صفحه 1:
اخلاق سازماني
بنیاد توانمندسازي منابع
انساني ایران
دکتر نسرین جزني
عضو هیأت علمي دانشگاه شهید
صفحه 2:
فقدان ضوابط اخلاق حرفهاي به عنوان رويدادي که هم
ساختار اخلاقي بخش عمومي و هم ساختار اخلاق بخش
خصوصي ed ID مي كند در صدر مباحث دانشگاهي.
تخصصي و حرفهاي قرار دارد. مسائل اخلاقي در طول
زمان از دیدگاه البیات و فلسفه موضوع بحث و جدل
.بسیار بوده است
صفحه 3:
فرل و فردریش (1994) معتقدند که هر مذهب داراي مفاهیم
اخلاقي مخصوصي است که نه تنیا به کسب و کار و دولت بلکه به
سیاست. خانواده و تمام جنبههاي SI نيز تعميم داده ميشود.
بوني و کورتز (1992) بر لین باورند که اخلاقیات در مدیریت همان
اصولي است که مدیران تصمیمات خود را بر آن مبنا اتخاذ ميکنند.
eve از نقشي که افراد در سازمان دارند.
صفحه 4:
اخلاق مفبوم پیچیدهای است که بر اساس سیستمهای اعتقادی و
باورهای فرد در هر فرهنک شکل میگیرد.
ريشه واثيه 1581651605 از کلمه یونان قدیم lise 4 Ethikos
“قدرت عادات و سنت” كرفته شده است )& Grace
«Cohen,1998
The authority of custom and"
Ethics and moral 45 گروهی از دانشمندان معتقدند
"tradition
مترادف یکدیگر هستند در حالی که برخی سعی در ارایه
تعاریف مختلفی از اخلاق بر آمدهاند.
صفحه 5:
تعاریف:
*اخلاق جمع خلق و از نظر لفوی به معنی خويهاست (دهخدا)
*اخلاق شامل شناخت صحیح از ناصحیح و آنگاه انجام صحیح و
ترک ناصحیح است.
* افلاطون اخلاق را هماهنگی کردار و گفتار میدلند و معتقد
است حکیم کسی است که کردار و گفتار او با هم منطبق
باشد.
صفحه 6:
#د کارت در رساله گفتار در روش دو نوع اخلاق را از
هم متملیز میکند: اول اخلاق نظری یا اخلاق جامع که
مبتنی بر اصول فلسفی است. دوم اخلاق موقت یا
عملی که مشتمل بر قواعد و دستورهای عملی است
که در زندگی جامعه معین و محدودی بهکار می آید.
*#باتومور معتقد است اخلاق مجموعههای موّثر
آارزشهایی است. که رفتار را نظم میبخشند.
صفحه 7:
* هلبز معتقد است که اخلاق رعلیت آن دسته از قواعدی است
که مطابق اراده حاکم باشد.
* جرمی بنتام و جام استوارت میل معتقدند قواعدی اخلاقی
است که نفع اکثریت را در بر داشته باشد.
* ولاستون معتقد است وقتی اخلاق یک غایت حقیقی است که
رفتار ما مطابق شرافت و امانت باشد.
* کلنت میگوید اخلاق یعنی دستورهایی صریح و قاطعی که
وجدان انسان به انسان الیام میکند.
صفحه 8:
* کولبر گ: همنولیی با قواعد و انتظارات اجتماعی براساس درک
فرد از قواعد جامعه و پذیرش اصول کلی که شالوده لین قواعد
و نه صرفاً بدان سبب که آنیا قواعد و انتظارات عرف جامعه
هستند.
* در دایرهالمعارف علوم اجتماعی آمده است:
آرمانهای اخلاقی ideals) ۲]0۲۵1)الگوها و معیارهای
سنجیده و پسندیده حاکم بر رفتار انسانی است که موجبات
همکاری. صلح و تداوم حیات جمعی را فراهم میکند.
صفحه 9:
* آگوست کنت میگوید: عقل جویای اتحاد و انسجام زندگی
فرد با زندگی جامعه است. پس اخلاق تن دسته از قواعد و
اصول رفتاری است که حافظ و تأمين كننده اين اتحاد باشد.
* دوركيم معتقد است در جبان تجربى من جز یک فاعل که واجد
يك واقعيت اخلاقى غنىتر و بيجيدمتر از واقعيت اخلاقى ما باشد
نمیشناسم و آن اجتماع است.
* پیاثیه معتقد است اخلاق مجموعه ای از قواعد است که جوهر
آن احترامی است که شخص نسبت به تن قواعد و برای آن
قواعد قائل است.
صفحه 10:
* فلاسفه. الیبیون و منتقدان اجتماعي: "اخلاق يعني شناخت صحیح
از ناصحیح ".
* ديجورج (1999): " تلاشي نظام یافته در جیت معنابخشي
به تجارب معنوي فردي و اجتماعي. از راه تعریف و تدوین
قوانيني که باید ناظر بر رفتار انسانها باشند.
* سالمون (1994) اخلاق را چنین تعریف مي كند:
اخلاق عبارت است از شناخت زندگي خوب و خوب زیستن در
شرايطي که ارزش زیستن براي آن را داشته باشد.
صفحه 11:
* استاد مطیری میگوید: ما در عین ايینکه قائل به
وجدان اخلاقی می شویم. می گوییم انسان بالفطره از
کار خوب لذت و از کار بد رنج میبرد. اگر پای خدا
و هدف داشتن خلقت در میان نباشد کار ما از پوچی
خارج نمیشود.
در کنار تعاریف فلسفی اخلاق, در علوم اجتماعی نیز
تعاریف مفبومی متفاوتی از اخلاق صورت گرفته که
صفحه 12:
در نبلیت تمام مطالعات نشان میدهند که ایجاد یک فرهنگ اخلاقی
به رهبران سازمان بستگی دارد به ویژه رهبرانی که برای مردم
خود احترام قایل هستند.
در 400 سال قبل از میلاد ارسطو اعتقاد داشت که وظیفه رهبران
خلق شرایطی است که تمام پیروان بتوانند تواناییهای خود را
پرورش دهند. او معتقد بود ذات بشر رشد و توسعه تواناییهای
ذلتی خود است و هر کسی که ملنع تن شود غیراخلاقی عمل کرده
است.
صفحه 13:
در قرون هجدهم و نوزدهم جمعي از فلاسفه همجون بنتيام و ميل
دید گاه ديگري را مطرح کردند که محور اصلي آن "خیر بیشتر براي
aor بیشتر " بود. بنتام و میل معتقد بودند چون آدمیان همواره در
جستجوي لذت و اجتناب از دردسر هستند. پس اخلاق خوب و عمل
درست. آن است که بیشترین لذت را براي بیشترین مردم بیافریند و
از درد آنان بکاهد.
صفحه 14:
اخلاق کار از دیدگاه افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. اما
عموماً اخلاق کار را شناخت درست از نادرست در محیط کار و
آنگاه انجام دادن درست و ترک نادرست ميدانند.
اخلاق کار به عنوان يکي از زمينههاي دلنش مدیریت از زمان
آغاز نيضت مسوّولیت اجتماعي در دهه 1960 رواج یافته است.
صفحه 15:
*اخلاق کسب و کار «ومنطا۳ 811512655) نيز از ديدكاه
افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. اما عموماً آن را
شناخت درست از نادرست در محيط كار و انجام درست
و ترك نادرست مىدانند.
صفحه 16:
برای سالیان دراز اقتصاددانان اعتقاد داشتند که میمترین
مسووّلیت هر سازمان کسب سود برای سپامدارانش است.
میلتن فریدمن از دانشگاه شیکاگو:
مسووّلیت اجتماعی هر سازمان سیامداران آن هستند.
"The business of business is business"
جیمز مکی 1۷61616 81065[ از موّسسه برو کینگزو:
لين عقیده پذیرفته شده است که مدیران تمام سازمانها. یک
مسووّلیت اجتماعی دارند که فراتر از کسب سود کلان و توجه
صرف به منافع سهامداران سازمان است.
صفحه 17:
از بعد اجتماعي, اخلاق به عنوان تنظیم کننده روابط میان انسانها.
.همواره از اهمیت بسياري بر خوردار بوده است
از بعد سازماني با اتکا به اصول اخلاقي. مدیران قادر ميشوند تا
تصمیم بگیرند که چه چيزي درست و چه چيزي نادرست است؛ چه
کسي در سازمان به راه درست ميرود و چه کسي راه نادرست را
ميپيماید. بنابرلین. مدیر و رهبردر انجام دادن وظلیف خود نظیر
تصمیم گيري. ارزشيابي. نظارت. تشویق و تنبیه بدون وجود یک
نظام اخلاقي در سازمان نميتواند با قاطعیت عمل کند.
صفحه 18:
اخلاق حرفهاي نیز ريشه در تعاریف و مفروضات تشکیلدهنده
اخلاق عام دارد. در اینجا نیز تمرکز بر سوالات فلسفي مشابيي
است و فعاليتهاي کسب و کار به عنوان بستري براي ایجاد امر
اخلاقي در نظر گرفته ميشوند. بنابراین در بحث از اخلاق
حرفهاي امر اخلاقي از منظر سازمان و کسبوکار به بحث
گذاشته ميشود.
صفحه 19:
مدیریت اخلاق در سازمان. شناسايي و اولويتبندي ارزشها براي
هدلیت رفتارها در سازمان است . سازمانها با ایجاد یک برنامه
مديريت اخلاق مي توانند اخلاقیات را در محیط کار مدیریت کرده
و در شرايط آشفته. عملكرد اخلاقي خود را حفظ كنند.
یک برنامه مدیریت اخلاق. سازمان را قادر میسازد تا اخلاق و
معنویت را در محیط کار مدیریت نماید.
صفحه 20:
دو پژوهشکر بنام در زمينة مسائل اخلاقي معتقدند که رفتار اخلاقي
مدیران از پنج عامل میم متاثر ميباشد:
1 وضعیت کسب و کار
2 ماهیت وظيفة محوله
3.همتايان كاري
4. شيوة رهبري
5. تجارب كذشته
محيط بيروني شركت و برداشت جامعه از سازمان. از ديكر
عوامل مهم اثر گذار بر رفتار اخلاقي مديران است.
(Stainer, A.I.and Stainer, L., 1993:884-92)
صفحه 21:
"مرکز مطالعات اخلاقي تجاري " دانشگاه بنتلي در ماساچوست. در
بررسي و پژوهشي که دربارة هزار شر کت مجله فورچون در سال
انجام داد. اعلام کرد که. حدود یك سوم پاسخ دهندکان پست
جديدي بانام "مسئول امور اخلاقي شر کت " در سازمانهاي خود
ایجاد کردهاند. نتایج تحقیق ديگري که از 4000 مدیر ارشدبه عمل
آمد گوياي آن بود که 90 درصد لین مدیران اعتقاد داشتند که "در
بلند مدت اصول خوب اخلاقي " همانا "تجارت و کسب و کار خوب "
است.
صفحه 22:
چرايي نیاز به مطالعة اخلاق
سقوط اخلاقیات در سطج جباني
سقوط اخلاقیلت در کشور
اشاره به آمارهلی بین المللی مرتبط با گسترش فسلد به عنوان یکی از
تظاهرات عینی عدم توجه به مدیریت اخلاق در سلزمانها
0 موسسه شفافیت بینالملل (شاخص ادراکی فساد اداری/لز 0 تا 10)
0 بانک جهلنی (6 شلخص مرتبط با حکومتداری خوب/ از 2- تا 2+)
صفحه 23:
Corruption Perceptions Index 2008
Count) Country | 2008 | surve:
ry ney! | CPL Y) Confidence range
territory s used
rank score
141 of
igo. | Cameron | 3 7 2.0-2.7
142 iran 2.3 4 1.9-2.5
143 نت 23 9 21-25
144 | موصعلا 23 5 1.9-2.8
Corruption Perceptions Index 2007
Count] Country | 2008 |g,
ry country! | CPI urveY | Confi dence range
territory s used
rank score
131 of
igo | Burundi | 5 7 2.0-3.0
132 |Honduras| 5 6 2.3-2.6
133 Iran 2.5 4 2.0-3.0
134_|_ Libya 2.5 4 2.1-2.6
135_|__Nepal 2.5 7 2.3-2.7
Philippine
a ae — Te = a aT
صفحه 24:
99
0.200
0.400
0.600
0.800
1.000
1.200
1.400
1.600
Voice and Accountabilityso1 I 95 y2isiulgsge0
يان
2005
2007
"2006
2005
2008
2008
‘2002
2000 ۰01
135
1998
1906
صفحه 25:
Government Effectivenesé..9S> suiusu il
1906 1998 1999 2000 ۰ 2007 2۳02 2003 2001 2005 2۳06 2007 ۰08
صفحه 26:
دما
هما
هما
هما
Political Stability & Absence of Violence/
Terrorism
ثبات سياسي و نبود خشونت و فعاليتهاي تروريستي
1305 1303 1090 2000 2001 2007 2005 2001 2005 2006 2007 ۰ 8
صفحه 27:
مقرراتتظارتبر کیفیتهاناهت0 Regulatory
1305 i908 1390 2000 2007 2007 2003 2001 2005 2005 2087 "۰.
صفحه 28:
2007
2006
Rule of Lawl, 85 gysilgaule,
2005
200
200
202
2001
“2000
1۳5
13
1۳06
صفحه 29:
Control of CorruptionsbusJ,iuS
1996 19981999 2000 2001 2002 ۰ 2003 ۰ 2004 ۰ 2005 2006 ۰ 2007 8
صفحه 30:
تفاوت در بخش خصوصي با دولتي؟
نبلید چنین تصور کرد که توجه به مقوله اخلاق . امري منحصر به
بخش دولتي بوده و در بخش خصوصي نيازي به آن نیست. توجه
به تصمیم گيري اخلاقي مطلوب در بخش خصوصي, به هیچ عنوان
بحث جديدي نیست. در تحقيقي از مجله فورچون در سال 1990
در میان 500 شرکت توليدي و 500 شرکت خدملتي, 94 درصد
از شر کتها اعلام نمودند که منشور اخلاقي مدون و مکتوب
دارند.
صفحه 31:
عملکرد اخلاقي خوب به عنوان عملکرد تجاري خوب تلقي
ميشود. موسسات خصوصي بیتر از واحدهاي دولتي به
توصيههاي اخلاقي گوش ميدهند. اهمیت این گفته در این
جاست که بخش خصوصي اهمیت اقدامات اخلاقي مناسب را از
دیدگاه تجاري درک ميکند و احتملاً در رفتارهاي اخلاقياش
بیتر از بخش دولتي است.
صفحه 32:
لزوم تدوین اخلاق اسلامي؟
آیا تفاوتي میان اخلاقیات از منظر ديد گاههاي مختلف وجود
دارد؟
در مطالعهاي توسط jouw (2006) مشخص شد که هرچند ممکن
است رويكردهاي اخلاقي مشتر کي در میان ملل مختلف وجود
داشته باشند. با این حال حتي در میان ملتهايي که مشتر کات
فرهنگي - ملي بسياري با یکدیگر دارند نیز. ميتوان تعارضاتي را
در خصوص دید گاهها نسبت به اخلاق مشاهده کرد.
صفحه 33:
برخي از پژوهشکران همچون هانت و همکاران (1996) علیرغم صحه
گذاشتن بر وجود تفاوتهاي فرهنگي و تاثیر گذاري لین تفاوتها بر رفتار
اخلاقي. معتقدند که ميتوان یک منشور اخلاقي جهانشمول را ارایه داد.
اخلاق حرفهاي را میتوان به عنوان بر آيندي از فرهنگ در نظر گرفت. چرا
که فر آیند تکامل فرهنگي در محیط کسب و کار قطعاً بر اینکه چه اقدامات
تجاري. تفکرات مديريتي و ... در بازار و محیط کسب و کار قابل قبول یا
غیرقلبل قبول ميباشند تاثیر ميگذارد. به عنوان مثال سينگاپکدي (1999)
در مطالعهاي بیان ميدارد که تفاوتها معناداري در رفتارهاي اخلاقي
كشورهاي مورد مطالعه مشاهده شده است زیرا فرهنگ یک کشور بر
تصمیمات اخلاقي افراد تأثير ميگذارد.
صفحه 34:
در نظامهاي پویا اخلاق کسب و کار تلبع زمان و فرهنگ است. از
آنجا که کار کنان منشاء تولید کیفیت. بيرهوري رضايتمندي
مشتریان و میمترین منبع مزيتهاي رقابتي هستند بنابرلین باید
بدخاطر داشت كه زندكي و شيوة مطلوب زندكي آنها متأثر از
عوامل محيط دروني و بيروني سازمان است.
فرهنگ سازماني از عوامل بسیار میم در شکل گيري اخلاق سازماني
است.
صفحه 35:
زمان و فرهنگ تنکاتنک با یکدیگر در ارتباط است.
استینر و بسياري دیگر از اندیشمندان اخلاق را در ارتباط با بپبرهوري
و کیفیت ميدانند (0995.
وینتن اخلاق اثربخشي سازمان را در ارتباط با 5175 ميداند (1998).
" Economy
" Efficiency
" Effectiveness
" Environment
" and Ethics
صفحه 36:
تانسند و گببارد (1997) معتقدند که نحوة عملکرد سازمانها و رعایت
اصول اخلاقي و توجه به مسوّوليتهاي اجتماعي خود به نحوه قابل توجبي
براي مشتریان در بازار میم ميباشد.
از آنجا که اخلاق کسب و کار و اخلاق سازماني تابعي از فرهنگ حاکم بر
سازمان است و فرهنگ در طول زمان متحول ميشود بنابراین ميتوان
كفت كه فرهتى بر اخلاق سازماني تأثير مي كذارد.
تحول فرهنكي (81:0111102) بهطور يقين بر محيط كسب و كار اثر كذار
است. بدين معني كه مشخص مي كند جه فعاليتهاي كسب وكار در بازار
و جامعه مورد يذيرش است و چه فعاليتهايي غیرقابل پذیرش:
صفحه 37:
مدل پوياي اخلاق کسب و کار
صفحه 38:
دیدگاه سازماني
غیر قابل قبول
ناساز گاري مثبت
هماهنگي
قابل قبول
هماهنگي
ناساز گار: ي منفي
قابل قبول
غیرقابل قبول
دیدگاه دیگران
صفحه 39:
این مدل psc Jha اصلي دارد:
1 زمان به لین موضوع اشاره دارد که با گذشت زمان. اخلاق کسب
و کار در بازار و در نتیجه در سازمان تفییر ميکند.
2 فرهنك به لين موضوع اشاره دارد که فرهنگ سبب تغییر اخلاق
کسب و کار ميشود.
صفحه 40:
3 دیدگاه سازمان در مقابل در مقابل دیدگاه دیگران اشاره به این
موضوع دارد که اخلاق کسب و کار يك پديدة پویا و مفبومي است.
4 متفیر قلبل قبول در مقلیل غیرقلیل قبول به این موضوع اشلره دارد
که اخلاق کسب و کلر پديدهاي پویا و مقبومي است. پديدهاي که
مورد قبول و اخلاقي است ممکن است با گذشت زمان و در فرهنگ
جاري زمان غير قلبل قبول باشد.
بليد توجه داشت كه لين 4 متغير دو به دو با يكديكر وابسته هستند.
يعني زملن و فرهنك دو متغير ديكر را تحت تأثير قرار ميدهند در
حللي که فرهنگ به زملن وابسته است.
صفحه 41:
نقش واحد منابع انساني در تحکیم اخلاق سازماني
كمك به كاركنان در استفاده از كدهاي رفتار در فرایند
تصمیم گيري است.
" ارائه رهنمودهاي لازم به کار کناني که سوّالاتي در مورد نحوه
رعایت اصول و رفتارهاي اخلاقي در سازمان دارند و يا با
چالشهاي اخلاقي مواجه ميشود.
" توضیح و تفسیر سياستهاي سازماني
7 دسترسي آسان به اطلاعات در مورد دستورالعملها و رويههاي
كاري
صفحه 42:
" ایجاد فضایی پر از اعتماد و ارتباطات شفاف و باز
" فراهم نمودن کانالهايي که کارکنان بدون تگراني و ترس
تخلفها را گزارش دهند.
7 منظور کردن تفاوتها (017615113) در کدهاي اخلاقي و
رفتاري سازمان
7 تدوین شايستگيها برمبناي ارزشهاي سازماني
7 ایجاد مدلهاي تصمیم گيري اخلاقي!