صفحه 1:
ee Ree Hed Pee aS Seren By
: سازمان 3
dl nll CO alte اك
يزوهشهاى ساختمانى ايران
علیرضا قنادان
فرشته عسگری
صفحه 2:
مدیریت دانش در سازمانها به دنبال چگونگی مدیریت منابع
دانشی مختلف به عنوان یکی از مهمترین منابع سازمانی در
با توجه به اهمیت ضبط و ارائه دانش. در مدیریت دانش
هدف ارأئه یک طرح برای تدوین نقشه دانش به منظور
پیاده سازی موثر مدیریت دانش در سازمانها است.
صفحه 3:
و تعاريف و جارجوبها
بررسی الگوها و
بهای ارائه شده
St ارائه الكوى ييشتهادى
2
اجراى الكوى
ما
las در
مطالعات کتابخانه ای
S استخراج منايع مورد نيان
صفحه 4:
۳" ۳ |
اپتر و
همکارانش
پاپ انز
تسا
Spb
تيع ديه نان اندع بنع مره ان ع
oe
رسای داد
شور کرد داد
امتلى درس سلج وله شن
.- سطح اول شامل مشخص كرهن فرايندهاى کلیدی >
eae
- سطع دوم شامل مشخص كردن دانش هلى ضمني كاركتان در ئراجرلى تقشن ها
- سح سوم bee EE ae EF
و کل نقشها و داش
- ۰ متخص کودن خروجی نایدا سیم هدر هی کید
سابل
تعبين ثولى منطقى تمام فماليتهاى لازم جهت رسينن به هدف
نبا باى اجام هر SAS
tile ني يراى اجام هر قعاليت
3
روشى براى انتقال
3
بروزه مديريت Gb
براى حمل و نقل
زبرزمينى لندن
ils aad ag
مطالعه موردی
ترسیم دانش
جايكاه ترسيم دانش در مديريت
۳
ole a lo ترسيم دانش را به عنوان روشى برلى انتقال دائش
كه يكى أز أبعاد مديريت دانش أسته برشمرده
زه عديريت دانش رأ در سه مرحله تعريف كرح
که ترسيم د انش أولين مرحله از بياده سازى سه
lays ماش
أو ضبط و ارائه دان موجود در تجربيات كاركنان و
ale را ساس هياده سازى مديريث دائش ميدائد
ترسیم le را برلى أراله متايع عاش موجود هر
لمان حياتى ميدائد و به توكى آساس مديريت
دانش ميدائد.
صفحه 5:
مراحل تکنیک کاربردی جهت تدوین نقشه دانش
: فرآیند ساخت یک نقشه دانش
تعریف دانش سازمانی
اد
*تحلیل مستندات
*تحلیل سیستم
*کارگاه های دانش
تهیه بروفایل دانش
ارتباطات دانش
اعتبار سنجی نقشه دانش
صفحه 6:
صفحه 7:
مطالعه موردی :
استخراج نقشه دانش در شرکت پژوهشهای ساختمانی ایران
#معرفی شرکت
#مراحل اجرایی
© ترسيم دانش
صفحه 8:
حصي 800
مدل فرآیندی شرکت مهندسین مشاور پژوهشهای ساختمانی ایران
صفحه 9:
زیرفرآیند طراحی و برآورد هزینه
ورودی فعالیتها خروجی
- گزارشات مطالعات اولیه | - فعالیتهای گروه های معماری, تاسیسات برق و | - گزارشات مطالعات اولیه
ن | مكانيك و.. برای طراحی. محاسبات و تهیه نقشه | - پایان زیر فرآیند پیشین
های اجرایی
- تایه و بزآوزد هزین
صفحه 10:
5
+ زیر فرآیند طراجی و برآورد هزینه
ee | ee
7
a
1
1
5
صفحه 11:
دانش تولید شده.
- طرح ها و نقشه های تهیه شده
(صريح)
ی
کارشناسان افزوده شده (شمنی)
تیم طراحی :
طراحی معماری را
اتجام ميدهد
دانش استفاده.
اجرای فعالیت:
- تبجربه و تخصص كارشنسان
(ضمتى)
- نقشه های موجود (صریح)
دانش پیش نیاز
-اكر كار مشلبه انجام شده باشه از
نقشه هاى موجيد استفاده ميشود
(صريح)
- تخصصس كارشناسان.در أنجام بروزه.
إهاى مشابه (ضمتى)
صفحه 12:
نویسنده
تاریخ تهیه
کلمات کلیدی
نوع
محل دسترسی
حق دسترسی
نمونه ای از پروفایل دانش
WaAre.12
Xe
۳
پروژه ۷۷ - نقشه های معماری-
صرح
بايكالى واحد طراحى- طبقة دوم
کنبه کارتان بخ طراحی
عنوان
نام واحد
آحرین ویرایش
درجه آهمیت (ز 71 1۵
کالب
بيش نياز
متخصص
توضیحات: نقحه مایی که در واحد طراحی معماری برای پروژه آنهیه شده اد
12
EG EE هاى بروزة هاي
"۷"
طراحی معماری
۳
تلق ها يه Shea dpa
تکمیلی
در صورت وجود پروته مشابه از
نقشه ها استفادهمیشود
آفای ۷ خانم 72
صفحه 13:
نمایش ارتباطات دانش
تجربيك كاركان و نتتعضين
تاسیسات مکفیگی در مور
eS wee
مستندات و طرحهای موجود | | اسناد وطرحهاى موجود ال طرحیا و شتههای مساری
ازكارعاى «مثل ييشين كزماى متايه ييشين هر موجود از کرهای امتهم
در مه تاسیسات بت
13
صفحه 14:
با سپاس از توجه شما
صفحه 15:
منابع
]۱ سمیدی کیا. علیاکبره "مجموعه مدیریت انش" موسه کید چاپ اول ۱۳۶۴
[2] Hope, Jeremy, and Robin Fraser. 1997. Beyond Budgeting... Breaking Through the
Barrier
to the Third Wave. Management Accounting.
[3] Peter A.C. Smith,’ Systemic Knowledge Management: Managing Organizational
Assets For Competitive Advantage’, Journal of Systemic Knowledge Management,
April, 1998
[4] Saint-Onge, H., How Knowledge Management Adds Critical Value To Distribution
Channel Management, Journal Of Systemic Knowledge Management, January, 1998,
e-journal at http://www free-press.com/journals/knowledge/
]۵ زهرهعباسی,مروری 7 ae ele سازى مديريت دائش فر سازمانها. كنفرائس مديريث دانش . ۱۳۸۶
[6] Davenport, T. and Prusak, L. (1998), Working Knowledge: How organizations manage
what they know?, Harvard Business School Press,.[2] Davenport, T. and Prusak
[7] Ackoff , R 1989, ‘From data top wisdom’ , journal of Applied Systems Analysis, vol.
16, pp. 3-9.
1996, ‘On learning and systems that facilitate it’ , Center for Quality of Management
Journal, vol. 5, no. 2, pp. 27-35
]8[ Jundvall, B & Johnson , B 1994, ‘The larning econimy’ , Journal of Industry studies,
vol. 1, pp. 23-42.
[9] Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company. New York,
Oxford: Oxford University Press.
1٠١] " مديريث كيفيث جامع در بخش عمومى" بهروز رياحى.جاب اول ٠ پییز ۰۱۳۸۱ مرکز تحققات اننشارات و آموزش
Hibbard, J. 1997. Knowing what we know. Information week, October 20. ]11[
Pettrash, G. 1996. Managing knowledge assets for value. Paper read at Knowledge-! ]12[
صفحه 16:
منابع
111 تشكيلات مديريت خرد از ديدكله سازمان . دكتر عباس اكبرى» ۱۳۸۷ انتشارات عم و انش
[14] Spel, P-H., Shadbolt, N., de Vries, W. Van Dam, PH. and O'Hara, K. (1999), “Knowledge
mapping for industrial purposes’, 12th Workshop on Knowledge Acquisition Modeling and
Management, Alberta, Canada, October.
[15] Grey, D. (1999), “Knowledge mapping: a practical overview”, SWS Journal, available at:
http://smithweaversmith.com/knowledg2.htm, March.
[16] Davenport, TH. and Prusak, L. (1998), Working Knowledge, Harvard Business School Press.
[17] R. Max Wideman Knowledge Mapping and the Price of Knowledge, AEW Services,
Vancouver,2004
[18] Bob Bater , NKOS Workshop: Mapping Knowledge Organisation Systems: User-centred
Strategies. ECDL2005, Vienna, 2005
[19] Knowledge Mapping as a technique to support knowledge translation, S Ebener, Bulletin of
the World Health Organization,2006
[20] Arjun Thomas , January 2009, accessed at littp://pmitips.net/knowledue-mapping/
[21] Suyeon Kim, Euiho Suh and Hyunseok Hwang, Building the knowledge map: an industrial
case study, JOURNAL OF KNOWLEDGE MANAGEMENT , VOL. 7 NO. 2 2003,
[22] Yusuf Akan, Cem ISIK, The International Conference on Economics and Administration,
Romania ICEA - FAA Bucharest, 14-15th November 2009
[23] http://ezinearticles.com/?Knowledge-Mapping&id=9077 accessed on 06/10/2009
[24] Charles Egbu, Knowledge Mapping and Bringing about Change for the Sustainable Urban
Environment, January 2006
[25] Junnarkar, B. (1997), “Leveraging collective intellect by building organizational
capabilities”, Expert Systems with Applications, Vol. 13 No. 1, pp. 29-40
[26] Speel, P-H., Shadbolt, N., de Vries, W. Van Dam, PH. and O'Hara, K. (1999), “Knowledge
mapping for industrial purposes’’, 12th Workshop on Knowledge Acquisition Modeling and م
ی سا Athertn Canais, October:
ارائه تکنیک کاربردی جهت تدوین نقشه دانش
ن:
در سازما
مطالعه موردی شرکت مهندسین مشاور
پژوهشهای ساختمانی ایران
علیرضا قنادان
فرشته عسگری
1
مقدمه
مديريت دانش در سازمانها به دنبال چگونگی مدیریت منابع
دانشی مختلف به عنوان يکي از مهمترين منابع سازماني در
عصر اخير میباشد.
دانش،
با توجه به اهمیت ضبط و ارائه دانش ،در مدیریت
هدف ارائه يک طرح برای تدوین نقشه دانش به منظور
پياده سازي موثر مديريت دانش در سازمانها است.
2
روش تحقیق
مطالعات کتابخانه ای
استخراج منابع مورد نیاز،
و تعاریف و چارچوبها
مشاوره با استاد
بررسی الگوها و
چارچوبهای ارائه شده
ارائه الگوی پیشنهادی
اجرای الگوی پیشنهادی
در سازمان نمونه
جایگاه ترسیم دانش در مديريت دانش
مدل تحقیق
محقق
اِبنر و
همکارانش
باب باتر
کیم و
همکارانش
دیپندرا
تاندوکار
4
عنوان
ترسیم دانش به عنوان فرایندی پنج مرحله ای شامل:
اندوختن داده
تدوین داده
ذخیره داده
فرآیندسازی داده
نمودار کردن داده
-
ترسیم دانش به عنوان
روشی برای انتقال
دانش
مدلی در سه سطح ارائه شده :
سطح اول شامل مشخص کردن فرایندهای کلیدی کسب و کار ،نقشها و دانشهای صریح نقشها میباشد
سطح دوم شامل مشخص کردن دانش های ضمنی کارکنان در اثر اجرای نقش ها سطح سوم شامل کد کردن دانش های ضمنی کارکنان و تهیه پروفایل دانشمیباشد.
پروژه مدیریت دانش
برای حمل و نقOل
زیرزمینی لندن
مدل شش مرحله ای شامل :
تعریف دانش سازمانی
تحليل نقشه
استخراج دانش
شکل دادن دانش
ارتباطات دانش
اعتبار نقشه دانش
ترسیم دانش خروجی فرایند چهار مرحله ای زیر معرفی شده
مشخص کردن خروجی تمام فرایندها و سهم آنها در فعالیتهای کلیدی
سازمان
تعیین توالی منطقی تمام فعالیتهای الزم جهت رسیدن به هدف
تعیین دانش مورد نیاز برای انجام هر فعالیت
تعین منابع انسانی مورد نیاز برای انجام هر فعالیت
-
تهیه نقشه دانش
مطالعه موردی
ترسیم دانش
جایگاه ترسیم دانش در مدیریت
دانش
ترسیم دانش را به عنوان روشی برای انتقال دانش
که یکی از ابعاد مدیریت دانش است ،برشمرده
است.
پروژه مدیریت دOانش را در سه مرحله تعریف کردOه
که ترسیم د انش اولین مرحله از پیاده سازی سه
مرحله ای مدیریت دانش است.
او ضبط و ارائه دانش موجود در تجربیات کارکنان و
سازمان را اساس پیاده سازی مدیریت دانش میداند.
ترسیم دانش را برای ارائه منابع دانش موجود Oدر
سازمان حیاتی میداند و به نوعی اساس مدیریت
دانش میداند.
مراحل تکنیک کاربردی جهت تدوین نقشه دانش
:فرآيند ساخت يک نقشه دانش
تعريف دانش سازماني
انجام تحلیل نقشه
مصاحبه
تحليل مستندات
تحليل سيستم
کارگاه هاي دانش
استخراج دانش
تهیه پروفایل دانش
ارتباطات دانش
اعتبار سنجي نقشه دانش
5
نقشه دانش
6
مطالعه موردی :
استخراج نقشه دانش در شرکت پژوهشهای ساختمانی ایران
معرفي شرکت
مراحل اجرايي
ترسيم دانش
7
مدل فرآيندي شرکت مهندسين مشاور پژوهشهاي ساختماني ايران
طراحی و برآورد
هزینه
8
زیرفرآیند طراحی و برآورد هزینه
ورودي
گزارشات مطالعات اوليه -پايان زير فرآيند پيشين
9
فعاليتها
خروجي
فعاليتهاي گروه هاي معماري ،تاسيسات برق و -گزارشات مطالعات اوليهمکانيک و ...براي طراحي ،محاسبات و تهيه نقشه -پايان زير فرآيند پيشين
هاي اجرايي
تهيه و برآورد هزينه تهيه و تنظيم اسناد مناقصه -برگزاري مناقصه
مدل فرایندی زیر فرایند طراحی و برآورد هزینه
-مدارک قرارداد
10
تخصص در ارزیابی پیمانکار مدارک تکمیل شده تجزیه بهاتوسط پیمانکار
موافقت نامه و شرایط عمومیوخصوصی پیمان
فرم پیشنهاد دهندگان بخشنامه ها و آیین نامه ها -فرم های ضمانت نامه
نقOشه هافهرست مقOادیر وبرآورد هزینه
-تجزیه بها
دانش استخراج شده بصورت طبقه بندی شده
دانش تولید شده :
طرح ها و نقشه های تهیه شده.(صریح)
تجربه ای که به تجربیاتکارشناسان افزوده شده( .ضمنی)
تیم طراحی ،
طراحی معماری را
انجام میدهد
دانش استفاده شده طول
اجرای فعالیت:
تجربه و تخصص کارشناسان(ضمنی)
-نقشه های موجود( Oصریح)
دانش پیش نیاز :
اگر کار مشابه انجام شده باشد ،ازنقشه های موجود استفاده میشود.
(صریح)
تخصص کارشناسان در انجام پروژههای مشابه (ضمنی)
نمونه ای از پروفایل دانش
شماره ترتیب
W.Arc.12
عنوان
نویسنده
خانم X
نام واحد
طرحهOا و نقشOه های پروژه های
W
طراحی معماری
تاریخ تهیه
4/5/87
آخرین ویرایش
…
کلمات کلیدی
پروژه – Wنقشه های معماری... -
درجه اهمیت (از 1تا )5
4
نوع
صریح
قالب
محل دسترسی
بایگانی واحد طراحی -طبقه دوم
پیش نیاز
حق دسترسی
کلیه کارکنان بخش طراحی
متخصص
نقشOه هOا بOه همراه مستندات
تکمیلی
در صOورت وجود پروژOه مشابه از
نقشه ها استفاده میشود.
آقای ،Yخانم Z
توضیحات :نقشه هایی که در واحد طراحی معماری برای پروژه Wتهیه شده اند.
12
نمایش ارتباطات دانش
13
با سپاس از توجه شما
14
منابع
1364 ، چاپ اول، موسسه کیا،" "مجموعه مدیریت دانش، علی اکبر، [ سعیدی کیا1]
[2] Hope, Jeremy, and Robin Fraser. 1997. Beyond Budgeting... Breaking Through the
Barrier
to the Third Wave. Management Accounting.
[3] Peter A.C. Smith,’ Systemic Knowledge Management: Managing Organizational
Assets For Competitive Advantage’, Journal of Systemic Knowledge Management,
April, 1998
[4] Saint-Onge, H., How Knowledge Management Adds Critical Value To Distribution
Channel Management, Journal Of Systemic Knowledge Management, January, 1998,
e-journal at http://www.free-press.com/journals/knowledge/
1386 ، کنفرانس مدیریت دانش، مروري بر مدلهاي پياده سازي مديريت دانش در سازمانها،[ زهره عباسی5]
[6] Davenport, T. and Prusak, L. (1998), Working Knowledge: How organizations manage
what they know?, Harvard Business School Press,.[2] Davenport, T. and Prusak
[7] Ackoff , R 1989, ‘From data top wisdom’ , journal of Applied Systems Analysis, vol.
16, pp. 3-9.
1996, ‘On learning and systems that facilitate it’ , Center for Quality of Management
Journal, vol. 5, no. 2, pp. 27-35
[8] Jundvall, B & Johnson , B 1994, ‘The larning econimy’ , Journal of Industry studies,
vol. 1, pp. 23-42.
[9] Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company. New York,
Oxford: Oxford University Press.
مرکز تحقیقات انتشارات و آموزش،1381 پاییز، چاپ اول، بهروز ریاحی،"[ " مدیریت کیفیت جامع در بخش عمومی10]
[11] Hibbard, J. 1997. Knowing what we know. Information week, October 20.
[12] Pettrash, G. 1996. Managing knowledge assets for value. Paper read at Knowledge-15
منابع
انتشارات علم و دانش،1387 ، دکتر عباس اکبری، [ تشکیالت مدیریت خرد از دیدگاه سازمان13]
[14] Speel, P.-H., Shadbolt, N., de Vries, W. Van Dam, P.H. and O’Hara, K. (1999), ‘‘Knowledge
mapping for industrial purposes’’, 12th Workshop on Knowledge Acquisition Modeling and
Management, Alberta, Canada, October.
[15] Grey, D. (1999), ‘‘Knowledge mapping: a practical overview’’, SWS Journal, available at:
http://smithweaversmith.com/knowledg2.htm, March.
[16] Davenport, T.H. and Prusak, L. (1998), Working Knowledge, Harvard Business School Press.
[17] R. Max Wideman,Knowledge Mapping and the Price of Knowledge, AEW Services,
Vancouver,2004
[18] Bob Bater , NKOS Workshop: Mapping Knowledge Organisation Systems: User-centred
Strategies. ECDL2005, Vienna, 2005
[19] Knowledge Mapping as a technique to support knowledge translation, S Ebener, Bulletin of
the World Health Organization,2006
[20] Arjun Thomas , January 2009, accessed at http://pmtips.net/knowledge-mapping/
[21] Suyeon Kim, Euiho Suh and Hyunseok Hwang, Building the knowledge map: an industrial
case study, JOURNAL OF KNOWLEDGE MANAGEMENT ,VOL. 7 NO. 2 2003,
[22] Yusuf Akan, Cem IŞIK, The International Conference on Economics and Administration,
Romania ICEA – FAA Bucharest, 14-15th November 2009
[23] http://ezinearticles.com/?Knowledge-Mapping&id=9077 accessed on 06/10/2009
[24] Charles Egbu, Knowledge Mapping and Bringing about Change for the Sustainable Urban
Environment, January 2006
[25] Junnarkar, B. (1997), ‘‘Leveraging collective intellect by building organizational
capabilities’’, Expert Systems with Applications, Vol. 13 No. 1, pp. 29-40
[26] Speel, P.-H., Shadbolt, N., de Vries, W. Van Dam, P.H. and O’Hara, K. (1999), ‘‘Knowledge
mapping for industrial purposes’’, 12th Workshop on Knowledge Acquisition Modeling and 16
Management, Alberta, Canada, October.