کسب و کارمدیریت و رهبری

اصول و مبانی مدیریت: مفاهیم سازمان و مدیریت

صفحه 1:
باسمه تعالی دانشگاه پیام نور مشهد گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات نیمسال اول ‎٩۲-۹۳‏ اصول و مبانی مدیریت بخش سوم: مقاهیم سازمان و مدیریت مصطفی جهانگیر ‎www.mjahangir.ir‏ ‎Mjahangir.blogfa.com‏ ‎mjahangirf@gmail.com‏

صفحه 2:
سازمان چیست؟

صفحه 3:
ِ سازمان چیست؟ جوامع امروزی را جوامع سازمانی می‌نامند. * سازمانها بخشی از زندگی روزانة همه مردم را تشکیل می‌دهد. * انسانها معمولاً در بیمارستانی(یک سازمان) متولد می‌شود. * در مدرسه‌ای (یک سازمان) درس می‌خواند. * سازمان عبارتست از گروهی متشکل از دو یا چند تن که در محیطی با ساختار منظم و از پیش تعبین شده برای نیل به اهداف گروهی با یکدیگر همکاری

صفحه 4:
خصوصيات مشترك بین همه سازمان * هدف: * روشن‌ترین عامل برای تشکیل هر سازمان * بدون هدف هیچ دلیلی برای تشکیل سازمان وجود ندارد. * برنامه: * سازمانها برای نیل به اهداف خود برنامه‌هایی را تنظیم می‌کنند. * بدون برنامه نمی‌تواتند فعالیت موّثری داشته باشند.

صفحه 5:
خحوصيات مشترك بین همه سازمان منابع: * سازمانها برای تیل به اهداف و اجرای برنامه‌ها باید منابعی در اختیار داشته باشند. * و آنها را به فعالیتهای مورد نظر اختصاص دهند. * مدیر: * سازمانها برای نیل به اهداف و اجرای برنامه‌ها و تأمین منابع به مدیرانی تیاز دارند که آنها را در این جهت. هدایت کنند.

صفحه 6:
انواع سازمانها * سازمانهای انتفاعی و غیرانتفاعی: * سازمانهای اتتفاعی سازمانهایی هستند که با هدف کسب سود تشکیل می‌شوند. * سازمان های غیر اتتفاعی با اهدافی غیر از اهداف مالی تشکیل می شوند. * سازمانهای دولتی و خصوصی: * سازمانها از نظر مالکیت نیز به دو دستة دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. * سازمانهای دولتی توسط دولت کنترل و مدیریت می شوند.

صفحه 7:
سازمان و محیط * محیط داخلی: * احساسات. عواطف ارزشها. اعتقادات کارکنان. سهامداران و هیئت مدیره را دربر می‌گیرد. * محیط خارجی: * به سازمان امکان می‌دهد تا مواد اولیه. پول. انرژی. اطلاعات و نیروی انسانی را دریافت و آنها را به کالا یا خدمت تبدیل کند و مجدداً به محیط خارجی بازگرداند.

صفحه 8:
سازمان و محیط * ذینفعان سازمان: افراد و گروههایی هستند که با پیگیری اهداف سازماتی بر سازمان تاثیر می‌گذارند * ذینفعان خارجی: اتحادیه‌ها. عرضه‌کنندگان؛ رقیبان. مشتریان. گروههای با منافع ویژه. سازمانهای دولتی و مانند آنها. * ذینفعان داخلی: کارکنان» صاحبان سهام و هیئت مديرةْ سازمان

صفحه 9:
فتاوری گرومهای با منافع ویژء عوامل سیاسی عرامل اجتماعی عرامل اقتصادی

صفحه 10:
+ عوامل محیطی با تآثیر مسحتیم القت) قیتقمان ‎coral‏ ‏- مشتریان (اقراد: سازمانهای دولتی. سازماتهای خصوصی و مانند آنها) - عرضه کنندگات (عرخه کنندگات مواد خام. انرژی, امکانات. ثیروی اتساتی و ماتند Cet - دولت «(وضح قوانین. مقررات. آیین‌تامه‌ها و ماتتد آنما) -گروههای ذینفع (گروههای کنترل سلاح» حفاظت محیط زیست و مانند آنها» - رسانه‌ها (رادیو: تلویزیوت» مطبوعات و مانتد آتها) اتحادیه‌های کارگری موسسه‌های عالی (باتکها: موسبه‌های سرمایه گذاری. شرکتهای بیمه و مانند آنها...» ole سایر گروههای با متاغع ویژه (برای نموته در بیمارستان. گروههای پزشکان. هرستاران؛ بیمارات در سازمات بیمارستان تآثیر می‌گذارند». ب» ذیتقمات داخلی -کارکتان هیشت مدیره ا صاحيات سهام *. عوامل محیطی با تآثیر غیرمستقیم عوامل اجتماعی (آمارهای جمعیتی. ارزشهای اجتماعی. اجتساعی و مانتد آتها» بر صواسل: اعتصامین: زمزآنه: و :عرگیت ساینه پین ادا واه ‎a ity pth Pag lage‏ یه سا رون ‎Get ast‏ - عوامل سیاسی (ثبات محیط سیاسی. آزادی احزاب سیاسی و مانند آنها» عوامل فتاوری (پیشرفتهای حاصل در علوم» تولیدات جدید فناووی»,میوام. سوختی, انرژی خورشیدی و مانند آنها» اپ و رسوم. تغییرات

صفحه 11:

صفحه 12:
* مدیریت: مجموعة وظایفی که رفتار و فعالیت سازمان را در مسیر هدف تنظیم. تصحیح؛ و راهنمایی می‌کند. تقو * سازمان و مدیریت لازم و ملزم یکدیگرند. وجود یکی بدون دیگری بی‌معناست. ت بی‌نیاز نیست. * مدیر در سازمان فعالیت می‌کند و هیچ سازمانی از مد:

صفحه 13:
13 تعریک مدیریت * مدیریت عبارتست از: * فرآیند برنامه‌ریزی: سازماندهی. هدایت و نظارت و کاربرد كلية منابع قابل دسترس برای رسیدن به هدفهای تعیین شده سازمان * سه ویژگی مدیریت: * مجموعه‌ای فرآیندی از فعالیتهای مستمر و مرتیط است. * متمرکز بر تحقق اهداف سازمانی است. * از طریق همکاری با افراد و استفاده از سایر منافع سازمانی به این اهداف دست لد

صفحه 14:
14 انواع مدیران از نظر سطح سازمانی تولید کالاها و مدیران عملیاتی(رئیس قسمت. سرپرست): مستول خدمات * مدیران میانی: پل ارتباطی بین مدیریت عالی و مدیریت عملیاتی سازمان و به مدیران عالی گزارش می دهند. مدیران عالی (مدیر عامل: مدیر کل: رییس): مسئول ادارة کل سازمان» تدوین اهداف, خط مشیها و راهبردها را تدوین . و تعیین واکنشهای سازمان در برابر محیط

صفحه 15:
۳۵ انواع مدیران از نظر فعالیتهای سازمانی * مدیران وظیفه‌ای (تخصصی): کارکنانی را با مهارتهای ویژه در یک زمينةٌ خاص مانند حسابداری: امور پرسنلی. پرداخت بازاریابی و تولید سرپرستی می‌کنند. * مدیران عمومی : مسئول کليهْ وظایف و فعالیتهایی هستند که در یک واحد پا یک سازمان انجام می‌شود و معمولاً دو پا چند بخش را با هم هماهنگ می‌کنند.

صفحه 16:
16 مهارتهای مورد نیاز مدیران * مهارتهای ادراکی * مهارتهای انسانی * مهارتهای فنی * با توجه به سطوح مختلف مدیران. میزان وقتی که هر یک از آنها به اين مهارتها اختصاص می‌دهند متفاوت است.

صفحه 17:
17 مهارنهای ادراحی * این مهارتها توانایی هماهنگ کردن و وحدت ‎dam‏ فعالیتهای سازمان را به مدير مىدهند. * تا بتواند سازمان را به صورت یک کل در محیطی که آن را احاطه کرده است مشاهده. و روابط متقابل بخشهای مختلف و چگونگی تخيير هر قسمت در کل سازمان را پیش‌بینی کند.

صفحه 18:
18 مفارتهای انسانی * این مهارتها به مدیر امکان می‌دهند تا با افراد. در کنار آنها و به‌طور موثر با آنها کار کند. * مديران در همه سطوح به اين مهارت نیاز دارند. چون برای نیل به اهداف سازمان به افراد داخل و خارج سازمان وایسته‌اند. * مدیرانی که مهارتهای انسانی خوبی دارند می‌توانند انگیزه‌های افراد را درک و آنان را تشویق کنند تا در تصمیم‌گیریها مشارکت داشته باشند.

صفحه 19:
19 مفارتهای فنی * این مهارتها به معنی توانایی به‌کار بردن ابزار شیوه‌ها و دانش مورد نیاز برای اجرای یک زمینه تخصصی است. معطوحمدیریث درد امدیریت) ‎ve‏ ‏یدرد ‏مدیریت میانی یدرد مديريت عملباتي مهارتهاى مورد تباز مهارتهایادراکی مهارتهای‌انسانی مهارتهاى فتى

صفحه 20:
وظايف مدير برنامه‌ریزی * سازماندهی هدایت * نظارت * ایجاد زمينه لازم برای خلاقیت

صفحه 21:
21 برنامه‌ریزی * سازمان برای تحقق هدفهایی ایجاد می‌شود و مدير بايد اين اهداف و وسایل نیل به آنها را معین کند. * وظیفهٌ برنامه‌ریزی شامل: * تعریف اهداف سازمان, * تعیین راهبرد تحقق این اهداف * ایجاد مجموعه‌ای از برنامه‌ها برای هماهنگ کردن فعالیتها در جهت نیل به هدفها

صفحه 22:
22 سازماندهی * شامل تعیین وظایفی است که باید در سازمان اجرا شوند و تعیین وظایفی است که می‌توانند با هم یک گروه شغلی تشکیل دهند. * مشخص کردن افرادی است که باید آن وظایف را انجام دهند. * تعیین این که چه کسی به چه کسی گزارش می‌دهد و تصمیمهای سازمان در کجا اتخاذ می‌شود.

صفحه 23:
هدایت * شغل مدیر ایجاب می‌کند که فعالیتهای افراد مختلف سازمان را هدایت و آنها را با هم * مدير با ایجاد انگیزه در زیردستان فعالیتهای آتها را جهت می‌دهد. * موثرترین مجاری ارتباط را اتتخاب و تعارض ميان اعضاى سازمان را برطرف می‌کند.

صفحه 24:
24 كنترل و نظارت * وقتی هدفها تعیین. برنامه‌ها تنظیم. چارچوب سازمان طراحی و افراد مورد نیاز منصوب شدند. * و پس از آموزش انگیزة لازم پیدا کردند. * مدیر برای اطمینان از اجرای درست و به موقع همهٌ کارها باید عملکرد سازمان را ارزیابی کند.

صفحه 25:
23 خلاقیت * تغییرات سریع محیط پیرامون سازمانها موجب شده است که مدیران برای سازگاری با تحولا, ابان اندیشه‌ها راههایی نو برای اقدامات خود بيابند رقابت با رقبای متعدد دوام كت ۰ و همچنین شرایطی در سازمان خود جاد کنند که امکان بروز چنین اندیشه‌هایی

صفحه 26:
اهداق سازمانی وظايف مدير

صفحه 27:
27 نقشهاى مدير * مديران وظايف خود را با بازى كردن نقشهاى مختلف اجرا مىكنند. * هر مدیری. نقشهای متعددی بر عهده دارد تا بتواند سازمان را به سوی اهداف شدهٌ آن هدایت کند. * تعریف نقش: * نقش یعنی الگوهای رفتاری مورد انتظار از هر فرد در یک واحد اجتماعی. * نقش عبارت است از رفتار مورد انتظار از شخصی که پستی را اشغال کرده است

صفحه 28:
تشریفاتی رهیری رابط ارزیاب توزیع کننده توآور ی تشخیص دهندة منابع مذاکره کننده

صفحه 29:
23 نقشهای ارتباطی * مدیران با اجرای نقشهای ارتباطی روابط خود را در سازمان حفظ می‌کنند و آن را گسترش می‌بخشند. * نقش تشریفاتی: مدير وظايف تشريفاتى را به عنوان مقام مسنول سازمان اجرا می‌کند, * نقش رهبری: شامل مسئولیت هدایت و هماهنگی فعالیتهای زیردستان در راستای نیل به اهداف سازمانی است.

صفحه 30:
30 نقشهای ارتباطی * نقش رابط: این نقش مربوط به ارتباط مدیر با افراد داخل و خارج از سازمان است که جلب حمایت آنان در موفقیت سازمان تأثیری به‌سزا خواهد داشت. * مانند اعضای هیئت مدیره. ارباب رجوع. مقامهای رسمی دولتی. مشتریان. عرضه‌کنندگان مواد اولیه و مانند آنها.

صفحه 31:
‎it‏ نقشهای اطلاعاتی ‎ ‏* مدیران با برقراری ارتباطات متقابل. موقعیت منحصر به فردی در ‏دریافت و ارسال اطلاعات دارد. ‎ ‏شامل جستجوء دریافت و انتخاب اطلاعات مفید ‎ ‏نقش ارزیاب: این و مورد نیاز از داخل و خارج سازمان است. * نقش توزیع کننده: در این نقش مدیران اطلاعات مهم را بين ‏زیردستانشان توزیع می‌کنند.

صفحه 32:
32 نقشهای اطلاعاتی * تقش سخنگو: در نقش سخنگویی مدیران اطلاعات را به افراد خارج از سازمان. خصوصاً مقامهای بالاتر. سیاستمداران و مانند آنها منتقل

صفحه 33:
33 نقشهای تصمیم‌گیری * مدیران اطلاعات را برای تصمیم‌گیری به‌کار می‌برند تا زمان و چگونگی تعهد سازمان را در نیل به اهداف و فعالیتهای مورد نظر تعیین کنند. نوآور: مدیران زمانی اين نقش را بازی می‌کنند که طرح جدیدی را آغاز کنند؛ به تغییر و اصلاح سازمانشان بپردازند. فعالیتهای سازمان را یسنجند. بازار نویی را بیازمایند يا به شغل و کسب جدیدی وارد شوند.

صفحه 34:
34 نگشهای تحمیم‌گیری * نقش آشوب زدایی: هنگام بروز مشکلاتی از قبیل اعتصابات کارگری؛ ورشکستگی عرضه‌کنندگان. فسخ قرارداد توسط مشتریان. مشکلات مالی و مانند آنها از مدیران انتظار می‌رود حتی با اتخاذ تصمیمهای غیر معمول و با یافتن راه‌حلهایی بر این مشکلات چیره شوند و نگذارند این مسائل ‎dy‏ بحران تبدیل شود.

صفحه 35:
35 نقشهای تصمیم‌گیری * نقش تخصیص دهنده منابع: هر مدیری با تعدادی اهداف. مسائل و نیازهای انسانی مواجه است که همه آنها برای استفاده از وقت و منابع او با هم رقابت می‌کنند. * نقش مذاکره کننده: مدیران بخش مهمی از اوقات خود را به مذاکره اختصاص می‌دهند زیرا فقط آتان واجد آگاهی و اختیاری هستند که اين نقش به آن نیاز دارد.

صفحه 36:
انواع فعالیتها وظایف تشریفاتی و نمادین آموزش. ایجاد انگیزه و هماهنگی دیگران توسعة روابط با افراد خارج از محیط کار جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف اتتقال اطلاعات به سایر مديران انتقال اطلاعات به افراد خارج از سازمان تغبیر اساسی برای اصلاح واحدها و استفاده از فرصتها ایجاد تغییرات برای حل مسائل غیرقابل پیش‌بینی تصمیم‌گیری در این باره که کدام مدیر یا پروژه چه مقدار از کدام منیع دریافت کند گفتگو با افراد خارج از سازمان برای جلب حمایت آنان از اهداف سازمان مذاکره کننده

صفحه 37:
ae Sear ae ‏لت‎ aacenae Sunless “Ss ool Gees] Bae درا ‎a‏ ‏فراعم کرد ‎cee) ee Saath‏ ‎Pee‏ نرت ‎pee‏ ‎pl Ess] oe)‏ ويفا ‎T Le‏ ی تذاكره ‎xs‏ ‏وزيب ‎genta‏ ‎gee Page‏ Tar ana

باسمه تعالی دانشگاه پیام نور مشهد گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطالعات نیمسال اول 92-93 اصول و مبانی مدیریت بخش سوم :مفاهیم سازمان و مدیریت مصطفی جهانگیر ‏www.mjahangir.ir ‏Mjahangir.blogfa.com ‏mjahangirf@gmail.com سازمان چیست؟ www.mjahangir.ir 2 3 سازمان چيست؟ • جوامع امروزي را جوامع سازماني مي‌نامند • سازمانها بخشي از زندگي روزانة همة مردم را تشكيل مي‌دهد. • انسانها معموًال در بيمارستاني(يك سازمان) متولد مي‌شود. • در مدرسه‌اي (يك سازمان) درس مي‌خواند. • سازمان عبارتسCCت از گروهي متشCCكل از دو يا چنCCد تن كه در محيطي با ساختار منظم و از پيش تعCCCيين شCCCده بCCCراي نيل بCCCه اهCCCداف گروهي با يكديگر همكاري مي‌كنند. ‏www.mjahangir.ir 4 خصوصیات مشترک بین همه سازمان • هدف: • روشن‌ترين عامل براي تشكيل هر سازمان • بدون هدف هيچ دليلي براي تشكيل سازمان وجود ندارد. • برنامه: • سازمانها براي نيل به اهداف خود برنامه‌هايي را تنظيم مي‌كنند. • بدون برنامه نمي‌توانند فعاليت مؤثري داشته باشند. ‏www.mjahangir.ir 5 خصوصیات مشترک بین همه سازمان • منابع: • سازمانها بCCراي نيل بCCه اهCCداف و اجCCراي برنامه‌ها بايCCد منCCابعي در اختيار داشCCته باشند. • و آنها را به فعاليتهاي مورد نظر اختصاص دهند. • مدير: • سازمانها براي نيل بCCه اهCCداف و اجCCراي برنامه‌ها و تCCأمين منCCابع بCCه مCCديراني نياز دارند كه آنها را در اين جهت هدايت كنند. ‏www.mjahangir.ir 6 انواع سازمانها • سازمانهاي انتفاعي و غيرانتفاعي: • سازمانهاي انتفاعي سازمانهايي هستند كه با هدف كسب سود تشكيل مي‌شوند. • سازمان های غیر انتفاعی با اهدافی غیر از اهداف مالی تشکیل می شوند. • سازمانهاي دولتي و خصوصي: • سازمانها از نظر مالكيت نيز به دو دستة دولتي و خصوصي تقسيم مي‌شوند. • سازمانهای دولتی توسط دولت کنترل و مدیریت می شوند. ‏www.mjahangir.ir 7 سازمان و محيط • محيط داخلي: • احساسات ،عواطف ،ارزشها ،اعتقادات ،كاركنان ،سهامداران و هيئت مديره را دربCCر مي‌گيرد. • محيط خارجي: • به سازمان امكان مي‌دهد تا مواد اوليه ،پCCCول ،انرژي ،اطالعات و نCCCيروي انساني را دريافت و آنها را به كاال يا خدمت تبديل كند و مجددًا به محيط خارجي بازگرداند. ‏www.mjahangir.ir 8 سازمان و محيط • ذينفعان سازمان :افراد و گروههايي هسCCCCتند كه با پيگCCCCيري اهCCCCداف سازماني بر سازمان تأثير مي‌گذارند. • ذينفعان خارجي :اتحاديه‌ها ،عرضه‌كنندگان ،رقيبان ،مشCCCCتريان ،گروههاي با منافع ويژه ،سازمانهاي دولتي و مانند آنها. • ذينفعان داخلي :كاركنان ،صاحبان سهام و هيئت مديرة سازمان ‏www.mjahangir.ir 9 www.mjahangir.ir 10 www.mjahangir.ir مدیریت چیست؟ www.mjahangir.ir 11 12 مديريت چيست؟ • مدیریت :مجموعة وظايفي كه رفتار و فعاليت سازمان را در مسير هCCدف تنظيم ،تصCCحيح، تقويت و راهنمايي مي‌كند. • سازمان و مديريت الزم و ملزم يكديگرند ،وجود يكي بدون ديگري بي‌معناست. • مدير در سازمان فعاليت مي‌كند و هيچ سازماني از مديريت بي‌نياز نيست. ‏www.mjahangir.ir تعريف مديريت 13 • مديريت عبارتست از: • فرآينCCد برنCCامه‌ريزي ،سازماندهي ،هCCدايت و نظCCارت و كاربرد كلية منCCابع قابCCل دسترس براي رسيدن به هدفهاي تعيين شدة سازمان • سه ويژگي مديريت: • مجموعه‌اي فرآيندي از فعاليتهاي مستمر و مرتبط است. • متمركز بر تحقق اهداف سازماني است. • از طريق همكاري با افراد و استفاده از ساير منافع سازماني به اين اهCCداف دسCCت مي‌يابد ‏www.mjahangir.ir 14 انواع مديران از نظر سطح سازماني • مديران عملياتي(رئيس قسمت ،سرپرست) :مسئول مسCCCتقیم توليد كاالها و خدمات • مديران مياني :پل ارتباطي بين مديريت عالي و مديريت عملياتي سازمان و بCCCه مدیران عالی گزارش می دهند. • مديران عالي (مدیر عامل ،مدیر کل ،رییس) :مسئول ادارة كل سازمان ،تدوین اهداف ،خط مشيها و راهبردها را تدوين ،و تعیین واكنشهاي سازمان در برابCCر محيط ‏www.mjahangir.ir 15 انواع مديران از نظر فعالیتهای سازماني • مديران وظيفه‌اي (تخصصي) :كاركناني را با مهارتهاي ويCCژه در يCCك زمينCCة خCCCاص ماننCCCد حسابداري ،امCCCور پرسCCCنلي ،پCCCرداخت ،بازاريابي و توليد سرپرستي مي‌كنند. • مديران عمCCومي :مسئول كلية وظCCايف و فعاليتهايي هسCCتند كه در يCCك واحد يا يCCCك سازمان انجام مي‌شCCCود و معمCCCوًال دو يا چنCCCد بخش را با هم هماهنگ مي‌كنند. ‏www.mjahangir.ir 16 مهارتهاي مورد نياز مديران • مهارتهاي ادراكي • مهارتهاي انساني • مهارتهاي فني • با توجه به سطوح مختلف مديران ،ميزان وقتي كه هر يCCCك از آنها بCCCه اين مهارتها اختصاص مي‌دهند متفاوت است. ‏www.mjahangir.ir 17 مهارتهاي ادراكي • اين مهارتها توانايي هماهنگ كردن و وحدت همة فعاليتهاي سازمان را بCCه مدير مي‌دهند. • تا بتواند سازمان را به صCCورت يCCك كل در محيطي كه آن را احاطCCه كرده است مشاهده ،و روابط متقابل بخشهاي مختلف و چگونگي تأثير تغيير هر قسمت در كل سازمان را پيش‌بيني كند. ‏www.mjahangir.ir 18 مهارتهاي انساني • اين مهارتها به مدير امكان مي‌دهنCCد تCCا با افراد ،در كنCCار آنها و به‌طCCور مؤثر با آنها كار كند. • مديران در همة سCCطوح بCCه اين مهارت نياز دارنCCد ،چCCون بCCراي نيل بCCه اهداف سازمان به افراد داخل و خارج سازمان وابسته‌اند. • مديراني كه مهارتهاي انساني خوبي دارند مي‌توانند انگيزه‌هاي افراد را درك و آنان را تشويق كنند تا در تصميم‌گيريها مشاركت داشته باشند. ‏www.mjahangir.ir 19 مهارتهاي فني • اين مهارتها به معني توانايي به‌كار بردن ابزار ،شيوه‌ها و دانش مورد نياز براي اجراي يك زمينة تخصصي است. ‏www.mjahangir.ir 20 وظايف مدير • برنامه‌ريزي • سازماندهي • هدايت • نظارت • ايجاد زمينة الزم براي خالقيت ‏www.mjahangir.ir 21 برنامه‌ريزي • سازمان براي تحقCCق هCCدفهايي ايجاد مي‌شCCود و مCCدیر بايCCد اين اهCCداف و وسايل نيل به آنها را معين كند. • وظيفة برنامه‌ريزي شامل: • تعريف اهداف سازمان، • تعيين راهبرد تحقق اين اهداف • ايجاد مجموعه‌اي از برنامه‌ها براي هماهنگ كردن فعاليتها در جهت نيل به هدفها ‏www.mjahangir.ir 22 سازماندهي • شامل تعيين وظايفي است كه بايCCد در سازمان اجCCرا شCCوند و تعCCيين وظCCايفي اسCCت كه مي‌توانند با هم يك گروه شغلي تشكيل دهند. • مشخص كردن افرادي است كه بايد آن وظايف را انجام دهند. • تعیین این که چه كسي به چه كسي گزارش مي‌دهد و تصCCCميمهاي سازمان در كجا اتخCCCاذ مي‌شود. ‏www.mjahangir.ir 23 هدايت • شغل مدير ايجاب مي‌كند كه فعاليتهاي افراد مختلف سازمان را هCCCCدايت و آنها را با هم هماهنگ كند. • مدير با ايجاد انگيزه در زيردستان فعاليتهاي آنها را جهت مي‌دهد. • مؤثرترين مجاري ارتباط را انتخاب و تعارض ميان اعضاي سازمان را برطرف مي‌كند. ‏www.mjahangir.ir 24 کنترل و نظارت • وقCCCتي هCCCدفها تعCCCيين ،برنامه‌ها تنظيم ،چارچوب سازمان طراحي و افراد مCCCورد نياز منصوب شدند. • و پس از آموزش انگيزة الزم پيدا كردند. • مدير براي اطمينان از اجراي درست و به موقCCCع همCCCة كارها بايCCCد عملكرد سازمان را ارزيابي كند. ‏www.mjahangir.ir 25 خالقيت • تغييرات سريع محيط پيرامون سازمانها موجب شده است كه مديران براي سازگاري با تحوالت شتابان انديشه‌ها راههايي نو براي اقدامات خCCود بيابنCCد تCCا بتواننCCد در صCCحنة رقابت با رقباي متعدد دوام بياورند • و همچنين شرايطي در سازمان خCCود ايجاد كننCCد كه امكCCان بCCروز چCCنين انديش Cه‌هايي فراهم شود. ‏www.mjahangir.ir وظایف مدیر 26 اهداف سازماني خالقيت نظارت هدایت سازماندهی برنامه‌ريزي ‏www.mjahangir.ir 27 نقشهاي مدير • مديران وظايف خود را با بازي كردن نقشهاي مختلف اجرا مي‌كنند. • هر مديري ،نقشهاي متعددي بر عهده دارد تا بتواند سازمان را بCCه سCCوي اهداف تعيين شدة آن هدايت كند. • تعريف نقش: • نقش يعني الگوهاي رفتاري مورد انتظار از هر فرد در يك واحد اجتماعي. • نقش عبارت است از رفتار مورد انتظار از شخصي كه پستي را اشغال كرده است ‏www.mjahangir.ir نقش های مدیر 28 نقشهاي ارتباطي نقشهاي اطالعاتي نقشهاي تصميم‌گيري تشريفاتي ارزياب نوآور رهبري توزيع كننده ‌آشوب‌زدايي‌ رابط سخنگو تشخيص دهندۀ منابع مذاكره كننده ‏www.mjahangir.ir 29 نقشهاي ارتباطي • مCCديران با اجCCراي نقشCCهاي ارتباطي روابCCط خCCود را در سازمان حفCCظ مي‌كنند و آن را گسترش مي‌بخشند. • نقش تشريفاتي :مCCدير وظCCايف تشريفاتي را بCCه عنCCوان مقCCام مسئول سازمان اجرا مي‌كند. • نقش رهبري :شCCCCCCCCامل مسئوليت هCCCCCCCCدايت و هماهنگي فعاليتهاي زيردستان در راستاي نيل به اهداف سازماني است. ‏www.mjahangir.ir نقشهاي ارتباطي 30 • نقش رابط :اين نقش مربوط بCCه ارتباط مCCدير با افراد داخCCل و خCCارج از سازمان است كه جلب حمايت آنCCان در مCCوفقيت سازمان تCCأثيري به‌سزا خواهد داشت. • ماننCCد اعضCCای هCCیئت مCCدیره ،ارباب رجCCوع ،مقامهاي رسCCمي دولCCتي ،مشCCتريان، عرضه‌كنندگان مواد اوليه و مانند آنها. ‏www.mjahangir.ir 31 نقشهاي اطالعاتي • مCCديران با برقراري ارتباطCCات متقابCCل ،مCCوقعيت منحصر‌ بCCه فردي در دريافت و ارسال اطالعات دارد. • نقش ارزياب :اين نقش شامل جستجو ،دريافت و انتخاب اطالعات مفيد و مورد نياز از داخل و خارج سازمان است. • نقش توزيCCCCCCع كننCCCCCCده :در اين نقش مCCCCCCديران اطالعات مهم را بين زيردستانشان توزيع مي‌كنند. ‏www.mjahangir.ir 32 نقشهاي اطالعاتي • نقش سخنگو :در نقش سخنگويي مديران اطالعات را بCCه افراد خCCارج از سازمان ،خصوصًا مقامهاي باالتر ،سياسCCCCتمداران و ماننCCCCد آنها منتقCCCCل مي‌كنند. ‏www.mjahangir.ir 33 نقشهاي تصميم‌گيري • مديران اطالعات را براي تصميم‌گيري به‌كار مي‌برند تا زمان و چگCCCونگي تعهد سازمان را در نيل به اهداف و فعاليتهاي مورد نظر تعيين كنند. • نقش نوآور :مديران زماني اين نقش را بازي مي‌كنند كه طرح جديCCدي را آغاز كنند؛ به تغيير و اصالح سازمانشان بپردازند ،فعاليتهاي سازمان را بسنجند ،بازار نCCويي را بيازماينCCد يا بCCه شCCغل و كسب جديCCدي وارد شوند. ‏www.mjahangir.ir 34 نقشهاي تصميم‌گيري • نقش آشوب زدايي :هنگام بCCروز مشCCكالتي از قبيل اعتصابات كارگري، ورشكستگي عرضه‌كنندگان ،فسخ قرارداد توسCCط مشCCتريان ،مشCCكالت مالي و مانند آنها از مديران انتظار مي‌رود حتي با اتخCCاذ تصCCميمهاي غCCير معمول و با يافتن راه‌حلهايي بر اين مشكالت چيره شCCوند و نگذارنCCد اين مسائل به بحران تبديل شود. ‏www.mjahangir.ir 35 نقشهاي تصميم‌گيري • نقش تخصيص دهندۀ منابع :هر مديري با تعCCدادي اهCCداف ،مسائل و نيازهاي انساني مواجCCه اسCCت كه همCCۀ آنها بCCراي اسCCتفاده از وقت و منابع او با هم رقابت مي‌كنند. • نقش مذاكره كننده :مديران بخش مهمي از اوقات خود را بCCه مCCذاكره اختصاص مي‌دهند زيرا فقط آنان واجد آگCCاهي و اختياري هسCCتند كه اين نقش به آن نياز دارد. ‏www.mjahangir.ir انواع فعاليتها نقش وظايف تشريفاتي و نمادين تشريفاتي آموزش ،ايجاد انگيزه و هماهنگي ديگران رهبري توسعۀ روابط با افراد خارج از محيط كار رابط جمع‌آوري اطالعات از منابع مختلف ارزياب انتقال اطالعات به ساير مديران توزيع كننده انتقال اطالعات به افراد خارج از سازمان سخنگو تغيير اساسي براي اصالح واحدها و استفاده از فرصتها نوآور ايجاد تغييرات براي حل مسائل غيرقابل پيش‌بيني آشوب زدايي تصميم‌گيري در اين باره كه كدام مدير يا پروژه چه مقدار از كدام منبع دريافت كند گفتگو با افراد خارج از سازمان براي جلب حمايت آنان از اهداف سازمان طبقه نقشهاي ارتباطي نقشهاي اطالعاتي تخصيص دهندۀ منابع نقشهاي تصميم‌گير ي مذاكره كننده ‏www.mjahangir.ir 37 www.mjahangir.ir

51,000 تومان