صفحه 1:
صفحه 2:
موضوع : فصل ششم «اختلاف خلقی»
درس 5 ۰۰000
أستات : :::۰۰۰۰۰۰......
ماه ۱۴۰۰
صفحه 3:
ge
[-" خلق و هیجان ها اساس عملکرد ما را تشکیل می دهند. بدون
آنها ما انکیزه و تولنی برای فعالیت های روزمره خود
نداریم.
[" افراد گرفتار اختلال های هیجلنیبه شدت افسرده لند با
دچار شیدلیی (سرخوردگی افسار گسیخته) لند ویا ممکن
است مدتی افسرده و مدتی شیدا باشند.
عاطفه تظاهر بیرونی خلق است.
صفحه 4:
تاریخچه
* بقراط در حدود جهارصد سال پیش از میلاد مسیح (ع) اصطلاحات
ملین (شیدلیی) و مالیخولیا را برای توصیف اختلالات رولنی به کار
پرده بود.
> حدود سال سی ام میلادی,یک پزشکی رومیبه نام سلوس در
کتلبشبه نام درباره طب, مالیخولیا (ملانکیلی) رلبه عنوان نوعی
افسردگی ناشی از غلبه به صفرا ذکر کرده است.
در سال ۱۸۸۲ روان پزشک آلملنی «کارل کالبام» اصطلاح «سیکلو
تایمییا دوره ای» رلبه کار برد و مانیا و افسردگی را مراحلی از
یک بیماری واحد قلمداد کرد.
صفحه 5:
** در سال ۱۸۹۹ «امیل کربلین» براساس اطلاعلتی که از روان پزشکان
آلملنی و فرانسوی پیش از خودبه دست آورده بود» نیعی روان پریشی
سبه نام روان پریشی مانیا - افسردگی توصیف کرده بود و اکنر ملاکه ایی
را که امروزه روان پزشکان برای گذاشتن تشخیص اختلال دو قطبی
طیف 1 جه کار حی بیند در لّن گنجانده بود. تفاوت اين نوع روان
پریشیبا دملنس زودرس اسکیزوفرنی لین بودکه سیر روبه تباهی و رو
به دمانس در آن وجود نداشت.
* کرپلین از نوع افسردکی نام برده است که در اواخر بزرگسالی شروع
حى شد و در آخر نام ماليخولياى كهولتى بر كن نهاده شد. اين فوع
افسردكى از همان زمان شكلى از اختلالات خلقى دير آغاز دانسته شد.
صفحه 6:
3 قلبل توجه است که دوره های شیدلیی بدون سابقه و بيشينه
افسردگی بسیار کمیاب است
عاطفه به تظاهر بیرونی خلق اطلاق می شود.
خلق ممکن است طبیعی بالا با افسرده باشد.
نکته:
افرادبه طور معمول طیف وسیعی از حالات خلقی را تجوبه.عی کنند و
مجموعه تظاهرات عاطفی شان نیزسبه همان اندازه وسیع و بزرگ است.
همچنین احساسعی کنند.کهعی تولنند بر حالات خلقی و عاطفی خود
كمابيش مسلط باشند.
* اختلالات خلقی گروهی از اختلالات بالینی هستند که مشخصه
اصلی آنها لین است که احساس تسلط از بین رفته و فرد رنج و
عذابی شدید می کشد.
صفحه 7:
** در بیمارلنی که خلق باللیی دایند (بعنی در مانیا) گشاده خویی»
برش افكارء کاهش خواب؛ افزلیش اعتماد.به نفس و افکار خود
بزرگ بینانه دیده می شود.
** در بیمارلنی که خلق افسرده ای دایند (بعنی در افسردگی)» از
دست دادن انریی و عالقه» احساس COLT دشوار شدن تمرکز از
دست دادن اشتها و افکار مرک با خود کشی وجود دارد.
> دیگر نشلنه ها و عللیم اختلالات خلقی عبارت است از تغیبراتی در
سطح فعالیت؛ توانلیی های شناختی» تکلم و کار کردهای نباقی (از
قبيل خواب» فعالیت جنسی و سایر نظرهای زیستی)
> لكر بیمار فقطبه دوره های افسردکی دچار شود» گفتهحی شود که
به اختلال افسردگی اساسی با افسردگی یک قطبی مبتلا است.
صفحه 8:
© برای بیمارلنی کمبه هر دو نوع دوره افسردگی و مانیا (شیدایی)
دچار حی شهند» و یا فقط دوره های مانیا را تجوبه حی کنند»
تشخیص اختلال دو قطبی مطرح می گردد.
نکته:
بیماران مبتلابه اختلال دو قطبی را که هیچ دوره ای از افسردگی
ندایند کامبا اصطلاحاتی نظیر «مانیای-یک قلبی» مانیای خالص»
توصیف می کنند.
* سه طبقه دیگر اختلالات خلقی عبارتند از هیپوملنیا (نیمه شیدایی)»
خلق ادواری (سیکلوتایمی و افسردگی اساسی) محسوب می شوند.
اختلال انسردکی اسامی و اختلال دو قطبی از دیدگاه روان
پزشکیسبه وییه در ۲۰ سال اخیر» دو اختلال جداگلنمبه شمار می
روند.
صفحه 9:
طبقه بندی اختلالات خلقی » DSM-IV - TR (atl
افسردگی: افسردکیبه حللت ناراحتی فراگیر نیعی احساس اندوه» غم و دلتنگی
گفته می شود. به جهت شیوع. آن به سرماخوردگی بیماری های روانی نیز معرفی می
شود.
> بعضی از افراد بیش از بقیه مسنعد افسردگی هستند.
< اختلال افسردگی اساسی (که افسردگییک قطبی نیز نامیده مى - شود) بدون
سابقه ای از دوره های مانیاه مختلط با هیبومانی رخ می دهد.
2 دوره افسردکی اساسی باید لااقل دو هفته طول بکشد.
god > که دجار دوره افسردگی اساسی تشخیص دادهحی شود بلید لااقل چهار
علامت از علایمی نظیر تغیبرات اشتها و وزن؛ تغییرات خواب و فعالیت؛ فقدان
انریی» احساس گناه؛ مشکل و در تفکر و تصمیم گیری و افکار عود کننده مرگ با
خود کشی را هم داشته باشد.
2 درمان شناختی رفتاری و دارو درملنی-با توجه به شدت بیماری از درمان های
شایع می باشند.
صفحه 10:
مانیا (شیدایی)
دوره مانیاء دوره مشخصی از «خلق دائمابه شکل غیر طبیعی ONG
کشادهسیا تحییک ينير» است؛ مدت اين دوره لالقليك هفته و اكر لازم
باشد كه بيمار بسترى شودء کمتر است.
دوره هيبومانيا كه لالقل جهار روز طول حى كشدء علايمى شبيه علايم
دوره مانيا داردء لما آنقدر شسيد نيست كه اختلال در عملكرد شغلى يا
اجتملعى فرد ايجاد كند و هيج كونه ويزكى روان بريشلنه اى در آن
دیده نمی شود.
ویژگی های مشترک مانیا و هیپو مانیا شامل:
اعتمادبه نفس بالاه کاهش نیازبه خواب» حواس پیتی» شديد بودن
فعالیت جسمی و ذهنی و انجام مفرط رفتارهای خوشایند.
صفحه 11:
تعییف اختلال دو قطبی محور آطبق DSM - IV - TR عبارت
است از داشتن حدلقل,یک دوره مانبایا مختلط و گاهی دوره های
افسردگی اساسی در سیر بالینی
دوره مختلط دوره ایسبه طول حداقل_یک هفته استکه در تن هر دو
دوره مانیا و افسردگی اساسی و هیپومانیا (ونه مانیا) مشخص می
شود که اختلال دو قطبی محور 1] نام دارد.
نکته:
درمان داروبی مانند لیتیوم به همراه آموزش خانواده برای کنترل و
حملیت های لازم رولنی - اجتملعی برای کنترل علائم اختلال دو
قطبی توصیه می شود.
صفحه 12:
افسرده خویی و خلق ادواری
از مدتی پیش دو اختلال خلقی دیگر بعنی اختلال دیس تایمی (افسرده
خویی) کهبه طور کلمل در بخش ۲/۱۵ تشریح شده است و اختلال
سیکلو تایمی (خلق ادواری) فیزبه لحاظ بالینیبه رسمیت شناخته شده
است. مشخصه دو اختلال-به ترتیب وجود علایمی کم شدتتر از علایم
دو اختلال افسردکی از عللیم دو اختلال افسردگی اساسی و دو قطبی
محور آاست.
مشخصه اختلال افسرده خوییبه تعریف 113- 5171-1۷( شامل وجود
لالقل دو سال خلق افسرده است که قلبل تطبیقبا تشخیص اختلال
افسردگی اساسی نباشد. مشخصه اختلال سیکلوتایمی نیز وجود لااقل
دو سال عالیم مکرر هیپومانیا و عالیم افسردگی است کمبه ترتیب با
تشخیص دوره مانیا و دوره افسردگی اساسی تطبیق می کند.
صفحه 13:
pls طبقات: در جه طبقه اختلالات خلقی سه طبقه پژوهش جدید
(اختلال افسردگی فرعی» اختلال افسردگی عود کننده گذرا و اختلال
ملال پیش قاعدگی) اضلفه شده است. سایر تشخیصها طبق عبارتند از
اختلال خلقی ناشی از بیماری طبی عمومی و اختلال خلقی ناشی از
مواد. هدف از ابجاد لین تغیبرات آّن بوده است که تشخیصهای اختلالات
خلقی بیشتربه رسمیت شناخته شود و عللیم اختلالات خلقیبه شکل
اختصاصیتری ذکر شود» و همین طور تشخیص افترلقی لین اختلالات با
سهولت بیشتری صورت پذیرد.
در سه اختلال باقی مانده دیده می شود که:
۱- اختلال دو قطبی نامعین (05)
۲- اختلال افسردگی نامعین (05)
۳- اختلال خلقی نامعین (05") را در بردارد.
صفحه 14:
میزان بروز و شیوع
اختلال افسردگی اساسی در بین اختلالات روان پزشکی بالاترین شیوع
طول عمر (حدود ۱۷ درصد) را داشته است.
میزان بروز سالیانه افسردگی اساسی ۵۹/۱ درصد( زنان ۸٩/۱ درصد و
مردان ۱/۱ درصد) می باشد.
میزان بروز سالیانه بیماری دو قطبی کمتر از ادرصد است.
لما بر آورد دقیق ّن دشوار است زیرا انواع خفیفستر اختلال دو قطبی
معمولا تشخیص داده نمی شوند.
صفحه 15:
جنس
شیوع اختلال افسردگی اساسی در زنان دو برابر مردان است. دلایل
لین تناوت عبارت است از تفاوت های هورمونی» اثرات زابمان» تفاوت
فشارهای رولنی - اجتماعی زنان و مردان» و الگوهای رفتاری مربوط
به درماند کی آموخته شده.
اختلال دو قطبی محور ] برخلاف اختلال افسردگی اساسی در مردان
و زنان شیوع یکسانی دارد. وقتی دوره-های مانیا در زنان رخ می
دهد» احتمال اینکه به صورت مختلط تظاهر کند (مثلا مانیا و
افسردگی) بیش از مردان است.
همچنین حللت قند چرخش که طبق تعویف عبارت است از بروز حداقل
۴ دوره مانیا در طول يك سالء در زنان شیوع بالاتری دارد.
صفحه 16:
شکل گیری افسردگی در جریان رشد
نشلنه شناسی افسردگی در خلال رشد متغیر است. در نوزادی ممکن است با
سبی توجهی و درکودکی-با کناره گیری و در نوجولنی با پرخاشگری نمایان
شود. این تغییر پذیری از یک سو به عوامل تحول وابسته است و از سیی دیگر»
بر ناهمگرابی های گسترده دید گاه های متخصصان بستگی دارد.
در سطوری که درچیسی آینسبه بررسی نشلنه شناسی لین اختلال پرداخته
خواهد شد.
افسردگی های دوره اول کودکی
کشف افسردگی اتکلیی در نوزادان از رویدادهای مهم تاییخ روان پزشکی و
روان شناسی مرضی محسوب هی شود. تقریبا ۲ درصد کودکان چهار تا
شانزده ساله به اختلال افسردگی مبتلا می شوند.
این فراوانی در خلال نوجوانی به طور تقریبی ۷ درصد است.
صفحه 17:
نکته:
تحقیقات مختلضبه تفایتی در فراولفی افسردگی پسران و دختران قبل
از سن بازده سالگی دست نبافته اند. لما در حدوه سن شانزده سالگی»
تعداد دختران افسرده را دو برابر بسران گزارش کرده اند.
سیب شناسی
عوامل زیستی
ستا مدتها عصب - رسانه های (انتقال دهنده های عصبی. م) مونو آمینی
(نور لپی نفیین - دوپامین» سروتونین و هیستامین) کانون اصلی نظریات
و پژوهش های مربوطبه سبب شنلسی لین اختلالات بوده استسبه تدریج
کانون توجه محققین از آشفتگی های سیستم های عصب - رسانه ای
واحد به مطالعه سیستم های عصب - رفتاری» مداراهای عصبی و
مکانیسم های پیچیده تر تنظیم عصبی تغییر یافته است.
صفحه 18:
عصب - رسانه زیستی:
نورلپی نفیین و سروتونین دونوروترانسمیتر (عصب -رسانه) از عولمل زیستی
هستند که بیشترین دخللت را در پاتیفیزیولویی (آسیب شناسی جسمانی)
اختلالات خلقی دارند.
عوامل ژنتیک
مطالعات متعدد خانیادگی فرنند خوانده ها و دوقلوها ارئی بودن اختلالات
خلقی را اثبات کرده اند. لما اخبرا کانون عمده مطالعات ژنتیک» بر روی
شناسایی ژن های مستعدء توسط روش های ژنتیک مولکولی بوده است.
مطالعه دوقلوها و مطالعات بر روی دوقلوها از مهم تیین رویکرد برای تفکیک
عولمل ژنتیکی از عولمل محیطییا تفکیک «طبیعت در مقلبل تربیت» داده
های دوقلوهلبه نحو قلنع کننده ای نشانهی دهند که ین ها فقط ۰هتا ۷۰
درصد سیب شناسی اختلالات خلقی را توضیح حی دهند. احتمالا عوامل
محیطی با سایر عوامل غیر ارنی مسئول ۳۰ تا ۵۰ درصد بقیه هستند.
صفحه 19:
جدول نواحی انتخابی کروموزمی که شواهدی از پیوند با اختلال
دوقطبی در مورد آنها وجود دارد
یافته ها حاکی از حدود ۴ مکان متفاوت بر روی این کروموزم
است. مطالعات نشان دادهاند پیوند ترجیحا در خانواده هایی کروموزم ۱۸
دیده می شود که در آنهابیماری عاطفی از طریق مادر منتقل PIMA?
شده است و این حاکی از اين اثر والد - منشا است.
شخص شده مناطقی از آن در ارتباط با اسکیزوفرنی و اختلا ۱
or 1 اطقی از ن در ارتباط با اسکیزوفرنی و اختلال کروموزم ۲۱
ین ناحیه خوشهای نقطه شکست (30) بر روی کروموزوم
1 وقع است. ين 20 یک پروتئین فعال کننده را کروموزم ۲۲
رمزگردلنیصی کندکه در رشد نورون و هدلیت آکسونی نقش
مهمى را ايفا مى كند. ا
صفحه 20:
عوامل روانی - اجتماعی : وقایع زندگی استرس محیطی
مشاهده های بالینی حلکی از تن است که وقلیعبپر استرس زندگی
بیش از نخستین دوره های اختلالات خلقی بیشتر از دوره های
بعدیشان وجود دارد. لین ارتباط» هم در بیماران دچار اختلال
افسردگی اساسی گزارش شده است و هم در اختلال دو قطبی
محور آنظریه ای که برای توضیح لین مشاهده بالینی ارلئه شده» این
است که استرس کهبه دوره اول حی انجلمد» تغیبرلتی دیر پا در
وضعیت زیستی مغز ایجاد می کند.
قلنع کننده تیین داده ها حلکی از ّن است که مرتبط تیین واقعه با
پیدلیش بعدی افسردکی» از دست دادن یکی از والدین پیش از ۱۱
سالگی است.از استرس های محبطی که بیشتیین رابطه را با شروع
دوره افسردگی دارد» از دست دادن همسر است.
صفحه 21:
عوامل سایکو دینامیک (روان پویایی) در افسردگی
درک سایکودینامیک افسردگی» که توسط زیگموند فروید آشکار و طرح شد.
و کارّن را گسترش داد دیدگاه کلاسیک مربوطبه افسردگی را تشکیل می
دهد.
۱- آشفتگی ارتباط نوزاد - مادر در خلال مرحله دهلنی (۱۰تا ۱۸ ماه
ابتدای زندگی)» زمینه ساز آسیب پذیری بعدی به افسردگی است.
۲- افسردگی رامی توانبا فقدان هدفسیا موضوع (ابیْه) حقیقیبا خبالی
مرتبط دانست.
۳- درونی سازی اهداف (ابیّه) از دست رفته. مکانیسمی دفلعی است که
برای مقابله با رنج و ناراحتی همراه با فقدان ابژه به کار می شود.
۴- از آنجا که اهداف (ابژه) از دست رفته با دیدی آمیخته از عشق و نفرت
نگربسته هی شود احساسات خشم متوجه خود و معطوفبه داخل می
صفحه 22:
«ملانى کللین» افسردکی را متضمن ابزار بر خاشگری به محبوب
می دانست و از این نظریه دید گاهش بسیار شبیه فروید بود.
از نظر ادوارد بیبرینگ پدیده افسردگی زملنی شکل.می گیرد که فرد
از فاصله آرمان های بسیار کمال طلبلنه خود و ناتولنی اش در رسیدن
به این اهداف آگاه می شود.
ادیت یاکوبسن حللت افسردگی را شبیه وضعیت کودک ناتوان و
درمانده ای می دانست که قربانی والدی شکنجه گر شده است.
سیلوانا آریتی دیده بود که بسیاری از افراد افسرده بیشتر برای
دیگران زندگی عی کنند. اوبه لین شخص که فرد افسرده برای او
زندگیحی کند» دیگری غللب اطلاقحی کرد کهحی تولنسیک اصل»
آرمان؛ موسسه یا فرد باشد.
صفحه 23:
افسردکی زملفی رخحی دهدکه بیمار درحی بلبد فرشیا آرملنی که او
برلیش زندگی کرده» هرگز جنان نبوده است که انتظارات او را بتواند
بر آورده نماید.
نکنه:
مفهوم پردازی هانیتس کوهوت درباره افسردگی از نظریه روان
شناسی«خود» ريشه حی گیرد و بر لین فرض مبتنی است که «خود»
برای رشد نیازهای معینی دارد و والدین بلید بر آوینستا احساس مثبت
عتماد به نفس و انسجام در کودک شکل گیرد.
صفحه 24:
نظریه های مربوط به افسردگی
نظریه های شناختی:
براساس نظویه شناختی افسردگی در نتيجه تحییف های شناختی خاصی
به وجود حی آید که در افراد مستعدبه افسردگی وجود دارد. اين
تحریف هاء طرح واره های افسردگی زا نامیده عی شوند و الکوهای
شناختى هستند كه بلعث عى شوند فرد داده های درینی و بیرونی را
تحت تأثیر تجارب اولیه به گونه ای تغیبر یافته درک کند.
اثرن بک سه گانه ای برای افسردگی فرض کرد که عبارت است از:
۱- دیدگاه های مربوط به خود-دید منفی نسبت به خود
۳- مربوط به محیط -تمایل به تجربه جهان به گونه متخاصم و پرتوقع
۳- درباره آینده- انتظار رنج و ناکامی
درمان افسردگی نیز عبارت است از تعدیل و اصلاح این تحریف ها.
صفحه 25:
نظر یه درماند کی آموخته شده:
نظییه درماندگی آموخته شده؛ پدیده های مربوطبه افسردگی را به
تجوبه رویدادهای غیرقلبل کنترل مربوط حی داند. منلاسگ هلیی که
درسیک آزملیشبه گونه ای در معرض شوک الکتریکی قرار داده شده
بودندکه قادربه فرار از لین وضعیت نبودند» رفتارهایی از خود نشان
می دادند کشبا رفتار سگ هلیی که در معرض چنین شرلیط غیرقابل
کنترلی نبوده اند متفاوت بوده است.
صفحه 26:
جدول عناصر نظریه شناختی
تعریف
باورهای مربوط به خود جهان» و آینده
روش های سازماندهی و تفسیر تجارب
رسیدنجیک ننيجه خاص بدون لین که درک کلفی برای آن وجود
داشته باشد.
تمرکز و تاکید بر بخشی از جزئیات و نادیده گرفتن سایر جنبه های
مهم تر یک تجربه
رسیدنبه نتيجه گیری هلیی براساس تجارب بسیار اندک و بسیار
محدود
بیشتریا کمتر از حد ولقع بها داده و اهمیت دادنبه یک رویداد
خاص
تملیلبه منتسب کردن و وبط دادن رویدادهای خارجی به خود
بدون اساس و پایه کافی
تمايل به فرار دادن تجارب در دو مقوله همه با هیچ
-١ سه كانه (ترياد)
شناختى
۲- طرح کلی
۳- تحریف های
شناخت و نتيجه كيرى
- انتزاع اختصاصى
ه- تعميم افراطى
۶- بزرگنمایی و دست
کم گرفتن
۷- شخصی سازی
۸- مطلق گرایی تفکر
صفحه 27:
نکته:
افسردکی در کودکان و نوجوانان ممکن استبه شکل هراس
از مدرسه و چسبیدن بیش از حدبه والین ضعف عملکرد
تحصیلی» سوء مصرف مواد» رفتار ضد احتماعی ولنگاری
جنسی, فرار از مدرسه و ترک خانه خود را نشان دهد.
صفحه 28:
با تشکر از توجه؛
استاد کر انقدر
و دانشجویان گرامی