صفحه 1:
مدرس آموزش خانواده :صادق ملک
صفحه 2:
عالی ترین دستاورد بشری | رتبا b
تنها بودن <۱/عزلت :تنهایی کامل -سازنده -مسرت بخش
نوعی بی کسی دردآور -مرده وبوج/۲
دیوید رایزمن :هنگامی که فردی با خود ویا دیگران بشکلی زنده تماس ندارد
ممکنست تنهایی ,حتی درمیان جمعیت نیز رخ دهد
واژه تنهایی بخشی از اندوه موجود در آترا انتقال می دهد /طنین غم انگیزی آنرا احاطه کرده
oslo: alan گرانیزنسکین وآزایش خودرا بجایافزاد go اقب جسینخ
نقل مکان افراد ۳-روشهای نامناسب برقراری ارتباط بین فردی-۲
صفحه 3:
8 درصجراقرامی که جرکار خود: قتکسب مین قوراند: ققطز یک طلبل دارد*
* آنان قادر نیستند بخوبی با دیگران رابطه برقرار کنند
صفحه 4:
درأههان اختلال آمیز برقراری رابظه که معمولاادر فزهنگ ما بة گوذک آموزنش:ذآذه. می شوه
/ چگونه ظاهر بین باشیم /چگونه ظاهر سازی کنیم /چگونه پنهان کاری کنیم-۱ ۰
چگونه دیگراکل ماهرانه کنترل کنیم /چگونه درصورت لزوم به دیگران آسیب برسانیم *
صفحه 5:
صفحه 6:
۱۱۵۴۱۱۱۵۵۱۱۱ 1-149
: الف -صداقت
باز وصریح بودندرابراز احساساتنیازها و عقاید خود-
فرد بدونهیچ کم و کاستیهمانگونه که هستباشد -ظاهر و باطن
او یکیاست
فرد صادقدرارتباط با دیگرانمیتواند به طور طبیعیخودش ب اشد-
به طوریکه آنانب_تولنند اورا همانگونه که هستبشناسند
فرد باید جرانکند که خودشباشد تابتواند با دیگرانارتباط-
صفحه 7:
فرد غير صادق <افکار,.احساسات و انگیزه های واقعی خود را پنهان می کند
حالت دفاعی و پنهان کاری او دربرابر دیگران مانع خودآگاهی خود او میشود
خیلی زود آنچه دراو اصیل تروخودجوش تر بوده Ul چنان مدفون میشود که
حتی خود قادر به تشخیص آن نخواهد بود
صفحه 8:
ناتانیل هاوتورن داستان کوتاهی درباره مردی نوشته
است که نمی خواست خودش باشد
زمانی که اطرافیان اتاق را ترک می کنند مرد نیز
نايديد ميشود زيرا تمام هویت او به خاطر تلاش برای
wl بوده که خودرا آن گونه نشان دهد که دیگران توقع
دارند
صفحه 9:
: صداقت سه جزء دارد
آگاهی از خود-۱
پذیرش خود-۲
بیان خود-۲
صفحه 10:
: آگاهی از خود-۱
نوماس ناست ۰ کاتوریست مشهور قرن ٩۱,دریک مهمانی
, دوستانه شرکت کرده بود,ازهمه حاضرین طرحی کشید
وطرح ها برای شناسایی بین مهمانان گشت ,همه کاریکاتور
یگران را تشخیص دادند اما به سختی قادربودند کاریکاتور
صفحه 11:
: راه افزایش آگاهی از خود
زمانی که نداهای درونی نمایان می شوند به آنها گوش
: مثال
ممکن است کسی احساس تنهایی کند وبا روشن کردن
تلویزیون ,توجه خود را از این هشیاری ناخوشایند منحرف می کند
یا ممکن است بدلیل احساس we اهمیت بودن ,تبدیل به فردی معتاد
به کار شود
صفحه 12:
بايد بتوانیم راجع به تمامی احساسات خود احساس راحتی بیشتری کنیم تاخودرا
بيشتر دوست داشته داشته باشيم
بسيارواز افراد از خشم ويا تخيلاءتخود شرمنده اند ونمىخواهند تمامى
افکار و احساسانخودرا بپذیرند وفکر میکنند لینجنبه از وجودشازيد و كناه
cul oT
گاهیما خودرا 55 ظاهر فریبنده دیگرانم قایسه میکنیم و از مقایسه بسه-
وحشمرافتیم و درنتیجه میزانپذیرشخود درما کاهشمییابد
دوستیب | افرادپذیرنده ,گرلیشمذهبیتجریبه هایزندگیباعنافزلیش
صفحه 13:
فرد از درونی ترین احساسات خود آگاه است آها را می پذیرد درزمان مناسب وبه شکلی مسئولانه با
دیگران درمیان می گذارد
أفرد صاذق .درزمان احساس (محروميت /نكزائى/خجلت زدكى )مى توائد.بخش غمده اق :از آنجه راكه.حس
مى كند فاش سازد
بى يردكى كامل درتمامى احساسات خود,هميشه ,با همه ودر همه جا مناسب نیست
id pee Sis Lan lS ae ay Logs gle 38 میک ند آو | رایخود ظاهری میسازد که اوزانه شگلن
نادرستمعرفیکند
بلکه احساساتی که دائما تجربه می کند مسئولانه بیان میشوند
وقتیواقعیهستی ز میت ونوزشنب اشیمگر ب رای سانوکه درکن میکنن
صفحه 14:
ب-عشق بدون انحصار طلبی
:انواع عشق از نظریونانیان قدیم
فیلیا :مبین دوستی-۱
اروس:عشق محبت آمیز /بسیار کلی تر از عشق جنسی است-۲
/ آگاپی:عشق برادرانه/علاقه به خیر و خوشی افراد دیگر-۳
خواستن خود برای فداکاری درراه همسایه
عشق یک مرد به یک زن ,ممکن است به شكل اروس شروع شود با فيليا غنى
شده و با وفاداری آگاپی تعمیق و تثبیت می شود
صفحه 15:
مسلما دانش اموزی هست به معلم دوسش بدارد ابرحی مدیران از بعصی دارمندانشان
متنفرند /پدرو مادری درمراحل تحول کودک خود ,مراحلی هست که کودک خودرا دوست
ندارند
پس غالبا افراد کسانی را که معتقدند باید به آنها عشق بورزند دوست ندارند واين امر
مشکلات عمده ای را دربرقراری ارتباط موثر بین افراد ایجاد می کند
ادوست داشتن همسایه خود ,به معنای احساس علاقه به او نیست بلکه آرزوی خوبی برای او
داشتن است
شما واقعا خودرا چگونه دوست دارید؟
شما براى خودتان آرزوى خوبى مئ كنيذ ختى زماتى كه ممكن آستبه دلیلین از قوذ تقرنة
داشته باشيد هم اين آرزو را داريد
دوست داشتن خودتان .اساسا با اينكه فكر مى كنيد آدم خیلی خوبی هستید يا نه ,ارتباطی
صفحه 16:
افرادی هستند که من آنها را دوست ندارم ,رفتارشان برایم غیر قابل قبول است
پس هیچ دلیلی وجود ندارد که خودرا وادار سازم به آنان علاقمند شوم
اما می توانم بخواهم که بجای بدی به آنها خوبی کنم
پس من حتی می توانم به کسانی که دوستشان ندارم عشق بورزم
معمولا کسیکه ب یشاز همه بنه عشقمحتاج استدوستواشتی ریرف رد-
صداقت اینست که به احساسی که وجود ندارد تظاهر نکنیم سعی کنیم تازمانی
که نمی توانیم شخصی را دوست بداریم از او دوری کنیم چرا که ابراز علاقه
صفحه 17:
: عناصر اصلی عشة
پذیرش-۱
احترام-۲
صمیمیت (توجه مثبت/محبت )-۲
صفحه 18:
پذیرش(پذیرفته شدن ازسوی طرف مقابل) (عنصر اصلی عشق)-۱
داشتن بازخوردی بی طرفانه نسبت به شخص دیگر
شخص پذیرا :فضایی را ارائه می کند که با ارزیابی افکار .احساسات ورفتارهای دیگران آلوده نشده است
برای فرد دیگری که رفتارها و نگرشهای او با ارزشهای وی همخوانی ندارد یادرتضاد است ,فضایی بیطرف
ایجادمی کند
: فایده پذیرفته شدن از سوی طرف مقابل
به من کمک می کند تابدانم با وجود ضعفهایی که دارم بازهم ,همانطور که هستم مورد محبت واقع میشوم
پس پذیرش عشق به خود را تقویت می کند
صفحه 19:
هیچ کس بطور کامل پذیرا نیست ۲-برخی بيش از دیگران پذیرا هستند (بدلایل ژنتیکی و...)-۱
سطح پذیرش دائما درحال تغییر است (درحال استراحت مستعد پذیرا بودن است )-۳
وجود نورچشمی ها امری طبیعی است (عدم محبت یکسان به فرزند.دوست ,دانش آموز)-۴
می توان با کمک مهارتهایی پذیراتر شد-۵
پذیرش کاذب(تظاهر به پذیرش رفتار دیگران) برای روابط مضر است-۶
درحال نقش بازی کردن (نقش والدین خوب/معلم خوب /آدم خوب)
ممکن است بگویند از فرد دیگر ناراحت نیستند وازرابطه خود راضی اند اما ارتباط های
غیرکلامی آنان ,حقیقت را آشکار می کند نگاه چشمها تن صدا عدم پذیرش فرد را آنچنان بلند
فریاد می کند که بیان کلامی پذیرش ,نادیده گرفته میشود
پذیرشن:یمعنای تانیدتیسیب ذمنکن اسب من احساسات دیگزی را پذیرم اما رفتازش رد۷
نيسندم
صفحه 20:
به سراغ من اگر می آیید نرم وآهسته بیایید /مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من
محترم شمردن پنهانکاری دیگری,احترام گذاشتن به فردیت دیگری است
به زور وارد شدن به زندگی خصوصی وی ,تجاوز به حریم پنهانی اوست
عشق اصیل ,به خلوت (نقاط مخفی زندگی )فردمقابل تجاوز نکرده و بدون اجازه وبازور به خلوتگاه شخص
دیگر وارد نمی شود
: مواردعازمیلورود به زندگیخصوصیبیگران
رابطه بين والدین و فرزندان <والدین اغلب وسوسه میشوند که درزندگی فرزندانشان کنجکاوی کنندوبا-۱
سئوالات متعدد آنان را مورد بازپرسی قرار می دهند تا ببینند فرزندشان چه مى کنند
والدین مایلند دوره خودافشاسازی را که برای خردسالان عادیست طولانی تر شود
همه بچه ها ازنظر روان شناختی به ایجاد یک زندگی خصوصی نیاز دارند وبرخی مسائل را از والدین و
دیگران ,پنهان می کنند
رابطه زوج ها ۳- معلمین به زندگی خصوصی دانش آموزان ۴- مدیران به قلمرو خصوصی کارمندانشان-۲
صفحه 21:
:صمیمیت (ارتباط عاطفی گرم ومثبت /توجه مثبت/محبت )-۳
بذيرش و احترام .ممكن است همراه با محبت ويا عارق از آن باشذ
ممكن ابت :شخصى مرا بيذيزد جباً من به اجترام رقتاز كندإماهمه خصوصيات مرا دوست :تداشته stil
هرچه ما کسی را بپذیریم و احترام بگذاریم اوبيشتر خود واقعى اش را بروز مى دهد-١
هرجه محبت کمتر باشد یا اصلا نباشد. میشود درخواست پذیرش و احترام داشت-۲
هرچه دیگری را پیشتر دوست داشتمبلشیم وپیوند نزدیکتری داشته باشیم(مانند فرزندازن و شوهر) ۳
آنها کمتر پذیرا و مودب اند
وارزشهای خود را
انتقاد می کنند
صفحه 22:
ی موس 9فدان ا اس اققدان لاله و وه
/ هرگاه من بی تفاوت باشم ,درگیر نمی شوم/اهمیتی نمی دهم این مشکل خودته
وييام غير كلامى ام :توراه خودت را برو ,من هم راه خودم را می روم/من اذیت ترا نمی خواهم اما کمکی هم
/ نخواهم کرد
من به اينکه تو زیر بار مشکلات باشی یا شاد باشی اهمیتی نمی دهم
اين لطف را بكن و مرا به حال خود بگذار
Abs Bulga GIES خرات روا متروؤف lag Gaal درغير ابتصورت هذاربين فردى ما Jesse
بار اضافى شده وبا سوزاندن فيوزءبراى مدتى ازنظر بين فردى خاموش شود ودرنتيجه انرزى بين فردى ما
تحليل رفته ودرتمامى روابط خود از درخشش كمترى برخوردار شويم
: شكل هاى نامناسب بى تفاوتى
مردم كريزها :كناره كيرى از برخورد با مردم ۲-وظیفه گراها:فقط وظيفه خودرا درنظر دارند فقط زمانى-١
به تعامل با افراد می پردازند که اين امر به بيشبرد يكى از اهداف آنان کمک کند ۳-اجتناب ازتعامل درسطح
احساسى ,عليرغم اينكه وقت زيادى با مردمند
صفحه 23:
همدردی[ترحم /دلسوزی) :به معنی داشتن احساس برای فرد دیگر /درگیری بیش از اندازه در
احساس فرد دیگر/ولخرجی عاطفی
توموجود بیچاره ,به خاطر تو احساس خیلی بدی دارم
در مجلس عزادارى آنجنان تحت تاثير سوگ:دیگزان قرار می گیرند که فرد داقدیده «ناچار شده خودبه تسلى
دادن کسی که قرار بود اورا دلداری دهد ,بپردازد
همدردیی راید وطرف مضر است
حاکیاز نگرش:آه توموجود ب دبختاست
همدردعفرد دریافتننده را ضعیفمیکند-
فرد همدردیک ننده .شديدا در لحساسانقرق میشود /احساساتیشدنی عنوت جربه احساسانخود و بهره-
گیرعاز آنها بگونه اعنامناسب
درباره بانوان ثروتمند روس می نویسد:آنان برای تراژدی هایی که در سالن های تثاتر به نمایش درمی گریستند
TOLSTOY
صفحه 24:
ج)همدلی :به معنی هم احساسی با فرد دیگر
شخص همدل :می تواند درجلد فرد دیگر فرو رود و جهان را از دریچه چشم او ببیند
به نظر می رسد که امروز واقعاً ناراحتی /مثل اينکه واقعاً از این موضوع رنجیده ای
توان درک دیگری ,وبه همان شکل او خودش درک می کند
تجربه کردناحساسانطر فمقابل بدوناز دستدادنهوینخود-
ویاسخ دقیق به نیازهای او,بدون آلوده شدن به آنها
: شخصهمدل
رنج فرد دیگر را حس می کند :اما به واسطه آن ناتوان نمیشود
سردرگمی,خشم ,ترس عشق فرد دیگر را چنانکه گویی احساسات خوداوست حس می کند
همدلیهمانند سازعت زدیکب | شخصیگر استاما (گر لینهمانند سا هزیادتر از حد للم باشد دیگرهمدلیبه شمار-
نمیرود
همدلی_وعیدررگیری_یطرفانه با دنیاعاحساسیف رد دیگر است
صفحه 25:
نمونه هایی از همدلی
دوقرن پیش ,جان وولمن,باپای برهنه ازبالتیموربه فیلادلفیا ,رفت
اواین کار را کرد تاکمی از درد برده های سیاه پوست را که مجبور بودند با پای برهنه ,مسافت های طولانی را
طی کنند ,احساس کند
با قرار دادن خود به جای بردگان ,اوبهتر می توانست درک کند که بردگی ,چه مفهومی داشته است او همدلی
داشت
مدیر یک کارخانه فولاد در کلیولند,از پست خود کناره گیری کرد ودر شهر دیگری ,به عنوان کارگر روزمزد
تقاضای کار کرد برخی دوستان او اين رفتار را عجیب و غریب تلقی می کردند اما در حقیقت ,او پس از آنکه
دوشادوش کارگران کار کرد وزندگی آنان را تاجایی که می شد تجربه کرد ,دیدگاه کاملا متفاوتی نسبت به
مشکلات کارگران پیدا کرد تا آنجا که توانست به زنجیره روابط کارگران وارد شود و به دلیل توانایی درک
وضعیت اسفناک آنان ,دراين زمینه به صاحب نظر معتبری تبدیل شود
صفحه 26:
اجزای همدلی : (دارای ۳جزء )
درعین درک دقیق وحساسی از احساسات فرد دیگر,خودرا از شخص مقابل بطور خاص حفظ می کند -۱
درک موقعیتی که به پدیدار شدن آن احساسات کمک کرده است يا موجب برانگیختگی آنها شده است-۲
باید بتولنم: ۱-او ودنیایاورا چناندرککنم که گوییدر درونآنهستم-
چنان ببینم که گویی با چشمان او نگاه می کنم
باید ببینم که دنیا در چشم او چگونه است واو خودرا چگونه می بیند
دردنیای اووبا او باشم ,به درون دنیای او قدم بگذارم تا حس کنم زندگی او چگونه است-۲
فرد همدل بشکلی با طرف مقابل ارتباط برقرار می کند که او احساس کند پذیرفته ودرک شده Frogs) cowl
انتقال درک همدلانه اهمیت بسیاری دارد)
به طرف مقابل کمک کند تا اوتشخیص دهد که فرد همدل قادرست او و موقعیتش را مانند خودش درک کند
صفحه 27:
مهارتهای لازم برای ایجاد روابط بين
: فردی رضایت بخش
مهارتهای گوش کردن-۱
مهارتهای ابراز وجود-۲
مهارتهای رفع تعارض-۳
مهارتهای خل مشکل اشتراکی-۴