اختلال کمبود توجه – بیش فعالی
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم1
اسلاید 2: 2اختلال کمبود توجه– بیش فعالیتهیه و تنظیم:قدرت عابدی کارشناس ارشد روانشناسی
اسلاید 3: تعریف بیش فعالی3تعریف های گوناگونی برای بیش فعالی تاکنون ارایه شده است و تعریف مشخصی که مورد پذیرش همگانی صاحب نظران باشد وجود ندارد اما تعریف زیر از بارکلی از پذیرش نسبتاً زیادی برخوردار است: بیش فعالی، عبارت است از اختلالی رشدی در توجه، کنترل تکانش، بی قراری، و هدایت رفتار که به طور طبیعی ایجاد می شود و ناشی از اختلال های عصب شناختی بزرگ، حسی، حرکتی یا هیجانی نیست.
اسلاید 4: شیوع بیش فعالی4 تعیین میزان دقیق شیوع اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی تقریباً ناممکن یا بسیار دشوار است اما گفته شده است که حدود 2 تا 4 در صد از کودکان، در حد متوسط یا شدید به این اختلال مبتلا هستند و پسران 3 تا 9 برابر بیشتر از دختران به این اختلال مبتلا می شوند. کودک بیش فعال اصولاً از پیش از تولد به این اختلال مبتلا است و نتایج پژوهش ها نشان داده است که آثار این اختلال در عملکرد تحصیلی، توجه، و نابازداری رفتار، تا اواخر سال های نوجوانی باقی می ماند و 30 تا 70 درصد افراد مبتلا ویژگی های این اختلال را تا سال های بزرگسالی نشان می دهند.
اسلاید 5: مشکلات بالینی و همبودها در کودکان مبتلا5تکانشگری کم توجهی و حواس پرتیبی قراری و جنب و جوش دایمایجاد مشکل در بازی دیگرانبی توجهی به حرف دیگرانمشکل در پیروی از دستورهاانجام کارهای خطرناک بدون فکر کردن به پیامد آنهاوول خوردنناتوانی یادگیریمشکل خام حرکتی (دست و پا چلفتی)رفتارهای آزارشینافرمانی و عدم همکاریخود آزاری، کندن مو و پوست خود
اسلاید 6: 6معمولاً هوشبهر طبیعی (اما ناتوانی در انجام برخی کارها مثل تکالیف و یادگیری در مدرسه)تصادف کردن به میزانی بیشتر از دیگران (به علت داشتن رفتار تکانشی و بدون توجه به پیامدها)راحت نیستندداشتن عزت نفس پایین و به سرعت احساس ناکامی کردنبیشتر دچار رفتارهای وسواسی مثل لمس کردن اشیا هستندداشتن مشکلات اجتماعی نظیر گوشه گیری یا پرخاشگریاختلال های زبان یا گفتاراختلال های خلقی یا افسردگیکم اشتهایی، کم خوابیمشکل سازگاری در موقعیت های جدیدمشکل در فعالیت های ورزشی، عقب ماندگی تحصیلیشیوع بیشتر در پسران (در پسران چشم آبی و مو بور بیشتر است)طرد از طرف دوستان، بزهکاریمشکل در تصمیم گیری، عدم تحمل ناکامینافرمان و بی دقت، مشکل در مدرسه، زورگو و پر سر و صدا، بریدن حرف دیگران
اسلاید 7: سه مشکل بنیادی در کودکان با نارسایی توجه / فزون جنبشی7بی توجهی: کودک گوش نمی دهد تمرکز حواس ندارد، کارها را ناتمام رها می کند و به راحتی حواسش پرت می شود. کودک در توجه پایدار و توجه انتخابی دچار مشکل است.فزون جنبشی: کودک در آرام نشستن مشکل دارد، زیاد حرف می زند و منتظر ماندن و رعایت نوبت برایش بسیار دشوار است. کودک دچار بی قراری حرکتی است.تکانشگری: عمل بدون کنترل، عمل بدون فکر، عمل بدوم پیش بینی، عمل آنی و ناگهانی
اسلاید 8: سبب شناسی81- عوامل ژنتیکی: پژوهش ها تأثیر عوامل خانوادگی-ژنتیکی را در این اختلال مورد تأیید قرار می دهند (ری و همکاران، 1999؛ استیونسون، 1989؛ بارکلی و همکاران، 1996).2- عوامل عصب شناختی و عصبی شیمیایی: برخی از مشکل های کودکان و بزرگسالان دارای این اختلال، ناشی از آسیب مغزی است (هاوول و ریتی، 1994). مقدار امواج آهسته (معمولاً تتا) در مغز این کودکان کمتر مشاهده می شود (گازانتیا و همکاران، 1994). نارسایی هایی در نیمکره راست مغز موجب نارسایی هایی در هوشیاری و توجه، و کاهش فعالیت حرکتی عمدی و ایجاد رفتار تکانشی در فرد می شود (مزولام، 1981). برخی پژوهش به بدکارکردی یا آسیب به دستگاه فعال ساز شبکه ای، عقده های پایه، قطعه پیش پیشانی، و برخی دیگر به وجود مشکل در شیمی عصبی مغز (مثلاً کمبود دوپامین، کمبود نور اپی نفرین) اشاره می کنند و داروهای روان محرک مثل آمفتامین و متیل فنی دیت یا ریتالین را در درمان این اختلال مؤثر می دانند.
اسلاید 9: 93- عوامل مربوط به تغذیه: فین گلد (1976) معتقد بود که برخی غذاها مثل رنگ های مصنوعی، افزودنی ها و سالیسیلات ها (که در گوجه فرنگی و پرتقال وجود دارد) اثر سویی دارند (بر اساس متون پژوهشی، فرضیه فین گلد فاقد اعتبار است). پرینتز و همکاران (1980) دریافتند که مقدار مصرف شکر و نسبت کربوهیدرات ها به پروتئین، به طور کامل با میزان رفتارهای بی قراری و آزارشی-پرخاشگرانه کودکان رابطه دارد.4- سم های محیطی: آسیب به مغز از طریق خوردن سرب توسط کودکان و سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری.5- عوامل روان شناختی (تعامل طبیعت-تربیت): دلبستگی نا ایمن به مادر می تواند به فزون جنبشی بیانجامد. بین خلق کودکان و ویژگی های زیست شناختی آنان رابطه وجود دارد مثلاً کودکان دارای خلق دشوار در پلاسمای خود مقدار بیشتری آنزیم دوپامین-بتا-هیدروکسیلاز (DBH) دارند. در پسران طبقه اجتماعی اقتصادی پایین، رفتار پرخاشگرانه با دشواری های خانوادگی و فرزندپروری ضعیف در والدین رابطه دارد (هاپاسالو و ترمبلی، 1994).
اسلاید 10: 106- رفتار والدین: مشکل کودک نشانگر مشکلی است که در روابط اعضای خانواده وجود دارد (مش و جانستون، 1990). این کودکان معمولاً در خانواده های غیر عادی و دارای مشکلات روان شناختی و جسمانی بسیار متولد می شوند. در این خانواده ها الکلیسم، جامعه ستیزی و هیستری تا حدودی متداول است. مطالعه تعامل کودکان دارای این اختلال با والدینشان نشان می دهد که در روابط بین آنها، فشار روانی (برین و بارکلی، 1988)، روابط تحمیلی (بورمیستر و همکاران، 1992)، افسردگی، محدودیت، ناکامی بالا، و توانایی کمتر (بک و همکاران، 1990) وجود دارد. تعارض بین اعضای خانواده و میزان اختلال اضطرابی در این خانواد ه ها بیشتر است. شیوه فرزند پروری این خانواده ها بیشتر از نوع خودکامه است (علیزاده و آندریس، 2002). والدین این کودکان از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند و از شیوه های تنبیه بیشتری استفاده می کنند و روابط گرم کمتری با فرزندان خود دارند.
اسلاید 11: مداخلات درمانی11دارو درمانیمداخلات غیر دارویی:تشویق به کار گروهیبازی درمانی (بویژه بازی درمانی پاسخ درنگیده)ارایه زود و بی فاصله تقویت کننده هااختصاص دادن نیمکت انفرادی در کلاس و حفظ تماس چشمی با اواستفاده از مواد آموزشی دیداری و لمسییادآوری مکرر دروس جلسه بعدتشویق به یادداشت برداری از مطالب معلمعدم سرزنش و توجه بیشتر به او هنگام انجام تکالیف و خودداری از جملات اضطراری و تذکر زیادآموزش روش های تقویت حافظهآموزش کنترل گفتار درونی
اسلاید 12: 12موفق باشید پایان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.