صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
اصول بهداشت روانی و نقش 7 خانواده و مدرسه در تامين 5 بهداشت روانی دانش آموزان

صفحه 4:
بهداشت روانی چیست؟ *بهداشت روانی همان سلامت فکر و قدرت سازگاری فرد با محیط و اطرا *سازمان جهانی بهداشت:«توانایی کامل برای آیفای تفش های اجتماعی: روآنی و جسمی». اهمیت توجه به بهداشت روانی *در کشورهای صنعتی حدود ۱۰ درصد از افراد جامعه به نوعی به اختلالات روانی مبتلا *لازمه شکوفایی لستعدادها و توانایی های افراد جامعه داشتن سلامت روانی می باشد. *در زندگی چگونه بودن خیلی مهمتر از بودن یا نبودن *بهداشت روانی منحصر به بیماران روانی نیست.

صفحه 5:
۱.پیشگیری سطح اول(کاهش موارد جدید اختلال روانی) ۲.پیشگیری سطح دوم(کاهش زمان و میزان ناتوان کنندگی یک اختلال روانی است) *در پیشگیری سعطح دوم هدف اولیه درمان کامل یک اختلال است و هدف ثانويه کنترل بیماری استل ۳.پیشگیری سطح سوم(توانبخشی و کاهش آسیب های ایجاد شده ناشی از اختلال روانی)

صفحه 6:
موقعیت های تاثیرگذار بر بهداشت روانی ۱.خانواده au da ‏*نقش مدرسه در بهداشت روانی دانش آموزان در سطح پیشگیری اولیه می باشد.‎ ۳.اجتماع (عوامل فیزیکی و انسانی) *عدم برآورده شدن نیازهای اولیه *ناكامى “استرس

صفحه 7:
عوامل ار تقاء دهنده بهداشت روانی *ورزش * بکارگیری شیوه های صحیح کنترل هیجانات خود همراه با آرامش در مواجهه با فشارهای مختلف زندگی لختصاص ساعات منظم به کاره فعالیت بدنی و اوقات فراغت *تلاش برای حفظ روابط سالم و سازنده با دیگران *برنامه ریزی در جهت حل و رفع مشکلات و نگرانی های خویش *صرف نیرو و وقت برای بهبود شرایط و موقعیت زمان حال *رشد و تقویت اعتقادات مذهبی و عمل به آنها *کسب و رشد مهارت های تحصیلی و شغلی

صفحه 8:
بهداشت روانی خانواده: کمک به همه افراد خانواده در جهت رشد و تکامل و بهره گیری از استعدادها و توانلیی های فرد برای رسیدن به موفقیت. شادابی. سازگاری و سازند گی بیشتر. خانواده: نزدیک ترین و مدلوم ترین ارتباطات اجتماعی را فراهم می سازد . فرد در خانواده رشد می پایه های اصلی شخصیت و خصوصیات رفتاری او شکل می گیرد. آموخته های مستقیم مستقيم حر خانواده بر سلامت روان آنها تاقير مى کنارد. از خانواده هاى سالم تشكيل يافته و خانواده سالم از افراد سالم والدين: موظفند در خانواده شرايطى بوجود آورند ا فرزندان در ابعاد جسمى. رولنىء اجتماعى. اخلاق] مدعي رد و تكامل

صفحه 9:
نظریه سیستمی خانواده: "منشاء اختلالات روانی رفتاری نوجوان بیشتر در موقعیت و وضعیت خانواده فرد است تا خود بر یک خانواده بیماره فرد دارای مشکل و اختلال می شود. *رشد عاطفی _روانی و رفتاری هر یک از ما محصول روابط متقابل, در درون خانواده است.

صفحه 10:
اهداف بهداشت روانی در خانواده *تامین سلامت جسمانی» روانی» عاطفی. اجتماعی و اخلاقی اعضای خانواده *تلاش برای شناخت رفتار خود و افراد خانواده *برقراری روابط حسنه بین اعضای خانواده *تقویت اعتماد و عزت نفس اعضای خانواده *به وجود آوردن احساس رضایت از زندگی *آموزش خانواده ها برای کمک به پیشبرد اهداف صحیح اجتماعی *آموزش شیوه های فرزندپروری صحیح به والدین

صفحه 11:
چگونگی تاثیرگذاری خانواده بر پهداشت روانی دانش آموز *ارضای نیازهای بدنی و مادی *ارضای نیازهای روانی نوجوان *توجه به تفاوت هاى موجود بين فرزندان و عدم مقایسه آن ها با یکدیگر ه مهارت براى آرامش در خانواده *نظر خواهى در مورد مخارج زندكى *داشتن برنامه و تنظیم وقت *نظم و انضباط به جای استبداد و خشونت *همدلی و صمیمیت *تقسیم کار

صفحه 12:
انتظارات نوجوانان از والدین *محرم اسرار بودن *مورد اعتماد بودن *آزادی در تصمیم گیری *توجه و علاقه مداوم والدین *همخوانى 5 رفتار والدین تشويق

صفحه 13:
ضرورت بهداشت روانی در مدارس "رسيدن به اهداف آموزشی تعبین شده مستلزم وجود سلامت روانی در بین کارکنان و دانش آموزان می باشد. *تحقیقات زیادی ارتباط بین سلامت رونی دانش آموزان و پیضرفت تحصیلی آن ها را بهابات رسائدة أن *وارد شدن افراد دچار اختلالات روانی به جامعه و بازار کار در صورت عدم توجه به اين 8 _ دوران مدرسه. *تربیت دانش آموزان در تدریس کتب درسی خلاصه نمی شود. ‎oles oe ee ease‏ درس ارس هت ‏محیط فیزیکی مدرسه و بهداشت روانی دانش آموزان ‏*الگو بودن مشاور برای معلمان و دانش آموزان ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
بهداشت روانی مسئولین مدرسه *برگزاری دوره ‎cle‏ آموزشی به منظور افزایش آگاهی معلمان و کارکنان مدرسه در خصوص مسائلی چون رشد. یادگیری» شخصیت و سازگاری نوجوان نقش مشاور در تامین بهداشت روانی در مدرسه: *شناسایی عوامل مخل بهداشت روانی و عوامل ارتقاء دهنده بهداشت روانی *توجه به تعارض نقش در نوجوان *استفاده از تکنیک هروابط کمکی» کارل راجرز در ارتباط با دانش آموز *توجه به همکاری متقابل خانه و مدرسه *ایجاد انجمن خانه و مدرسه اهداف انجمن خانه و مدرسه

صفحه 15:
توصیه هایی برای ارتقاء بهداشت روانی مدارس: *آكاه سازی مسئولین مدرسه و معلمین در اتخاذ شیوه های ارتباطی و تربیتی مناسب *رفع عوامل مخل بهداشت روانی معلمین *ارتباط مستمر با خانولده دانش آموزان *بهبود شرایط فیزیکی مدرسه *برگزاری جلسات آگاه سازی برای دانش آموزان(آموزش مهارت های زندگی. کنترل استرس وا اضطراب و ..).

صفحه 16:
4

اصول بهداشت روانی و نقش خانواده و مدرسه در تامین بهداشت روانی دانش آموزان بهداشت روانی چیست؟ •بهداشت روانی همان سالمت فکر و قدرت سازگاری فرد با محیط و اطرافیان است. • سازمان جهانی بهداشت«:توانایی کامل برای ایفای نقش های اجتماعی ،روانی و جسمی». اهمیت توجه به بهداشت روانی •در کشورهای صنعتی حدود 10درصد از افراد جامعه به نوعی به اختالالت روانی مبتال هستند. •الزمه شکوفایی ا=ستعدادها و توانایی های افراد جامعه داشتن سالمت روانی می باشد. •در زندگی چگونه بودن خیلی مهمتر از بودن یا نبودن است. •بهداشت روانی منحصر به بیماران روانی نیست. سطوح پیشگیری .1پیشگیری سطح اول(کاهش موارد جدید اختالل روانی) .2پیشگیری سطح دوم(کاهش زمان و میزان ناتوان کنندگی یک اختالل روانی است) • در پیشگیری سطح دوم هدف اولیه درمان کامل یک اختالل است و هدف ثانویه کنترل بیماری است. .3پیشگیری سطح سوم(توانبخشی و کاهش آسیب های ایجاد شده ناشی از ا=ختالل روانی) موقعیت های تاثیرگذار بر بهداشت روانی .1خانواده .2مدرسه •نقش مدرسه در بهدا=شت روانی دانش آموزان در سطح پیشگیری اولیه می باشد. .3اجتماع (عوامل فیزیکی و انسانی) •عدم برآورده شدن نیازهای اولیه •ناکامی •استرس عوامل ارتقاء دهنده بهداشت روانی •ورزش • بکارگیری شیوه های صحیح کنترل هیجانات خود همراه با آرامش در مواجهه با فشارهای مختلف زندگی •ا=ختصاص ساعات منظم به کار ،فعالیت بدنی و اوقات فراغت •تالش برای حفظ روابط سالم و سازنده با دیگران •برنامه ریزی در جهت ح=ل و رفع مشکالت و نگرانی های خویش •صرف نیرو و وقت برای بهبود شرایط و موقعیت زمان حال •رشد و تقویت اعتقادات مذهبی و عمل به آنها •کسب و رشد مهارت های تحصیلی و شغلی بهداشت روانی خانواده: کم=ک ب=ه هم=ه افراد خانواده در جه=ت رش=د و تکام=ل و بهره گیری از اس=تعدادها و توانای=ی های هر فرد برای رسیدن به موفقیت ،شادابی ،سازگاری و سازند گی بیشتر. خانواده: نزدی=ک تری=ن و مدا=وم تری=ن ارتباطات اجتماع=ی را فراه=م م=ی س=ازد .فرد در خانواده رشد می کند و پای=ه های اص=لی شخص=یت و خص=وصیات رفتاری او شک=ل م=ی گیرد .آموخت=ه های مس=تقیم و غیر مستقیم در خانواده بر سالمت روان آنها تاثیر می گذارد. جامعه سالم: از خانواده های سالم تشکیل یافته و خانواده سالم از افراد سالم والدین: موظفن=د در خانواده شرایط=ی بوجود آورن=د ت=ا فرزندان در ابعاد جس=می ،روان=ی ،اجتماع=ی ،اخالقی و مذهبی رشد و تکامل یابند. نظریه سیستمی خانواده: •منشاء اختالالت روانی رفتاری نوجوان بیشتر در موقعیت و وضعیت خانواده فرد است تا خود فرد ،بنابراین درمان هم شامل کل اعضاء خانواده است. •در یک خانواده بیمار ،فرد دارای مشکل و اختالل می شود. •رشد عاطفی _ روانی و رفتاری هر یک از ما محصول روابط متقابل ،در درون خانواده است. اهداف بهداشت روانی در خانواده •تامین سالمت جسمانی ،روانی ،عاطفی ،اجتماعی و اخالقی اعضای خانواده •تالش برای شناخت رفتار خود و افراد خانواده •برقراری روابط حسنه بین اعضای خانواده •تقویت اعتم=اد و عزت نفس اعضای خانواده •به وجود آوردن احساس رضایت از زندگی •آموزش خانواده ها برای کمک به پیشبرد اهداف صحیح اجتم=اعی •آموزش شیوه های فرزندپروری صحیح به والدین چگونگی تاثیرگذاری خانواده بر بهداشت روانی دانش آموز •ارضای نیازهای بدنی و مادی •ارضای نیازهای روانی نوجوا=ن •توجه به تفاوت های موجود بین فرزندان و عدم مقایسه آن ها با یکدیگر 5مهارت برای آرامش در خانواده •نظر خواهي در مورد مخارج زندگي •داشتن برنامه و تنظيم وقت •نظم و انضباط به جاي استبداد و خشونت •همدلي و صم=يميت •تقسيم كار انتظارات نوجوانان از والدین •محرم اسرار بودن •مورد اعتماد بودن •آزادی در تصمیم گیری •توجه و عالقه مداوم والدین •همخوانی در رفتار والدین •تشویق ضرورت بهداشت روانی در مدارس •رسیدن به اهداف آموزشی تعیین شده مستلزم وج=ود سالمت روانی در بین کارکنان و دانش آموزان می باشد. •تحقیقات زیادی ارتباط بین سالمت روا=نی دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آن ها را به اثبات رسانده اند. • وارد شدن افراد دچار اختالالت روانی به جامعه و بازار کار در صورت عدم توجه به این مسائل در دوران مدرسه. •تربیت دانش آموزان در تدریس کتب درسی خالصه نمی شود. •پیشرفته ترین کشورها ،دارای بهترین و عالی ترین مدارس هستند. محیط فیزیکی مدرسه و بهداشت روانی دانش آموزان •الگو بودن مشاور برای معلمان و دانش آموزان بهداشت روانی مسئولین مدرسه •برگزاری دوره های آموزش=ی ب=ه منظور افزای=ش آگاه=ی معلمان و کارکنان مدرس=ه در خصوص مسائلی چون رشد ،یادگیری ،شخصیت و سازگاری نوجوان نقش مشاور در تامین بهداشت روانی در مدرسه: •شناسایی عوامل مخل بهداشت روانی و عوامل ارتقاء دهنده بهداشت روانی •توجه به تعارض نقش در نوجوان •استفاده از تکنیک «=روابط کمکی» کارل راجرز در ارتباط با دا=نش آموز •توجه به همکاری متقابل خانه و مدرسه •ایجاد انجمن خانه و مدرسه اهداف انجمن خانه و مدرسه توصیه هایی برای ارتقاء بهداشت روانی مدارس: •آگاه سازی مسئولین مدرسه و معلمین در اتخاذ شیوه های ارتباطی و تربیتی مناسب •رفع عوامل مخل بهداشت روانی معلمین •ارتباط مستم=ر با خانوا=ده دانش آموزان •بهبود شرایط فیزیکی مدرسه • برگزاری جلسات آگاه سازی برای دانش آموزان(آموزش مهارت های زندگی ،کنترل استرس و اضطراب و .)... شاد باشید

51,000 تومان