين، بنگلادش و پاكستان هستند.39
اسلاید 40: حقيقتهاي سواددر سال 2001 نظرسنجي انجمن توليدکنندگان آمريکا نشان داد که ضعف مهارت خواندن دومين مشكل عمده ميان نيروهاي ساعتي است. (منبع: انجمن ملي توليدکنندگان)بين سالهاي 1982 تا 2002 افراد جوان (18 تا 24 سال) از علاقمندترين گروه به سواد و مطالعه به بيميلترين گروه تبديل شدهاند. ميزان كاهش علاقمندي جوانان 18 تا 24 سال 28 درصد منفي در مقابل 18 درصد منفي كل جمعيت است. 40
اسلاید 41: حقيقتهاي سواددر سال 2005 تقريباً 11 درصد از دانشجويان ورودي سال اول در آمريكا نيازمند گذراندن مجدد دروس روخواني بودند و 14 درصد نيازمند گذراندن مجدد دورههايي براي تقويت نوشتن بودند. ضعف توانايي خواندن دانشجويان يک عامل اصلي در اخراج دانشجويان از دانشگاه است. هزينههاي آموزش در آمريکا سالانه به 7/3 ميليارد دلار ميرسد، از جمله 3/2 ميليارد دلار ضرر اقتصادي کسب درآمد دانشجوياني که نميتوانند مدارک خود را اخذ کنند.حركت به سوي فرهنگ تصويري، سواد و توانايي خواندن را از بين ميبرد!41
اسلاید 42: محيط رسانهها در آيندهچند پرسش:آيا فعالان رسانهها ميتوانند پيش از رسيدن آينده طرح کلي آن را ببينند؟ آيا ميتوانند براي آينده برنامهريزي کنند؟ محيط نوين فعاليت رسانهها، چگونه خواهد بود؟سازندگان، سرمايهگذاران و سازمانهاي فعال در اين حوزه چگونه خود را با فرصتها و نيز چالشهاي اين محيط نوين و ناآشنا تطبيق ميدهند؟ 42
اسلاید 43: محيط رسانهها در آيندهشيوهي داستانسرايي متحول شده است. در واقع به کمک فناوريهاي نوين، چگونگي تدوين و روايت داستانها تغيير اساسي کرده است.بازيگران تازهوارد و با نفوذي که به خاطر افزايش استطاعتپذيري فناوري حضور قويتر و پايدارتري در فضاي رسانهاي پيدا خواهند کرد.نوع و ماهيت فعاليت رسانهها، چه از حيث محتوا و چه از حيث شيوهي توزيع محصولات رسانهاي، همگام با تغيير جهان پيراموني دگرگون ميشود.43
اسلاید 44: محيط رسانهها در آينده (فرهنگي-اجتماعي)مردم ديگر خود را صرفاً مصرفکننده اخبار نميدانند بلکه در نقشهاي فعالتري ظاهر ميشوند. شخصاً اقدام به توليد و ويرايش خبر ميکنند. يک درک عمومي و زبان مشترک بين اقشار مختلف جامعه به تدريج اعتبار خود را از دست خواهد داد. همه مردم يک يا چند کانال تلويزيوني را تماشا نميکنند يا يک يا چند روزنامه را نميخوانند.تعداد برداشتها و نوع آگاهيها در سطح جامعه غيريکنواخت و ناهمگن ميشود. 44
اسلاید 45: محيط رسانهها در آينده (فرهنگي-اجتماعي)نبايد نگران کنترل و سلطه عدهاي خاص بر افکار عمومي بود. هرج و مرج در فضاي رسانههاي خبري؛عدم جداسازي اخبار واقعي از اخبار دروغين و تبليغات مسموم و جنگ رواني؛45
اسلاید 46: محيط رسانهها در آينده (فرهنگي-اجتماعي)آمار مؤسسهي پروژهي تعالي در ژورناليسم حاکي از آن است که به جز بخش آنلاين و سايتهاي اينترنتي، تقريباً همه بخشهاي رسانههاي خبري اعم از تلويزيونهاي شبکهاي و ماهوارهاي، روزنامهها، و مجلات در حال از دست دادن مخاطبان خود هستند. در اين ميان راديو تقريباً از وضعيت با ثباتي برخوردار بوده است.رسانههاي مبتني بر وب، پررونقترين رسانهها هستند. 46
اسلاید 47: محيط رسانهها در آينده (فرهنگي-اجتماعي)ظهور و رشد مضامين جهاني در توليد محصولات رسانهاي؛نياز هر چه بيشتر به کساني است که در نقش مرجع و راهنماي انتخاب و مصرف محصولات رسانهاي ظاهر ميشوند.مجلات و روزنامههايي که به نقد تخصصي آثار ميپردازند؛جشنوارههايي که به آثار برتر جايزه ميدهند؛پايگاههاي داده اينترنتي مربوط به فيلمها؛ وامکانات هوشمند سايتهايي مانند آمازون“.47
اسلاید 48: 48روندهاي تاثيرگذار بر فرهنگ مفهوم روندروند تغييرات پيوسته و منظم داده در بستر زمان است.روند دربردارندهي سلسله رويدادهايي است که با هم به طور منطقي رابطه دارند.پس اگر روندي را بشناسيم، ميتوانيم: رويدادهاي مرتبط با آن را پيشبيني كرد. اقدامهاي ديگران را تحليل كرد. تصاوير آينده را ترسيم كرد.
اسلاید 49: 49روندهاي تاثيرگذار بر فرهنگ تأملي دربارهي روندها آيا روند يک امر اکتشافي است؟ آيا ما در عالم واقع چيزي به نام روند را ميتوانيم نشان دهيم؟ آيا روند قابل مشاهده است؟ روند در ذهن ما شکل ميگيرد. آنچه در خارج وجود دارد رويدادها هستند که قابل مشاهدهاند.
اسلاید 50: 50روندهاي تاثيرگذار بر فرهنگ فرايند شكلگيري روندها مشاهدهي رويدادهاي گوناگون گزارههاي مشاهدتيپردازش روندها
اسلاید 51: 51روندهاي تاثيرگذار بر فرهنگ گزارههاي مشاهدتي: تعداد کارمندان زن نسبت به ده سال پيش 35 درصد افزايش داشته است.دماي متوسط کرهي زمين نسبت به ده سال گذشته افزايش قابل توجهي داشته است. نسبت دانشجويان دختر به دانشجويان پسر در چند سال گذشته افزايش زيادي پيدا کرده است. بازدهي کار کارمندان شركتهاي بزرگ در سالهاي اخير کاهش يافته است.امسال ميزان بارش باران در کشور نسبت به متوسط سي ساله کاهش زيادي را نشان ميدهد. خرسهاي قطبي در حال انقراضاند. نرخ بيکاري رو به افزايش است.
اسلاید 52: 52روندهاي تاثيرگذار بر فرهنگ روندهاي حاصل از گزارههاي مشاهدتي: روند آلودگي کره زمين و تأثيرات آن: چون آلودگي زمين زياد شده است دماي متوسط هر سال افزايش مييابد و در نتيجه زندگي خرسهاي قطبي به خطر افتاده است و علت کاهش ميزان بارش در کشور نيز همين است.روند ورود زنان به عرصههاي اجتماعي: با ورود هرچه بيشتر زنان به عرصهي اجتماع تعداد دانشجويان دختر هم افزايش يافته و بنابراين در کارمندان دولت هم که اغلب از فارغالتحصيلان دانشگاه هستند نسبت زنان افزايش يافته است اين مساله موجب شده است بازده کاري کارمندان پايين بيايد چون کارايي زنان کمتر است و ضمناً با اشتغال زنان عرصهي فعاليت براي مردان کم شده و بيکاري افزايش يافته است.
اسلاید 53: 53روندهاي تاثيرگذار بر فرهنگ هيچ کدام از روندهاي ذکر شده قابل مشاهده نيستند بلکه رويدادهاي قابل مشاهدهاي هستند که در ذهن فرد اين گونه به هم پيوستهاندروندها توسط آيندهپژوهان با الهام از رويدادهاي اتفاق افتاده توليد ميشوند و تلاش دارند رويدادها را به گونهاي توجيهپذير با هم مربوط کنند و از اين رهگذار به تصويري از آينده برسند.
اسلاید 54: 54روندهاي تاثيرگذار بر فرهنگ لايههاي گوناگون روندهاي فرهنگيروندها و به طور ويژه روندهاي فرهنگي داراي لايههاي گوناگوني هستند.در لايههاي زيرين ما روندهاي جزيي و کوچک را داريم که چه بسا مربوط به قشر خاصي از جامعه و رويدادهاي مربوط به آنها باشد.در لايههاي بالاتر ما با روندهاي کليتر که از برايند يا پيوند چند روند جزييتر شکل گرفتهاند روبهرو ميشويم.
اسلاید 55: 55روندهاي تاثيرگذار بر فرهنگ مثالي از روندهاي فرهنگيگرايش به استفاده از قدرتهاي رواني يک روند به نسبت جزيي است که ميتوان آن را در بين قشرهاي خاصي از جامعه تشخيص داد.گروههايي از مردم به علوم غريبه و استفاده از قدرتهاي فرارواني علاقهمند شدهاند. کلاسهاي آموزش يوگا يا ساير آموزشهاي روحي رونق گرفتهاند کتابهاي فراروانشناسي با تيراژهاي بالا به چاپهاي متعدد ميرسند. کم و بيش بين طيفهايي از جامعه صحبت از اين فنون و روشها به گوش ميرسد.اين يک روند جزيي است. اگر ما اين روند را در کنار برخي روندهاي جزيي ديگر ببينيم ممکن است به يک روند کليتر برسيم که شامل اين روندهاي جزيي باشد.
اسلاید 56: 56روندهاي تاثيرگذار بر فرهنگ روندهاي فرهنگيپايش و ديدهباني دقيق تمامي روندهاي جزيي و كلان در لايههاي زيرين يا بالايي براي درک صحيح از جريان فرهنگي امروز و داشتن ديد نسبت به فرهنگ آينده مهم و لازم است.به طور مثال اين روندها قابل بررسي هستند: رواج مکاتب نسبيگرايانه؛ اينترنت و تأثير آن بر گفتگوي ميان اديان؛ تأثيرات اخلاقي رشد رسانهها؛ تحول آموزش عالي؛ تحول کارکردهاي خانواده؛ تحول معناي ابزار براي انسان متجدد؛
اسلاید 57: 57روندهاي تاثيرگذار بر فرهنگ روند تجددگرايييکي از اصليترين روندهايي که در تاريخ معاصر فرهنگ ما را متأثر کرده است روند تجدد است. اين روند به طور مشهودي بر کليت فرهنگ آن هم در معناي عام خود اثر گذاشته است. نظامهاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي، باورهاي مردم، اخلاق، هنجارها و ارزشهاي اجتماعي همگي بيترديد در مواجههي فرهنگي ميان سنت و تجدد دچار تحول شدهاند.
اسلاید 58: 58روندهاي تاثيرگذار بر فرهنگ رويدادهاي مرتبط با روند تجددگراييدر زمينهي سياسي: در تاريخ معاصر ايران به حكم تحريم تنباكو، مشروطهخواهي، نهضت ملي نفت، قيام پانزده خرداد، مبارزات چريكي، انقلاب اسلامي و بسياري تحولات قبل و پس از آن اشاره كرد.در زمينهي اقتصادي نيز شيوههاي توليد و تجارت به كلي دگرگون شده است. (تجارت الكترونيك، بازاريابي با شيوههاي تبليغاتي نوين روشهاي جديد توزيع و عرضه) تجدد به نظامهاي آموزشي آموخته است كه به دنبال پرورش امثال بوعلي و كانت نباشند. غايت آمال نظامهاي آموزشي مدرن پرورش بيل گيتسها است. (دكتر علي پايا)
اسلاید 59: 59فناوري و فرهنگ آينده روند افزايش همگرايي فرهنگ و فناوريفناوري رمز رسيدن به قدرت و ثروتفناوري، كليد اصلي تغييرات در جامعهي بشري استانسان در فعاليتهاي فناورانه محيط را به منظور رسيدن به مقاصد خود تغيير ميدهد.ارتباط فناوري با مهمترين ويژگي انسان مدرن يعني گرايش به تغيير بيرون به جاي درون، آشكار ميشود.
اسلاید 60: 60فناوري و فرهنگ آينده روند افزايش همگرايي فرهنگ و فناوريجامعه از تأثيرات فناوري جديد (كه پيش از وقوع همهي آن اثرات را نميداند) دچار تغيير فرهنگي ميشود. شكل زندگي انسان جزئي از فرهنگ اوست و ابزار تا حد زيادي شكل زندگي انسان را تعيين ميكند. با يك تحول فناورانه ابزار و شكل زندگي انسانها تغيير ميكند. شكل زندگي انسان هم به عنوان بخشي از فرهنگ او روي بخشهاي ديگر آن اثر ميگذارد.
اسلاید 61: 61فناوري و فرهنگ آينده روند افزايش همگرايي فرهنگ و فناوريجوامع چه توليدكنندهي فناوري باشند چه مصرفكنندهي آن از تغييرات فناوري اثر ميپذيرند.اين تأثيرات به طور كامل كنترلشده نيست چرا كه هيچ كس نميتواند به طور دقيق تمام بازخوردهاي فرهنگي يك تحول فناورانه را پيشبيني كند (هرچند آيندهپژوهان بايد در اين زمينه كوشش كنند). اما تأثيرپذيري جوامع واردكنندهي فناوري مضاعف است.
اسلاید 62: 62فناوري و فرهنگ آينده روند افزايش همگرايي فرهنگ و فناوريمثال: تاثير ماشين رختشويي بر تربيت فرزندانتاثير فرهنگي- اجتماعي ابزاري مثل ماشين رختشويي به مراتب كمتر از ابزارهايي مثل اينترنت، تلويزيون، ماهواره، سينما، ماشين چاپ، كارخانههاي توليد پوشاك و... است.اينها پيامدهاي فرهنگي بيشماري دارند كه در تعيين فرهنگ آينده مؤثر هستند.
اسلاید 63: 63فناوري و فرهنگ آينده روند افزايش همگرايي فرهنگ و فناوريچه بايد كرد؟عدم دست كشيدن از فناوري و جلوگيري از بازگشت به زندگي بدوي؛آگاهي دادن عمومي از لطمات جبرانناپذير فناوري بر فرهنگ؛همكاري آيندهپژوهان، فيلسوفان علم و فناوري و جامعهشناسان فرهنگي بدانيم چه چيز وارد يا توليد ميكنيم و براي تأثيرات آن برنامهريزي داشته باشيم تا افسار آيندهي فرهنگيمان به دست بيگانه رها نباشد.
اسلاید 64: 64فناوري و فرهنگ آينده روند افزايش تاثيرات انساني و اجتماعي فناوري هاي نوعلوم و فناوريهاي نو بخشي از فرهنگ هستند كه با عناصر ديگر فرهنگ و جهان طبيعت در تعامل مستمر هستند (تايلز و اوبردايك).فناوريها مهمترين عامل در شكل دادن به سيماي آيندهي زندگي انسان به شمار ميآيند (برونرز).جهان امروز به سبب تغييراتي كه انسان در آن ايجاد كرده است بيشتر ماهيت فرهنگي دارد و مرز ميان فرهنگ و طبيعت تا حدي كمرنگ شده است.هيچ قلمرويي در زندگي انساني وجود ندارد كه متأثر از فناوري نباشد.با اين حال بقاي جوامع بشري و رشد موزون و هماهنگ آنها در گرو شناخت هرچه دقيقتر از فناوري و تحولات آن است (دورف).
اسلاید 65: 65فناوري و فرهنگ آينده روند افزايش تاثيرات انساني و اجتماعي فناوري هاي نوفناوري جديد آنچنان چهرهي بشر را تغيير داده است که انسان را به جاي حيوان ناطق به صورت حيوان ابزار ساز توصيف ميکنند.(برگسن) هر فناوري توليدشده به منظور خاصي ايجاد ميشود اما پس از توليد ممكن است، كساني كاركردهاي ديگري نيز براي آن بيابند كه مورد نظر توليدكننده نبوده است و حتا برخي كاركردهاي مورد نظر توليدكننده كنار گذاشته شوند.
اسلاید 66: 66فناوري و فرهنگ آينده روند افزايش تاثيرات انساني و اجتماعي فناوري هاي نوژاك الول و هربرت ماركوزه و هنس يوناس از جملهي كساني هستند كه فناوري را غيرقابل كنترل و هدايت ميدانند.فناوريها ريشهها و پيامدهاي فرهنگي و ارتباط وسيعي با ساير بخشهاي فرهنگ دارند.اين تأثير و تأثر اين امكان را فراهم ميكند تا ارزش هاي حاكم بر يك جامعه بر روي فناوريهاي نو تأثير بگذارند.
اسلاید 67: 67فناوري و فرهنگ آينده تاثيرات روند افزايش تاثيرات انساني و اجتماعي فناوري هاي نوبا به وجود آمدن ابزار جديد، عدهاي در جامعه نه تنها شغل بلکه منزلت اجتماعيشان را هم از دست ميدهند. فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطاتي باعث شده اند که آثار هنري طي يک هفته در همهي جهان فروخته شود. فناوريهاي رسانهاي و گسترش و اثر گذارتر شدن آنها نحوهي هدايت جامعه را زير و رو کرده است. مطبوعات و شبكهي اينترنت نه تنها به رشد نظري و اخلاقي و زيباشناسانه بشر کمکي نميکنند که به عکس با از بين بردن هويت اصيل شخص، او را آسيبپذير ميسازد.
اسلاید 68: 68فناوري و فرهنگ آينده تاثيرات روند افزايش تاثيرات انساني و اجتماعي فناوري هاي نوهميشه ما مجبور ميشويم فرهنگ خود را با فناوريهايي كه ديگران براي ما طراحي و توليد ميكنند هماهنگ كنيم.فناوريهاي جديد به گونهاي هستند كه خطرات و عوارض گسترده آنها پس از وقوع و زماني كه ديگر علاجي ندارند، به ظهور ميرسند.در جهان امروز كه عدم قطعيت بر آن حكمفرماست دانش و جهل ما هر دو ميتواند خطرآفرين باشد. (تزريق واکسن در انگلستان)
اسلاید 69: 69فناوري و فرهنگ آينده تاثيرات روند افزايش تاثيرات انساني و اجتماعي فناوري هاي نوچه بايد کرد؟نبايد گمان كنيم فناوري سراسر نفع براي بشر استتغييراتي كه فناوري ايجاد ميكند براي همه به طور يكسان نفع ندارد.ايجاد تغيير در ارزش ها توسط فناوريهاي نو پديدهي قابل تأملي است.توجه به بومي گرايي فناوريتغييرات فناورانه اغلب بازگشت ناپذيرند. (تلويزيون) فناوري هاي نو و پيامدهاي آن ها اين استعداد را دارند كه به سرعت طبيعي، هميشگي، ضروري و خدادادي تصور شوند (برق).
اسلاید 70: 70صنايع فرهنگي تركيب صنعت و فرهنگصنعت: مجموعه فعاليت نظاممند توليد براي رسيدن به اهداف اقتصادي و يا دفاعيصنعت فرهنگي در پي ماديسازي فرهنگ است.فرهنگ غير مادي است و توسط صنعت فرهنگي به محصول مادي تبديل ميشود.هدف صنعت فرهنگي نيز رسيدن به ثروت و يا قدرت.
اسلاید 71: 71صنايع فرهنگي صنعت فرهنگي به صنعتي گفته ميشود كه محصولات آن:درون مايه فرهنگي داشته باشندروح و روان بشر را هدف گرفته باشندمبتني بر خلاقيت باشند.تفاوت صنايع فرهنگي با ديگر صنايع:ورودي و مواد اوليه آن ارزش فيزيكي نداشته و احساسات، تراوشات ذهني و نوآوريهاي بشر است.
اسلاید 72: 72صنايع فرهنگي فناوريهاي فرهنگي چيستند؟فناوريهاي فرهنگي چارچوب صنايع فرهنگي را شكل ميدهند.فناوري فرهنگي بهكارگيري ابزارها براي توليد محصولات فرهنگي است.اگر به فرهنگ از دريچهي صنعت بنگريم، فناوريهاي فرهنگي را ميبينيم.
اسلاید 73: 73صنايع فرهنگي حوزههاي صنايع فرهنگيسينمارسانههاچاپ و نشرموسيقيتفريحگردشگريمدو .....
اسلاید 74: 74صنايع فرهنگي تاريخچه صنايع فرهنگي1930، دو نظريه پرداز آلماني به نامهاي آدورنو و هورخيمردر ابتدا دشمن جامعه انگاشته ميشد.اما امروزه اين صنايع تضمينكنندهي پايداري جامعه هستند.
اسلاید 75: 75صنايع فرهنگي ويژگيهاي صنايع فرهنگيدر پس زمينه اقتصاد صنعتي قرار دارندنميتوان هر صنعت فرهنگي را به تنهايي ديدتوجيه اقتصادي داردترويج سياستهاي گوناگون دولتها و ملتها هستند.
اسلاید 76: 76صنايع فرهنگي كاربردهاي صنايع فرهنگياقتصاديدفاعيفرهنگياجتماعيامنيت ملي (حفظ ميراث و ارزشهاي ملي)زيست محيطي
اسلاید 77: 77فرصت هايي براي فرهنگ آينده مافناوري هاي نرمتغيير در پارادايم فناوريفناوري آينده از ديد آينده پژوهان بازگشت به وضعيت صفر است.سرچشمه قدرت و ثروت در حال تغيير از فناوري ها و صنايع سخت به فناوري ها و صنايع نرم است.
اسلاید 78: 78فرصت هايي براي فرهنگ آينده مادانش فرهنگيدرک فرهنگيعوامل فرهنگيهوشمندي فرهنگيدانش فرهنگي يکي از مولفه هاي مهم پيروزي در جنگججهاي فرهنگي است
اسلاید 79: 79فرصت هايي براي فرهنگ آينده مارصد فرهنگيتحليل و بررسي ارزشها، نگرشها، هنجارها و رفتارهاي موجود در جامعه، سطح فرهنگ ملي و عمومي و خرده فرهنگها مسالهشناسي فرهنگي و پايش جريانهاي فرهنگي توليد شده در حوزههاي مختلف جامعه اعم از فرهنگ ديني، فرهنگ سياسي، فرهنگ اقتصادي، فرهنگ مدني و فرهنگ علمي هدف آن آيندهنگري فرهنگي و شناسايي به موقع جريان ها و مسايل فرهنگي و ارائه راهبردهاي مواجههي صحيح با آنها ميباشد.
اسلاید 80: 80فرصت هايي براي فرهنگ آينده مارصد فرهنگيمقاطع گوناگون زمانيجريانهاي فرهنگي حوزههاي فرهنگي سطوح فرهنگيمحصولات و كالاهاي فرهنگي رسانهها گروههاي مرجع اصلي در جامعه سبك زندگي
اسلاید 81: 81فرصت هايي براي فرهنگ آينده ماتوسعه صنعت فرهنگيصنعت فرهنگي به مجموعهاي از صنايع اطلاق ميشود که محصولات آنها درونمايه فرهنگي و معنوي دارند و براي غنيسازي حيات روحاني و پالايش روح به کار مي روند.صنعت فرهنگي بر پايه فناوري فرهنگي است.صنايع فرهنگي مي توانند افزون بر توسعه زيرساختهاي اقتصادي ديگر صنايع فرهنگ را به سمت يک آينده مطلوب جهت دهي کنند.
اسلاید 82: 82فرصت هايي براي فرهنگ آينده ماآيندهنگاري فرهنگيخبرگانحوزههاي متنوعدانش ضمنيافراد دغدغهمندبومي بودن
اسلاید 83: 83کلام آخرروند کنوني جهانيشدن پيِامدي جز نابودي خرده فرهنگها نخواهد داشت. بايد با آن مقابله کرد.مسائل امروز ما چنان به هم پيوسته است كه بررسي جداگانهي آنان به هيچ وجه نتيجهي مطلوبي را نويد نميدهد. ما نميتوانيم جنبههاي فرهنگي علم و فناوري را ناديده بگيريم.پس نياز ما كوشش و كار نرم افزاري است. آن هم نه سطحي و كليشهاي، واقعگرايانه و موثر؛براي افراد و گروههاي غيررسمي اجتماعي، پذيرش حداقلي فرهنگ مدرن ميتواند باعث کمتر شدن آسيبهاي هجوم فرهنگي شود.
اسلاید 84: با تشکر از توجه و همراهي شما
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.