پزشکی و سلامت پرستاری و پیراپزشکی

انتخاب نمونه روشهای تحقیق کمی و کیفی

entekhabe_nemone_raveshhaye_tahghighe_kami_vs_keyfi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “انتخاب نمونه روشهای تحقیق کمی و کیفی”

انتخاب نمونه روشهای تحقیق کمی و کیفی

اسلاید 1: انتخاب نمونهhttp://www.FKhandani.irروشهای تحقیق کمی و کیفیبهار 1393 روانشناسی تربیتی کارشناسی ارشددانشگاه آزاد اسلامی – علوم تحقیقات تهراندرس: روش تحقیقاستاد: دکتر کیامنشدانشجو: فاطمه خاندانی

اسلاید 2: به نام خداhttp://www.FKhandani.ir

اسلاید 3: سال نو مبارکhttp://www.FKhandani.ir3

اسلاید 4: روشهای تحقیق کمی و کیفیروشهاي تحقيق كمي و كيفي در علوم تربيتي و روان‌ شناسي ( جلد اول )Educational ResearchAn Introductionhttp://www.FKhandani.ir4

اسلاید 5: روشهای تحقیق کمی و کیفینويسنده : مرديت گال ، والتر بورگ ، جويس گالhttp://www.FKhandani.ir5

اسلاید 6: فصل ششم : انتخاب نمونه فهرستنگاه اجمالیاهدافمقدمهمنطق نمونه گیریاعتبار جامعهنمونه گیری هدفمندمنطق تکرار فنون نمونه گیری در تحقیقات کمیتعریف جامعهنمونه گیری تصادفی سادهنمونه گیری نظامدارنمونه گیری طبقه اینمونه گیری خوشه ایhttp://www.FKhandani.ir6نمونه گیری سهل الوصول یا آسانبرآورد حجم نمونه مورد نظرفنون نمونه گیری در تحقیق کیفیانواع نمونه گیری هدفمند نمونه گیری بنا به فرصت پیش آمدهبرآورد تعداد حجم نمونه برای پژوهش کیفیداوطلبان در نمونه گیریویژه گیهای داوطلبان تحقیقافزایش شرکت افراد داوطلباشتباهات پژوهشگر در نمونه گیریمنابعخودآزمایی ، یادداشتها

اسلاید 7: نگاه اجمالیپژوهشگران علوم تربیتی بندرت می توانند تمام افراد جامعه مورد نظر را بررسی نمایند درعوض، باید یک نمونه از افراد را برای مطالعه انتخاب کنند.در این فصل تفاوت منطق انتخاب نمومه در تحقیقات کمی وکیفی ،فنون عمده به کار گرفته شده و عواملی که باید در تعیین حجم نمونه بهینه مورد توجه قرار گیرد،توضیح داده می شود.http://www.FKhandani.ir7

اسلاید 8: نگاه اجمالیجامعه (population): به مجموعه ای از افراد یا واحدهایی که دارای حداقل یک ویژگی مشترک باشند. که به آن جامعه هدف، مجموعه مرجع یا چهارچوب نمونه گیری نیز میگویند.نمونه : زیر مجموعه ای از جامعه که برای مشاهده ، تجزیه و تحلیل انتخاب میشودhttp://www.FKhandani.ir8

اسلاید 9: مقدمهدر تحقیقات کمی: معمولا به افراد نمونه، آزمودنی (subject) گفته میشود.درکتاب راهنمای نشر انجمن روانشناسی آمریکا – APA توصیه شده است :بگونه ای شرکت کنندگان در تحقیق را معرفی کنید که از حضور آنان قدرشناسی شود. مثلا شرکت کنندگان، افراد، دانشجویان دانشکده و..استثناء: زمانی که بحث آماری مطرح است، استفاده از واژه آزمودنی مناسب استدر تحقیقات کیفی معمولا از واژه موردیا شرکت کننده استفاده میشودhttp://www.FKhandani.ir9

اسلاید 10: منطق نمونه گیریدر تحقیق کمی نمونه مورد مطالعه با این قصد که معرف جامعه بزرگتر باشد انتخاب میشود ولی در تحقیق کیفی ، پژوهشگر صرفا به نمونه خود که شامل یک مورد خاص است علاقه داردhttp://www.FKhandani.ir10

اسلاید 11: منطق نمونه گیری اعتبار جامعهبا توجه به نظر Glenn bracht ، Gene Glass ، یکی از ملاکهای قضاوت در مورد یک آزمایش، اعتبار جامعه تحقیق است.اعتبار جامعه بیانگر میزان تعمیم پذیری نتایج یک آزمایش از نمونه مورد پژوهش به گروه بزرگتر خاصی می باشد.http://www.FKhandani.ir11

اسلاید 12: منطق نمونه گیری اعتبار جامعهبرای رسیدن به اعتبار جامعه ،پژوهشگران کمی باید موارد زیر را در نظر بگیرند:1- انتخاب نمونه تصادفی از جامعه تعریف شده ای که قصد تعمیم یافته ها را به آن دارند.2- نمونه انتخاب شده باید از حجم مناسبی برخوردار باشد تا احتمال اینکه نمونه خصوصیات متفاوتی را با جامعه اصلی داشته باشد تقلیل دهد. http://www.FKhandani.ir12

اسلاید 13: حجم نمونه در مطالعات کیفی کوچک است (حتی یک مورد)هدف انتخاب یک مورد یا موردها --> فهم عمیق تر پدیده های مورد بررسی و در اغلب موارد، کشف یا آزمون نظریه هامایکل پاتون انتخاب نمونه ای که برای رسیدن به اهداف پژوهش مناسبند را نمونه گیری هدفمند نامیده است.نمونه گیری هدفمند برای رسیدن به اعتبار جامعه تعیین نمیشوند وهدف، انتخاب نمونه ای که معرف جامعه تعریف شده باشد نیست، بلکه قصد آن است که از طریق افراد انتخاب شده درک عمیقی از موضوع مورد مطالعه حاصل گرددhttp://www.FKhandani.ir13منطق نمونه گیری نمونه گیری هدفمند

اسلاید 14: رابرت یین Robert Yin یک منطق نمونه گیری برای تحقیق کیفی تدوین نموده که با منطق نمونه گیری هدفمند پاتون مشابه است یین به فرآیند تعمیم یافته ها از یک مطالعه موردی به مطالعه دیگر منطق تکرار پذیری میگوید منطق تکرار، شیوه ای است که از نظریه برای مشخص کردن موردهای دیگری که یافته های یک مورد را میتوان به آنها تعمیم داد استفاده میکندhttp://www.FKhandani.ir14منطق نمونه گیری منطق تکرار

اسلاید 15: رابرت یین Robert Yin به دو نوع تکرار متفاوت اشاره میکند:1- تکرار مو به مونتیجه حاصل از مطالعه مورد بعدی، با موارد مشابه قبلی که توسط پژوهشگر یا پژوهشگران دیگر مورد بررسی قرار گرفته اند مشابه خواهد بود2- تکرار نظریپیش بینی میشود که از مطالعه مورد بعدی نتایجی حاصل خواهد شد که با یافته های حاصل از مطالعه موردهای قبلا مطالعه شده تفاوت خواهد داشت،البته به گونه ای که با نظریه زیربنایی تحقیق همخوان میباشد.http://www.FKhandani.ir15منطق نمونه گیری منطق تکرار

اسلاید 16: فنون نمونه گیری در تحقیقات کمیتعریف جامعه: پژوهشگرانی که از روش تحقیقات کمی استفاده مینمایند، تلاش میکنند از طریق مطالعه گروهی بسیار کوچک (نمونه) ، درمورد یک گروه بزرگ از افراد (جامعه) اطلاعات بدست آورند. در تحقیقات کمی به فرآیند انتخاب یک نمونه از جامعه تعریف شده با این هدف که نمونه دقیقا معرف جامعه مورد نظر باشد، نمونه گیری گفته میشود.http://www.FKhandani.ir16

اسلاید 17: فنون نمونه گیری در تحقیقات کمیدو نوع جامعه با فرآیند نمونه گیری ارتباط دارند:1- نوع اول: جامعه مورد نظر، که تمام اعضاء یک مجموعه واقعی یا فرضی از افراد، وقایع را در بر میگیرند و پژوهشگران انتظار دارند یافته های پژوهشی خود را به آن تعمیم دهند 2- نوع دوم: جامعه در دسترس، یعنی تمام افرادی که واقعا میتوانند در نمونه قرار بگیرند صرفه جویی در وقت و هزینه، دلیل انتخاب یک نمونه کوچک ازجامعه مورد نظر میباشدhttp://www.FKhandani.ir17

اسلاید 18: گرچه بیشتر نمونه ها از جامعه در دسترس انتخاب میشوند ولی پژوهشگران معمولا در جستجوی میزان تعمیم یافته ها به جامعه مورد نظر میباشنددر گام اول، پژوهشگران باید نتایج حاصل از نمونه را به جامعه در دسترس که نمونه از آن انتخاب شده است تعمیم دهند(در صورت انتخاب تصادفی نمونه)در گام دوم، آنها باید جامعه در دسترس را به جامعه مورد نظر تعمیم دهند (جمع آوری اطلاعاتی که میزان مشابهت دو جامعه را نشان می دهند)http://www.FKhandani.ir18فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی تعریف جامعه

اسلاید 19: چنانچه جامعه در دسترس نسبتا بزرگ باشد، برای مشخص کردن تمام اعضاء به فهرست منتشر شده که به آن چهارچوب نمونه گیری جامعه مورد نظر گفته میشود رجوع میکننداستیون پرموت Steven Permut ، آلن مایکل Allen Michel ، مونیکا ژوزف Monica Joseph از چهار ملاک برای نمونه گیری استفاده کرده اند1- توصیف روشنی از جامعه ای که نتایج به آن تعمیم داده میشود ارائه گردد2- بیان کامل شیوه نمونه گیری: الف- نوع نمونه گیری ب- حجم نمونه ج- منطقه جغرافیاییhttp://www.FKhandani.ir19فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی تعریف جامعه

اسلاید 20: 3- چهارچوب نمونه گیری یعنی فهرست ها، شاخصها یا مدارک ثبت شده دیگری که نمونه از آن انتخاب شده، باید مشخص گردد4- نرخ تکمیل: نسبت شرکت کننده به تعدادی که قصد بوده در پژوهش شرکت کنند نمونه گیری تصادفی یا آرایش تصادفی: بکارگیری یک شیوه خاص نمونه گیری که به هر یک از افراد یک جامعه مشخص، شانس برابری برای انتخاب شدن داده شود که نباید با جایگزینی یا تخصیص تصادفی اشتباه گرفته شود، بدین معناست که به هر واحد نمونه گیری(مثلا دانش آموز، کلاس) شانس برابر برای قرار گرفتن در هر یک از عملهای آزمایشی پژوهش داده شود.http://www.FKhandani.ir20فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی تعریف جامعه

اسلاید 21: تمام افراد جامعه برای انتخاب شدن در نمونه شانس مساوی و مستقل داشته باشند مستقل: انتخاب یک فرد در انتخاب افراد دیگر هیچ تاثیری نداشته باشد روشهای انتخاب نمونه:1- قرعه کشی 2- جدول اعداد تصادفی - تهیه فهرست جامعه و شماره گذاری اعضا از 1 تا N - انتخاب تصادفی یک ستون بعنوان نقطه شروع - انتخاب تمام اعدادی که زیر آن ستون هستند http://www.FKhandani.ir21فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی نمونه گیری تصادفی ساده

اسلاید 22: 2- جدول اعداد تصادفی مثال:N=927n=100چون جدول اعداد تصادفی پنج رقمی است و جامعه 927 نفری، سه رقمی است به سه رقم آخر اعداد پنج رقمی ستون انتخاب شده نیاز استاعداد =<927http://www.FKhandani.ir22فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی نمونه گیری تصادفی ساده

اسلاید 23: http://www.FKhandani.ir23جدول اعداد تصادفی

اسلاید 24: اگر نمونه ای که باید انتخاب شود، خیلی بزرگ باشد و فهرست جامعه در دسترس یا جامعه مورد نظر نیز موجود باشد، نمونه گیری نظامدار ساده تر از نمونه گیری ساده میباشدN= حجم جامعهn= حجم نمونهI=N/nI(Interval) = فاصله نمونه گیریhttp://www.FKhandani.ir24فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی نمونه گیری نظامدار

اسلاید 25: مثال :N= 100000n= 1000I=100000/1000 = 100بصورت تصادفی، عددی کوچکتر از عدد بدست آمده از تقسیم را انتخاب کنید، مثلا 36 اعداد بعدی بترتیب، 36، 136، 236 و..http://www.FKhandani.ir25فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی نمونه گیری نظامدار

اسلاید 26: مزایای نمونه گیری نظامدار نسبت به نمونه گیری تصادفی ساده1- عدم نیاز به مشخص کردن هر فرد، عضو جامعه در فهرست با یک عدد خاصصرفه جویی در وقت2- عدم نیاز به جدول اعداد تصادفیتفاوت نمونه گیری نظامدار و نمونه گیری تصادفی سادهانتخاب هر نمونه در نمونه گیری نظامدار مستقل از انتخاب سایر اعضای جامعه نیست، زیرا وقتی که اولین عضو نمونه انتخاب شد، بقیه اعضای نمونه مورد نظر بصورت خودکار و با نظم معین تعیین میشوندhttp://www.FKhandani.ir26فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی مقایسه نمونه گیری تصادفی ساده و نظامدار

اسلاید 27: نمونه بگونه ای انتخاب میشود که زیرگروه های خاص جامعه بصورت کافی در نمونه حضور داشته باشند.نمونه گیری طبقه ای:1- طبقه ای نسبتی:نسبت هر زیر گروه در نمونه با نسبت آن در جامعه یکسان است2- طبقه ای غیر نسبتی: بدون توجه به نسبت افراد هر گروه در جامعه، از هر گروه مثلا 20 نفر انتخاب کنیدhttp://www.FKhandani.ir27فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی نمونه گیری طبقه ای

اسلاید 28: نمونه گیری طبقه ای:1- طبقه ای نسبتی:مثال:مولف یک کتاب روش تحقیق در دانشکده ای قصد دارد نظر دانشجویان را نسبت به کتاب بداند.از آنجاییکه او معتقد است جنسیت عامل مهمی در این مطالعه است، تصمیم میگیرد نسبت دانشجویان مذکر و مونث را بهمان نسبتی که در جامعه وجود دارد را تعیین کندhttp://www.FKhandani.ir28فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی نمونه گیری طبقه ای

اسلاید 29: N=1000مونث n1=700مذکرn2=300 P1=700/1000=0.7 نسبت طبقه مونث به جامعهP3=300/1000=0.3 نسبت طبقه مذکر به جامعهدر نمونه 200 نفری :nk1=200x0.7=140نسبت نمونه مونث به جامعهnk3=200x0.3=60 نسبت نمونه مذکر به جامعهhttp://www.FKhandani.ir29فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی نمونه گیری طبقه ای

اسلاید 30: واحد نمونه گیری، یک گروه از افراد است.هنگامیکه انتخاب گروههایی از افراد عملی تر از انتخاب تک تک افراد جامعه تعریف شده باشد از این نمونه گیری استفاده میشود. 1-تک مرحله ای 2-چند مرحله ایمثال (تک مرحله ای):قصد دارید یک پرسشنامه را در میان یک نمونه تصادفی 300 نفری در پایه پنجم اجرا کنید: N=1500 = 30x50= تعداد دانش آموزان هر کلاسxتعداد کلاس n=300 = 30x10= تعداد دانش آموزان هرکلاسxانتخاب تصادفی کلاس http://www.FKhandani.ir30فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی نمونه گیری خوشه ای

اسلاید 31: مثال (چند مرحله ای):در مثال قبل، اگر بخواهیم علاوه بر پرسشنامه، مصاحبه نیز انجام شود:چون مصاحبه برای 300 نفر وقت گیر است، میتوانیم مرحله دوم نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای را بکار ببریم و بصورت تصادفی 5 دانش آموز را از هر کلاس درس برای مصاحبه انتخاب کنیم: 5x10=50 تعداد افرادی که با آنها مصاحبه میشودhttp://www.FKhandani.ir31فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی نمونه گیری خوشه ای

اسلاید 32: پژوهشگران بجای استفاده از روشهای مورد بحث، یک نمونه را که با هدفهای پژوهش تناسب داشته باشد، به این دلیل انتخاب میکنند که بسهولت در دسترس استیک نمونه میتواند بدلایل مختلف مناسب و یا در دسترس باشدبرای مثال، نمونه نزدیک محلی قرار دارد که پژوهشگر کار میکند.نکته:انجام تحقیق با نمونه سهل الوصول بهتر از عدم انجام تحقیق میباشدhttp://www.FKhandani.ir32فنون نمونه گیری در تحقیقات کمی نمونه گیری سهل الوصول یا آسان

اسلاید 33: برآورد حجم نمونه مورد نظراستفاده از بزرگترین نمونه، یک قاعده کلی در تحقیق کمی بشمار می آید. هر چه حجم نمونه بزرگتر باشد، احتمال آنکه نمره های افراد در متغییر اندازه گیری شده معرف نمره های جامعه باشد، بیشتر خواهد بود. http://www.FKhandani.ir33

اسلاید 34: رابطه بین حجم نمونه و خطای نمونه گیریhttp://www.FKhandani.ir34

اسلاید 35: برآورد حجم نمونه مورد نظرمحدودیتهای زمانی و مالی تعداد آزمودنی های یک نمونه را محدودمیسازد .بهمین دلیل، پژوهشگران بمنظور تعیین حداقل حجم نمونه مورد نیاز برای روشهای مختلف تحقیقی قاعده ای را پیش نهاد کرده اند :در تحقیقات آزمایشی و علی مقایسه ای--> حداقل حجم هر گروه 15 نفردر تحقیق همبستگی--> حداقل 30 نفردر پیمایشی--> 100 نفر و برای هر زیر گروه فرعی 20 تا 50 نفر http://www.FKhandani.ir35

اسلاید 36: برآورد حجم نمونه مورد نظرتعیین حجم نمونه با توجه به عوامل زیر:1- سطح معنادار بودن آماری (آلفا که برای رد فرضیه صفر انتخاب میشود)2- جهت دار یا غیر جهت دار بودن فرضیه صفر3- میزان تاثیری که انتظار دارید بدست آورید4- توان آماری مطلوبhttp://www.FKhandani.ir36

اسلاید 37: برآورد حجم نمونه مورد نظر5 عامل تاثیرگذار دیگر بر حجم نمونه:1- تحلیل زیر گروه : تقسیم گروه به چند زیر گروه بمنظور تحلیل بیشتر داده است.2- افت: در تحقیقاتی که زمان اجرا طولانی است، افت گاهی یک مساله است.3- پایایی ابزارها: ابزارهایی که پایایی پایین دارند توان آزمونهای معنادار آماری و برآورد پارامترهای جامعه را کاهش میدهند، برای جبران حجم نمونه را افزایش دهید4- تحلیل هزینه-فایده: انتخاب حجم نمونه مستلزم توجه به هزینه-فایده است.5- همتا بودن نمونه: تحقیق در مورد بهره هوشی دوقلوهای یکسان مثال خوبی در این مورد استhttp://www.FKhandani.ir37

اسلاید 38: فنون نمونه گیری در تحقیق کیفیاز نظر فنون نمونه گیری، تحقیق کیفی در مقایسه با تحقیق کمی انعطاف پذیرتر است که ناشی از ماهیت غیر قابل پیشبینی طرح در تحقیق کیفی استhttp://www.FKhandani.ir38

اسلاید 39: انواع نمونه گیری هدفمندپاتون اصطلاح نمونه گیری هدفمند یا از روی قصد را برای توصیف نوعی از نمونه گیری بکار میبرد که در آن مواردی که از لحاظ هدفهای تحقیق کیفی اطلاعات غنی در بر دارند، انتخاب میشوند.پاتون 15 روش نمونه گیری را مشخص نموده است:1- نمونه گیری مورد استثنایی یا کرانه ای: به موارد غیر معمول یا خاص توجه دارد2-نمونه گیری موارد مطلوب: از طریق انتخاب مواردی که پدیده مورد علاقه را بمیزان فراوان ولی نه به گونه ای استثنایی نشان میدهدhttp://www.FKhandani.ir39

اسلاید 40: انواع نمونه گیری هدفمند3- نمونه گیری موارد عادی: شامل انتخاب موارد عادی و معمولی است، این شیوه میتواند بطور ویژه در آزمونهای مقدماتی برنامه های جدید سودمند باشد.نکته: سه راهبرد نمونه گیری بیان شده مکمل یکدیگرند، هریک بمنظور دستیابی به اهدافی مهم اما متفاوت بکار میروند4- نمونه گیری تغییرات بیشینه: مستلزم انتخاب مواردی است که دامنه تغییرات پدیده مورد تحقیق را نشان میدهند.http://www.FKhandani.ir40

اسلاید 41: انواع نمونه گیری هدفمند5- نمونه گیری هدفمند طبقه ای: اندکی با نمونه گیری تغییرات بیشینه تفاوت دارد.چندین مورد از هر یک از انواع تغییرات مشخص شده را (مثلا متوسط، بالاتر و یا پایین تر از متوسط) با توجه به پدیده تحت بررسی در برمیگیرد.6- نمونه گیری متجانس: مقابل نمونه گیری تغییرات بیشینه است، هدف این راهبرد، انتخاب یک نمونه از موارد مشابه است تا از این طریق گروهی که نمونه معرف آن میباشد بصورت عمیق مورد تحقیق قرار گیرد.http://www.FKhandani.ir41

اسلاید 42: انواع نمونه گیری هدفمند7- نمونه گیری موارد بحرانی: مستلزم انتخاب یک مورد واحد است، این انتخاب زمینه آزمون قطعی یک نظریه، برنامه و یا پدیده های دیگر را فراهم میسازد.8- نمونه گیری زنجیره ای(شبکه ای-گلوله برفی): مستلزم مشورت با افراد مطلع است تا آنها موارد مناسب تحقیق را معرفی نمایند.9- نمونه گیری ملاک محور: مستلزم انتخاب مواردی است که ملاک مهمی را برآورده میسازند، و در تحقیق در برنامه های آموزشی مفید میباشد.http://www.FKhandani.ir42

اسلاید 43: انواع نمونه گیری هدفمند10- نمونه گیری نظریه مدار، یا سازه عملیاتی: زمانی بکار برده میشود که هدف تحقیق، کسب آگاهی در زمینه تجلیات واقعی سازه های نظری میباشد مانند نظریه رشد هوش پیاژه11- نمونه گیری موارد رد و تایید: با هدف پی بردن به اعتبار تحقیقات انجام شده قبلی انجام میگیرد.12- نمونه گیری تصادفی هدفمند: مستلزم انتخاب یک نمونه تصادفی با استفاده از روشهای تحقیق کمی میباشد. http://www.FKhandani.ir43

اسلاید 44: انواع نمونه گیری هدفمند13- نمونه گیری موارد مهم سیاسی: راهبردی است که میتواند برای پژوهشگران یا سازمانهای تامین کننده اعتبار پژوهش مهم باشند14- نمونه گیری سهل الوصول: مستلزم انتخاب مواردی است که صرفا در دسترس هستند و تحقیق آنها راحت است.http://www.FKhandani.ir44

اسلاید 45: نمونه گیری بنا به فرصت پیش آمدهhttp://www.FKhandani.ir45نمونه گیری بنا به فرصت پیش آمده: پاتون از این نمونه گیری بعنوان پانزدهمین شیوه نمونه گیری نام برده است. مستلزم استفاده ازیافته های یک تحقیق موردی انجام شده، جهت آگاهی دادن به پژوهشگر در انتخاب مورد بعدی برای پژوهش است این نمونه گیری یکی از مهمترین راهبردها در انتخاب نمونه های تحقیق کیفی بشمار می آید.

اسلاید 46: برآورد تعداد حجم نمونه برای پژوهش کیفیدر تحقیق کیفی،مشخص نمودن حجم نمونه رابطه مستقیم با تصمیم گیری و قضاوت محقق دارد و قواعد از قبل تدوین شده ای وجود ندارد.پاتون معتقد است که انتخاب حجم نمونه،مستلزم معامله ای پایاپای بین گستردگی تحقیق و عمق آن است.همچنین معتقد است که تا رسیدن به مورد زائد(موردی که پس از آن اطلاعات جدیدی به دست نمی آید) به انتخاب موارد ادامه دهیم.http://www.FKhandani.ir46

اسلاید 47: داوطلبان در نمونه گیری در طرح ریزی یک آزمایش پژوهشگری، ممکن است یک نمونه تصادفی از معلمان را انتخاب کند، ولی برخی از معلمان منتخب ممکن است به دلایلی از شرکت در آزمایش امتناع ورزند.آزمودنیهای باقیمانده را دیگر نمیتوان تصادفی قلمداد کرد.در تحقیق کیفی نیز ممکن است با چنین مشکلی مواجه شویم.چنانچه از افراد انتخاب شده برای شرکت در یک تحقیق کاسته شود،افراد باقیمانده در نمونه را باید آزمودنیهای داوطلب قلمداد نمود.http://www.FKhandani.ir47

اسلاید 48: ویژه گیهای داوطلبان تحقیقعکس401http://www.FKhandani.ir48

اسلاید 49: ویژه گیهای داوطلبان تحقیقعکس401http://www.FKhandani.ir49

اسلاید 50: افزایش شرکت افراد داوطلببرای به کارگماری آزمودنیها در تحقیق دو حالت معمول است:1-ابتدا نمونه ای را انتخاب کرده،سپس افراد انتخاب شده برای شرکت در تحقیق را دعوت می کنید.2-ابتدا تحقیق را توصیف می کنید،آنگاه این توصیف را به صورتی آگهی کرده ویا آن را از طریق پست بین افراد توزیع میکنید.http://www.FKhandani.ir50

اسلاید 51: افزایش شرکت افراد داوطلبhttp://www.FKhandani.ir51

اسلاید 52: افزایش شرکت افراد داوطلبhttp://www.FKhandani.ir52

اسلاید 53: اشتباهات پژوهشگر در نمونه گیری1- افرادی را برای شرکت در تحقیق انتخاب می کند که در دسترس او هستند.2- از شیوه هایی که باعث می شود میزان معرف بودن نمونه انتخاب شده،از جامعه ای که یافته ها به آن تعمیم داده خواهند شد،استفاده نمی کند.3- زمانی که نمونه گیری طبقه ای یا خوشه ای با توجه به اهداف تحقیق مناسبتر است، از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده می کند.http://www.FKhandani.ir53

اسلاید 54: اشتباهات پژوهشگر در نمونه گیری 4-ویژگیهای نمونه سهل الوصول را با جزییات کافی که به دیگران اجازه دهد تاجامعه ای را که نمونه معرف آن است استنباط نمایند،توصیف نمی کند.5-در تحقیق کمی،به جای اینکه از حجم نمونه ای استفاده کندکه احتمال رد فرضیه صفر را در سطح قابل قبول توان آماری به حداکثر برساند،از یک حجم نمونه اختیاری استفاده می کند.http://www.FKhandani.ir54

اسلاید 55: اشتباهات پژوهشگر درنمونه گیری6- قبل از انتخاب یک یا چند مورد برای تحقیق کیفی،تمام انواع نمونه گیردهای موجود را با دقت مورد توجه قرار نمی دهد.7- تفاوت میان آزمودنیهایی را که برای شرکت در تحقیق داوطلب شده اند و کسانی که از شرکت امتناع ورزیده اند،مشخص نمیکند.بعلاوه،قادر به تشخیص میزان تاثیر این تفاوتها بر یافته های پژوهش نیست.http://www.FKhandani.ir55

اسلاید 56: آزمونhttp://www.FKhandani.ir56

اسلاید 57: آزمون1http://www.FKhandani.ir57

اسلاید 58: آزمون2http://www.FKhandani.ir58

اسلاید 59: آزمون3http://www.FKhandani.ir59

اسلاید 60: آزمون4http://www.FKhandani.ir60

اسلاید 61: آزمون5http://www.FKhandani.ir61

اسلاید 62: آزمون6http://www.FKhandani.ir62

اسلاید 63: آزمون7http://www.FKhandani.ir63

اسلاید 64: آزمون8http://www.FKhandani.ir64

اسلاید 65: آزمون9http://www.FKhandani.ir65

اسلاید 66: آزمون10http://www.FKhandani.ir66

اسلاید 67: آزمون11http://www.FKhandani.ir67

اسلاید 68: آزمون12http://www.FKhandani.ir68

اسلاید 69: آزمون13http://www.FKhandani.ir69

اسلاید 70: آزمونhttp://www.FKhandani.ir70

اسلاید 71: منابعروشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (جلد اول)روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (جلد دوم)روشهای تحقیق در علوم رفتاری ، دکتر رمضان حسن زادهروش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تالیف دکتر علی دلاورhttp://www.FKhandani.ir71

اسلاید 72: با تشکر از استاد، آقای دکتر کیامنش و دانشجویان محترمhttp://www.FKhandani.ir72قدردانی

اسلاید 73: با آرزوی موفقیتفایل این پاورپوینت را میتوانید از سایت زیر دانلود کنیدhttp://www.FKhandani.irhttp://www.FKhandani.ir73

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید