صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
زا
ارات ارتاکی مبارتهای کی درف و ظرت و ی کامی بهرهای ده ور
«غیر عادی کلیشه ای مشخص می شود ودر تمام دوران زندگی باقی می ماند
صفحه 4:
7
Sr
' | اوتيسم كنش
۷
:علل زمینه اک شناخته شده اوتیسم
ae
ue
صفحه 5:
ما
مقلیسه ک کرد اجوی در ک ودکانبتابسه اوتیسمو ع اند یتباطآنها بات وال پیاضیدو 717
ب ب ب ب
دلنش132 لت آزمون كوليج و بر اساس اين يافته ها
a1 16);gal "19 كودكان اتيسم در کورنولدی.کی- مت کارکردهای اجرایی
و مدرسه استثایی . و سطح خواندن به در کودکان اوتیسمی
6 عادی/55 pu اشهر ity Said ترتيب برلى اندازه مختل هستند و
و ا6 مخت" ور" میثاق و بیاضیان گیری کارکردهای لختلال در آنها با
توصيفى
Pelee
موی 6 تحصیل می کردند. . اجراییریاضیات و ضعف در ریاضی و
ae خواندن خواندن رابطه دارد
صفحه 6:
روش: نیمه ري
نمونه: 14 کودک "12 پسر و 2
دختر 4 تا 7 ساله کودک مبتلا به
تیسم
me وق مالس كيد تان نمونه گیری = كيرى در دسترس .اين روش در دو فاز طراحی
مبتلابه اوتیسمب اعملکد بللا شده در فاز اول تأثيردرمان رايج و در فاز دوم تأثیر همزمان مداخله
مهارتهای تمرین توپ(هفته ای 3 جلسه 45 دقیقه ای و مجموعا 10
جلسه) و درمان رايج مشخص شده و تفاضل ميانكين نمرات درهردو
.فاز با هم مورد مقايسه قرار كرفت
بزار: رفتار تطابقى با آزمون تطابقى واينلند وشدت
اختلال اوتيسم با برسش نامه ارزيابى درمان
.أوتيسم سنجيده شد
نيجه 'ليرى: مهارتهاى توب مى تواند همزمان با استفاده از
درمانهاى رايج باعث بهبودى رفتارهاى تطابقى در كودكان مبتلا به
اختلال اوتيسم با عملكرد بالا شده و به كاهش عملكرد اين اختلال
كني نايد"
صفحه 7:
۳-بررسی اثربخشبی آموزش مهار تهاگ اجتماعپی بر رفتارهاگ اوتیستیک و رشد اجتماعپی کودکان
مبتلابه اختلال اوتیسم
روش: پژوهش حاضر به منظور بررسی اشر بخشی آموزش مهار تهای اجتماعی از طریق
داستا نهای اجتماعی در کاهش رفتارهای اوتیستیک و افزایش رشد اجتماعی کودکان
مبتلابه اختلال اوتیسم انجام شده است. است. اين مطالعه از نوع شبه تجربی.با طرح
پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است
نمینه گیری: نمونه گیری در دسترس, متشکل از 16کودک مبتلابه اختلال او تیسم بودند
که به صورت تصادفی 8 نفر در گروه آزمایش و 8 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه
آزمایش در طول 4 ماه.56 جلسه تحت آموزش مهار تهای اجتماعی با شیوه داستانهای
اجتماعی قرار گرفت.
نتلیج نشان داد که آموزش مهار تهای اجتماعی از طریق داستانهای اجتماعی موجب کاهش
رفتارهای اوتستیک و بهبود رشد اجتماعی در آموزدنی ها بود.
صفحه 8:
۳ -تأثیربرنامه حرکتپی پیش رونده بريهبود مهارت ها> حركتس كودكان مبتلابه اوتيسم
روش: نیمه تجربي بوده و از نوع پیش آزمون. آزمون مياني
پس آزمون و آزمون یادداری می باشد كه از بين كودكان
مبتلا به اختلال اوتیسم در شهرهاي سمنان و یزد. 16 نفر به
صورت تمونه هاي در دسترس انتخاب شدند و بر اساس سن .
جنس, شدت و درجه اوتیسم و نیز پایه تحصیلي به طور
نسبي همتاسازي شده و گروه تجربي ( 8) و کنترل ( 8) قرار
كرفتند. ابتدا بيش آزمون با استفاده از آزمون اولريخ 2000 از
آزمودنیها به عمل آمد.
برنامه حركتي پیشروندهبه مدت 30 جلسه اجرا شد. پس از
5 جلسه آزمون مياني و 30 جلسه آزمون باياني از كودكان
به عمل أمد و نيز بس از 30 روز از بايان ت
بااری الم شد
ليق أزمون
نتيجه كيرى: نتايج حاصل از اين بزوهش حاكي از
آن است كه برنامه حركتي بيشرونده موجب بيشرفت
و بهیود مهارتهاي بنيادي كودكان أوتيسم ميشود ويه
كاهش علائم اين بيماري كمك ميكند.
صفحه 9:
.اخدلااج ركتهر كودكانمبتلابه اقتسمبا عملكد بل ل آسيرئ: د شوهد یاک رگ وی
حرکتی
:مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمايي باليني, 15 کودك مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم با 16
همتاي عادي مقایسه شدند شرکت کننده ها با استفاده از ۸۵5504 از دبستانهاي
نجف آباد انتخاب شدند. نمونه ها در روز اول. تکلیف زمان عکس العمل متوالي را در
0 بلوك و در روز دوم در 2 بلوك انجام دادند. 5
آن در گروه اختلالات طیف اوتیسم میتواند به
اشد. این نقص
نقص يادكيري حركتي صريح و تحكيم آي
علت اختلال عملكرد نيمكرهي جبء تخصصي شده در يادكيري صر
يادكيري حركتي صريح تاكيدي بر اختلالات حركتي در افراد مبتلا به اختلالات طيف
cleats
صفحه 10:
در این مطالعه مقطعی مقايسهاي. دو گروه (16 نفره ( کودکان مبتلا به اختلال
اوتیسم با عملکرد با و همتایان عادي آنهاا
از نظر سن, جنس و منطقه زندگی به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. آزمون
توروسايكولوزي بازشتاسى هيجانات مختلف جهره بنتون نسخه تغيير يافته به
منظور تعيين توانايي بازشناسى هيجانات (شادي. غم و خشم)مورد استفاده قرار
كرفت
نیج نشان داد تونیی دو گروه آزمودنی در بازشناسی حالات هیجانی شادي.
خشم و حالت خنشی چهره هنگام مشاهده تصویر چهره یکسان است و تفاوت
معنى داري بین دو گروه وجود ندارد ولی در بزشناسی حالت هیجانی غم
- عملکرد او ضعیفتر و تفلوت معنيداري با گروه همتا عادی داشت.
تونایی کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا در تشخیص هیجانات شادي, خشم و
حالت خنثی چهره برابر با کودکان عادي است. اما آنها در بازشناسی هيجان غم
چهره عملکرد ضعیقتری از کودکان عادی دارند.*
صفحه 11:
مقليسه دوجامان كع ملكرد 9 لنعطافب_ذيركهنهر كود كازمبتلابه اختلالطيفلوتيسم كم 7
ب
روش بررسى:
روش اين بروهش از نوع بس رويدادي است كه در آن تعداد 15 كودك مبتلا به اختلال
طیف اوتیسم. 15 کودك کم تون ذهنی و 15 کودك عادي با استفاده از شیوه نمونه گيري
آسان در دسترس انتخاب و توسط آزمون عصب" روان شناختی کارت هاي ویسکانسین مور
بررسی قراوگرفتند.
نتیجه گيري:
نتایج این پژوهش نشان داد که هر دو گروه کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم و کم توان
ذهنی در كنشهاي اجرایی مشکلات بيشتري نسبت به گروه عادي دارند. و یا وجود
همبودیهایی که بین کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و کم توان ذهنی وجود دارد.
کودکان کم توان ذهنی آسيبهاي كليتري در این کارکردها نشان می دهند نتایج به دست
أفدة اين فرضيه tee ee
صفحه 12:
ثیخش خیم ازیاسخ محور دک اهثرم شک ایتاط هی تیچ سون] ۸-۱ سل مبتلاب 8-4
اوتیسم
روش بررسی:
این کارآزمايي باليني روي18 پسر 8-12ساله مبتلا یه اوتیسم مدرسه پیک هنر د رکلینیک
توانبخشي ذهن زیباتهران در سال ۱۳۹۰ انجام شد. بیماران از طريق نمونه كيري خوشه اي
انتخاب و به طور تصادفي در د و گروه ٩ نفري درمان پاسخ محور وکنترل قرار گرفتدد. گروه
مداخله به مدت دوماه تحت ۲۰ جلسه درمان پاسخ محور قرار گرفتند. سه حوزه اصلي اختلال در
کودکان مبتلابه اوتیسم شامل تعاملات اجتماعي, اختلال در ارتباط و نیز رفتارهاي خود تحريكي
وكليشه اي با استفاده از آزمون8/01- ٩ به عنوان پیش آزمون و پس آزمون ارزيابي گردید.
براي كروه كنترل درما ني انجام نشد
نتيجه كبري:
اين مطالعه نشان دهنده موثر بودن روش درمان ياسخ محور در كاهش مشكلات ارتباطي و
رفتاري بسران مبتلا به اونيسم است. ۰
اختلالات تكاملى مى تواند به عنوان درمانى كه عمدتاً در محيط هاي طبيعى زندكى و يا محيط
هاي شبيه سازي شده به كودك ارائه مى كردند؛ داراي نتايج قابل ملاحظه اي باشد و اختلالات
ارتباطى و رفتاري آنها را كاهش دهد.
ايج اين مطالعه نشان داد كه درمان باسخ محور در حوزه
صفحه 13:
-تاثیر تموینهاط ادراکپی حرکتی برمهایتهاط حرکتی و ریاضی در اوتیسم. بررسي نك آزمودنت
معرفي مورد:
در این پژوهش تك آزمودني. يك پسر 8 ساله مبتلا به اوتیسم و فاقد اختلال جسمي در
تهران در سال 1388 مورد بررسي قرار گرفت. جهت اندزه گيري مهارتهاي حركتي و
رياضي به ترتیب از آزمونهاي لینکلن اوزرتسكي و ریاضیات لیران کیمت استفاده شد.
اطلاعات مربوط به خط پایه در 6 جلسه جمع آوري شد. سپس 20 جلسه ي مداخلهي
حسي حرکتي. در هفت محور اصلي شامل آگاهي بدني. برنامه ريزي حرکتي»
يكبارجكي.حركتي دوجانبه. مهارتهاي تعادلي. هماهنگي حركتي ظریف. مهارتهاي
عملكردي بينايي و مهارتهاي حركتي گفتاري انجام شد.
تمرينهاي ادراکي حركتي به خوبي مهارتهاي حركتي این کودك دچار اوتیسم را بهبود
بخشيد حال آن كه تاثير آن ها بر مهارتهاي رياضي بارز نبود."
صفحه 14:
١٠-اثرات الكودهب ویدوپی برفزایش مهارتهات
خوديلي> كودكان مبتلابه اختلال طيف
الوتيسم
بزوهش حاضر يك مطالعه آزمايشي تك موردي مي باشد. چهار كودك (2
پسر و 2 دختر6 تا 10 ساله) كه مبتلا به اختلال اوتيسم تشخيص داده
شدند. در اين تحقيق شركت داده شدند. از طرح خطوط يايه جندكانه
براي هر آزمودني استفاده شد و براي تجزیه و تحلیل دادهها, از تحلیل
نمودار ي استفاده شد.
ee اه
مهارت هاي خودياري آزمودني ها تأثير دارد.
نتايج بدست آمده نشان داد كه احتمالاً الكودهي ويدثوبي باعث افزايش
صفحه 15:
3 یرت وناب وين سي رم شلك ودكازميتلابه -11
اوتیسم
“مواد و روش
شرکت کننده ها 40 کودک 5-11 ساله مبتلا به اوتیسم بودند توانایی پردازش
حسی به وسیله نمایه حس دان و مشارکت به وسیله پرسشنامه عادات زندگی
.مورد بررسی قرار گرفت
نتیجه به دست آمده این شد که بین عوامل پردازش بینایی,پردازش
کی بارش مرتط با نو و استقادت بيردار شن خی مرتط او
و حرکت پردازش مرتبط با تحمل و تون عضلانی پایین و حساسیت حسی با با
تیره كل مشاركت كودكان مبتلا به اوتيسم رايظة معناداری نافت شد اراس
این عوامل.حساسیت حسی بیشترین سهم را در تبيين واريانس ميزان مشاركت
داشت. هم جنين مى توان نتيجه كرفت كه ضعف در يردازش حسىببه ويزه
اديت عدي فى تواتك علملى مهم كر #تحدود كرون مشاركت كودكان بالا
«به أوتيسم در فعاليتها باشد
صفحه 16:
مقليسه ويزتبهه آوای وا ج و رفن حوک و دکانسبتاابه اوتیسم با ودکانس للم 12
:روش بررسی ۲
با ضبط كفتار 20 کودک دختر و پسر 11-7 ساله مبتلابه لوتیسی ویزگی های آوابی باجی
.و صرفی- نحوی آنها با ویژگی های مشابه 20 کودک سالم همسن آنها مقایسه شد
:يافته ها
حذف همخوان ها .جابه جايى همخوان هاءعدم كاربرد تكيه در هجای مناسب.آهنگ کلام
غیرمعمول,عدم کاربرد صحيح زمان دستورى.عدم كاربرد يا كاربرد اشتباه حروف اضافه.اشكال
در جمع بستن اسم ها عدم كاربرد جملات مركب در كودكان مبتلا به اوتيسم و سالم تفاوت
معنادارى داشت. درحاليكه در درج آواء فرايند قلب.عدم وجود تطابق ميان فاعل و
فعل.اشکال در منفی کردن افعال باشکال درکاربرد صفت اشاره بين دو كروه تفاوت معنادارى
بوجود نداشت
اتديجة كيرى
كودكان مبتلا به اوتيسم در زمينه آوابى-واجى و صرفى-نحوى با مشكلات بيشترى نسبت به
هسالان خود ووبرو هستتد و نباز است با برنامه اموزشى مالس سس شود اين مشكلات
".هرجه كمتر شود
صفحه 17:
تلثيرموسية جيم ان ضیفع ال ونشاند ها یبط بویت عاء إلاجةمامك ودكان 1.3
روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی«پیش آزمون-پس آزمون» با گروه کنترل مورد
استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلا به اوتیسم شهر تبریز در سال 1393
و
نمونه آماری 50 کودک که با روش نمونه گیری در دسترس که به صورت تصادفی در دو
گروه آزمایش و کنترل «هر کدام 25 نفر» جایدهی شده اند. برای جمع آوری داده ها از
.مقیاس رتبه بندی اوتیسم گیلیام استفاده شد
یافته ها نشان داد که موسیقی درمانی باعث افزایش مهارتهای ار
.علایم اوتیسم شده است
نتایج نشان دادند که موسیقی درمانی غیرفعال می تواند به یکی از شیوه های توانبخشى
".كودكان مبتلا به اوتيسم شود
اعلى و زبان و تست
صفحه 18:
ت رتفد ونان درب هو تعدرجشمبى ود كان لاختلاق 14
5
مواد و روشها: روش پژوهش آزمایشز نوع مطالعه مورد منفرد با طرح چند خط پایه بود که در
سال 1389 در شهر تهران بر روی 5 کودک (2دختر و 3پسر) با دامته سنی 7 تا 9 سل طی نمونه
ee ee ee ری رای برد رسای
گارز«3۸5)» جهت همتاسازی درجه بندی اختلال و یک عروسک روباتی انسان نمای کنترل از
راه دور و نیمه خودکار که مطابق با اهداف تحقیق ساخته شده استفاده و برنامه مختصری به منظور
ایجاد شرایط یکسان در جلسات طراحی و متن آن طی 3 جلسه آزمایشی- مقدماتی روی یک کودک
درخودمانده تتبیت شد.کودکان طی تحقیق برای 15 جلسه .2 جلسه در هفته و هرجلسه 30
دقیقه.15 دقیقه تماس انسان-روبات و 15 دقيقه تماس انسان-انسان حضور يافتند.همه جلسات با 2
دوربين ضبط و با مشاهدات مستقلی زمان برقراری تماس چشمی انسان-انسان از هرجلسه استخراج
و نمودار آنها رسم و سپس با روش مشاهده نمودارهای ترسیمی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
asl ها: نمودارهای تماس چشمی طی جلساتسیر صعودی داشته اند که اين موضوع می تواند
به سیب تأثیر متفیر مستقل بوده است.
نتیجه گیری: روبنها می توانند شریک درمانی خوبی برای کودکان درخودمانده باشند اگرچه
بايد اذعان داشت بنابر شدت مشکل گاهی برخی از این کودکان نیاز به درمانهای گسترده ای حتی
برای سالها دارند تا رفتارشان بهبود یابد و تعاملی سهل در جامعه داشته باشند.
صفحه 19: