افزایش آگاهی و شناخت مخاطرات فضای مجازی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و خانوده های آن ها
اسلاید 1: افزایش آگاهی و شناخت مخاطرات فضای مجازی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و خانوده های آن هاگردآورندگان:استاد مربوطه:آذر 1399
اسلاید 2: باتوجه به گستردگی روزافزون استفاده از فضای مجازی ، آموزش استفاده بهینه از این ظرفیت برای افراد جامعه علی الخصوص کودکان و نوجوانان،بسیار حائز اهمیت است .از آنجا که این مهم هنوز در چارت آموزشی مدارس جایگاه مهمی پیدا نکرده است و از آنجا فضای مدرسه و دوستان یکی از اصلی ترین عوامل شکل گیری هویت در نوجوانان است، لازم دیدیم تا کاستی های آموزشی را در قالب طرح حاضر،جبران کنیم.هرفناورری با فراهم آوردن یکسری فرصت ها، چالش هایی نیز پیش روی بشر قرار داده است که با توسعه فعالیت های فرهنگی و پیشگیری از وقوع ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی می توان مضرات آن را به حداقل رساند.اینترنت و فضای مجازی مانند تلوزیون می تواند زمان لازم برای مطالعه، بازی، فعالیت های اجتماعی و بودن در دنیای واقعی کودکان را کاهش دهد، بنابراین والدین باید ساعات ورود کودکان به اینترنت را کنترل کنند و اجازه ندهند، کودک شان ساعت های طولانی در محیط بازی باشد.کار طولانی مدت با کامپیوتر صدمات بدنی زیادی برای کودکان دارد و در کنار این صدمات بدنی منزوی کردن کاربر و اعتیاد اینترنتی را نباید نادیده گرفت که این امر تبعات جبران ناپذیری بر رفتار و عملکرد فرزندان دارد.مقدمه
اسلاید 3: والدین باید به جای ممنوع کردن کار با رایانه، راه و روش استفاده صحیح از اینترنت را به آنها بیاموزند، در کشور ما به دلیل اطلاعات محدود والدین از رایانه، نمی توانند نظارتی دقیق بر عملکرد فرزندان خود داشته باشند، بنابراین باید فرزندان را تشویق کرد تا هر آنچه در اینترنت برایشان اتفاق می افتد با والدین خود در میان بگذارند، اما عده ای از خانواده ها نداشتن وقت کافی را بهانه قرار می دهند و بدون آگاه کردن کودک درباره محیط بازی به او اجازه می دهند تا ساعات زیادی را در اینترنت بگذرانند.والدین باید هوشمندانه برخورد کنند و به کودکان آموزش دهند که ممکن است کاربران فضای مجازی با اسم، سن و موقعیت واقعی خود وارد این محیط نشده باشند، بنابراین اعتماد به آنها خطرناک است، بنابراین باید به کودکان آموخت که هیچ یک از اطلاعات شخصی خود را در اینترنت اعلام نکنند و به افرادی که نمی شناسند پست الکترونیک ارسال نکنند.تنها گذاشتن فرزندان در فضای سایبری بسیار خطرناک است و برای خردسالان به جای نظارت باید همراهی صورت گیرد، والدین باید سایت هایی را در صفحه خانگی تعریف کنند که از محتوا و مطالب آن کاملا آگاه باشند و سپس به فرزندان خود اجازه ورود به اینترنت را بدهند.مقدمه
اسلاید 4: اقدامات1- استفاده از پرسشنامه های معتبر در خصوص فضای مجازی و به کار گیری اقدامات مناسب در رابطه با نتیجه پرسشنامه ها(مثلا پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی)2- ارائه خدمات مشاوره و مددکاری در جهت آموزش و افزایش آگاهی والدین و دانش آموزان؛3-کمک گرفتن از اهالی رسانه در جهت تولید محتوای آموزشی(فیلم کوتاه-برنامه کودک-تئاتر-داستان-کتاب و...)؛4- برگزاری کلاس های آموزشی فعال و هفتگی به صورت مجازی یا حقیقی در جهت افزایش آگاهی و اموزش والدین ودانش آموزان؛5- ایجاد گروه های خودیار(با کمک گرفتن از خوده بچه ها و والدین آن ها جهت پیشبرد اهداف و انجام آموزش های گروهی در قالب کروه های خودیار با هدف ارتقای مهارت ها و ظرفیت های افراد).افزایش آگاهی والدین و دانش آموزان در حوزه فضای مجازی با آموزشات لازم.هدف کلیگروه هدفدانش آموزان مقاطع ابتدایی و خانواده هایشان.
اسلاید 5: 1-آموزش دادن به والدین و دانش آموزان درمورد چگونگی استفاده صحیح از فضای مجازی و افزایش سواد رسانه ای آن ها2- شناسایی مخاطرات فضای مجازی و تاثیراتی که می تواند برروی دانش آموزان و خانواده ها داشته باشد و نحوه ی مقابله با آن ها و همچنین آموزش پیگیری و شکایت از مزاحمت ها و سوءاستفاده گران سایبری اهداف 3- شناسایی خانواده های کم درآمد(خانواده هایی که توانایی تامین وسایل مورد نظر جهت انجام آموزش مجازی را ندارند و به همین دلیل با مشکلات بسیاری از جمله خشونت/استرس و ... دست و پنجه نرم می کنند)4- شناسایی خیرین و افراد نیکوکار(از این افراد برای تهیه وسایل مورد نیاز آموزش مجازی می توان کمک گرفت مثل:تهیه کوشی/ اینترنت خانگی/ بسته های اینترنت و ...
اسلاید 6: بر همین پایه، دید ما یادگیری میتواند در راستای یک روند تعریف شود تا مجموعهای از دانش شیوه انجام و گزارههایی بر مبنای واقعیت باشند. یادگیری، در نهایت به تغییراتی می انجامد که معمولاً دائمی هستند. در این تحقیق هدف ما برای یادگیری ، استفاده مناسب ازفضای مجازی و آشنایی با مخاطرات آن برای کودکان مقطع ابتدایی برای کودکان و خانواده هایشان است.یادگیری، کارکردی است که باآن، دانش، رفتارها، توانمندیها یا انتخابهای نو یا موجود به ترتیب، درک یا تقویت و اصلاح میشوند، که شاید به یک تغییر بالقوه در ترکیب دادهها، عمق دانش، رویکرد یا رفتار نسبت به نوع و گستره تجارب منجر شود.توانایی یادگیری، در دسترس انسانها، جنبندگان و گیاهان و انواعی از ماشین ها قرار دارد. روند یادگیری در طول زمان، هرم یادگیری را دنبال مینماید. یادگیری به صورت آنی انجام نمیشود، بلکه بر پایه دانستههای گذشته رشد میکند. ارزیابی و اقداماتبه این صورت که آگاهی افراد افزایش پیدا کند و این ک افراد قادر به ایجاد تغییر هستند از این رو میتوان با توجه به شرایط کرونا اقدامات اسلاید بعد را انجام داد.(چه به صورت حضوری و رعایت پروتکل های بهداشتی چه به صورت آنلاین )
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.