علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

استرس و بهداشت روانی در محيط كار

صفحه 1:
۹

صفحه 2:

صفحه 3:
ركني تددر آن ذهن و جسم براي رسیدن به تعا 3 فم ‎eee‏ رو 3 ee eye ‏نی‎ ‎ere)‏ وا

صفحه 4:
اگر پس از مدتها کار کردن در يك اداره به شماءدرفیع سا ۶ داده شود که منتظر آن بودید.از گرفتن این ترفیع خوشحال ۶ سيتعان زد ميشرريد. اما اكر اين ترفيع زمانى به شما داده شود كه انتظار ر تست ودرا ‎eR Se) Ss‏ ا ا ا زر اضطراب و استرس و ناراحتی خواهید شد.

صفحه 5:
عوامل ایجاد کننده استرس : 1-عاملهاي فردي: — بر سب ۳ ‎EE I PP OT SP SE CP‏ 7۳۱ ۱۳7 S PBC ER eg ep ie ers 57 I ‏فم كع زر 79 رد وك ل سر تر‎ pes NUTR ‏ای تاد‎ ‏ا‎ " ويزكيهاي جنسيتي فرد. ان ‎PG NS‏ به دیل تشاد که 0 ‎CES‏ كع كك ر كو 222175 1951 تل ار 19 ‎Sora‏ جر اسار نر

صفحه 6:
2 رح ‎Cee iel‏ ل ‏7ج عر د تر سرك ليا ‎BES Few Ca Per ec eres‏ ‎ie‏ 55 ل سر ‎= 2 ‎AES ‏متاسب نبودن کار «تکراري بودن کار و تویتکا قرة“شاغل ايجَاد كثد ‎z=‏ روابط در محط کار ‏را ‎a See‏ ۱۷9۳ ۷۳۳۳ ۳777۳ شر ‎PCy | orca va ec Pr‏ ‏ساختار سازمانی نامسمرکرعدم مشارکت فراه در تصمیم گیری هارقایت مان گروهي : درون ‎Fee eee etree rea emt pe noes) Merete‏ ‎ ‎ ‎ ‎eee ee eer, ‎1 ver ial ‎Da cre saa Lepr ya pen emt Leg fcr aly 7 Ep ad EN et ‏ار‎ lly aes)

صفحه 7:
راه هاي مقابله با استرس و فشار رواني “ستاحت موة قعبت * تجربة در كار *پرهیز از اشتغال به چند کار *هدف گرا بودن

صفحه 8:
شيوه هاي مقابله با استرس در محيط كار: * آموزش مهارتهاي اجتماعي : ‎ers lipcereairenly‏ ای وانتقاد بذيرى و باعث ميشود كه فرد با كنش هاى متقابل اجتماعي مقابله كند و استرس را از خود دور سازد. ‏مر ‏شامل مهارتهايي است که به افراد كمك ميكند كت ۱ ‎Kiely ites‏ ری ار راز ار و۱

صفحه 9:
" فرو نشاندن برانگيختگي هاي استرس آور: شامل.فنونى است كه يه كمك لن خود راايه آرامش ميرسانيم مانتد تنفس عمیق .رام سازي تدريجي ماهیچه هاقدم زدن استراحت كردن بمراقبه و ....كه بر انكيخنكي هاي فيزولوزيكي را كش ميدهد. 2 در اسن میارت با برآورده ساختن نارهای انسان مانتدم ۳ محبت .قد رشناسي و ... تنش هاي ميان فردي در محيط كار را كاهش eee carers erpecon nO Anne Er seems Parr pe

صفحه 10:
* تنظیم وقت: دراین روش فرد با فراگيري دانش د ررابطه با وظایف شغلي خود و پرورش مهارتهاي كوناكون كاري ميتواند به مديريت زمان يرداخته و از استرس زيرا كسي زمان را برايمان نكاه نميدارد »در كمترين زمان بيشترين كار را با بهترین نحو انجام دهیم. * دگرگون کردن الگوهای رفتاری: در این روش به فرد كمك میشود تا الگوهاي رفتاري خود که منجر به ارت ‎ee‏ تند,تسلط < صبري و ... را تغيير داده و از اين طريق به كاهش استرس بيردا

صفحه 11:
روشهاي مديریتي: کر ۱ از استخدامءجامعه يذيرى و آشنا سازى »هدف قاری را دا ‎ness‏ اك ‎or gO‏ ال

صفحه 12:
رن واكنشهاي احساسي واكنشهاي فكري 0 دورياو كناره كيري أز مردم ا د کت تك ار تسم ‎ws Shes‏ Ce ee 0 0-0

صفحه 13:
BBO Pile Te Bad ‏دار سرت‎ Me cde) ions) nee ‏رفتاری در کارتان سازمان وسالم سنازی فضنای روانی كاز به‎ نحوي که هدف هاي چند گانه زیر تأمین شود: ۰ هبح بك از کارکنان سازمان به دلبل عوامل موجود در سازمان گرفثار اختلال زر تسد ۰ هریك از کارکنان از ایشکه در سازمان محل کار خود به فعالیت اشتغال دارند احساس رضایت کنند و علاقه مند به ادامه کار در آن سازمان باشند. 3 م ‎ee‏ 92 ود ازج مثبتي داشته باشد رین فدریه ی هووین ( ۲ در آن باشتد.

صفحه 14:
اصول بهداشت رواني در سازمان #ايجاد جو صميميت »همدلى:صداقت و ايجاد شرايطى كه كاركنان ۱ «9 * يرهيز از اعمال روشهاي مبتني بر زور و اجبار در محيط كار. ی ‎Eee Re Sur en 5) Ie gees‏ ل ل ‎SU‏ ۳ ‎

صفحه 15:
شناسايي دلایل واقعي کم كاري ,غیبت از كاربي حوصلگي و بي علاقكي به كارءكم توجهي و بي دقتي كاركنان توسط مدير و يرهيز از قضاوتهاي كوركورانه و مبتني بر ييشداوري در مورد كار و رفتار کارکنان سازمان . ©آشنا ساختن كاركنان با واقعيت هاى محيط كار و حذف آن دسته ‎jbl hs 1‏ کدارلست ‎S255) Ja Se‏ ‎bie Ay Mes wee‏ محيط كار براي ‎Fer ines RCE SC kee ey en ECS‏ امنیت شغلي کنند و با شادي ونشاط و شوق و انگیزه به دور از هر گونه خشم و درگيري بیهوده به وظایف خود عمل نمایند.

صفحه 16:
۱ ‏ی‎ Read eh J 4 pate oT Ly cunlio 5565 jl [9 enn eta ‏مسا سل‎

صفحه 17:

استرس و بهداشت رواني در محيط كار استرس چيست؟ • آمادگي ذهني و جسمي الزم براي مقابله با شرايط حاد بحراني است. • وضعيتي كه در آن ذهن و جسم براي رسيدن به تعادل،تحت فشار بيش از حد قرار ميگيرد. • حالتي هيجاني است كه فشار رواني را بر فرد وارد ميكند و اگر اين هيجانات كنترل نشوند آسيب جدي وارد مي كند. • عموما“ استرس ناشي از لزوم سازگاري جسماني،رواني و هيجاني ما با تغييرات است. براي مثال: اگر پس از مدتها كار كردن در يك اداره به شما،ترفيع شغلي خاصي داده شودكه منتظر آن بوديد،از گرفتن اين ترفيع خوشحال و هيجان زده ميشويد. اما اگر اين ترفيع زماني به شما داده شود كه انتظار آن را نداشته ايد يا خود را سزاوار گرفتن آن ندانيد از بروز چنين تغييري دچار اضطراب و استرس و ناراحتي خواهيد شد. عوامل ايجاد كننده استرس : -1عاملهاي فردي: ويژگيهاي شخصيتي فرد: افرادي كه شتاب زده ،ستيزه جو و بدبين هستند،از نظر فيزيولوژيكي واكنشپذيرتر بوده و بخاطر ديدگاه خاص خود در محيط كار بيشتر دچار استرس ميشوند. احساس كنترل. افرادي كه قادرند كار خود را نظم دهند و درباره وظايف خود تصميم بگيرند ،كمتر دچRRار استرس ميشوند. ويژگيهاي جنسيتي فرد. پژوهشها نشان ميدهد كه زنان به دليل تضادي كه بين مسئوليتهاي شغلي و خانوادگي احساس ميكنند و توانايي كه ،ممكن است گاه كمتر از كار محوله به آنان باشد،بيشتر از مردان دچار استرس مي شوند. -2عاملهاي محيطي: ويژگيهاي نقش: زماني كه بين انتظارات و خواسته هاي فرد و انتظارات سازمان ناسازگاري وجود داشته باشد فرد دچRRار ابهام در نقش و در نتيجه استرس ميشود. ويژگيهاي شغل: مناسب نبودن كار ،تكراري بودن كار و نوبتكاري ،ويژگيهايي از شغل هسRتند كRه ميتوانRد اسRترس در فرد شاغل ايجاد كند. روابط در محيط كار: روابط با همكاران،مراجعان و مشتريان اگر ضعيف باشد فرد دچار استرس ميشود. ساختار و جو سازماني: ساختار سازماني نامتمركز،عدم مشRRاركت افRRراد در تصRRميم گRRيري هRRا،رقRRابت ميRRان گRRروهي و درون گروهي،عدم امنيت شغلي و ...عوامل سازماني هستند كه ايجاد استرس ميكند. خصيصه هاي مادي : شامل نور ،صدا،دما،رطوبت،ارتعاش و ...ميباشد.دررابطه با اين متغييرها زماني كه حداقل شرايط زيستي وايمني جسماني حفظ نشود،فرد دچار استرس ميشود. راه هاي مقابله با استرس و فشار رواني •شناخت موقعيت •تجربه در كار •استراحت •پرهيز از اشتغال به چند كار •هدف گرا بودن شيوه هاي مقابله با استرس در محيط كار: آموزش مهارتهاي اجتماعي : مانند گفتگو با ديگران و حفظ آن،درخواست و رد كردن درخواست،انتقاد و انتقاد پذيري و ...باعث ميشود كه فرد با كنش هاي متقابل اجتماعي مقابله كند و استرس را از خود دور سازد. جرأت آموزي : شامل مهارتهايي است كه به افراد كمك ميكند تا در زندگي عقيده و احساس و انتظارات خود را بطور سر راست نشان دهند. فرو نشاندن برانگيختگي هاي استرس آور: شامل فنوني است كه بRRه كمRRك آن خRRود را بRRه آرامش ميرسRRانيم ماننRRد تنفس عميق ،آرام سازي تدريجي ماهيچRRه هRRا،قRRدم زدن ،اسRRتراحت كردن ،مراقبه و ....كه بر انگيختگي هاي فيزولوژيكي را كش ميدهد. حمايت اجتماعي در اين مهRRارت بRRا بRRرآورده سRRاختن نيازهRRاي انسRRان ،ماننRRد:مهRRر و محبت،قدرشناسي و ...تنش هاي ميان فردي در محيط كار را كاهش داده و با ايجاد سRRپري محافRRظ در مقابRRل اسRRترس،بRRاعث كRRاهش آن ميشود. تنظيم وقت: دراين روش فرد با فراگيري دانش د ررابطه با وظايف شغلي خود و پرورش مهارتهاي گوناگون كاري ميتواند به مديريت زمان پرداخته و از استرس خود بكاهد. زيرا كسي زمان را برايمان نگاه نميدارد ،در كمترين زمان بيشترين كRRار را با بهترين نحو انجام دهيم. دگرگون كردن الگوهاي رفتاري: در اين روش به فرد كمك ميشود تا الگوهاي رفتRRاري خRRود كRRه منجRRر بRRه استرس ميشود همچون :پرخاشگري ،احساسهاي تند،تسلط جRRويي،بي صبري و ...را تغيير داده و از اين طريق به كاهش استرس بپردازد. روشهاي مديريتي: كار بردن فنون مديريت منابع انساني چون گزينش مناسب،قبل از استخدام،جامعه پذيري و آشنا سازي ،هدف گذاري ،بازخورد عملكرد،آموزش ،رشد شغلي و ...باعث كاهش استرس در افراد ميشود. تنش در رفتار باعث ايجاد: .1 .2 .3 ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ واكنشهاي احساسي واكنشهاي فكري واكنشهاي رفتاري ،كه شامل: دوري و كناره گيري از مردم حرف زدن با صداي بلند كج خلقي،پرخاشگري اضافه كاري بيش از حد تغيير در عادات غذايي  .1 .2 .3 .4 تعريف بهداشت رواني در محيط كار يعني :مقاومت در مقابل پيدايش پريشانيهاي رواني و اختالالت رفتاري در كاركنان سازمان و سالم سازي فضاي رواني كار به نحوي كه هدف هاي چند گانه زير تأمين شود: هيچ يك از كاركنان سازمان به دليل عوامل موجود در سازمان گرفتار اختالل رواني نشوند. هر يك از كاركنان از اينكه در سازمان محل كار خود به فعاليت اشتغال دارند احساس رضايت كنند و عالقه مند به ادامه كار در آن سازمان باشند. هريك از كاركنان سازمان نسبت به خود ،رؤسا ،همكاران و جايگاه خود احساس مثبتي داشته باشد . همه كاركنان سازمان قادر به ايجاد روابط مطلوب با محيط كار و عوامل موجود در آن باشند. اصول بهداشت رواني در سازمان ايجاد جو صميميت ،همدلي،صداقت و ايجاد شرايطي كه كاركنان سازمان با اعتقاد قلبي براي خود و همكاران خويش احترام قائل باشند. پرهيز از اعمال روشهاي مبتني بر زور و اجبار در محيط كار. شناسايي استعدادهاي بالقوه كاركنان تحت نظارت و سپس فراهم ساختن شرايط الزم براي رشد و شكوفايي اين استعداد در حد توان و امكانات سازمان. شناسايي داليل واقعي كم كاري ،غيبت از كار،بي حوصلگي و بي عالقگي به كار،كم توجهي و بي دقتي كاركنان توسط مدير و پرهيز از قضاوتهاي كوركورانه و مبتني بر پيشداوري در مورد كار و رفتار كاركنان سازمان . آشنا ساختن كاركنان با واقعيت هاي محيط كار و حذف آن دسته از معيارها و عوامل سازماني كه از لحاظ اخالقي،انساني و فرهنگ سازماني صحيح تلقي نمي شود.بنابراين مديران بايد تالش كنند تا محيط كار براي كاركنان اضطراب آور نباشد و كارمندان احساس امنيت شغلي كنند و با شادي ونشاط و شوق و انگيزه به دور از هر گونه خشم و درگيري بيهوده به وظايف خود عمل نمايند. طوالني بودن اسMMترس و نMMاتواني در سازگاري مناسب بMMا آن منجMMر بMMه خستگي بدني شده و امكان ابتال بMMه بيماري جسمي و قلMMبي را افMMزايش ميدهد.

51,000 تومان