انواع آزمون ها
اسلاید 1: 1هوالمحبوب
اسلاید 2: 2تعاريف آزمون از ديدگاه صاحب نظرانآزمون(test): شامل مجموعه اي از سوالات است كه در اختيار فرد گذاشته مي شود تا به آن جواب دهد.گيج(gage):آزمون را يك روش نظام دار براي اندازه گيري نمونه اي از رفتار فرد است براي اينكه بتوان آن رفتار را با توجه به معياريا هنجار ارزشيابي كرد، مي داند.
اسلاید 3: 3انواع آزمونهابطور كلي به دو دسته آزمونهاي توانايي وآزمونهاي عاطفي تقسيم مي شوند.هر يك از اين آزمونها داراي تقسيماتي است كه به صورت نمودار نشان داده مي شود.
اسلاید 4: 4
اسلاید 5: 5توضيح مختصر آزمونهاي تواناييآزمونهاي توانايي(ability) : آموخته ها ومهارتها و استعدادهاي افراد را مي سنجدكه دسته اي تواناييهاي شناختي (cognitive) ودسته اي ديگر تواناييهاي رواني ـ حركتي(psschomotor) كه به تعاريف مختصر هر دسته مي پردازيم.
اسلاید 6: 6آزمونهاي استعداد(aptitude)اين دسته از آزمونهاي توانايي يا آمادگي فرد را براي انجام دادن كارهايي كه در پيش دارد وهمچنين ظرفيت او را براي يادگيريهاي مختلف مي سنجد بطوركلي اين آزمونها ناظر به آينده اند وبراي پيش بيني موفقيت فرد به كار مي روند همانندآزمونهاي هوش كلي واستعداد.
اسلاید 7: 7آزمونهاي پيشرفت تحصيلياين آزمونها دانش ومهارتهايي را كه فرد تا لحظه اجراي آزمون كسب كرده است اندازه مي گيرد و بر خلاف آزمونهاي استعداد ناظر به گذشته اند يعني براي تعيين آموختهاي قبلي است .مثال:آزمونهاي رياضي ، فيزيك ، مهارتهاي فني
اسلاید 8: 8آزمونهاي عاطفياين آزمونها ويژگيهاي عاطفي وشخصيتي افراد را مي سنجندآزمونهاي عاطفي وضع موجود آزمون شونده را در موقعيتهاي طبيعي مي سنجد
اسلاید 9: 9مقايسه اندازه گيري وارزشيابيارزشيابيقضاوت،علاقه وتفسير انسان آن اعداد را به ارزشيابي بدلمي كند.هم شامل توصيف كمي وهم شامل توصيف كيفي است.اندازه گيرياعداد را در اختيار ما قرار مي دهد.تنها يك توصيف كمي از رفتارها يا تواناييها است.
اسلاید 10: 10تفاوت اندازه گيري وارزشيابيارزشيابي از اندازه گيري جامعتر است ،ارزشيابي داوري دربارة مطلوب بودن يا نبودن نتايج اندازه گيري ما است .ولي اندازه گيري پايه واساس ارزشيابي درست را تشكيل مي دهد.
اسلاید 11: 11ارزشيابي ملاكي : معيار يا ملاك ارزشيابي از پيش تعيين شده ، عملكرد ياد گيرنده در آزمون با توجه به آن ملاك سنجش مي شود.ارزشيابي هنجاري: در اين ارزشيابي عملكرد فرد با آزمون شوندگان ديگر سنجيده مي شود.
اسلاید 12: 12مقايسه ويژگيهاي ارزشيابي ملاكي وهنجاريهنجاريبا عملكرد آزمون شوندگان ديگر كه همان آزمون را گذرانده مي سنجند.در سنجش هوش واستعدادو شخصيت وساير جنبه هاي عاطفي به كار مي رود.مثلاً:در آزمونهاي ورود به دانشگاه ، توزيع فراواني به صورت طبيعي پراكنده است.ملاكيعملكرد آزمون شونده را با يك ملاك مطلق مي سنجند.درسنجش پيشرفت تحصيلي كه به منظور ميزان موفقيت ياد گيرنده در رسيدن به هدفهاي آموزشي به كار مي رود ، مثلاً : آزمونهاي دريافت گواهينامه رانندگي . توزيع فراواني يك منحني داراي كجي منفي است
اسلاید 13: 13شكل1-1 توزيع فراواني نمرات آزمونهاي هنجاري(توزيع بهنجار)در اين توزيع نمرات اكثر حول وحوش ميانگين قرار داردشكل 1-114%13%2%14%34%34%2%13%
اسلاید 14: 14شكل 1-2: توزيع فراواني نمرات آزمونهاي ملاكي(توزيع كجي منفي) شكل1-2: توزيع كجي منفي
اسلاید 15: 15
اسلاید 16: 16تعاريفارزشيابي تشخيصي (diagnostic): جهت تشخيص مشكلات يادگيري آزمون شوندگان وروشهاي مناسب رفع مشكل به كار مي رود.تكويني(formative): جهت آگاهي يافتن از نحوه يادگيري آزمون شوندگان براي تعيين نقاط قوت وضعف آنان به كار مي رودارزشيابي تراكمي(summative): براي تمامي آموخته هاي آزمون شوندگان در طول يك دوره آموزشي بكار مي رود.
اسلاید 17: 17
اسلاید 18: 18
اسلاید 19: 19
اسلاید 20: 20هدف كليآشنايي با نحوهء تهيه آزمون پيشرفت تحصيلي از طريق يادگيري و طرز تهيه جدول مشخصات، تعيين هدفهاي دقيق آموزشي، چگونگي تقسيم بندي هدفهاي آموزشي
اسلاید 21: 21هدفهاي آموزشي رفتاري بنابر تعريف، هدفهاي آموزشي رفتاري هدفهاي هستند كه مقاصد آموزشي معلم رابر حسب رفتار قابل اندازه گيري يا اصطلاحاً عملكرد ياد گيرنده بيان مي كند.
اسلاید 22: 22كمك اهداف رفتاري بهفراگیرانبه روشني معلوم نمايد كه در پايان درس چه انتظاري از آنها مي رود.معلمانتا منظور و مقصد خود را از آموزش موضوعهاي درسي بطور دقيق مشخص كند.
اسلاید 23: 23نمونه هاي از هدفهاي رفتاريدانش آموزپس از آموزش ومطالعه ء گفتار 1 ازبخش اول كتاب علوم سال سوم دورهء راهنمايي تحت عنوان (چرا از ماشين استفاده مي كنيم) بايد بتواند ؛نمونه هدف: اصل انتقال نيرو را در را بطه با كار ماشينها توضيح دهد
اسلاید 24: 24تعيين ويژگيهاي هدفهاي رفتاري در نمونه سوالدانش آموزان بايد از ميان فهرستي از ماشينها ووسائل ديگر شرايطكه معلم در اختياراو مي گذارد حداقل پنج ماشين را انتخاب ملاك عملكرد هدف يا رفتاركند كه همزمان در دو راه يا بيشتر به انسان كمك مي كند.
اسلاید 25: 25موارد استفاده جدول مشخصاتبراي تهيه طرح درس : به معلم كمك مي كند درآموزش دادن جزء جزء محتوا وتك تك هدفها را در نظر بگيرد .تهيه طرح آزمون : آزمون ساز را در نوشتن سؤالهاي گوناگون براي تمامي محتوا وتمامي هدفها كمك مي كند.
اسلاید 26: 26مراحل تهيه وطرح يك آزمون پيشرفت تحصيليتعيين هدف كليتعيين هدفهاي رفتاريتهيه جدول دو بعدي هدف و محتوي
اسلاید 27: 27ويژگيهاي هدفهاي كلي ورفتاريهدف كلي : افعال در اين هدف ها مشخص نيستند و انتظار از آزمون شوندگان دقيق مشخص نيست.هدفهاي رفتاري : افعال و عبارات مشخص كننده رفتار و شرايط و اوضاع و احوال كه رفتار بايد در آن صورت پذيرد كاملاً مشخص است.
اسلاید 28: 28مراحل تشكيل جدول مشخصات (محتوا،هدف) تكميل بُعد محتوا بُعد هدف توزيع سؤالهاي آزمون درميان هدفهاي درس تعيين درصد سؤالها به بخشهاي مختلف محتوا و هدف
اسلاید 29: 29دو نكته حائز اهميت در تعيين محتوا وهدف در جدول مشخصاتاهميت مطلب خاص درس وهدفهاي آن مطالبمقدار زماني كه صرف آموزشهاي آن مطالب و هدفها شده است يعني هر چه مطالب با اهميت ومقدار بيشتري وقت صرف آموزش آن شده باشد سؤالات بيشتري به آن اختصاص داده شود
اسلاید 30: 30جدول دو بعدي محتوا وهدفاين جدول دو بعدي است با تعداد رديف وستون متناسب با محتواي درس وهدفهاي آموزشي
اسلاید 31: 31
اسلاید 32: 32
اسلاید 33: 33
اسلاید 34: 34
اسلاید 35: 35آزمونهاي مورد نياز براي سنجش هدفهاي آموزشي حوزه شناختي : آزمونهاي تواناييهاي شناختي كه به صورت كتبي در غالب آزمونهاي پيشرفت تحصيلي تهيه و اجرا مي شود.حوزه عاطفي ورواني حركتي : بيشتر با پرسشنامه ها و آزمونهاي عملي سنجش مي شوند.
اسلاید 36: 36
اسلاید 37: 37
اسلاید 38: 38
اسلاید 39: 39نمونه سؤال آزمون گسترده پاسخآنچه را كه به نظرشما بايد در يك برنامه امتحان يك آموزشگاه گنجانيده شود بنويسيد؟
اسلاید 40: 40موارد استفاده آزمون گسترده پاسخدراين آزمون كه آزمون شونده در پاسخ دادن آزاد است تا به نحوه منطقي ومنسجم انديشه هاي خود را بر روي كاغذ آورد جهت سنجش هدفهاي تركيب وارزشيابي بكار مي رود.
اسلاید 41: 41
اسلاید 42: 42نمونه آزمون محدود پاسخپاولف در آزمايشهاي خود مشاهده كرد سگي كه شرطي شده است تا با شنيد ن صداي زنگ ترشح بزاق كند بعضي وقتها از اين كار سر باز مي زندعلت اين امر چيست؟«پاسخ خود را در نصف صفحه بنويسيد»
اسلاید 43: 43
اسلاید 44: 44معايب سوالهاي تشريحينمونه كوچكي ازمحتواي درس و هدفها را اندازه مي گيرد.تصحيح برگه هاي امتحاني عيني نيست.تصحيح برگه ها بسيار وقت گير است.
اسلاید 45: 45راهكارهاي مناسب جهت بر طرف نمودن معايب آزمونها ي تشريحيحتي المقدور از سؤالهاي محدود پاسخ استفاده شود تا مقدار بيشتري از هدفهاي آموزشي را در يك جلسه امتحاني مورد استفاده قرار گيرد.به جاي يك نوبت چندين نوبت امتحان به عمل آيد.دقت لازم به هنگام نوشتن صورت سؤالها ،تا همةآزمون شوندگان سؤال را درك كنند.در تصحيح از يك شيوه نمره گذاري يكنواخت از قبل تعيين شده استفاده شود.
اسلاید 46: 46قواعد تهيه سؤالهاي تشريحي در رابطه با هدف هارسم جدول مشخصات تا اينكه سؤالها به طورمستقيم با هدفهاي آموزشي مربوط شوند.سؤالهاي تشريحي فقط محدود به اندازه گيري هدفهاي سطح بالا باشد.
اسلاید 47: 47
اسلاید 48: 48
اسلاید 49: 49
اسلاید 50: 50پر سش شفاهي پرسش شفاهي را نمي توان نوعي آزمون كه از نتايج آن براي نمره گذاري ميزان يادگيري استفاده كرد ، امّا براي بهبود روشهاي يادگيري وشيوه هاي آموزش معلم مي توان بهره جست وهمچنين دانش آموزان ومعلم نكات مبهم سوال را برطرف نمايند ومفيد بودن براي معلولان جسمي از مزاياي پرسش شفاهي است .
اسلاید 51: 51تعريف آزمون كوته پاسخ آزموني است كه از مجموعه سوالات مختصر كه غالباً براي سنجش هدفهاي آموزشي سطح پايين طرح مي شود، تشكيل مي يابد.
اسلاید 52: 52مشخصات انواع آزمونهاي كوته پاسخكوته پاسخ نوع پرسشي : سؤال به صورت جمله استفهامي طرح مي شود كه پاسخ كوتاهي دارد.كامل كردني : سؤال به صورت يك جمله ناقص نوشته مي شود كه در آن يك جاي خالي وجود دارد بايد آن پر شود. تشخيصي : سؤال به صورت يك موضوع يا مطلب ارائه مي شود كه آزمون شونده بايد جواب آنرا تداعي كند .
اسلاید 53: 53
اسلاید 54: 54
اسلاید 55: 55
اسلاید 56: 56
اسلاید 57: 57
اسلاید 58: 58آزمونهاي كه از مسائل ساده رياضي تشكيل مي شوند اين گونه سؤالها در رياضيات ،علوم ، حسابداري و زمينه هاي ديگر كه با كاربرد اعداد سر و كار دارند قابل استفاده اند. *امتياز مهم آزمونهاي مسائل عددي اين است كه مي توان آنها رادر موقيتهاي تازه به كار برد تا توانايي درك و فهم و كار بستن آزمون شوندگان مورد سنجش قرار گيرد.
اسلاید 59: 59
اسلاید 60: 60آزمون عيني (objective)آزمونهاي هستند كه در آنها هم سؤال ها وهم جوابها در اختيار آزمون شوندگان قرار مي گيرد كه دربارة جوابهاي داده شده تصميماتي مي گيرند.
اسلاید 61: 61
اسلاید 62: 62توضيح مختصر آزمونهاي عيني صحيح و غلط: در اين نوع سؤالها آزمون شونده جواب درست را از غلط تشخيص مي دهد. جور كردني : تعدادي پاسخ را با تعدادي پرسش جور مي كندچند گزينه اي : جواب درست را از ميان جوابهاي پيشنهادي بر مي گزيند
اسلاید 63: 63ويژگيهاي مهم آزمونهاي عيني تصحيح جواب آنها كاملاً دقيق و عيني انجام مي گيرد نظر شخصي مصحح دخالتي ندارد
اسلاید 64: 64كاربرد آزمونهاي عيني اگر معلم بخواهد توانايي باز شناسي يا تشخيص دانشجويان را سنجش كند از اين نوع آزمون استفاده مي نمايد.
اسلاید 65: 65
اسلاید 66: 66معايب و محاسن آزمونهاي صحيح وغلط محاسنزيادي تعداد سوالات در هر جلسه امتحان عيني بودن تصحيح جوابها بيان موضوع در قالب عبارات ساده سادگي تهيه معايبسنجش اطلاعات جزئيحدس زدن حفظ طوطي وار هدفهاي سطوح پايين
اسلاید 67: 67آزمون توانايي حل مسئلهسوال نمونه : با در دست داشتن قانون كليpv/T=K اگرK=2،P=5 ،T=50Cباشد آنگاه V=20 خواهد شد صحيح – غلطدراين نمونه دانش آموز بايد مسئله را حل كند تا به جواب برسد .
اسلاید 68: 68
اسلاید 69: 69آزمونهاي جور كردني (matching)هر سؤال از دو ستون تشكيل شده است يك ستون معرف پرسشها وستون ديگر نشان دهنده پاسخها است.
اسلاید 70: 70كاربرد سؤالهاي جور كردنيمهر نزو ليمان(1984):اين سؤالها بيشتر براي سنجش توانايي ،انتقال ، توضيح و درك مطالب مناسبند.
اسلاید 71: 71معايب ومحاسن آزمونهاي جور كردنيمحاسنهدفهاي آموزشي زيادي را در بر مي گيرند سادگي تصحيحمعايبابهام در راهنماييمبهم بودن پرسشهادشواري تهيهيادگيري سطحي
اسلاید 72: 72آزمون چند گزينه اي(multiple choice)شامل تعدادي سؤال است كه هر يك از آنها از يك قسمت اصلي و تعدادي گزينه (پاسخ) تشكيل مي شوند كه آزمون شوده از ميان گزينه هاي، يك گزينه را انتخاب مي كند.
اسلاید 73: 73
اسلاید 74: 74تعدادگزينه هاي سؤالهاي چند گزينه ايتعدادگزينه ها(درست و انحرافي)از 2 تا 5 متغير است اما از لحاظ نظري هر چه گزينه ها بيشتر باشد امكان حدس زدن كمتر است . اما آزمونهاي چهار گزينه اي رايج ترين است.
اسلاید 75: 75شكل سؤالات چند گزينه ايدر قالب جمله هاي استفهامي طرح شوددر قالب جمله ناتمام
اسلاید 76: 76انواع سؤالهاي چند گزينه اي نوع تنها گزينه درست نوع بهترين گزينه نوع منفي
اسلاید 77: 77محاسن سؤالات چند گزينه اي انعطاف پذيري سنجش زياد هدفهاي آموزشي امكان حدس كمتر نسبت به آزمون صحيح وغلط تشخيص مشكلات دانش آموزي سادگي وعينيت در تصحيح
اسلاید 78: 78
اسلاید 79: 79
اسلاید 80: 80
اسلاید 81: 81
اسلاید 82: 82براي جلب آزمون شوندگان به گزينه انحرافي چه بايد كرد؟معلمان مي توانند از اشتباهات معمول دانش آموزان در كلاس براي نوشتن گزينه هاي انحرافي سؤالهاي خود استفاده كنند.
اسلاید 83: 83ساده ترين راه براي انتخاب محل گزينه هاي درستبهترين شيوه اين است كه كتاب را به دلخواه باز كنيد و به صفحه اي كه شماره آن فرد است نگاه كنيد اگر صفحهاي را باز كرده ايد شماره اش 1 است محل پاسخ درست را (الف )انتخاب كنيد واگر شماره اش 3 است گزينه (ب)و........
اسلاید 84: 84راههاي ديگر انتخاب محل گزينه هاي درست استفاده از نوعي نظم در ترتيب كه اين خود سبب مي شود گزينه انحرافي جاي تصادفي داشته باشد به ترتيب بزرگي و كوچكي اعداد(اگر از اعداد تشكيل شده باشند)ترتيب بلندي يا كوتاهي طول پاسخها
اسلاید 85: 85پيشنهاد تعدادگزينه ها در مقاطع تحصيليكلاس دوم: سؤالهاي سه گزينه ايكلاس سوم و چهارم : سؤالهاي سه تا چهار گزينه اي كلاس ششم و بالاتر :سؤالهاي چهار تا پنج گزينه اي
اسلاید 86: 86اولين گام در اجراي آزموناولين گام در اجراي آزمونهاي پيشرفته تحصيلي آماده سازي آزمونها و شرايط اجراي آن است وتهيه پرسشنامه ها و پاسخنامه ها ، ترتيب پشت سر هم قرار گرفتن سؤالهاي مختلف، زمان و مكان آزمون نياز به وقت فراوان دارد.
اسلاید 87: 87
اسلاید 88: 88ترتيب قرار دادن سؤالهاي مختلف يك آزمون بر حسب نوعسؤالهاي صحيح ـ غلط سؤالهاي جور كردنيسؤالهاي چند گزينه ايسؤالهاي كوته پاسخسؤالهاي تشريحي
اسلاید 89: 89ترتيب سؤالهاي هر نوع بر اساس ديگر ملاكها سؤالها مربوط به هر طبقه از هدفهاي آموزشي دنبال هم قرار مي گيرند .سؤالها از ساده به دشوار مرتب گردد.ترتيب سؤالها به ترتيب مطالب درسي هماهنگ باشد.
اسلاید 90: 90اثرات دسته بندي سؤالاتبراساس طبقه بندي هدفهاي آموزشي موجببر اساس از ساده به د شوار موجبسازمان اصل مطالب را حفظ كردن موجبپاسخ دهي از سوي آزمون شوندگان را آسان مي سازدكمك به معلمان ، كدام مطلب آموخته شده كدام مطلب آموخته نشده است ايجاد اعتماد بنفس در آزمون شوندگان به هم خوردن نظم فكري آزمون شوندگان
اسلاید 91: 91
اسلاید 92: 92
اسلاید 93: 93توجه: روش اول متداول تر و ساده تر است
اسلاید 94: 94محاسبه نمره جهت جبران حدس زدن (نمره اصلاح شده)= نمره اصلاح شدهr=تعداد پاسخهاي درستWتعداد پاسخهاي غلط=n=تعداد گزينه هاي هر سؤال
اسلاید 95: 95نمونه سؤال جهت نمره اصلاح شدهاگر در يك آزمون چهار گزينه اي (n=4)كه داراي 50 سؤال است دانش آموزي به 45 سؤال پاسخ داده و از اين تعداد 6 سؤال غلط (w=6)و 39 درست (r=39)باشد = نمره اصلاح شده= نمره اصلاح شده
اسلاید 96: 96هدف از تحليل سؤال وارسي يك به يك سؤالها و تعيين ميزان دقت و نارساييهاي آنهاست .در تحليل سؤالها نقاط قوت و ضعف يك آزمون و كيفيت تك تك سؤالهاي آن تعيين مي شود
اسلاید 97: 97عنوان آزمون .......... تاريخ اجراي آزمون.........موضوع سؤال ......... سؤال ................................................؟گزينه ها الف ب ج د اطلاعات مورد نياز جهت تحليل سوال كارت تحليل سوال الف ب ج د بدون پاسخگروه ها تعداد تعداد تعداد تعداد تعداد تعداد تعداد تعداد تعداد تعداد25%بالا25%پايينضريب دشواريضريب تميز
اسلاید 98: 98اطلاعات لازم جهت كارت تحليل تعداد آزمون شوندگان را به دو گروه بالا و گروه پايين تقسيم مي كنيم تعداد افراد گروه بالا را كه هر يك از گزينه ها را انتخاب كرده اند.تعداد افراد گروه پايين را كه هر يك از گزينه ها را انتخاب كرده اند.
اسلاید 99: 99محاسبه ضريب دشواريبنا به تعريف : درصد كل افراد يك گروه كه به يك سوال جواب مثبت مي دهند ضريب دشواري آن سوال است = ضريب د شواري تعداد افراد گروه بالا + تعداد افراد گروه پايين تعدادانتخاب هاي درست گروه پاييني +تعدادانتخاب هاي درست گروه بالاتوجه : هر اندازه ضريب دشواري به صد نزديك باشد سوالآسان تر است و بالعكس.
اسلاید 100: 100محاسبه ضريب دشواري بر حسب اعداد اعشارينسبت افراد گروه پاييني كه به سوال جواب درست داده اند+ نسبت افراد گروه بالا كه به سوال جواب درست داده اند2 = ضريب دشواري
اسلاید 101: 101محاسبه ضريب تميزضريب تميز قدرت سؤال را در تمايز گذاري بين گروه قوي و ضعيف مشخص مي كند انتخابهاي درست گروه پاييني- انتخابهاي درست گروه بالاتعداد افراد يك گروهتوجه : هر قدر اين ضريب بيشتر باشد قوه تميز آن سوال بيشتر است و بالعكس= ضريب تميز سؤال
اسلاید 102: 102تذكر (1)كاربرد ضريب هاي دشواري و تميز به شرح فوق صرفاً براي آزمونهاي هنجاري يا وابسته به ملاك نسبي مناسب است اما در آزمونهاي ملاكي يا وابسته به ملاك مطلق اين ضريبها مورد استفاده ندارند. اما برخي متخصصان روان سنجي معتقدند كه محاسبه اين ضرايب مفيد هستند.
اسلاید 103: 103رابطه بين ضريب دشواري و تميزتوجه : سؤالهاي خوب يك آزمون آنهايي هستند كه داراي ضريب دشواري متوسط وضريب تميز بالايي باشند1ضريبتميز سؤال0/20/40/60/8-1+18/0+6/0+4/0+2/0+2/0-4/0-6/0-8/0-
اسلاید 104: 104قاعده كلي تحليل گزينه هاي انحرافيهر گزينه انحرافي دست كم بايد يك نفر از افراد گروه ضعيف را به خود جلب كند.در صورت جلب هردو گروه تعداد افراد گروه ضعيف بايد بيشتر از گروه قوي باشد.
اسلاید 105: 105تجديد نظر و اصلاح آزمونسؤالهايي كه ضريب دشواري آنها بسيار بالا يا بسيار پايين است يا ضريب تميز آنها خيلي كم است بايد مورد تجديد نظر قرار گيرند .گزينه هاي معيوب نيز بايد اصلاح يا عوض شوند.
اسلاید 106: 106روايي آزمونآشنايي با يكي از ويژگيهاي مهم آزمونهاي رواني و پرورشي ، يعني روايي و شناسايي انواع روايي و روشهاي تعيين روايي و كاربردهاي مختلف آن.
اسلاید 107: 107
اسلاید 108: 108روايي(validity)اصطلاحي است كه به هدفي كه آزمون براي تحقق بخشيدن به آن درست شده ، اشاره مي كند يعني آزموني داراي روايي است كه براي اندازه گيريآنچه مورد نظر است مناسب باشد
اسلاید 109: 109آزمون هاي مورد استفاده در آموزش و پرورش داراي سه نوع روايي بايد باشند :روايي محتوا روايي پيش بيني روايي سازه
اسلاید 110: 110بهترين روش براي رعايت روايي محتوا جدول مشخصات (دو بعدي ؛ محتوا و هدف ) بهترين روش براي انجام دادن چنين كاري است .
اسلاید 111: 111روايي صوري (face validity )روايي صوري به اين مطلب اشاره مي كند كه سوال هاي آزمون تا چه حد در ظاهر شبيه به موضوعي هستند كه براي اندازه گيري آن تهيه شده اند .
اسلاید 112: 112براوان (brown) در رابطه با روايي صوري اظهار مي دارد «روايي صوري هر چند كه ضامن اندازه گيري دقيق نيست ، ممكن است بر انگيزش آزمون شونده ودر نتيجه بر روايي نمرات حاصل از آزمون تاُثير داشته باشد »
اسلاید 113: 113روايي پيش بيني (prediction)اين روايي ويژه آزمون هايي است كه براي پيش بيني موفقيت افراد در امور تحصيلي يا شغلي به كار مي رود.
اسلاید 114: 114پايايي آزمون يا يك اندازه پايايي مربوط به موفقيت شغلي بايد با ثبات و قابل تكرار باشد .
اسلاید 115: 115روايي سازه (costruct validity)كران باخ(cronbach)1970 : يك آزمون در صورتي داراي روايي سازه است كه نمرات حاصل از اجراي آن به مفاهيم يا سازه هاي نظريه مورد نظر مربوط باشد .
اسلاید 116: 116مثال روايي سازه يك آزمون خواندن و فهميدن (درك مطلب ) در صورتي داراي روايي سازه است كه نمرات آن مستقيماً به ميزان درك و فهم دانش آموزان از مطالب خواندني مربوط باشد .
اسلاید 117: 117تعريف سازه كرلينجر (kerlinger) : «سازه يك مفهوم است ، اما سازه يك معني اضافي بر مفهوم دارد و آن اين است كه سازه براي مقاصد ويژه علمي بطور عمده و از روي آگاهي ابداع مي شود » همانند :هوش ، انگيزش ،اضطراب ،....
اسلاید 118: 118پايايي آزمونآشنايي با مفهوم پايايي آزمون ، درك رابطه آن با مفهوم روايي ، تعيين ضريب پايايي ونحوه استفاده از آن در تفسير نمرات دانش آموزان.
اسلاید 119: 119تعريف يك آزمون در صورتي پايايي دارد كه اگر در يك فاصله زماني كوتاه چند بار به گروه واحدي بدهيم نمرات حاصل نزديك به هم باشد .ويژگي ها : به دقت آزمون اشاره دارد و رابطه آن با روايي اين است كه يك آزمون بايد پايا باشد تا بتواند روا باشد يعني شرط آن است .
اسلاید 120: 120
اسلاید 121: 121فرمول اسپيرمن-براون: جهت محاسبه ضريب پايان كل آزمونضريب پايايي آزمون= rtt ضريب همبستگي دو نيمه آزمون=
اسلاید 122: 122مثال محاسبه ضريب پايايياگر ضريب همبستگي بين دو نيمه هاي يك آزمون برابر 50/0 باشد ضريب پايايي كل آزمون برابر است با :
اسلاید 123: 123روش كودر - ريچارد سوندر اين روش نيز آزمون تنها يك بار اجرا مي شود . در اين روش همساني دروني كل آزمون بررسي مي شود و براي اين منظور همه ماده هاي آزمون تحليل مي شوند .اين دو ، جهت بررسي همساني دروني آزمون و تعيين پايايي آن در فرمول معروف به KR20 و KR21 بكار برده اند.
اسلاید 124: 124Kr20 كودر و ريچارد سون
اسلاید 125: 125معرفي علائمkr20واريانس يا مربع انحراف معيار آزمون=تعداد سؤالهاي آزمون= kضريب پايايي= rtt نسبت دانش آموزاني كه به سؤال i پاسخ درست داده اند = piنسبت دانش آموزاني كه به سؤال i پاسخ غلط داده اندqi=1-p=مجموع سؤالهاي pxqها براي تمام سؤالها=zpiqi
اسلاید 126: 126فرمول KR 21 كودروريچادرسون
اسلاید 127: 127
اسلاید 128: 128توضيح مختصر عوامل موثر در پايائي(الف)هر چه تعداد سؤالات بيشتر باشد چون هدفهاي بيشتري را در بر مي گيرد لذا ضريب پايائي را افزايش مي دهد. متجانس تر و همگون تر كردن سؤالات يك آزمون نيز ضريب پايائي را افزايش مي دهد.با افزودن تعداد سؤال كه ضريب تميز و ضريب دشواري متوسط دارد موجب افزايش ضريب پايائي است.
اسلاید 129: 129توضيح مختصر عوامل موثر در پايائي(ب)اجراي آزمون در مورد گروهي كه از نظر توانايي مورد نظر تجانس كمتري دارد آزمون پايائي بيشتر نشان مي دهد.آزمونهاي سرعت كه در يك زمان محدود اجرا مي شود معمولاً از آزمونهايي كه سرعت عملكرد درآنها عامل مهمي نيست ضريب پايائي بيشتري نشان مي دهند.
اسلاید 130: 130فوايد ضريب پايايييكي از فوايد ضريب پايايي آزمون اين است كه با استفاده از آن مي توان خطاي معيار اندازه گيري آزمون را تعيين كرد.
اسلاید 131: 131خطاي معيار اندازه گيري )standard error of measusnent(خطاي معيار اندازه گيري عبارت است از انحراف معيار توزيع نمرات خطا. لذا فقدان دقتي كه از ناپايائي آزمون ناشي مي شود در خطاي معيار اندازه گيري منعكس مي شود.
اسلاید 132: 132فرمول محاسبه خطاي معياراندازه گيريخطاي معيار اندازه گيري بر حسب نمرات خام=sm انحراف معيار آزمون= sDtضريب پايائي آزمون= rtt
اسلاید 133: 133مثال محاسبه خطاي معيار اندازه گيرياگر ضريب پايائي يك آزمون كه با روش دو نيمه كردن آزمون محاسبه شده 91/0 و انحراف معيار آن برابر با 10 باشد ، خطاي معيار اندازه گيري برابر است با يعني نمره واقعي فرد 3 واحد كمتر يا 3 واحد بيشتر است
اسلاید 134: 134پايان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.