صفحه 1:
ادكيزش وقددى يح اسفند © © رضا جورابلى

صفحه 2:
تن تعريف:به عنوان يك وازه فنى به معنى حالت درونى است كه بعت مى شود نتيجه يا ييامد خاصى جالب به نظر برسد

صفحه 3:
:تعريف انکیزه ‎Sr‏ ار لا اكت ‎Oe‏ وی تا هي ارضاء نشده 8 .را متقايِل فرد با موقعيت يا وضعيتى كه درآن قرار اود رفتار مزح ذاه

صفحه 4:

صفحه 5:
ترا بر ال ‎BS‏ نتوری سلسله مرأتب نیاز های مازلو ا ۱ تتورى هررزبرك يا (تتورى بهداشت- انكيزش) 47 تنوری نیاز های سه گانه مک کللند E.R.G 4k: 4 ا نظریه ارزشیایی شناخت نظريه تعيين هدف ‎oiee|‏ كك ‏43 نظریه برابری ‎0 beets ter

صفحه 6:
as ee me تعلق ‎Re‏ دوستی و... : لا در ۱

صفحه 7:
‎j‏ مازلو در هاى هرم نیاز ‎

صفحه 8:
تتوری 20و /(مک گرلیکور) در دو دیدگاه در مورد انسان مطرح است 6 ‏ار‎ NS مر ۱ نظر يك مدير در موردماهيت انسانها متكى است بر يك سل پیش فرص هایی که بر اساس آنهابازیردستان خوذ رفتازکند

صفحه 9:
نظر به »( بر بای لاه در را جهار رل را( 01 1 ar کار کنان از كار متنفرند و حدالامكان تلاش ميكنند ازكارفرار كنند 2 حون كاركنان كار را دوست ندارند يس براى تحقق هد اف بآیدآتهار اکتترل نموده و تهدید به تنبیه کرد ره( لا ا ا كن ۰ کار کنان بیش از هر چیزبه امنیت شغلی نیاز دارندوکمتر جاه طلبند

صفحه 10:
‘Yost oD ee ee ee Ne eee es eee) q های زیر زا دارند: )5 را ۱۳ فلمداد کنند ار ار ا ا ۱۳9۰۳ ‎lo)‏ اه( انسانها میتوانند مسئولیت پذیر باشندیا حتی خود دنبال مسئولیت باشند خللاقيت در ميان افراد وجود دارد ولزوما مختص وظايف مديران 5-2

صفحه 11:
تور م 0 رر ۱ ار ار رل فردريك هريزيرك ارائه شد . از نظر رت رضات بر ۱ ۰ 2 هَررَير كه عواملي را كه در دآ رخابتي موثر هستندا ربا عوامل ناميد وعواملي كه موجب رضايت مي شوند را عَوَامل انكيزشي ناميد

صفحه 12:
ادامه تتورری بهداشت-انگيیزش بنا بر تطریه درز بر بر عوامل بهداشی - ( ره [ سبك مديررييت و سياست شركتءروابط بين افرادءشرايط درا ۳ عرامل انگیزش: 3 پیشر فت,کسب شهرت.ماهیت کار »مسئولیت و رشد که با عث میشوندفرد به پاداش درونی برسد. پس با عوامل بهداشتی می توان آرامش را به سازمان اورد ولى الزاما افراد بر انكيخته نخواهند شد.

صفحه 13:
نظریه سه گانه مک کللند ا رل ار 4 ey BSA 1 شخصیتی افراد مرتبط هست تقسیم کریده که عبار ات نیاز به کسب موفقیت:کوشش و پویای برای درخشیدن نياز به كسب قدررت:يعنى ديكران را وادار كنيم مخالف تفار هميشكى خود رفتار كنند تیار به ار تباظ با دیگران:تمایل به داشتن روابط دوشتانه با بر

صفحه 14:
تخر به رز شیایی-فتتاخت لا ار ار در ۳( انجاه میدهند باذاش داده شود (بیر ونی)باعت میشود که رد ‎NEYO SSB Wale ers eso eis‏

صفحه 15:
= زا ۹ در این نظریه که توسط کلینتن آلدر فر مطرح شد نیاز های aC ماز لو به سه دسته تقسیم شد: ‎ees‏ 0ك PED oe eae) ES) ‏م‎ ‎۰ نیاز به رشد طبق اين نظريه هر زمان امكان دارد كه بي شااز'يك نياز در فرد فعال باشد ار یکی از نیاز های رده بالا نتواند ارضاء شود میل به ارضای نیاز رده پایین تر تشدید می گردد.

صفحه 16:
در 3 ۱9۳ ‏ار هل را‎ ۱ a . ‏را مي توان به عنوان منبع اصلي انگیزش به حساب آورد‎ 4 يَدَيْرفدْنَ هدقف هاي مشكل توسط كاركنان در مقايسه با هدف هاي اسان باعت ارائه عملكرد عالي تري خواهد شد . در ‎il)‏ ا ‎erry‏ ل ا ‎eye Ste‏ ‎igh‏ 3 هداف ترجیحا مشارکتي انتخاب مي شوندتا تعهد افراد ‎Esp ie)‏

صفحه 17:
تنواري تقوايت رفتاقل و نو ری تفو بت رفتار نقطه مقابل نظريه تعيين هدف است در رل( ار و عوامل دروني به عوامل محيطي توجه مي شود 4 در تتوري تقويت رفتار بحث قانون علت و معلولي وجود دارد

صفحه 18:
نظریه بر ابری حی اسنیسی آدامز در این زمینه نوشت:اگر افراد در سازمان نا يرابرى و اجحافى را احساس كنندبا اقداماتى كه در خلاف جهت اهداف سازمان انجام مى دهند در صدد اصلاح اين نابرابرى ها بر خواهند آمد. ۶رد رد سازمان نخود را با چهار مرجم مقایسه خواهد كرد: درون سازمان با خود 2 خارج از سازمان رک ۱ ۶ خارج از سازمان با دیگری

صفحه 19:
نظریه انتظار کار در رل 3 انتظاراتى است كه ييامد آن مشخص بوده و نتيجه مزبور عرد عاك ۲۳۲۲۱۱۱ این نظریه شامل سه متغير يا رابطه است: 6. رابطه بين تلاش و عملكرد فرد ©. رابطه بين عملكرد و ياداش 5 رابطه بین باداش و اهداف فردی

انگیزش انگیزش آن های آن وتئوری های وتئوری اسفند92 رضا جورابلی نیاز تعریف:به عنوان یک واژه فنی به معنی حالت درونی است که باعث می شود نتیجه یا پیامد خاصی جالب به نظر برسد رفتار انگیزه نیاز :تعریف انگیزه انگیزه عبارت است از میل به کوشش فراوان در جهت تامین ارضای نیازهای ارضاء نشده یا نتیجه رابطه متقابل فرد با موقعیت یا وضعیتی که درآن قرار دارد رفتار انگیزه نیاز انگیزه انگیزه کاهش تنش نیاز ارضاءشده رفتار کوششی )حرکت( تنش نیاز ارضاء نشده تئوری های انگیزش تئوری سلسله مراتب نیازهای مازلو تئوری داگالس مک گریکور(تئوری Xوتئوری ) Y تئوری هرزبرگ یا (تئوری بهداشت -انگیزش) تئوری نیازهای سه گانه مک کللند نظریه E.R.G نظریه ارزشیابی شناخت نظریه تعیین هدف نطریه تقویت رفتار نظریه برابری نظریه انتظار(ویکتور روم) سلسله مراتب نیازها(تئوری مزلو) نیازهای فیزیولوژیکی:گرسنگی -تشنگی-پناهگاه و... نیازهای ایمنی:شامل امنیت در برابرخطرات اجتماعی:عاطفه -تعلق خاطر -دوستی و... احترام :احترام درونی (عزت نفس) بیزونی مانند شهرت خود شکوفایی:نیازهایی که فرد بالقوه توانایی رسیدن به آن را دارد. هرم نیازهای مازلو خود شکوفایی نیازهای رده باال احترام اجتماعی نیازهای رده پایین امنیت فیزیولِو ِژ ی تئوری Xو (Yمک گریکور) طبق این نظریه دو دیدگاه در مورد انسان مطرح است دیدگاه مثبت(نظریه )Y دیدگاه منفی(نظریه) X نظر یک مدیر در موردماهیت انسانها متکی است بر یک سلسله پیش فرض هایی که بر اساس آنهابازیردستان خود رفتارکند نظریه X بر اساس این نظریه مدیران چهار پیش فرض زیر را دارند: .1کارکنان از کار متنفرند و حداالمکان تالش میکنند ازکارفرار کنند .2چون کارکنان کار را دوست ندارند پس برای تحقق اهداف بایدآنهاراکنترل نموده و تهدید به تنبیه کرد .3کارکنان از مسئولیت می گریزند و در پی آنند کسی به آنها دستور دهد .4کارکنان بیش از هر چیزبه امنیت شغلی نیاز دارندوکمتر جاه طلبند تئوری Y این تئوری بر عکس تئوری قبلی است بر این اساس مدیران پیش فرض های زیر را دارند: .1کارکنان می توانند کار را ماهیتا نوعی سرگرمی یا رفع خستگی قلمداد کنند .2انسانها اگر به اهداف تعهد داشته باشند خود فرمانی و خود کنترلی را اعمال خواهند کرد .3انسانها میتوانند مسئولیت پذیر باشندیا حتی خود دنبال مسئولیت باشند .4خالقیت در میان افراد وجود دارد ولزوما مختص وظایف مدیران نیست تئوری بهداشت-انگیزش تئوري بهداشت انگيزش به وسيله يک روانشناس به نام فردريک هرزبرگ ارائه شد . از نظر هرزبرگ رضايت عکس نارضايتي نيست هرزبرگ عواملي را که در نارضايتي موثر هستند را عوامل بهداشتي ناميد وعواملي که موجب رضايت مي شوند را عوامل انگيزشي ناميد ادامه تئوری بهداشت-انگیزش بنا بر نظریه هرز برگ برخی عوامل بهداشی عبارتند از: سبک مدیریت و سیاست شرکت،روابط بین افراد،شرایط کاری،حقوق و دستمزدو... عوامل انگیزش: پیشرفت،کسب شهرت،ماهیت کار،مسئولیت و رشد که با عث میشوندفرد به پاداش درونی برسد. پس با عوامل بهداشتی می توان آرامش را به سازمان اورد ولی الزاما افراد بر انگیخته نخواهند شد. نظریه سه گانه مک کللند این نظریه نیازهای انسانها را به سه نیاز که با ویژگیهای شخصیتی افراد مرتبط هست تقسیم کرده که عبارتنداز: .1نیاز به کسب موفقیت:کوشش و پویای برای درخشیدن .2نیاز به کسب قدرت:یعنی دیگران را وادار کنیم مخالف رفتار همیشگی خود رفتار کنند .3نیاز به ارتباط با دیگران:تمایل به داشتن روابط دوستانه با دیگران نظریه ارزشیابی شناخت طبق این نظریه اگر به افرادی که کار مورد عالقه خودرا انجام میدهند پاداش داده شود (بیرونی)باعث میشود که عالقه ذاتی یا انگیزه درونی فرد به آن کار کاهش یابد. نظریه E.R.G در این نظریه که توسط کلینتن آلدر فر مطرح شد نیازهای مازلو به سه دسته تقسیم شد: .1نیاز هستی یا وجود .2نیاز به داشتن ارنباط .3نیاز به رشد طبق این نظریه هر زمان امکان دارد که بیش از یک نیاز در فرد فعال باشد اگر یکی از نیازهای رده باال نتواند ارضاء شود میل به ارضای نیاز رده پایین تر تشدید می گردد. نظريه تعيين هدف تئوري مزبور بیانگر اين است که قصد يا اراده فرد يا سازمان را مي توان به عنوان منبع اصلي انگيزش به حساب آورد . پذيرفتن هدف هاي مشکل توسط کارکنان در مقايسه با هدف هاي آسان باعث ارائه عملکرد عالي تري خواهد شد .در واقع هدف هاي چالشگر و هماورد طلب باعث انگيزش مي شوند . اهداف ترجيحا مشارکتي انتخاب مي شوندتا تعهد افراد باالرود. تئوري تقويت رفتار تئوري تقويت رفتار نقطه مقابل نظريه تعيين هدف است در تئوري تقويت رفتار به جاي توجه به عوامل دروني به عوامل محيطي توجه مي شود در تئوري تقويت رفتار بحث قانون علت و معلولي وجود دارد نظریه برابری جی استیسی آدامز در این زمینه نوشت:اگر افراد در سازمان نا برابری و اجحافی را احساس کنندبا اقداماتی که در خالف جهت اهداف سازمان انجام می دهند در صدد اصالح این نابرابری ها بر خواهند آمد. فرد رد سازمان ئخود را با چهار مرجع مقایسه خواهد کرد: .1درون سازمان با خود .2خارج از سازمان .3درون سازمان با دیگری .4خارج از سازمان با دیگری نظریه انتظار گرایش به نوعی عمل یا اقدام در جهتی مشخص در گرو انتظاراتی است که پیامد آن مشخص بوده و نتیجه مزبور مورد عالقه عامل یا فاعل است. این نظریه شامل سه متغیر یا رابطه است: .1رابطه بین تالش و عملکرد فرد .2رابطه بین عملکرد و پاداش .3رابطه بین پاداش و اهداف فردی

51,000 تومان