صفحه 1:

صفحه 2:
اصول و فنون مذاکره دکتر سلیمی تهیه و تنظیم: ساسان اسدبیکی ٩ارذآ‎

صفحه 3:
9

صفحه 4:

صفحه 5:
$33 حدس مى زنيد ابن عامل جه باشد؟

صفحه 6:

صفحه 7:
ا ا

صفحه 8:
آلودگی هوای تهران ۶؟؟

صفحه 9:
ها ؟؟؟

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:
اتج درشةاإيه هدف زديد ‎oy ll ES ‘e‏ "اريس شروع كم

صفحه 16:

صفحه 17:
* گفتگو برای رسیدن به توافق ؟ * تعامل برای اخذ امتیاز ؟ * گفتگو برای رسیدن به موفقیت ؟ * برقراری ارتباط برای رسیدن به توافق ؟

صفحه 18:
* فرهنگ مارین وبستر : عمل یا فرایند گفت و گو با دیگری برای دستیابی به توافق بر سر مسئله ای. * در فرهنگ امريكن هرى تيج : عمل يا فرايند كفت و كو با ذيكوان ‎galas ely‏ به توافق:يا يك مؤافقت:قامة: ۰ مذاکره - فر آیندی است که طی بّن طرفین تلاش حی کنند تا در رابطه با یک موضوع مشترک که در رابطه با آن اختلاف با تعارض دارند سبه نتيجه ويا تصميم مشترکی برسند . هدف هر نوع مذاکره ای رسیدن به نتبجه برد - برد است . ۹

صفحه 19:
امروز صاحبنظران مدیریت براین باورند که نیروی انسانی به عنوان ‎hel‏ ترين دارایی سازمان ها و به عنوان مزیت‌رقابتی مطرح است و وجود روابط سالم مبتنی بر همکاری و همدلی ‎oy‏ این منابع ارزشمند از جمله مهمترین عوامل اساسی برای موفقیت در همه سازمان ها اعم از صنعتی. اداری. خدماتی,

صفحه 20:
تعارض زمانی رخ می‌دهد که : دویا چند نفر از افراد در مقابل یکدیگر قرار گیرند. زیرا نیازها. خواسته‌ها. اهداف و ارزش ‎be ob cle‏ متفاوت است. به عبارت دیگر: تعارض فرایندی است که : در آن فردی در می‌یابد که شخص دیگری به طور منفی روی آن چیزی که او تعقیب می‌کند تأثیر گذاشته است.

صفحه 21:
درون فردی ۰ : Ss] usp de ‏درون گروهی‎ ميان كروهى منابع تعار ‎uw‏ درون سازمانى *اهداف و افقهاى زمانى ناسازكار '*تداخل اختيارات <سیستم ارزیابی و پاداش ناهماهنگ *وابستگی متقابل وظایف "منابع ناکافی "مغایرتهای منزلتی

صفحه 22:
۲ مذاکره ۲ میانجیگری ۷ چه کسی در تعارض است؟ ‎Me‏ منبع تعارض چیست؟ 7 سطح تعارض چه میزان است؟

صفحه 23:
* _ آشنایی با فرهنگ ها * _ انتخاب محل مذاکره * _ آراستگی ظاهر رعايت ادب واحترام (حريم ها وحرمت ه) *_آشنایی با روانشناسی عمومی (شخسیت) برقراری ارتباط موثر هنر سخنورى جهره شناسى زبان بدن آنجه در شناخت بيشتر مخاطب و ارتباط موثيتربهها كمك كندها راليق كام به موفقيت فزدیکتر خواهد کرد.

صفحه 24:
ويزكى هاى بارز طرف هاى خارجى در مذاكره چینی ها : معمولا با مترجم هستند بوروکراتیک عمل می کنند و وقت زیادی می گیرند. ژاپنی ها : تیمی وسازماندهی شده با تخصص های مختلف اقدام می کنند. درپایان صور تجلسه ای را باانصاف تهیه و آنچه درمذاکره گذشته می آورند. رونوشت لین صورتجلسه را برای اطلاع مدیر خویش ازروند موفقیت یا شکست مذاکرات ارسال می نمایت آلملنی ها : منطقی هستند.نمایندگان شرکتهای کوچک وخانوادگیبه راحتی قلبل کارهستند اما شرکتهای بزرگی مانند ۸۸865 ۰ کروپ و زیمنس و..... اهل بوروکراسی هستند. ایتالیایی ها : پیشنهادات غیرمتعارف وپنهانی دارند. بایست ازخویشتن بیشتر مراقبت کنیم. فرانسوی ها : فرمش ندارند ومارا جهان سومی می دانند. فنلاندی ها : راحتند راحت مذاکره معامله می کنند. سوئدی ها وسوئیسی ها : منظم وخوش قولند. هلندی ها : حرفه ای ترین مذاکره کنندگان

صفحه 25:
وا وتا و( آشنایی با فرهنگ ها: * با شناخت فرهنگ و شیوه های زندگی مخاطب گام بلندی در راه یک مذاکره كلكا 36 تزع 1 ۷6۳۲ ۲۵ ۳2۵

صفحه 26:

صفحه 27:
0 (y Yr 0 ۲ ۲ محل مذاكره يا زمین فوتبال انتخاب محل مذاکره درزمين خويش درزمين حريف درزمين ثالث(ميزبان كيست» شرايط فيزيكى مكان مذاكرة جلوه - عدم تمركز نورشديد - (تآرامي» حرارت 2 «لافکی» 0 wv پذیرایی توق لط واحسازق ‎Gail‏ ‏معمولا میزبان تعیین کننده تر از مهمان است. هدیه نوعی لطف و احسان است. گیرنده را مرهون و از نظر روللی مجبوربه جبران می کند. گیرنده هدیه خود به خود در مرتبه ای پایین تر از هدیه دهنده قرار می گیرد.

صفحه 28:
جسمانی استراحت استحمام اصلاح سرو صورت عطر (بوى خوش) آراستگی ‎of‏ " پوشش ‎(old)‏ ‏لباس رسمی لباس غیررسمی رنگ لباس همنشینی رنگ لباس ها آراستگی لباس

صفحه 29:
رعایت ادب واحترام (حرم ها وحرت ها) 5 2 7 حريم ها حر مت ها خصوصی-شخصی - اجتماع - عمومى تقدم درسلام ترتیب وقت (وقت شناسی) تقدم در کلام درآوردن لباس تقدم ۵ (کارت ویزیت ) قراردادن اشیا ‎cpanel‏ تقدم دردست دادن ایستادن تقدم درورود وخروج قلام زقن تقدم درپذیرایی استعمال دخانيات- تجاوز به حريم ديكران

صفحه 30:
۲۷۲ ۷ ۷ WV برقراری ارتباط موثر ارتباط چیست؟ خوب سؤال كردن طرح سوال باز طرح سوال غيرمستقيم يادداشت وخلاصه بردارى طرح استنباط واحساس درموقع مناسب سکوت خوب شنیدن گوش سپردن حواس دیگرخودرامشغول نکردن گوینده رانگاه کردن ذهن راروی صحبت گوینده متمرکزکردن صبروسکوت کردن

صفحه 31:
آشنایی با هنر سخنوری سخنورى جيست؟ برقرارى ارتباط براى اقناع و ترغيب مخاطب يا مخاطبان : شيوا سخن گفتن اولین توانایی لازم برای مذاکره است. خوش بیانی (خونگرمی» طرح بحث خاص(نقل حکایت مثال یاشعر) نظم افکار وترتیب رشته سخن

صفحه 32:
زبان حالات : نشلنه هاوفكر باز * مستهاواز هم باز شده - دكمه هائباز كته : نشلنه هاولحتياط كلرى* شستبسه سینه بسومن- ‎cla‏ ی ياهائروىئهملفتادم - لشارم کردنبالنگشتسبابه -

صفحه 33:
نسشانه هاوشکر کرد تسجزیه و * ‎gels‏ ختلفدستوووصويت” 7 نوازش‌چانه - بردلشترو پاککردنعینک- ‎ale‏ ‏از بللفعينكنكام كرهمن- از سر میز ببلند شدنو قدم زمن- :نشلند هايلطمينان” کمربه صورتولستشده و عمودی - دستها در جیبهای‌ک با شستهای_برون‌آمده از آن‌ها -

صفحه 34:
صافکردنگ لو - نیش‌گونگرفتنیوسته پوشاندندهانب | دستها هنكام د بحبتک ردن- ‎ol‏ كشيدن- بای ردنب ا پول‌های‌بلخل‌جیب : نسشانه هاوش کهاشتن* نگاه ن کردبه طرفمقابل- یکورونگاه کردن- بسترکمه های‌کت-

صفحه 35:
HATE

صفحه 36:
BODY Lee 9 ss a ua 4 4 الکساندر لوون: ‎na‏ ‏« هنگامی که انسان تفسیر زبان حالت بدن را یاد می گیرد. هیچ واژه ای را به اندازه آن روشن و واضح نمی یابد »

صفحه 37:
آشنایی با زبان بدن ‎(Body Language) 4‏ بخشی | اط غیرلفظی است. *_زبان لفظی ۷ . صسوت (آهنگ-ریتمحن) ۳۸ وزبان بدن ۵۵ از ارتباط را تشکیل می دهند. *_ حرکات واشارات مانندحروفی هستند که در کناریکدیگرقرارگرفته وکلمات را می سازند. *_پیوستگی حرکات واشارات درموقعیتهای متفاوت جملاتی می سازندکه پیام های مختلفی رامنتقل می کند. ‏باتوجهبه ارتباط نزدیک روان آدمی باحرکات واشارات صادره از وی و آگاهانه بودن آن زبان صادقانه تری است. ‏زبان بدن مارا به حقایق ماورای گفتگو آشنا می کند. ‏* _زبان بدن ما رادربرقراری ارتباط بهتربامخاطب وانتقال پیامهایمان یاری هی دهد. ‎

صفحه 38:
rowns:unhappiness, anger

صفحه 39:

صفحه 40:
آشنایی با فن چهره شناسی Sneers: dislike, disgust ١

صفحه 41:
آشنایی با فن جهره شناسي ‎SMILING‏ = The most strong body language signal to influence our first impression is the smile. = It is the most recognized signal everywhere. ® Smiling is an international » language. >

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:
آشنایی با فن چهره شناسی EYE CONTACT ¥ To make people feel good and show your interest you must maintain eye contact. v The easiest way to maintain eye contact naturally is to look at the persons whole face above the tip of their nose برای ارتباط موثر با افراد نياز به ارتباط موثر چشمی دارید

صفحه 45:

صفحه 46:
آشنایی با فن جهره شناسی چگونگی انتخاب بازیگران نقشهای مختلف باتوجه به چهره واندام چگونگی چهره پردازی وساخت شخصیتهای مختلف چگونگی ماسک سازی وساخت شخصیتهای مختلف چگونگی مجسمه سازی وساخت شخصیتهای مختلف نقاشان وچهره نگاران شخصینهای مختلف کاریکاتوربست ها وچهره های شخصیت های متفاوت چگونگی شخصیت پردازی کارتون سازان(انیمیشن تصاوبر متحرک)

صفحه 47:

صفحه 48:
طیف اعتماد به نفس در اطراف 99 9996 tess ‏رت‎ FEATURES THAT APPAR FEATURES THAT APPEAR ‘TRUSTWORTHY Uetrustworthy

صفحه 49:
* تحقیقات روانشناسان بیانگر این حقبت است که در زمان یک گفتگوی رو در روء تنها ۷ درصد از پیام ما از طریق لغات و کلمات انتخلبی. به مخاطب منتقل می شود. ۳۳ درصد مقصود ما از طریق لحن صداء بلندی و کوتاهی صداء افکت های صوتی و ..انتقال پیدا می کند. و ۶۰ درصد. یعنی بیش از نیمی از پیام ما به وسیله حرکات بدن به مخاطب مان منتقل خواهد شد زبان بدنبه بررسی این ۶۰ درصد حرکات بدن می پردازد

صفحه 50:
* یکی از تفاوت ها در زبان بدن در نشانه هاست * مثلا علامت شصت دست: ف رح * در كشور هاى انكليسى زبان به معناى 016 است . * در برخی کشورها اگر شصت بالا بیاید خیلی بالا بیاید معنای خوبی نمی دهد و معنایی مانند برو پی کارت را خواهد داشت. #در کشور آمریکا زملنی که بخواهند مجانی سوار ماشین شوند. کنار جاده می ایستند و دست خود را بلند کرده و شصت خود را در امتداد جاده tbs yaar, "حال اگر همین حرکت را در کشوری آسیایی انجام دهید. بعید نیست حتی باماشین زیرتان هم بکنند. چرا که در این کشورها این علامت معنای خوبی نمی دهد.

صفحه 51:
زبان بدن در حال دست دادن: ۱- شل دست دادن(دست ماهی مرده): لین حللت نشان دهنده عدم آرامش طرف مقلبل است. او دوست ندارد کف دستش لمس شود زیرا که از برملا شدن رازش هراس دارد. ۲- دست دادن استخوان شکن: لین هم نشانه عدم امنیت است ملی با اين کار قصد دارد قدرت خود را به رخ شما بکشد تا با لين حس برتری قدری از ضعف خود را بپوشاند. در بعضی دیگر از موارد شخص امکان دارد که چیزی در فکر دارد و از شما مخفی کرده است

صفحه 52:

صفحه 53:
You cannot negotiate with people who say what’s mine is mine and what’s yours is _. hegotiable. Mle oo thon * با کسی که می گوید: «هر چه متعلق به من است» متعلق به خودم است» و هر چه متعلق به توست» قابل مذاکره است!» نمیتوان مذاکره کرد.

صفحه 54:
معاملات برد - باخت يتانسيل بالائى براى ييامدهاى منفى دارند . بليد به دنبال وضعيتى باشيم كه به طرف مقلبل لذت برنده شدن را بجشانيم تا رابطه کامل شود. نحوه برخورد شما در يك مذاكره نقشى كليدى دارد با مسلط شدن بر فنون مذاكره احتمال برد - برد را افزايش مى دهيد. اختلاف جزء لاينفك هر مذاكره اى است كليد حل لين مشكل يادكيرى نحوه و زمان به كاركيرى هر يك از استراتزى هاى مذاكره است

صفحه 55:

صفحه 56:
*جائی که هر دو طرف به هر چه که می خواهند می رسند . * نحوه برخورد شما در نتیجه مذاکره نقشی کلیدی دارد با مسلط شدن بر روش ها و فنون مذاکره می توانید به این تکنیک برسید. * يس در حقیقت هدف نهلیی فنون مذاکره دستیابی به یک توافق برد - برد است. 0۱۱۲ ۸۵ ۱ 0۱۱۲ 60

صفحه 57:

صفحه 58:

صفحه 59:
نکات کلیدی پیش از هر مذاکره اق مير مذاكره مشخص مشود لحن دستورى به مذاكره لطمه مى زند یادتان باشد هدف از مذاكره تفاهم و معامله است

صفحه 60:
قصد آنها رسیدن به یک نتیجه برد- باخت است قصد آنها رسیدن به یک نتیجه برد- برد است 1 tan Uen yay mn W-T قصد آنها رسیدن به یک نتیجه باخت - برد است قصد آنها رسیدن به یک نتیجه باخت - باخت است

صفحه 61:
استراتژی های مذاکره: همه مذاکرات به نوعی تعامل بین روابط و نتایج منتج می شوند تلاش براى كسب نتيجه باخت - برد نكته : مناسب براى زملنى كه رابطه بسيار مهم تر از نتيجه است و حاضريد امتياز از دست بدهيد

صفحه 62:
استراتژی های مذاکره: همه مذاکرات به نوعی تعامل بین روابط و نتایج منتج می شوند تلاش براى كسب نتيجه برد - برد نكته : بهترين مدل مذاكره است كه در لن نتيجه و رابطه هر دو مهم هستند در اینجا اولویت حفظ یک رابطه خوب و بلند مدت است

صفحه 63:
استراتژی های مذاکره: همه مذاکرات به نوعی تعامل بین روابط و نتایج منتج می شوند تلاش برای کسب نتیجه برد - باخت نكته : وقتى هر دو طرف از اين استرانوی استناده می کنند مذاکرات حتما شکست می خورد چرا که نتیجه از رابطه مهم تر است

صفحه 64:
استراتژی های مذاکره: همه مذاکرات به نوعی تعامل بین روابط و نتایج منتج می شوند تلاش برای کسب نتیجه باخت - باخت نکته: معنای آن عقب نشینی یا پرهیز از مذاکره فعال است

صفحه 65:
استراتژی های مذاکره: همه مذاکرات به نوعی تعامل بین روابط و نتایج منتج می شوند واکنش نسبت به اختلاف بالا ‎wa‏ مصالحه ‏نکته : مناسب برای زمانی طقن راك نتيا همكارى كنندامامى خواهند در نتيجه يا رابطه اقناع شوند ‎

صفحه 66:
* گاهی اوقات همه اختلاف ها هم بد نیستند و منافعی دارند: ۱- مواجهه با رفتاری که منفی تلقی می شود و حل آن . ۲- باعث در میان گذاشتن نقطه نظرات با صراحت می شود . ۳-می توان به راه حل های خلاقانه دست یافت ۴- می توان برای برخوردهای آتی ایجاد اعثماد کرد

صفحه 67:
۱-مقاکزات زفااشی: مذاکرات سنتی عموما رقابتی لند رقلبت منجر به استفاده از تاکتیکهای دشواری می شود که نهایتا به مصالحه می انجامد پس باید به شدت از رقابت پرهیز کرد. اوقرس اسساتيح سعی کنید بین خودتان و فرآیند مذاکره فاصله نیان ار كباظاة ليق مسدود شدن كانال هاى ارتباطى منجر به وضعيت برد - باخت مى شود يعنى مذاكره به جنك زركرى و احساسى تبديل مى شود و طرفين بدون منطق روى تفاوتها تاكيد مى كنند ازيد مثلا عصبانى نشويد

صفحه 68:
۱- امتناع از مذاکره : باید سعی کرد خطوط ارتباطی باز شوند برای این کار سه تاکتیک داریم: ۱-۱- کسب دورنمایی از شخص دیگر: باید علاقه طرفتان را با سئوال باز محک بزنید یا خوب كوش بدهید ۱-۲- طرح مجدد موضوع: با بسط بیشتر مسایل نگرانی ها و علایق طرفتان را در می ابید ۱-۲- درگیرکردن شخص الث: استفاده از یک تسهیل گر واقعی و مستقل ۲- انغطاف ناپذیری : هتگام مذاکره با یک مذاکره کننده رقابتی یا باید آن را واگذار کرد یا توافق کرد. برای اين منظور ۷ تاکتیک وجود دار ۲-۱- درخواست چیزی به ازای آن: بگذارید طرف بدلند در ازای کم کردن قیمت چیز دیگری می خواهید ۲-۲- به دنبال علایق دیگری بودن : با تولید محصول جذاب علاوه بر پول دنبال علایق هم باشید ۲-۳- تاکید روی ارزش و کیفیت منحصر بفرد : ۲-۴- پیشنهاد یک بسته ارزش افزوده ۲-۵- تاکید بر رابطه شخصی ۲-۶- در نظر گرفتن حقایق ۲-۷- تداوم در قبولاندن ارزش

صفحه 69:
۳- سخت گیری :باید منشاء ر هر شخصی مجاز است در موقعیتهایی خاص سخت گیر باشد اما اين رفتار نبايد دائمى باشد براى غلبه بر ‎ub ol‏ بفهمید او چرا دائما به لین روش رفتار می کند احتمالا با لین روش بارها از مهلکه گریخته و چه آن عادت درد اگرچه برای شما یک چللش است اما با شناسایی منشا آن کار آسان می شود چرا که اگر هميشه تسلیم خشم کسی شوید او ادامه خواهد داد و یا اگر به کسی رشوه بدهید او هميشه انتظار رشوه از شما دارد. ۴- فریب کاری : در مواجه با افرا.بی ادب یا فریبکار هرگز مقابله به مثل و تلافی نکنید برای این منظور ۴ تاکتیک پیشگیرانه وجود دارد: ار او را شناسایی و درک کرد شخصا آن فرد را مورد حمله قرار ندهید یادآور شوید با رفتارش مشکل دارید 1- گفتگو در مورد نحوه مذاکرهبا او قراری بگذارید تا در مورد نحوه پیشرفت مذاکره و تعیین خط مشی حرف بزنید ‎FF‏ اعلام هشدار: او باید بداند ادامه این وضع رابطه را متخل می کند. ‎

صفحه 70:
‎ee‏ هه تحت ‎ ‏برای یک نتیجه سریع مبتنی بر آنچه طرف دیگر ارائه داده از آن صرف نظر می کنند ‏تغییر در اواسط گفتگو این باور را بوجود می آورد که شما استراتزی خاصی ندارید پا نم ‎ ‎ ‎ ‏دانید چه خبر است

صفحه 71:
| ۱- تهیه مقدمات؛ ۱-۱- گردآوری اطلاعات " ۱1-۲- برنامه ریزی و تعیین اهداف لا 1 ‏نا‎ sueseeleyey ‎cule ees |‏ ال سين الى ار كر ‎

صفحه 72:
۲- آغاز : ۱-۱- ارائه دهبد | ۱-۱-۱- اطلاعات را بکار برید ۲-۱-۱- شفاف باشید ۳-۱-۱- استدلال کنید " 1-۲- گوش دهید | ۱-۱-۱ بادداشت برداری کنید ۲-۱-۱ به دقت گوش ‎BES‏ ‏| ۱-۳- بیرسید " تا بتوانید دلایل متقابل ارائه دهید

صفحه 73:
۳- معامله: در اينجا بايد بده بستان كنيد طرفين انتظار دارند تقاضاهای اولیه مبالفه آ شاید مجبور باشید برای عقد قرارداد در جزئیات توافق كنيد بسته به اينکه بازی رقابتی است یا همکاری انتظارات متفاوت است طرفین می توانند برای پیشبرد به طرف معامله نهایی از فرآیند پیشنهاد مزایده استفاده کنند یعنی حرکت خود و حرکت دادن طرف مقابل به سمت هدف نهایی

صفحه 74:
۴ خاتمه و پیاده سازی: ۱-۱- به نتیجه برسید موارد توافق رابررسی کنید قرارداد بنویسید روشن سازید دست بدهید منابع رامبادله کنید جشن بگیرید ۱-۲- به مرحله اجرا درآیید موضوعات جدیدی که باید به آنها اشاره شود ت پیش بینی نشده وطاثف ( شاد طرف تعهدات خود را اتجام ندهد )

صفحه 75:
هميشه به شنيدن علاقه مند باشید. * به جای حرف زدن بپرسید. * به زبان بدنی طرف مقابل توجه کنید. ابتدا اجازه دهید طرف مقابل حرفهای خود را بزند. حرف طرف مقابل را قطع نکنید. * از بروز عوامل حواس پرت کن. جلوگیری کنید. ۰ همه نکتهها و مسایل را یادداشت کنید. صحبت کردن و شنیدن همزمان غیر ممکن است. ‎eae‏ لقو

صفحه 76:
: ‏مكان‎ - ١ * آسانتر است که در قلمرو خودتان مذاکره کنید . ۲- شرایط فیزیکی * فاصله فیزیکی بین بخشها و رسمیت شرلیط فیزیکی می تولند روی تملیل بخشها نسبت به یکدیگر و موضوع های مذاکره تاثیر گذارد . ۳- گذر مکان * زمان بیشتری که افراد در مذاکره سرمایه گذاری می کنند» تعهد قوی تر آنها برای دستیابی به یک توافق را در پی دارد . ۴- ویژگی های مخاطب * بیشتر مذاکره کنندگان مخاطبلنی دارند. هر کس برای حفظ یا کسب منفعتی در مذاکره شرکت می کند.

صفحه 77:
: ‏روش مذاكره ملايم‎ - ١ * بسيارى از مديران بازاريابى تابع روش مسالمت . انعطاف يذيرى ‎٠‏ كوتاه آمدن . امتیاز دادن. برخورد دوستانه و با وقار . خودداری از درگیری و خصومت برای رسیدن به نتیجه مطلوب هستند . از نظر اين گروه . مذاکره ای ه عقد قرارداد فروش منجر میشود که در محیطی آرام و بدون خشونت و با جلب رضایت مشتری پا فروشنده انجام شده باشد . زیرا هدف انجام دادن معامله است و باید شرایط را برای تحقق آن مهیا ساخت .

صفحه 78:
۲- روش مذاکره خشن : * تاکتیک خشونت در مذاکرات بازاریلبی » از سیاست و نظامی گری به بازاریابی راه یافته و شیوه مطلوبی نیست . بدیهی است در هر مذاکره ای : تاکید برخواسته ها . عدم انعطاف ۰ اصرار ورزیدن بر اعتقادات یا مواضع و امثال آنها موجب میشود که طرف مقابل نیز با همین شیوه ها وارد عمل شود و طبیعی است که با ایجاد جو عدم تفاهم و خصومت . مذاکرات بی نتیجه پایان پذیرد .

صفحه 79:
۳- روش مذاکره منطقی یا اصولی : * یک مذاکره کننده موفق اعم از خریدار » فروشنده . واسطه ویا هر شخصی که در زمینه های حرفه ای دیگر فعالیت می کند . با اصول گرایی ۰ منطق . ملایمت بجا . خشونت به موقع و بالاخره با نگرش سیستمی به موضوع میتواند مذاکرات را .به طرف دلخواه هدليت كند . هدف نهلیی مذاکرات بازاریلبی پیشبرد فروش است و پیشبرد فروش در بسیاری از متون بازا است . بدین معنی که مذاکره کردن » یک فعالیت ارتباطی است و ارتباط به معتای رساندن » اثر گذاشتن و دریافت پاسیخ است و ناگفته پیداست که در یک فعالیت ارتباطی نبلید با روحیه . اخلاق . اعتقاد و ضولبط حرف مقلبل با سختی و خشونت برخورد کرد . به نام ارتباطات بازازباین خوانده شده

صفحه 80:
| - ایجاد وضعیت برنده - برنده : مذاکره با دیدگاه صحیح فشار را از دوش هر دو طرف برمی دارد. اما دیدگاه صحیح چیست؟ تمایل هر دو طرف به تحقق خواست هایشان یعنی ایجاد وضعیت برنده- برنده. اگر قرار باشد تنها یکی از طرف هابه خواست خود برسد. ستتیایین بط را سل ییاز دشوان خواهد. بو ۲- مهارت های شنیدن : * هنگامی که هدف خود را دستیابی به آگاهی هرچه بیش تر از مشتری هایتان قرار می دهید. احتمال ‎Gl‏ که اطلاعات مهم کسب کنید بسیار بیش تر خواهد بود. منظور از اطلاعات مهم. اطلاعلتی است که به شما کمک می کند محیطی مشارکتی و دوستانه برای گفت وگو ایجاد کنید. سعی کنید بفهمید مشتری چه نیازهلیی دارد. چه چیز باعث می شود او احساس موفقیت کند و چطور باید کالا یا خدمت تان را به او بفروشید

صفحه 81:
۳- خلاقیت : * هنگامی که با رویکرد برنده - برنده مذاکره را آغاز می کنید و به خواسته های طرف مقلبل گوش می دهید. حل خلاق مساله به شما کمک می کند راه حلی را بيابيد که نياز هر دو طرف را تامين مى كند . ۴- حوصله: * تمام مذاکره ها زمان بر هستند. دستیابی به راه حلی که برای هر دو طرف مفید باشد مستلزم تهیه چندین پیش نویس, مذاکره های گوناگون و بررسی های مختلف در زمينه موضوع مورد مذاكره است. اما هنكامى كه طرف مقلبل مى بيند حاضر هستيد زمان كافى صرف زمينه سازى مذاكرات كنيد وبه او هم فرصت فكر كردن مى دهيد به انعقاد قرارداد تمايل بيدا مى كند. به اين طريق رابطه اى بلندمدت و سودبخش براى هر دو طرف برقرار مى شود

صفحه 82:
۵- تحقیق: * زمانی کافی را صرف تحقیق درباره کسب و کار مشتری یعنی طرف مذاکره خود کنید. با این روش یک قدم در درک نیازهاه خواسته ها و موارد نگرانی طرف مقابل جلو هستید و می توانید راه حل درست را كه به نفع هر دو ۶- اعتماد: * کلید مذاکره موفق است. اگر طرف مقلبل ترسی را در شما مشاهده کندبه این نتیجه می رسد که نسبت به کالا یا محصولی که ارایه می کنید اعتماد و اطمینان لازم ندارید ۶- دانستن زمان پایان مذاکره : * مسلما تمام مذاکرات به تحقق وضعیت برنده- برنده منجر نمی شود. گاه بهتر است از ادامه مذاکره صرف نظر کنید. اما مهم تر از آن این است که برای پایان مذاکره آماده باشید

صفحه 83:
چند جمله کلیدی که مذاکره کنندگان حرفه ای فراوان به کار می برند و مذاکره کنندگان آماتور» یا آنها را نمی دانند با از بکار بردن آنها وحشت دارند: * اگر اشتباه می کنم حرفم را اصلاح کنید... * چرا فکر میکنید پیشنهاد شما منطقی است؟ خواسته شما را كاملاً مى فهمم. اما تمیفهمم «چرا» چنین خواستد ای دارید.. * تعریف شمااز «منصفانه» چیست؟ * میشود منافع ما و شما را در اين طرحی که مطرح کرده اید. بیان کنید؟ * امکان دارد به زبان ساده تری پيشنهاد خودتان را مطرح کنید؟ اگر من این خواسته شما را نپذیرم. چه تبعاتی برای من دارد؟ * اعتماد. بحث دیگری است.. اینجا صحبت از اصول است..

صفحه 84:
* روانشناسی عمومی ۴ انواع شخصیت ها از نظر روحی و حسی * ارتباط خط و امضاء با شخصیت * روانشناسی رنگها ۴ قرمز: پرحرارت -خشمگین -متخاصم-سرشارازنشاط وعشق بی: سرد-آرام-خوشایند -مطمئن-مهربان :هیجان انگیز - بشاش -سرحال -شنگول -الکی خوش © نارنجی: هیجان انگیز - نگران-پریشان -آشفته ۴ سبز: آرام - مطبوع - خوشایند - در کنترل * سياه:غمكين -جدى-مضطرب-نوميد -ناراحت -مرموز - تسخيرنايذير *” سفید:مسرور-شاد-سرد-آرام -پاک-یکرنگ = قهوه ای:پرکار -فعال -جدی-باانگیزه

صفحه 85:

صفحه 86:
NOW YOU KNOW

صفحه 87:
هرب کوهن - کتاب "میتوان در مورد همه چیز مذاکره کرد * مهندس رضا کیمیایی - کتاب اصول و فنون مذاکره موفق و زبان بدن موسسه آموزشی مگفا - فنون مذاکره دکتر علی رضائیان - مدیریت تعارض و مذاکره دکتر حیدری - فنون مذاکره

صفحه 88:
Penn) ۳۱ سر ‎Sy NEGOTIATING‏ ‎SKILLS‏ ‎Creat.ve‏ ‎Negotiator‏ 5-7 INS SF ee 0251611 ‏حسف‎ 3 NEGOTIATION & 0 BookSite ir

صفحه 89:

اصول و فنون مذاکره دکتر سلیمی تهیه و تنظیم :ساسان اسدبیگی آذر91 امروز قصد داریم تا با یکی از کشنده ترین و مرگبارترین عوامل مرگ و میر بشر با هم صحبت کنیم حدس می زنید این عامل چه باشد؟ حمالت تروریستی ؟؟؟ امواج سرطان زای موبایل ؟؟؟ آلودگی هوای تهران ؟؟؟ حمله خون آشام ها ؟؟؟ یا ... ؟؟؟ Bad ! Negotioation ...پس بیایید جهان را به جای بهتری تبدیل کنیم و برای این منظور کافی است که ... مهارتهای مذاکره را بیاموزیم درست به هدف زدید ....پس شروع کنیم مذاکره چیست؟ ‏ ‏ ‏ ‏ گفتگو برای رسیدن به توافق ؟ تعامل برای اخذ امتیاز ؟ گفتگو برای رسیدن به موفقیت ؟ برقراری ارتباط برای رسیدن به توافق ؟ مذاکره ‏ ‏ فرهنگ مارین وبستر :عمل یا فرایند گفت و گو با دیگري ب دستیابی به توافق بر سر مسئله اي. در فرهنگ امریکن هری تیج :عم ل یا فراین د گفت و گ و با دیگران براي دستیابی به توافق یا یک موافقت نامه. راي • مذاکره -فرآیندی است که طی آن طرفین تالش می کنن99د ت99ا در رابطه با یک موضوع مشترک که در رابطه با آن اختالف یا تعارض 9ذاکره ای 9وع م9 دارند به نتیجه و یا تصمیم مشترکی برسند .هدف هر ن9 رسیدن به نتیجه برد – برد است . مدیریت‌ تعارض‌ ن باورن د ک ‌ه ت ب رای ‌ امروز صاحبنظران‌ م دیری ‌ ی ن دارای ‌ ی انسانی‌ب ه عن وان‌ اص لی تری ‌ نیرو ‌ ت ‌رقابتی مطرح‌ اس ‌ ‌ سازمان ها و ب ‌ه عنوان‌ مزیت یو ی ب ر همک ار ‌ م مبت ن ‌ و وجود رواب ط سال ‌ ن من اب ‌ع ارزش مند از جمله‌ ن ای ‌ ی بی ‌ هم دل ‌ ت در هم ‌ه ی م وفقی ‌ ل اساسی‌برا ‌ ن عوام ‌ مهمتری ‌ م از ص نعتی‌ ،اداری‌ ،خ دماتی‌، سازمان ها اع ‌ ی و مانند آنهاست. آموزش ‌ مدیریت‌ تعارض‌ ی رخ‌ می‌دهد که‌ : تعارض‌ زمان ‌ دو یا چند نفر از افراد در مقابل‌ یکدیگر قرار گیرند، زیرا نیازها ،خواسته‌ها ،اهداف‌ و ارزش های‌ آن ها ت است. متفاو ‌ به‌ عبارت‌ دیگر: ض فرایندی‌ است‌ که ‌:در آن‌ فردی‌ در می‌یابد تعار ‌ ی روی‌ آن‌ چ یزی‌ که‌ که‌ شخص دیگری‌ به‌ طور منف ‌ او تعقیب‌ می‌کند تأثیرگذاشته‌ است‌. سطوح تعارض: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ درون فردي ميان فردي درون گروهي ميان گروهي درون سازماني منابع تعارض‌ : ‏اهداف‌ و افقهای‌ زمانی‌ ناسازگار ‏تداخل‌ اختیارات‌ ‏سیستم‌ ارزیابی‌ و پاداش‌ ناهماهنگ‌ ‏وابستگی‌ متقابل‌ وظایف‌ ‏منابع‌ ناکافی‌ ‏مغایرتهای‌ منزلتی‌ روش هاي مختلف حل تعارض مذاكره ميانجيگري :سئواالت اساسی تعارض ‏ چه‌ کسی‌ در تعارض‌ است‌؟ ‏ منبع‌ تعارض‌ چیست‌؟ ‏ سطح‌ تعارض‌ چه‌ میزان‌ است‌؟ مهارتهای مذاکره ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ آشنايي با فرهنگ ها انتخاب محل مذاكره آراستگي ظاهر رعايت ادب واحترام (حريم ها و حرمت ها) آشنايي با روانشناسي عمومی (شخصیت) برقراري ارتباط موثر هنر سخنوري چهره شناسي زبان بدن آنچه در شناخت بيشتر مخاطب و ارتباط موثرتر به ما كمك كند ما را يگ گام به موفقيت نزديكترخواهدكرد. ویژگی های بارز طرف های خارجی در مذاکره چيني ها :معموال با مترجم هستند بوروكراتيك عمل مي كنند و وقت زيادي مي گيرند. ژاپني ها :تيمي وسازماندهي ش222ده با تخصص هاي مختل222ف اق222دام مي كنن222د .درپايان صورتجلسه اي را باانصاف تهيه وآنچه درمذاكره گذشته مي آورند .رونوشت اين صورتجلس22ه را براي اطالع مدير خويش ازروند موفقيت يا شكست مذاكرات ارسال مي نمايند. آلماني ها :منطقي هستند.نمايندگان شركتهاي كوچك وخانوادگي به راحتي قابل كارهستند اما شركتهاي بزرگي مانند ، AEGکروپ و زیمنس و .....اهل بوروكراسي هستند. ايتاليايي ها :پيشنهادات غيرمتعارف وپنهاني دارند .بايست ازخويشتن بيشتر مراقبت كنيم. فرانسوي ها :نرمش ندارند ومارا جهان سومي مي دانند. فنالندي ها :راحتند راحت مذاكره معامله مي كنند. سوئدي ها وسوئيسي ها :منظم وخوش قولند. هلندي ها :حرفه اي ترين مذاكره كنندگان آشنايي با فرهنگ ها: ‏ با شناخت فرهنگ و ش66یوه های زندگی مخ66اطب گ66ام بلندی در راه یک م66ذاکره سالم برداشته ایم محل مذاكره يا زمين فوتبال ‏ )1 )2 )3 ‏ )1 )2 )3 انتخاب محل مذاكره درزمين خويش درزمين حريف درزمين ثالث(ميزبان كيست؟) شرايط ف يزيكي مك ان مذاكره جلوه = (عدم تمركز) نورشديد = (ناآرامي) حرارت = (كالفگي) پذيرايي )1نوعي لطف واحسان است. )2معموال ميزبان تعيين كننده تر از مهمان است. هديه )1نوعي لطف و احسان است. )2گيرنده را مرهون و از نظر رواني مجبوربه جبران مي كند. )3گيرنده هديه خود به خ ود در مرتب ه اي پايين تر از هديه دهنده قرار مي گيرد. آراستگي ظاهر جسماني استراحت استحمام اصالح سرو صورت عطر (بوي خوش) آراستگي مو پوشش (لباس) لباس رسمي لباس غيررسمي رنگ لباس همنشيني رنگ لباس ها آراستگي لباس رعايت ادب واحترام حريم ها خصوصي-شخصي -اجتماع -عمومي ترتيب وقت (وقت شناسي) ترتيب درآوردن لباس ترتيب قراردادن اشيا ترتيب نشستن ترتيب ايستادن ترتيب قدم زدن استعمال دخانيات= تجاوز به حريم ديگران (حريم ها وحرمت ها) حرمت ها تقدم درسالم تقدم دركالم تقدم درمعرفي (كارت ويزيت ) تقدم دردست دادن تقدم درورود وخروج تقدم درپذيرايي برقراري ارتباط موثر ارتباط چيست؟ خوب سؤال كردن ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ طرح سوال باز طرح سوال غيرمستقيم يادداشت وخالصه برداري طرح استنباط واحساس درموق ع مناسب ‏ سكوت ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ خوب شنيدن گوش سپردن حواس ديگرخودرامشغول نكردن گوينده رانگاه كردن ذهن راروي صحبت گوينده متمركزكردن صبروسكوت كردن آشنايي با هنر سخنوري سخنوري چيست؟ ‏ برقراري ارتباط براي اقناع و ترغيب مخاطب يا مخاطبان : )1 شيوا سخن گفتن اولين توانايي الزم براي مذاكره است. )2 خوش بياني (خونگرمي) طرح بحث )3 نظم افكار وترتيب رشته سخن خاص(نقل حكايت مثال ياشعر) زبان حاالت :نشانه های فکر باز * دست های از هم باز شده - دکمه های باز کت - :نشانه های احتیاط کاری * دست به سینه بودن - دست های مشت شده - پاهای روی هم افتاده - اشاره کردن با انگشت سبابه - :نشانه های فکر کردن /تجزیه و تحلیل * ژست های مختلف دست روی صورت - نوازش چانه - برداشتن و پاک کردن عینک - خاراندن سر - از باالی عینک نگاه کردن - از سر میز بلند شدن و قدم زدن - :نشانه های اطمینان * کمر به صورت راست شده و عمودی - دست ها در جیب های کت با شست های بیرون آمده از آن ها - :نشانه های نا آرامی و عصبی بودن * صاف کردن گلو - نیش گون گرفتن پوست - پوشاندن دهان با دست ها هنگام صحبت کردن - آه کشیدن - بازی کردن با پول های داخل جیب - :نشانه های شک داشتن * نگاه نکردن به طرف مقابل - یکوری نگاه کردن - بستن دکمه های کت - دست به سینه شدن - مالیدن چشم ها - Y ‏E ‏D ‏G ‏BO GUA ‏N ‏A ‏L الکساندر لوون: « هنگامی که انسان تفسیر زبان حالت بدن را یاد می گیرد ،هیچ واژه اي را به اندازه آن روشن و واضح نمی یابد » آشنايي با زبان بدن ‏ زبان بدن ( )Body Languageبخشي از ارتباط غيرلفظي است. ‏ زبان لفظي ، %7ص222وت (آهنگ-ريتم-لحن) %38وزبان ب222دن %55از ارتباط را تشكيل مي دهند. حركات واشارات مانندحروفي هستندكه دركناريكديگرقرارگرفته وكلمات را مي سازند. پيوستگي حركات واشارات درموقعيتهاي متفاوت جمالتي مي سازندكه پيام هاي مختلفي رامنتقل مي كند. باتوجه به ارتباط نزديك روان آدمي باحركات واشارات صادره از وي و نيمه آگاهانه بودن آن زبان صادقانه تري است. زبان بدن ما را به حقايق ماوراي گفتگو آشنا مي كند. زبان بدن ما رادربرقراري ارتباط بهتربامخاطب وانتقال پيامهايمان ياري مي دهد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ آشنایی با فن چهره شناسی آشنایی با فن چهره شناسی آشنایی با فن چهره شناسی آشنایی با فن چهره شناسی آشنایی با فن چهره شناسی آشنایی با فن چهره شناسی آشنایی با فن چهره شناسی برای ارتباط موثر با افراد نیاز به ارتباط موثر چشمی دارید آشنایی با فن چهره شناسی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ چگونگي انتخاب بازيگران نقشهاي مختلف باتوجه ب22ه چه22ره واندام چگونگي چهره پردازي وساخت شخصيتهاي مختلف چگونگي ماسك سازي وساخت شخصيتهاي مختلف چگونگي مجسمه سازي وساخت شخصيتهاي مختلف نقاشان وچهره نگاران شخصيتهاي مختلف كاريكاتوريست ها وچهره هاي شخصيت هاي متفاوت چگونگي شخصيت پردازي كارتون سازان(انيميش222ن تصاوير متحرك) طیف اعتماد به نفس در اطراف BODY LANGUAGE ‏ تحقیق ات روانشناسان بیانگر این حقیت اس ت که در زمان ی ک گفتگوي رو در رو ،تنها 7درصد از پیام ما از طری ق لغ ات و کلمات انتخابی ،به مخاطب منتقل می شود 33 ،درصد مقصود ما از طری ق لحن صدا ،بلندي و کوتاهی صدا ،افکت هاي ص وتی و ...انتقال پی دا می کند .و 60درصد ،یعنی بیش از نیمی از پیام ما به وسیله حرکات بدن به مخاطب مان منتقل خواهد ش د زبان بدنب ه بررس ی این 60 درصد حرکات بدن می پردازد BODY LANGUAGE ‏ ‏ یکی از تفاوت ها در زبان بدن ،در نشانه هاست مثال عالمت شصت دست: در کشور هاي انگلیسی زبان به معناي OKاست . در برخی کشورها اگر شصت باال بیاید خیلی باال بیای د معن اي خ وبی نمی دهد و معنایی مانند برو پی کارت را خواهد داشت. در کشور آمریکا زمانی که بخواهند مجانی سوار ماشین شوند ،کنار جاده می ایستند و دست خود را بلند کرده و شصت خ ود را در امت داد جاده حرکت می دهند . حال اگر همین حرکت را در کشوري آسیایی انجام دهی د ،بعی د نیس ت حتی باماشین زیرت ان هم بکنن د .چ را که در این کش ورها این عالمت معناي خوبی نمی دهد. BODY LANGUAGE زبان بدن در حال دست دادن: -1شل دست دادن(دست ماهی مرده): این حالت نشان دهن22ده ع22دم آرامش طرف مقابل است .او دوست ندارد ک22ف دستش لمس شود زیرا که از ب رمال ش دن رازش هراس دارد. -2دست دادن استخوان شکن: این هم نشانه عدم امنیت است ولی با این کار قصد دارد قدرت خود را به رخ شما بکشد تا با این حس برتري ق دري از ض عف خ ود را بپوش اند .در بعض ی دیگر از م وارد ش خص امکان دارد که چ یزي در فکر دارد و از ش ما مخفی کرده است عناصر مذاکره به نقل از هرب کوهن در کتاب ”میتوان در مورد همه چیز مذاکره کرد ” -1اطالعات : طرفی که بهترین درك و شناخت را ازآنچه که باید انجام ش ود دارا باش د، قدرت بیشتري درمذاکره دارد -2زمان: هیچ وقت در تنگناي وقت مذاکره نکنید و اجازه ندهی د که طرف مقاب ل احساس کند در تنگناي وقت هستید. -3قدرت: هیچ وقت قدرت را به طرف مقابل واگذار نکنید • با کسی که می گوید« :هر چه متعلق به من است، متعلق به خودم است ،و هر چه متعلق به توست، قابل مذاکره است!» نمیتوان مذاکره کرد. نمودار نتایج یک رابطه با رضایت ‏ ‏ ‏ معامالت برد – باخت پتانسیل باالئی برای پیامدهای منفی دارند .باید به دنبال وضعیتی باشیم که به طرف مقابل لذت برنده شدن را بچشانیم ت ا رابط ه کام ل شود. نحوه برخورد شما در یک مذاکره نقشی کلیدی دارد با مس لط ش دن ب ر فن ون مذاکره احتمال برد – برد را افزایش می دهید. اختالف جزء الینفک هر مذاکره ای است کلید حل این مشکل یادگیری نح وه و زمان به کارگیری هر یک از استراتژی های مذاکره است برد برد--برد برد 3نتیجه ممکن در هر مذاکره ‏Slide 55 باخت برد--باخت برد باخت باخت--باخت باخت برد برد--برد برد باخت. •جائی که هر دو طرف به هر چه که می خواهند می رسند باخت باخت -باخت • نحوه برخورد شما در نتیجه م ذاکره نقش ی کلی دی دارد با مس لط توانید به این تکنیک برسید. مذاکره می ممکن فنون نتیجه شدن بر روش ها و 3 مذاکره دستیابی به یک توافق برد هر فنون نهایی مذاکره • پس در حقیقت هدف در – برد است. ‏Slide 56 باخت برد--باخت برد برد برد--برد برد 3نتیجه ممکن در هر مذاکره برنده شده یک طرف به ضرر طرف مقابل است باخت برد--باخت برد ‏Slide 57 باخت باخت--باخت باخت برد برد--برد برد باخت باخت--باخت باخت 3نتیجه ممکن جائی که هیچیک از طرفین از نتیجه راضی نیست در هر مذاکره ‏Slide 58 باخت برد--باخت برد نکات کلیدی پیش از هر مذاکره -1پیش داوری نکنید : همه چیز روی میز مذاکره مشخص می شود -2التزامی و با تحکم صحبت نکنید : لحن دستوری به مذاکره لطمه می زند -3برای طرفتان ارزش قایل شوید : یادتان باشد هدف از مذاکره تفاهم و معامله است انواع استراتژی های مذاکره: است باختاست برد-باخت نتیجه برد- یک نتیجه رسیدنبهبهیک آنهارسیدن قصدآنها رقابتی :قصد رقابتی: است برداست برد-برد نتیجه برد- یک نتیجه رسیدنبهبهیک آنهارسیدن قصدآنها همکار :قصد همکار: است مصالحه است رسیدنبهبه مصالحه آنهارسیدن قصدآنها توافقی :قصد توافقی: است برداست باخت-برد نتیجه باخت- یک نتیجه رسیدنبهبهیک آنهارسیدن قصدآنها اجتنابی ::قصد اجتنابی است باخت است باخت--باخت نتیجه باخت یک نتیجه رسیدنبهبهیک آنهارسیدن قصدآنها سازگار :قصد سازگار: استراتژی های مذاکره: همه مذاکرات به نوعی تعامل بین روابط و نتایج منتج می شوند تالش برای کسب نتیجه باخت – برد نکته :مناسب برای زمانی که رابط ه بس یار مهم تر از نتیج ه اس ت و حاضرید امتیاز از دست بدهید استراتژی های مذاکره: همه مذاکرات به نوعی تعامل بین روابط و نتایج منتج می شوند تالش برای کسب نتیجه برد – برد نکته :بهترین مدل مذاکره است که در آن نتیج ه و رابط ه هر دو مهم هستند در اینجا اول ویت حف ظ ی ک رابطه خوب و بلند مدت است استراتژی های مذاکره: همه مذاکرات به نوعی تعامل بین روابط و نتایج منتج می شوند تالش برای کسب نتیجه برد – باخت نکت ه :وق تی هر دو طرف از این استراتژی استفاده می کنند م ذاکرات حتما شکس ت می خ ورد چ را که نتیجه از رابطه مهم تر است استراتژی های مذاکره: همه مذاکرات به نوعی تعامل بین روابط و نتایج منتج می شوند تالش برای کسب نتیجه باخت – باخت نکته :معنای آن عقب نشینی یا پرهیز از مذاکره فعال است استراتژی های مذاکره: همه مذاکرات به نوعی تعامل بین روابط و نتایج منتج می شوند تالش برای مصالحه نکت ه :مناسب ب رای زمانی اس ت که طرفین نمیتوانن د همکاری کنن دامامی خواهن د در نتیجه یا رابطه اقناع شوند اختالفات مفید: گاهی اوقات همه اختالف ها هم بد نیستند و منافعی دارند: -1مواجهه با رفتاری که منفی تلقی می شود و حل آن . -2باعث در میان گذاشتن نقطه نظرات با صراحت می شود . -3می توان به راه حل های خالقانه دست یافت - 4می توان برای برخوردهای آتی ایجاد اعتماد کرد موانع مذاکرات برد – برد : -1مذاکرات رقابتی مذاکرات سنتی عموما رقابتی اند رقابت منجر به استفاده از تاکتیکهای دش واری می شود که نهایتا به مصالحه می انجامد پس باید به شدت از رقابت پرهیز کرد. -2درگیری احساسی سعی کنید بین خودتان و فرآیند مذاکره فاصله نیاندازید مثال عصبانی نشوید -3ارتباطات ضعیف مسدود شدن کانال های ارتباطی منجر به وضعیت برد – باخت می شود یعنی مذاکره به جنگ زرگری و احساسی تبدیل می شود و طرفین ب دون منط ق روی تفاوتها تاکید می کنند موانع مذاکره منطقی: -1امتناع از مذاکره : باید سعی کرد خطوط ارتباطی باز شوند برای این کار سه تاکتیک داریم: -1-1کسب دورنمایی از شخص دیگر :باید عالقه طرفتان را با سئوال باز مح ک بزنی د یا خ وب گ وش بدهید -1-2طرح مجدد موضوع :با بسط بیشتر مسایل نگرانی ها و عالیق طرفتان را در می یابید -1-3درگیرکردن شخص ثالث :استفاده از یک تسهیل گر واقعی و مستقل -2انغطاف ناپذیری :هنگام مذاکره با یک مذاکره کننده رقابتی یا باید آن را واگذار کرد یا توافق کرد .برای این منظور 7تاکتیک وجود دارد: -2-1درخواست چیزی ب ه ازای آن :بگذاری د طرف بدان د در ازای کم کردن قیمت چ یز دیگری می خواهید - 2-2به دنبال عالیق دیگری بودن :با تولید محصول جذاب عالوه بر پول دنبال عالیق هم باشید -2-3تاکید روی ارزش و کیفیت منحصر بفرد : -2-4پیشنهاد یک بسته ارزش افزوده -2-5تاکید بر رابطه شخصی -2-6در نظر گرفتن حقایق -2-7تداوم در قبوالندن ارزش موانع مذاکره منطقی: -3سخت گیری :باید منشاء رفتار او را شناسایی و درک کرد هر شخصی مجاز است در موقعیتهایی خاص سخت گیر باشد اما این رفتار نباید دائمی باشد برای غلبه بر آن باید بفهمید او چرا دائما به این روش رفتار می کند احتماال با این روش بارها از مهلکه گریخت ه و به آن عادت دارد اگرچه برای شما یک چالش است اما با شناسایی منشا آن کار آسان می ش ود چ را که اگر همیشه تسلیم خشم کسی شوید او ادامه خواهد داد و یا اگر به کسی رشوه بدهید او همیش ه انتظار رشوه از شما دارد. -4فریب کاری :در مواجه با افراد بی ادب یا فریبکار هرگز مقابله به مثل و تالفی نکنی د ب رای این منظور 4تاکتیک پیشگیرانه وجود دارد: -4-1چشم پوشی از حیله ها: - 4-2تشخیص رفتار :شخصا آن فرد را مورد حمله قرار ندهید یادآور شوید با رفتارش مشکل دارید -4-3گفتگو در مورد نحوه مذاکره:با او قراری بگذارید تا در مورد نحوه پیشرفت م ذاکره و تع یین خ ط مشی حرف بزنید - 4-4اعالم هشدار :او باید بداند ادامه این وضع رابطه را متخل می کند. اشتباهات طرفین مذاکره آنها فقط به نتیجه مطلوب چسبیده و از توافق یا اص الح آن امتناع می ورزند برای یک نتیجه سریع مبتنی بر آنچه طرف دیگر ارائ ه داده از آن صرف نظر می کنند تغییر در اواسط گفتگ و این باور را بوج ود می آورد که شما استراتژی خاصی ندارید یا نمی دانید چه خبر است مراحل مذاکره -1تهیه مقدمات: -1-1گردآوری اطالعات -1-2برنامه ریزی و تعیین اهداف -1-2-1دستاوردها -1-2-3پیشنهادات -1-2-5دستور جلسه -2-2-1حدود -4-2-1داده ها -6-2-1تعیین را ههای چاره دیگر مراحل مذاکره -2آغاز : -1-1ارائه دهید -1-1-1اطالعات را بکار برید -2-1-1شفاف باشید -3-1-1استدالل کنید -1-2گوش دهید -1-1-1یادداشت برداری کنید -2-1-1به دقت گوش کنید -1-3بپرسید تا بتوانید دالیل متقابل ارائه دهید مراحل مذاکره -3معامله: در اینجا باید بده بستان کنید طرفین انتظار دارند تقاضاهای اولیه مبالغه آمیز باشد شاید مجبور باشید برای عقد قرارداد در جزئیات توافق کنید بسته به اینکه بازی رقابتی است یا همکاری انتظارات متفاوت است طرفین می توانند برای پیشبرد به طرف معامل ه نهایی از فرآین د پیش نهاد مزای ده استفاده کنند یعنی حرکت خود و حرکت دادن طرف مقابل به سمت هدف نهایی مراحل مذاکره -4خاتمه و پیاده سازی: -1-1به نتیجه برسید روشن سازید موارد توافق رابررسی کنید قرارداد بنویسید منابع رامبادله کنید جشن بگیرید دست بدهید -1-2به مرحله اجرا درآیید موضوعات جدیدی که باید به آنها اشاره شود مشکالت پیش بینی نشده وظائف ( شاید طرف تعهدات خود را انجام ندهد ) مهارت شنیدن: چند قاعده که به مذاکره کنندگان کمک می کند شنوندگان فعالی شوند : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ همیشه به شنیدن عالقه مند باشید. به جاي حرف زدن بپرسید. به زبان بدنی طرف مقابل توجه کنید. ابتدا اجازه دهید طرف مقابل حرفهاي خود را بزند. حرف طرف مقابل را قطع نکنید. از بروز عوامل حواس پرت کن ،جلوگیري کنید. همه نکتهها و مسایل را یادداشت کنید. صحبت کردن و شنیدن همزمان غیر ممکن است. عصبی نشوید . تاثیر شرایط و عوامل موقعیتی بر مذاکره -1مکان : آسانتر است که در قلمرو خودتان مذاکره کنید . -2شرایط فیزیکی فاصله فیزیکی بین بخشها و رسمیت شرایط فیزیکی می تواند روي تمای ل بخش ها نسبت به یکدیگر و موضوع هاي مذاکره تاثیر گذارد . -3گذر مکان زمان بیشتري که افراد در مذاکره سرمایه گذاري می کنند ،تعهد قوي تر آنها ب راي دستیابی به یک توافق را در پی دارد . -4ویژگی های مخاطب بیشتر مذاکره کنندگان مخاطبانی دارند .هر کس براي حفظ یا کسب منفع تی در مذاکره شرکت می کند. روش های مذاکره بازاریابی: -1روش مذاکره مالیم : بسیاري از م دیران بازاریابی ت ابع روش مسالمت ،انعط اف پ ذیري ،کوت اه آم دن ،امتیاز دادن ،برخ ورد دوس تانه و با وق ار ،خ ودداري از درگ یري و خصومت براي رسیدن به نتیجه مطلوب هستند .از نظر این گروه ،مذاکره اي به عقد قرارداد فروش منجر میشود که در محیطی آرام و بدون خش ونت و با جلب رضایت مشتري یا فروشنده انجام ش ده باش د .زی را ه دف انجام دادن معامله است و باید شرایط را براي تحقق آن مهیا ساخت . روش های مذاکره بازاریابی: -2روش مذاکره خشن : تاکتیک خشونت در مذاکرات بازاریابی ،از سیاست و نظامی گري ب ه بازاریابی راه یافته و ش یوه مطل وبی نیس ت .ب دیهی اس ت در هر م ذاکره اي ،تاکی د برخواسته ها ،عدم انعطاف ،اصرار ورزیدن بر اعتقادات یا مواض ع و امث ال آنها موجب میشود که طرف مقابل نیز با همین شیوه ها وارد عم ل ش ود و طبیعی است که با ایجاد جو عدم تفاهم و خصومت ،مذاکرات بی نتیجه پایان پذیرد . روش های مذاکره بازاریابی: -3روش مذاکره منطقی یا اصولی : یک مذاکره کننده موفق اعم از خریدار ،فروشنده ،واسطه ویا هر شخص ی که در زمینه هاي حرفه اي دیگر فعالیت می کند ،با اصول گرایی ،منطق ،مالیمت بجا ، خشونت به موقع و باالخره با نگرش سیستمی به موض وع میتوان د م ذاکرات را ب ه طرف دلخواه هدایت کند .هدف نهایی مذاکرات بازاریابی پیشبرد فروش اس ت و پیشبرد فروش در بسیاري از متون بازاریابی به نام ارتباطات بازاریابی خوان ده ش ده است .بدین معنی که مذاکره کردن ،یک فعالیت ارتباطی است و ارتباط به معناي رساندن ،اثر گذاشتن و دریافت پاسخ است و ناگفته پیداست که در ی ک فعالیت ارتباطی نباید با روحیه ،اخالق ،اعتقاد و ضوابط حرف مقابل با سختی و خش ونت برخورد کرد . اصول هنر مذاکره موفق : -1ایجاد وضعیت برنده -برنده : مذاکره با دیدگاه صحیح فشار را از دوش هر دو طرف ب رمی دارد .اما دی دگاه صحیح چیست؟ تمایل هر دو طرف ب ه تحق ق خواس ت هایش ان یع نی ایجاد وضعیت برنده -برنده .اگر قرار باشد تنها یکی از طرف ها به خواست خود برس د، دستیابی به راه حل بسیار دشوار خواهد بود. -2مهارت های شنیدن : هنگامی که هدف خود را دستیابی به آگاهی هرچه بیش تر از مش تري هایت ان قرار می دهید ،احتمال آن که اطالعات مهم کسب کنید بسیار بیش تر خواه د بود .منظور از اطالعات مهم ،اطالعاتی است که به شما کم ک می کن د محیطی مشارکتی و دوستانه براي گفت وگو ایجاد کنید .سعی کنید بفهمید مشتري چه نیازهایی دارد ،چه چیز باعث می شود او احساس موفقیت کند و چطور باید کاال یا خدمت تان را به او بفروشید . اصول هنر مذاکره موفق : -3خالقیت : هنگامی که با رویکرد برنده -برنده مذاکره را آغ از می کنی د و ب ه خواس ته هاي طرف مقابل گوش می دهید ،حل خالق مساله به ش ما کم ک می کن د راه حلی را بیابید که نیاز هر دو طرف را تامین می کند . -4حوصله: تمام مذاکره ها زمان بر هستند .دستیابی به راه حلی که براي هر دو طرف مفی د باشد مستلزم تهیه چن دین پیش ن ویس ،م ذاکره هاي گون اگون و بررس ی هاي مختلف در زمینه موضوع مورد مذاکره است .اما هنگامی که طرف مقاب ل می بین د حاضر هستید زمان کافی صرف زمینه سازي مذاکرات کنید و به او هم فرصت فکر کردن می دهید به انعقاد قرارداد تمای ل پی دا می کن د .ب ه این طری ق رابط ه اي بلندمدت و سودبخش براي هر دو طرف برقرار می شود اصول هنر مذاکره موفق : -5تحقیق: زمانی کافی را صرف تحقیق درباره کسب و کار مش تري یع نی طرف م ذاکره خود کنید .با این روش یک قدم در درك نیازها ،خواس ته ها و م وارد نگرانی طرف مقابل جلو هستید و می توانی د راه ح ل درس ت را که ب ه نف ع هر دو شماست بیابید. -6اعتماد: کلید مذاکره موفق است .اگر طرف مقابل ترسی را در شما مشاهده کند به این نتیجه می رسد که نسبت به کاال یا محص ولی که ارای ه می کنی د اعتماد و اطمینان الزم ندارید -6دانستن زمان پایان مذاکره : مسلما تمام مذاکرات به تحقق وضعیت برنده -برنده منجر نمی شود .گاه به تر است از ادامه مذاکره صرف نظر کنید ،اما مهم تر از آن این است که براي پایان مذاکره آماده باشید مذاکره چند جمله کلیدی که مذاکره کنندگان حرفه ای فراوان به کار می برند و مذاکره کنندگان آماتور ،یا آنها را نمی دانند یا از بکار بردن آنها وحشت دارند: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اگر اشتباه می کنم حرفم را اصالح کنید... چرا فکر میکنید پیشنهاد شما منطقی است؟ خواسته شما را کامًال می فهمم .اما نمیفهمم «چرا» چ نین خواس ته ای دارید... تعریف شما از «منصفانه» چیست؟ میشود منافع ما و شما را در این طرحی که مطرح کرده ای د ،بیان کنید؟ امکان دارد به زبان ساده تری پیشنهاد خودتان را مطرح کنید؟ اگر من این خواسته شما را نپذیرم ،چه تبعاتی برای من دارد؟ اعتماد ،بحث دیگری است ...اینجا صحبت از اصول است...  روانشناسی عمومی ‏ روانشناسی رنگها آشنائی با روانشناسی انواع شخصیت ها از نظر روحی و حسی ارتباط خط و امضاء با شخصیت قرمز :پرحرارت-خشمگين-متخاصم-سرشارازنشاط وعشق آبي :سرد-آرام-خوشايند-مطمئن-مهربان زرد:هيجان انگيز -بشاش-سرحال -شنگول -الكي خوش نارنجي :هيجان انگيز -نگران-پريشان-آشفته سبز :آرام – مطبوع – خوشایند – در کنترل سياه:غمگين -جدي-مضطرب-نوميد -ناراحت -مرموز – تسخیرناپذیر سفيد:مسرور-شاد-سرد-آرام-پاك-يكرنگ قهوه اي:پركار -فعال -جدي-باانگيزه منابع: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ هرب کوهن -کتاب ”میتوان در مورد همه چیز مذاکره کرد ” مهندس رضا کیمیایی – کتاب اصول و فنون مذاکره موفق و زبان بدن موسسه آموزشی مگفا -فنون مذاکره دکتر علی رضائیان – مدیریت تعارض و مذاکره دکتر حیدری – فنون مذاکره

62,000 تومان