روانشناسی و روانپزشکی

پاورپوینت جلسه سوم اختلالات دوقطبی بر اساس DSM5

مناسب برای دانشجویان ، فارغ التحصیلان روان شناسی و مشاوره کلیه طبقات اختلالات دوقطبی رو آوردم ، با توضیح ساده و روان ، هیچ کجا به این قشنگی دسته بندی نکرده براتون واقعا بی نظیر و با ارزش هست ، ارزشش رو داره که خرید کنید

علی اصغر رضائی

صفحه 1:
جلسه سوم | کار گاه آموزشی تخصصی | مدرس : علی اصغر رضائی ( روان شناس بالینی ) ۱

صفحه 2:
دسته بندی اختلالات دوقطبی در دی اس ام ۵ ا ۱. اختلال دو قطبی نوع ۱ 050۳06۲ | ‎Bipolar‏ ‏۲ اختلال دو قطبی نوع ۲ 0150706۳ ۱۱ 8۱00۱2۲ ۳ اختلال ادواری خویی 50۲06۲ 0۷6۱۵۲۳۷۳۰۱6 ۴ اختلال دو قطبی ناشی از مواد / دارو 310 8۱0013۲ 60ع6361010-150106ألع1/ا/ع5630طنا5ك ‎Related Disorder‏ ۵. اختلال دو قطبی ناشی از بیماری های جسمانی ۲0 ۲6 ۱50۳06۲ 86۱۵۲60 200 8۱۵012۲ Another Medical Condition و اس

صفحه 3:
برای تشخیص اختلال دوقطبی با این اصطلاحات کار داریم |

صفحه 4:

صفحه 5:
. اختلالدوقطبیکه به آن‌شیدلیی- لفسرد.گی‌هم گفته می‌شود * . نسوعیبسیماریر ولنیلسته شتملبر که ا چند بسخشاز شیدلیی( جنون) و لفسرده حای‌شدید * . نکته : همسران آنان . اعضای خانواده . دوستان و همکاران از رفتارشون شاکی و ناراحت هستند . لگر درمانموثر صورتشگیرد . بیماریی ادشده با خطر روزافزونام رل قلی‌همرله می‌شود * . درمانمشخصین دارد . هلی‌علاج شدنیو بهبود.یافتنی لست* . اختلالهوقطبىدرمانشدنىب وده و بهبودش إمكانيذ يرسيلا دارو ديمانى+ رولندرمانى) * افراد مشهورى در جهان به اين اختلال دجار بوده اند از جمله : بتهوون . هیتلر . ناپلئون بناپارت . چرچیل آبراهام لينكلن . ارنست همینگوی و ونسان ونگوگ ۰ (۳۰ مارس روز جهاني اختلال دوقطبی و زادروز ون گوگ می باشد )

صفحه 6:
آیا اختلال چند شخصیتی . همان اختلال دوقطبی است؟ بسیاری از افراد . اختلال دوقطبی را با «اختلال چند شخصیتی » که اغلب در فیلمهای سینمایی با آن ‎Gal‏ شده‌اند اشتباه می‌گیرند ؛ در حالی که هیچ ار تباطی میان آنها نیست . مبتلایان به اختلال دوقطبی در صورت پیگیری درمان دارویم و تسبعیناز دستورلتپ زشک ممکرستهر ف ولصلدورههای شفتگیزرند گیک املاعادی‌دلاشته ( که لساس‌درمانآنهاسه باشند. بسه تسحصیلاتخود تا باللتریردرجه آنادلمه دهند. به موفقیقایزررگشغفلی‌دستهابند و رولبط لجتماعیک ام عادیو حتی‌بسهتر از بسسیاریاز لفراد غير مبتلادلشته باشند . چنیرهدلفیب رایس سیاریاز لفراد مبتلاقابل‌دستیابی!ستو البته بسرلیآ ندسته از کسسانی‌که بسهبودیک املنمی‌ابند یا مشکللتی‌در عملکرد اجتماعی شسفلی تسحصیلی‌با خانوادگی‌خود دارند Gale Satce Waka ab Siw oh ce hl oe lh gad eae ace ‏هر و ار ره ليان نس کار و ی اک‎

صفحه 7:
اختلال افسردگی اساسی

صفحه 8:
ملاکهای تشخیص اختلال افسردگی اساسی الف) پنج یا تعداد پیشتری از نشانه ها در طول مدت دو هفته و انحراف از عملکرد قبلی حداقل یکی از نشانه ها : الف) خلق افسرده ب) فقدان علاقه یا لذت خلق افسرده در بخش عمده روز , تقریبا هر روز-1 الف) توسط گزارش ذهنی احساس غمگینی ۰ پوچی ناامیدی . ب) مشاهده دیگران ( بیمناک به نظر می رسد ) و در کودکان و نوجوانان بصورت خلق تحر یک پذیر دیده می شود کاهش علاقه یا لذت در فعالیتها در بخش عمده روز وتقریبا هر روز -۲ کاهش يا افزایش وزن ( بیش از 7۵ وزن ) یا کاهش يا افزایش اشتها , تقریبا هر روز ( ناتوانی در کسب وزن مورد انتظار )-۳

صفحه 9:
بی خوابی یا پر خوابی هر روز ( جوری که به کارهاش نرسه )-۴ ۵-سراسیمگی یا کندی روانی حر کتی . هر روز قابل مشاهده نه صرفا ذهنب ۶-خستگی با فقدان انرژی هر روز ۷-احساس بی ارزشی یا احساس گناه کاهش توانایی فکر یا تمر کز کردن یا دو دلی تقریبا هر روز-۸ ( مشکلدر فکر کردن تمرکز کردن تصمیم‌گرفتر) افکار مکرر مرگ ( نه فقط ترس از مردن ) . انديشه پردازی خود کشی-٩‏ بدون برنامه ریزی یا اقدام به خود کشی يا برنامه خاص برای دست زدن به خود کشی

صفحه 10:
. ب) اختلال در عملکرد اجتماعی . شغلی یا دیگر عملکردها ایجاد میکند . ج) این دوره ناشی از تاثیرات فیزیولوژیکی مواد یا بیماری جسمی نباشد . د) با اختلالات روان پریشی دیگر بهتر توجیه نمیشود ¥ «) هر گز دوره منیک یا هایپومنیک وجود نداشته البته اگر دوره منیک

صفحه 11:

صفحه 12:
ملاک های تشخیصی دوره مانیا و هایپومانیا الف) دوره متمایز خلق که به طور نابهنجار و مداوم بالا گشاده و بی تکلف یا تحریک پذیر است لفزلیشن ابهنجار و مدایم فعالتها لنرژی‌هدفمند که حدلقل۱ هفته ( مانیا ) ادلمه می‌بابد* لفزلیشن ابهنجار و مداهم ف_عاینیالنرژی‌هدفمند که حدلقل۴ روز ( هایپومانیا ) ادلمه می‌بابد* . و در بخش عمده ای از روز . تقریباً هر روز , وجود دارد ب) در طول دوره اختلال خلقی و افزایش انرژی یا فعالیت . 3 ss L. ‏با درجه قابل ملاحظه ای وجود دارند و بیانگر انحراف محسوس از رفتار عادی هستند‎

صفحه 13:
عزنشفسک ‎Lar‏ ب زر گمنشی ۱۰ ۲ کاهشنیاز به خولبل م ثلاب-عد از فقط۳ ساعتخولبلحساس‌میک ند لسترلحنک رده لس پرش افکار یا تجربه ذهنی که افکار شتاب دارند . ۴ . ۵ حواس پرتی ( توجه خیلی راحت به محرک های بیرونی بی اهمیت يا نامربوط جلب می شود ) افزایش فعالیت هدفمند ( محیط اجتماعی . در محل کار یا مدرسه . يا جنسی ) ۶ . یا سراسیمگی روانی- حرکتی ( فعالیت بی منظور بدون هدفمندی ) مشفولینتبیشاز حد در فعاتهایی‌که ت-ولنزیادیی رلیپ_یامدهاین اراحنک ننده دارند ۷ . ( مثلولخرجیک ردنمهارینشده در خرید. بیاحتیاطی‌های‌جنسی یا سرمایه گذاریاحمقانه)

صفحه 14:
لیردورد با تغییر ولضح در عملکرد ارستباط دارد ۸۰ . که برای فرد به هنگامی که دچار بیماری نیست . غیرعادی است اختلال‌ر خلقو تغییر در عملکرد ب رلیدیگرلنقابلم‌شاهده هستند ‎٩۰‏ در هایپومانیا اختلللب» قدری‌شدید نیسنکه عملکرد اجتماعی‌باشغلی‌را ببه طور محسوسی‌مختل ۱۰ کند . اگر ویژگی های روان پریشی وجود داشته باشد , این دوره بنابر تعریف شیدایی است

صفحه 15:
ج) اختلال خلقی به قدر کافی شدید هست که عملکرد اجتماعی با شغلی را مختل کرده یا بستری شدن را . ایجاب کند تا از صدمه رساندن به خود یا دیگران پیشگیری شود یا ویژگی های روان پریشی وجود دارند ¥ د) این دوره ناشی از تأثيرات فيزيولوزيكى مواد . یا بیماری‌جسمانی‌دیگر نیسن( سوء مصرفمواد مخدر , دارو , دیماندیگر) ¥ توجه: حداقل یک دوره شیدایی در طول عمر برای تشخیص اختلال دوقطبی نوع | لازم است

صفحه 16:
دوقطبی نوع ۱ الف) وجود دست کم یک دوره مانیا ب) وقوع دوره ( دوره های ) شیدایی و افسردگی اساسی با اختلال اسکیزوافکتیو اسکیزوفرنی . اختلال اسکیز وفرنیفرم اختلال هذیانی , يا طیف اسکیزوفرنی مشخص يا نامشخص دیگر و اختلال . روان پریشی دیگر بهتر توجیه نمی شود ج) دوره شیدایی می تواند قبل یا بعد از دوره های هایپومانی با افسردگی اساسی واقع شود دوقطبی نوع ۲ الف) داشتن حداقل یک دوره هایپوماني و یک دوره افسردگی ب) هر گز یک دوره مانیک وجود نداشته ( بدین‌دوره لفسردگی) ج) سایر اختلالات روانی توجیه بهتری برای دوره ها نباشند د) اختلال در عملکرد اجتماعی . شغلی و سایر زمینه های زندگی

صفحه 17:
اختلال ادواری . اختلال ادواری خویی ( سیکلوتایمی)

صفحه 18:
ملاکهای تشخیصی اختلال ادواری خوپی : الف) برای مدت حداقل دوسال ( در کودکان و نوجوانان حداقل یکسال ) دوره های متعددی از علائم هایپومانیا ( که هیچگاه ملاک کامل یک دورهٌ هپومانیا را نداشته اند ) . و دوره های متعدد علائم افسردگی ( که هیچگاه ملاک های یک دوره افسردگی اساسی را نداشته اند ) بروز میکند ب) در حین دورةٌ دوساله فوق ( در کودکان و نوجوانان یک سال ) مجموع دوره های افسردگی و هایپومانیا . حداقل نصف این مدت را در برمی گیرند و هیچگاه فرد بیشتر از دو ماه متوالی بدون علامت نبوده است . ج) ملاک های تشخیصی 8399 افسردگی اساسی . مانیا یا هایپومانیا هپچگاه وجود نداشته است د) علائم موجود در ملاکهای اصلی اسکیزوفرنی ( توهم و هذیان و گفتار و رفتار آشفته ) و اختلال های هذیانی . پا سایر اختلالات معین یا نامعین طیف اسکیزوفرنی و اختلالات مرتبط بهتر توجیه نمی شود ) علائم ناشی از مواد و دارو و بیماری نباشه + عملکرد فرد رو در حیطه های مختلف مختل کرده باشه

صفحه 19:

100,000 تومان