استرس شغلی
اسلاید 1: استرس شغلی
اسلاید 2: استرسShirom استرس را يک احساس فردي هنگامي که نيازهاي محيطي (استرسورها ) از توانايي ها و قابليتهاي فردي فراتر رفته و باعث يک پيامد منفي ميشود تعريف کرده است. Selyeاسترس را به صورت عدم توازن بين قابليتهاي فردي و نيازهاي محيطي تعريف کرده است. NIOSH استرس شغلي وقتي رخ ميدهد که بين نيازهاي شغلي با تواناييها ، قابليتها و خواسته هاي فرد هماهنگي نباشد. در اين تعريف علاوه برعدم هماهنگي با تواناييها و قابليتهاي فرد به خواسته هاي فردي نيزتوجه شده است .
اسلاید 3: نيروي انساني مهمترين و اساسي ترين عامل در رشد و توسعه سازمانها محسوب مي گردد.عوامل رواني محيط كار و استرس شغلي برخلاف ساير عوامل زيان آور محيط كار مختص شفل خاصي نيستند و در همه مشاغل به اشكال گوناگون با درجات متفاوت وجود دارند . در انگلستان 1 نفر از هر 5 نفر شاغل از درجات بالاي استرس شغلي رنج مي برد و بيش از 500 هزار كارگر در سال به دليل اين استرس غيبت مي نمايند.طبق گزارش مؤسسه تحقيقات مربوط به استرس (درآمريکا) درمان ناراحتي هاي مربوط به استرس، سالانه يکصد ميليارد دلار براي دولت آمريکا خرج بر مي دارد. همه ساله 7/6 ميليون روز کاري در انگليس به دليل استرس از بين مي رود.
اسلاید 4: Stress is real . . . 70 to 90% of Canadians are stressed 70 to 85 % of illness is stress related
اسلاید 5: Demand control model Job demands Low High High Control Low Low strainPassive ActiveHigh strain
اسلاید 6: عوامل استرس زاعوامل وابسته به زمان:اضافه کاری ساعات کاری نامنظم شیفت کاریمقاطعه کاریmachine pacing
اسلاید 7: عوامل استرس زاعوامل وابسته به محیط و شکل انجام کار:گرما- سرما خطربروزحوادث و اسیب
اسلاید 8: عوامل استرس زاعوامل سازمانی:روابط نادرست کاری تضاد در نقشابهام در نقش
اسلاید 9: ابهام نقشا شخص اطلاع كافی از شغل و كاری كه به عهده گرفته نداشته باشد بدين معنی كه اهداف كاری وی چنانچه بايد و شايد واضح و صريح نباشد و او نتواند با اين اهداف وانتظارات با همكاران و مسئوليتهای محوله ارتباط درستی برقرار سازد اين حالت موجب برو استرس ، كاهش اعتماد به نفس ، عدم رضايت شغلی و كاهش انگيزه شغلی می شود.
اسلاید 10: تعارض شغلیشخص در محيط كار خود با وظايف يا نيازهايی مواجه شود كه واقعا علاقه ای نسبت به انجام آنها نداشته باشد.فرد بين دو گروه مختلف كه دوخواست و دو هدف متفاوت دارند واقع شود و به دو سو كشيده شود و يا در شرايطی قرار گيرد كه بين خواسته ها و انتظاراتی كه از و می رود تعارض وجود داشته باشد.
اسلاید 11: روابط با همكاراننبودن روابط خوب بين همكاران عامل اساسی و محور بی اعتمادی عدم صميميت و رقابت ناسالم يكی از عوامل مهم بروز استرس است
اسلاید 12:
اسلاید 13: عوارض استرس شغلیعوارض جسما نی:بیماری عروق قلب- اسم- فشار خون- ناراحتی گوارشیعوارض روانی:اضطراب- افسردگیعوارض رفتاری:اعتیاد - غیبت از کار
اسلاید 14: مديريت استرس
اسلاید 15: Organizational Health HEALTHYShared Goal and DirectionProblem solving OrientationInnovation ToleratedDecision Making DistributedTeam WorkRespectPersonal Needs Heard UNHEALTHYInvestment only at the TopProblems HiddenForm and Ego over function Decisions BottleneckedLeaders IsolatedLimited RespectPersonal Needs Ignored
اسلاید 16: پيشگيري و مديريت استرس شغلي شناسايي ، پيشگيري و كنترل استرسورهاي شغليدرمان افراد مبتلا به بيماريهاي رواني تطابق كار و محيط با توانائي هاي شاغل
اسلاید 17: پيشگيري و مديريت استرس شغليطراحي ارگونوميك محل كار به منظور راحتي و احساس آرامشطراحي و اجراي ساعات كاري منظم و شيفت مناسب فراهم نمودن حمايتهاي درماني – بيمه اي و اجتماعي مناسب انجام اقدامات مشاوره اي به منظور افزايش آگاهي و كمك به حل مشكلات - انجام اقدامات درماني و بازتواني در افراد دچار مشكلات رواني
اسلاید 18: پيشنهاداتكنترل سر و صدا ، رطوبت ، گرما و سرما ، گازها و گرد و غبار و ايجاد نور مناسب در محل كارايجاد فضاي كار حمايت كننده ، آرام و بدون تنش و عدم وجود تفاوت و تبعيض در برخورد با پرسنلايجاد احساس مشاركت در تصميم گيريها مرتبط با شغل و كمك به افزايش مهارتهاي ايشان
اسلاید 19: افزايش حمايت مديران و همكاران در صورت نياز شاغل و تقدير متناسب بدنبال كسب موفقيتدوري از تعدد مسئولين دستور دهنده ، پيشگيري از ايجاد ناهماهنگي در انجام وظايف در محل كار و پرهيز از اختلاف بين مسئولين در مورد كاري كه فرد بايد انجام دهدكاهش زمان كار ، انجام آموزشهاي لازم منطبق با مسئوليتهاي شغلي و فراهم آوردن امكانات لازم جهت انجام كارآموزش توانايي تصميم گيري در شرايط دشوار و كمك به فرد در پذيرش مسئوليتهاي محولهتاثير گذاري در تصميمات مرتبط با شغل ، تعريف مشخص از وظايف و كاهش درخواستهاي بي مورد خارج از حوزه وظايف
اسلاید 20: تاثير گذاري در تصميمات مرتبط با شغل ، تعريف مشخص از وظايف و كاهش درخواستهاي بي مورد خارج از حوزه وظايف ايجاد احساس آينده خوب و پيشرفت در شغل و واگذاري مسئوليتها متناسب با مهارتهاي فرد و استفاده از استعدادهاي افرادارائه بازخورد مناسب از مسئولين در مورد عملكرد شاغل ، ارائه تعريف واضح از اولويتها در انجام كار ، مشخص كردن شرايط پيشرفت كار و اصول ارزشيابي شغلي
اسلاید 21: انجام ارزيابي ها و بررسي وضعيت استرس شغلي ، افسردگي و اضطراب به شكل دوره اي با فواصل منظم به منظور بررسي اثر اقدامات انجام گرفتهانجام اقدامات مشاوره اي و درماني مناسب براي افرادي كه در غربالگري افسردگي و اضطراب شديد تشخيص داده مي شودفراهم آوردن امكانات انجام ورزش و ساير مسائل رفاهي در حد امكان جهت لكوموتيورانان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.