صفحه 1:
(Benchmarking) Benchmarking ‏الگو برداری‎

صفحه 2:

صفحه 3:
يك جمله از » حاصلضرب توان در ادعا مقداری تابت است هرچه توان انسان کمتر باشد ادعای او بیشتر است و هرچه توان انسان بیشتر شود ادعایش کمتر میگردد

صفحه 4:
و 53 در لغت به معنای محک زنی و الگوبرداری است. واژه 86۳۳۱۵۲ قبل از اینکه در ادبیات مدیریت مطرح شود در علوم مهندسی ساختمان بکار گرفته شده, به معنی شاخصی ‎aS cowl‏ سایر نقاط و ‎eae‏ خود را با ‎wl‏ مقاسه كدده ه تطسة 8۵

صفحه 5:
OS chert استفاه از روش الگو تدای 9 عیعنوان یک ابزار کیفیت در دنیای تجارت بوسیله شرکت زیراکس در اواخر دهه 1970 آغاز گردید.

صفحه 6:
تعاریف 61۱61۱۱۱۵11010 ۴ فرآیند مستمر اندازه گیری محصولات. خدمات و شیوه های کاری در ‎Camp 1989‏ مقایسه با رقبای اصلی. فرآیند یافتن بهترین شرکت در زمینه یک محصول. خدمت یا سیستم ‎Geber 1990‏ عملیاتی و تطابق دادن محصولات. خدمات یا سیستم های خود برای رسیدن به آن استانداردها. 2 ووزاووج .| فرآیند مستمراندازه گیری و بهبود محصولات. خدمات يا عمليات در مقایسه با بهترین ها فرآیند مستمر مقایسه عملکرد بهترین سازمان در آن صنعت با در نظر 2 ۷۵2۱ | كرفتن نيازهاى بحرانى مشترى و تعيين اينكه چه چیزی باید بهبود یابد. ‎Watson 1993‏ .| ورود مستمر اطلاعات جديد به يك سازمان. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
Evans 1993 Kleine 1994 Cortada 1995 Cook 1995, Stevenson 1998 اندازه كيرى عملكرد خود در مقابل بهترین سازمانها جهت تعبین چگونگی دستیابی آنها به سطوح عملکرد فعلی و استفاده از اين دانش برای بهبود عملکرد خود. ابزاری عالی برای استفاده جهت شناسایی یک هدف عملکردی برای بهیود. شناسایی شرکایی که به این هدف دست يافته اند و شناسایی روشهای کاربردی برای ترکیب کردن جهت طراحى دوباره تلاشها و فعاليتها. روشی برای یافتن چگونگی بهبود سریع فرآیندها از طریق یادگیری از دیگر سازمانهایی که اين فرآینده را انجام می دهند. نوعی از بهبودعملکر از طریق شناسایی, درک و تطبیق شيوه كنونى از سازماتهاى مشابه يا از ديكر تجارتها. فرآيند اندازه كيرى عملكرد يك شركت نسبت به بهترين ها در همان صنعت يا صنايع ديكر اطلاق مى شود.

صفحه 8:
پر بر زر رد ار > تعریف. تشخیص و تطابق یافتن با اقدامات و فرایندهای سازمانهای برجسته در سطح دنیاء به‌منظور افزایش عملکرد سازمان خود.

صفحه 9:
بدست آوردن اطلاعات جدید x [x |x |x |x bx x |x |x |x |x [x x x K x x camp 1989 Baim 1992 ‘Spendotin +902 McNair and Lebtried 1992 Watson 1993, Cortada 1995 Warson 1997, ‘Stevenson 1900 ‘APOC 200

صفحه 10:
پرش های ناگهانی یک سازمان برای بهترین بودن را فراهم می کند: Organizational Learning ———® Performance Improvement 1 Continuous eC | Improvement ‏ات یت‎ ely and change Breakthrough Improvement Continuous Improvement TIME

صفحه 11:
۲6 0727776 چرا با بنج مارك كنيم؟ چه زمانی بذ نی بنج مارک کنیم؟

صفحه 12:
717776 انواع الگوبرداری را می توان با توجه به ۲ واژه زیر تقسیم بندی کرد: مقایسه چه چیزی ؟ مقایسه با چه چیزی ؟

صفحه 13:
مقلیسه بسولساس‌عملکرد.) مقلیسه بسولساس‌فولیندهای9 مقلیسه رلهبردی9

صفحه 14:
6 در این نوع از الگوبرداری . سازمانها و صنایع معیارهای عملکرد را با هم مقایسه می‌کنند ؛ به عنوان مثال یک سازمان در زمینه معیارهای مالی و یا معیارهای عملیاتی خود را با سازمان پیشرو

صفحه 15:
76۲ در این مدل روشها و فرایندهای کاری سازمانها با ‎daw lio‏ می‌شوند ؛ به عنوان مثال یک سازمان فرایندهای لازم برای تولید یک محصول خاص را با فرایندهای سازمان پیشرو مقایسه ‎dS gi‏

صفحه 16:
در این مدل استراتژی سازمانها با یکدیگر مقایسه می‌شوند ؛ به عنوان مثال استراتژی فروش سازمانها . استراتژی خرید سازمانها . استراتژی تولید و مواردی ازین‌دست با یکدیگر مقایسه شده و بهترین سازمان از جهت اتخاذ استراتژی مربوطه مورد مقایسه قرار مى كيرد .

صفحه 17:
۱.الگوبرداری داخلی ۲الگوبرداری رقابتی ۳الگوبرداری فررآیندی

صفحه 18:
الكوبردارى داخلى یکی از ساده انواع الكوبردارى كه هدف آن شناخت استانداردهای عملکردی درون سازمانی بوده و با توجه به این که درون سازمان انجام می شود. می تواند به عنوان اولین تجربه تلقی شده و پایه و اساس الگوبرداربهای خارج از سازمان باشد.

صفحه 19:
شرکت های رقیب در یک بازار عملکردهایشان را مقایسه می کنند. هنگامی که از بنچ مارکینگ صحبت می شود غالبا همین مفیهوم و تعريف به ذهن می آبد.

صفحه 20:
7 به جای یک صنعت یا سازمان خاص. روی یک فر آیند خاص بدون توجه به نوع صنعت تمرکز می شود.برخی از عملکردها با فرآیندهای تجاری, برغم تفاوت صنایع مختلف با یکدیگر مشابه هستند.استفاده از این شیوه الگوبرداری, در واقع الگوگرفتن از بهترین بهترین ها و عالی ترین سطح الگوبرداری است.

صفحه 21:
نوع الگوبرداری الگویرداری داخلی الگوبرداری رقابتی الگوبرداری عملکردی مقایسه انواع الگوبرداری Ube ‏ساده ترین و بهترین گزینه‎ * ‏برای سازمانهایی که در‎ ‏الگوبرداری تجربه ای تدارند و یا‎ ‏تجربه کمی دارند.‎ ‏سریعترین» ارزان ترین و قابل‎ * ‏انتقال ترين شكل الكوبردارى.‎ ‏شاخص خوبی برای بهبود.‎ * * شرکا الگوبرداری به راحتی شناخته می شوند. * مناسب برای فرآیندهای مشابه * بسیار ‎By‏ ‏* می تواند باعث تغییرات اساسی و اختراع شود. ale * کمترین سطح موردانتظار. *می تواند باغث دیدگاهی درون گرا و تحریف شده گردد مکر اینکه به آن به عنوان زمینه ای ‎Gly‏ دیگر انواع الكويردارى نكاه شود. سادگی بدست نیاید. * نیازمند تجارب قبلی در الگوبرداری است. *اجرای بسیار مشکل (درک عمیق از فرآیند) *نیازمند تجارب بسیار قوی و عمده الگوبرداری:

صفحه 22:
مدل الگوبرداری 96060) 3 PLAN COLLECT تنس سا ADAPT ANALYZE

صفحه 23:
776 در این مرحله مطالعه و شناخت فر آیند شركت الكو گیرنده صورت می پذیرد. اقدامات لازم در این مرحله به این صورت خلاصه می‌شود : ۱ - انتخاب فر آیندی که بر اساس استراتژی شرکت باید الگوپذیر شود . ۲- تشکیل تیم الگوبرداری . ۳ - درک و مستندسازی فرآیندی که الگوپذیر میشود ۴- ایجاد معیارهای اندازهگیری عملکرد فرآیند (کیفیت . زمان . هزینه)

صفحه 24:
برای انتخاب فر آیندی که باید بنج مارکینگ شود سه معیار زیر می تواند بکاربرده شود : ١-فرآيند‏ بر روی عوامل موفقیت اصلی شرکت تاکید داشته باشد . ۲-اهمیت فرآیند برای کارکردهای اصلی شرکت مشخص گردد. ۳-فرآیندها بر زمینه های مشکلات آشکار در شرکت تاکید دارند یا آنها را نشان می دهند.

صفحه 25:
تیم بنج مارکینگ بایدنقشهای زیر را ایفا کند : ١.رهبرى‏ تيم ۲ارتبا ط داشتن با مدیریت و یا حامی مطالعه بنج مارکینگ ۳.مسئول و یا مسئولین فرایند ۱ .اشخاص در كير فرایند (همچنین از دیگر بخشهای که فراینددر آنها اجرا می شود) ۵.عرضه کننده فرایند (داخلی یا خارجی ) ۶.مشتری فرایند (داخلی با خارجی ) ۷.تسهیل کننده

صفحه 26:
7776 انجام تحقیقات انویه همچون مصاحبه تلفنی و انجام بازدید. ارزیابی نتایج و تعیین شرکای بالقوه الگوبرداری. ِ توسعه ابزارهای جمع آوری داده. انتخاب ابزارهای مبناء شناسایی و برقراری تماس با شرکای الگوبرداری و تهیه لیستی از افراد شریک. انجام دقیق مشاهدات.

صفحه 27:
نهترین ش رکت. (جنهت تفاوت ها و شباهت ها) شناسایی عملیاتی بهترین شرکت: چه کارهلیی را بهترین شرکت انجام می دهد که شما انجام نمی دهید؟ چگونه این کارها انجام می شود؟ تهیه گزارش نهایی.

صفحه 28:
هدف از این فاز یافتن شرکاء بنچ مارکینگ می باشد. اقدامات لازم در اين مرحله نيز به اين صورت خلاصه می‌شود : ‎-١‏ طراخى فهرستى از معیارهایی که یک شرکت الگوده مطلوب بايد داشته باشد . ‏۲- جستجوی شرکای الگو ده مستعد و بلقوه . ‏۳- مقایسه نامزدها و انتخاب بهترین شریک مناسب برای الگوگیری از آن . ‏۴- برقراری تماس با شریک انتخابی و بدست آوردن پذیرش برای شریک شدن ادر بررسى +

صفحه 29:
2276 تعیین استراتژی پیاده سازی. پیاده سازی طرح. کنترل و گزارش پیشرفت. ارزیابی و تکرار. طراحی برای بهبود مستمر.

صفحه 30:
‎plus‏ از این فرصتها برا ی اعمال درتشکیلات شرکت خودی ازهمه مناسبتر می باشد . ‏برخی از معیار های ارزیابی عبار تند از : ‏قابلیت انتقال فرآیند آيا با معرفی یک فرآیند يا روش جدید نیازی به سرمایه گذاری وجود خواهد داشت ؟ ‏آیا به وسیله مطرح شدن یک فرآیند یا روش جدید . نیاز های به آموزش و کار آموزی بوجود می آید ؟

صفحه 31:
17

صفحه 32:
مزایای اجرای روش بنج ما ١.بهبود‏ در عملکرد فرآیند ۲.کمک به انجام سریع تر سیستم ۳.مدیریت فراگیر ۴.کاهش در نوسان های فر آیند ۵.جلب انتظارات و خشنودی مشتریان ۶.کاهش در هزینه های کیفیت

صفحه 33:
1.امتناع از دادن اطلاعات به رقبا از سوی سازمانهای پیشرو ۲.عدم استفاده از بنچ مارکینگ به دلیل خودبینی و غرور ۳.نداشتن صبر و حوصله در مراحل مختلف بنچ مارکینگ به ۴.خصوص مراحل اولیه طرح ریزی

صفحه 34:

صفحه 35:

‏LOGO )(Benchmarking ‏Benchmarking الگو برداری استاد راهنما :جناب آقای دکتر اسماعیلی فر محقق :مهران حسنخانی مفهوم بنچ مارکینگ Benchmarking در لغت به معنای محک زنی و الگوبرداری است. واژه Benchmarkقبل از اینکه در ادبی''ات م''دیریت مطرح شود در علوم مهندسی ساختمان بکار گرفت''ه ش''ده ،ب''ه مع''نی شاخص''ی اس''ت ک''ه س''ایر نق''اط و موقعیته''ا خ''ود را ب''ا آن مقایس''ه ک''رده و تط''بیق میدهند. Benchmarking استفاه از روش الگو برداری ‏Benchmarkingبعنوان یک ابزار کیفیت در دنیای تجارت بوسیله شرکت زیراکس در اواخر دهه 1970 آغاز گردید. Benchmarking تعاریف Benchmarking تعاریف مرکز بهره‌وري‌ و کيفيت‌ آمريکاAPQC تو ن با اق داما ‌ ق يافت ‌ ص و تطاب ‌ تعريف ،تشخي ‌ ح دنيا، ي سازمانهاي‌ برجست ‌ه در سط ‌ فرايندها ‌ ن خود. ش عملکرد سازما ‌ به‌منظور افزاي ‌ ارزشهاي اصولي،باورها اعتقادات،نگرشهاواحساسات مقایسه شاخص ها در تعاریف پرش های ناگهانی یک سازمان برای بهترین بودن را فراهم می کند: چرا باید بنچ مارک کنیم؟ چه زمانی بنچ مارک کنیم؟ انواع الگوبرداری انواع الگوبرداری را می توان با توجه به 2واژه زیر تقسیم بندی کرد: مقایسه چه چیزی ؟ ی؟ مقایسه با چه چیز ‌ مقایسه چه چیزی ؟ مقایسه براساس عملکرد1. مقایسه براساس فرایندهای کاری2. مقایسه راهبردی3. مقایسه براساس عملکرد : در این نوع از الگوبرداری ،سازمانها و صنایع معیارهای عملکرد را با هم مقایسه می‌کنند ؛ به عنوان مثال یک سازمان در زمینه معیارهای مالی و یا معیارهای عملیاتی خود را با سازمان پیشرو مقایسه می‌کند . مقایسه براساس فرایندهای کاری در این مدل روشها و فرایندهای کاری سازمانها با یکدیگر مقایسه می‌شوند ؛ به عنوان مثال یک سازمان فرایندهای الزم برای تولید یک محصول خاص را با فرایندهای سازمان پیشرو مقایسه می‌کند . مقایسه راهبردی : در این مدل استراتژی سازمانها با یکدیگر مقایسه می‌شوند ؛ به عنوان مثال استراتژی فروش سازمانها ، استراتژی خرید سازمانها ،استراتژی تولید و مواردی ازین‌دست با یکدیگر مقایسه شده و بهترین سازمان از جهت اتخاذ استراتژی مربوطه مورد مقایسه قرار می گیرد . مقایسه با چه چیزی‌ ؟ .1الگوبرداری داخلی .2الگوبرداری رقابتی .3الگوبرداری فرآیندی الگوبرداری داخلی یکی از ساده ترین انواع الگوبرداری که هدف آن شناخت استانداردهای عملکردی درون سازمانی بوده و با توجه به این که درون سازمان انجام می شود، می تواند به عنوان اولین تجربه تلقی شده و پایه و اساس الگوبرداریهای خارج از سازمان باشد. الگوبرداری رقابتی شرکت های رقیب در یک بازار عملکردهایشان را مقایسه می کنند .هنگامی که از بنچ مارکینگ صحبت می شود غالبًا همین مفهوم و تعریف به ذهن می آید. الگوبرداری فرآیندی به جای یک صنعت یا سازمان خاص ،روی یک فرآیند خاص بدون توجه به نوع صنعت تمرکز می شود.برخی از عملکردها یا فرآیندهای تجاری ،برغم تفاوت صنایع مختلف با یکدیگر مشابه هستند.استفاده از این شیوه الگوبرداری ،در واقع الگوگرفتن از بهترین بهترین ها و عالی ترین سطح الگوبرداری است. مقایسه انواع الگوبرداری مدل الگوبرداری APQC طرح ریزی در این مرحله مطالعه و شناخت فرآیند شرکت الگو گیرنده صورت می پذیرد .اقدامات الزم در این مرحله به این صورت خالصه می‌شود : - 1انتخاب فرآیندی که بر اساس استراتژی شرکت باید الگوپذیر شود . -2تشکیل تیم الگوبرداری . - 3درک و مستندسازی فرآیندی که الگوپذیر میشود . -4ایجاد معیارهای اندازهگیری عملکرد فرآیند (کیفیت ،زمان ،هزینه) طرح ریزی براي انتخاب فرآيندي كه بايد بنچ ماركينگ شود سه معيار زير مي تواند بكاربرده شود : -1فرآيند بر روي عوامل موفقيت اصلي شركت تاكيد داشته باشد . -2اهميت فرآيند براي كاركردهاي اصلي شركت مشخص گردد. -3فرآيندها بر زمينه هاي مشكالت آشكار در شركت تاكيد دارند يا آنها را نشان مي دهند. طرح ریزی تيم بنچ ماركينگ بايدنقشهاي زير را ايفا كند : .1رهبري تيم .2ارتبا ط داشتن با مديريت و يا حامي مطالعه بنچ ماركينگ .3مسئول و يا مسئولين فرايند .4اشخاص در گير فرايند (همچنين از ديگر بخشهاي كه فراينددر آنها اجرا مي شود) .5عرضه كننده فرايند (داخلي يا خارجي ) .6مشتري فرايند (داخلي يا خارجي ) .7تسهيل كننده جمع آوری اطالعات انجام تحقیقات ثانویه همچون مصاحبه تلفنی و انجام بازدید. ارزیابی نتایج و تعیین شرکای بالقوه الگوبرداری. توسعه ابزارهای جمع آوری داده. انتخاب ابزارهای مبنا. شناسایی و برقراری تماس با شرکای الگوبرداری و تهیه لیستی از افراد شریک. انجام دقیق مشاهدات. تحلیل داده ها برای یافتن شکافهای عملکردی مقایسه اطالعات عملکرد کنونی سازمان با اطالعات بهترین شرکت( .جهت تعیین تفاوت ها و شباهت ها) شناسایی عملیاتی بهترین شرکت: چه کارهایی را بهترین شرکت انجام می دهد که ش ما انجام نمی دهید؟ چگونه این کارها انجام می شود؟ تهیه گزارش نهایی. تحلیل داده ها هدف از این فاز یافتن شرکاء بنچ مارکینگ می باشد .اقدامات الزم در این مرحله نیز به این صورت خالصه می‌شود : -1طراحی فهرستی از معیارهایی که یک شرکت الگوده مطلوب باید داشته باشد . -2جستجوی شرکای الگو ده مستعد و بالقوه . -3مقایسه نامزدها و انتخاب بهترین شریک مناسب برای الگوگیری از آن . -4برقراری تماس با شریک انتخابی و بدست آوردن پذیرش برای شریک شدن در بررسی . تطبیق: تعیین استراتژی پیاده سازی. پیاده سازی طرح. کنترل و گزارش پیشرفت. ارزیابی و تکرار. طراحی برای بهبود مستمر. تعیین استراتژی پیاده سازی كدام يك از اين فرصتها برا ي اعمال درتشكيالت شركت خودي ازهمه مناسبتر مي باشد . برخي از معيار هاي ارزيابي عبارتند از : قابليت انتقال فرآيند آيا با معرفي يك فرآيند يا روش جديد نيازي به سرمايه گذاري وجود خواهد داشت ؟ آيا به وسيله مطرح شدن يك فرآيند يا روش جديد ،نياز هاي به آموزش و كار آموزي بوجود مي آيد ؟ Bench marking چرخه مزایای اجرای روش بنچ مارکینگ .1بهبود در عملکرد فرآیند .2کمک به انجام سریع تر سیستم .3مدیریت فراگیر .4کاهش در نوسان های فرآیند .5جلب انتظارات و خشنودی مشتریان .6کاهش در هزینه های کیفیت معایب روش بنچ مارکینگ .1امتناع از دادن اطالعات به رقبا از سوی سازمانهای پیشرو .2عدم استفاده از بنچ مارکینگ به دلیل خودبینی و غرور .3نداشتن صبر و حوصله در مراحل مختلف بنچ مارکینگ به .4خصوص مراحل اولیه طرح ریزی LOGO

51,000 تومان