اجتناب
اسلاید 1: 3) اجتناب اجتناب شناختی و آگاهانه (تلاش براي فکر نکردن و بخاطر نياوردن و وقايع آزار دهنده) اجتناب رفتاری (اجتناب از رويارويي با عوامل يادآورنده حوادث آزار دهنده و يا اجتناب از صحبت در مورد حادثه)
اسلاید 2: پيآمد های اجتنابدر کوتاه مدت، اجتناب شناختی و رفتاری سبب آرامش می گردد.اما در بلند مدت: اجتناب رفتاری در طولانی مدت سبب محدوديت درفعاليتها و عملکرد فرد می شود.
اسلاید 3: اجتناب-اهداف جلسهمرور تكاليف منزل جلسه گذشتهآموزش درمورد اجتناب مجددآموزش مهارتها : مواجهه خيالي آموزش مهارتها : مواجهه تدريجي واقعیمرور سه جلسه قبل: تكاليف منزل و آماد گي براي آينده
اسلاید 4: اجتناب- فعاليتهاشروع كارمرور تكاليف (نتايج تمرينات مهارت هاي آرامش)
اسلاید 5: معرفي رويارويي و مواجهه تدريجي افراد بيشتر از چه چيزهايي مي ترسند؟ ابتدا ترس ها و هراس هاي ساده اعضا گروه را جمع آوري مي کنيم.عاملي که روبرو شدن با آن موجب واکنش ترس شود.با اجتناب ترس موقتا فروکش مي کند.حالت ترس باقي خواهد ماند.
اسلاید 6: معرفي رويارويي و مواجهه تدريجي پسري را مي شناختم که از ارتفاع مي ترسيد. وقتي در جاي بلندي قرار مي گرفت واقعا مي ترسيد از اينرو از رفتن به جاهاي بلند خودداري مي کرد. فرصت بالا رفتن از درخت را از دست داده بود او تصميم گرفت بر ترس خود غلبه کند. فکر مي کنيد او چکار کرد؟ تا توانست بر ترس خود غلبه پيدا کند
اسلاید 7: ادامه او عمدا خود را مجبور به بالا رفتن از مکانهاي بلند نمود. از پله هاي نردبان شروع کرد. چند پله نردبان را بالا رفت. هر چند خيلي مي ترسيد آنقدر روي پله هاي اوليه ماند تا ترسش ريخت. سپس تا وسط نردبان بالا رفت. ابتدا مي ترسيد کار قبلش را تکرار کرد تا نتيجه قبلي را گرفت. يعني ترسش بتدريج از بين رفت و در نهايت توانست بدون هيچ ترسي به بالاي نرده بان صعود کند. او خيلي خوشحال بود که توانسته کار مورد علاقه خود را انجام دهد
اسلاید 8: معرفي رويارويي و مواجهه تدريجياز گروه بخواهيد يادآورنده هايي که از آنها اجتناب و دوري مي کنند را ليست نمايند. بعد از زلزله ياد آورنده ها ممکن است:مکانها و اشيا مختلفافرادموقعيت هاصداهاحس هاو بوها باشند.
اسلاید 9: با کمک گروه سلسله مراتب ترس از يادآورنده را بسازيد و آنها کنار پله هاي نرده بان قرار دهيد آسانترين يادآورنده پايين ترين پلهدشوارترين يادآورنده بالاترين پله
اسلاید 10: از اعضاي گروه بخواهيد نرده بان ترس خود را ترسيم کننددماسنجي را بکشيداز 1 تا 10 رتبه بندي نماييدبالاي دماسنج عددي قرار مي گيرد که بيشترين ترس را بوجود مي آورد.
اسلاید 11: 1) از اعضاي گروه بخواهيد کلماتي را براي توصيف احساسات در انتهاي نرده بان و يا دماسنج بگويندخيلي راحت / کاملا آرام2) چيز هايي که بتوانيد در هنگام رويارويي با ترس به خودتان بگوييدمانند مي خواهم بر ترسم غلبه پيدا کنم/ ترسم بزودي از بين خواهد رفت/مي توانم آن را انجام دهمبالاي دماسنج عددي قرار مي گيرد که بيشترين ترس را بوجود مي آورد.
اسلاید 12: رويارويي و مواجهه تدريجيشروع روياروييانتخاب يک مورد ترس ساده و نزديک انتهاي نرده بانبخودتان بگوييد مي توانيد آنرا انجام دهيدبا آرامش چند نفس بکشيددر موقعيت راحتي و آرامش به موقعيت ترسناک وارد شويدبخودتان بگوييد مي توانيد آنرا انجام دهيداگر ترسيديد آرامش خود را بياد آوريد و نفس بگيريدعددي را به ترستان بدهيددر موقعيت باقي بمانيد تا ترستان به درجات 1 يا 2 برسدبه خودتان تبريک بگوييد.
اسلاید 13: مواجهه خيالياز گروه بخواهيد چشمانشان را ببندند. چند دقيقه را صرف تمرين آرامش کنند.سپس بخواهيد خود را در برابر يادآورنده هاي آزار دهنده تصور کنند.با آنها صحبت کنيد و تشويق به تصور احساس خود نماييد.روي تنفس و آرامش تمرکز کنند.به کاهش درجه ترس خود توجه نمايند.استراحت کنند و چشمان خود را باز کنند.باز خورد تمرين را از آنها جويا شويد.
اسلاید 14: اجتناب شناختيرويارويي با خاطرات آزاردهنده از طريق - نقاشي - نوشتن قبل از حادثه چه اتفاقي افتاد بعدا چه شد/ چکار کردم چگونه صدمه ديدم چگونه فهميدم که همه چيز تمام شد بعد از آن چکار کردم بد ترين لحظه چه بود. - صحبت كردننگاهی به آينده
اسلاید 15: اجتناب- فعاليتهاتكاليف - انجام تمرين مواجهه در منزل - كودكان طي هفته مواجهه رفتاري و خيالي را تمرين نموده، و يك تكليف نوشتني و ترسيمي(نقاشي) را هم انجام خواهد داد.نگاه به آيندهاتمام کار گروه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.