ابعاد آسیب شناسی نظام آموزشی
اسلاید 1: 1معرفي اجمالي مسئله و ابعاد آسيب شناسي نظام آموزشي طرح مطالعه و طراحي معماري نظام آموزشي براي جامعه اطلاعاتيموسسه مطالعات راهبردي فن آوري اطلاعاتمعمار ارشداردوان مجيدي
اسلاید 2: 2آموزش مبتني بر فاوا براي جامعه اطلاعاتيجامعهجامعه اطلاعاتيتعامل و وابستگي جدي هر دو به همجامعه در حال حركت به سمت جامعه اطلاعاتي است.نظام آموزشي اگر نتواند ساختار مناسبي براي تربيت و تعليم در جامعه اطلاعاتي به خود بگيرد، نمي تواند نيازهاي اين جامعه را برآورده كرده و شكست مي خورد.زمانIDP#4
اسلاید 3: 3محيط ماتحولات سريعپيچيدگيتنوعIDP#5
اسلاید 4: 4ماهيت يك تحولتحولات سريعگرد و خاك تحول - ابهام در تشخيص ماهيت تحولسيستمهاي رايانه اي فقط ابزار و عاملي براي تحولند، نه موضوع اصلي تحولتفاوت بين سيستمهاي رايانهاي و فنآوري اطلاعاتشكل گيري نظام آموزشي مبتني بر فن آوري اطلاعاترسالتي فراتر از يك دايره المعارف چند رسانه اي يا ابر متن و فيلمIDP#6
اسلاید 5: 5ابزارهاي تغييردهنده زاويه نگاه به موضوعاتدوران گذشتهدوران امروز و آيندهIDP#7
اسلاید 6: 6بحران نظام آموزشيمحافظه كاري نظام آموزشي موجود، اجازه تطابق با واقعيتها را به آن نميدهد. IDP#8
اسلاید 7: 7يك اتفاق مهم!دوران قبل از مدرسهدوران پس از ورود به مدرسهكودك با انگيزهبه دنبال ياد گرفتن و يافتنوالدين از پاسخگوئي به او عاجزند!كودك بدون انگيزه مدرسه و والدين در تلاش براي انتقال مطالب كليشه شده و قالب بندي شده! كودك بي تفاوت و بعضا فراري از يادگيري!والدين در تلاش به واداشتن او به يادگيري! تلاش براي ايجاد انگيزه از طريق پاداشهاي كاذب و غير واقعي (نمره)! در اينجا چه اتفاقي افتاده است؟IDP#9
اسلاید 8: 8نظام آموزشي ماحفظ كردن به جاي تعقل، تفكر و تعمقتعليم اطاعت به جاي تعليم خلاقيتدانش آموز منفعل به جاي دانش آموز فعالكليشه اي براي تمام دانش آموزان و تمام محيطهاهويت زدائي براي آموزش به مثابه توليد يك محصولتحديد و تهديدمحيط خشك و بي روح نظير سربازخانه تزئين شدهناتوان از شكوفاكردن هنرتلاش نجارانه براي ساختن درخت وجود فراگيرمحصور شده در سنجش خرده اهداف آموزشي، و بازمانده از اهداف محوري و كلان آموزشي....IDP#10
اسلاید 9: 9يكانصدگاندهگان82351250x2+12(2x+5)-14x2+18بابا آب دادخط توليد فارغ التحصيلخط توليد فارغ التحصيل (رسوخ تفكر فارغ التحصيل - وجود زماني براي فراغت و بي نيازي از تحصيل!)بدون اينكه بداند، كجا مي رود، چرا مي رود، چگونه مي رود!فرايند توليد محصول، بدون هويت!بدون انتخاب خود فراگير!IDP#11
اسلاید 10: 10تلاشي باغبانانه يا نجارانه؟؟كار باغبان، فراهم كردن زمينه رشد گياه توسط خود آن است! نه رشد دادن آن!IDP#12
اسلاید 11: 11فارغ التحصيلان ماناتواني در نگارش يك متن اجرائي (گزارش يا نامه رسمي، يا ...)ناتوان در تفكر، استنباط، و استدلال؛ و متكي به محفوظاتضعف مهارت و ناتوان از بكارگيري عملي آموزش يافته هاعدم آگاهي از علم مورد نياز در فعاليتهاي روزمره و مهارتهاي زندگي نظير تربيت فرزندان، آداب معاشرت، روابط عمومي، مديريت خود و برنامه ريزي، ....عدم اعتماد به نفس در ورود به فعاليتي خلاقانه و هنرمندانه؛ ضعف در خلق و عادت به استفادهبي هنر و بدون نگرش و ادراك هنرمندانهضعف در ادراك و خلق يكپارچه و كل گراي پديده ها، و محصور در تجزيه گرائيعدم توان پيدا كردن غذا (دانش – مهارت) و بخصوص خلق آن....IDP#13
اسلاید 12: 12IDP#14 بحران نظام آموزشي - بيكاريمعمولا تنها يك وجه مسئله بيكاري به چشم مي آيد!
اسلاید 13: 13نظام آموزشي مطلوبمحيط رشد عملي اسماء حسناي الهي در فراگيرمحوريت تعاليم الهي محوريت قرائت قرآن با معنا و تدبرمحوريت ارئه الگوهاي عملي اسوه هاي حسنه(نزديك و عالي)محيط فيزيكي جذاب و مناسبامن، و ايمن و فرصت يادگيري از خطاهاتربيت مهارت در كنار تعليم دانشپرورش هنرمندانه ادراك هنري و هنرپرورش محيط تعامل و كار گروهيآموزش مهارتهاي زندگيآموزش شهرونديآموزش مبتني بر ويژگيها و علائق فراگيرتوجه جدي به برنامه آموزشي پنهان و آموزش از طريق فرهنگ سازي و نهاد سازيآموزش مبتني بر پديد آوردن، به جاي آموزش مبتني بر استفاده كردنخروج از حصار خرده سنجش خرده اهداف آموزشي، و ورود به ارزيابي كلان توصيفيفراهم كردن محيط مناسب در يك فعاليت باغبانانه براي پرورش نهال وجود فراگير...IDP#15
اسلاید 14: 14نظام آموزشي موجود در مقابل نظام مطلوب: نيازها و آسيبهاحفظ كردن به جاي تعقل، تفكر و تعمقتعليم اطاعت به جاي تعليم خلاقيتدانش آموز منفعل به جاي دانش آموز فعالكليشه اي براي تمام دانش آموزان و تمام محيطهاهويت زدائي براي آموزش به مثابه توليد يك محصولتحديد و تهديدمحيط خشك و بي روح نظير سربازخانه تزئين شدهناتوان از شكوفاكردن هنرتلاش نجارانه براي ساختن درخت وجود فراگيرمحصور شده در سنجش خرده اهداف آموزشي، و بازمانده از اهداف محوري و كلان آموزشي....محيط رشد عملي اسماء حسناي الهي در فراگيرمحوريت تعاليم الهي محوريت قرائت قرآن با معنا و تدبرمحوريت ارئه الگوهاي عملي اسوه هاي حسنه(نزديك و عالي)محيط فيزيكي جذاب و مناسبامن، و ايمن و فرصت يادگيري از خطاهاتربيت مهارت در كنار تعليم دانشپرورش هنرمندانه ادراك هنري و هنرپرورش محيط تعامل و كار گروهيآموزش مهارتهاي زندگيآموزش شهرونديآموزش مبتني بر ويژگيها و علائق فراگيرتوجه جدي به برنامه آموزشي پنهان و آموزش از طريق فرهنگ سازي و نهاد سازيآموزش مبتني بر پديد آوردن، به جاي آموزش مبتني بر استفاذه كردنخروج از حصار خرده سنجش خرده اهداف آموزشي، و ورود به ارزيابي كلان توصيفيفراهم كردن محيط مناسب در يك فعاليت باغبانانه براي پرورش نهال وجود فراگير... آسيبها، مبادي شكل گيري آسيبها، و چگونگي و ابعاد آسيبهاكدام است؟ نيازها، مبادي نيازها، و چگونگي و ابعاد نيازهاكدام است؟تعامل و وابستگي تنگاتنگIDP#22
اسلاید 15: 15نظام كلان آموزش و پرورشپارادايم نظام آموزشيدستگاه نظري نظام آموزشينظريهنظريهنظريهمولفه هاي اصلي نظام كلان آموزش و پرورشوالدين و خانوادهمحيط و جامعه اطلاعاتيزمان، تحولات و تعادل با تحولاتفرهنگ نظام آموزشي قوانين و مقررات مرتبطنظام مرتبطنظام مرتبطنظام آموزش به منزله يك نظام خردفعاليتهاي يادگيري مستقل و شخصيبستر فعاليت آموزشيمربيفراگيرعلممهارتبصيرتمعرفتحكمتمعنويتمحبترحم و رحمتارادهجديتپشتكارتقويخلاقيتنظمتدبيراستقامتشجاعتجسارتحلمكرامتتفكرشرح صدرسرعتمسئوليت پذيريدقتهنرهدفداريتواضعتلاشاعتماد به نفس...سليقهرشدادباخلاقسكينهمتانتتوكلجوداطاعتخصوصيات كنونيعلممهارتبصيرتمعرفتحكمتمعنويتمحبترحم و رحمتارادهجديتپشتكارتقويخلاقيتنظمتدبيراستقامتشجاعتجسارتحلمكرامتتفكرشرح صدرسرعتمسئوليت پذيريدقتهنرهدفداريتواضعتلاشاعتماد به نفس...سليقهرشدادباخلاقسكينهمتانتتوكلجوداطاعتخصوصيات مطلوباهداففعاليتهاي يادگيري با تدريسدرس افزارهاساختار مواد و موضوعات آموزشيهستيشناسيتربيت مربيارزيابيوارسي و اعتبار سنجيفعاليت آموزشمحتويمديريت منابع انسانيسازمان و نظام پشتيباني كنندهكتاب و منابع آموزشيافزارهاي آموزشيالگوها و روش تدريسگروهبنديفضامديريت زمانمدرسه و مركز آموزشيقوانين و مقررات آموزشياجراي آموزش(آموزش تجربه شده)نظام مرتبطIDP#23
اسلاید 16: 16نظام آموزش به منزله يك نظام خردفعاليتهاي يادگيري مستقل و شخصيبستر فعاليت آموزشيمولفه هاي اصلي دروني نظام خرد آموزش و پرورشمربيفراگيرعلممهارتبصيرتمعرفتحكمتمعنويتمحبترحم و رحمتارادهجديتپشتكارتقويخلاقيتنظمتدبيراستقامتشجاعتجسارتحلمكرامتتفكرشرح صدرسرعتمسئوليت پذيريدقتهنرهدفداريتواضعتلاشاعتماد به نفس...سليقهرشدادباخلاقسكينهمتانتتوكلجوداطاعتخصوصيات كنونيعلممهارتبصيرتمعرفتحكمتمعنويتمحبترحم و رحمتارادهجديتپشتكارتقويخلاقيتنظمتدبيراستقامتشجاعتجسارتحلمكرامتتفكرشرح صدرسرعتمسئوليت پذيريدقتهنرهدفداريتواضعتلاشاعتماد به نفس...سليقهرشدادباخلاقسكينهمتانتتوكلجوداطاعتخصوصيات مطلوباهداف آموزشيفعاليتهاي يادگيري با تدريسدرس افزارهاساختار مواد و موضوعات آموزشيهستيشناسيتربيت مربيارزيابيوارسي و اعتبار سنجيفعاليت آموزشمحتويمديريت منابع انسانيسازمان و نظام پشتيباني كنندهكتاب و منابع آموزشيافزارهاي آموزشيالگوها و روش تدريسگروهبنديفضامديريت زمانمدرسه و مركز آموزشيقوانين و مقررات آموزشيIDP#24
اسلاید 17: 17ابعاد آسيب شناسي و نياز شناسينظام كلان آموزش و پرورشپارادايم نظام آموزشيدستگاه نظري نظام آموزشينظريهنظريهنظريهوالدين و خانوادهمحيط و جامعه اطلاعاتيزمان، تحولات و تعادل با تحولاتفرهنگ نظام آموزشي قوانين و مقررات مرتبطنظام مرتبطنظام مرتبطنظام آموزش به منزله يك نظام خردفعاليتهاي يادگيري مستقل و شخصيبستر فعاليت آموزشيمربيفراگيرعلممهارتبصيرتمعرفتحكمتمعنويتمحبترحم و رحمتارادهجديتپشتكارتقويخلاقيتنظمتدبيراستقامتشجاعتجسارتحلمكرامتتفكرشرح صدرسرعتمسئوليت پذيريدقتهنرهدفداريتواضعتلاشاعتماد به نفس...سليقهرشدادباخلاقسكينهمتانتتوكلجوداطاعتخصوصيات كنونيعلممهارتبصيرتمعرفتحكمتمعنويتمحبترحم و رحمتارادهجديتپشتكارتقويخلاقيتنظمتدبيراستقامتشجاعتجسارتحلمكرامتتفكرشرح صدرسرعتمسئوليت پذيريدقتهنرهدفداريتواضعتلاشاعتماد به نفس...سليقهرشدادباخلاقسكينهمتانتتوكلجوداطاعتخصوصيات مطلوباهداففعاليتهاي يادگيري با تدريسدرس افزارهاساختار مواد و موضوعات آموزشيتربيت مربيارزيابيوارسي و اعتبار سنجيفعاليت آموزشمحتويمديريت منابع انسانيسازمان و نظام پشتيباني كنندهافزارهاي آموزشيالگوها و روش تدريسگروهبنديفضامديريت زمانمدرسه و مركز آموزشيقوانين و مقررات آموزشياجراي آموزش(آموزش تجربه شده)نظام مرتبطاز منظرتطابق با نيازها و خصوصيات محيطاز منظر تحول پذيرياز منظر ابعاد پرورش وجود فراگيراز منظرنظريات و يكپارچگي آنهااز منظر فرهنگاز منظر سازماناز منظر برنامه درسياز منظر تربيت معلماز منظر مديريت منابع انسانياز منظر قوانين و تعامل با ساير نظامهااز منظر نقش خانوادهاز منظر ابعاد توانمنديها و ويژگيهاي فارغ التحصيلاناز منظر رفتار نظام به عنوان يك نهاد اجتماعياز منظر مشي اجتماعي در درون نظاماز منظر مشي ما در مواجهه با آسيبها و نيازهاIDP#25
اسلاید 18: 18والسلامالحمد لله رب العالمين
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.