مدیریت و رهبری

استعاره‌های سازمانی

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 37 اسلايد استعاره در لغت به معنای عاریت گرفتن می باشد. هر تئوری مدیریتی متکی بر استعاره هایی است که قبلا در ذهن و ضمیر نظریه پرداز شکل گرفته است

نصرت دهقانی زاده

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
استعاره استعاره در فرهنک لغت به معنی «به عاریت گرفتن» می‌باشد. استعاره الب به عنوان یک صنعت ادپی تلقی می شود که از وژگی‌های مشترک دو پدیده برای توضیح ابعاد نامأنوس دید دیگر استفاده می‌شود درحالیکه نقش ‎he dete‏ ات ی ۱۳ 1 تفكر دلالت دارد. © استعاره را مى توان توصيغى بدانم كه از طريق تشبيه يك يديده به بديده أى ديكر كه دارى وجوه مشتركى هستند. به روشن شدن ذهن فرد کک می کند.

صفحه 4:
© نخستين بار « کرت مورکان ». تنوریسین معروف مسربت» در کتاب « سیای سازمان » خود از استعاره ها جمت شناخت سازمان استفاده کرد. او بر اين باور بود که حتی منهوم «سازمان» نیز خود یک استعاره است. او سازمان را به صورت پدیده ای کثر الوجه در نظر كرفت و در قالب استعاره آن را توصیف کرد بدین ترتیب که هر استعاره جنبه ای از سازمان را مین می سازد و برای شناخت کامل باید همه این استعاره ها را بر هم منطبق کرد. مورگان از هشت استعاره رای توصیف سازمان ببره گرفت :

صفحه 5:

صفحه 6:
استعاره مکانیکی:(سازمان به مثابه ماشین) # استعاره ماشین: سازمان را همچون ابزاری فنی نگاه می کند که برای تولید تیم معین به کار گرفته می شود. عناصر سازمان از جمله انسانهاء بخشی از ساختارند که با کارامدی شب تاو ل با هم کار می‌کنند.

صفحه 7:
در مدل مکانیکی سازمان مانند یک ماشین طراحی می شود و از" کارکنان انتظار می رود مثل قطعاتی از ماشین عمل کنند. همانگونه که قطعات یک ماشین تعویض ‎pds‏ سازمان نیز دارای ساختاری است که احزای آن تغییر پذیر و قابل دستکاری است. در اینحا مدیر به عنوان مهندسی است که ماشین سازمانی را طراحی و راه اندازی می کند. بدیهی است أكر مدير» سازمان را مانند یک ماشین تصور کند ‎OT‏ را همچون یک ماشین نیز اداره حواهد کرد. © موركان تحت استعاره ماشین. نظریه هایی چون بوروکراسی وبر» مدبریت علمى تيلور و اصول مدیریت کلاسیک فابول را طبقه بندی نموده و معتقد است نظریه پردازان مذکّر با عینک ماشینی به سازمان می نگریسته اند.

صفحه 8:
تقاط ضعف و قوت استعاره ماشین ی صرفا ی به ین وه کار می کند که : 1( بخواهد وظیفه‌ی ساده ای را اجام دهد. عیط پابات باشدء 3 دقت اهیت داشته باشد 1 _ اجزای انسانی این شین دقیا همان رفتاری را که از پیش برای آنها طراجى شده؛ انجام دهند. * عليرت قاط قوت مذكورء ابن رويكرد سازمانى را به وجود مى آوردكه خود را به منت با شرايط متفير حيطي انطباق مى دهد و مى توائد به يك بوروكاسى بدون مغز و بى جون و جرا منجر شود كه اثراق غير انسانى بر كاركنان بر جلى مى كذارد. 03 اين استعاره با تأكد بيش از حد بر قوانين و مقررات منجر به جاججابى هدف مى كردد.( مقررات كه وسيله لى برای دستیبن به هدف می ‎sath‏ خود هدف می شوند) 3 ههجنين به علت تخصص کرای و الاک ساختاری زیاد. دستیای به اهداف بخشی واحد ها ‎BE) fab‏ اهداف کلی سازمان می کردد.

صفحه 9:
مداخله طیبعت؛ )۱ سازمان به مثایه موجود زنده) در ديدكاه ماشينى» سامان بهرواط رسعی» بازدهي و کار و ساختار های مکلیکی دود می شد و هدف آن مجون یک افزایش ها و کاهش نباده ها بود اما در دیدگاه اركانيكى به سازمان همچون موجودی زندهنکردسته بی شود. © استعاره موجود زنده متضمن این معناست که ازمانها شبيه موجودات به منابعی برای زنده ماندن و توسعه ‎٠‏ سازمان برای ‎ ‏ساختار شلسب و یچینه است. ‏كد اسان ها در سازيان ها لسانى مين تقش اکن ‏لين استعاره نظريائى جون سلسله مراتب نیاز های مازلو. سازمان به عنوان سيستم بازء نظربه اقتضابي و ضرورت انطلباق سازمان ب! محيطء سازمان هاى مكتيكى و اركانيك برنز و استاكر. نظربه أكولوزى جمعيت يا انتخاب طبيعى و ... را طبقه بندى مى تهايد. ‎

صفحه 10:
© قاط قوت : درک ره سازیان بیط )1 سيان به عنان يك سيسم باز در ظر كرته مى شود (در ابن استاره سلزان در تبادل مر بیط است) 3 كك به درك اهميت رواط ميان سازمانى از طريق تركر بر أكولوزى 04 تأكجد ير نقش اشكال سازمان ارکنیک در فریند نوآوری 25 يبود مديريت سازمان از طريق توجه سبستاتبك به نباز ها كه بايد برئى بقئى سازمان ارضاء شود. © تفاوت ها : ۱ یکی از تفاوت های سازمان ها و موجودات زنده در این است که موجودات زنده در جمان طمیعت زندکی می کنند که جهن قابل رقیت,ملمس و محسوس بوده و در تام جنبه ها عیشی و واقعی است. این در حای است كه سازمان هاو محبط آنبا بديده هانى هستند که تا حدود زیادی به طور اجتلعی وضع و ساخته می شود. 2 علاوء سازمان ها برخلاف ارگازم ها در جبر آولوژیکی بسر نرده و قادر به تخاب هکاری به جای رقبت مي اشند. 3 هجنين وحد تكاركدى در بيشتر سازاا به شدت وحدت کاکزدی در یک موجود زدهنیست.

صفحه 11:

صفحه 12:
© مطالعات به عمل آمده دربره ى مق إن تكنه را ثابت كرده است كه مفز با هر يديدة ی دیگری غر قابل مقايسه است. از اين روست كه برخى از نظريه بردازان مديريت كؤشيده اند با استفاده از استعاره مغر توصيفى ديكر از سازمان را ارايه دهند و باره اى از ييجيدق هاى آن را روشن كنند. © مارج و سایون به بررسی فرایند تصمیم گیری در سازمان پرداخته اند و سایون بر این باور پافشاری کرد که سازمان ها نمی توانند کاملا عقلای تصم بکيرند و نظریه ماشيتي سازمان, که تصمیات منظم و به عابت عقلایی را توصیه می کرد. رزبیی دور از واقعیت است. سایون به تصیم گیری در حد بخش و با تعقلی محدود اشاره کرد و از اين مت نظریات او استعاره ی مفز برای سازمان را به ذعن متبادر می سازند. © اما سايرتيك(عل ارتباطات وكدل) رابطه اى صر عر بين مفز انسان و سازمان برقرار م ىكند. که سایرتیک آشکار شد. خودنظی با استفاده از بازغور متفیبود. انسان با استفاده از بازخورد منفی و اصلاحات ییاپی و پرهیز از خطاء به هدف دست می بابد و سيستم ها را نيز مى طراحی کرد که با تغذیه اطلاعات و کنترل. چنین خود نظمی را در خود ایجادکنند. در نظریه تباطات و کنترل. 4 اصل جاری اند:

صفحه 13:
4 اصل جاری در نظریه سایرنتیک

صفحه 14:
* هركاه 4 اصل مذكور برقرار شوندء رابطه اى بين سیستم و محیط آن ایجاد و سیستم " خودنظلم می شد و در برابر وقام» نوعی هوثعندی از خود بروز می دهد؛ اما این هوشمندى تابع معيار هانى است كه برلى عمليات از قبل تعيين شده اند. از این رو در ‎Kgl‏ مدرن بين فرايند يادكيرى و آموختن يادكيرى با به تعبيرى ميان يادكيرى تك حلقه ای و دو حلقه ای تفلوت وجود دارد: در فرایند پادگیری. سیستم خود را با رم معين شده تطبیق می دهد و تملبانش را بر آن اساس اصلاح می کند. اما در فرایندآموختن یدگیری ثرم هلى مقرر را یز ازای مى کند و حت آنها را نيز مى آزمايد. در واقع توان خودارزيابى دارد. به عبارت ساده ترء در ياذكيرى تك حلقه لى ما مى آموزيم كه جكونه به نرم هلى حام باخ دهم 6 ثبات حاصل شود. در حلیکه در یادگیری دو حلقه ای ما می آموزم که چگونه نرم های حل را تغیر دهم و وضعیت را متحول سازع.

صفحه 15:
مره بش و در فیط ‎dep‏ مق لاتم هی با میم از تسب مایب با مت ی مر الام امات الاح

صفحه 16:
* موركان تحت امن استعاره به انتقاد از سازمان های بوروکاتیک به عنون سازمان های نزدیک بیی - که در دام وضع موجود کرفار آمده و وقعیت جاری را به عنوان یک واقعيت غرقابل اجتب می بنيرندء مى بردازد. او معتقد است بوروكاتيزاسيون از طريق تقويت تقسيات افق و عمودى. الكوهئى بنش بنش شده إى از فكر و عمل را به وجود مى آورد كه از جريان آزاد دائش و اطلاعات در سازمان جلوكيرى مى كند. وجود جنين شرايطى بعلاو بودجه هاو ساير كتتزل های مديريق كه سعى در حنظ فعاليت هاى سازمان در درون محدوده هاى از يدش تعيين شده دارند» منجر به تقویت یادگیری تک حلته ای گردیده و مى توائد عملا سازمان را در يك مسير غلط حفظ كند. لذا موركان در مقام اراته راه حلء علاوه بر تبيين ويركى هاى سازمان يادكيرئده به عنوان ‎Shae‏ ‏كه به ياذكيرى دو حلقه اى مجهز بوده و مى توائد قواعد بازى را تغيير دهدء به معرق سازمان هولوكرافيك مى بردازد. © سازمان هولوكرافيك: سازماق است كه در آن ويكى های کل در تامی اجزام منعکس می بأشد به طريقى كه سازمان دارئى توان خودسازمندهی گردیده و در غياب بعضى از اجزا و يا درست كار تکردن آن ها. سیستم به حیات خود ادامه دهد و خلا آن تاسامانی ها و غیبت ها را خود پرکند.

صفحه 17:
براى آنكه سازماق با خاصيت هولوكرافيك طراحى كيم بايد 4 اصل را در نظر كيريم: وظایفی مضاعف و چندگانه را برای واحد های سازمان معین ده و از تخصصی شدن بیش از حد آنیا جلوگیری کنیم؛ میزان تتوع و پیچیدگی کارکردی مورد نیاز واحخد ها را در ارتباط با محیط آنها مشخص سازیم به طوریکه واحد ها بتوانند به نیاز های محیط خود مستقلا پاسخ گویند؛ برای سازمان؛ حداقل ضوابط و مقررات را وضع کنیم تا نعطاف کافی در سازمان به وجود ‎tol‏ ‏بی آنکه اين انعطاف به بی نظمی بگرایده باید توانایی آموختن یا رویاروبی پویا با مسائل را در سازمان به وجود آوریم.

صفحه 18:
كوي د 00 نقاط ضعف و قوت استعاره مغز إز نقاط قوث اصلى ابن استماره ارته اصول و تغرری های مدبریت متتاسب ب عسر اطلاعاث ى باشد. برلين اساس اهیت رهبرى و كتتزل #فركز. تدوين اهداف شتاف و ...كه شالوده تقكر مديريتق در عصر صتعتى را تشكيل مى دادند.مورد بازانديئى و تجديد نظر قرار می کید 8 سازبان از آسیب های بادگیری تک حلقه ای در محیط ‎nar shy,‏ اطلاعات مصون هاند. حدودیت ها و قاط ضف: هچنلکه ماحظه کردید یل سازمان ها براساس استاهمفز مستام یزیر استعره هی دیگری ماد ‎IS‏ است زیا هچ ناه مسجمی از مفز وجود ناد. بر ان یکی از ناط ضعف ين استعاره مشکلی است که بهعلت خودمرجعی مفز در تَحليل يديده ها به وجود میآید. همچنین فراندیادگیری مسئلزم من از بازودن و خوداتادی می باشد که اظلب مدیران سنتی با آن بیگانه اند بعلاوء تحت اين استعار ممكن است تعارض قابل ملاحظه فى ميان ياكيرى و خودصازماندهى از يك طرف و واقعيت هلى قدرت و كنول در سازمان از طرف ديكر رخ دهد.

صفحه 19:
© اين استعاره از حكايت مشهور غار اقلاطوى نشأت مى كيرد * موركان تحت ابن استعاره بر اميت تثير ابعاد تاخودأكاء خخصيت ادر شكل دهى و ساخت واقعيث اشاره مى كند. * اسنعاره ‎ob‏ روج: سازمان را حيطى مى داتد كه قواعد و روشهلى آن نه دليل انتظارات فينكى و هيجاق که از اعضای خود داد روا اعضاى خود را شكل داده و فرايتدهلى ذهنى آنها را كنقل فى كند. بر اساس لين استعاره سازمان آزادى فكرى» جسمى و روحى اعضاى خود را دود میسازد. ين یک دید ‎lake «sie‏ است. * در استعاره ى سازبان همجون وندان روح؛ اعضای سازمان مچون غارنشينان جلوه بى كنند. آن ها جنان دلبسته ی باورهای خویش / هستندكه به هيج رو نى خواهدد واقعيت هلى ‎Gan‏ را ند

صفحه 20:
# در اين استعاره. سازمان را به عنوان بموعه ای تجسم می بخشند که آقدر در فرایندهای درون خود كير افتاده است که از واقعیت های بیرونی غافل شده است. © در ابن جا همجنين. نقش ذهن ناخوداكاه انسان نيز در خور اهبيت است. بسيارى از رفتار هاى انسان ها به عنوان اعضای سازمان ناشی از ناخوداگاه آن هاست. برای که بخواهم سازمان را به درستى بشناسم. بايد ريشه هلى رفتارهاى افراد سازمان را نیز بررسی کنم. از این رو برای شناخت سازمان و بیچیدکی های آن لازم است كه يك بار نبز آن را #مجون زندنی که روح آدمی در آن به بند کشیده شده است. در نظر گرفه و از اين دیدگاه به آن بتگریم. اي نحوه ی تکرش. دام هانى كه در راه ادرآك مسرت و اعضای سازمان به دلايل مختلف از واقعیت ها گسترده اند (مانند موفتیت,گروه اندیشی و ...) روشن می سازد و ما را در درك واقعيت هاى سازمانى یاری می دهد.(توضیح بیشتر در مورد دام ها)

صفحه 21:
حساس کشتن فاد ‎dle‏ ان و مستتر در أقنامات و لا روزمره خود آرائه دیدگاه جدیدی از مبحث عقلائیت سازمانی تيد زياد بر الكو هلى تأخوداكاه رفتار و ناديده كرقه شدن عوامل ايدثولوزيكى ‎Sek Sa nt‏ در معرض اتقاد بودن به جمت تأكد زياد بر نقش فرايند هلى شناختى در ايلد. تداوم و تغيير سازمان

صفحه 22:
كشف منطق تحول (سازمان همجون جربان ‎(Je‏ ‎٩ ۳‏ استعاره جریان سیال. ربشه در كفه هراكلبتوسء فیلسوف بوانی. 500 سال قبل از میلاد دارد که می كفت « هركز ی توان از یک رودخاه واحد. دو بار عبور کد. زرا آب رودخله به طور مستر در جريان تخیر و ‎wus MU de‏ ‏* ان استعاره ستقد است که سازمان همواره در حول و تخیر است. تحول تير سلزمائى در افر تعارضات و اختلاقات سازماق رخ مى دهد. ‎Sipe *‏ تحت اين استعاره به تظرياق ماند نظريه شوب و ديالكيك اشاره مى كند و معتتد است به کک این تطريات مى توان منطق تحولات سازماق را درك کرد ‎

صفحه 23:
* ابن نظريه بر مبدلى نظربه نسسبيت اليشتين و مكانييك کواتوم قرر داد © در حاليكه در فيزيك نيوت كه زبريناى تفكرات كلاسيك مديريت بودء نوعی تناسب و ‎aly‏ خطی میان علث و معلول وجود داشت و آبدهقابل بیش بنی فرض مى شد نظريه آشوب بيان كننده أبن قضيه لست كه در سيستم هاى يجيده غر خعلى نظي سيستم هلى اجتاكى سازمان ها 1 عليت مغابل جايكرين عليت مكانيكى كرديده و ميآن علت و معلول تناسب و سنخيتى وجود ندارد. نا یک ‎BE‏ كجك مى توائد منجر به رات بزرکی شود, چیزی که رپونه ای نامه می شود. ‎Sub tia 2‏ مشاهده مى شود در يك افق ديد وسيع ترز الكرى به نام خجلذه على غريب» ‎yy‏ به یک نظم غایی منجر می شود.

صفحه 24:
Sills ‏نظریه‎ راما این تفر که تاد ا فا ول میداد هر ينيد أى بر ضد خود دلالت غوده و آن رأ به وجود م ورد روز و پ. مرگ و زهگی و .مکی زوج هاي معتاد می باشند که یک کل واحد و موزون را نید می آورند. در هر یک از این موارد. وچود هر مد بستکی به وجود دگری دارد. امن اساس موركان ممتقد است سیاری از مسايلى كه مميران ساومان ها با آن ‎ath ye‏ ضاد هی تیه ی هستند که خود از تفاد هل أوليه موجود در جامعه مشتق مى شود. فنا لو ب طرح هد حي ل د ل ع اي ين ل ركه مدران سارمان ها در لح خرد ره ی ده ار بل کم سابل سامای یبد و حلکامل آن اد ادامات سياس ‎del pall ct ple!‏ مک می شید که دنا امن ها یود در ار حل مسایلکلان باق ند ‎ae We‏ سیال خرد کر سلمان وا کشف کنند.

صفحه 25:
نقاط ضعف و قوت استعاره جریان سیال * از قاط ‎gle gl fol og‏ ین است که شیوه هی مکلی را بای درک منطق تحول ارائه می دهد که از طريق آن مى توان به يك تنوری منسجم وكل كرا در رابطه با تحول سازمنی دست یافت. بلاوه ازجا که بر اساس این استعره, اقدامات و مداخله های مدیر در سازمان, دارای اثرپروانه ای می باشد, مرا سازمان ها در می باب که می توند بااتجام تفیرات کزچک اما کلیدی در زمان های کلیدی, می تواند تحولاتبزرکی در سازمنبوجدآورند ذا وظيفه مديران يافتن ابن نقاط اهربى و تخصيص منيع سازمان به ‎scale‏ * در مقابل از نقاط ضعف ابن اسصاره لين است كه بر «قدرت بى قدرق » دیراد می کند. یی که مغر بسيارى از نظريات تاريضفى سازمان در خصوص بيش بينى. سازمندهی و کنتل امور بوده و در نقیجه رای بسیاری از مرن تکار است..

صفحه 26:
چهره زشت:(سازمان به مثابه ابزار سلطه) * شاید یکی از واقعی ترین استعره ها رای توصیف برخی از سازبان هی معاصر. هان زار ساطه و تساط می بشد. © اسعاره ابزار سلطه؛ مدعی است که سازمان تبدیل یه وسیاه ای می شود برای تأمن منافع یک گروه در ابر کروه ديكر. براساس ابن استعاره سازمانتأمین کننه متا و أراده جمعى يا منافع سمومى نيست بلکه ماع کروه خاصی. را تین می کند. در این استعاره سازمان به كتتولء ‎We IK BE ye‏ * این دیدگاه نيز ديتكاهى اتغادى نسبت به يوروكامى و شركت هلى فرآكير است.

صفحه 27:
* سازمان هاب که بای خدمت به مرد ايحاد شده اند. يس از جندى به صورت تشكيلاق عظم بر" مردم حك مى رائند و از صورث خادم به حالت مخدوم تغيير ماهيت مى دهند. © در طول تاريخ سازمان ها با لوده دن محی, ره کشی غرهصفاه از يرو ى كار و ... افسان ها را آزرده می سازند. اند اهرام مصر. سازمان های امروزی نیز به کونه ای دیکر انسان ها را تحت سلطه خود قرار مى دهند و با ببره كيرى از ساز و كارهاى مالى. حاصل کار انسان ها را بهبغا می برئ. در جنين سازمان هابى. بوروكراسى كسترده. عدم توجه به كلامت انسانى. عدم توجه به محيط كارى درون سازمان و زير با كناشته شدن اصول اخلاق و ... مشاهده می شود. شرکت های چندملیق نیز چهره ای تازه و قدرتند از ساطه کری سازمان ها در عصر ما هستند. * استعاره ی سازمان به صورت ايزار سلطه. رويه لى دیکر از سازمان را بهتصویر می کشد و چیره ی زشت آن راء که بای به نون یک واقعیت تلخباور شود.به پژوهندگان سازمان نشان می دهد.

صفحه 28:

صفحه 29:
خلق واقعیت اجتاعی ( سازمان به عنوان فرهنگ ) 27 © هر اين استعاره سازمان به عنوان يك ناد اجتاعى و پدیده فرهنکی در نظر کرفته می شود. © استماره فرهتك سازمانا را موه ای از انا ی می کند كه با هم در تعامل اند و ارزش ها و اعتقادات مشترك بين تب ‎Se‏ ‏* هر سازبان دارای یک فرهنک خاص است که آگرچه از فرهنگ جامعه نشأت گرفه است اما خصوصیات سازمان نیز بر آن ار گذاشته و یک فرهنگ ويزه ايجاد ده است. در واقع سازمان خود يك خرده فرهتك مى باشد.

صفحه 30:
* فرهنک سازمان: عبارت است از الکوی عمومی رفترها. بورها و تقی های مشترک و جعی و ارزش هایی که آکثر اعضای سازمان در آن سهم اند.فزهنگ هر سازمان را می توان در عملکرد کارگننآن و حيات كروهى و اجتاعى سازمان مشاهده فود. © فرهنگ سازمان در ساختار, قوائين. خط مشى. اهداف. شرح مشاغل و نوه نام مأموریت های آن تبلور مى يابد اما بن اعضلى سازمان هستند كه به آن روح می بخشند و در وق آن ‎aS ge MAN‏ بدین ترتيب برثى شناخت سازمان و رفتار ها و عملكرد كركتان. شتاخت فرهتك الزامى مى باشد. © فرهتك سازملق را مى توان از ممم ترين فوته ها و مادهلى دارابى هلى نامشهود يك سازمان دافست. اين ‎Gy‏ در موردی ماد کار تمی. تفیر و تحول سازمی. رهبری و حتی زبان سازمان و فرهنگ وازگان آن حضور خود را نشان می دهد. اهمیت استعاره های فرهنکی از آن روست که با نگاهی به جلوه های تلف فرهنک سازمانى مى توان به شخخصيت و هوبت سازمان ها ببى برد و نفاوت وتاب نا را شداخت.

صفحه 31:
نقاط ضعف و قوت استعاره فرهنگ * یکی از قاط قوت استعره فهنک تاد بر اهیت نادین قامی جنبه های زندگی سای می باشد. بر ین ‎Ge Ge‏ ترين جنيه هلى سازمان فظير ساختار. سلسله مرائب: قوائين و مقررات و -. سازه هابى اجتاعى وده و معانى را در بر دارندكه اطلاع از آنبا مت درك عملكرد سازمان ضرورى است. اوه ین استاره تجزيه و تحليل ميق عملكرد هاى سازمان را براى ما امكان بشير و رابطه ى سازمان و جامعه را از جمت فرهتك و ارزش ها به صورق واضع و روشن ترسيم مى كند. * البته به نظر موركان در بكاركيرى لين استعاره ببى آمد هلى منفى بالقوه أى نيز وجود دارد. به عنوان مثال اين ايده كه جيزى بنام فرهتك خوب و فرهتك بد وجود دارد يا ايتكه وجود يك فرهتك سازمای قوی پیش نياز موفقيت هر سازماق است,. مى تواند هنر مديربت را به نوعى کنترل ادئولژیک با ندسی اوزش ها ‎eat‏ قلي

صفحه 32:
وص سس ها منافع.تعارض و قدرت (سازمان به مثابه نظام سیاسی) ‎Sy abhi ple ©‏ نظم سیامی میداد که در آن بيشتين تأكد بر تعارض و رقادث بر سر منیع از سوی گروههای است که ‎A‏ 29/4 دار اش ماع و وان موق هستد. ‎JO sled ol‏ بر آن است ‎Sy‏ سيامى ساوطلق شا و ‎gale aps Glee eg Lt sae‏ ها ازجا سيار ‏یه حکومت ها هستد و از ان روم وم آن هب ‎Be‏ ‎Set‏ ‏* مسائق جون اهداف. متا تاره و قدرت در استاه ی سیاسی ‏قش عمده الى را لبقا مى كتتد. سارمان ها و افراد موجود. ماو ها اهداق متفاوت را دبال مى ند و اهب اي ماع در ساان موب 8 تارض و كتسكش بى شود سازمنبه ‎PEAS og Sh ok Se‏ ‏ادها حوی مر ره ود و پا ره سوی اهداف هایت كلد ‏وى عامل قدرت راق سلمان دهى امور و ليث ها در سازيان شكل سيامى أن را توسيم مى كئد و به استعره ی سیاسی مفهوم می بعشد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 33:
sao نیا تیب فرد بهانجام کاری که در غبر ان صورت به انجام آن نمی پردا < << = Le sb, bly ‏قدرت:‎ ‎ee 00‏ ۹ نترل اطلاعات | ‎SSS = ‏4 رل و نو بر سازمان های عبر ری 1 ‎bly‏ اسفاده از نماد ها و نماد های فرهت 1 ‏4 ‏| تواای درک هط وموقیت هی مرجود -_ ‎

صفحه 34:
* در ستعره ی سيامى سازمان: تعارض موضوقى لأبل اهييت است و مدير بايد بنائد كه حل و هدايت > تعارض های ناشی از نظرات و اعداف مناوت کارنان و سربرستان و مشتربان با اهداف سازمان از ‎IS‏ اصلی اوست. برای هدایت تعارض سبک هاییمخلف توصیه شده است که بهتوضیح یکی از آن ها مى بردازمبخر لين مدل. مدير براساس دو معيار «توجه به نظرات كروه مخالف» و «تأكد ير نظرات خود» مى توائد بنج سبك را در اداره. تعارض بيش ‎BS‏ مان ی ون م ‎(en‏

صفحه 35:
نقاط ضعف و قوت استعاره نظام سیاسی * از نقط قوت ای استعار ین است که حدودیت های تکرش به سازمان به وان یک اركانيزم يا سيسفى که دارای انسجام كركادى است را آشکار می سازد و زمنه پذیرش سیاست. به عدوان يك جنبه غيرقايل اجعاب زندگی سازمنی را فراهم مى كند. همجنين ايزارى تحليلى و نظام يافنه جمث درك روابط ميان سياست و سازمان ارائه موده و بر نقش كليدى قدرت در تعيين يبأمدهلى سياسى تأككد فى كند. بعلاو براساس ابن استعاره ‎lt‏ فعاليت هلى سازملن به عنوان اقداماق منقعت مدار ارزيانى كرديده و مشخص می شود که جنیه های به ظاهر رسبی و عقلایی ماد تین اهداف. طرحی ساختار و ...دارای یک بعد. * اين استماره دارلى نقاط ضمف عمده أى تيز مى باشد. زان که اعضای سازمان به سازمان به عنوان يك نظام سيامى بتكرند. احتال دارد در همه جا به دبال كشف اتكيزه هلى مخفى باشتد كه حتى وجود خارجى تيز تداشته باشد. اين شيوه تقكر منجر به سسياست زدكى سازمان مى كردد.

صفحه 36:
نتیجه گیری: ه‌گونه که در ابا نيم. سازمان یک پدیدهکیلوجه است. برای شاختن کامل آن نباید بهتوصبت و تین یک وجه مسنده کیم. استعره های گونگون می توانند این وجوه را به ما بشناساند و تصویری کامل از سازمانآائه دهند.آنون كه استعاره ها را شناختم .به خویی می توایم دربیم که سازمانبرای ما روشن تر ‎ole‏ شده است. استعاره ماشیفی» روبه ی مادی و مکایکی سازمان را تصور کرده و روابط ری و خشک آنرا به ما نشان می دهد. استعاره زیستی چهره ی زنده و انسانی سازمان را تصویر کرده و حيات سازيانى را هثتد حيات موجودات زننه بى كرفته لست. استعاره سازمان به مه مفز. لگردری ها سازمان از سازوکار مغز را در ملکرد های سازبنی توصیف كرده اسث. تغيير يذيرى و دكركون شدن سازمن نز در استاهجریان سل ان شده است و استعارهسامان ب ماه وی بای روح. دام هی راكه ر راه ادراك افراد سازمان از واقعيت كسترده شده اند. توصيف و به عنوان ايزارى براق سلطه. زشت سازمان را آشکارکرده است. این استعاه ها هركدام وجمى از سازمان را توصيف کرده و ما بای شداخت جامع و همه جانيه ى سازمان بايد آنها را در يك ‎sie Sieg‏

صفحه 37:
4 5 از سر و وصل 1

45,000 تومان