صفحه 1:
جلسه / هفته 5
شرج درس
000 ارزيابى عملكرد سازمان فرهنكى هنرى شهردارى تهران
يعدا با نكاهى به (فرهتكسرا ها)
talaei-com
صفحه 2:
معدمه
بس از پیروزی انقلاب اسلامی» فرهنگ بعنوان یک عامل اساسی و زیر بنایی در ارتقای کیفیت زندگی
انسان ها و زیستن مبتتی بر اندیشه مطرح شده است. و مهمترین کا رکرد مورد انتظار از آن» انتتال
پیام انقلاب به مردم و حفظ و ترویج ارزش های ناب اسلامی و انقلایی بود. بر این اساس تولید کالا
ها و فرآوردهای فرهنگی در کانون توجه نهاد های فرهنگی و حتی غیر فرهنگی قرار كرفت و اين
تلاش» بیشتر بر گروه های محروم تر جامعه اعم از شهرى و روستايى متمركز شد. در اين بين بنج
برنامه توسعه طراحی و تدوین گردید که در آنها به مقوله ی فرهنگ اشاراتی وجود داشته است.
متاسفانه در کنار پدیده های خارجی(تهاجم فرهنگی» جهانی شدن» توسعه روز افزون تکنولوژی
ارتباطات» و ...) و عوامل داخلی(سیاستگذاری فرهنگی نامنتناسب با بافت جمعیتی جامعه؛ عدم
توجه به فرصت ها و تهدیدات فرهنگ» عدم استفاده از کارشناسان خبره و تحصیل کرده فرهنگی
و ...) آنچه که هدف و غایت نظام برنامه ریزی فرهنگی کشور بوده است تحقق پیدا نکرده است.
لذا در یک نگاه کلی می توان گفت که برنامه ریزی فرهنگی در کشور ما از آسیب های کلان زیر
رنج می برد:۱- سطحی نگری ۲- عوام زدگی ۳- انفعالی بودن 6- مقطعی بودن 6- گذشته
نگری و نهايتا 5- سطحى نكر بودن
تهديدى كه به صورت خاص نظام فرهنگی مدیریت شهری خصوصا فرهنكسرا ها را تهديد مى كند. در
اين جلسه در نظر داريم تا با برتافتن آسیب های نظام برنامه ریزی فرهنگی در مديريت
كن لام هنكي اها العاد ع كن عاسب كيام فق هنك Wal). كاتقس نا مان عق بو كي
صفحه 3:
همزمان با رشد تدریجی شهر تهران در یکی دو دهه اخیر
نیازهای شهری شهروندان نیز به مراتب بیشتر شد بطوریکه
اداره کلانشهر تهران را با مشکل جدی مواجه کرد.
با تغییر شاخصهای اجتماعی» اقتصادی و فرهنگی» ظهور
تمایلی عمومی به قانون گرایی و حقوق شهروندی و جامعه
مدنی شکل گرفت. که اين عرصه های عمومی وفرهنگی را
بعنوان مهمترین عرصه های فعالیت شهرداری تهران معرفی
كرد.
لذا سيستم حاكم بر مدیریت شهری تهران» با تشکیل سازمان
فرهنگی(فرهنگسراها) از ابتدای دهه ۱۳۷۰ عملا فعالیت
در این عرصه را آغاز کرد.
صفحه 4:
اهم اقدامات فرهنگی مدیریت شهری در حوزه فرهنگی
شهروندمداری و مشارکت آگاهانه شهروندان در اداره شهر از جمله اهداف
شهرداری تهران در قالب برنامهریزی استراتژیک بوده است. مدیریت غیرمتم رکز
حاکم بر مدیریت شهری تهران موجب شد تا مدیران مناطق بیستگانه شهرداری
برحسب نیازهای شهروندان همان محله و منطقه به ساماندهی امور بپردازند که
حاصل اهم اين اقدامات در عرصه فعالیت اجتماعی و فرهنگی از سال ۷۲ تا
اکنون بطور عام در موضوعات زييخلاصی می گردد:
ترویج ورزش همگانی و محلات؛ احدا ایجاد زمینهای روباز ورزشی»
احداث و ایجاد: فرهنگسراها» انهه WEIS wud خانه مطبوعات»
خانه قرآن» خانه فرش خانه مشق» خانههای محله» آموزشگاههای هنری» خانه فرهنگی
سیار» اجرای طرح شهردار مدرسه؛ نمایش فیلم در پارکها» اجرای تئاتر خیابانی؛ توسعه و
تجهیز مدارس و مساجد و... فعالیتهای متعدد و پراکنده.
صفحه 5:
نگاهی به عملکرد فرهنگ سرا ها
در راستای بند " ماده ۵۵ قانون شهرداریها و ارتقاء فرهنگ اسلامی - ایرانی شهروندان با رویکرد
ایجاد محیط های با نشاط و جذاب فرهنگسراها شکل می گيرند که در این مراکز فرهنگی
شرایط آموزش های امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و هنرهای گوناگون در راستای اعتلای
فرهنگ شهرداریها و شهرنشینی فراهم می شود .
به جرات میتوان ادعا کرد آغاز یک نگاه متفاوت به
جریان فرهنگ در شهرداری تهران با آغاز بدكار
فرهنگسراهای خاوران و بهمن بعنوان بز رگترین
مراکز فرهنگی شهر تهران و خانههای فرهنگ در
برخی از محلات شهر بوده است
صفحه 6:
ایجاد ارتباطات متقابل و پاسخگویی به
مخاطبین ضامن بقا و توسعه فرهنگسراهاست»
از اين رو آنها »در تعامل با مخاطبین به برقراری
ارتباطات دو سویه و باز و ارائه خدمات به
صورت متتوع و متناسب با نیا زگروههای
مختلف مخاطبین توجه خاصی مینمایند. علاوه
براین» از طریق توسعه روابط رسمی و غیر
رسمی و فعالانه با سایر مراکز فرهنگی و نیز
مسئولین فرهنگی کشور تعادل و ثبات لازم را
در فعاليتهاى خود كسب مى كند
صفحه 7:
اهداف فرهنگسرها =
۱-ارتقاء سطح فرهنگ و آگاهی های عمومی که
۲- ارتقاء سطح سرمایه های اجتماعی و مشار کت های همگانی
۳-حمایت از گروه های جوان و راهنمائی جوانان به فرا گرفتن پيشه ها و
هنرهای مختلف و مفاهیم مرتبط با اصول شهروندی و فعالیتهای اجتماعی و
معلومات مورد نیاز امروز در جهت بهبود فضای کسب و کار
6-غنی سازی اوقات فراغت شهروندان
۰ -ایجاد تفریحات سالم در جهت دوره جستن جوانان از سرگرمی ها و زیان
بخشی و آماده ساختن انها برای برخی از نقش های اجتماعی
-ارتقاء سطح مهارت های زندگی شهروندان
۷- آماده ساختن افراد برای برخی از نقش های اجتماعی مورد انتظار
صفحه 8:
کار کرد های فرهنگ سرا
۱- ارائه خدمات کتابخانه ای
۲- ارائه خدمات مشاوره ای
۳- برگزاری برنامه های نمایشی و عروسکی ویژه
کودکان و نوجوانان
6- برپایی نشست های فرهنگی هنری با حضور 7
هنرمندان و صاحبنظران
۰- اجرای نمایشنامه ها
*- برگزاری همایش ها » سخنرانی ها» ميزكردها و
نمایشگاهها
۷- ارائه خدمات آموزشی و ایجاد فرصتهای ٌ
پژوهشی
صفحه 9:
محل های در آمد فرهنگسرا
۱- درآمدهای حاصل از خدمات و فعالیتهای
فرهنگسرا
۲- در آمدهای حاصل از کمک اشخاص
حقیقی و حقوقی
۳- درآمدهای حاصل از اختصاص شهرداری
تبصره -١ مدير فرهنگسرا موظف به تامین هزینههای
فرهنگسرا از طرق اول و دوم میباشد و کمکهای
شهرداری در اولویت آخر قرار دارد. تبصره
7- اعتباراث تخصيصى شهردارى ال رديف
اعتبارات معاونت فرهنكى و اجتماعى تامين مى شود
صفحه 10:
آسیب شناسی عملکرد فر هنکسراها
مهمترین عامل در توسعه فرهنگ سراها مسئله جذب توده مردم
نسبت به فعالیت های ن است و دلیل آنکه بیشتر خانه های
فرهنگ چه در مهد پیدلیش و چه در سرزمینهای دیگر, با موفقیت
چندانی روبرو نبوده است» عدم مشارکت و جذب مردم است.
برنامه ریزی های فرهنگسراها قبل از لین که توده های مردم را
به فرهنگ دلبسته و علاقه مند کند بیشتر به نفع کسانی قابل
مشاهده است که خود به اصطلاح صاحب فرهنگ بوده لند و هم
انگیزه و امکلنات اعتلای سطح فرهنگ خویش را داشته اند.
صفحه 11:
آسیب شناسی عملکرد فر هنکسراها
* یافته ها نشان می دهد که مصرف فضای فرهنگسراها بر مصرف
فعالیت ها و برنامه های آنها غلبه دارد . از لین گذشته الگوی استفاده و
دلالت فرهنگسراها در میان کاربران متعدد و متفاوت است و ثالناً این
دلالت ها و کاربردها با آنچه که فلسفه وجودی فرهنگسراها را تشکیل
می دهد. متمایز است. در مجموع يافته های پژوهشها حاکی از آن
است که فرهنگسراها برای جوانان تهرلنی بخشی از مناسک گذار آنها
به دوران بزرگسالی محسوب می شوند و آنان در لین فضا به بسیاری از
نیازهای مرتبط با دوره زندگی خود پاسخ می دهند و در یک کلام
نقاشی خاص خود را بر روی این فضای عمومی ترسیم می کنند .
صفحه 12:
آسیب شناسی عملکرد فرهنگسراها
در بیشتر فرهنگسرا سطح سرمایه انسانی(نیروهای متخصصر
و تحصیلکرده) در حد مطلوب قرار ندارد در حللی که سرمایه
ساختاری و کالبدی در حد مطلوبی است:وتتی از بسیاری از فرهنگسراو
خانه های فرهنگ و مراکز فرهنگی در مورد اشنایی مسئولین و کا رکناشان با قوانین حقوقی
و فرهنگی سوال میشود » عنوان می کنند که نیازی به اشنایی همه نیست و ما در صورت
وجود مشکل از معاونت های حقوقی و یا وکلا و کارشناسان کمک میگيريم. حال آنكه
اشنایی کلیه کارکنان و مسئولین مرتبط در حوزه فرهنگ و آموزش عمومی با مقولات
حقوق فرهنگی و شهروندی می توان تاثیرات موثری بر نحوه فعالیت ها و آموزش های ارائه
شده به مردم داشته باشد
صفحه 13:
چرایی ضعف مدیریت شهری در پرداختن به مسائل فرهنگی 2
پرداختن به مسائل اجتماعی و کار فرهنگی اساسا اقتصادی نیست و یا حداقل در
کوتاهمدت بازده اقتصادی ندارد.
- برخورد با مسائل اجتماعی و حل آن مستلزم بررسیهای دقیق و کارشناسانه. وقت.
حوضلة علاقة, تخصص و.. است که با تمامی این اوصاف نتيجه کار فرهنگی ملموس
نیست و بعبارتی ارزیابی فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی بخاطر پیچیدگی موضوع از اعتبار
بالایی برخوردار نیست و حاصل تلاش مدیران امور فرهنگی کمتر به چشم میآید.
- تقدم سایر مسائل و موضوعات در گزینههای تصمیمگیری بر مسائل اجتماعی و فرهنگی
از طرف سیاستگزاران و مدیران عالی خصوصا در تدوین بودجه و اختصاص اعتبار برای
هزینههای اجتماعی و فرهنگی.
اعتقاد به این امر که متولی امور فرهنگی و اجتماعی» نهادهایی خاص و غیر از شهرداری
تهران هستند.
صفحه 14:
راه کارهای ساماندهی فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی در حوزه مدیریت شهری
١ سیاستها و راهبردهای کلی فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در قالب
برنامههای کوتاه مدت» میان مدت و بلند مدت تعریف و تدوین و برای
واحدهای اجرایی تبیین شود.
۲ مناطق مختلف با توجه به بافت شهری - فرهنگی نسبت به تدوین برنامهها با
تشریک مساعی شوراها و انجمنهای محلی و منطقهای شهر در قالب
راهبردهای کلی تعیین شده اقدام کنند.
۳ مصوبات لازم برای تثبیت جایگاه حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی در
تشکیلات شهرداری تهران در تمامی زمینهها تدوین شود.
4 با عنایت به تجربه موفق مدیریت غیرمتم رکز در فعالیتهای اجتماعی و
فرهنگی طی سالهای اخیر» ضمن حمایتهای اعتباری و مالی از مدیران
فرهنگی» قدرت جسارت در اقدامات فرهنگی و بروز خلاقیت در آفرینش
طرحهای اجتماعی و فرهنگی به آنها داده شود.
صفحه 15:
راه کارهای ساماندهی فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی در حوزه مدیریت شهری
۵ تنوع و گستردگی مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر تهران مستلزم مدیریتی خواهد بود که
تحت سلسله مراتب اختیار مدیریت شهری تهران عمل کند (تمرکز در محتوا و پرهیز از
موازی کاری) که بدیهی و موجهترین دلیل انتخاب این روش استفاده بهینه از منابع
موجود سایر بخشهای اين تشکیلات برای هزینه در بخشهای فرهنگی است.
7 مشارکت مردمی سرمایه گرانبهایی است که ضامن و عامل اساسی مصونیت هر نظامی از
خطر و آفات تلقی میشود. همچنین مشارکت اجتماعی بعنوان نوعی کنش متقابل
اجتماعی است که کا کرد آن در زندگی اجتماعی و شهری انسجام قواعد و هنجارهای
اجتماعی است. لذا مشارکت دادن شهروندان در اداره شهر با اجرای طرحهایی چون
«انجمن شورایاری» و «جوانیار شهر» که خطوط کلی آن در حال اجرا شدن است از
اقدامات ضروری در بهبود مدیریت شهری و ارتباط سازمان یافته شهرداری با شهروندان
تلقی میشود. .
۷ جدی گرفتن بحث آموزش به شهروندان بعنوان ۳ ie وریکه هدف مورد
انتظار اين آموزش» درونی کردن ارزشهایی باشد که از آن بعنوآن «رفتار شهروندی» یاد
می کنیم.
صفحه 16:
راه کارهای ساماندهی فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی در حوزه مدیریت شهری
۸- افزایش تعداد فرهنگسراها » تقویت لیروی انسانی متخصص مورد نیاز در اين مراکز و ایجاد
فضای فیزیکی مناسب
فرهنگسراها و کانون های فرهنگی به منظور تبادل اندیشه ها در زمره چنین اقداماتی می باشد. اين امر باید مورد
توجه شهرهای متوسط و کوچک نیز قرار گیرد. چنین مراکزی الزامانباید پر خرج و تقلیدی Sy tal جلوه
ها و ویژگی های اجتماعی و فرهنگی خاص هر شهری می تواند زمینه های مساعد و مناسبی برای برنامه ریزی
ها وایجاد تحرک در بخش های مختلف این کانون ها و در نتیجه جذب قشرهای مردمی باشد . چنین مکانهایی
علی الخصوص در جهت فراهم کردن امکان تخلیه روانی شهروندانی که در مناطق پرتراکم و محله های پر
چمعیت سکونت دارند مهم است
متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که در مباحت تاسیس مراکز فرهنگی در كشور بين دستكاه های مختلف
اختلافات گسترده ای وجود دارد. از طرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبقه مصوبه شورای انقلاب فرهنگی
»تاسیس خانه های فرهنگ و فرهنگسراها ربا مجوز شهرداری ها را خلاف قانون میداند و از طرفی شهرداری ها
صدور مجوزتاسیس و فعالیتهای چنین مراکزی را در راستای بند " ماده ۵ قانون شهرداریها و ارتقاء فرهنگ
اسلامی 7 ایرانی شهروندان با رویکرد ایجاد محیط های با نشاط و جذاب میداند
صفحه 17:
همیشه برای رسیدن به خواسته هاء اهد اف و آرزوهایتان تلاش کنید.
1 ار Glas