صفحه 1:
ار تاو نزن ساون يا ار 0 را ‎ae Cokin 6‏ افنمایی ناه ۲ شننندم تقدیم می کند ‎ ‏مفیدی -فتلیل پناهی

صفحه 2:
‎gol erg 5‏ مالي افق توار وشنفكر؛منوجور فضلى ان مد تتر سخر سا قاز اددرایوا تا ساره ‏بزرك ومهدق مرا ةحاصل 0 ‏دفتر آموزش ویرورش 585 تحصيلى

صفحه 3:
زمانى كه معلم آموزش ذهندة ق ضرف ذروس دن شود هدانش آموز فقط به اطاذعات وذانش دست نی بدادا زمانى ته مع رافنهازمثا ؤرمى شوددانش 7 زوهالنوه پر کسب دانش واطلاعات به نترش وسچارت نیز دست سی بابد وزسیته ی ترپیت ذینی دابعتساعی 4 ‎21d‏ 59 295 ¥

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:
سائل ومشکلات كمرويى وبابين ۳ 0300 01117795 ا ل ل ا 000 ape Se ete Settee ‏خواسته هاى خوداشكال مرتكلم هنكام ارتباط یس آموز دركارهاى‎ ۱ teal 1 Po elle See tee Te MC ene et od ‏هاونکات مثبت فردوتقویت آنهاء تشویق به‎ Ss een en ho Se aCe Ue od های گروهی ؛شرکت در فوق برنامه های مدرسه ۱ ا يي 0 ‎esr eS teres ied‏ ‎eT Tey ey lol Sy ed‏ رفتارهای مقایر

صفحه 8:

صفحه 9:
50-5 ۳ وه ی برخورد با مشکل 01111011111100 5000 یساس نحوه ی برخورد با مشکل (راهکارمداخله ی: غیبت های مکرر وتاخیر »انجام ندادن جا ‎ered‏ 0 ۷ کار ‎Ld ۲‏ ا 0 7 افت هر تحصیلی ‎CO a abd‏ وپایین بودن انگیزه ‏تحصیلی

صفحه 10:
سائل ‎ree‏ ‏ومشکلات علائم ونشانه ها ‎wig 5 08‏ ‎Oe eat ra‏ 0 ‎Pe SUB sy‏ د فرددیگری به فعالیت الس ‎ig‏ رت ار ل ‎Tesla)‏ ‏و ‎SP‏ ‏منزل ومدرسه نعوه ی برخور با مشکل (راهکارمداخله ی مناسب در مدرسه) 5 ‏اس‎ ‎0 a) ‏رفتار مطلوب) استفاده از روش های‎ ۱ ee ey ae ost ol Pe ‏ات‎ ‎Try ees r een] rao

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:
مسائل ومشکلات دادن آکاهی های جنسی به شکل قابل فهم »در کیر کردن دانش آموزان در فعالیت های تیم های ورزشى وهنرى »نظارت معقول بر ووابط نزديى ‎COR eure ero Tourer)‏ ‎Cees eC ad toate)‏ ‎Pea eae eye key‏ اولیا در رابطه با مسائل جنسی دوران بلوغ وبرخورد با آنها

صفحه 15:
۳ ‏علائم ونشانه ها سیر‎ Boney OS ECS re Rev IPC nN ody ۱ FR eR eT 0000 Lot Ses ee INS Ere oy ‏والدین از عدم ساز کاری +عدم رعایت مقررات و‎ 1۱ rte] on

صفحه 16:
فرار از مدرسه ومنزل توجه به تفاوت های فردی دنش آموزان»ارجاع دانش آموز نزد معاون ومدیرجهت بررسی دلایل» غیبت ؛ کمک گرفتن از والدین جهت بررسی دلايل » توجه به مشکلات دوره ی بلوغ ونیاز های دانش آموز ءفعال بودن معلم در کلاس های آموزش خانواده

صفحه 17:
مسائل ومشكلات. دل دردء سر دردءتنى نفسودردهاى

صفحه 18:
مسائل ومشکلات ۳ 5205 02000 21100111 eyes ‏ودستان) كوشه كيرى وانزواء سرووضع‎ Cer te Sa sd ۱ hse sl it 210000000002 ‏آموز‎ (ee ‏و‎ ا 010 ‎ee ea re een‏ پرونده ی تحصیلی دانش آموزان؛ تماس با والدين و بررسى مسائل وى درخانه بس از جلب موافقت دانش 021000 2111111111 0100000 re آموز؛ارجاع به مراکزمشاوره جهت مشاوره ی خانوادگی »در صورت ارجاع بیگیری در رفع ‎Sree ten enon‏

صفحه 19:
وسلیگمن ءروانشناسی نابهنجاری آسیب بی روانی »جلد اول ترجمه سید : ی »ذشر ساولان»۱۳۷۹

صفحه 20:
۶منبع فارسی وانگلیسی کارشناس آموزش راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه ۲ سنندج

احیای نقش راهنمایی مشاوره ای معلم چاپ نهم 1389 انتشارات مدرسه کارشناسی آموزش راهنمایی ناحیه 2سنندج تقدیم می کند مجیدی-حسین پناهی مولفان:دکتر اختر جمالی ،محمد جوادروشنفکر،منوچهر فضلی خانی ،دکترمحرمآقازاده،ابوالقاسم جامه بزرگ ومهدی مرادحاصل دفتر آموزش وپرورش راهنمایی تحصیلی زمانی که معلم آموزش دهنده ی صرف دروس می شود ،دانش آموز فقط به اطالعات ودانش دست می یابدامازمانی که معلم راهنماومشاورمی شوددانش آموزوعالوه برکسب دانش واطالعات به نگرش ومهارت نیز دست می یابد وزمینه ی تربیت دینی ،اجتماعی و...او فراهم می گردد مسائل ومشکالت اضطراب ترس فوبیای ساده عالئم ونشانه ها نحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه ) تشویش ونگرانی وگوش به پیشگیری از اقدامات اضطراب زا در زنگ بودن ،اشکال در تمرکز کالس،آموزش مواجهه ی تدریجی با حواس ،احساس خستگی ، موقعیت اضطراب زا ،استفاده از تپش قلب وتنگی نفس ، تصویر سازی ذهنی وکوچک کردن بیخوابی ،عصبانیت ، بیقراری ،تغییر رنگ چهره موقعیت اضطراب زا ،آموزش تنفس واندام عمیق وتجسم موقعیت خوشایند ترغیب به ورزش ،مدیریت استرس ، مثبت اندیشی،ارجاع مسائل ومشکالت عالئم ونشانه ها گوشه گیری وکناره گیری ازجمع ،عدم مشارکت فعال در گروه های دانش آموزی ،فقدان انگزه برای فعالیت ،اختالالت خواب وتغذیه،اختالالت ....روان تنیمثل سردردو افسردگی رفتارهای بی ثبات ،خلق متغیر،مشکل توجه ودقت ،حواس پرتی،کاهش اعتمادبه نفس،افکار خودکشی گرایانه ،بدبینی،عدم تحمل دیگران ،افت تحصیلی ‏aکار مداخله ی مناسب نحوه ی برخورد با مشکل (راه در مدرسه ) نشاط وشادابی در وجود خود معلم ،ایجادزمینه مشارکت دانش آموز متناسب با زمینه ی توانمندی وعالقه اش ،ایجاد شرایطی که دانش آموزموفقیت را تجربه کند ،شناخت عوامل خانوادگی وتاثیر گذاروسعی در رفع آنها پرهیز ازتحقیر دانش آموزان،نقش حمایتی معلم برای دانش آموزان،نقش حمایتی معلم برای دانش آموز افسرده ،ایجاد زمینه های شادی ونشاط درکالس درس ،ارجاع به موقع مسائل ومشکالت وسواس عالئم ونشانه ها نحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه ) گزارش والدین در زمینه ی وسواس های عملی وفکری ،تکرارفکر یا عملی نظر همکارن به طور کلی این خاصی از دانش آموزدرکالس درس ،مشاهده دوستان دانش است که با توجه به تخصصی بودن درصورت تشخیص آموزدرکالس درس،مشاهده وسواس به مراکز مشاوره ی دوستان دانش آموز ارجاع داده شود مسائل ومشکالت عالئم ونشانه ها ‏aای گروههی ،عدم عدم شرکت در فعالیت ه تماس چشمی،سرخ شدن ،مشکل دربیان خواسته های خود،اشکال درتکلم هنگام ارتباط برقرارکردن،گوشه گیری وفراراز دیدمعلم ،عدم داوطلب شدن برای انجام کارها،مشکل در دفاع ازخود کمرویی وپایین بودن اعتمادبه نفس نحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه ) ‏aرش فرد دربارهی کمرویی وی، تصحیح نگ شرکت دادن دانش آموز درکارهای گروهی ،مسئولیت دادن به وی ،تشویق های کالمی وغیر کالمی به موقع ،شناسایی توانمندی هاونکات مثبت فردوتقویت آنها،تشویق به ‏aقعیت های نمایشی،شرکت در بازی ‏aردرمو حضو های گروهی ،شرکت در فوق برنامه های مدرسه ایفای نقش در موقعیت های تخیلی ،مواجهه های تدریجی فرد در موقعیت های استرس زا،عدم سرزنش در جمع خانواده ومدرسه ،آموزش جرات ورزی،تقویت نکردان کم رویی،تقویت رفتارهای مغایر مسائل ومششکال ت عالئم ونشانه ها عدم توجه دانش آموز به کالس وفعالیت های کالس ،بیقراری،خروج مداوم از کالس ،دایمابا دوستانش در کالس صحبت می کند،ابرازخستگی ،تکالیف را ناقص انجام می دهد اختالل توجه وتمرکز نحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه ) محمل کردن یک سری وظایف ومسئولیت ها به دانش آموز باحفظ مراقبت ،تغییرجای دانش آموزتغییردر روش های تدریس وجذاب کردن محیط کالس برای دانش آموز،بررسی علل عدم توجه (در خانواده ،گرسنگی ،صحبت با دوستان).....ارتباط با ‏aکل ،ارجاع خانواده در جهت رفع مش ‏aاوره وفرد متخصص ، به مراکز مش تقویت رفتارهای مثبت درهنگامی که دانش آموز تمرکز می نماید،آموزش های الزم در جلب توجه دانش آموزان مسائل ومشکالت افت تحصیلی وپایین بودن انگیزه تحصیلی عالئم ونشانه ها نحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه ) غیبت های مکرر وتاخیر ،انجام ندادن تجدید نظر در روش های تدریس، تکالیف ،بی توجهی به تدریس آموزش روش صحیح مطالعه ،آموزش معلم ،کاهش تدریجی نمرات درسی،بیان روش برنامه ریزی درسی آموزش بیعالقه گی به درس ،فراموشی،عالقه به روش تمرکز حواس وتقویت فعالیت ،در تکالیف غیر درسی حافظه ،بیان الگو وشخصیت های علمی جهت ایجاد نگیزه ،استفاده از فوق برنامه ها وکالس های رفع اشکال ، دادن تکالیف با توجه به عالقه دانش آموز ،پرهیز از برچسب زدن ونام گذاری دانش آموزان به گروههای قوی وضعیف ،آموزش توسط گروه همساالن مسائل ومشکالت عالئم ونشانه ها قلدری وتهدید دیگران،آغازگردرگیری فیزیکی ،استفاده از ازوسایل آسیب رسان در درگیری ،وادارنمودن فرددیگری به فعالیت خشونت جنسی،دروغگویی برای رسیدن به اهداف،دزدیدن وسایل دیگران،تخریب اموال عمومی ،فرار از منزل ومدرسه نحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه ) استفاده از قراردادرفتاری،دادن مسئولیت درکالس ومدرسه،تقویت رفتارهای مغایر(تقویت رفتارمطلوب)استفاده از روش های اصالح رفتار،تغییرنگرش منفیدانش آموزنسبت به خود،استفاده از روش های صحیح تخلیه انرژی ،شناسایی استعدادها وتوانمندی ها وهدایت آنها ،ارجاع مسائل ومشکالت عالئم ونشانه ها پرخاشگی فیزیکی،صدمه رساندن به خود ودیگران،صدمه رساندن به اموال دیگران با هدف آزاررساندن،اعمالی مثل درب را به هم کوبیدن،پرتاب اشیا،فحش وناسزاگفتن به دیگران،مسخره کردن با هدف آزاررسانیدن،نیاز به جلب توجه وپذیرش پرخاشگری نحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه ) معلمین هیجانات وخشم خودرا کنترل نمایند،توجه کافی به تفاوت های فردی دانش آموزانبا مطالعه ی دقیق سوابق ‏aز ،پرهیز از تنبیه توسط دانش آمو معلم ،مدیر،معاون،پرهیز از برچسپ زدن،پرهیز ازپیش داوری وقضاوت بی ‏aرد،پرهز از تبعییز قایل شدن بین دانش مو آموزان ،شناختکافی نسبت به ویژگی های دوران نوجوانی وبلوغ ،پذیرش بدون قید وشرط وتوجه کافی از ناحیه معلم ،پرهیز ‏aامل ‏aسط عو ازمقایسه های تو مدرسه ،هماهنگی عوامل مدرسه در اعمال شیوه های انضباطی،اطالع رسانی کافی به ‏aز در رابطه با مقررات مدرسه دانش آمو ‏aاردی که الزم است رعایت ومو کنند،شناخت جو عاطفی خانواده مسائل ومشکالت عالئم ونشانه ها اضطراب وترس ،معلمین دیگر نیز گله دارند،مشاهده دروغگویی از دانش آموزان دیگر،مشاهده ی معلمیندرکالس درس که تقلب می کند یا کسب اطالعات از والدین در زمینه ی دروغگویی دروغگویی نحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه ) رازداری وپرهیز از برچسب زدن به دانش آموز ،عدم توجه به نمره ،بررسی علل دروغگویی وتقلب (بررسی ترس ها واضطراب ه ِا پنهان در دانش آموز )تکریم شخصیت دانش آموز تقویت جنبه های مثبت شخصیت دانش آموز،بحث گروهی با دانش آموز ان در باره ی علل دروغگویی وتقلب وبررسی نتایج آن و استفاده از نظرات دانش آموزان درتغییر رفتار ،توصیه های تربیتی برای خانواده ،استفاده از همیار مشاور ودانش آموز ان رهبر درکالس مسائل ومشکالت عالئم ونشانه ها بی نظمی در رفتار،خواب الودگی درکالس ،عدم رعایت بهداشت ،ظاهر نامناسب ،گوشه گیری ،درخواست های مکرر پول،افت تحصیلی،تغییر دوستان(،ارتباط با دوستان نا باب )رنگ پریدگی ورنجوری،بی سو ءمصرف مواد قراری،غیبت وتاخیردر کالس ومدرسه اشکال در تمرکز وحواس پرتی،انجام ندادن تکالیف واعتیاد درسی،آب ریزش بینی ولرزش اندام ها (نمی توان این عالیم را خاص این مشکل دانست)وسایر عالیم نحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه ) تغیر باورهای فرد نسبت به فواید مصرف مواد،تقویت ابراز وجود،آموزش مهارت نه گفتن،پذیرش خود فرد ورد نکردن وی ،جایگزین کردن دوستان مناسب ،تاکید برویژگیهای مثبت فرد ،اطالع رسانی در باره ی پیامد ها ،اطالع رسانی،آموزش راه های پیشگیری اولیه وثانویه ، دخالت دادن فرددر گروههای مثبت ،تشویق به فعالیت های ورزشی،بهبود روابط با اعضای خانواده ،پرکردن اوقات فراغت فردبا توجه به عالقه اش مسائل ومشکالت عالئم ونشانه ها همجنس گرایی ،شوخی های زننده جنسی ، ایجاد مزاحمت ،ارتباط پسر ودختر ،خستگی های بیش از حد و غیر متعارف ،استمنا مشکالت جنسی نحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه ) دادن آگاهی های جنسی به شکل قابل فهم ،در گیر کردن دانش آموزان در فعالیت های تیم های ورزشی وهنری ،نظارت معقول بر روابط نزدیک دانش آموزان ورفت وآمدهایی که دارند ،ارائه ی ک سری توصیه های الزم به اولیا در زمینه های تغذیه پوشش ،چگونگی استحمام ،اگاهی دادن به اولیا در رابطه با مسائل جنسی دوران بلوغ وبرخورد با آنها مسائل ومشکالت مشکالت سازگاری عالئم ونشانه ها اختالل در روابط بین فردی و درون فردی مثال :اختالل ارتباطی با والدین ،همساالنومعلمان ،پرخاشگری،فراراز مدرسه ،فراراز منزل،ترس از مدرسه ،شکایت والدین از عدم سازگاری ،عدم رعایت مقررات اجتماعی ،عدم رعایت مقررات مدرسه نحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه ) دادن شناخت از ابعاد مختلف رشد دانش آموزبه معلم واولیا ،خود داری از اعمال قوانین مقررات نامناسب در مدرسه ،توجه به حقوق دانش آموزان،پذیرش مشکالت مخصوص دوران بلوغ از طرف اولیای مدرسه ،شفاف نمودن انتظارات از دانش آموزان مسائل ومشکالت عالئم ونشانه ها فرار از مدرسه ومنزل غیبت غر منطقی دانش آموزدر خانه ومدرسه بدون دلیل برای بیش از چند ساعت ،مضطرب بودن ودستپاچگی دانش آموزدر جواب به سواالت ،تکرارغیبت در مدرسه ،نداشتن انگیزش تحصیلی،افت تحصیلی،پرسش از آدرس ومحل مکانهای مشکوک،اضطراب افسردگی ،بیماری ،اعتیاد نحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه ) توجه به تفاوت های فردی دنش آموزان،ارجاع دانش آموز نزد معاون ومدیرجهت بررسی دالیل، غیبت ،کمک گرفتن از والدین جهت بررسی دالیل ،توجه به مشکالت دوره ی بلوغ ونیاز های دانش آموز ،فعال بودن معلم درکالس های آموزش خانواده مسائل ومشکالت عالئم ونشانه ها دل درد ،سر درد،تنگ نفسودردهای پراکنده ی عمومی اختالالت روان تنی نحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه ) معلم بتواند عوامل ایجاد کنندهی اضطراب ونگرانی را درمحیط خانه ومدرسه و....شناسایی کند،مشاهده ی دقیق نمایدتا مشخص شوددر چه مواقعی این رفتارهابیشتر می شود(مثالهنگام پاسخ دادن به سواالت وبیان مطالب برای دانش آموز ان دیگر ویا صبح هنگام مراجعه به مدرسه )ایجاد محیطامن برای دانش آموزان وجذاب کردن محیط با همدلی خانواده همکاری والدین ومعلمین در شناخت عوامل ،ارجاع به مراکز مشاوره مسائل ومشکالت مشکالت خانوادگی عالئم ونشانه ها رفتارهای ناشی از جلب توجه ، خودنمایی ،مهر طلبی(از جانب معلم ودستان)گوشه گیری وانزوا،سرووضع غیرمتعارف دانش آموز،دوستی های افراطی،بیان مشکالت با دوستان،افت تحصیلی ،خسته وخواب آلود بودن دانش آموز نحوه ی برخورد با مشکل (راهکار مداخله ی مناسب در مدرسه ) ارتباط با دانش آموز وباالبردن اطالعات خود درباره ی دانش آموزو خانواده او ،مطالعه ی پرونده ی تحصیلی دانش آموزان ،تماس با والدین و بررسی مسائل وی درخانه پس از جلب موافقت دانش آموز،در محیط مدرسه وخانه ،تقویت رفتارهای مثبت دانش آموزان،همدلی وهم احساسی با دانش آموز،ارجاع به مراکزمشاوره جهت مشاوره ی خانوادگی ،در صورت ارجاع پیگیری در رفع مشکل وهمکاری با مرکز مشاوره برای کسب اطالعات بیشتر به منابع زیر مراجعه شود: -1اتکیکسون وهیلگارد،زمینه ی روان شناسی ،ترجمه ی براهنی،رشد1367 -2اصغری پور ،حمید،کلیات راهنمایی ومشاوره ،نشر تمرین ،سال 1381 -3حسن نژاد،محمد،مشاوره با کودکان ،نشرتمرین ،سال 1381 -4روزنهان وسلیگمن ،روانشناسی نابهنجاری آسیب شناسی روانی ،جلد اول ترجمه سید محمدی ،نشرساوالان1379، 46منبع فارسی وانگلیسی کارشناس آموزش راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه 2سنندج

51,000 تومان