پاورپوینت ارزشیابی از یادگیری

محمد علی

29 صفحه
464 بازدید
09 مرداد 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
اگر بخواهیم برنامه ارزشیابی و اندازه گیری موثر و مفیدی داشته باشیم,باید اهداف آموزشی خود را در هر موقعیت تعریف و تعیین در این جا تعیین وتعریف هدف های آموزشی را مورد بررسی قرار

صفحه 4:
اگر بپرسیم:«هدف از آموزش واحد يا درس ویژه ای چیست؟» اعتمالا بسیاری از معلمان خواهند گفت:«کمک به گسترش خوا: ,۲ فراگیران*یا«یادگیری مطالبی دربره آن واحد يا درس»... و در اکثر مواقع آموزش بر اساس همین اهداف عمومی وکلی استوار است.

صفحه 5:
معلمان در پایان کار و در زمان ارزشیابی از آموخته های فراگیران» جكونه عمل مى كنند؟ ‎GUT‏ مُوظف هستند در زمان ارزشيابى «هدف هاى ويزه اى مطرح كنند و به ارزشيابى آنان ببرذازند.مثلا:در مورد: «كسترش خواندن فراگیران» باید در نظر بگیرد که فراگیران در پایان آموزش می توانند ‏چه توانایی هایی از خود بروز دهند.یا در مورد«فراگیری مطلب تازه درباره واحد ویژه» باید مشخص شود فراگیران چه مطلب خاصی از آموزش فراگفته اند. ‏به هر حال اگر معلم بخواهد توانایی ها و آموخته های واقعی فراگیران را اندازه گیری و سنجش کند باید قادر باشد هدف های کلی را به هدف های ویژه و عینی تبدیل کند. ‎

صفحه 6:
و القند سورض و پرورش شامل 4۰ بر که ۷ ل 0 تهیه و تدوین هدف ها ۲ آموزش ۲ اندازه گیری و ارزشیابی Cad ‏ای آموزش و پرورش للوب» است.‎ ae ‏علمای علوم تربیتی معتقدند که هدف غایی آموزش و پرورش‎ ۳۱۲ ‏هي رسد که این سه مرحله به ظاهر جد!۱‎ 000 فراهم سازی هر نوع برنامه آموزشی»از طریق طرح ریزی آن بر بنیاد هدف هایی که قبل از شروع آموزش تهیه شده است.مقدور

صفحه 7:
چگونگی تعریف و تعبین هدف های آموزشی: برای تعيين و تعریف اهداف آموزشی معلم نباید فقط مفاهیمی که آموزش و ارزشیابی آن آسان است را در نظر بگیره بلکه هدف ۲3 آموزشی باید مشتمل برهدف های گوناگونی ازجمله:مهارت هاء علایقادراکات و.. باشد. ‎٩‏ ی بتواند اهداف آموزشی خود را با اهداف جامع تلم ‏ار مفید است. ‏یکی از انواع مفید طبقه بندی هدف های تربیتی و آموزشی«طبقه بندی هدف های تربیتی»است که توسط گروهی به رهبری بنژامین. ‎

صفحه 8:
نظر تهیه کنندکان فهرست مذ‌کور در مورد کاربرد آن چنین است؟ «استفاده از طبقه بندی فوق به فردی که از آن استفاده می کند این امکان را می دهد که او توجه و تأکیدی را نسبت به رفتار های ویژه ای که در یک موقعیت آموزشی لازم است.در نظر بگیرد.معلمی که فکر می کند هدف های ار در حیطه دانش محض است بانگاه ۱ طبقه بندی ممکن است هدفی به نظرش برسد که مربوط به کاربرد دانش است.»

صفحه 9:
فهرست کامل طبقه بندی این گروه شامل سه حیطه است: :شامل هدف هایی است که با یادآوری و تکامل توانایی ها و مهارت های عقلی و ذهنی ارتباط دارد. مشتمل بر هدف هایی است که تغییرات حاصل در علایق,نگرش هابارزش هاءپرورش و تکامل ارج شناسی و سازگاری افراد را مورد بحث قرار می دهد مهارت های حرکتی یا ورزیدگی در حرکات جسمانی را مورد بحث قرار می دهد. ا وچه اکثر مربیان معطوف به ‎si‏ ۴ دانش آموزان است.

صفحه 10:
طبقه بندی هدف های تربیتی و آموزشی در حیطه شناختی: © دانش الف)دانش امور جزيى يا ويزه ١)دانش‏ اصطلاحات د-۲)دانش حقایق جزیی یا ویژه ب)دانش راه ها و وسایل کاربرد جزییات دانش مواد قراردادی ادانش روندها و ترادف ها دانش طبقه ها و دسته بندی ها ادانش معیار ها ۵)دانش روش شناسی ج)دلنش کلیات و مجردات ج-۱)دانش اصول و قوانین کلی ")دانش نظريه هاو ساخت ها

صفحه 11:
۲ قراگیری یا درک اترجمه ‎al‏ ‎a‏ ‏۳ به کار بستن ۴ تحلیل اتحلیل عناصر تحلیل روابط اتحلیل اصول سا مانی ۵ ترکیب ایجاد ارتباط بی همتا ابداع یا تولید یک طرح یا نقشه استتتاج یک سلسله روابط مجرد ‎١ 7‏ اررشيابي قضاوت بر اساس ‎a‏ درونی

صفحه 12:
هدف هایی که در این طبقه وجود دارد.عبارت است از گسترش يا بررسی توانایی.یادآوری و دوباره سازی اندیشه هاءمطالب و پدیده هایی 5 تراک با آن ها مواجه شده است.

صفحه 13:
اين مه ۱ 1 )انش اصطلاحات:این طبقه مشتمل بر دانشی از انوا نشانه هایی که در ارتباطات کلامی و غیر کلامی ما به کار می رود.می توان گفت این ها اساسی ترین جزء دانش در هر رشته ناس است.زیرا در هر رشته ای تعداد زیادی رمزها یا نفائه ۶ ادس وغير كلامى وجود داردءكه هريك هدف :۱ ۳ بيان مى كند. نمونه هايى ازهدف هاى تربيتى وآموزشى ازدانش اصطلاحات: «دانش و آگاهی بر اصطلاحات ویژه تحقیق در علوم تربيتى» «فهمیدن اصطلاحات و واژه ها در روانشناسی هوش»

صفحه 14:
این دست از دانش» شامل انش 9 أكاهى دقیقی از ‎ow‏ وقایع مهم. حوادث.نام اشخاص و اماکن و. نمونه هایی از آن به شکل هدف ای تربیتی و آموزشی: «یادآوری حقایق یا وقایع مهم درباره ی قومی خاص.» 003 اطلاعات دربارهمى متابح مهم طبيعى | '

صفحه 15:
۴۰ ‏داش مواد قراردادی:این دانش مرکب از رسم ها ء‎ aae ‏هایی است که اهل فن.آر ن ها را به خاطر مناسب بودن با‎ ‏منظورهایشان در رشته خود به کار می برند.مانند:علايم‎ قراردادی در کتاب های لغت. تمونه هایی از این دانش: «کسب قوانین نشانه ها در نوشتن» نی با الگوها ومواد قراردادی مربوط به نوشتن 51

صفحه 16:
لین طبقه از دانش شامل وی ات که ارتباطات متقابل تعدادی از وقایم وی با ترك را 5 ار طريق زمان از هم جدا شده اند را نشان ۰ ۳۲ نمونه هايى از هدف هاى تربيتى و آموزشى از دانش روندها و ترادف ها: «کسب دانش درباره روندهای اساسی تکامل برنامه های خدمات اجتماعی ایران.» «کسب دانش درباره روند های تکاملی دستگاه های دولتی در پنجاه سال اخیر در ایران.»

صفحه 17:
fig J a ope Jl ‏و‎ كسترش بيدا مى كندءافرادى كه با ان سروکار ‎plo‏ ‏آن موضوع يا مسأله رده ها و طبقه هايى به وجود مى آورند. نمونه ای از این دانش با هدف آموزشی: ۳ نی که هر دسته از آن مسا ۲۱۳۲ گوناگونی را در بر دارد.»

صفحه 18:
4 ر هاندر این طبقه.دانش و آگاهی از ناس الست كه حقايق و اصول از ‎eal sb‏ داورى و سنجش قرار مى كيرد. نمونه هايى از اين دانش: «آشنايى با معيار هاى ارزشيابى فعاليت هاى تحقية در علوم انسانى» «آشنایی با دانش آن دست از معیارهایی که با استفاده از آن ها می توان درباره ی ارزش غذایی مواد خوراکی داوری و قضاوت نمود.»

صفحه 19:
ان و :اين طبقه مركب از دانش و ‎bp al‏ اره روش های تحقیقی است که هدفش تاکید بر فراگیری دانش و آگاهی است. نمونه هایی از این دانش: «دانش روش های تحقبق که در مسایلمورد مطالعه در علوم تربیتی به کار می رود.» ‎٩‏ آشیوه هایی که علما و دانشمندا. ۱

صفحه 20:

صفحه 21:
‎Wee ly SJ dba‏ پیش بینی یا تعیین مناسبترین اقدامی که باید برای تحقق یافتن هدف صورت گیرد»‌ارزش بسیار دارد. ‏نمونه هایی از این دانش: ‏«یادآوری قوانین کلی و مهم درباره ی فرهنگ های لغت» ‏«دانش و آگاهی از فرض ها و اصول منطقی و اساسی در رشته ای خاص» ‎

صفحه 22:
نتواعی ترین نوع بیان کلامی است و ورد نشان دادن وت و ارتباطات تعداد زیادی از قضایا و ۰ جزئی به کار میرود. نمونه هایی از اين دانش: «دانش مبانی فلسفی و اجتماعی» «شناسایی اصو ل و نظریه ها در علم روانشناسی» «یاداوری نظریه های عمده درباره ی یادگیری»

صفحه 23:
فراگیری را تعریف کنید؟ در اینجا مراد از فراگیری . فهم کامل یا درک جامع پیام ها نیست. بلکه فراگیری و فهمیدن در لین قسمت شامل ن دسته از هدف ها.رفتار ها با پاسخ هایی است که مستلزم فهم معنی ظاهری يا تحت اللفظی پیام ها در هر نوع گفت و شنود است.

صفحه 24:
بلوم و یارانش فراگیری را به سه نوع تقسیم میکنند:ترجمه.تفسسر و منظور از ترجمه آن است که فراگیر 5 گفتار با مطلبی را به زبان دیگرءیا با اسطلاحات و واژه های دیگر یا به شکل دیگری بیان

صفحه 25:
نمونه هایی از فراگیری(ترجمه): «توانایی ترجمه گفتار یا مطلبی طولانی به عبارتی کوتاه تر و احتمالا انتزاعی تر»ه «توانایی ترجمه مطلبی انتزاعی به زبان ساده تر مانند:ترجمه و برگردان برخی اصول کلی از طریق مثال » «توانایی ترجمه مفاهیم نظری کلامی به شکل های بصری یا فضایی» «نوانایی خواندن نقشه های معماری با مهندسی» «توانایی فهمیدن واژه ها و اصطلاحات ویژه در اشعار» «توانایی ترجمه نظم و نثر به زبان دیگر»

صفحه 26:
اساسی ترین اصل در تفسیرءآن است که وقتی مطلب يا گفتاری به فرد ارایه میشود.او بتواند اندیشه های مهم آن گفتار را ت كند وارتباط بين اين انديشه ها را شناسایی کند و از تفسیر به رای بپرهیزد. نمونه هایی از این فراگیری: «توانایی تفسیر انواع گوناگون اطلاعات اجتماعی» «توانایی ایجاد تغییرات لازم در اطلاعات هنكام تفسیر آن ها»

صفحه 27:
استخراج صحیح .مستلزم آن است که فراگیر علاوه بر توتنایی ترجمه.قادر به تفسیر مطلب يا گفتار ارایه شده باشد.و همچنین بتواند نتایجی را کشف کند که با ویژگی های مطلب یا گفتار ارایه شده ارتباط و هماهنکی داشته باشد. ‎ages‏ مایی از این نوع فراگیری: «توانایی نتيجه گیری بالبداهه از مطالب گفتنی یا نوشتنی» توانایی پیش بینی نتایج اعمالی که در هر گفتاری عنوان شده ‎

صفحه 28:
در طبقه بندی هدف های تربیتی در حیطه شناختی,اساس طبقه بندی بر 1 له مراتب تنظیم شده است.به این معنی که کسب مهارت ۴ طبقه از آن.مستلزم برخورداری از مهارت ها و تانایی هایی است که در 00 ی تر آمده است‌بنابراین,کاربستن هرمطلب و ۸ ۲ ۳ فراگیری و درک روش هاءنظریه ها و اصولی است که در موقعیتی ویژه به

صفحه 29:
«توانایی کاربستن قوانین کلی و نتایج استنباط شده از علوم اجتماعی در مسایل عملی زندگی اجتماعی» «استفاده از روش های تجربی و عملی در کشف حقایق و دانش نو» «به کار بستن اصول روانشناسی در تشخیص ویژگی های هر موقعیت جدید.» «توانایی به کار بستن قوانین فیزیک در موقعیت های

39,000 تومان