ارزیابی و درمان آفازی آنومی
اسلاید 1: A . Mehri - 90 / 9 / 201ارزیابی و درمان آفازی آنومی آذر مهریعضو گروه گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی تهران20/9/90
اسلاید 2: A . Mehri - 90 / 9 / 202بازیابی واژه اشکال در بازیابی واژگان به 2 صورت :1- اشکال در ساختار واژگان2- اشکال در دستیابی به واژگان1- اشکال در ساختار واژگان : اگر واژه ای را همیشه ناقص می گوید یا بخشی از آن را حذف می کند = نشان دهنده بهم ریختن شبکه عصبی و ساختار واژه است2- اشکال در دستیابی به واژگان:اگر بیمار گاهی واژه را درست می گوید و گاهی نمی تواند بیان کند = نشان دهنده اشکال در دستیابی است.
اسلاید 3: A . Mehri - 90 / 9 / 203ورودی واژگان : در این بخش تمام اطلاعات معناشناختی ، واج شناختی ...در مورد یک واژه بیان می شود . هر ورودی واژه دارای یک شبکه عصبی است 2ورودی در یکجا و به یک شکل یکسان جمع نمی شوند معنایی – واژگانی : یعنی یک واژه یک معنا یا چند معنا را در بر می گیرد . اگر شبکه عصبی آسیب ببیند تعدادی از سلول ها از بین می روند . در صورت آسیب به تمام شبکه = کل واژه از بین رفته و فرد حاشیه پردازی می کند .
اسلاید 4: A . Mehri - 90 / 9 / 204ارزیابی آزمون های رسمی : BDAEیا WAB یا آزمون زبان پریشی فارسی آزمون نامیدن بوستون یا آزمون نامیدن فارسیآزمون های غیررسمی( تکمیلی ) : ارزیابی پیش از نامیدن ارزیابی پس از نامیدن
اسلاید 5: A . Mehri - 90 / 9 / 205 ارزیابی پیش از نامیدن : منظور احساس و ادراک است : بررسی مشکل بینایی یا آنوپسیا ، بررسی وجود آگنوزی بینایی قبل از فرایند نامیدن ضروری است ارزیابی پس از نامیدن : منظور بررسی کدگذاری ، برنامه ریزی حرکتی و اجرای حرکتی است : بررسی وجود آپراکسی ، دیزآرتری پس از فرایند نامیدن
اسلاید 6: A . Mehri - 90 / 9 / 206 متغیر های مورد بررسی در نامیدن :1- جهت دستیابی به واژگان ( Lexical access)2- کیفیت محرک (Stimulus Modality)3- ماهیت محرک (Nature of the stimuli)4- مشخصات ورودی های واژگانی ( Lexical Entry Features)5- زمینه ( Background)6- کیفیت پاسخ ( Response Modality )7- ماهیت پاسخ (Nature of the Response )
اسلاید 7: A . Mehri - 90 / 9 / 2071- جهت دستیابی به واژگان : الف – گفتار خودبخودی : جهت دستیابی از بالا به پائین – چون بدون محرک خارجیب – پاسخ به سوالات باز: جهت دستیابی از بالا به پائین – چون بار اطلاعاتی سوال کم است ج – بازگویی داستان : جهت دستیابی از بالا به پائین و پائین به بالا – به علت سازمان دهی مجدد واژگان توسط خود فرد د- توصیف تصاویر : جهت دستیابی از بالا به پائین و پائین به بالا – به علت داشتن تصویر و محرک خارجی و از طرفی توصیف خودانگیخته درباره آن ه – نامیدن در مواجهه : جهت دستیابی از پائین به بالا – دادن محرک بینایی و خارجی
اسلاید 8: A . Mehri - 90 / 9 / 208ز – روانی – کلامی : جهت دستیابی از بالا به پائین - چون بدون محرک خارجی2- کیفیت محرک :تعیین محرک ارائه شده به بیمار :آیا محرک دارای کیفیت بویایی یا بینایی یا ... است ؟ نکته : اگر آنومی ناشی از آگنوزی بینایی باشد نباید محرک بینایی ارائه شود .3- ماهیت محرک :اگر ماهیت شی ارائه شود نامیدن راحت تر خواهد بود به علت لمس کردن – بوئیدن آن اگر تکمیل جمله خواسته شود بهتر از توصیف شنیداری و خواستن از بیمار برای نامیدن آن خواهد بود .
اسلاید 9: A . Mehri - 90 / 9 / 2094- مشخصات ورودی واژگانی : الف – بسامد بالای کلمه منجر به بازیابی سریعتر ب- طول کلمه ج – مقوله دستورید- ارتباط شخصی و تخصصی فرد 5- زمینه :منظور موقعیتی است که واژه ارائه می شود – یک شی و یک تصویر بازیابی سریع تری خواهد داشت نسبت به تصاویر شلوغ6- کیفیت پاسخ :آیا پاسخ کلامی برای ما مهم است یا نوشتاری ، اشاره ای ؟
اسلاید 10: A . Mehri - 90 / 9 / 20107- ماهیت پاسخ :هیچ پاسخی نمی تواند تعیین کند که بیمار چه نوع سوال هایی را می تواند پاسخ دهد ممکن است بیمار موارد پیچیده را پاسخ دهد اما ساده را نتواند .سلسله مراتب ارزیابی باید انجام شود . تکالیف مورد ارزیابی :1- نامیدن در مواجهه بینایی2- نامیدن در پاسخ به توصیف واژه3- نامیدن به شکل پاسخ دادن با کلمه 4- جور کردن تصویر با کلمه 5- نامیدن درمواجهه نوشتاری 6- روانی کلامی
اسلاید 11: A . Mehri - 90 / 9 / 20117- توصیف تصاویر 8- بازگویی داستان 9- تکمیل جمله 10- نمونه گفتار خودبخودیانواع خطا و مکانیسم تولید خطا در بازیابی : خطا مکانیسم 1- تاخیر 1- کندی انتخاب ورودی واژه2- اصلاح خطای تولید شده 2- تشخیص خطا و بازیابی ورودی واژگانی هدف3- حاشیه پردازی 3- ناتوانی در بازیابی ورودی خاص استفاده از اطلاعات معنایی و انتقال آن
اسلاید 12: A . Mehri - 90 / 9 / 2012 خطا مکانیسم 4- پارافازی واجی 4- خطا در انتخاب و توالی واج ها5- پارافازی معنایی 5- بازیابی ورودی که به لحاظ معنایی با هدف مرتبط هستند6- کلمه نامرتبط 6- ناتوانی در دستیابی به مقوله معنایی مناسب7- نئولوجیسم ( تولید کلمه 7- خطای شدید درانتخاب وتوالی واجها بی معنی ) 8- تکرار نابجا 8- ناتوانی در بازداری از پاسخ قبلی 9- اشاره 9- جبران ناتوانی در بازیابی واژه10- بدون پاسخ 10- بدون مکانیسم
اسلاید 13: A . Mehri - 90 / 9 / 2013درمان تحریکی جبرانی : زمانی که امیدی به بازیابی واژه نیست ( مثلا در حذف کلمه ) نتیجه آموزش : رسیدن به تعمیم است . پس از انتخاب دیدگاه درمانی باید تعمیم ، مورد هدف باشد . تعمیم به موقعیت های ارتباطی در زندگی روزمره : مثال : استفاده از واژگان شخصی (Personal Relevance )تعمیم به زنجیره های زبانی بزرگتر:مثال : تعمیم از کلمات منفرد به جملات و گفتار
اسلاید 14: A . Mehri - 90 / 9 / 2014سطوح مورد آموزش در آنومی : با دیدن شی ، نام آن را بگوید با دیدن تصویر ، نام آن را بگوید با دیدن نوشته ، نام آن را بگوید با ایماء و اشاره ، نام آن را بگویدکلمه را وارد جمله نماید کلمه را در مواقع لزوم به کار ببرد
اسلاید 15: A . Mehri - 90 / 9 / 2015فرایند های پیش از تحریک برای بازیابی بهتر کلمه 1- توصیف در مورد کلمه : یعنی توصیف هدفمند که دارای حداکثر بار اطلاعاتی باشد 2- تکرار کلمه هدف3- تکمیل جمله ناقص 4- راهنمایی واجی : در آفازی های قدامی تسهیل کننده خوب5- راهنمایی های بینایی – کلامی :ارائه کلمه روی لبها بدون داشتن صدا و کلام
اسلاید 16: A . Mehri - 90 / 9 / 20166- راهنمایی های بینایی – غیر کلامی :استفاده از حرکات بیانگر و اشاره صورت7 - کلمات هم قافیه 8- کلمات نوشته شده : منظور راهنمایی نوشتاری است9- راهنمایی معنایی :توصیف کلمه ، به کار بردن کلمه هم معنا با کلمه هدف ، به کار بردن کلمه در مقوله معنایینتیجه مطالعات = راهنمایی معنایی تاثیر درازمدتی در بازیابی واژه دارد نسبت به راهنمایی واجی قدم اول یافتن این که کدام مورد پیش تحریکی در بیمار بهتر جواب می دهد .
اسلاید 17: A . Mehri - 90 / 9 / 2017 راهکارهای تعمیم : میزان تعمیم نشان دهنده موثر بودن درمان استاستفاده از کلمات مرتبط شخصی که منجر به افزایش تعمیم به موقعیت های ارتباطی می شود .استفاده از کلمات در زنجیره های طولانی مانند جمله و گفتاراستفاده از روش RET استفاده از فرایندهای پیش از تحریک به طورترکیبی و همزمان راهکارهای جبرانی : به علت وسعت آسیب نمی توان فعالیت های کلامی انتظار داشت .استفاده از استراتژی های خود بیمار و تقویت آن ها
اسلاید 18: A . Mehri - 90 / 9 / 2018تکالیف اختصاصی در درمان 1- نامیدن در مواجهه :دستیابی پائین به بالاست – از طریق حس های بینایی ، شنیداری و... انجام می شود . ممکن است بدون پیش تحریک یا با پیش تحریک باشد .منظور از بدون پیش تحریک : شی را به بیمار بدهیم بخواهیم نام ببرد .2- تکمیل جمله :ارائه جملات به صورت سلسله مراتب و از ساده به پیچیده 3- تمرکز واژگانی : در بیماران با پارافازی های معنایی مصداق دارد – به جای این که مستقیم به هدف اشاره کنیم از مقوله معنایی استفاده
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.