ارزیابی عملکرد
اسلاید 1: به نام خالق آب و آینه
اسلاید 2: سرکار خانم دکتر بهناز شکیبزهرا افشاری مبانی مدیریت کلاس 17-15ارزیابی عملکرد
اسلاید 3: مروری بر فرهنگ های لغات نشان دهنده تنوع معانی واژه عملكرد است. به نظر میرسد منطقی است كه ابتدا برگزیده اي از تمام اين معانی ضمنی ارائه شود و از تجميع آنها بتوان يك تعریف قابل استفاده برای عملكرد ارائه داد: عملکرد،از دید هولتون و بیتز ساختار چند بعدی است که ارزیابی آن بسته به انواع عوامل،متفاوت است. عملکرد، نتیجه يک عمل است (ارزش قابل اندازهگيری ایجاد میشود).عملكرد، مقايسه نتايج با چند الگو يا مرجع انتخاب شده يا تحمیل شده داخلی يا خارجی است.عملكرد، نتايج مقايسه با انتظارات است.عملكرد، نیل به دستاورد ها توسط فرد، تيم، سازمان یا فرآیند است. اندازه گيري عملكرد اندازه گيري عملكرد فرآیند كمي سازي اثر بخشي و كارايي فعالیت هاي گذشته مي باشد.عملکرد چيست؟1
اسلاید 4: ارزیابی عملکردارزیابی عملکرد به اقداماتی گفته می شود که به منظور افزایش سطح استفاده بهینه از امکانات و منابع جهت دستیابی به اهداف به شیوه ای اقتصادی همراه با کارایی و اثر بخشی صورت می گیرد، به طوری که ارزیابی عملکرد در بعد سازمانی معمولا اثر بخشی فعالیت ها می باشد.منظور از اثر بخشی، میزان دستیابی به اهداف و برنامه ها با ویژگی کارا بودن فعالیت ها و عملیات است. ارزیابی عملکرد به فرآیند سنجش و اندازه گیری و مقایسه میزان و نحوه دست یابی به وضعیت مطلوب دانست.2
اسلاید 5: جایگاه فرآیند ارزیابی عملکرد در حیطه وظایف مدیریت عملکردبردرآپ عناصر عملکرد را شامل برنامه ریزی ،اجرا و به کارگیری ارزیابی می داند.برنامه ریزی با توجه به ارزیابی های گذشته و شناسایی نیازمندی های عوامل خارجی(هم چون سهام داران،مشتریان،خریداران و دیدگاه بلند مدت سازمان)برای عملکرد در دوره آتی،انجام می شود. اهداف و استراژی های سازمانی برنامه ریزی عملکرد ارزیابی عملکرد اداره عملکرد مسندات تاریخی شکل1-1-عناصر عملکرد]1[ 1- مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد با رویکرد علمی – کاربردی،علاءالدین رفیع زاده،یوسف رونق،13923
اسلاید 6: مدیریت عملکردفرآیندی استراتژی و یکپارچه است که با بهبود عملکرد افرادی که در سازمان ها کار می کنند و با توسعه قابلیت های فردی و گروهی،موفقیت پایدار سازمان ها را فراهم می نماید.شاخص های عملکردشواهدی می باشد که نشان دهنده ی تحقق نتایج برنامه است.اطلاعاتی را برای سنجش و ارزیابی عملکرد به صورت بخشی فراهم می نماید مانند:شاخص کیفیت زندگی،نرخ باسوادی،نرخ رشد و .......4
اسلاید 7: تاریخچه ارزیابی عملکرد در جهاننظام ارزیابی عملکرد برای اولین بار به صورت رسمی در سطح فردی و سازمانی از سال 1800 میلادی توسط رابرت اون در اسکاتلند در صنعت نساجی مطرح گردید به طوری که کالاهای تولید شده با استفاده از چوب هایی در رنگ های مختلف درجه بندی می شدند که این کار در واقع نوعی ارزیابی از کیفیت و یا ستاد سازمانی بوده است. ارزیابی عملکرد در دولت ایالات متحده در قالب برنامه عملکرد و نتایج دولت(GPRA) ]2[ آغاز شد.در این برنامه کلیه آژانس های دولتی باید برنامه استراتژیک،اهداف عملکرد و شاخص های عملکرد را در طول زمان ارائه می دادند.بودجه این کار توسط دفتر مدیریت برای این آژانس ها فرستاده می شد.2-Government Performance and Results Act5
اسلاید 8: ساختار سازمانی مربوط به ارزیابی عملکرد در ایراندر ایران ارزیابی به صورت کلاسیک،توسط خواجه رشیدالدین فضل الله که بیش از سال مقام وزارت مغول ها را عهده دار بود در اواخر قرن هفتم هجری مطرح شد.به لحاظ تشکیلاتی برای نخستین بار در سال 1349 ه ش. مقرر گردید،سازمان های دولتی همانطور که معمول بوده است مورد ارزیابی مستمر قرار گیرند.به همین منظور سازمانی با عنوان «مرکز ارزیابی سازمان های دولتی»در نخست وزیری تشکیل گردید.هدف این مرکز ارزیابی مستمر عملکرد سازمان های مزبور و مسئولین آن ها و کشف علل عدم پیشرفت کار در سازمان های دولتی و تهیه پیشنهادات لازم به منظور رفع مشکلات و موانع،افزایش بازده کار و اظهار نظر نسبت به صلاحیت مسئولین امور در سازمان های دولتی بوده است. در سال 1359 اقدامات مربوط به ارزیابی کارایی عملکرد دستگاه های اجرایی عملا متوقف شد و فعالیت های ارزیابی سازمان صرفا به ارزیابی کارکنان محدود گردید.در سال های جدید با انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تقسیم وظایف سازمان به دو معاونت ریاست جمهوری،وظیفه ارزیابی عملکرد با تغییر عنوان به استقرار مدیریت عملکرد در دستگاه های اجرایی بر مبنای ارزیابی عملکرد با تغییر عنوان به استقرار مدیریت عملکرد در دستگاه های اجرایی برمبنای قانون مدیریت خدمات کشوری،به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری محول گردید.6
اسلاید 9: سیستم ارزیابی عملکرد و محیط های آنپس از توسعه سیستم ارزیابی عملکرد، این سیستم باید با محیط های بزرگتری ارتباط برقرار کند.دو بعد اصلی این محیط عبارت اند از:محیط داخلیمحیط داخلی همان سازمان است که شامل هدف گذاری،بازخورد و پاداش یا تحریم است.محیط خارجیمحیط خارجی که بازاری برای ایجاد حالت رقابت سازمان است.محیط خارجی از دو عنصر مجزا تشکیل شده است: مشتریان و رقبا .7
اسلاید 10: رویکرد سیستم های ارزیابی عملکردرویکردهای ارزیابی عملکرد از حیث قدمت و شاخص های مربوط را به دو صورت کلی می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:سیستم های ارزیابی عملکرد سنتی:سیستم های ارزیابی عملکرد سنتی اغلب پر هزینه و متکی بر مدیریت حساب ها هستند.این روش ها در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم برای مواجهه با نیاز روز افزون صنایع تولیدی توسعه داده شدند.سیستم های ارزیابی عملکرد نوین:سیستم های ارزیابی عملکرد سنتی مشکلات بسیاری به همراه دارد و صنایع نیاز به سیستم های مدرن دارند.دلایل نیاز به سیستم های مدرن به این صورت می باشد.: 1- مشتریان نیاز به کیفیت و استانداردهای بالاتری دارند.2- عملکرد، انعطاف و روش های مدیریتی در طرح های تولیدی به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده اند.همان طور که سازمان ها روش های تولید در تراز جهانی را مطرح می کنند، به روش های جدیدی برای اندازه گیری فعالیت ها در کلاس جهانی غیر معتبراند؛ زیرا زمینه رقابت در سازمان را به وجود نمی آورند.8
اسلاید 11: مقایسه دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرددر دیدگاه سنتی، مهمترین هدف ارزیابی، قضاوت و ارزیابی عملکرد مورد نظر می باشد،در حالی که در دیدگاه مدرن،فلسفه ارزیابی بر رشد و توسعه و بهبود ظرفیت ارزیابی شونده متمرکز شده است.نقش ارزیابی کننده:در دیدگاه سنتی ارزیابی کننده ، قضاوت و ارزیابی کرده و نقش قاضی را ایفا می کند.اما در دیدگاه نوین، ارزیابی کننده هادی و مشورت دهنده است. دوره ارزیابی در دیدگاه سنتی تمرکز بر عملکرد گذشته قرار گرفته است ولی در دیدگاه مدرن تمرکز بر دیدگاه آینده و بهبود امور می باشد.هدف:در دیدگاه سنتی هدف کنترل ارزیابی شونده و مچ گیری است و اعمال سبک دستوری و محاکمه ای از ویژگی های بارز آن است. در حالی که در دیدگاه مدرن، هدف آموزش، رشد و بهبود افراد و سازمان می باشد. 9
اسلاید 12: شاخص های عملکردهر شاخص عملکرد از یک عدد و یک واحد اندازه گیری تشکیل شده است.عدد میزان اهمیت و واحد معنای آن عدد را به ما نشان می دهد و همواره به یک هدف متصل اند. شاخص ها می توانند توسط واحدهای یک بعدی مثل ساعت،متر،نانو،ثانیه،دلار،تعداد گزارشات و ...نشان داده می شوند.اکثر شاخص های عملکرد جزء یکی از این 6 گروه قرار می گیرند.1-اثر بخشی 2-کارایی3-کیفیت4-زمان سنج5-بهره وری6-امنیت10
اسلاید 13: فرآیند ارزیابی عملکردشکل 1-2 فرایند ارزیابی عملکرد]3[شروع تعریف فرآیندتشخیص فعالیت های بحرانی جهت ارزیابیشناسایی اهداف و استانداردهای عملکرداعمال شاخص های عملکردشناسایی گروه های مسئولجمع آوری داده هاتحلیل/گزارش عملکرد واقعیمقایسه عملکرد واقعی با اهدافآیا فعالیت اصلاحی نیاز است؟اعمال تغییرات در جهت همسویی با اهدافآیا به اهداف جدید نیاز است؟12346578بانک اطلاعاتی910113 مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد با رویکرد علمی – کاربردی،علاءالدین رفیع زاده،یوسف رونق،139211
اسلاید 14: The Office Performance Management-7
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.