مدیریت و رهبری

انواع مدیران

صفحه 1:
انواع مدیران

صفحه 2:
دسته بندط و سطوح مدیران * مدیر به کسی اطلاق می‌شود» که در قبال زیردستان و سایر منابع انسانی» مسئولیت دارد. تقریبا همه مدیران سازمان یک وجه مشترک دارند و آن زیردستان است؛ یعنی افرادی که زیر نظر آن‌ها کار می‌کنند. * در اغلب موارد. غیر مدیران سازمان هم یک وجه مشترک دارند» آنها هیچ زیردستی ندارند؛ بلکه با ابزار و تجهیزات کار می‌کنند. بنابراین وجود زیردستان» عامل مفیدی در کمک به تعریف و تشخیص انواع مدیران سازمان است.مدیران مسئولیت چهار نوع فعالیت اصلی (برنامه‌ریزی» سازماندهی» کنترل و نظارت) را بر عهده دارند.

صفحه 3:
دسته بندگ و سطوح مدیران برای پی بردن به معنی مدیریت» یکی از راه‌ها توجه به این نکته است که مدير می‌تواند در سطوح مختلف یک سازمان انجام وظیفه کند و به فعالیت‌های مختلف با دامنه‌ها و گستره‌های متفاوت بپردازد. مدیران را در سازمان‌های مختلف براساس سطح سازمانی» پست سازمانی و عنوان سازمانی دسته‌بندی می‌کنند. نمودار زیر راه‌های گوناگون دسته‌بندی مدیران را نشان می‌دهد.

صفحه 4:

صفحه 5:
دسته بندگ و سطوح مدیران * البته به یاد داشته باشید که سازمان رسمی معمولا از سه منطقه مدیریت و یک منطقه اجرای عملیات به شرح زیر تشکیل می‌شود: ۴

صفحه 6:
مدیران عالی * مدیران عالی (۱۷30396۳۳6 ۲00)؛ این سطح از مدیریت؛ معمولا گروه کوچکی از مدیران را تشکیل می‌دهد؛ که مسئول اداره کل سازمان هستند. آنان سیاست‌های کلی» برنامه‌های کلان» طرح‌های دوربرد و برنامه‌های راهبردی سازمان را تهیه و مصوب کرده و بر کلیت سازمان نظارت و هماهنگی اعمال می‌نمایند.

صفحه 7:
مدیران عالی * مدیران عالی» مسئولیت بررسی و ایجاد هماهنگی با محیط‌های خارجی و دیگر سازمان‌ها را برعهده داشته و باید از فرصت‌های محیط بیرون استفاده نمایند. از اين مدیران» انتظار می‌رود نسبت به مسائل با دیدی ژرف و عمیق برخورد کرده و فرایند تصمیم گیری استراتژیک مسسه را فغال نموده تا نسبت به تغییرات بی‌شمار محیطی عکس‌العمل مناسب نشان داده شود. * اين مديران» غالبا در جامعه در معاملات تجاری و در مذاکرات با دولت» نماینده سازمان خود هستند. آنان» بیشتر وقت خود را صرف صحبت با مدیران عالی سایر مسسات و افراد خارج از سازمان می‌کنند. مدیری که در نقش‌های عملیاتی و میانی موفق بوده» معمولا می‌تولند به مدیریت عالی راه یابد. بخش اعظم کار مدیران عالی» از نظر پویایی و مشغله» نظیر کار مدیران عملیاتی است؛ با این تفاوت که اینان برنامه‌ریزی‌های جامع و بلندمدت‌تری را در حوزه فعالیت گسترده‌تر و عوامل وضعی متتوع‌تری» 9 یا مهرد بررسی قرار می‌دهند.

صفحه 8:
مديران ميانت * مدیران میانی ‎S agile glee «(Middle Management‏ )03 پایین‌تر از مدیران عالی هستند» به‌طور مستقیم به مدیریت رده بالا گزارش می‌دهند و پل ارتباطی بین مدیریت عالی و مدیریت عملیاتی سازمان را تشکیل می‌دهند. کار مدیران میانی» مدیریت سرپرستان است. آنها راهبردها و خط مشی‌های ارایه‌شده توسط مدیران را به هدف‌های ویژه و برنامه‌ها تبدیل می‌کنند و برای اجرا در اختیار مدیران عملیاتی قرار می‌دهند. اين مدیران» بیشتر وقت خود را صرف حضور در جلسه‌ها و تهیه گزارش‌ها می‌نمایند. این مدیران» برناه‌ریزی میان‌مدت میکنند و برای اظهار نظر مدیران عالی برنامه‌های جامع‌تر و بلندمدت آماده می‌کنند. عملکرد مدیران رده‌های عملیاتی را تحلیل کرده» توانایی و آمادگی آنان را برای ارتقاء؛ تعیین می‌کنند و به مدیران رده پایین درباره تولید» پرسنل و سایر مسائل خدمات مشاوره‌ای ارائه می کنند. /

صفحه 9:
مدیران میانپی * کار مدیران میانی» با توجه به سطح شغلی و واحد سازمانی آنان متفاوت است. ولی به‌طور کلی» دارای فعالیت عملی کمتر و فعالیت فکری بیشتر و کسل کننده‌تری هستند. روشن است» مدیری که در رده عملیاتی موفق است» لزوما نباید در رده میانی نیز موفق باشد؛ برای اينکه ممکن است این‌طور نباشد.

صفحه 10:
مديران عمليات يا سريرستان مديران عملياتى يا سربرستان؛ اين مديران» در بايينترين سطح سازمان قرار مىكيرند و افرادى هستند كه مسئول كارهاى ديكران هستند. آنها را مديران نخستين سطح سازمان 6 ۱1۱۵ ۳۱۲5۲) ) می‌نامند. مدیران رده پایین سازمان؛ کار کنانی را سرپرستی می‌نمایند که هیچ نوع کار مدیریتی انجام نمی‌دهند. اغلب اوقات مدیران رده پایین سازمان را سرپرست ۵6۳۷5017 5۱۱) ) می‌نامند. واه 5۱(06۲۷1510۳))سرپرست از دو واژه ‎))٩۱(06۲‏ بزرگ و گسترده و ((۷5/071 بینایی یا قدرت تصور و یا قدرت دید تشکیل شده است. بنابر تعریف» سرپرست به کسی اطلاق می‌گردد که دیگران را هدایت و اداره می‌کند و در سازمان» برخلاف سایر رده‌های مدیریتی» افراد غیر مدیر را اداره می‌کند. بنابراین نزدیک‌ترین رده مدیریتی به اجرا و عملیات در انجام کارها و فعالّت در کارگاه یا دایره کاری بوده و به مدير ميانى كزارش مىدهد. ,

صفحه 11:
مدیران عملیاتی يا سرپرستان از نظر مفهومی مدیر عملیاتی» فردی است که در پایین‌ترین رده سلسله مرلتب مدیریت هر سازمان قرار دارد و به‌طور مستقیم» چهرهبه‌چهره و بدون واسطه با متصدیان مشاغل گوناگون یک واحد خاصی از سازمان کار می‌کند؛ مثلا با کارگران در کارگاه با کارمندان در اداره» با مدرسان و استادان در یک دانشگاه و با سربازان در یک پادگان می‌توان گفت موفقیت یا عدم موفقیت سرپرستان خط اول واحدهای هر سازمان؛ با کارآیی و بهره‌وری کلی آن سازمان» رابطه‌ی مستقیم دارد. در برخی منابع» از سرپرستان به‌عنوان عاملین تغییر نام می‌برند؛ چون اگر سرپرستان» از دانش و مهارت لازم برخوردار باشند» قادر به مدیریت و پیاده‌سازی اهداف تغییر و تحول در سطوح عملیاتی و قاعده هرم سازمانی خواهند شد. از نظر اهمیت» اولین نقطه‌ای که بحث آسیب‌شناسی نظام مدیریت تولید و مدیریت منابع انسانی را مطرح می‌کند» سرپرستی است. سرپرستان می‌توانند نقش آسیب‌زدگی سازمان را به‌مراتب بالاتر ببرند؛ یا اینکه مصونبت از آسیب را پایین بیاورند. /

صفحه 12:
مدیان عمليات يا سريرستان *_البته مدیریت عملیات؛ عنوان کلی است كه هم مدير و سرپرست تولید در یک مسسه یا کارگاه تولیدی و هم مدیر و سرپرست خدماتی در یک سازمان خدماتی را دربر می‌گیرند» هردوی ‎cal te oul‏ عملیاتی را برای وصول به اهداف سازمان‌هایشان که ارایه خدمات و تولیدات است» انجام می‌دهند و هردو» صرف نظر از نوع خدمت يا محصولشان» مدير و سرپرست عملیاتی و اجرایی‌اند. در تمامی عناوین سرپرستی» مفاهیم مشترك زير قابل برداشت است: -سرپرستان دارای چندین کارمند یا کار گرند؛ که به آنها گزارش می‌دهند. -كار» توسط سرپرستان از طریق افراد زیرمجموعه صورت می گیرد. - تلاش سرپرستان در جهت تحقق اهداف و دست‌یابی به شاخص‌های عملکردی است؛ که از طريق مديران عالى و ميانى تعيين مىكردد. 9 - نوع عمليات آن‌ها عینی» عملیانی و صفی (اجرایی) است.

صفحه 13:
مديران عمليات يا سريرستان مديران عملياتى سرشان شلوغ است؛ اغلب مجبورند براى نظارت در رفت و آمد باشند» برای پرسنل خود مأموریت‌های کاری خاص تعیین کنند و بایید برنامه عملیاتی» تفصیلی و کوتاه‌مدت طرح‌ریزی کنند. بر خلاف تصور نتایج مطالعات از آلن دارد که مدیران اجرایی» وقت کمی صرف برنامه‌ریزی» گزارش‌نویسی» خواندن» اظهار نظر و بازبینی می‌کنند. بیشتر وقت این مدیران با کارگران صرف می‌شود و زمان کمی را با مدیران بالاتر یا افراد خارج از سازمان مى ‎tal JT‏ اين مدیران با محیط کاری خود؛ کاملا در ارتباط هستند و مسائل آنها ند؛ جایی که عملیات در 9, را حل می‌نمایند. در حقیقت آنان در خط آتش کار می آن صورت می گیرد.

صفحه 14:
اصول مدیریت و تتورط سازمان تهیه کننده: اسما ابولپورهمایی inv

صفحه 15:
The End inv

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان