صفحه 1:
آثربخشی بیشتر در محیط کار و منزل
روش مديريت ويل دان
سازمان آمار و فناورى اطلاعات و ارتباطات شييردارى اصفيان
تاريخ بر كزارى سيمنار : 78/٠1/10
ag كننده : محسن فارغ
صفحه 2:
روش مديريت ويل دان
مقدمه :
این سمینار آموزشی با تاکید به تاثیر نگرش مثبت در ارتباط با مبارت های
مدیریتی تبیه شده است. داشتن نگرش مثبت شرط اصلی مدیریت موفق
است. در دنیای امروز که رقابت یکی از اصلی ترین اصول موفقیت در کار به
حساب می آید . روابط مناسب بين مديريت و كارمندان و بين کارمندان و
مشتریان تنبا نکته ای است که به نوعی قابل رقابت نمی باشد و خاص آتن
سیستم است.
این سمینار با تکیه بر روش مدیریت ویل دان و راهنمای مدیران و مثبت
اندیشی تهییه شده است. روش مدیریت ویل دان در حال حاضر به ۲۵ زبان دنیا
ترجمه شده است و به صورت کار کاهیای آموزشی اجرا می گردد که ابتدا به
معرفی اين کتاب می پردازیم.
صفحه 3:
روش مديريت ويل دان
لك داك
Dke Power of Positive Retaivoskips
کتاب «روش مدیریت ویل دان» نوشته کن بلانچارد . تد سیناک . چاک تامپکینز
و جیم بالارد کتلبی درباره چگونگی لثر بخشی بیشتر در محیط کار و منزل است.
ماجرای کتاب در یک داستان خلاصه شده است که شخصیت اصلی فردی است
بنام وس کینگسلی (/) 2ع()) که مدیر بخشی از یک شرکت بزرگ
ple Sus است. وی در جریان یک سفر کاری از یک نملیش حیوانات که در آن
ایفای نقش می کند دیدن کرده و به شدت از نحوه کار مربیان )0۳۷(
شمو تائير كرفته تصميم می کیرد که روش آموزش ویل دان که در مورد
ها بکار بزده می شود را در فحل کار خود به اجرا در آورد. Bis
صفحه 4:
روش مديريت ويل دان
همه مادر زندكى روزه مره عادت كرده ايم كه در فرايند ارتباطى خود با ديكران
مخصوصاً در زمينه هاى كارى هميشه موارد منفى زا بيشتر مورد توجه قرار دهيم حتى
در مواردی کسی که موارد منفی را سریع کر ز دیگران دیده و گوفزد نماید آز دید
گاه ما آدمی نکته سنج و دیزی بین تلقی می شود.اغلب اوقات سعی می شود لین افراد
را الگو قرار داده و در رولبط خود با دیگران در محیط کار از رفتار آنها تقلید کنیم چرا
که بعنوان یک ناظر خارجی اینگونه افراد را افرادی توانمند و دارای اقتدار تصور می
با مطالعه كتاب ويل دان متوجه خواهیم شد که می توان با تکیه بر موارد مثبت در
روابط (در اداره و یا در منزل) نتایج بسیار متفاوتی (رو به بیبود) را بدست آورد. در
خلال داستان موم ۶یگسلی» به سا من گویند براق سر شدن روابط و جقافر رفجن
راندمان کار باید در برابر اشتباهات (Rectrevtom) sls exe puss
صفحه 5:
روش مديريت ويل دان
به جاى اينكه به آنجه كه نادرست انجام شده تمركز كنيم بليد انرى رابه سمت نتليج
تغيير جيت دهيم به عبارتى تركيب روش تغيير جيت و تاكيد بر موارد مثبت مى
تواند دك ركونى بزركى در روابط ما و اطرافيان بوجود آورد.
هركسى يك دريجه ورودى دارد حتى كسانى كه انتظار كمك و همكارى از آنيا زا
نداریم چنانچه دریچه ورود به توانایی او را بیاییم و از كن وارد شويم مطثناً مى تواند
یار و یاور ما در کارها باشد.
چنانچه هر چه بیشتر به یک رفتار توجه کنیم آن رفتار بیشتر تکرار خواهد شد لذا در
روابط خود باید ایتدا سعی کنیم اعتماد متقابل و محکمی بوجود بیاوریم و از همه
میمتر بر موار مثبتی که در اطراف و محیط کار اتفاق می افتد تاکید کنیم و
مورد توجه قرار دهیم.
صفحه 6:
روش مديريت ويل دان
«اكر نمى خواهيد رفتار هاى ضعيف را تشويق كنيد وقت
زیادی را صرف آنبا نکنید. پیشرفت را تحسین کنید .
این یک هدف متحرک است»
صفحه 7:
بزرگ نمودن مثبت ها
روش مديريت ويل دان
ايجاد كردن اعتماد
نديده كرفتن اشتباهات (هر جه به رفتارى بيشتر توجه نشان دهى بيشتر تكرار
مى شود)
* اكر قصد نداريد كه رفتار ضعيفى را تشويق كنيد وقت زيادى صرف آن تكنيد
(تعویض کانال انرژی)
بزرك نمايى كردن نكات مثبت
هدایت کردن انرژی مجدد در صورت بروز اشتباه
صفحه 8:
روش مديريت ويل دان
الفبایی کارایی :
مهو عق
فعال کننده : هر چیزی که بتواند آغاز گر کار و فعالیت باشد
=bebaior
رفتار: عملی که انجام میشود
هموح
نتیجه : پاسخ به عمل انجام شده
صفحه 9:
روش مديريت ويل دان
فعال كننده : مى تواند مجموعه اى از دستور العمل هاى باشد. يك علامت قراردادى
رايجترين آن مى توان اهداف باشد.
هر کار خوبی با داشتن اهداف روشن و مشخص آغاز می شود. اکر مدیران یا
کارمندان خود و اهداف خوب و دست یافتنی رابه نحوی طرح نکنند که برای
هر دور طرف روش و قابل درک باشد ؛ کارمندان تنیا گذاشته شده اند و در مورد
اینکه دقیقا چه انتظاری از آنیا دارند و موفقیت و کارلیی به چه معنایی است : ایده ای
در ذهن خود ندارند. اگر افراد شما ندانند که چه کاری را از آنیا می خواهید انجام
دهند آنچه را که به عنوان مدیر انجام می دهید بی اهمیت جلوه می کند.
پس از انگیزش و شروع کار مورد نظر با اهداف روشن . باید مراقب رفتاری که به
دنبال این انگیزش صورت می کیرد باشید (سیم )
صفحه 10:
روش مديريت ويل دان
نظارت بر رفتارى كه يس از انكيزش اوليه روى مى ذهد. كامى است كه اغلب
توسط مديران ناديد كرفته مى شود. حتى هنكامى كه كار مورد نظرشان انجام
مى شود. به محض مشخص شدن اهداف و انجام آموزش هاى ضرورى.
مديران نايديد مى شوند. هنكامى كه جنين اتفاقى مى افتد. آنها شلنس شركت
نتیچه را از دست
فعال در سومین و میمترین گام را در مدیریت کار یعنی ()
می دهند.
صفحه 11:
روش مديريت ويل دان
سوال
هنكامى كه در محل كار. كارى رابه درستى انجام داديد. معمولا كونه با شما
رفتاز من شنود؟
پاسخ
هیچ انقاقی نمی افتد هیچ کس به شما چیزی نمی گوید.
فقدان پاسخ بله هیچ کس تا زمانی که اتقاقی نیغتند يا اشتباهی رخ ندهد تا
کاری به درستی انجام نشود.
صفحه 12:
روش مديريت ويل دان
الفبای مديريت عملكرد
الف - فعال کننده
آنچه که عملکرد را فعال می کند
ب- رفتار
عملکردی که رخ میدهد
ج- پاسخ شما به عملکرد
مثلئی درست شود که بیشترین سهم نور را قسمت ج داشته باشد
صفحه 13:
روش مديريت ويل دان
بيامد بيشترين سیم را دارد ولی با لین وجود همانطور که همه فیمیدیم پاسخ
GIT که به درستی انجام می دهیم این است که تنبایمان می گذارند.
در حقیقت می توانید به چند طریق پاسخ دهید.
جبار نوع نتيجه
-١ بدون ياسخ
']- ياسخ سنفى
۳- هدايت مجدد
ع- پاسخ مثبت
صفحه 14:
روش مديريت ويل دان
ياسخ اول : عادى شده و مردم به ناديده كرفتن عادت داده شده اند.
باسخ دوم : ياسخى است كه مردم به كن توجه دارند در حقيقت عدم ياسخ
پاسخ منفی در را در پی دارد و می تواند به اشکال مختلفی بروز کند (نگاه
غضب آلود- انتقاد لفظی - یا جریمه و قطع کارانه)
پاسخ سوم : هدایت مجدد موثرترین راه برای برخورد رفتار نامطلوب است.
هدایت مجدد بیترین راه برای برطرف کردن وضعیت های کم ارزش است.
صفحه 15:
روش مديريت ويل دان
در 19 درصد از مواقعى كه به طور معمول به شخص ياسخ منفى مى دهيد لين
روش به خوبی عمل خواهد کرد این پاسخ بسیار نیرومند است زیرا:
اولا شخص را به مسیر اول هدایت می کند.
انیا در عین آنکه توجیی به رفتار مطلوب و غیر موثر فرد نشده و پاسخی
منفی به او نداده اید احترام و اعتماد او را خدشه دار نمی سازد.
صفحه 16:
روش مديريت ويل دان
ياسخ هدايت مجدد
- هر جه زودتر مشكل يا اشتباه را بدون ملاحظه و به صورت روشن شرح دهيد.
- اثرات منفیر اشتباه را نشان دهید.
7 در صورتی که مناسب دیدید . مسئولیت روشن نکردن وظایف را به كردن
بگیرید.
- جزئیات وظیفه را تشریح کنید و اطمینان یابید که به خوبی درک شده است.
- به فرد مخاطب نشان دهید که به او اعتماد و اطمینان دارید.
صفحه 17:
روش مديريت ويل دان
در محل کار می توان کازمند را تشویق کرد
امکانات آموزشی برایش فراهم نمود
ارتفا داد
در مورد بچه ها
جایزه - امکان تماشای تلویزیون و ...
هدف از هدایت مجدد ایجاد شرایطی برای پاسخ مثبت است
صفحه 18:
روش مديريت ويل دان
نكته ميم
در اين مرحله نبايد منتظر رفتار دقيقا صحيح شد تا بتوان ياسخ مثبت
داد در غيراينصورت بايد تا ابد منتظر بمانيد
صفحه 19:
روش مديريت ويل دان
بيشرفت را تحسين و تشويق كنيد زيرا هدفى متحرك است.
كته اصلى لين است كه بيشرفت - كارى را بيتر و بيتر انجام دادن - بليد مورد
توجه قرار كيرد تحسين و تشويق شود وبه كن جايزه داده شود. بايد با آدمها
نيز به همين صورت برخورد نمود - آنيا را وادار كرد كه كار را بيتر انجام
دهند- هر جند دقيقا صحيح انجام نداده باشند اما يبشرفت را بايد ستايش
نمود.
صفحه 20:
روش مديريت ويل دان
سوال
كدام يك ساده تر است مردم را وادار كنيد كه كار نادرست انجام دهند يا اينكه
آنها را به انجام درست کار وادار کنید؟
پاسخ
وادار ساختن افراد به انجام کار نادرست آسانتر است تنها کافی است که منتظر
بروز خطا بمانید سپس با انگشت گذاشتن روی اشتباه آنیا . خود را باهوش تر و
فييم تر نشان دهيد ؟؟؟؟و من آن را عيب جبى مى نامم هيج كارى ندارد.؟؟؟1
صفحه 21:
روش مديريت ويل دان
برخوردهايى كه همه تجريه كرديم و لن اينكه مديران بى رحم تا هنكامى كه
خطایی از ما سر نزد تنبایمان می گذارند
وداشتن افراد به کار درست OT جیزی است که منبعد به آتن ويل دان مى
گوییم
يك يبشنياد خوب است که توجه خود را با زدن دست بر پشت فرد و گفتن
عبازلتی نظیر عالى الست و كارت خيلى حوب بود نشان دهيد من ابن كار زا ویل
دان مى نامم اما ويل دان واقعى ياسخى بيشتر از اينئياست
صفحه 22:
روش مديريت ويل دان
یک ویل دان شامل چند مرحله است
صفحه 23:
روش مدیریت ويل دان
پاسخ ویل دان
- بلافاصله افراد را تحسین کنید.
- کاری را که خوب یا کاملا درست انجام داده اند. به طور مشخص بیان کنید.
- احساس خوب خود را از کار مثبتی که آنیا انجام داده اند با آنبا سبیم شوید.
- آنیا را به ادامه کار خوبشان تشویق کنید.
جنبه های مثبت کارها را در قدم نخست ببینیم و و اجاز دهیم جنبه های ضعیف
از طرف خود افراد مطرح شود تا بتوایم کاری برای آنیا انجام دهیم
صفحه 24:
روش مديريت ويل دان
عيب جوى
مج كيرى افراد است كه كار را غلط انجام داده اند.
ويل دان
مطرح كردن كارهايى است كه درست انجام مى شوند.
صفحه 25:
روش مديريت ويل دان
اكر مابا روش عيب جويلنه تربيت شده ليم و احتمالا تمليل داريم كه لين رفتار
رادر مورد ديكران به كار كيريم.
اما اكر به عنوان يك مدير هدف شما بیبود کارلیی است استفاده از پاسخ ویل
ذان اهميت حياتى بيدا مى كند.
توجه براى آدم ها مانند نور آفتاب است آنجه كه توجه خود را بر كن متمركز
كنيم رشد مى كند و آنجه را ناديده مى كيريم تضعيف و يزمرده مى شود.
مى توانيم اين مثال در مورد كزارشاتى كه مديران مى دهيم آشكارا ببينيم -
زمانى به مردم توجه مى كنيم كه كار غلطى انجام شده است.
صفحه 26:
روش مديريت ويل دان
سوال
حالا فكر كنيد اكر در مورد همان كزاراشات در مقابل انجام كارهاى خوب و
درست باسخى شايسته داده مى شد رفتار مثبت بيشتر مى شد يا كمتر؟
صفحه 27:
روش مديريت ويل دان
هنگامی که کارها درست انجام می شود
از خواپ پرخیز و حرف مثبتی بزن
خیلی راحت است می توانیم تصور کنیم که بر گردن هم همکاران ما نوشته ای
آویزان است که می کوید:
كار درست مرا ببين
صفحه 28:
روش مديريت ويل دان
مى توان كفت شيوه ويل دان در عين حال روشى براى كاستن غم و اندوه است
هنکامی که امر مثبتی را بزرگ جلوه میدهید توجه خود را به پاسخی که به
رفتار افراد مى دهيد. معطوف مى كنيد من تضمین می کنم که کارایی افراد
افزلنش می یابذ و همچنین رولبظ شما هم بوذ خواهدا یافت فقط به خاطر
داشته باشید. حتی هنگامی که Gad کاری نمیکنید امری را تقویت می نمایید.
بنابراین در مورد پاسخ هایتان از خود بپرسید:
آیا فقدان پاسخ است؟ آیا پاسخ منفی است؟ آیا هدلیت مجدد.یا پاسخی مثبت
- ويل دان؟ هر جه بيشتر ويل دان كنيد بيتر است.
صفحه 29:
ها را بزرگ بنما , منفی ها را حذف کن , همیشه تائید کر باش
ويل دان به تتهایی آخر خط نیست بلکه فقط کامی است در کمک به مردم تا آنبا خود به
انجام درست کار تمایل نشان Bids
نه اينکه فقط تا هنکامی که مدیر بالای سرشان هست دستورات را اجرا کنند.
تنها چیزی که رقبایت هر کز نمی توانند از تو بدزدند روابطی است که با افردات داری .
و روابطی است که با مشتریان برقرار کرده ای
صفحه 30:
روش مديريت ويل دان
هركز تصور نكنيد كه مى دانيد جه جيزى به فرد انكيزه مى دهد.
يرسيدن هركز ضرر ندارد.
فرض كنيد از كارليى شخصى راضى هستيد و مى كويى در رابطه با فلان رابطه
أى كه با مشتريان برقرار كردى به تو مسووليت مى دهم اما غافل از اينكه
مشكلى دارى و شايد مقدارى يول بيشتر به او كمك مى كرد و شايد برعكس
این ...
صفحه 31:
روش مديريت ويل دان
ويل دان فقط هنكامى عمل مى كند كه صميمى و صادق باشيد.
صفحه 32:
روش مديريت ويل دان
برخى ياسخياى ويل دان در محل كار
جين
هنگامی که در جلسه گزارشات را ارائه دادی, فوق العاده بود. ضحبتیای شما
واقعاً قابل قبول بود. و هنگامی که نظرت را در مورد ۲و ۷ بیان کردی دیدم
که صورت خانم () شاداب شده است. آنچه در این مدت کوتاه انجام دادی.
موجب جلب اعتماد بیشتر مشترییا به ما شده است. کار تو موجب سریلندی
ماست!
متشکرم. به کار خوبت ادامه بده.
صفحه 33:
روش مديريت ويل دان
برخى ياسخياى ويل دان در محل كار
به تيم كارى :
اين تيم از نظر همكارى . و انجام مسئوليتها فراتر از معيارهاى قابل بيش بينى
بود. مااز همه جلو افتاديم. همه شمابه من به عنوان يك هماهنك كننده ونه
یک رئیس کمک کردید. می خواهم بیتر از لین بشوم. امیدوارم بازهم مثل يك
تیم خوب به کار ادامه دهیم.
صفحه 34:
روش مديريت ويل دان
برحى ياسخياى ويل كان در محل AS
به يك همكار منفرد :
از اشكال و نمودارهايى را كه براى مستند كردن كزارش بكار برده بودى
خوشم آمد. لين نمودارها خواندن نتليج را بسيار آسانتر کرده است. می خواهم
به همه سفارش كردم از اين به بعد از روش شما استفاده كنيم. در آينده
منتظر ايده هاى خوبى از جانب شما خواهم بود.
صفحه 35:
روش مديريت ويل دان
برخی پاسخیای ویل دان در منزل
به یک پسر جوان :
وقتی به خانه می آیم و می بینم که کاراژ را تمیز کرده ای احساس خوبى بيدا
می کنم. همه اش در این فکر بودم که یکشنبه این کار را بکنم . اما حالا که می
بینم کار انجام شده . می تولنم استراحت یا کار دیگری badly pi باری از دوش
من برداشتی, پسرم متشکرم ۰..
صفحه 36:
روش مديريت ويل دان
برخی پاسخیای ویل دان در منزل
به يك كودى كلاس اول :
صبح تايك بار صدات زدم بيدار شدى. نميدانى لين كار تو جقدر به من كمك
كرد. حالا هر يك ميتوانيم به كارهاى خودمان بيردازيم. ممنونم!
صفحه 37:
روش مديريت ويل دان
برخی پاسخیای ویل دان در منزل
به یک دختر دوازده ساله :
از صحبتی که در راه رفتن به زمین ورزشی (یا مدرسه) با هم داشتمیم لذت
بردم. از اينکه از کارهای خودت و دوستانت اگاهم کردی خوشحالم و متشکرم.
آمیدوارم سالیای بعد که بزر کتر شدی باز هم از این صحبتها بكنيم.
صفحه 38:
روش مديريت ويل دان
برخی پاسخیای ویل دان در منزل
به یک کودک قبل از سن مدرسه :
تو بدون کمک لباس هایت را پوشیدی و بند کفشت را بستی, فوق العاده است!
به کارهای خوبت ادامه بده. من به تو افتخار می کنم.
صفحه 39:
روش مديريت ويل دان
برخی پاسخیای هدایت مجدد
در محل کار :
Je می دلنم که با سیستم جدید حسابداری مشکل داری. بنابرلین از بتی خواه می کنم
جه تو کمک کند. (بعا) بیل. همه چیز عللی است. گزارشی که داده بودی . نشان می دهد
که به سیستم جدید مسلط شده ای. اگر مشکل دارى با من در ميان بكذار.
آلیسون. ما می خواهیم مطمئن شویم که در این پروثه همه افراد استعدادشان رابه
كار مى كيرند. به لين دليل است كه تو را در اختيار جورج مى كزارم با آنها مى توانيد
در تیم خود از میارت تو حداکثر بیره دا ببرند. (بعدا) تبریک می گویم آلیسون. می
دانستم تو مناسبترین فرد برای کار با تیم جورج هستی. گزارشات خوبی از کار تو
یت ول ی ارت
صفحه 40:
برخی پاسخیلی هدایت مجدد
در منزل :
(فرزندان جورج در غذا دادن به سک کوتاهی کرده اند)
به جای مسئولیت غذا دادن به حیوانات . خانه را با جارو برقی تمیز کنید. این کاری
است لازم و من می دلنم شما لین کار را دوست دارید. (بعدا) از وقتی که جارو زدن را
شما انجام می دهید خانه ما زیباتر شده است!
(بچه ها برای تماشای تلویزیون با هم مشاجره می کنند)
ما بايد برای تماشای تلویزیون برنامه تنظیم کنیم که همه راضی باشند. (بعدا) از اینکه
می بینم اینقدر خوب از برنامه تماشای تلویزیون. پیروی می کنید. خوشحالم.
صفحه 41:
روش مديريت ويل دان
