از مدیریت تا رهبری
اسلاید 1: بسمه تعالی From Management to Leadershipنوشته : Lawrence M.Miller
اسلاید 2: این همه فنون پیشرفته مدیریت ، تیمها ، کیفیت ، یا بهبود فرآیند در غیاب رهبر کارآمد ، چه تاثیری خواهند داشت ؟ فنون خاص در صورتی می توانند کارساز باشند و نتایج بزرگ به بار آورند که به وسیله رهبری کارآمد به کار گرفته شوند . بیشتر شکستها در ایجاد تحول ، شکستهای رهبری هستند و با ابزار و فنون ارتباطی ندارند . رهبری موضوع پیچیده ای نیست . رهبری بر خلاف اعتقاد بعضیها ، مستلزم هوش فوق العاده ای نیست . رهبری به واسطه داشتن هوش سرشار ، آموزش دانشگاهی یا ویژگی های فیزیکی مشخص نمی شود . اما به سبب خصوصیات شخصیتی ، متمایز شده اند و اینها ویژگی هایی است که می توان کسب کرد . ماهیت رهبری :
اسلاید 3: تاریخ صدها مثال از فائق آمدن رهبری بر نیروهای مادی برتر ، به ما نشان می دهد . تفاوت رهبری ناوگان بریتانیایی و ناوگان متحد فرانسه و اسپانیایی تحت فرماندهی ناپلئون در نبرد Trafalgar در 1805 :از حیث نیروها ، دو ناوگان تقریبا برابر بودند . 27 کشتی در ناوگان نلسون ، 33 کشتی در ناوگان فرانسه . تفاوتی که در پایان روز به شکست مصیبت بار ناوگان فرانسه و اسپانیا منتج شد ، در افراد بود و نه در اشیا ء. در ناوگان بریتانیا از مجموع 18000 نفر ، 449 تن کشته و 214 نفر زخمی شدند . در میان فرانسوی ها و اسپانیایی ها حالت قتل عام وجود داشت . این نبرد ، خطر ناپلئون را در حمله به بریتانیا و توسعه امپراطوریش تا آن سوی قاره اروپا ، از میان برداشت . رهبر کارآمد :
اسلاید 4: تفاوت در چه بود ؟ - قبل از نبرد شورای جنگ با شرکت فرماندهان فرانسوی و اسپانیایی به هم اعتماد داشتند . اما در سوی دیگر نلسون و فرماندهانش به «گروه برادران» معروف بودند . بارها در کنار هم جنگیده و به یکدیگر اعتماد داشتند . - ناوگان فرانسه و اسپانیا بر اساس نظام جنگ که در طول صد سال گذشته استاندارد بود ، بر مبنای «خط افقی جبهه» به طور سنتی آرایش رزمی می گرفتند . اما نلسون نوآوری کرد و با اعمال تاکتیک به صورت عمودی دست به حمله زد . رهبران تحول را به وجود می آورند
اسلاید 5: - او رئیس سختگیری بود . اما با افرادش سختگیر نبود . در میان آنها علاقه و هم بستگی وجود داشت . قبل از جنگ یک کشتی را با محموله های پستی روانه انگلستان کرد سپس هنگام قدم زدن در عرشه کشتی ویکتوری ، یکی از دریانوردان را مایوس یافت . او نتوانسته بود نامه اش را ارسال کند . دستور داد پرچم فراخواندن را افراشته کنند و کشتی تا نیمه راه افق را برگردانند . این کار او موجب شد که دریانورد معمولی جانش را نثار کند . - شاید مهمترین برتری در نبرد ترفالگار مهارت انسانها بود . ملوانان بریتانیایی در تیر اندازی با توپهای دریایی چنان ورزیده بودند که به سبب سرعت و نظم خدمه اثر بخشی توپها دو برابر فرانسوی ها و اسپانیایی ها بود .
اسلاید 6: اثربخشی، روحیه و مهارت افرادی که به طور موثر آموزش دیده بودند و توسط رهبرانشان تشویق می شدند ، سلطه دریایی انگلیس را برای مدتاثربخ 100 سال مسلم کرد . نلسون برتری خود را از طریق تربیت و آموزش نیروی انسانی شایسته و داشتن تعهد ، ایجاد کرد . نلسون نوآوری داشت و ریسک پذیر بود .او تفویض اختیار می کرد و به تواناییهای افسران زیردستش اعتماد داشت .
اسلاید 7: 9 اصل رهبری کار آمد :اصل 1 : هدف اصل 2 : روحیه اصل 3 : خلاقیت اصل 4 : چالش و پاسخگویی اصل 5 : برنامه ریزی برای موارد اضطراری اصل 6 : وحدت و تنوع (اتفاق نظر)اصل 7 : تصمیم گیری در محل اصل 8 : صلاحیت تخصصی اصل 9 : اداره کارآمد در عرصه کسب و کار ، شرایط متفاوت است اما اصول مشابهند . توانایی رهبر در تحت تاثیر قرار دادن افراد ، کلید موفقیت است .
اسلاید 8: باید مطمئن باشید آنچه که می گویید مهم است ؟ از ویژگی های روح انسانی است که در جستجوی هدف باشد ، کانونی برای صرف انرژی و علت و سبب برای فداکاری و ایثار جستجو کند . رهبری ماهرانه آن است که کمک می کند تا زندگیمان ، اعمالمان و انرژیمان را با چنان هدف و مقصودی پیوند دهیم و همین ارتباط است که خود منبع انرژی است . و انرژی انسانی هر سازمانی را به سوی اهداف به پیش می راند و این رهبری است که این انرزی را خلق می کند و آن را هدایت و کنترل می کند .عملکرد یک گروه ، نتیجه هدف اجتماعی مشترک است . این وظیفه رهبر است که هدف اجتماعی را القا و تقویت کند . - رمز رهبری : تاکید بر یک هدف ارزشمند و اعتقاد قلبی برای فراخوانی دیگران به فداکاری برای اهداف ارزشمند و در نتیجه تبدیل آنها به موجوداتی اصیل و ارزشمند است . اصل 1 : هدف
اسلاید 9: - وظیفه رهبران است که روحیه وحدت طلبی ، مبارزه جویی و پاداش دادن را تقویت کنند . - کاهش در روحیه یک فرهنگ ، منجر به تقلیل در ثروت سازمان می شود .- رئیس کارخانه هوندا در اتاقی بزرگ که درش باز است می نشیند و دهها نفر دیگر از هر رده ای دور و برش می نشینند . لباس وی مانند دیگران است و یونیفورم سفید رنگی برتن دارد . پیام این است که تمام افراد کارخانه هوندا به یک اندازه باارزش اند . به این ترتیب روحیه سبقت جویی را به دیگران القا می کند . اصل 2 : روحیه
اسلاید 10: - رهبری باید خلاق باشد تا خلاقیت را برانگیزد . - قابلیت انعطاف ، چالش و جریان آزاد و آشکار اندیشه ها و اطلاعات ، برای ارتقای خلاقیت ضرورت دارند . گوناگونی ، سرچشمه و منشا خلاقیت است . ما بایست ی بیاموزیم که فرض کنیم در هر شرایطی چندین حرکت صحیح می توان انجام داد ، براثر آزمودن این حرکتها است که حرکت بهتر و مناسبتر معلوم می شود . - شرکت Bell و IBM و شرکتهای دارویی بزرگ ، نه تنها افراد خلاق را تحمل می کنند بلکه تشویق هم می شوند . رشد و پرورش کارفرمایان داخلی و تشویق آدمهایی که محصولات جدید را توسعه می دهند ، اجازه می دهد که آنها در شرکتهای رشد یافته ادامه حیات دهند . اصل 3 : خلاقیت
اسلاید 11: وظیفه رهبران عبارت است از خلق یا تشخیص چالشهای کنونی ، پاسخگویی خلاق به اینها و اجتناب از شرایط راحت طلبی .- اتکا به پاسخ موفقیت آمیز دیروز ، در رویارویی با چالش تازه ، منجر به سقوط می شود . - تشخیص دادن و پاسخگویی به چالش ، مستلزم داشتن فرهنگ پویایی است که هرگز ایستا نباشد . تلاش ، حاصل درک چالش و پیش بینی پاسخ موفقیت آمیز است .اصل 4 : چالش و پاسخگویی
اسلاید 12: اضطراری بودن تصمیم گیری و اقدام فوری منجر به گسترش و پیشرفت می شود . اقدام فوری با برنامه ریزی از روی تعمق و مال اندیشی ، باید متوازن باشند . - آن برنامه ریزی که منتح به اقدام دیرهنگام شود ، فایده ای ندارد - اقدامی که به حفظ منافع بلند مدت کمک نکند ، بی فایده است - همیشه بین فوریت و برنامه ریزی تضاد وجود دارد . اصل 5 : برنامه ریزی برای موارد فوری (اضطراری)
اسلاید 13: فرهنگ های در حال پیشرفت دارای خصوصیات متنوعی می شوند . رهبران بایستی استعداد و خصوصیات و رفتارهای گوناگون را وحدت بخشند .- گروهها از طریق تصمیم گیری با اتفاق نظر بالاترین کیفیت را به دست می آورند . اتفاق نظر هنگامی بسیار ارزشمند است که نمایانگر عقل و درایت مشترک مشارکت کنندگان با نظرات و تجربیات مختلف باشد . برای این کار فرهنگ اتفاق نظر لازم است نه فرماندهی . سازمان در گذشته از 2 طبقه اجتماعی متمایز مدیریت – نیروی کار تشکیل می یافت . امروزه مدیران نیز غیر از تصمیم گیری ، خود به کار مشغول هستند . - شرکت هواپیمایی دلتا (احساس خانوادگی دلتا) 9 مدیر ارشد اجرایی هر دوشنبه صبح با یکدیگر جلسه دارند . این احساس احترام و کمال یافتگی است که اساس اشتراک مساعی و حل مشکلات در همه رده ها را فراهم می آورد . اصل 6 : وحدت و تنوع (اتفاق نظر)
اسلاید 14: گیرندگان از تصمیمات باید به وسیله کسانی اتخاذ شود که در محل هستند (یعنی به مشتری ، محصول یا خدمت نزدیکند) هر چه تصمیم محل دورتر باشند ، کیفیت کار تنزل می یابد و هزینه بیشتر می شود .- درشرکت موفق تصمیم گیرندگان در محل هستند و با مشتریان ، محصولات یا خدمات تماس مستقیم دارند . اصل 7 : تصمیم گیری در محل
اسلاید 15: شرکت فورد در مقایسه با کارخانه تویوتا که دارای شش رده مدیریت بود ، شانزده رده مدیریتی داشت . با این وجود کیفیت و مرغوبیت ماشینهای فورد و کارایی کارمندان آن به مراتب بدتر از کارخانه تویوتا بود . خود کارخانه فورد این واقعیت را کشف کرد . این شرکت اکنون تعداد رده های مدیریت را تا حد زیادی کاهش داده است و با قایل شدن حق تصمیم گیری برای کارمندان در شغل خودشان ، حیطه نظارت را افزایش داده است . نتیجه این بوده است که بازده هر کارمند و کیفیت تولید به نحو چشم گیری بهبود یافته است .
اسلاید 16: کارخانه زیراکس زمانی که سهم بازار ، بازاریابی و کیفیت خدمات به مشتریان را افزایش داد ، هم زمان با آن رده های سازمان تولیدی و خدماتی را نیز کاهش داد . بسیار واضح است که هر چه رده های مدیریت بیشتر باشد ، کارآیی کارمندان کمتر می شود . به عبارت دیگر ، بین کنترل مدیریت و کیفیت محصول و خدمت رابطه عکس وجود دارد . - تصمیم گیری دستوری ، علامت آن است که شرکت در مراحل رشد نیافتگی و زوال شدید است . تصمیم گیری مبتنی بر اتفاق نظر، علامت بلوغ و سلامت شرکت است .- تضاد درونی در نتیجه افزایش کنترل پدید می آید . کنترل موجب ترس می شود . ترس تصمیمات را به سمت بالای سازمان سوق می دهد و خلاقیت را از بین می برد .
اسلاید 17: دانش و مهارت تخصصی را بایستی مصرا طلب کرد . - روشهای کارآمد از صلاحیت تخصصی به دست می آید .- بالاترین صلاحیت فنی در صورتی است که در خدمت مشتریان داخلی و خارجی قرار گیرد . - فدرال اکسپرس : قابلیتهای فنی را توسعه داده است تا به مشتریان امکان دهد که برانند در هر زمان بسته ارسالی در کجاست و چه وقت و به چه کسی تحویل داده می شود .این قابلیت پاسخگویی با تامین اطلاعات فوری از نظر مشتریان به ارزش و اعتبار آنها می افزاید و تنها پاسخگوی کوتاه مدت به تقاضای مشتریان نیست . بلکه نتیجه کوششهای استراتژیکی هستند برای توسعه قابلیت ها به منظور تامین نیازمندی های ارزشی پیش بینی شده مشتریان . اصل 8 : صلاحیت تخصصی
اسلاید 18: هر چه - در سازمان ناهمسانی بیشتر می شود ، نیاز به انسجام وعملکرد اداره کارآمد ضروری می شود .- چنانچه امور اداری کنترل نشود ، به طور غیر قابل اجتناب ، به دیوان سالاری (کاغذ بازی) و کاهش خلاقیت و نقصان توانایی ایجاد ثروت ، منتج می شود . - چرا رئیس شرکت Dun & Bradstreet هرماه با کارمندان جلسه غیر رسمی دارد و با هم صبحانه می خورند ؟ چرا او شخصا با مشتریان ملاقات می کند تا از آنها بپرسد آیا راهی برای بهبود بخشیدن به کیفیت خدمات شرکت وجود دارد یا نه ؟ آیا به این دلیل نیست که او می خواهد مستقیما روی کارمندان و مشتریانش اثر بگذارد ؟ اصل 9 : اداره کارآمد
اسلاید 19: البته ممکن است این امر صادق باشد . اما هدف واقعی این است که به هزاران مدیر دیگر شرکت ارزش گوش کردن به حرف کارکنان و مشتریان را نشان می دهد . این همان رفتاری است که از افراد دیگر شرکتش می خواهد و به جای گفتن این کار به آنها ، تصمیم گرفته است به آنها نشان دهد . رهبران با سرمشق بودن ، افراد را هدایت می کنند . رهبران واقعی همیشه می دانند که مهمترین راه برای اثرگذاشتن روی رفتار دیگران این است که خودشان سرمشق باشند .
اسلاید 20: اینها همه خصوصیاتی است که وجود آنها در شخص رهبر ، تعیین کننده تاثیر وی در یک سازمان است . اگر به ایجاد این خصوصیات در خود اهتمام ورزید بدون تردید تبدیل به قهرمان شده و می توانید جهان را دگرگون سازید .
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.