صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
اصول بهداشت روانی و نقش
7 خانواده و مدرسه در تامين 5
بهداشت روانی دانش آموزان
صفحه 4:
بهداشت روانی چیست؟
*بهداشت روانی همان سلامت فکر و قدرت سازگاری فرد با محیط و اطرا
*سازمان جهانی بهداشت:«توانایی کامل برای آیفای تفش های اجتماعی: روآنی و جسمی».
اهمیت توجه به بهداشت روانی
*در کشورهای صنعتی حدود ۱۰ درصد از افراد جامعه به نوعی به اختلالات روانی مبتلا
*لازمه شکوفایی لستعدادها و توانایی های افراد جامعه داشتن سلامت روانی می باشد.
*در زندگی چگونه بودن خیلی مهمتر از بودن یا نبودن
*بهداشت روانی منحصر به بیماران روانی نیست.
صفحه 5:
۱.پیشگیری سطح اول(کاهش موارد جدید اختلال روانی)
۲.پیشگیری سطح دوم(کاهش زمان و میزان ناتوان کنندگی یک اختلال روانی است)
*در پیشگیری سعطح دوم هدف اولیه درمان کامل یک اختلال است و هدف ثانويه کنترل بیماری استل
۳.پیشگیری سطح سوم(توانبخشی و کاهش آسیب های ایجاد شده ناشی از اختلال روانی)
صفحه 6:
موقعیت های تاثیرگذار بر بهداشت روانی
۱.خانواده
au da
*نقش مدرسه در بهداشت روانی دانش آموزان در سطح پیشگیری اولیه می باشد.
۳.اجتماع (عوامل فیزیکی و انسانی)
*عدم برآورده شدن نیازهای اولیه
*ناكامى
“استرس
صفحه 7:
عوامل ار تقاء دهنده بهداشت روانی
*ورزش
* بکارگیری شیوه های صحیح کنترل هیجانات خود همراه با آرامش در مواجهه با فشارهای
مختلف زندگی
لختصاص ساعات منظم به کاره فعالیت بدنی و اوقات فراغت
*تلاش برای حفظ روابط سالم و سازنده با دیگران
*برنامه ریزی در جهت حل و رفع مشکلات و نگرانی های خویش
*صرف نیرو و وقت برای بهبود شرایط و موقعیت زمان حال
*رشد و تقویت اعتقادات مذهبی و عمل به آنها
*کسب و رشد مهارت های تحصیلی و شغلی
صفحه 8:
بهداشت روانی خانواده:
کمک به همه افراد خانواده در جهت رشد و تکامل و بهره گیری از استعدادها و توانلیی های
فرد برای رسیدن به موفقیت. شادابی. سازگاری و سازند گی بیشتر.
خانواده:
نزدیک ترین و مدلوم ترین ارتباطات اجتماعی را فراهم می سازد . فرد در خانواده رشد می
پایه های اصلی شخصیت و خصوصیات رفتاری او شکل می گیرد. آموخته های مستقیم
مستقيم حر خانواده بر سلامت روان آنها تاقير مى کنارد.
از خانواده هاى سالم تشكيل يافته و خانواده سالم از افراد سالم
والدين:
موظفند در خانواده شرايطى بوجود آورند ا فرزندان در ابعاد جسمى. رولنىء اجتماعى. اخلاق]
مدعي رد و تكامل
صفحه 9:
نظریه سیستمی خانواده:
"منشاء اختلالات روانی رفتاری نوجوان بیشتر در موقعیت و وضعیت خانواده فرد است تا خود
بر یک خانواده بیماره فرد دارای مشکل و اختلال می شود.
*رشد عاطفی _روانی و رفتاری هر یک از ما محصول روابط متقابل, در درون خانواده است.
صفحه 10:
اهداف بهداشت روانی در خانواده
*تامین سلامت جسمانی» روانی» عاطفی. اجتماعی و اخلاقی اعضای خانواده
*تلاش برای شناخت رفتار خود و افراد خانواده
*برقراری روابط حسنه بین اعضای خانواده
*تقویت اعتماد و عزت نفس اعضای خانواده
*به وجود آوردن احساس رضایت از زندگی
*آموزش خانواده ها برای کمک به پیشبرد اهداف صحیح اجتماعی
*آموزش شیوه های فرزندپروری صحیح به والدین
صفحه 11:
چگونگی تاثیرگذاری خانواده بر پهداشت روانی دانش آموز
*ارضای نیازهای بدنی و مادی
*ارضای نیازهای روانی نوجوان
*توجه به تفاوت هاى موجود بين فرزندان و عدم مقایسه آن ها با یکدیگر
ه مهارت براى آرامش در خانواده
*نظر خواهى در مورد مخارج زندكى
*داشتن برنامه و تنظیم وقت
*نظم و انضباط به جای استبداد و خشونت
*همدلی و صمیمیت
*تقسیم کار
صفحه 12:
انتظارات نوجوانان از والدین
*محرم اسرار بودن
*مورد اعتماد بودن
*آزادی در تصمیم گیری
*توجه و علاقه مداوم والدین
*همخوانى 5 رفتار والدین
تشويق
صفحه 13:
ضرورت بهداشت روانی در مدارس
"رسيدن به اهداف آموزشی تعبین شده مستلزم وجود سلامت روانی در بین کارکنان و دانش
آموزان می باشد.
*تحقیقات زیادی ارتباط بین سلامت رونی دانش آموزان و پیضرفت تحصیلی آن ها را بهابات
رسائدة أن
*وارد شدن افراد دچار اختلالات روانی به جامعه و بازار کار در صورت عدم توجه به اين 8 _
دوران مدرسه.
*تربیت دانش آموزان در تدریس کتب درسی خلاصه نمی شود.
oles oe ee ease درس ارس هت
محیط فیزیکی مدرسه و بهداشت روانی دانش آموزان
*الگو بودن مشاور برای معلمان و دانش آموزان
صفحه 14:
بهداشت روانی مسئولین مدرسه
*برگزاری دوره cle آموزشی به منظور افزایش آگاهی معلمان و کارکنان مدرسه در خصوص
مسائلی چون رشد. یادگیری» شخصیت و سازگاری نوجوان
نقش مشاور در تامین بهداشت روانی در مدرسه:
*شناسایی عوامل مخل بهداشت روانی و عوامل ارتقاء دهنده بهداشت روانی
*توجه به تعارض نقش در نوجوان
*استفاده از تکنیک هروابط کمکی» کارل راجرز در ارتباط با دانش آموز
*توجه به همکاری متقابل خانه و مدرسه
*ایجاد انجمن خانه و مدرسه
اهداف انجمن خانه و مدرسه
صفحه 15:
توصیه هایی برای ارتقاء بهداشت روانی مدارس:
*آكاه سازی مسئولین مدرسه و معلمین در اتخاذ شیوه های ارتباطی و تربیتی مناسب
*رفع عوامل مخل بهداشت روانی معلمین
*ارتباط مستمر با خانولده دانش آموزان
*بهبود شرایط فیزیکی مدرسه
*برگزاری جلسات آگاه سازی برای دانش آموزان(آموزش مهارت های زندگی. کنترل استرس وا
اضطراب و ..).
صفحه 16:
4