ارتباط روابط عمومی ها با رسانه ها
اسلاید 1: ارتباط روابط عمومی ها با رسانه هادکتر نصراللهی akbar.nasrollahi@yahoo.com akbar.nasrollahi@gmail.com دانشگاه پيام نور- 6مرداد 88
اسلاید 2: 1) تعاریف روابط عمومی2) ضرورت ارتباط دوسویه روابط عمومی ها و رسانه ها بویژه رادیو و تلویزیون3) نگرش ها در مورد تعامل روابط عمومي ها و رسانه ها4)آسیب شناسی تعامل روابط عمومی با رسانه5) مروری بر سازمان (تشکیلات) تحریریه ها در رسانه ها فرایند تهیه و انتشار خبر در روابط عمومی ها6) مدیریت خبر رادیو و تلویزیون وفرایند تهیه و انتشار خبر7) بررسي مقايسه اي توليد و انتشار اخبار در روابط عمومي ها و رسانه های دیگر8) مراحل خبر (شناخت خبر، جمع آوری و انتشار اخبار)9) مفاهیم ارتباط و عناصر آن سرفصل ها :
اسلاید 3: 1) تعریف روابط عمومیدر سال 1976، ركس هارلو Harlow با جمع آوري 427 تعريف از روابط عمومي به اين نتيجه رسيد كه: روابط عمومي كاركردي مديريتي است كه به ايجاد و حفظ راههاي ارتباط، درك، پذيرش و همكاري متقابل بين سازمان و مخاطبان مي پردازد. روابط عمومي، مديريت مشكلات و بحران هاست و به مديريت سازمان كمك مي كند تا با داشتن اطلاعات لازم به مخاطبان پاسخ دهد. روابط عمومي همچون سيستمي هشدار دهنده به پيش بيني چالش هاي آتي پرداخته و با تحقيق و بكارگيري ابزارهاي ارتباطي مناسب، مديريت را در انجام تغييرات لازم، به شكلي كاراتر ياري مي دهد.
اسلاید 4: 1) تعاریفتعريف انجمن روابط عمومي انگلستان از روابط عمومي: روابط عمومي، تلاش پيگير و برنامه ريزي شده براي ايجاد و نگهداري تفاهم بين سازمان و مخاطبان آن است. تعريف کلی و ساده «روابط عمومي» : روابط عمومي، بخشی از هر سازمان است که تلاش می کند به روش های مختلف با جامعه مخاطبان سازمان خود ارتباط و تعامل مثبت ایجاد کند.
اسلاید 5: بدون تردید! اساسي ترين نهادي كه روابط عمومي ها براي ايجاد، حفظ و تداوم ارتباط خود با مخاطبان سازمان مطبوعشان به آن نیاز دارند، رسانه ها هستند. پس:یکی از وظایف اصلی روابط عمومی ها، ارتباط با رسانه ها است.2) ضرورت ارتباط دوسویه روابط عمومی ها و رسانه ها
اسلاید 6: معروف است كه روابط عمومي ها، چشم سازمان هستند براي بهتر ديدن، گوش سازمان هستند براي بهتر شنيدن و زبان سازمان هستند براي بهتر سخن گفتن. از طرف ديگر رسانه ها را نيز می توان بهترين و گوياترين وسيله برای انتقال پیام(که از نظر روابط عمومی ها همان توفيقات سازمان است)، به جامعه دانست که می توانند سازمان را از طريق درج خبر، گزارش، يادداشت، مقاله و انتشار عكس، فیلم، طرح و كاريكاتور معرفي مي كنند. چرا رسانه ها برای روابط عمومی ها اهمیت دارند؟
اسلاید 7: رسانه ها براي انتشار جديدترين اخبار خود نيازمند در مورد سازمان ها به روابط عمومي ها احتیاج دارند و روابط عمومی ها نیز برای تبلیغ سازمان خود به رسانه نیاز دارنددر حقیقت نیاز این دو ؛دو طرفه است اما این نیاز برای روابط عمومی ها بیشتر است چون رسانه ندارند
اسلاید 8: این هنر روابط عمومی است کهبه اندازه قابلیت و توان رسانه ها از آنها به نفع سازمان خود بهره ببرد.
اسلاید 9: 3) دو نگرش در مورد تعامل روابط عمومي ها و رسانه ها نگرش اول: معتقد است هدف روابط عمومي ها علي الاصول حفظ منافع سازمان ذيربط و موفق و كارآمدنشان دادن آن، سرپوش گذاشتن بر ضعف ها و سوء مديريتها، فسادها و به طور كلي «اخبار منفي» سازمان است؛ بنابراين روابط عمومي از توسل به شيوه هاي مختلف براي پنهان كاري اخبار ناگوار و جلوگيري از دستيابي رسانه ها به اطلاعات واقعي و شكل گيري انتقاد عليه سازمان متبوع، ابايي ندارد. بر اساس اين نگرش روابط عمومي ها هنگام انعکاس اخبار منفي، در نقطه مقابل رسانه ها قرار مي گيرند.
اسلاید 10: نگرش دوم: اين نگرش روابط عمومي و رسانه ها را دو شاخه از درخت تنومند ارتباطات مي داند كه به جاي رقابت و ستيز، در خدمت همدیگر و مكمل يكديگرند. بر اساس اين نگرش اين دو نهاد، نيازها و منافعي دارند كه ارتباط آنها با هم ميتواند برطرف كننده اين نيازها و منافع باشد.
اسلاید 11: اهداف و منافع متقابل روابط عمومی ها و رسانه ها در نگرش دوم: الف) روابط عمومی ها به زمان و فضاي (مكان) رايگان در رسانه ها دست می یابند:- انتشار اخبار روابط عمومي ها به صورت رايگان صورت مي پذيرد. - انتشار اطلاعات به صورت خبر، مصاحبه، گزارش و ... براي روابط عمومي ها در مقايسه با انتشار اطلاعات به صورت آگهي اثرات بسيار بيشتري بر مخاطبان خواهد گذاشت. ب) رسانه هاي جمعي ويژگي هايي دارند كه استفاده از آنها به وسيله روابط عموميها براي اطلاع رساني و برقراري ارتباط با افكار عمومي و دريافت بازخوردها در قبال عملكرد سازمان، يكي از مفيدترين، با صرفه ترين، سريعترين و مستمرترين شيوههاي برقراري ارتباط متقابل ميان سازمان با مردم شناخته شود.اين ويژگي ها عبارتند از: سرعت انتشار نظم انتشارگستردگي حوزه انتشار تداوم انتشار فراگيري و پوشش مخاطبان متنوع دستيابي به قضاوت و داوري مخاطبان انبوه آساني دسترسي و هزينه ناچيز
اسلاید 12: آسیب شناسی عملکرد روابط عمومی هاارتباط با رسانه ها غلبه نگاه اداری و کندی در کار ضعف تخصصی
اسلاید 13: ارتباط نا صحیح با رسانه ها کم اطلاعی از ذات کار رسانه هاعدم تفکیک و تشخیص تفاوت هااطلاعات ناکافی از سازمان رسانه ها
اسلاید 14: آسیب شناسی عملکرد روابط عمومی هاارتباط با رسانه ها غلبه نگاه اداری و کندی در کار ضعف تخصصی
اسلاید 15: آسیب شناسی عملکرد روابط عمومیرسانهشناخت ناکافی از مرحله سومضعف اطلاعاتی از مخاطبانو....ضعف تخصصیشناخت ناکافی از مرحله دومشناخت ناکافی از مرحله اول خبرسوژه یابی ضعیف
اسلاید 16: 4)بررسي مقايسه اي توليد و انتشار اخبار در روابط عمومي ها و رسانه های دیگر:1- روابط عمومي ها معمولاً محدوديت فضا ندارند و اخبار خود را در حجم هاي بالا از طريق رسانه هاي «اختصاصي»(بولتن ها و.. داخلی ) در اختيار خود منتشر مي كنند و در زمان ارسال اين اخبار براي رسانه ها معمولاً به اشتباه به همان صورت بلند ارسال مي كنند. در صورتي كه هر يك از رسانه ها (رادیو و.....) فضا و زمان محدودي دارند و با توجه به سياستها و عوامل درون سازماني و برون سازماني اخبار را انتخاب كرده و استفاده مي كنند. 2- روابط عمومي ها بيشتر به دنبال انتشار اخبار مثبت از سازمان خود هستند؛ در صورتي كه رسانه ها و خبرنگاران آنها ضمن اينكه به دنبال همه اخبار هستند، در اغلب موارد در پي اخباري هستند كه ممكن است خيلي خوشايند روابط عمومي ها نباشد مي توان گفت مقوله «دروازه باني اخبار» هم در روابط عمومي ها انجام ميشود و هم در رسانه ها. روابط عمومي ها اجازه انتشار به اخبار منفي سازمان نمي دهند و رسانه ها به خبرهاي كم ارزش تر و تشريفاتي اجازه انتشار نمي دهند. 3- از حيث مخاطب: روابط عمومي ها مخاطبان اختصاصي تر و محدودتري دارند در صورتي كه در رسانه هاي جمعي(و نه اختصاصي) مخاطبان عام هستند و سعي دارند طوري عمل كنند كه همه اقشار مخاطبشان را جذب كنند معمولآً روابط عمومي ها متناسب با مخاطبان خود پيام ها(اخبار) را تهيه و توليد مي كنند و حتي متناسب با آنان نيز منتشر مي كنند
اسلاید 17: ادامه ؛بررسي مقايسه اي توليد و انتشار اخبار در روابط عمومي ها و رسانه های دیگر:4- محدوده عمل در روابط عمومي ها محدود است و شامل اخبار و اطلاعات آن سازمان مي شود در صورتي كه در رسانه هاي جمعي تمامي موضوعات فرهنگي، سياسي، اجتماعي، اقتصادي و ... قابل استفاده هستند. 5- ارزش هاي خبري ممكن است در رسانه هاي مختلف با هم فرق كند (بسته به سياستها و عوامل درون و برون سازماني). براي مثال در روابط عمومي ها معمولاً ارزش خبري شهرت (رئيس سازمان) اهميت مي يابد در صورتي كه در رسانه ها معمولاً از تمامي ارزش هاي خبري استفاده مي شود.
اسلاید 18: 5) روش های معمول برقراری ارتباط بین روابط عمومی ها و مطبوعات1- تهیه و تنظیم اخبار و بیانیه های مطبوعاتی و ارسال آنها به مطبوعات و یا سایر رسانه های جمعی 2- ترتیب دادن نشستها و مصاحبه های مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی3- پاسخگویی به سئوالات و مراجعات خبرنگاران و ارایه اطلاعات مورد نیاز به آنها و ترتیب دادن مصاحبه های اختصاصی4- تهیه جوابیه برای رسانه ها در قالب « توضیح»، « تکذیب» و یا « تصحیح » 5- تولید اخبار ابتکاری
اسلاید 19: 6)فرایند تهیه و انتشار خبر در روابط عمومی ها كار خبرپراکنی و معرفی فعالیت ها از طریق روابط عمومی ها، معمولا با هدف معرفي مجموعه و در نهايت كسب اعتبار علمي، سیاسی، اجتماعي و... در جامعه صورت گرفته و مي گيرد.1)جمع آوري و تهيه اطلاعات2) آمادهسازي 3) تأييد اطلاعات4) بهرهبرداري از اطلاعات به صورت خبر5) مستند سازي اطلاعات و اخبار منتشر شده
اسلاید 20: انعقاد قراردادها و تفاهم نامه هاانجام فعاليت بر اساس تفاهم نامه هاشروع پروژه هااتمام پروژه هاتهيه دانش فني و دست يابي به فناوريي خاصبازديدها برگزاري سمينارها (ارائه خبر قبل و بعد از برگزاري)شركت اعضا در سمينارها و همايشهاي ملي و بين المللي (ارائه خبر قبل از شركت در سمينار)برگزاري سخنراني هاي علمي (ارائه خبر قبل و بعد از برگزاري)انتصابهابرگزاري دوره هاي آموزشي مختلف (ارائه خبر قبل و بعد از برگزاري)شركت اعضا در دوره هاي آموزشيخريد و راه اندازي تجهيزاتدريافت تقديرنامه ها و نامه هاي تقدير و تشكرشركت در نمايشگاههاي ملي و بين الملليارائه مقاله توسط اعضا در سمينارها و همايشها، نشريات تخصصي و پذيرش آن به منظور ارائه و چاپچند مصداق که در یک سازمان تحقیقاتی امکان خبر شدن دارند:
اسلاید 21: - سایت خبری سازمان- نشریه داخلی سازمان- خبرگزاری ها و سایت های خبری اینترنتی- روزنامه ها و رسانه های مکتوب(عمومی و تخصصی)- رادیو و تلویزیونو...روابط عمومی ها از طریق رسانه های زیر اخبار سازمان خود را منتشر می کنند بنابر این شناخت بخش ها ،افراد موثر و ارتباط با آنها ضروری است:
اسلاید 22: سازمان تحریریه ها در رسانه ها به طور کلی ۱. سردبیر یا شورای سردبیری۲. معاون سردبیر۳. دبیر سرویس ۴. سرویسهای مختلف:سیاسی، اقتصادی، خارجی، اجتماعی، حوادث، شهرستانها و...5. دبیر فنی۶. ویراستاری یا هیات ویراستاران ۷.ارشیو عکس وخبر۸. اتاق خبر۹. کتابخانه
اسلاید 23: واحد مرکزی خبرخبرنگاران تهران ( اخبار داخلی )خبرنگاران شهرستان هاخبرنگاران دفاتر خارج از کشورخبرنگاران اعزامی به خارجمونیتورینگاینترنتمترجمانضبط تلفنیتولیدات پخشخبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شبکه خبرخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری فارسخبرگزاری مهر خبرگزاری ایلناو....منابع داخلی تامین کنند اخبار صدا و سیما:الف) تولید
اسلاید 24: منابع پخش اخبار صدا و سیما:الف) پخش3- پخش اخبار شبکه خبربخش بامدادیبخش نیمروزیبخش عصرگاهیبخش شامگاهیو.......................1- اداره کل پخش اخبار رادیورادیو پیامرادیو جوانرادیو استانرادیو سراسریرادیو قرانرادیو فرهنگ2- اداره کل پخش اخبار سیماشبکه اول سیماشبکه دوم سیماشبکه سوم سیماشبکه چهارم سیماشبکه پنجم سیما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.