صفحه 1:
صفحه 2:
تا
Professional Ethic
اخلاق حرفه ای
صفحه 3:
یکی از مسائلی که در توسعه مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانها بیشتر مورد توجه
صاحبنظران قرار مى كيرد اخلاق حیفه ای مدیران در سطح سازمانهاست. اخللاق حرفه ای
یکی از مسائل اساسی همه جوامع بشری است. امروزه بسیاری از کشورها به این بلوغ
رسیده اند که بی اعتنایی به مسائل اخلاقی و فرار از مسئولیت ها و تعهدات اجتماعی»
به از بين رفتن بنكاه مى انجامد. در lb که در جهان غرب در حوزه تخصصی
مدیریت و سازمان» شاخه ای با عنوان اخلاق حرفه ای وجود دارده در جامعه سازمانی
و مدیریتی کشور ما کمتر به اخلاق حرفه ای توجه می شود
صفحه 4:
اداره کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با بیش از دومیلیون و دوبست هزاربیمه شده
)200 جمعیت استان ) وبیش از۲۵۰۰ پزشک و موسسه تشخیصی و درمانی طرف
قرارداد . صدها موسسه بیمه گذار و۶۷ دفتر پیشخوان طرف قرارداد و سایر شرکای
اجتماعی یکی از شبکه های بزرگ در ارتباط با جامعه دارد و نقش مهمی در تامین
امکانات و اجرای بیمه همگلنی پلیه سلامت برای کلیه اتباع ایرلنی و تامین بسته خدمات
بيمه پلیه سلامت را برعهده دارد. با لین سرمایه بزرگ اجتماعی پاسخ به لین سوال حائز
اهميت است كه:
اخلاق حرفه اى مديران جه تاثيرى برمستو
ادارة كل بيمه سلامت استان آذ
صفحه 5:
مفیوم
اق حوفه ای مدیران
مدل عملیاتی اخلاق حرفه ای مدیران
ابعاد
مسئولیت پذیری
برتری جویی و
رقابت طلبی
صادق بودن
احترام به ديكوان
شاخص ها
پاسخگو بودن نسبت به تصمیم های فردی و پذیرش پیامدهای آن
حساس و اخلاقمند بودن
اهمیت دادن به درستکاری و خوشنامی در کار
تلاش در جهت انجام مسئولیتهای کاری خود با تمام توان و خلوص نيت
جدى و يركار يودن در جهت ممتاز بودن در سطح سازمان
داشتن اعتمادبه نفس بالا در جهت دستیابی به مهارت بالا
راضی نبودن به موقعیت فعلی خود
بدنبال ارتقای خود از طرق شایسته و به دور از روشهای دیگر
مخالف ریاکاری و دوروبی است؛
توجه به شرافتمندی و با وجدان بودن در سطح سازمان
شجاع و با شعامت بودن
خوش قول و وقت شناس بودن.
اجازه حق تصمیم گیری به دیگران
احترام به منافع دیگران و و احترام به حقوق دیگران
صفحه 6:
IKE er Mowe yO
مدل عملیاتی اخلاق حرفه ای مدیران
ابعاد
احترام بهازشها
عدالت و انصاف
همدردی با دیکران
وفاداری
شاخص ها
احترام به ارزشها و قوانین اجتماعی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی
برخورد صحیح و بدور از تعصب با فرهنک های دیگران
احترام W ارزشها و قوانین اجتماعی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی
برخورد صحیح و بدور از تعصب با فرهنک های دیکران
طرفدار حق بودن و عدم تعصب در قضاوت
عدم تبعیض قائل شدن بين افراد از لحاظ فرهنكى» طبقه اجتماعى .. نؤاد و قوميت
دلسوز و مهربان بودن ذ ديكران
شریک بودن در مصالب دیگران و حمایت از آنان
توجه به احساسات و مشکلات دیگران
متعهدبودن نسبت به وظايف خود
ارازدار و معتمد ديكران بودن
متعهد به انجام مسئوا
احترام به اخلاق وارزش های حرفه ای ورعایت همکی و همیشگی آنها
درک و رعایت اصول و رموز انسانی و حرفه
صفحه 7:
مفهرم
مسئولیت اجت
اعى
مدل عملیاتی متغیر وابسته تحقیق(مسئولیت اجتماعی)
ابعاد و مولفه
مسئولیت پذدیری
فسبت به کارکنان
شاخص ها
ونم یزی مناسب سازمان در جهت پرورش کارکنان
Sate adhe نیازهای سازمن(مهارتی؛علمی و .)و میتی کارکنان.
بکاریریمناسب ایجا فرصت ارتقاء در سطح سازمان براى كاركنان
بوقوارى روابط مناسب با ييمه شدكان
ارائه خدمات نوين بيجه اى به بيمه شدكان
اتأمين نياز مشستريان غود از راههاى اخلاقى و منصفاقه
اجرای قونین دولت در سطح سازمان
عمل به تعههدات قانونی و پاسخگویی بر اساس قوتین
میزان پذیرش قوانين دولتى در سطح سازمان
مسنوليت يذيرى سازمان در رلبطه با تامين نيازهاى جامعه
مسنوليت يذيرى سازمان در برقرارى ارتباط دوجاتبه با ساير مسازمانهاى دولت
صفحه 8:
۱ باسخكوبى :
انواع !
- پاسخگویی سازمانی
- پاسخگویی سیاسی
- پاسخگویی قانونی
- پاسخگویی حرفه ای
صفحه 9:
آزمون فرضیه ا: اخلاق حرفه ای مدیران بر مسئولیت اجتماعی اداره کل بیمه سلامت استان آذربایجان شرقی موثر است.
اخلاق حرفه ای مدیران بر مسئولیت اجتماعی اداره کل بیمه سلامت استان آذربایجان شرقی موثر است Hy:
اخلاق حرفه ای مدیران بر مسئولیت اجتماعی اداره کل بیمه سلامت استان آذربایجان شرقی موثر نیست ۰ 0 11:
ضريب همبستكي بيرسون
سطع معناداري © طرفه (mn) 066
تعداد 00 26
ضریب هميستگي پیرسونٍ 0/۳99 a
سطح معناداري 9 طرفه (ora) 20060
اد 00 00
جنائجه در جدول بالا ملاحظه می گردد سطح معنی داری آزمون پیرسون ۰/۰۰۰ بوده و لین سطح از حداقل سملح
معنی داری ۰/۰۱ کوچکتر بوده و نیزبا توجه به ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شده که ۰/۶۹۴ می باشد و این مقدار از
مقدار بحرلئی پیرسون با درجه آزادی ۹٩ که ۰/۱۹۶ است. بزرگتر می باشد. لذا رابطه معنى دارى بين اخلاق حرفه اى مديران
با مسئولیت اجتماعی اداره کل بیمه سلامت استان آذربایجان شرقی وجود دارد.
0
صفحه 10:
۳۳۳ عو ۱
an واتسون. تمبیل جده
2 العاتدارة 2
aS ow,
aR
TARE TEAS ven رم
ميلكين | بجوم | ۲ f=
بت ات eee
SETA | RITA 7 aS
[verve | wren] aver [putas
AV Ho ره فرضیه
چنانچه در جدول بالا ملاحظه مى كردد سطح معنی داری آزمون مربوطه برابر ۰۰۰/۰ می باشد. می توان چنین
آزمون فوق با خطای ۱
ادعا نمود که سطح اطمینان ۰/۹۹معنی دار می باشد. پس فرض Ay تأييد و فرض .11
اد ممستگر سر اجرای
خطای مدل وجود ندارد و با توجه به ضریب تشخیص 12 که عبارت است از نسبت ت
رد مى گردد. آماره دوریین وانسون (۲/۲۱۷) در فاصله یین ۱/۵ تا ۲/۵ قرار دارد بناير
ات توضیح داده شده
توسط متفیر «به تغیرات کل ۰/۶۸۱ می باشد. صی توان بیان نمود که ۴۸ درصد تغییرات مسئولیت.
می گردد.
اجتماعی توسط تغییرات در اخلاق حرفه ای مدیران
صفحه 11:
تیه . بين أخلاق حرفه اى مديران با باسخكويى اداره كل بيمه سلامت استان آذربیجان شرقی رابطه ملبت يجود دارد.
حرفه ای مدیران با پاسخگویی اداره کل بیمه سلامت استا آ
يجان شرقى رابطه مثبت وجود دارد. رال
بین اخلاق حرفه ای مدیران با پاسخگویی اداره کل پیمه سلامت استان
یجان شرقی رابطه مثبت وجود ندارد. ۰ ول
eect [oie ot!
Av
۳۷۷ 1 ضریب همبستگی ۲ پیرسونٍ
shee (Sig) 43 bY اخلاق حرفه ای مطح معناداری
۳ ۹ تعداد
۱ ۷۷ ضریب همبستگی ۲ پیرسون
پاسخگوبی طع معناداری ۲ طرفه(و51) | واه
140 | 0 تعداد
چنانچه در جدول ملاحظه میگردد سطح معنیداری آزمون ۶ پیرسون۰۰۰/ ۰ بوده و اين سطح
از حداقل سطح معنیداری ۰/۰۵ کوچکتر بوده و نیز با توجه به ضریب همبستگی ۶ پیرسون
محاسبه شده که ۰۱۴۷۷میباشد لذا رابطه معنیداری بین اخلاق حرفه ای مدیران با پاسخگویی
اداره کل بیمه سلامت استان آذربایجان شرقی وجود دارد. میتوان بیان نمود که ۲۲/۷دره
پاسخگویی اداره کل بیمه سلامت استان آذربایجان شرقی, توسط تغییرات در
اخحلاق حرفه ای مدیران تبیین میگردد.
صفحه 12:
8
جايكاه اخلاق در دين اسلام
د ةا
صفحه 13:
پیامپراکرم (ص) (صلی النه علیه وآله وسلم) :
نما بُعِنْتَ لأَنَمُمْ مکارم الأخلآق
همانا من برای کامل کردن مکارم و ارزشهای
اخلاقی به پیامبری مبعوث شده ام
۱۳
صفحه 14:
از علل بسیار مهم و پرارزشی که در زیبایی باطن نقش
بسزایی دارد و در سالم سازی حالات و حرکات سهم قابل
توجهی را داراست ۰ حسن خلق است .
که پیامبر بزرگ اسلام از آن تعبیر به برگ درخت دين
کرده است .
صفحه 15:
آخلاق نیکو از حقایق عظیم است.
از هيج حکمی از احکام فقهی در قرآن مجید با وصف عظیم ياد نشده است .
در قرآن صوم عظیم » صلاة عظیم « جهاد عظیم و حج عظیم نیامده است ؛
ولی صفت عظیم همراه اخلاق ذکر شده است:
WI Ky) حُلّق عظيم ) و راستی که تو را خویی والاست .
(ول و كنت فَطًا غليظ القلب لانقضُوا من خؤلك ) .
و اكر بداخلاق و سنكدل و خالى از رأفت و رحمت و رفق و مدارا بودى »
هر آينه از ييرامونت يراكنده مى شدند
صفحه 16:
از رموز موفقیتحضرت رسول(ص) در دعوت و رسالتخویش, اخلاق نیکو و برخورد
شایسته و جذاب با مردم بود.
«حسنخلق» آن حضرت. امتیاز بارز آن مظهر رافت و رحمتبود. با همین «کسیر اعظم»
دلها را جذب میکرد. دشمنان را دوست میساخت. کینههارا به مهربانی مبدل
میکرد. الفت میآفرید و پیوند میداد. دلها را با دلهاءدستها را با دستها! و به همین
سبب مدال هوک لعلی علق عظیم» از خدایعظیم دریافت کرد.
* کلام نرم. رفتار شایسته. گفتار مدبانه و جاذبهدار تحمل فراوان وحلم و بردباری و
چهره گشاده و بشاش, از مظاهر و جلوههای «حسنخلق» است.
صفحه 17:
پیامبر اسلام (صلی الثه علیه ولله وسلم) که خود دارای حسن خلق بود وبه
شدت از بداخلاقی و مفاسد نفسی و زشتی حالات نفرت داشست » در
روایاتی در رابطه با اخلاق نیک و اخلانق زشت می فرماید :
« أوٌل ما يُوضَعٌ فی میزان العبد یوم للقيامة خسن حُلقه »
اول چیزی که روز قیامت در ترازوی عبد می نهند حسن خلق اوست.
صفحه 18:
تعریف اخلاق
GB 5 GE aor DE! مى باشد اين دو وازه در اصل به يك ريشه باز
می گردد .
خْلق به معنای هیات و شکل و صورتی است که انسان با چشم می بیتد .
ومخلّق به معنای قوا و سجایا و صفات درونی است که با چشم دل دیده
فى شود
در زبان انكليسى وازه جفا2) و بصم
ا
صفحه 19:
— در فرهنگ دهخدا اخلاق عبارت است از دانش بدخویی ونیک خویی ها.
- اخلاق بطور ساده و خلاصه شامل شناخت صحیح از ناصحیح و آتگاه انجام
صحیح و ترک ناصحیح است.(سلطانی ۳۱۳۸۳۲۰
- اخلاق عبارت است از یک سلسله خصلتها و سجایا وملکات اکتسابی که
بشر آن را بعنوان اصول اخلاقی می پذیرد.(مطهری»۱۳۶۷)
صفحه 20:
مروز در تعریف ple اخلاق تمام توجه به رفتار بایسته آدمیاست.
ژکس میگوید:
على اخلای » عیازت است از تحنیق در رفتار آدمی بذان گونه که
بایدباشد.
استاد مطهری میفرماید:
gle احلای عارت تا علم رت با عم حون باید ریت
ملاصدرا نیز در تعریف علم اخلاق به دو جهت:
آگاهی به خویها وتوجه به رفتار پسندیده. اشاره کرده است.
صفحه 21:
انواع اخلاق :
اق فطری و طبیعی :
صفات فطری » غرایز و اخساسات و استعدادهایی است که در طبیعت انسان آفریده شده و اختیار
و عمل در تحصيل آن هيجكونه دخالتى ندارد. مانند حس خداجوبى. كنجكاوى. عدالتخواهی و
حت كمال و...
۲- اخلاق اکتسابی و اختیاری :
صفات اکتسابی آن گونه صفاتی را گویند که در مقام عمل و اختیار به تدریج برای انسان حاصل
میشود جتانچه از ant! Glee ab be clin eles صفات اكتساى بد
خواهد هد در این مرحله ء صفات و ملکات خوب را فضایل و مكار الى ب نات لكا ا
یل احلای م نام
صفحه 22:
در ابتدا مفهوم اخلاق حرفه ای به معنای اخلاق کار و اخلاق مشاغل به
کارمیرفت .درحالیکه امروزتعاریف مختلفی ازاخلاق حرفه ای ارائه کرده اند.
اخلاق حرفه ای یکی از شعبه های جدید اخلاق است که می کوشد به مسائل
اخلاقی حرفه های گوناگون پاسخ داده وبرای آن اصولی خاص متصورشود .
اخلاق حرفه ای به مسائل و پرسشهای اخلافی و اصول و ارزشهای اخلافی
.یک نظام حرفه ای میهردازد
صفحه 23:
تعریف اخلاق حرفه ای :
اخلاق » یعنی رعایت اصول معنوی وارزشهانی که بررفتارشخص یا گروه حاکم است »
مبنی براینکه درست چیست و نادرست کدام است ؟ (دفت :497286:00 )
اخلاق حرفه ای مدیریت رفتار و کردار آدمی هنگام انجام یک حرفه است .
لقلاق حرف ای ر فان متداول دن بين اهل يك حر فهاست :
اخلاق حرفه اى رشته اى ازدانش اخلاق لست که روط شخلى را مطالعة فى كند .
اخلاق حرفه اى عبارت است ازمجموعه قوانين كه ازماهيت حرفه وشغل بدست مى آيد .
صفحه 24:
ویژگیهای افراد دارای اخلاق حرفه ای :
7 مسئولیت پذیری
برتری جوئی ورقابت طلبی
> صادق بودن
7 احترام به دیگران
7 عدالت وانصاف
7 همدردی با دیگران
وفاداری
Cele, واحترام نسبت به ارزشها وهنجارهای اجتماعی
صفحه 25:
چرا اخلاق؟
سازمان ها می توانند بر سود توام با مسئولیت اجتماعی تاکید کنند.
اخلاق فراتر از برتری رقابتی, موجب ایجاد برتری راهبردی می شود.
be i 3 ۰ ۲
راه برون رفت از ابزار انگاری در اخلاق تمایز هدف از فایده است.
Fae age 7 ۰ 1 =
مانبه دلیل سود آوریبه اخلاق روی نمی آوریم. بلکه اخلاق را صرفابه دلیل گرلیش و بصیرت
انسانی ارج مینهیم.
صفحه 26:
صفحه 27:
اخلاق حرفه ای و سطح انتظارات مردم ازآن ( سال
0 الی 2000 میلادی)
سطع انتظارات ازاخلاق حرفه لى |
مشكلات اخلاقى
اخلاق حرفه اى واقعى
سطح انتظار لزاخلاق حرفه اى
صفحه 28:
ِا ۳
“دانع رشد اخلاق حرؤه ,
حرفه ای
تن
صفحه 29:
: فقدان نگرش راهبردی به اخلاق حرفه ای
اخلاق حرفه ای درنگرش راهبردی . مسئولیت پذیری سازمان درقبال حقوق همه polis
محیطی اعم از داخلی و خارجی است که نقش راهبردی درموفقیت معطوف به آینده
سازمان دارد .
نكرش غير راهبردی ۰ تصوری ناقص . نارسا و حداقل گرایلنه از اخلاق حرفه ای است که
جامعیت را ان می ستاند ون رلبه سطح مسئولیت اخلاقی فرد درشغل پایین می آورد .
درلین صورت رویکرد منلبع انسانی به اخلاق حرفه ای جایگزین رویکرد راهبردی
می شود .
صفحه 30:
تحویلی نگری را بزرگترین بیماری شناختی دانسته لند که همه آحاد مردم و بویژه پژوهشگران
ومدیران به آن دچارمی شوند .
مثال : مهندسی که به سمت مدیرعامل یک شرکت برگزیده شده است براساس سابقه وعلاقه
درسی وتحصیلی خود , مثلابه فناوری تاکید می کند و بانگرش یک بعدی , تنها واحد های خاصی
ازسازمان را می بیند وبه آنها توجه می کند وازسایرواحدها غفلت می ورزد .
تحویلی نگری نگرش یک بعدی وتحهیل وتقلیلیک پدیده چند وجهی وچند ضلعیبه یک وجه یا
ضلح آن و تحویل یک شکل به جزئی از آن وتحویل یک پدیدار به مقطعی از تاریخ آن است .
مولانا درداستان معروف فیل و مردمان درتاریکی . بخوبی جزنگری وعاجزماندن ازشتاخ
ودرست فیل را به تصویرکشیده است .
کلی
صفحه 31:
روش شناسی علوم تجربی که خصلت گزینشی دارد وتنها بعدی از پدیدار را مورد نظرقرارمی دهد دررواج
تحویلی نگری دردوران مدرنیسم تثیر تام داشته است..
تخصص گرالی نیز مزید برعلت شد و به رواج تحویل نگری کمک کرد .
تحویلی نگری درسازمان باعث رشد سرطانی یک جنبه و یک ضلع ورکود دیگرجنبه ها واضلاع می شود .
از آنجا که تحویلی نگری ملنع دیدن جامع مشکلات می شود . مهارت تشخیص و حل مساله را دچار
الحراف می کند .
داشتن تفکر تحویلی نگری باعث تصمیم سازی و تصمیم گیری فیراخلاقی در حل مشکلات اخلاقی
سازمان میشود . تحویلی نگری اخلاقی حرفه ای و تحویل مسئولیت های اخلاقی به مسئولیت های
حرفه ای وشفلی ازمصادیق تحویلی نگری درسازمان است .همین دیدگاهباعث میشود که فرد مسئول
چنین بگوید : من مسئول امور اجتماعی و خیربه نیستم . من مسئول افزلیش سود هستم و پلید
مجمع گزارش دهم .
صفحه 32:
تحویل اخلاق حرفه ایبه مسنولیت های اخلاقی افراد درمشاغل نیزنوعی تحویلی
نگری است درحالی که اخلاق حرفه ای فراتروفراگیرترازاخلاق کاراست .ومرامنامه
اخلاقی رانباید تنهابه روابط عمومی ویامدیریت منابع انسانی سپرد .
دراین صورت ازاخلاق پزشکی جراخلاق پزشکان وپرستاران نمی ماند .
تحویل منشورچندوجهی اخلاق سازمان به چند کداخلاقی و چند شعار کلی
وغیرعملیلتی که به در و دیوار زده می شود نیزاز انواع تحویلی نگری درسازمان
صفحه 33:
تحویل اخلاق حرفه ای به مشتری مداری نیزنقصی است بزرگ .
زیرا تحویل منشور اخلاق سازمان به تنها یک ضلع آن است .
تحويل مسئولیتهای اخلاقی به مسئولیتهای حقوقی نیز نوع دیگر تحویلی نگری است .
oly درمان تحویلی نگری :
ترویج الگوهای میان رشته ای برای کشف و حل مسائل و افزلیش مهارت تفکر
علاوه برآن انتصاب استرا تژیست ها . و نه کسانی که نگرش عملیاتی دارند .
به سمت های راهبردی می تواند درکم رنگ شدن تفکر تحویلی نگری موثراست .
صفحه 34:
فرافکنی . نادیده گرفتن نقش خود وتاکید شدید برنقش عولمل محیطی است .
دلنش آموزی که وقتی نمره خوب می گیرد ی گوید خودم نمره خوب گرفتم
ووقتی نمره نامطلوب میگیرد عی گوید معلم به من نمرهبد داد دچارفرافکنی
شده است .
درلین حللت شخص یا سازمان . اخلاقی بودن خود را منوط و مشروطبه اخلاقی
بودن دیگران بادیگرسازمانها می کند .
مشتریان حتی اگرخود اخلاقی نباشند انتظاردارند که سازمان باآنها برخورد
اخلاقی داشته باشد .
صفحه 35:
مشتری مداری ابژارانگار و نه اصیل : |
مشتری مداری ابزار انگار یعنی نگاه کردن به مشتری به عنوان ابزار سود .
چنین نگاهی نوعی تحویلی نگری است که مشتری راتاسطح یک ابزار پایین
می آورد. با این نگرش اگر سودی درکار نباشد سازمان نیز خود را ملزم به
پایبندی به حقوق مشتری نمی داند .
درحالی که در مشتری مداری اصیل ۰ مشتری ازحقوق اصیل خود برخوردار
است که رعایت آنها درگرو سود و زیان شرکت نیست .
صفحه 36:
درتلقی ابزار انگارانه نسبت به مشتری . نگرش سیستمی وجود ندارد . زیراگاه توجه
به مشتری . به قیمت عدم توجه به کارکنان صورت می گیرد .
درحوزه اخلاق ٠ ناديده كرفتن حقوق كاركنان اثرمنفى خود را برعدم رعايت حقوق
مشتری ازسوی کارکنان خواهد داشت .
نصب شعار تکریم ارباب رجوع بردر و دیوارمشتری مداری حقیقی را به دنبال ندارد .
احترام و تکریم مشتری رفتاری است که احساس ارزشمندی را به او منتقل سازد
و دوری از رفتاری است که موچب توهین و تحقیر مشتری می شود .
رفتار چاپلوسانه و متظاهرانه و یا پذیرایی مشتری . احترام نیست .
صفحه 37:
هایی از مشتری مداری اصیل :
اعتماد به مشتری
obj نرساندن به او
سرعت درتحویل به موقع و بی عیب کالا و ارائه خدمات
قیمت پایین همراه با كيفيت بالا
حفظ حریم شخصی افراد و رازداری و امانت داری
تنوع کالا و خدمات
ارائه خدمات در همه مراحل قبل و بعد از فروش
صراحت و صداقت یعنی داشتن رفتار اخلاقی از نوع قاطعانه
معلوم نیست تقسیم بندی مشتریان به معمولی ؛ مهم و بسیار مهم )
صفحه 38:
فقدان انگیزش :
انگیزش و اخلاق همبستگی دارند . فقدان انگیزش مانع از ترویج
اخلاق درسازمان می شود .
توجه به تئوریهای انگیزش از جمله سلسله مراتب نیازهای مازلو.
نظریه ۱6 ولا مک گری گور . نظریه انگیزش - بهداشت هرزبرگ
قابل توجه و پررسی است .
صفحه 39:
= 1
نارضايتى شغلى :
رضایت شغلی . احساس ها و نگرش هایی است که هرکس به شغل خود دارد .
تلقی جدید از امنیت شغلی .ریشه آن را درون میداند نه ازمقررات وخط مشی
ها و رویه های قانونی
دراین صورت :
اگر روزآمد باشیم . اگریاد بگیریم و خوب عمل کنیم . اگر در تخصص وکارخود
اعتبارو ارزش بیابیم و اگر به امور شرکت یا سازمان آگاه باشیم و اگر برای ارائه
کاری با ارزش . کوششی مستمر داشته باشیم . برای خود امنیت شغلی
كرده ايم .
صفحه 40:
ضعف در تصمیم گیری باعث بروز رفتارغیراخلاقی در سازمان می شود .
3 اخلاقی به شش اصل وفادار است :
اعتماد - کرامت انسانی - مسئولیت پذیری = انصاف -
پای بندی به منش شهروندی و مراقبت و توجه نسبت به دیگران
تصمیم اخلاقی تصمیم عقلائی است چون تصمیم اخلاقی
(( مطلقا صحیح )) نیست زیرا درعمل ممکن نیست .
عقلائی بودن یعنی نسبی بودن و
صفحه 41:
پلاتکلیفی یا تعارضات اخلاقی :
. عمدهترنمون ند اخلاق حرفه ای درسزمن بلاکیفی الاقی است J
پیچیده ترین وضعیت بلاتکلیفی « تعارضات اخلاقی است . یعنی وضعیتی که فرد يا سازمان
پادوراهه ای مواچه می شود وراه سومی نمی یابد وهردوراه نیز غیراخلاقی اند .
بنابراين تعارض اخلاقى عبارت است از:
رفتارى كه انجام آن ازجهتى اخلاقا زشت وازجهتى ديكرنارواست . مثلا :
افشای راز زشت است اما اگر رازداری متضمن خیانت به وظيفه سازمانى باشد نيز نارواست .
بدین ترتیب اگرفرد راست بگوید و رازی راافشاکند .افشای راز خلاف قانون است . واگر
رازدارى كند بايد حقيقت را کتمان کند ؛کتمان حقیقت نیز عملی غیراخلاقی است «
صفحه 42:
تعارضات اخلاقی دوگونه است :
تعارضات دراصول DUI
تعارضات در مستوليت هاى اجتماع
تعارض در اصول اخلاقى مانند تعارض در اصل صداقت و رازدارى . حل غلط جنين تعارضى استفاده
از دروغ مصلحت آميز است که یکی از عوامل ترويج دروغكويى در فرهنگ سازمانی است .
أما تعارض اخلاقى درحرفه غالبا تعارض بين مسئوليت هاست .
مثلا: تعدیل نیروی انسانی با مسئولیت خانوادگی منافات دارد .
ما در بیشتر تعارضات اخلاقی دچار بن بست موهوم «یا» شده ایم این نگاه نیز نوعی
تحویلی نگری است . فکرمی کنیم غیر از دو راه » راه دیگری نداریم درحالی که مدیریت
» هنر چستجوی راه سوم در مواجهه با موضوع هست .
صفحه 43:
نظام های جامع واخلاقی :
فقدان نظام های جامع و اخلاقی در زمینه های مختلف نظیر جذب و استخدام ؛
پرداخت حقوق و مزایا و پاداش و تشویق انتصاب و ارتقا . اطلاع رسانی و.. از جمله
موانع رشد اخلاقی در سازمانهاست .
نظام مند کردن همه امور مانع رفتارهای سلیقه ای و وجود آیین نامه های پراکنده
میشود .
مدیری که می گوید هر امری را از من بپرسید تا بصورت موردی بگویم که چکارباید
بکنید اخلاقا حق پرسش چراچنین کردی ) را از زیردستان ندارد . اما مدیری که
می گوید براساس نظام چامع مربوط به حوزه عملیاتی خود اقدام کنید می تواند از
آنها بپرسد : چراچنین کردی ؟
صفحه 44:
موانع فیزیکی و روانی محیط کار:
دربسیاری ازموارد ۰ زمین سازمان همچون شوره زاری است که سنبل بر نمی آورد و
نمی توان انتظار بروز فکر و عمل اخلاقی را درآن داشت .
هنگامی که نور و سرما و ارگونومی صندلی و رایلله مثلا تحویل دار بلنک مناسب
نباشد . چگونه میتوان انتظار داشت که تقاضای شمار فراوان مشتریان را پاسخ دهد .
اعمال فشارهای رولنی از فشارهای فیزیکی تاثیر منفی بیشتری دارد تفییر سمت
مسئولین و تبعات ناشی از آن به دلیل خود محوری و نه برنامه محوری نمونه ای از
صفحه 45:
لقمه انگاری به چای امائت داری :
تلقی مدیر یا هریک ازکارکنان به آنچه در اختیار وست تاثیر ژرفی در رفتار اخلاقی
او دارد . امانت داری مثل مسئولیت پذیری است که سبب افزايش پیش بینی
رفتار فرد و سازمان میشود . و به اعتماد آفرینی می انجامد .
امانت داری یک الگوی رفتار اخلاقی است .
اعتماد مشتری به شرکت په معنای امانت سپردن حقوق مشتری نزد شرکت است .
گاهش گیفیت وعدم اطلاع رسانی به مشتری خیانت به امانت درکسب و کاراست
صفحه 46:
قانون ناظر به حقوق قراردادی است اما اخلای ناظر به حقوق طبیعی است . مانند
حق داشتن امنیت » آزادی و آگاهی
پس دایره اخلاق شمول بیشتری دارد . اخلاق » قانون غیر مدون است و قانون »
اخلاق مدون مثلا :
رانندگی از سمت راست قانونی و الزامی و قراردادی است اما اخلاقی نیست .
دروغ گفتن غیراخلاقی است و معمولا منع قانونی ندارد .
رفتار بد با ارباب رجوع غیراخلاقی است اما ظاهرا غیرقانونی نیست .
صفحه 47:
قانون با اخلاق حرفهای نسبت پیچیدهای دارد. غللب قانونها در واقع ابتدا
اخلاقیات بودهاند و به تدریج برای برخورداری از حمایت کیفری از اخلاق»
صورت قانون به خود گرفتهند. اخلاق روح قانون است و ضمانت اجرایی آن»
بدون قوانين و مقررات است. اماء اخلاق دامنهاى بسيار فراكيرتر از قانون دارد و
تعهدات اخلاقی در سطح ژرف تری از مناسبات حرفهای» مؤثر است. به همين
دلیل تحویل اخلاق حرفهای به مقررات و قانون آسیبزاست.
صفحه 48:
۲ ماتریس اخلاق /قنون
صفحه 49:
اخلاق از نظر جامعه شناسي
اخلاق از نظر جامعه شناسي يعني رعایت حقوق و انتظارات اجتماعي
از روي میل و اختیار» Gal انتظارات اجتماعي شامل تامین نیازها و
رعایت حقوق مردم مسي شود.
صفحه 50:
ارزش هاي اخلاقي و انتظارات اجتماعي
اخلاق و انتظارات اجتماعی در کلی ترین حالت خس ود شامل چیار ارزش زیر می شود:
۱ - صداقت و راستگویی
۲ - اتصاف و برابری
۳ - امانت داری
۲ - وفاداری و احساس مسئولیت اجتماعی.
صفحه 51:
رابطه اخلاق با هدایت و کنترل منابع انساني
اخلاق. این قدرت را برای فرد و یا در بعد یک سازمان فراهم می نماید که خود کنترل و خود بهبودگر باشد
و اين نظام آموزشى و تربیتی است که لین نوع وجدان را چه در فرد و چه در سازمان نهادینه می نماید.
a اف i ق ils} کار افزايش داده
استفاده از اخلاق (اخلاقی که ارزش افزوده ایجاد می نملید) قابلیت سازمانها را در کسب و کار افزایش داده و
هزینه های سازمان ورجامعه را کاهش می دهد. درزمیته متلیع انسانی سازمانها به لین باور دست يافته
اند که هدایت و کنترل منابع انسانی فقط از طریق روشها و دستورالعملها و آیین نامه مقدور نیست..
صفحه 52:
خود کنترلی و اخلاق :
تفاوت قانون و اخلاق دراین است که. قانون یک کنترل بیرونی است
و اخلاق یک کنترل درونی است .
در یک جامعه و سازمان با زير مجموعه نا بالغ از كنترل بسيار جزء به جزء و
هميشكى شروع مىشود و به تدريج کنترلهای جزئی به کنترلهای کلی .کنترل
هميشكى به كادكاه »كنترلهاى بيرونى به کنترلهای درونی » دیگر کنترلی جای
خود را به خودکنترلی میدهد.
اخلاق ابزاری برای خود کنترلی است .
قانون قبل از وضع باید ممیزی اخ
صفحه 53:
منشور اخلاقی سازمان
منشور اخلاقى از جمله ابزار هاى سازمان براى نيل به اهداف اخلاقى
صفحه 54:
ف رآیند تدوین منشور اخلاقی
ارزش های سازمان
ارزشهای ذینفعان
ارزشهای اختصاصی
سازمان
مسائل و معضلات جاری
سازمان
تصویب در بالاترين مرجع
تصمیم گیری سازمان
صفحه 55:
تعهدات اخلاقی مورد تاکید در منشور اخلاقی ۱
جلب رضایت ذینفعان
صفحه 56:
لا ۱
و i ek كت
اه 7 ۱93
5200200 e م
هد 9 بوي
که آن را به با مثقل میهند م
صفحه 57:
در حللی که پیامبر صلی الله علیه و آله درمیدان جنگ بود. عربیبه
محضر او رسيد و ركاب شترش را كرفت و كفت : يا رسول الله . عملی را
به من بياموز كه سبب رفتنم به يهشت گردد.
حضرت فرمود:
با مردم igh cpl رفتار کن که دوست داریبا تو آن گونه رفتار
کنند. و از رفتار با آنها که خوشایند تو نیست . بپرهیز.
صفحه 58:
ترا لو
قانون جاویدان:
استانداردهای اخلاقی در قالب یک قانون ابدی ارائه می شوند.
اين قانون لایتغیر این است: گر مارا دوست دارندهمانیز باید دیگران را دوست داشته باشیم*
این قانون تحت عنوان قانون طلایی (۶,ا(1360) (8)21/00020)) خلاصه مى شود:
با دیگران آن گونه رفتار کن که دوست داری دیگران با تورفتار کنند.
صفحه 59:
. با تو رفتار شود cole las)
پیتردراکر
صفحه 60:
sed date, *
* وفق و مدارا و رفتار ملایم
* مشورت
* انتقادپذیری
* قاطعیت
۰ عفوواغماضش
ویژگیهای رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
ویژگیهای رفتاری در ارتباطات رئیس با مرئوس
ویژگیهای سلیی:
* تکبر و ریاستطلبی
۰ استیداد
* دروغگوبی
۰ خشم و غصب
* بیتفاوتی
صفحه 61:
ویژگیهای رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
* ویژگیهای رفتاری در ارتباطات مرئوس با رئيس
* ویژگیهای ثبوتی: * ويؤكيها ۲
* رعایت سلسله مراتب * نافرمانی
٠ حيا ۶ تملق
* انتقاد و ييشنهاد
صفحه 62:
ویژگیهای رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
* ویژگیهای رفتاری ارتباطات کارکنان و کارمندان هم سطح با یکدیکر
۰ ویژگیهای ثیوتی: ۰ ونوگیهای سلبی:
* محبت و الفت ۶ نفاق
* اعتماد متقابل و حسن ظن به یکدیگر * عیبجویی
حرمت نگه داشتن »© حسد
* امر به معروف و نهی از منکر
* تعاون
تواصی
سبقت در خیرات
صفحه 63:
خدمت به مراجعان را نعمت تلقى كردن
امانت داری
رعایت حسن خلق
cule, انصاف
وفاى به عهد
خويشتندارى در برابر درشتى
رسيدكى و اولويت به امور ضعفا و محرومان
ويؤكىهاى رفتارى در ارتباطات از ديدكاه اسلام
* ويزكىهاى رفتارى در ارتباطات كاركنان با ارباب رجوع
تغافل از خطا
منت گذاشتن
تبلیغات دروغین
جمود و خشکی بر مقررات
صفحه 64:
PRODUCTIVITY AND ETHICS ۳
THE LEADERSHIP CHALLENGE
G39 a Bw
و اخلاقیات
6
صفحه 65:
0#
بسهرد وری - (لثر بسخشی+ کارلیی)
بسهوت ویی- (لنجام ک ارهاودیست-لنجام دیسک رها )
۱۳
صفحه 66:
Productivity, doing things right,
and ethics, doing right things .
بهره وری » انجام کارهای درست و
اخلاق انجام درست کارهاست .
a
صفحه 67:
نظر ون وارت ( 1۹۹۸ ) دو دیدگاه در مورد اخلاق وجود دارد.
۱- اخلاق مجموعه ای از قوانين» مقررات و فر آیندهاست ( سطح پایین )
۳- اخلاق یک نظام ارزشی فراگیر است ( سطح بالا )
در دیدگاه اول یعنی سطح پایین . فرض بر لین است که اگر افراد دور از
مشکلات باقی بمانند اخلاقی عمل می کنند.
با لین حال مدیرلنی که صرفا از قوانین و مقررات پیروی عی کنند درمعرض
خطر "بوروکراتبی روح" قرار دایند .این چنین مدیرلنی ممکن است کار آمد
باشند لما وقتی که خدمات عمومی بعنوان هدف نهلیی آنها تعریف شده باشد
به احتمال زیاد کار آمد نيستند.
صفحه 68:
در دیدگاه دوم یعنی « سطح بالا» فرض بر لین است که مردم آرزوی
"انجام کار درست "را دایند . حتی اگر سیستم ارزشییک سازمان
يا یک فرد با قوانین مطابقت نداشته باشد.
انجام چنین رفتاری ممکن استبه اعمال غیرقانینی و یا مشکوک
منجر شود. انجام عمل اخلاقی ممکن استبه بهره وری به دلیل
اولوبتهای متناقض صدمه بزند . شلید هیچ راه مناسب تری برای
اخلاقی با بهره ور بودن در حوزه عمومی وجود نداشته باشد.
صفحه 69:
صفحه 70:
صفحه 71:
ee eee ey” ۳۳۳ ااا
با رزوی توتیق وسلامتی
