صفحه 1:

صفحه 2:
۱ ‏ام‎ Re ee oe Le Reon) eed ee) a Bale vores) - الگوی ناساز گارانه مصرف مواد با ایجاد ناراحتی قابل ‎Ree oe eer Weel es ee‏ مورد يا بيشتر از موارد زير نمايان مى شود: ۱) تحمل (سسسه: که با مصرف مواد در یکی از حالات زیر مشخص می گردد: الف) نياز به افزايش قابل ملاحظه مقدار مصرف ماده براى رسیدن به آ ثار دلخواه ب) كاهش ‎ne Cele ee]‏ ۱ ثابت ماده مورد نظر

صفحه 3:
۱۳ ‏ا مر‎ Ute Ce ee SES] Ase) We eC dL Rent ba) mek (er ‏هر ماده بخصوص در هنگام قطع با کاهش مصرف آن‎ ب) نباز به استفاده از همان ماده (با ماده‌ای مشابه) برای بت يا برهيز از بروز ناراحتىهاى ناشى از محروميت از راد ا ‎PSB TENT CNG ST‏ مورد نظر است مصرف شود ۶ میل دائم براي مصرف ماده وجود داشته و با تلاشهای ناموققی برای قطع يا کنترل مصرف ماده انجام شده باشد.

صفحه 4:
EET ‏ا‎ Pee ce Peer aT ere Ty) ‏ال ا‎ cS Poa ir ee] IEE toc oe re ee 00 re Per a Oren ee PIES Pes OF Tee ‏مشكلاتى را در ابعاد مختلف به وجود آورده است ولى اين مشكلات و‎ Roman ene Cn ry S hee Pre eo ees سوء مصرف ماذه ‎(Abuse)‏ الكوى ناساز كارانه مصرف ‎Brel)‏ و ا ل ا ‎DNS)‏ ‏عود كننده مى كردد. در ابن حالت ديكر دو وضعيت تحمل و محروميت وجود ندارد

صفحه 5:
برای تشخیص سوء مصرف بروز یک يا چند مورد از علائم زیر ‎obo IY Jab 99‏ 63970 ۱( ۱ ا ‎Ce See MO‏ ا ا CW | Tere mere) Ry ne ee One nee عملکرد ضعیف شغلی مربوط به مصرف ماده. مسامحه نست به ‎Uluij,8‏ ل 0 ey Genre Aes, ۱۳ eee Toole eS ror - تخلفات قانونى مربوط به مصرف مواد (مثلاً دستكيرى به علت مصرف مواد) - مصرف مداوم مواد علی‌رغم مشکلات اجتماعی با بین‌فردی ‎ere be er‏ ا ‎CSE‏ ‏همسر)

صفحه 6:
براى تشخيص سوء مصرف بروز يك يا جند مورد از علائم زير 1 ۱ ا ‎Ce See MO‏ ا ا CW | Tere mere) Ry ne ee One nee عملکرد ضعیف شغلی مربوط به مصرف ماده. مسامحه نست به ‎Uluij,8‏ ل 0 ey Genre Aes, ۱۳ eee Toole eS ror - تخلفات قانونى مربوط به مصرف مواد (مثلاً دستكيرى به علت مصرف مواد) - مصرف مداوم مواد علی‌رغم مشکلات اجتماعی با بین‌فردی ‎ere be er‏ ا ‎CSE‏ ‏همسر)

صفحه 7:
آشنابي با شايع ترين مواد

صفحه 8:
سيكار

صفحه 9:
آیا نیکونین يك ماده اعتیا دآور است؟ ۱ هس ۳ وابستگي ‎Me PCAN can cao)‏ دلايلى كه موجب ايجاد وابستكى نيكوتين است: ‎Sees‏ ل ا ‎NT sence‏ ل ا ‎|

صفحه 10:
اختلالات رواني ناشي از مصرف سيكار للحي سندرم ترك اختلال افسردگی اختلالات ‎Sum‏ 00 اختلالات ديكر

صفحه 11:
رت ‎een Reyer)‏ ل ل كت ‏2-. قطع مصرف يا كاهش دوز حداقل 4 علامت ذيل را در عرض 24 ساعت ايجاد ميكند: ‏خلق افسرده. بيخوابى؛ بيقراري يا خشم, اضطرابء اشكال در تمركز. كاهش ضربان قلبء افزايش اشتها يا وزن ‎SERS SES ete EB ACC ‏ل ا ا‎ eD. Cnn ‏دیگر میگردد.‎ 5 ‎cern En SD‏ ل ا ا ‎

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
۳ rere i تغیرات رواني و رفتاري آثار جسمي ‎RP eer ee por‏ 2 27 شدن خستكي» گاهش قم و سل ستفراع ۳ کاهش احساس درد ‎res) re *‏ * احساس كرماءكر كرفتن ‎aes‏ ۷۳9 بوخانكري ‎٠‏ خشكي دهان عالت * کاهش فشار خون ‎٠‏ كندي ۰ اختلال قضاوت

صفحه 18:
وابستگي (اعتیاد) 1 اختلالات جنسي ‎de‏ fe ed Te Fle) "000 ‏الت‎ مرك و مير نی - ‎as‏ ۷ و ‎ee nl ee‏ ‎Pai ۱۱۵‏ / ‎

صفحه 19:
Oe ‏لكت‎ ‏بي خوابي‎ ‏آبریزش بيني‎ ‏خميازه‎ ‏اضطراب‎ بي قراري ‎rape)‏

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:
پآ era lore ae ‏كاوي نامیده مي‌شود)‎ ‏قرمزي جشمها‎ * تاكيكاردي خشكى دهان * افت فشار خون الت عدم تعادل حركتي

صفحه 24:
سرخوشي ۱۲۳ Pee ee Fe ‏بى تفاوقى‎ ا ‎ge ere |‏ 0 0 زمان آثار رواني ‎٠‏ اختلال در توجه وتمركز ‏۱ ‏احساس مسخ شخصیت» بسا ‎۱۳ ‎Od ae ‏»علائسم جنون مشل توهسم و‎ ‏هذیان ‏ال ۱۳

صفحه 25:
wt sha (0,5

صفحه 26:
۳ ارت ‎Pe‏ ‏احساس آرامش وشادی ‎Se‏ * احساس صميميت با ديكران اضطراب افسردگی بي خوابي و اثرات جسمی: تعریق ‎Reyes‏ ‎RY wea‏ تاكي كاردي کشادي مردمك افزايش انرزي افزايش دماي بدن

صفحه 27:

صفحه 28:
۷۳ Seer ‏اختلال در توجه و حافظه‎ ٠ ail oa ‏ين‎ . يرگشاخرپ‎ ‏یت‎ Cr Peer os رفتار نامناسب جنسي ناتواني در انجام حرکات ظريف و دقيق

صفحه 29:
عوارض مصرف طولاني مدت الكل Cees aC. Sa ‏سوءتغذبه‎ 8 * سرطان دستگاه کوارش فراموشي 02

صفحه 30:
(۳۹ Dee LC rp ‏زا)‎ ۱

صفحه 31:
برك رواني : سرخوشي ا ‎Ce‏ ‎“emanters: dilead U3, ۲‏ ۰ بدبيني 2 ‎Senet‏ + ‎oft ory‏ افسردگي ‎we‏

صفحه 32:
ات ‎ee‏ " درزنان: بزرگسسسي Ones oe PC ae Fe بیماربهای قلبی ؛ صدمات اعدگي» ریزش‌حو کلفتي صداء کوجك شدن پستان. ربوي»كبدي و كليوي» هياتبت » كانسر ‎٠‏ در مردان: آكنهء سي ‏زودرس» زرد شدن ‏پوست و ‏"سس رل

صفحه 33:
( 50 مواد توهم زا

صفحه 34:

صفحه 35:
ادراكات روشن و عميق مي شوند ‎etry tty TAS‏ ا ا ال ا 00000000 ااام ‎Pee‏ 017 ‏ال‎ ۰ ۳۹ no glow ۱ 7 uur gul> a lo Pale I Ua suai ogidas ID UeeS3y asl gSae rouwl elas Gulia pagi Logie prgi 2a 0355 «gr J slosbacl 51 palo all - ‏خاطرات فراموش شده قبليء بروز احساسات‎ Pore 7 ‏ا‎ ‎00 Say cul ySoo

صفحه 36:
‎pb> Joloc‏ 9 ارات ‎NCW] bee precy‏ مواد

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:
عامل خطر. عاملى اس 55 در صورت وحود آن احتمال ‎ee Ee)‏ 0 ‎Jie!‏ رد ‎wh‏

صفحه 40:
عامل حفاطت کننده. عاهلی است كه ‎Pi ee‏ ‎ES) Ee ET Bee eee |‏ آسیب کاهش می‌پابد.

صفحه 41:
که دران والدین مصرف کننده مواد هستند یا به بيمارى روانى مبتلايند. - مهارتهای فرزند پروری ناکارآمد خصوصا ‎wil S095 ssl lo aS ws rg 50‏ و ۱۳۱ وخوی منفی دارند و یا مبتلا به اختلالات سلوکی(رفتاری) هستند . - فقدان دلبستگی متقابل میان فرزندان و ۳9۳

صفحه 42:
ناکامی و9 شكست : تحصيلى ‎a‏ ™ مهارتهای اجتماعی وسا زگارانه ‎unio‏ = ‎prio YVLuoe L alol, s5l5» -‏ 9 یا همسالانی که به رفتارهای انحرافى كرايش دارند. ‏مواد درمحیط دانشگاه» بین همسالان ‎im eee De eee eS Go eee

صفحه 43:
عوامل حفاظت کننده: -ارتباط مناسب و ييوند قوى با از 7ب ۳۳۳ مشخصی برایرفتاره] 29979 دارد 3 ‎oly‏ ‏درزندكى فرزندان سهيم مى باشند. pan ‏ا‎ re ee خانواده 3 دانشگاه 3 موسسات 3 سازمانهاى

صفحه 44:
فردی 2 خانوادگی ‎P<‏ فردی و همسالان محل رح

صفحه 45:
علم بیشگیری به تعبیر امروزی آن و مطابق با اين رویکرد عبارت 3 ۰ ول خطر

صفحه 46:
| ‏ات‎ ea ۱ : ‏مواد در دانشجوبان عبارتند از‎ - پذیرفته شدن در جمع دوستان (همرنگی با آنها). - كنجكاوى و هيجان طلبى . ۳ Fe fe ‏ا‎ cde ۱ ‏خوابكاه به‎ Pe TO Sek hb Nand ias ۱ ay - جلت توجه کردن و نشانه بز رک شدن. را

صفحه 47:
- فشارهاي ناشي از دوري از خانواده و سازكاري با و ‎ey‏ اا ا ‎egy‏ ‏ار ا 0 0 le 0 حل استقرار خوايكاه ا حیط, ‎da‏ ل ا ا ‎Peel ‏ال‎ eer ‎۱ ‎E Se cee eae cae‏ ا

صفحه 48:
اصول پیشگیری هدف علم پیشگیری جلوگیری پا متعادل ساختن اختلالات عمده >54 ۳ است .پیامد متطقی این هدف. | باید بیس ار آن كد بيمارى بارز شود انجام شوند بنابراین پژوهشهای پیشگیرانه به طور عمده ‎pes | | ae‏ و بررسی پیش آندهای Pa ‏ل له قم‎ lg | Pe > Eyes Comey ‏كتاكت تحن تاكيد‎ 001 erent) et mean APs cal or ‏ا‎

صفحه 49:
درعلم ييشكيرى سه دوره را مى توان متمايز كرد ‎-١‏ بيشكيرى بر خاسته از شهود "- بيشكيرى برخاسته از نظريه "'- بيشكيرى برخاسته از داده ها

صفحه 50:
9 1- تغییر باورهاي هنجاري در بین جوانان و ارایه ت صحیح و واقعي در مورد میزان مصرف و ‎rere)‏ ال ا 00 2 2 - ایجاد تعهد و پايبندي به خانواده» مدرسه و اجتماع. ۳ 3 - ايجاد نكرش منفى نسبت به مواد و عوارض آن 4 - ایجاد مهارتهاي مقاومت در برابر فشار گروه همسال و پيشنهاد مصرف مواد 5-آموزش مهارتهاي هدف گزيني کوتاه مدت و بلند مدت به منظور جهت دهی به زندگی و تلاش برای دستيابى به انها

صفحه 51:
By ee Ce en DL ne Sr aaa ‏تعارض ها و فشار روانى‎ ROR ey re rem ere SEEN ‏جايكزين براى مثال ترغيب نوجوانان به توجه بيشتر‎ 0 2 Rey oA ane SEY ‏اجتماعى‎ ee eee ered Yay ‎-٩‏ مهارتهای مقابله با فشار روانی ‎۱ ne We nan S| ee Slee 2 ee LES eel

صفحه 52:
* آیا مداخله های پیشگیرانه آن گونه تنظیم شده اند که اكد اق وت خی تک وا فكت سين ‎ee SL)‏ ا ل ا كن 370 0 ‏ا ا‎ LT ‏بيروى مى كند. طرحى كه ارزيابى نيازها. طراحى»‎ ‏اجراء اصلاح واطلاع نتايج را درب ر كيرد.‎ CP ‏ا ا‎ en ee re RV Chee Ne Se ee Pe nL Sd ete) ‏وبکپار چه هستند. بعنی آن گونه هستند که در طول‎ ‏اجراى برنامه. در جهت يكديكر عمل كنند و بتوان از آنها‎ ‏براى ارزيابى بيشرفت و نتايج برنامه استفاده نمود؟‎

صفحه 53:
- عدم ارتباط مناسب مسولان دانشكاه و اسانيد با دانشجويان - تجمع خرده فرهنگهای دانشجویی ل م ات - ضعف مراكز مشاوره و عدم وجود مراكز مداخله در بحران توجه به دلايل فوق بيائكر وجود عوامل خطر ويزه داشجو بان در دوره دانشجويى و دانشكاههاست كه ممكن است 001 له لكك نشوند

صفحه 54:
02 Dd (۳ rT) 1- افت عملکرد تحصيلي 2- حضور نامنظم و غیبت كردنهاي مداوم 3- تغییرات قابل توجه روابط با همكلاسي ها اساتید و.. 4- خلق غمگین و افسرده 5- بیش فعالي با صحبت کردن مداوم و سریع ‎Oe er Ee ed Te ee ed‏ 7- خواب آلودگي مکرر در کلاس

صفحه 55:
علایم دانشجویان تحت استرس و ۳۹1 8- تقاضاهاي مداوم براي ارفاق و فرصت گرفتن ‎Aare 9‏ یواست در تصمیم ‎od‏ ‏10- رن ‎re‏ ‏1- بي علاقگي به فعاليتهاي روزمره ی 8- ترسهاي غير منطقي ‎eee ee Od ee ade‏

صفحه 56:
نحوه کمک به دانشجوی تحت استرس ‎ia‏ ا ل ان ‎ter‏ ل ل 20 ‎ma)‏ ام را لس اس ‎Pe enn re conn heecmencre re erin‏ یا لس 5- مستقيما از او ببرسيد كه جكونه مي توانيد به بهترين نحو ‎wailed SoS of‏ 6- حدود اختيارات و مسئوليتهاي خود را بدانيد.(ارجاع)

صفحه 57:
نحوه ارجاع دانشجو به مرکز مشاوره ات ال ‎igs SN callers‏ سا ‎ev eee)‏ ۷ ie pect te -82 er Se eee ee eee rn) 3- از او بخواهید برای تعیین ملاقات با مرکز مشاوره تماس بگیرد با به آنجا مراجعه کند. ‎saline 35 0 43 gouils of ad ailgi 0 —4‏ ما ( موفق ترين نوع ارجاع) ‏5- پیگیری کنید: جار ريك تيه ‎OL‏ را

وابستگي به مواد ( : )Substance Dependenceاین کلمه برای اعتیاد پیشنهاد و جایگزین شده است و به این شکل تعریف می شود: الگوي ناسازگارانه مصرف مواد با ايجاد ناراحتي قابلمالحظهاي از نظر باليني است كه ظرف 12ماه با 3مورد يا ‌ بيشتر از موارد زير نمایان می شود: ) 1تحمل ( :)toleranceكه با مصرف مواد در يكي از حاالت زير مشخص مي‌گردد: الف) نياز به افزايش قابل مالحظه‌ مقدار مصرف ماده براي رسيدن به آثار دلخواه مالحظه تأثير ماده با استفاده مداوم از ميزان ‌ ب) كاهش قابل ثابت ماده مورد نظر )2عالئم محروميت يا قطع مصرف ( :)withdrawalكه با يكي ميگردد: از موارد زير مشخص ‌ ناراحتيهاي مشخص براي ‌ الف) ايجاد عالئم محروميت و هر ماده بخصوص در هنگام قطع يا كاهش مصرف آن مادهاي مشابه) براي ب) نياز به استفاده از همان ماده (يا ‌ ناراحتيهاي ناشي از محروميت از ‌ رفع يا پرهيز از بروز مواد طوالنيتر از آنچه ‌ دورهاي ‌ )3ماده غالبًا بمقدار بيشتر يا مورد نظر است مصرف شود )4ميل دائم براي مصرف ماده وجود داشته و يا تالشهاي ناموفقي براي قطع يا كنترل مصرف ماده انجام شده باشد. وضعیت دیگری که در مصرف کنندگان مواد مشاهده می شود سوءمصرف است .سوء مصرف کننده در مقایسه با مصرف کننده وابسته در شرایط بهتری قرار دارد.به عبارتی دیگر او معتاد نیست .هر جند مصرف مواد در او مشکالتی را در ابعاد مختلف به وجود آورده است ولی این مشکالت و عوارض ناشی از مصرف مواد به اندازه وابستگی به مواد نیست سوء مصرف ماده ( :)Abuseالگوي ناسازگارانه مصرف ماده است كه باعث ايجاد پيامدهاي مضر ،منفي و عود كننده مي‌گردد .در این حالت دیگر دو وضعیت تحمل و محروميت وجود ندارد برای تشخیص سوء مصرف بروز يك يا چند مورد از عالئم زير . در طول 12ماه ضروری است. فعاليتهاي ‌ مصرف مكرر مواد كه منجر به مختل شدنغيبتهاي مكرر، ‌ اجتماعي ،شغلي و تفريحي شود (مانند عملكرد ضعيف شغلي مربوط به مصرف ماده ،مسامحه نسبت به فرزندان و افراد خانواده) موقعيتهايي كه مصرف ماده خطرناك ‌ مصرف مكرر مواد درخوابآلودگي) ‌ است (مثًال رانندگي در حالت مستي يا تخلفات قانوني مربوط به مصرف مواد (مثًال دستگيري به علتمصرف مواد) بينفردي كه عليرغم مشكالت اجتماعي يا ‌ مصرف مداوم مواد ‌ميباشد (مانند مشاجره و درگيري با ناشي از مصرف مواد ‌ همسر) برای تشخيص سوء مصرف بروز يك يا چند مورد از عالئم زير . در طول 12ماه ضروری است. فعاليتهاي ‌ مصرف مكرر مواد كه منجر به مختل شدنغيبتهاي مكرر، ‌ اجتماعي ،شغلي و تفريحي شود (مانند عملكرد ضعيف شغلي مربوط به مصرف ماده ،مسامحه نسبت به فرزندان و افراد خانواده) موقعيتهايي كه مصرف ماده خطرناك ‌ مصرف مكرر مواد درخوابآلودگي) ‌ است (مثًال رانندگي در حالت مستي يا تخلفات قانوني مربوط به مصرف مواد (مثًال دستگيري به علتمصرف مواد) بينفردي كه عليرغم مشكالت اجتماعي يا ‌ مصرف مداوم مواد ‌ميباشد (مانند مشاجره و درگيري با ناشي از مصرف مواد ‌ همسر) آشنايي با شایع ترین مواد آيا نيكوتين يك ماده اعتيادآور است؟ سيگار هم تحمل ( )toleranceايجاد ميكند ،هم وابستگي (.)dependence داليلي كه موجب ايجاد وابستگي نيكوتين است: در دسترس بودن سيگار جذب ريوي و در نتيجه ايجاد سريع اثر فاصله طوالني تا عواقب مضر جسمي اختالالت رواني ناشي از مصرف سيگار ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ وابستگي سندرم ترك اختالل افسردگي اختالالت مصرف مواد اختالالت ديگر سندرم ترك .1مصرف روزانه نيكوتين حداقل براي چند هفته .2قطع مصرف يا كاهش دوز حداقل 4عالمت ذيل را در عرض 24 ساعت ايجاد ميكند: خلق افسرده ،بيخوابي ،بي قراري يا خشم ،اضطراب ،اشكال در تمركز، كاهش ضربان قلب ،افزايش اشتها يا وزن . 3عاليم معيار دوم باعث ناراحتي قابل مالحظه در عملكردهاي اجتماعي، شغلي يا حوزههاي ديگر ميگردد. . 4عاليم به دليل بيماري ديگر طبي يا رواني نميباشد. مواد افيوني .  آثار مصرف مواد افيوني تغييرات رواني و رفتاري نشئه (سرخوشي،برطرف شدن خستگي،كاهش غم و اندوه ،احساس شادابي) بي تفاوتي كج خلقي پرخاشگري بي قراري كندي اختالل قضاوت آثار جسمي تهوع و استفراغ كاهش احساس درد احساس گرما ،گر گرفتن وخارش بيني خشكي دهان كاهش فشار خون عوارض ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ وابستگي (اعتياد) اختالالت روانپزشكي اختالالت جنسي بيماريهاي عفوني جرم و جنايت مرگ و مير عالئم ترك ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اسهال و دل پيچه درد عضالني بي خوابي آبريزش بيني خميازه اضطراب بي قراري استفراغ .  حشيش حشيش آثار جسمي: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ افزايش اشتها (كه اشتهاي گاوي ناميده مي‌شود) قرمزي چشم‌ها تاكيكاردي خشكي دهان افت فشار خون سرگيجه عدم تعادل حركتي .  آثار رواني ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سرخوشي افزايش اعتماد به نفس بی تفاوتی افزايش درك رنگ و صدا احساس كند شWWدن گWWذر زمان ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اختالل در توجWWه و تمركWWز اختالل در حافظه و قضاوت احساس مسWWخ شخصWWيت ، مسخ واقعيت اضطراب ،افسردگي حمالت اضطرابي ،عالئم جنون مثWWل تWWوهم و هذيان سندرم بي انگيزگي قرص های اکس . اثرات قرص های اکس ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اثرات رواني: احساس آرامش وشادي افزايش انرژي احساس صميميت با ديگران اضطراب افسردگي بي خوابي جنون ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اثرات جسمي: تعريق خشكي دهان افزايش فشار خون تاكي كاردي گشادي مردمك افزايش انرژي افزايش دماي بدن مشروبات الکلی آثار مصرف ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ پرحرفي يا كم حرفي تغييرات خلقي پرخاشگري برداشته شدن مهار ها رفتار نامناسب جنسي ناتواني در انجام حركات ظريف و دقيق اختالل در توجه و حافظه اختالل در عملكرد شغلي و اجتماعي عوارض مصرف طوالني مدت الكل ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بيماريهاي گوارشي و كبدي سوءتغذيه سرطان دستگاه گوارش فراموشي سكته قلبي ومغزي استروئيدهاي آنابوليك( مواد نیرو زا) اثرات مصرف اثرات رواني : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سرخوشي بيش فعالي خشم تحريك پذيري رفتار خصمانه بدبيني اضطراب افسردگي ‏ . اثرات جسمی: افWWزايش فشWWار خWWون، ‏Wدمات بيماريهاي قلبي ،صW ريوي ،كبWWدي و كليWWوي، هپاتبت ،كانسر • در مردان :آكنه، طاسي زودرس ،زرد شدن پوست و چشم ،ژينكوماستي، در زنWWWWان :بWWWWزرگي كليتWWWوريس ،مشWWWكالت قاعدگي ،ريزش مو ،كلفتي صدا ،كوچك شدن پستان. ( )LSDمواد توهم زا رواني اثرات ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ادراكات روشن و عميق مي‌شوند مثًال رن99گ و جنس غني‌تر ب99ه نظ99ر مي‌رس99ند ،طرح‌ه99ا واض999ح مي‌ش999وند ،موس999يقي عميق‌ت999ر و پرتأثيرتر مي‌شود، هيجان99ات ش99دت يافت99ه و تغي99يرات ناگه99اني پيدا مي‌كنند. جا ب99ه ج99ايي حس99ي synesthesiaش99ايع اس99ت مثًال بيمار ممكن است رنگ‌ه99ا را بش99نود ي99ا صداها را ببيند. توهم خصوصًا توهم بينايي شايع است. آگاهي ظاهري از اعض99اءداخل ب99دن ،زن99ده شدن خاطرات فرام99وش ش99ده قبلي ،ب99روز احساس99ات م99ذهبي و نگرش‌ه99اي فلس99في ومسخ شخصيت ممكن است روي دهد. شبکه عوامل مؤثر در آسیبهای اجتماعی خودکشی در دوره جرم خشونت آمیز نوجوانی مصرف مواد مخدر ترک تحصیل روابط جنسی زود هنگام عوامل خطر و حفاظت کننده فردی عوامل خطر عوامل خطر عوامل خطر عوامل خطر عوامل خطر و حفاظت کننده و حفاظت کننده و حفاظت کننده و حفاظت کننده و حفاظت کننده اجتماعی و محیطی خانوادگی مدرسه و محیط کار محل زندگی مرتبط با همساالن عوامل خطر: محيط خ99انوادگی آش99فته خصوص99ا خان99ه ایكه درآن والدين مصرف كننده مواد هستند يا به بيماری روانی مبتاليند. مهارتهای فرزند پ99روری ناكارآم99د خصوص99ادروالدينی که دارای كودكانی هستند كه خلق وخ99وی منفی دارن99د و ي99ا مبتال ب99ه اختالالت سلوكی(رفتاری) هستند . فقدان دلبستگی متقابل مي99ان فرزن99دان ووالدين. ناكامی وشكست تحصيلی- . مهارتهای اجتماعی وسازگارانه ضعيف - برقراری رابطه با همساالن منحرفيا همساالنی كه به رفتارهای انحرافی گرايش دارند. شكل گيری اين برداشت كه مصرفمواد درمحيط دانشگاه ،بين همساالن عوامل حفاظت كننده: ارتباط مناسب و پيوند قوی با خانواده.اين تجربه كه وال99دين ن99اظر رفتارن99د ،ق99وانينمشخص999ی برایرفتاره999ا وج999ود دارد و وال999دين درزندگی فرزندان سهيم می باشند. موفقيت و پيشرفت تحصيلی. ارتب99اط ق99وی ب99ا نهاده99ای اجتم99اعی نظ99يرخ99انواده ،دانش99گاه و موسس99ات و س99ازمانهای مذهبی. سطوح عوامل خطر: ‏ ‏ ‏ ‏ فردی خانوادگی بين فردی و همساالن محل زندگی تضعيف‌ عوامل‌ خطر و تقويت‌ عوامل‌ حفاظت‌ كننده‌ به‌ طور كلي‌ بنا بر نظرسنجي‌ ها و بحث‌هاي‌ به‌ عمل‌ آمده‌ با دانشجويان‌ ،آنها معتقدند مهم‌ترين‌ داليل‌ مصرف‌ مواد در دانشجويان‌ عبارتند از : پذيرفته‌ شدن‌ در جمع‌ دوستان‌ (همرنگي‌ با آنها). كنجكاوي‌ و هيجان‌طلبي‌ . يكنواختي‌ زندگي‌ خوابگاهي‌ و بي‌برنامگي‌ آنها درخوابگاه‌ به‌ خصوص‌ در روزهاي‌ آخر هفته‌. رفع‌ نگرانيها و فشارهاي‌ دروني‌. كمبود امكانات‌ تفريحي‌ و سرگرمي‌. جلب‌ توجه‌ كردن‌ و نشانه‌ بزرگ‌ شدن‌. -دسترسي‌ راحت‌ و سريع‌ به‌ مواد. اصول پیشگیری هدف علم پيشگيری جلوگيری يا متعادل ساختن اختالالت عمده در انسانها است.پيامد منطقی اين هدف ،از بين بردن يا کم اثر کردن علل اختالل است.اقدامات پيشگيرانه بايد پيش از آن که بيماری بارز شود انجام شوند ،بنابراين پژوهشهای پيشگيرانه به طور عمده بر مطالعه و بررسی پيش آيندهای اختالل يا سالمتی يعنی عوامل خطر و حفاظت کننده تاکيد دارند.به تعبيری ديگر، علم پيشگيري ،به معنای کاهش یا تضعیف عوامل خطر و افزایش یا تقویت عوامل حفاظت کننده است درعلم پيشگيري سه دوره را مي توان متمايز كرد -1پيشگيري برخاسته از شهود -2پيشگيري برخاسته از نظريه -3پيشگيري برخاسته از داده ها ده هدف اصلی برنامه های پيشگيری عبارتند از: –1تغییر باورهاي هنجاري در بین جوانان و ارایه اطالعات صحیح و واقعی در مورد میزان مصرف و در نتیجه اصالح بیش برآورد ذهنی آنها. – 2ایجاد تعهد و پايبندي به خانواده ،مدرسه و اجتماع. – 3ایجاد نگرش منفی نسبت به مواد و عوارض آن – 4ایجاد مهارتهاي مقاومت در برابر فشار گروه همسال و پیشنهاد مصرف مواد -5آموزش مهارتهاي هدف گزيني کوتاه مدت و بلند مدت به منظور جهت دهی به زندگی و تالش برای دستیابی به آنها -6آموزش مهارتهاي تصميم گيري به منظور مقابله با تعارض ها و فشار روانی -7برقراری امکانات مناسب به منظور فعاليت هاي جايگزين برای مثال ترغیب نوجوانان به توجه بیشتر به ورزش ،عضویت در انجمن ها و موسسات علمی و اجتماعی -8تقویت اعتماد به نفس -9مهارتهاي مقابله با فشار رواني -10آموزش مهارتهاي اجتماعي به منظور برقراری ارتباط موثر با دیگران و دوست یابی  ‏ ‏ آيا مداخله هاي پيشگيرانه آن گونه تنظيم شده اند كه جمعيتهاي متفاوت درمعرض خطر را تحت پوشش قراردهند و آيا از استمرار كافي برخوردارند؟ آيا برنامه پيشگيري از يك طرح سازماني ساختار مند پيروي مي كند .طرحي كه ارزيابي نيازها ،طراحي‌،اجرا ،اصالح واطالع نتايج را دربرگيرد. آيا اهداف و فعاليتهاي پيشگيرانه اختصاصي ،داراي محدوده زماني ‌،معقوالنه (درنظرگرفتن منابع موجود) ويكپارچه هستند، يعني آن گونه هستند كه در طول اجراي برنامه‌،در جهت يكديگر عمل كنند و بتوان از آنها براي ارزيابي پيشرفت و نتايج برنامه استفاده نمود؟ عدم ارتباط مناسب مًسوالن دانشگاه و اساتيد با دانشجويان تجمع خرده فرهنگهای دانشجویی عدم وجود تشكلهاي هميار و حمايتي در ميان دانشجويان ضعف مراكز مشاوره و عدم وجود مراكز مداخله در بحرانتوجه‌ به‌ داليل‌ فِو ق بيانگر وجود عوامل‌ خطر ويژه‌ دانشجو یان در دوره‌ دانشجويي و دانشگاههاست‌ كه‌ ممكن‌ است‌ ن برخي‌ از آنها هيچگاه‌ به‌ صورت‌ عامل‌ خطر براي‌ ديگرا ‌ محسوب‌ نشوند عاليم دانشجويان تحت استرس و آشفته()1 -1افت عملکرد تحصيلي -2حضور نامنظم و غيبت کردنهاي مداوم -3تغييرات قابل توجه روابط با همکالسي ها اساتيد و.. -4خلق غمگين و افسرده -5بيش فعالي يا صحبت کردن مداوم و سريع -6تغييرات قابل توجه در ظاهر و بهداشت شخصي -7خواب آلودگي مکرر در کالس عاليم دانشجويان تحت استرس و آشفته()2 -8تقاضاهاي مداوم براي ارفاق و فرصت گرفتن -9افزايش وابستگي به ديگران و ناتواني در تصميم گيري به تنهايي -10اضطراب و برانگيختگي -11بي عالقگي به فعاليتهاي روزمره -12خستگي مزمن -13ترسهاي غير منطقي -14مشکالت در توجه و تمرکز و ... نحوه کمک به دانشجوي تحت استرس -1با دانشجو صحبت کنيد .در محلي خصوص و آرام -2به او فرصت صحبت کردن بدهيد.گوش دادن موثر -3صادق باشيد و از قضاوت کردن بپرهيزيد. -4به دانشجو کمک کنيد تا راههاي مختلف حل مساله و محاسن و معايب هر روش را بررسي کند. -5مستقيما از او بپرسيد که چگونه مي توانيد به بهترين نحو به او کمک نماييد. -6حدود اختيارات و مسئوليتهاي خود را بدانيد(.ارجاع) نحوه ارجاع دانشجو به مرکز مشاوره -1درباره مرکز مشاوره و خدماتي که ارائه مي دهند با دانشجو صحبت کنيد. -2ابتدا توجه و نگراني خود را نسبت به دانشجو نشان دهيد و سپس او را به مرکز مشاوره ارجاع دهيد. -3از او بخواهيد براي تعيين مالقات با مرکز مشاوره تماس بگيرد يا به آنجا مراجعه کند. -4مي توانيد همراه دانشجو به مرکز مشاوره مراجعه کنيد. ( موفق ترين نوع ارجاع) -5پيگيري کنيد :پس از مدتي وضعيت او و اقداماتي که انجام داده است را پيگيري کنيد.

51,000 تومان