صفحه 1:
اصول روابط

صفحه 2:
بخشی از وظایف مدیریت سازمان وعملی ممتدء مداوم و طرح ریزی شده است که از طریق أن أكراد و سازمان ها مى كوشند تا تفاهم و بشسيانى مانى را كه با انان سرو كار دارنل بي دست آورند. (انجمن روابط عمومی انگلستان) روابط عمومی عبارت است از تلاش ها و اقدام های آگاهانه» برنامه ریژی شده و سنجیده برای استقرار و کسب تفاهم متقابل بین یک سازمان و گروهای مورد نظر آن سازمان. (اسکات کاتلیپ و آنی سنتر) روابط عمومی عبارت است از انتقال و تج مخاطبان آن و انتقال تجزیه و تحلیل ‎Mel‏ ‏ایجاد همسویی و هماهنگی در علایق و منافع.

صفحه 3:
‎Ga Sing‏ سم ‏علم و دانش- كوشش آكاهانه و برنامه ريزى شده؛ وسیله جلب نظر و تفاهم بخشی از وظایف مدیریت سازمان- فعالیت مبتنی بر تحقیق- هنر- وسیله مشاوره مديران» وسیله تغییر در افکار عمومی- وسیله اطلاع رسانی به مردم- وسیله ایجاد ارتباط اقناعی.

صفحه 4:
دوكر ابط يكك فرايند است. يعنى يكك سرى اقدامات» تغييرات» يا وظايف كه نتيجه اى را روع عدر وار ايعتى يحت سر و تشکیل می شود: به بار می آورند. فعالیت روابط عمومی از چهار عنصر کلیدی زب * تحقیق. مشکل با موقعیت چیست؟ *عمل(برنامه ریزی) چه کاری قرار است در رابطه با آن مشکل یامسئله انجام شود؟ 7 يزى) + م *ارتباطات (اجرا) چگونه بايد به مردم گفت؟ تار آیا به اطلاع مخاطبان رسید و چه تاثیری داشت؟ هارولد لاسول: جه كسى؟ جه جيزى؟ را براى جه كسى؟ و با جه هدف؟ و جه ميزان تاثي ركذارى؟ توليد كرده است؟

صفحه 5:
یق- برقراری ارتباط دو سويه- كفت و كو با مخاطب برای هم فهمی --]_تحقيق و تحليل تدوین سیاست ها ارزیایی و تعدیل برنامه ریزی ارتباطات بازخور

صفحه 6:
روابعة عمومي. ‎-١‏ گفتن واقعیت: بگذارم مردم بدانند چه جيزى دارد رخ مى دهد. ‏۲- عمل کردن: درک عموم از یک سازمان» ‎٩۰‏ درصد توسط عمل آن سازمان و ۱۰ درصد توسط وعده هاست. ‏۳- به مشتری گوش دادن: بايد به مشتريان خوب گوش داد و دید مردم چه می خواهند. ‏بینی کرد و اقدامات مشکل ساز را ‎ ‏۴- مدیریت کردن برای فردا: واکنش مردم را پاید حذف و اعتماد ایجاد کرد. ‏۵- وابسته کردن همه سازمان به روابط عمومی: هیچ استراتژی سازمان بدون بررسی اثر آن بر مردم نباید اجرا شود. ‏۶- آرام؛ صبور و خوش اخلاق بودن.

صفحه 7:
پبریامه ی برنامه ریزی یعنی تصمیم گیری درباره اين که شما در آینده کجا می خواهید باشید(هدف) و چطور به آنجا برسید(استراتژی ها)؛برنامه ریزی جهت سازمان را با اجتناب از فعالیت های تکراری و روزانه مشخص می سازد. [۲ een hr) چه کسی- چه می گوید- به چه کسی- از چه راهی و با جه تاثیری در حال حاضر در چه جایگاهی قرار داریم- وضع موجوده تحلیل موقعیت درچه جایگاهی می خواهیم قرار گيريم - وضع مطلوب- تصویرسازی چگونه می توان به جایگاه مورد نظر رسید. روش ها راهبردها

صفحه 8:
الف) تثبیت نقش ویژه روابط عمومی در سازمان (موقعیت) ب) تعیین اهداف روابط عمومی(اهداف) ج) مشخص كردن نیازها و علایق مخاطبان (مخاطبان) د) تعیین پیام های روابط عمومی (تاکتیکک ها) ه) تدوین استراتژی اطلاع رسانی (استراتژی) و) مطابقت برنامه ها با جدول زمانبندی شده (تقویم) ی) تدوین بودجه (بودجه ریزی) ز) ارزیابی

صفحه 9:
تثبیت نقش ویژه روابط عمومی در سازمان در دوره سو ‎fe:‏ حاب ‎a‏ ون مت ‎tages‏ ر نقش آفرینی در بری و تصمیم سازی و آرایه اطلاعات به از برای رسیدن به تفاهم را بر عهده دارند. ‎ ‏- تعیین اهداف روابط عمومی ‎-١‏ خبر دادن» مطلع كردن آموزش دادن ‎-Y‏ اع راقع كردن جات كرون, تشویق کردن, انگیزه دهى ‏۳- انتقال گرایش ها ‏و در نهایت مهمترین هدف روابط عمومی ایجاد تفاهم با مخاطبان سازمان است. چگونه اهداف را خوب و درست تعیین کنیم

صفحه 10:
۱- اهداف را با کمک کار کنان تعیین کنید. ۲- اهداف رابه دفعات ارزشیابی کنید. ۳- اهداف رابه صورت مشخص و قابل ارزیابی تعیین کنید. ۴- اهداف باید صرفاً به سودآوری بستگی داشته باشند. ۵- زمان بندی مناسب را در نظر بگیرید. ۶- از رقابت و چشم هم چشمی اجتناب کنید. ۷- اهدافی را تعیین کنید که کار کنان را به موفقیت شرکنتان پیوند دهند.

صفحه 11:
مشخص کردن نیازها و علایق مخاطبان مخاطب كسى است كه در انتهاى فرايند ارسال بيام قرار مى كيرد. عام 1 seas a ie درون سازمانی لس اوتاط ی سازمان ۱ 4 برون سازمانی [ 7 تأثیر پذیری مخاطبان فعال بى تقش موافق | __ موضع گیری مخاطب ‎Geen‏ مخالف بالفعل 0 ظهور و بروز مخاطب 1 1 بالقوه

صفحه 12:
برنامه های ارتباطی ۲- پایه گذاری فلسفه روابط عمومی بر پایه مردم ۳- استفاده از نتایج مخاطب پژوهی در سیاستگذاری های ارتباطی ۴- کمک به طراحی برنامه های ویژه برای مخاطبان مطلوب ۵- نقش مخاطب در بهبود و تولید مجدد پیام های ارتباطی ۶ مخاطب در دو سویه کردن جریان ارتباط ۷- نقش مخاطب در تعادل بخشیدن و همسنگگ کردن سهم و قدرت طرفین ارتباط

صفحه 13:
ا در عصر جدید به دلایل زیر از نظر آلوین تافلر در ارتباط با مخاطب باید به ویژگی های زیر توجه کرد: ۱- با پیچدگی ارتباطات نیاز به شناخت بیشتر و وسیع تر مخاطبان ضروری تر شده است. ۲- با طبقه بندی مخاطبان به مخاطبان فرعی؛ باید برای هر یک از آنان پیام های مناسبی را تولید کرد. ۳- با تغیبر الگوهای ارتباط درعصر حاضر ما شاهد گذار از ارتباط عمودی و یک جهتی از طرف منبع به سمت مخاطب و ارتباط متقابل افقی و همسنگ بین منبع و مخاطب هستیم. به طوری که الگوهای گلوله ای انتقال اطلاعات "و "وسیله قناع " به الگوی ثیر گذاری متقابل تبدیل شده است.

صفحه 14:
هدف: تأثیر گذاری متقابل زمان تحقق: درسریع ترین زمان ماهیت تحقق: رسیدن به فهم مشتر ک ماهیت پیام: واقعی حجم پیام: درحد نیاز هنكام برنامه ریزی و طراحى يكك بيام جند متغير راباید مورد بررسی قرارداد. مناسب بودن ۲- مفهوم بودن - قابل به يادماندن *- قابل دركك شدن ه- قابل باور از نظر دريافت كننده ييام.

صفحه 15:
امهای روایط عمومی استدلالی یا هیجانی بودن - صراحت - صداقت - یک جانبه یا ۲ جانبه بودن ویژگی های پیام: ۱- آیا پیام چیز ضروری و قاپل اهمیت است. ۲- آیا بدون غرض و بی طرفانه است. ۳- آیا نظم و ترتیب آن به طور منطقی صورت گرفته است. ۴- آیا تشریح و توصیف مفاهیم را درعین وضوح؛ به طور ساده و مختصر انجام می دهد. ه- آيا شكل بيام براى كيرندكان» آشناء قابل قبول و مشخص است. *- آيا مقصود آن واضح و روشن است.

صفحه 16:
RUNING) اعتماد - جاذبه و قدرت منبع ۱- آیا صاحب تعصبات ومنافع خاصی است. ۲- آیا تحت تأثیر علاتق و خواسته های خارج از محیط خویش قرار دارد. ۳- آیا او در گیرند گان ایجاد احترام و اطمینان مى ‎AS‏ ۴- آیا او با خصوصیات رسانه یا رسانه هایی که انتخاب کرده آشنایی دارد. ۵- آیا او با موضوع پیام آشنایی دارد. : تدوین استرانزی : انتخاب مناسب رسانه - اطلاع یابی مستمر - طراحی مناسب پیام متناسب با مخاطبان - رعایت اخلاق - بررسی میزان تأثیر گذاری.

صفحه 17:
۱- ارتباط فرایند و اجزاء ارتباط را بشناسد. (تخصص) ۲- از طریق مطالعه و تجربه شیوه و روش های تولید وانتقال پیام را فر گیرد. ۳- مبانی روانی و فیزیولوژیکک دریافت پیام و مراحل پذیرش یک ایده را بداند. (اقناع) ۴- نسیت به موانع» اخلال در ارتباط و مشکلات جریان ارتباطی آگاهی داشته باشند.(پارازیت) ۵- نسبیت به برقراری ارتباط علاقه مند بوده و دارای هوش انگیزه کافی و استعداد باشد. (علاقه) ۶- مبانی اخلاق ارتباطی را رعایت کند.

صفحه 18:
بی دقیق استوار است می تواند اثربخشی شخصیت شمار دررابطه با حرفه روابط عمومی را اندازه گیری کند. هر مورد را با «بلی» یا «خبر» مشخص سازید. هر «بلی» چهار امتیاز دارد. «خیره امتیازی ندارد. هر چیزی زیر ۶۰ امتیازی ضعیف به حساب مي آید. امتیاز بین ۶۰ و ۸۰مبین آن است که شما باید حوره فا و نقاط ددمت كار خود را بررسى کید رای 2 تصحیح آنها کاری کنید. امتیاز بالای ۸۰ نشان دهنده يكك شخصیت روابط عمومی ‎Fpous‏ رت *_ حس خوب شوخ طبعی * خوش ی * دوستانه. راحت با مردم ارتباط برقرار ‎AS‏ ‏* میتواند به راحتی با هر کسی صحبت کند. ؟ اامد نمی شود و ناامید نی رکند. می تواند دیگران را به راحتی تشویق کند. ظاهری آراسته و مبادی آداب تجاری دارد. به خوبی از عهده نقش ها برمی آید. از قدرت خلاقیت بالایی برخوردار است. دیگران را درک می کند. * دراستفاده از کلمات مهارت دارد.

صفحه 19:
می تواند اعتماد مدیریت رابه خود جلب کند. از کنار مردم و در جمع آنها بودن لذت می برد. از گوش دادن لذت می برد. از کمک کردن به دیگران برای حل مشکلات شان, لذت می برند. نسبت به بسيارى از جيزهاء کنجکاو است. از مطالعه مطالب متنوع لذت می برد. مصمم است تا پروژه ها را تکمیل کند. از انرژی بالایی برخوردار است. به خوبی از عهده شرایط اضطراری بر می آید. به اشتباهات به عنوان تجربیات آموزشی می نگرد. واقع بین و هدفمند است. به دید گاه های دیگران احترام می گذارد. دقیق و حساس است. به سرعت اطلاعات را جذب می کند و به دست می آورد.

صفحه 20:
* مهارت و تجربه اعتماد به نفس عدم وعده دروغ عدم تمرکز به موفقیت های زودهنگام قدرت تجزیه و تحلیل مسائل فلسقه و واقعیات سازمان را نشناسد تخصص اطلاعات کافی پیرامون دانش مدیریت توانایی 7 گیری درست و توانا واكم هم كرى رست و توانایی حل مسئولیت پذیری صبر و شکیبایی قدرت سازمان دهی . تحمل شکست ها و نا کامی ها ایمان به حرفه خود . احساس مسئولیت نسبت به جامعه احساس وفاداری و صداقت . احترام به شخصیت افراد . رعایت اخلاق حرفه ای ابتکار و خلاقیت

صفحه 21:
ويزكى های مدیر روابط عمومی موفق ۱- باید نویسنده ای مسلط باشد. ۲-باید قادر به برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت باشد. ۳- باید خلاق و از قدرت تخیل بالایی برخوردار باشد. ۴- باید از کسب و کار ارباب رجوع اطلاعات خوبی داشته باشد. ه- بايد نتيجه گرا باشد. *- بايد كاملاً مثبت اند ۷- باید به نحوه تهیه يكك طرح اطلاع رسانى همكانى آشنا باشد. ۸- باید بداند که چگونه با افراد کلیدی رسانه ها ارتباط برقرار و این ارتباط را حفظ کند. اند همزمان با بروز موقعیت ها و شرایط جدید یاد بگیرد و توانایی های خود را افزايش دهد. ۰- باید بتواند از عهده سازماندهی نیروهای کار خود به خوبی بر آید. ۱- متخصصان و کار کنان روابط عمومی نباید افراد بله قربان گو باشند. باشد.

صفحه 22:
۱- مسئله عدم تم رکز ۲-اهمیت دار شدن افکار عمومی گیری تشکل های سیاسی و تشکل های تخصصی رسانه ای ۴- شکل گیری رسانه های دوسویه ۵- رفتن به سوی مجهولات بیشتر ۶- جهانی سازی و جهانی شدن/ ۷-همکاری در عین رقابت و رقابت در عین همکاری ۸همیت یافتن سرمایه ی نیروی انسانی / ‏کوتاه بودن فرصتها / شتابند گی تاریخ / سرعت تحولات‎ -٩ ۰- روابط عمومی الکترونیک بر اثر رشد فناوری های ارتباطات و اطلاعات ۱- وب یک و وب ۲

صفحه 23:
روابط عمومی ها در عصر جدید ۱- شفاف سازی ارتباطی ( آسان کردن روند اطلاع رسانی) + ارایه اطلاعات ۲- کارآمد کردن نظام کارشناسی ۳- جلب مشارکت در تصمیم سازی ۴- دو سویه کردن ارتباطات ۵- پاسخگو کردن دستگاه ها ۶- عقلایی کردن توقعات ( انقلاب توقعات فراینده ) ريمت ی پم اسب با تست ور بت تسف ۸- اطلاع رسانی خوب و به موقع ‎-٩‏ توجه به نقش ویژه باز خورد در روابط عمومی ‏۰- توجه به گروه های متخصص و رهبران افکار ‏۱- ثبت و ضبط اطلاعات (آرشیو اطلاعات )

صفحه 24:

اصول روابط عمومی نوین عمومی: روابط عمومی: تعاریف روابط تعاریف بخشی از وظایف مدیریت سازمان وعملی ممتد ،مداوم و طرح ریزی شده است که از طریق آن افراد و سازمان ها می کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنان سرو کار دارند به دست آورند. (انجمن روابط عمومی انگلستان) روابط عمومی عبارت است از تالش ها و اقدام های آگاهانه ،برنامه ریزی شده و سنجیده برای استقرار و کسب تفاهم متقابل بین یک سازمان و گروهای مورد نظر آن سازمان. (اسکات کاتلیپ و آنی سنتر) روابط عمومی عبارت است از انتقال و تجزیه و تحلیل اطالعات و نظرات مدیریت موسسه به مخاطبان آن و انتقال تجزیه و تحلیل اطالعات و نظریات این گروه ها به مدیریت به منظور ایجاد همسویی و هماهنگی در عالیق و منافع. عمومی :: روابط عمومی های روابط ویژگی های ویژگی علم و دانش -کوشش آگاهانه و برنامه ریزی شده ،وسیله جلب نظر و تفاهم بخشی از وظایف مدیریت سازمان -فعالیت مبتنی بر تحقیق -هنر -وسیله مشاوره مدیران ،وسیله تغییر در افکار عمومی -وسیله اطالع رسانی به مردم -وسیله ایجاد ارتباط اقناعی. روابط عمومی فرایند است روابط عمومی یک فرایند است .یعنی یک سری اقدامات ،تغییرات ،یا وظایف که نتیجه ای را به بار می آورند .فعالیت روابط عمومی از چهار عنصر کلیدی زیر تشکیل می شود: • تحقیق .مشکل یا موقعیت چیست؟ •عمل(برنامه ریزی) چه کاری قرار است در رابطه با آن مشکل یامسئله انجام شود؟ •ارتباطات (اجرا) چگونه باید به مردم گفت؟ •ارزیابی .آیا به اطالع مخاطبان رسید و چه تاثیری داشت؟ هارولد السول :چه کسی؟ چه چیزی؟ را برای چه کسی؟ و با چه هدف؟ و چه میزان تاثیرگذاری؟ تولید کرده است؟ عمومی: روابط عمومی: ارکان روابط ارکان برنامه ریزی -تحقیق -برقراری ارتباط دو سویه -گفت و گو با مخاطب برای هم فهمی تحقیق و تحلیل تدوین سیاست ها ارز'یابی و تعدیل برنامه ریزی ارتباطات بازخور 6اصل طالیی روابط عمومی: -1گفتن واقعیت :بگذارم مردم بدانند چه چیزی دارد رخ می دهد. -2عمل کردن :درک عموم از یک سازمان 90 ،درصد توسط عمل آن سازمان و 10درصد توسط وعده هاست. -3به مشتری گوش دادن :باید به مشتریان خوب گوش داد و دید مردم چه می خواهند. -4مدیریت کردن برای فردا :واکنش مردم را باید پیش بینی کرد و اقدامات مشکل ساز را حذف و اعتماد ایجاد کرد. -5وابسته کردن همه سازمان به روابط عمومی :هیچ استراتژی سازمان بدون بررسی اثر آن بر مردم نباید اجرا شود. -6آرام ،صبور و خوش اخالق بودن. برنامه ريزي : برنامه ریزی یعنی تصمیم گیری درباره این که شما در آینده کجا می خواهید باشید(هدف) و چطور به آنجا برسید(استراتژی ها)،برنامه ریزی جهت سازمان را با اجتناب از فعالیت های تکراری و روزانه مشخص می سازد. مدل برنامه ريزي در روابط عمومي : چه کسی -چه می گوید -به چه کسی -از چه راهی و با چه تاثیری در حال حاضر در چه جایگاهی قرار داریم -وضع موجود ،تحلیل موقعیت درچه جایگاهی می خواهیم قرار گیریم -وضع مطلوب -تصویرسازی چگونه می توان به جایگاه مورد نظر رسید .روش ها راهبردها برای رسیدن به جایگاه مطلوب روابط عمومی چه کار باید کرد؟ الف) تثبیت نقش ویژه روابط عمومی در سازمان (موقعیت) ب) تعیین اهداف روابط عمومی(اهداف) ج) مشخص کردن نیازها و عالیق مخاطبان (مخاطبان) د) تعیین پیام های روابط عمومی (تاکتیک ها) ﻫ) تدوین استراتژی اطالع رسانی (استراتژی) و) مطابقت برنامه ها با جدول زمانبندی شده (تقویم) ی) تدوین بودجه (بودجه ریزی) ز) ارزیابی الف :موقعيت تثبيت نقش ويژه‍ روابط عمومي در سازمان در دوره سوم حيات روابط عمومي ،روابط عمومي ها مشاور مديريت و وظيفه اطالعرساني به منظور نقش آفريني در تصميم گيري و تصميم سازي و ارايه اطالعات به جامعه مخاطبان درون و برون سازمان را براي رسيدن به تفاهم را بر عهده دارند. ب :اهداف تعيين اهداف روابط عمومي -1خبر دادن ،مطلع كردن ،آموزش دادن -2ترغيب و اقناع كردن ،مجاب كردن ،تشويق كردن ،انگيزه دهي -3انتقال گرايش ها و در نهايت مهمترين هدف روابط عمومي ايجاد تفاهم با مخاطبان سازمان است. چگونه اهداف را خوب و درست تعيين كنيم -1اهداف را با كمك كاركنان تعيين كنيد. -2اهداف رابه دفعات ارزشيابي كنيد. -3اهداف رابه صورت مشخص و قابل ارزيابي تعيين كنيد. -4اهداف نبايد صرفاً به سودآوري بستگي داشته باشند. -5زمان بندي مناسب را در نظر بگيريد. -6از رقابت و چشم هم چشمي اجتناب كنيد. -7اهدافي را تعيين كنيد كه كاركنان را به موفقيت شركتتان پيوند دهند. ج) مخاطب مشخص كردن نيازها و عاليق مخاطبان مخاطب كسي است كه در انتهاي فرايند ارسال پيام قرار مي گيرد. عام كميت مخاطبان خاص درون سازماني ارتباط با سازمان برون سازماني فعال تأثير پذيري مخاطبان بي نقش موافق موضع گيري مخاطب مخالف در برابر پيام بالفعل ظهور و بروز مخاطب بالقوه ضرورتهاي مخاطب پژوهي -1نقش مهم مخاطب درتعيين برنامه هاي ارتباطي -2پايه گذاري فلسفه روابط عمومي بر پايه مردم -3استفاده از نتايج مخاطب پژوهي در سياستگذاري هاي ارتباطي -4كمك به طراحي برنامه هاي ويژه براي مخاطبان مطلوب -5نقش مخاطب در بهبود و توليد مجدد پيام هاي ارتباطي -6نقش مخاطب در دو سويه كردن جريان ارتباط -7نقش مخاطب در تعادل بخشيدن و همسنگ كردن سهم و قدرت طرفين ارتباط شناخت ويژگي هاي مخاطب در عصر جديد به داليل زير از نظر آلوين تافلر در ارتباط با مخاطب بايد به ويژگي هاي زير تvوجه كرد: -1با پيچدگي ارتباطات نياز به شناخت بيشتر و وسيع تر مخاطبان ضروري تر شده است. -2با طبقه بندي مخاطبان به مخاطبان فرعي ،بايد براي هر يك از آنان پيام هاي مناسبي را توليد كرد. -3با تغيير الگوهاي ارتباط درعصر حاضر ما شاهد گذار از ارتباط عمودي و يك جهتي از طرف منبع به سمت مخاطب و ارتباط متقابل ،افقي و همسنگ بين منبع و مخاطب هستيم .به طوري كه الگوهاي گلوله اي انتقال اطالعات "و" "وسيله اقناع" به الگوي تأثير گذاری متقابل تبديل شده است. الگوي آرماني ارتباط با مخاطب هدف :تأثير گذاري متقابل زمان تحقق :درسريع ترين زمان ماهيت ارتباط :دو سويه ماهيت تحقق :رسيدن به فهم مشترك ماهيت پيام :واقعي حجم پيام :درحد نياز د :پيام هنگام برنامه ريزي و طراحي يك پيام چند متغير رابايد مورد بررسي قرارداد. مناسب بودن -2مفهوم بودن -3قابل به يادماندن -4قابل درك شدن -5قابل باور از نظر دريافت كننده پيام. تعيين پيامهاي روابط عمومي استداللي يا هيجاني بودن – صراحت – صداقت – يك جانبه يا 2جانبه بودن ويژگي هاي پيام: -1آيا پيام چيز ضروري و قابل اهميت است. -2آيا بدون غرض و بي طرفvانه است. -3آيا نظم و ترتيب آن به طور منطقي صورت گرفvته است. -4آيا تشريح و توصيف مفاهيم را درعين وضوح ،به طور ساده و مختصر انجام مي دهد. -5آيا شكل پيام براي گيرندگان ،آشنا ،قابل قبول و مشخص است. -6آيا مقصود آن واضح و روشن است. ويژگيهاي فرستنده: اعتماد – جاذبه و قدرت منبع -1آيا صاحب تعصبات ومنافع خاصي است. -2آيا تحت تأثير عالئق و خواسته هاي خارج از محيط خويش قرار دارد. -3آيا او در گيرندگان ايجاد احترام و اطمينان مي كند. -4آيا او با خصوصيات رسانه يا رسانه هايي كه انتخاب كرده آشنايي دارد. -5آيا او با موضوع پيام آشنايي دارد. ه :تدوين استراتژي : انتخاب مناسب رسانه – اطالع يابي مستمر – طراحي مناسب پيام متناسب با مخاطبان – رعايت اخالق – بررسي ميزان تأثير گذاري. ارتباط مؤثر و اثربخش -1ارتباط فرايند و اجزاء ارتباط را بشناسد( .تخصص) -2از طريق مطالعه و تجربه شيوه و روش هاي توليد وانتقال پيام را فراگيرد. -3مباني رواني و فيزيولوژيك دريافت پيام و مراحل پذيرش يك ايده را بداند( .اقناع) -4نسبت به موانع ،اخالل در ارتباط و مشكالت جريان ارتباطي آگاهي داشته باشند(.پارازيت) -5نسبيت به برقراري ارتباط عالقه مند بوده و داراي هوش ،انگيزه كافي و استعداد باشد( .عالقه) -6مباني اخالق ارتباطي را رعايت كند. خالصه فهرست شخصيتي روابط عمومي اين خالصه فهرست ،كه برپايه ارزيابي دقيق استوار است ،مي تواند اثربخشي شخصيت شمار دررابطه با حرفه روابط عمومي را اندازه گيري كند. هر مورد را با «بلي» يا «خير» مشخص سازيد .هر «بلي» ،چهار امتياز دارد« .خير» امتيازي ندارد .هر چيزي زير ،60امتيازي ضعيف به حساب مي آيد .امتياز بين 60و 80مبين آن است كه شما بايد حوزه ها و نقاط ضعف كار خود را بررسي كنيد و براي تصحيح آنها كاري كنيد. امتياز باالي 80نشان دهنده يك شخصيت روابط عمومي كارا و مؤثر است. • حس خوب شوخ طبعي • خوش بيني • دوستانه ،راحت با مردم ارتباط برقرار مي كند. • ميتواند به راحتي با هر كسي صحبت كند. • نا اميد نمي شود و نا اميد نمي كند. • مي تواند ديگران را به راحتي تشويق كند. • ظاهري آراسته و مبادي آداب تجاري دارد. • به خوبي از عهده نقش ها برمي آيد. • از قدرت خالقيت بااليي برخوردار است. • ديگران را درك مي كند. • دراستفاده ازكلمات مهارت دارد. • • • • • • • • • • • • • • مي تواند اعتماد مديريت رابه خود جلب كند. ازكنار مردم و در جمع آنها بودن لذت مي برد. از گوش دادن لذت مي برد. از كمك كردن به ديگران براي حل مشكالت شان ،لذت مي برند. نسبت به بسياري از چيزها ،كنجكاو است. از مطالعه مطالب متنوع لذت مي برد. مصمم است تا پروژه ها را تكميل كند. از انرژي بااليي برخوردار است. به خوبي از عهده شرايط اضطراري بر مي آيد. به اشتباهات به عنوان تجربيات آموزشي مي نگرد. واقع بين و هدفمند است. به ديدگاه هاي ديگران احترام مي گذارد. دقيق و حساس است. به سرعت اطالعات را جذب مي كند و به دست مي آورد. ويژگي هاي كارشناس روابط عمومي • • • • • • • • • • • • مهارت و تجربه اعتماد به نفس عدم وعده دروغ عدم تمركز به موفقيت هاي زودهنگام قدرت تجزيه و تحليل مسائل فلسفه و واقعيات سازمان را بشناسد داشتن تخصص اطالعات كافي پيرامون دانش مديريت توانايي تصميم گيري درست و توانايي حل مشكالت مسئوليت پذيري صبر و شكيبايي قدرت سازمان دهي .13تحمل شكست ها و ناكامي ها .14ايمان به حرفه خود .15احساس مسئوليت نسبت به جامعه .16احساس وفاداري و صداقت .17احترام به شخصيت افراد .18رعايت اخالق حرفه اي .19ابتكار و خالقيت .20آشنايي با فناوري هاي نوين ويژگي هاي مدير روابط عمومي موفق -1بايد نويسنده اي مسلط باشد. -2بايد قادر به برنامه ريزي كوتاه مدت و بلند مدت باشد. -3بايد خالق و از قدرت تخيل بااليي برخوردار باشد. -4بايد از كسب و كار ارباب رجوع اطالعات خوبي داشته باشد. -5بايد نتيجه گرا باشد. -6بايد كام ً ال مثبت انديش باشد. -7بايد به نحوه تهيه يك طرح اطالع رساني همگاني آشنا باشد. -8بايد بداند كه چگونه با افvراد كليدي رسانه ها ارتباط برقرار و اين ارتباط را حفظ كند. -9بايد بتواند همزمان با بروز موقعيت ها و شرايط جديد ،ياد بگيرد و توانايي هاي خود را افزايش دهد. -10بايد بتواند از عهده سازماندهي نيروهاي كار خود به خوبي برآيد. -11متخصصان وكاركنان روابط عمومي نبايد افراد بله قربان گو باشند. -ويژگي هاي عصر جديد( عصر ارتباطات الکترونیک ) -1مسئله عدم تمركز -2اهميت دار شدن افكار عمومي -3شكل گيري تشكل هاي سياسي و تشكل هاي تخصصي رسانه اي -4شكل گيري رسانه هاي دوسويه -5رفتن به سوي مجهوالت بيشتر -6جهاني سازي و جهاني شدن/ -7همكاري در عين رقابت و رقابت در عين همكاري -8اهميت يافتن سرمايه ي نيروي انساني -9كوتاه بودن فvرصتها /شتابندگي تاريخ /سرعت تحوالت / -10روابط عمومی الکترونیک بر اثر رشد فvناوری های ارتباطات و اطالعات -11وب یک و وب 2 نقش روابط عمومي ها در عصر جديد -1شفاف سازي ارتباطي ( آسان كردن روند اطالع رساني) +ارايه اطالعات -2كارآمد كردن نظام كارشناسي -3جلب مشاركت در تصميم سازي -4دو سويه كردن ارتباطات -5پاسخگو كردن دستگاه ها -6عقاليي كردن توقعات ( انقالب توقعات فراينده ) -7بسته بندي پيام متناسب با مخاطبان (توجه به سن ،جنس ،تحصيالت ،موقعيت اجتماعي ) -8اطالع رساني خوب و به موقع -9توجه به نقش ويژه باز خورد در روابط عمومي -10توجه به گروه هاي متخصص و رهبران افكار -11ثبت و ضبط اطالعات (آرشيو اطالعات ) خداقوت و از توجه و صبر شما سپاسگزارم اردیبهشت 1390

51,000 تومان