ازدواج موقت
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمازدواج موقت
اسلاید 2: مقدمه 1: تفاوت وضعیت عادی و وضعیت خاصارزیابی شرایط ما که وضعیت عادی است یا خاص؟مثال- شرایط انفجار در کلاس و یا پله اضطراری مقدمه 2: حق یا تکلیف بودن ازدواج موقت؟ پاسخ به این اعتراض زنان که به ما توهین شده و بی احترامی شده است.مثال- امکان گرفتن وام از صندوق مقدمه 3: از منظر حقوق بشر و حق حریم خصوصی
اسلاید 3: کارکرد ازدواج موقت:1) ایام نامزدی ایراد: در اسلام آشنایی دختر و پسر قبل از ازدواج پیش بینی نشده است.پاسخ: چنین آشنایی با چه کمیت یا کیفیت مطلوب است؟2) مردان و زنان همسر از دست داده که امکان ازدواج ندارند.
اسلاید 4: 3) موارد خاص برای جلوگیری از ایجاد زمینه گناهمردی که دائما در سفر باشد مردی که همسرش ناتوان از ایفای وظایف زناشویی استمرد جوان فاقد امکانات برای ازدواج دائمایجاد محرمیت هایی جهت سهولت روابط خانوادگی
اسلاید 5: برخی اشکالات مطرح و پاسخ به آنهاایراد 1) عقد موقت، زوجیت نیست.پاسخ1: تشریع عقد موقت و عقد دائم، اما ترویج عقد دائمپاسخ 2: در مواردی عقد موقت مقدمه و زمینه ساز عقد دائمپاسخ 3: عقد موقت راهکار موارد عدم امکان عقد دائم ایراد 2) ازدواج موقت منجر به تعدد زوجات می شودپاسخ: دو نهاد متفاوت با کارکردهای مختلف
اسلاید 6: ایراد 3) ازدواج موقت، با توجه به لزوم مهریه به منزله کرایه دادن خود استپاسخ 1: مهریه در عقد دائم هم است ولی این ایراد آنجا مطرح نمی باشدپاسخ 2: در نامزدی یا موارد محرمیت، مهریه موضوعیت ندارد ایراد 4) عقد موقت، همان فحشاء استپاسخ 1: عقد موقت، نهادی است با کارکردها و شرایط خاص خودشپاسخ 2: عدم جواز روابط موازی و لزوم رعایت عده توسط زنپاسخ 3: مشابهت وضعیت فرزندان در عقد موقت و عقد دائم
اسلاید 7: ایراد 5) عقد موقت موجب ایجاد حرمسرا می شودپاسخ: حرمسراها عمدتا توسط امرای اهل سنت که عقد موقت را حرام می دانند، ایجاد شدند ایراد 6) عقد موقت توهین به زنان است و آنها را ملعبه دست مردان می کند.پاسخ: ازدواج موقت، رابطه دو طرفه میان زن و مرد و اشتراک ایشان در لذت و سایر موارد ایراد 7) ازدواج موقت، موجب افزایش کودکان بی سرپرستپاسخ: برابری فرزندان ناشی از ازدواج موقت در کلیه حقوق با فرزندان ناشی از عقد دائم
اسلاید 8: بسم الله الرحمن الرحیمتعدد زوجات
اسلاید 9: پیشینه تاریخی چند همسری1)کمونیسم جنسی2) چند شوهری3) چند زنیدلایل عدم استمرار کمونیسم جنسی و چند شوهری:میل مرد به انحصارگرائی در مورد همسرشمخالف با روحیه زن جهت تسخیر قلب مردعلاقه مرد به اطمینان از پدریعدم تامین مالی زن
اسلاید 10: تعدد زوجات در اسلام: راهکاری برای حل معضلی اجتماعی در شرایطی که تعداد زنان در اجتماع بیش از مردان باشدمورخ مشهور فرانسوي گوستاولوبون چنين مي نويسد: در غرب هم با وجود اينكه آب و هوا و وضع طبيعت هيچكدام ايجاب چنين رسمي (تعدد زوجات) نمي كند با اين حال وحدت همسر چيزي است كه ما آن را فقط در كتاب هاي قانون مي بينيم! و الا گمان نمي كنم كه بشود انكار كرد كه در معاشرت واقعي ما اثري از اين رسم نيست! راستي من متحيرم و نمي دانم كه تعدد زوجات مشروع و محدود شرق ، از تعدد زوجات عوام فریبانه غرب چه چيز كم دارد؟ بلكه من مي گويم كه اولي از هر حيث از دومي بهتر و شايسته تر است. تفسیرنمونه/ج3/ص251-262
اسلاید 11: مقدمات بحث:1) حق تاهل برای همه افراد2) فزونی عدد زنان بر مردان (با توجه به دلایل طبیعی)3) بررسی وضعیت جامعه کنونی4) تامل بر حق یا تکلیف بودن موضوع
اسلاید 12: اشکالات وارد بر تعدد زوجات و پاسخ به آنها:اشکال روحی: عشق قابل تجزیه و تفکیک شدن نیست.پاسخ 1) عشق مربوط به سعه روحی انسان است و افراد همزمان می توانند عاشق همسر، فرزندان و والدین خود باشند.پاسخ 2) همه موارد تعددزوجات، لزوما در شرایط عاشقانه نیست.پاسخ 3) تعددزوجات برای شرایط خاص و بدیهی است که روابط در ازدواج واحد، عاشقانه تر باشد.پاسخ 4) چگونه می شود که زنان در جوامع غربی به راحتی پذیرفته اند که همسرشان با یک یا چند زن روابط عاشقانه نامشروع داشته باشد و در عین حال به شدت با تعدد زوجات مخالفند؟!
اسلاید 13: اشکال تربیتی: تعددزوجات، موجب ایجاد دشمنی و نزاع می شود.پاسخ 1) مواردی قابل ذکر است که خلاف این را نشان دهد.پاسخ 2) آیا فقط همسر دوم دشمن خانواده است و دوست مرد که نامشروع است، دشمن نمی باشد.پاسخ 3) رعايت نكردن قسط و عدل و نپرداختن حقوق همسر اول، عامل دشمنی و رنجش زنان است.
اسلاید 14: اشکال اخلاقی: با تشریع تعدد زوجات، مجوز شهوت رانی داده شده است.پاسخ 1) در اسلام بر اهمیت حیا و منع هوسرانی تاکید فراوان است.پاسخ 2) مروری بر موارد تعدد زوجات در تاریخ اسلام و سیره آیت الله جوادی آملی: تمسّك به عمل پيامبر اكرم (ص) در اين زمينه براي جواز اين كار براي ساير مردم، بياساس است، زيرا آن از مختصّات نبي اكرم(ص) است. (تسنيم، جلد 17، تسنيم صص 263-259)پاسخ 3) نويسندگان غربي انصاف داده و اعتراف كردهاند كه مهمترين عامل اشاعه فحشا و زنا در بين ملتهاي مسيحي، تحريم تعدد زوجات به دست كليسا بوده است. (الميزان، ج4، ص 202. تسنيم، جلد 17، صص 289-288.)
اسلاید 15: اشکال فلسفی: تساوی زن و مرد رعایت نشده، زن هم باید حق تعدد زوجات داشته باشد.پاسخ: زن و مرد دو موجود متفاوت به لحاظ جسمی و روحی، قانونگذاری مشابه برای دو موجود متفاوت، عین ظلم است.
اسلاید 16: اشکال: با تعدد زوجات به مردها مجوز حرمسرا داده ایدپاسخ: معنای حرمسرا، تعدد زوجات یا هر دو را نمی داند:تفاوت حرمسرا با تعدد زوجات:در تعددزوجات، محدودیت تعداد (4 همسر)شرایط تعدد زوجات: رضایت همسر دوم و برخورداری از حقوق مانند حق نفقه و ... و برخورداری مرد از توان مالی، جنسی و غیره بحث حیا و عفاف، در اسلام تزوق حرام است.شرط عدالت در تعدد زوجات
اسلاید 17: معنای عدالتآیه 129، سوره نساء: «و لن تستطیعوا ان عدلوا بین النساء و لو حرصتم فلا تمیلوا کل المیل فتذروها کالمعلقه و ان تصلحوا و تتقوا فان الله کان غفورا رحیما»سوال: وقتی مرد توان برقراری عدالت را ندارد، پس برای چه تشریع کرده اید؟ منظور از این عدالت، «عدالت قلبی» است. ولی عدالت مورد انتظار از مرد عدالت در رفتار و سلوک است. رعايت عدالت در احكام فقهي و حقوقي مراد است از جهت نفقه، كسوه، مسكن و... رفتار عادلانه از اين جهت دشوار مينمايد؛ ليكن ناممكن نيست و اگر كسي توان آن را ندارد نبايد بيش از يك همسر برگزيند.
اسلاید 18: نظر آیت الله جوادی آملی: كسي كه قطعاً احراز كرد يا اطمينان داشت كه ميتواند قسط و عدل را در تعدّد زوجات رعايت كند، يا ترس عقلايي بر عدم رعايت عدالت نداشت، اقدام به اين امر براي او جايز است؛ ولي چنانچه خوف عقلايي داشت بر عدم رعايت قسط و عدل، يا اطمينان نداشت، يا مانعي در كار بود و نتوانست شرط رعايت عدالت را احراز كند، اقدام به تعدد زوجات براي او جايز نيست؛ حتي عاقدي كه ميداند شخصي قصد ازدواج مجدد دارد؛ ولي متعبّد نيست و عدالت را رعايت نميكند، بعيد است كه بتواند صيغه عقد او را اجرا كند. البته احراز عدالت زوج بر او لازم نيست، بلكه احراز آن بر خود زوج لازم است؛ ولي اگر براي عاقد علم يا اطمينان حاصل شد، بعيد است كه اجراي چنين عقدي براي او جايز باشد. (تسنيم، جلد 17، تسنيم صص 263-259.)
اسلاید 19: شرایط وجوب تعدد زوجات بر مرد:فزونی تعداد زن ها از مردهاتمایل زنان برای استیفای حق تاهلوجود مردانی که شرط عدالت را دارا باشند وجوب کفایی برای مردانابتدا جلب رضایت همسر اولدر صورت عدم رضایت، اهم و مهم میان دو طرف (توجه به مصالح و مفاسد همسر اول و فرزندان)
اسلاید 20: آیت الله جوادی آملی: زن ميتواند طبق راههايي شرعي شوهر خود را ملزم كند كه زن ديگري نگيرد، همانگونه كه حكومت اسلامي ميتواند در صورت تزاحم اهمّ و مهم مصلحت اهمّ را بر مهمّ مقدم دارد. (تسنيم، جلد 17، صص 284-281)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.