ahammiyate_ezdevaj_dar_eslam

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اهمیت ازدواج در اسلام”

اهمیت ازدواج در اسلام

اسلاید 1: عنوان: اهميت ازدواج در اسلام زير نظر استاد محترم: جناب آقاي دكتر مجتبوی تهيه كنندگان: امیری پور-نخعی

اسلاید 2: خاك خوشبخت سالها پيش از اين زير يك سنگ گوشه اي از زمين من فقط يك كمي خاك بودم همين يك كمي خاك كه دعايش پر زدن آن سوي پرده ي آسمان بود آرزويش هميشه ديدن آخرين قله ي كهكشان بود خاك هر شب دعا كرد از ته دل خدا را صدا كرد يك شب آخر دعايش اثر كرد يك فرشته تمام زمين را خبر كرد و خدا تكه اي خاك برداشت آسمان را در آن كاشت

اسلاید 3: خاك را توي دستان خود ورز داد روح خدا را به او قرض داد خاك توي دست خدا نور شد پر گرفت از زمين دور شد راستي من همان خاك خوشبخت من همان نور هستم پس چرا گاهي اوقات اين همه از خدا دور هستم؟

اسلاید 4: پيشگفتار ازدواج، يك نياز فطري و ضرورت حيات اجتماعي و بستر آرامش و رشد و شكوفايي وجود انسان است. هر جوان فهيم و رشد يافته اي كه قابليت زوجيت را مي يابد،‌بايسته آن است كه در اولين فرصت زوج همدل و همره خود را برگزيند و ادامه ي راه زندگي را با همسري همدل و همدلي آرامشگر بپيمايد. هر گونه تعويق عمدي و تاخير ناصواب در زوجيت بهنگام جوانان لايق، مي تواند عواقب ناخوشايندي را به همراه داشته باشد. متاسفانه در جامعه امروز، علت اصلي تعويق و تاخير در زوجيت بهنگام جوانان بيش از آن كه بعد اقتصادي داشته باشد،‌ريشه در باورهاي فرهنگي دارد، به سخن ديگر اصلي ترين مانع زوجيت مطلوب و بهنگام جوانان را مي توان در نظام باورها، بازخوردهاي خانواده ها و مسئولان جامعه بويژه دست اندر كاران و كارگزاران فرهنگي نظام نسبت به اين مهم جستجو نمود. همه سخن اين است كه براي زوجيت دو جوان سالم ، صالح، پويا ، با كفايت ، متعهد و مسئوليت پذير به رغم كمي بضاعت آنها در امكانات مادي، از هيچ كوششي نبايد فروگذار بود، بديهي است اصل زوجيت را نبايد با تشكيل زود هنگام و بلافاصله ي زندگي مشترك به صورت مستقل و مجزا كه متضمن تعهدات مالي، است مترداف دانست.

اسلاید 5: سرمقاله زندگي رسم خوشايندي است . زندگي بال و پري دارد با وسعت مرگ پرشي دارد اندازه عشق زندگي چيزي نيست كه لب طاقچه عادت از ياد من و تو برود زندگي جذبه ي دستي است كه مي چيند زندگي نوبر انجير سياه در دهان گس تابستان است زندگي، بعد درخت به چشم حشره

اسلاید 6: زندگي تجربه ي شب پره در تاريكي است زندگي حس غريبي است كه يك مرغ مهاجر دارد زندگي سوت قطاري است كه در خواب پلي مي پيچيد زندگي شستن يك بشقاب است زندگي يافتن سكه دهشاهي در جوي خيابان است زندگي مجذور آينه است زندگي گل به «توان» ابديت زندگي «ضرب» زمين در ضربان دل ما زندگي «هندسه» ساده و يكسان نفسهاستسهراب سپهري  

اسلاید 7: ازدواج مطلوبترين نياز ازدواج، زيباترين بستر براي عالي ترين، گيراترين و ارامش بخش ترين رابطه هاست. ازدواج، سكوي نمايش برترين هنر زندگي و كامل ترين شكل ارتباط انساني است. ازدواج، مطلوبترين فرصت براي زيباترين ،‌تلاقي چشم ها، گيراترين تبادل كلام ها، پرجاذبه ترين رفتارها،‌همسوترين انديشه ها، استوارترين گام ها، پر رمز و رازترين محرميت و تجلي متعالي ترين ارزشهاست. ازدواج، گام نهادن بر پرطراوات ترين ساحل آرامش و رسيدن به قله كمال وجود است. ازدواج، پرمعناترين درس وفا،‌ درخشان ترين آيينه مهر و صفا و شفاف ترين تصوير يكرنگي و دلدادگي در حيات انسان است. ازدواج، انتخاب مطلوب ترين همره و ترسيم روشن ترين طريق سعادت و رستگاري است. ازدواج، انتخاب و برخوردار شدن از آراسته ترين ،‌گرانبهاترين ،‌زيباترين ،‌راحت ترين ،‌پردوام ترين، لطيف ترين و گرمابخش ترين تن پوش هاست.

اسلاید 8: ازدواج، خويشايندترين فرصت براي انتخاب آرامشگرترين همسر، تحكيم زيباترين مهرورزي، فطري تري محبت پذيري و معنا بخشيدن به گل واژه هاي حيات، گذشته و ايثار و سخاوت و احسان، صداقت ، و درستي ،‌مودت و مروت ،‌شجاعت و عدالت و پايداري و صبوري است. ازدواج، آغاز لطيف ترين و گرمابخش ترين رابطه ها و به فعليت رساندن همه استعدادها و قابليت و بهره مندي از عالي ترين تكريم است . ازدواج، تضمين گر سلامت روان ، آرامگر جان و تامين گر فطري ترين نياز انسان است. آري، ازدواج پاسخ به عالي ترين و مطلوبترين نياز فطري انسان و همگامي در طريق كمال است.

اسلاید 9: فصل اول : الگوي زندگي 1- فلسفه ازدواج - فلسفه ازدواج در اسلام خداوند براي آنكه نسل بشر از انقراض در امان بماند در وجود زن و مرد خصوصياتي قرار دارد كه يكديگر را جذب كند و كانون خانواده را تشكيل دهند، يعني غريزه جنسي در ازدواج اصل و معيار نيست. آنچه در روابط زن و مرد در اسلام مطرح است، آرامش و سكون مي باشد كه به كمك آن روابط زناشويي استحكام يابد و به دنبال آن نسل بشر حفظ شود. خداوند حكيم غريزه جنسي را در واقع براي تشويق بشر قرار داد تا وظيفه اش را كه همان نكاح براي بقاء نسل انسان است انجام دهد. به بيان ديگر لذت از نكاح مزدي است كه خداوند حكيم به خاطر ماموريت انسان به او داده است. زيرا اگر اين لذت نبود بشر به دنبال ازدواج نمي رفت و در نتيجه نسل بشر منقرض مي شد. ولي اكثر مردم در مسئله ازدواج اصل را غريزه و فرع را بقاء نسل بشر قرار داده اند.

اسلاید 10: امام صادق(ع) فرمود: «لما فيه من دوام النسل و بقائه» هدف از ازدواج دوام و بقاء نسل بشر است.(شهوت و غريزه جنسي وسيله اي است تا انسان به ازدواج تمايل نشان دهد و در سايه ازدواج نسل بشر از انقراض نجات يابد) رسول مكرم اسلام (ص) فرمود: «ثلاثه حق علي الله تعالي عونهم ... و الناكح الذي يريد العفاف» سه گروه هستند كه بر خداوند لازم است كه كمكشان نمايد، كه يكي از آنها كسي است كه به خاطر پاكدامني و آلوده به گناه نشدن ازدواج نمايد. ازدواج حضرت فاطمه با حضرت علي نيز براي بقاي نسل بشر بود، اما در اين ازدواج امتيازي وجود دارد كه در بقيه پيوندها نيست و آن وجود فرزنداني بي نظير در جهان هستي است. بر همين مبنا

اسلاید 11: امام رضا(ع) فرمود: «... و ان اهل السماء قد فرحوا لذلك و سيولد منها ولدان سيدا شباب اهل الجنه و بهما يزين اهل الجنه...» به راستي كه اهل آسمان از ازدواج حضرت فاطمه و اميرالمونين(ع) خشنود گرديدند و به زودي دو پسر از حضرت فاطمه (ع) متولد مي شود كه سرور جوانان اهل بهشت هستند و به وسيله اين دو فرزند،‌اهل بهشت زينت داده مي شوند. بر همين اساس به رسول خدا(ص) خطاب شد كه: «ابشر يا محمد باجتماع الشمل و طهاره النسل» اي محمد! بشارت بده كه (به بركت اين ازدواج) مشكلات آن دو حل گرد و خداوند نسل پاك و طاهر به آنها خواهد داد.

اسلاید 12: حضرت محمد(ص) خطاب به حضرت فاطمه و علي (ع) فرمود: «.. جمع الله بينكما و بارك في نسلكما» خداوند بين شما را جمع كند (زندگي گرم و با معنويتي داشته باشيد) و به نسل و فرزندانتان بركت دهد. از احاديثي كه در مورد ازدواج حضرت فاطمه آمده است، استفاده مي شود كه ضمن اينكه هدف اسلام از ازدواج بقاء نسل بشر است، اما در زندگي حضرت بتول (ع) موضوع مهمترين وجود دارد كه بايد الگوي همه مسلمانان باشد و آن تربيت فرزندان پاك،‌همراه با معنويت و دور بودن از هر زشتي و پليدي است به طوري كه زينت دنيا و آخرت براي والدين و براي مسلمانان باشند. اهميت ازدواج در اسلام يكي از مكتبهايي كه براي انسان سازندگي فوق العاده اي دارد، محيط خانه است. در محيط خانه زن و مرد مي توانند بسياري از فضائل انساني را كسب كنند و رذائل اخلاقي فراواني از خود بزدايند. اگر بگوييم محيط خانه مانند جبهه، مكتب انسانسازي است مبالغه اي نكرده ايم.

اسلاید 13: ازدواج سنت رسول خدا(ص) شرع مقدس اسلام به ازدواج عنايت و تاكيد فوق العاده اي دارد بطوريكه پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: ما بني بناء في الاسلام احب الي الله عزوجل من التزويج هيچ چيزي نزد خداوند محبوبتر از ازدواج نيست. و از حضرت اميرالمومنين (ع) رسيده است: تزوجوا ، فان التروج سنه رسول الله (ص) ، فان كان يقول: من كان يحب ان يتبع سنتي، فان من سنتي التزوج ازدواج كنيد، كه همانا ازدواج كردن سنت رسول خدا (ص) است كه همواره مي فرمود: هر كسي كه دوست دارد. از سنت من تبعيت كند، همانا ازدواج كردن از سنت من است. اسلام به پسر و دختر امر مي كند كه هر چه زودتر ازدواج كنند و آنقدر به اين مهم تاكيد دارد كه رسول گرامي(ص) ازدواج نكردن را اعراض از سنت خويش يعني خروج از اسلام، مي داند و خانه اي را كه در آن ازدواج صورت پذيرد بهترين خانه مي داند.

اسلاید 14: فقر مانع ازدواج نشود.اسلام با تاييد فراوان به پدر و مادر و اجتماع نيز ، امي مي كند كه دختران و پسرانتان را تزويج كنيد. و انكحوا الايامي منكم و الصالحين من عبادكم و امائكم ان يكونو فقراء يغنم الله واسع عليم. زنان بي شوهر و مردان بي زن و كنيزان و بندگان شايسته خود را به ازدواج يكديگر درآوريد (تا ميان مومنان، مرد بي زن و زن بي شوهر باقي نماند و از فقر نترسيد كه) اگر زن و يا مردي فقير هستند، خداوند به لطف خود آنان را بي نياز خواهد فرمود. خداوند به حال بندگان آگاه است و رحمتش وسيع و لايتناهي است. يعني نبايد فقر سد راه ازدواج شود كه اين موسسه شيطاني است چون از اين وعده شيطاني بترسيم، در واقع به خداوند بخشنده سوء ظن داريم و سوء ظن به خدا حرام است. پروردگار عالم وعده داده است كه گره از كار كساني كه فقيرند و ازدواج مي كنند بگشايند. خداوند از لطف خود آنان را بي نياز خواهد فرمود.

اسلاید 15: مباهات پيامبر (ص) به ازدواج ازدواج و حفظ نسل مسلمانان مورد فخر و مباهات رسول خدا(ص) است چنانچه فرمود: تناكحوا و تناسلوا فاني الباهي بكم يوم القيمت ولو بالسقط ازدواج كنيد و تشكيل خانواده بدهيد و توليد نسل نمائيد، كه من در روز قيامت به شما مباهات مي كنم، حتي به طفل كوچكي كه سقط شده باشد. رسول گرامي اسلام فرموده اند: «من كه پيغمبر شما هستم ازدواج مي كنم، غذاي لذيذ مي خورم، در ميان اجتماع هستم و با مردم تماس دارم. هر كس از سنت(شيوه) من روي گرداند از من نيست».همسرداري نوعي جهاد است همسر داري اثر مستقيم و بسيار مثبتي بر جامعه و نسلهاي آينده دارد، لذا خانه داري براي زن از نظر اسلام جهاد في سبيل الله است چنانچه رسول گرامي اسلام فرمودند: «جهاد المراه حسن التبعل» يعني جهاد زنها نيكو شوهرداري است.

اسلاید 16: . همچنين همسرداري براي مرد ثواب بسيار فراواني دارد چنانكه معصوم(ع) فرموده است : الكاد لعياله كالمجاهد في سبيل الله يعني مردي كه براي آسايش زن و فرزندانش كار مي كند همچون جهاد كننده اي در راه خدا است. همچنين در خبر آمده است كه در عوض هر قطره آب غسل كه از بدن زن يا شوهر مي چكد فرشته اي تا روز قيامت براي آنان استغفار مي كند. نياز به ازدواج ، امر تكويني تكوينا هر دختر و پسر بالغي احتياج به ازدواج دارد و اگر با اين نياز طبيعي مبارزه شود جز بدبختي و فساد چيز ديگري نتيجه نمي دهد. به حكم تكويني الهي بايد آب تا رفع تشنگي شود و اگر كسي با تحمل رنج و مشقت برخلاف تكوين حركت كند، سرانجام مجبور به تسليم است يا اين كه خود را از بين مي برد. مثال طبيعي پسران و دختران بالغ نيز چنين است و اگر برخلاف تكوين رفتار شود منجر به فساد اجتماع مي گردد نمونه ي زنده ي اين خلاف تكوين دنياي به اصطلاح مترقي امروزي است كه با چنان سرعتي به سوي بدبختي و فلاكت گام بر مي دارد كه از هيچكس پوشيده نيست.

اسلاید 17: دلايل اهميت ازدواج از نظر اسلام دليل اهميت ازدواج در اسلام را مي توان در دو مورد زير جستجو كرد : ارضاي غريزه اهميت ازدواج در اين است كه غريزه ي جنسي انسانها از راه مشروع و معقول ارضاء شود تا سر به عصيان نگذارد. زيرا در صورت عدم ارضاء از راه خدا پسندانه و معقول فسادهاي بي حدي به وقوع خواهد پيوست. انسان همانگونه كه هنگام تشنگي به آب نيازمند مي شود و گرسنگي به غذا احيتاج پيدا مي كند، به هنگام تحريك غريزه ي جنسي نيز ، به ارضاء طبيعي آن نيازمند مي شود و ارضاء طبيعي غريزه ي جنسي تنها به وسيله ازدواج كردن ميسر است. لذا اسلام طبق فطرت و خواستهاي انسان دستور به ازدواج و تشكيل خانواده داده است. 2- انسانسازي دومين علت تاكيد اسلام بر تشكيل خانواده ، بعد انسانسازي اين امر مهم است همانطور كه قبلا بيان كرديم، محيط خانه مكتب بسيار سازنده اي است. بطوري كه منشاء‌بسياري از صفات خداپسندانه است و بسياري از صفات منفي و ناپسند هم در اثر عدم تشكيل خانواده پيدا مي شود.

اسلاید 18: در خانه و اجتماع بايد يك سلسله از تمايلات خود را فدا كنيم و گرنه زندگي سخت خواهد شد. اين فداكاري و گذشت، خاصه در محيط خانه، لازمتر و ضروري تر است. اگر زن و شوهر در خانه براي رضاي خدا بر بداخلاقي و سوء رفتار يكديگر صبر كنند ثواب بسيار مي برند و در خبر داريم : من صبر علي سوء‌خلق المراه اعطاه الله ثواب ايوب في بلائه و من صبرت علي سوء خلق زوجها اعطاها ثواب آسيهاگر مردي بر بد اخلاقي زنش صبر كند خداوند ثواب ايوب پيغمبر را به او مي دهد در بلائي كه كشيد و اگر زني بر بداخلاقي همسرش صبر كند خداوند به او ثواب آسيه را عطا مي كند.

اسلاید 19: در فرهنگ و ارزشهاي اسلامي اگر پسر و دختر مجردي قابليت هاي لازم براي پذيرش مسئولتهاي همسري را كسب كرده باشند، حق دارند در اولين فرصت ممكن زوج خود را بيابند و با او پيمان ازدواج ببندند. نداشتن شغل مهم و پول كافي، مسكن مستقل و اتومبيل شخصي نمي تواند و نبايد مانعي براي زوجيت باشد. خانواده هاي فهيم، پدران و مادران و اولياي جوانان با كفايت، متعهد، مسئولي پذير و آماده ازدواج نيك مي دانند كه اصل زوجيت مستقل از فرايند ازدواج است و آنچه يك جوان سالم، پويا و متعهد در جامعه اسلامي به آن نياز دارد شناخت و انتخاب زوج و همسري صالح، با كفايت و آرامش بخش است. زماني كه چنين انتخاب و ازدواج مقدسي انجام شد، چندان تعجيلي براي تشكيل خانواده مجزا و مستقل و فرزند آوري وجود ندارد. بديهي است بعد از انكه دو جوان متعهد و دواطلب ازدواج، با انديشه اي مولد و پويا و با تعهد و مسئوليت پذيري به زوجي يكديگر درآمدند

اسلاید 20: و پاسخگوي نيازهاي فطري و آراسته ترين لباس وجود هم شدند ، تا فراهم شدن امكانات لازم به گونه اي كه برايشان مقدور و ميسور است با حفظ و استمرار روابط زيباي عاطفي فطري و رواني خود ، با همراهي مربوط و ضمن ادامه فعاليتهاي فردي و اجتماعي و حسن استفاده از امكانات بالفعل و بالقوه خانواده ها در جهت تحكيم زوجيت، با توكل به خداوند منان و اميد به رحمت واسعه الهي و با همفكري و همدلي در جهت تشكيل خانواده اي مستقل و مجزا تلاش مي كنند و در راه نيل به موفقيت و رستگاري هيچگونه ترديدي به خود راه نمي دهند. بديهي است كه اگر در اين رهگذر از طرف خداوند دختر يا پسر زمينه تهيه مسكن مستقل فراهم باشد، شكل گيري خانواده مستقل زوج جوان سريعتر و آسانتر خواهد بود. بايد اذعان داشت كه در غالب موارد به تعويق افتادن زوجيت دختراها و پسرهاي با كفايت و واجد شرايط، عمدتاً به دليل فقر فرهنگي است و نه فقر اقتصادي، مسائل اقتصادي زماني بيشتر مطرح مي شود و از موانع ازدواج بهنگان جوانان به شمار مي آيد كه فقر فرهنگي و نگرش ها و بازخوردهاي منفي و بازدارنده نسبت به ازدواج بر انديشه ها و بينش هاي قشرهاي مختلف حاكم مي شود. به عبارت ديگر بسياري از خانواده ها و جوانان ما آن گونه كه بايد از نگرش مثبت و بازخورد مولد نسبت به زوجيت برخوردار نيستند

اسلاید 21: از اين رو وقتي كه مساله ازدواج در خانواده ها و در ميان جوانان مطرح مي شود،‌اغلب به جاي اينكه به اصل ضرورت زوجيت بينديشن، تصوري مبهم و كوهي از مشكلات و موانع در مقابل ديدگانشان مجسم مي گردد و اصل زوجيت اين ضرورت و نياز فطري و رواني را با مسائل همچون بنيه اقتصادي، تمكن مالي، تجهيزات فوق العاده ي زندگي، مهريه آن چناني و مخارج هنگفت خريد طلا و جواهر، هدايا و لباس هاي گوناگون ، هزينه هاي سنگين جشن هاي عقد و عروسي و سرمايه اجاره ، رهن و يا خريد مسكن ، بارداري و تربيت فرزند و ده ها مساله ديگر خانوادگي،‌اقتصادي و اجتماعي ملازم و همراه مي دانند و در نتيجه مساله ازدواج، اين پيوند آسماني و هم پوشي فطري همچون مشكلي عظيم فرارويشان قرار مي گيرد. اما همانطور كه پيش تر اشاره شد، در فرهنگ و ارزشهاي اسلامي، اصل زوجيت مستقل از فرايند عروسي و تشكيل خانواده و فرزند آوري است و غالب هزينه هاي مترتب بر امر ازدوج كاملا غير لازم و غير ضروري است. اگر خانواده ها در فكر سلامت و آرامش روان جوانان در آستانه ازدواج خود هستند

اسلاید 22: بايد همواره در اين انديشه باشند كه چگونه فرزند جوان ايشان مي تواند بدون آنكه متحمل هزينه هاي غير لازم و بعضا زائد شود زوج خود را بيابد و با او پيمان زوجيت و عقد همدلي و همراهي ببندد. آخر چرا امر زوجيت دختر و پسر با كفايت، متعهد و مسئولت پذير به دليل تصورات و انديشه هاي نادرست، در خواست هاي نابجاي خانواده ها و توقعات بي مورد اطرافيان ، مقرر داشتن مهريه هاي بي اساس، بر پايي مراسم و جشن هاي پر هزينه، اصرار بر مسكن مستقل و مجزا و لوازم مدرن زندگي به تعويق بيفتد؟ در حالي كه همه انديشه و هم بزرگتر هاي خانواده بايد در اين جهت باشد كه چگونه دو دختر و پسر مومن و متعهد با فكري پويا و مولد و رفتاري شايسته و مسئولت پذيرانه مي توانند با حداقل امكانات مادي و اقتصادي با هم عقد زوجيت ببندد و حيات مشترك خود را – ولو اينكه چند ماه و چند سالي محروم از مسكن مستقل و جداگانه باشند – با دلي پر از اميد نشاط و فكري پويا آغاز كنند. آري ازدواج جوانان در فرهنگ و ارزشهاي اسلامي بر كفايت هاي شخصيتي و صلاحيت هاي اخلاقي و تربيتي و البته حسن تامين نيازهاي فطري و رواني استوار است و نه صرف امكانات رفاهي و اقتصادي

اسلاید 23: - ازدواج آسماني هر ازدواجي يك امر الهي و معنوي است، زيرا پيوند دو نفر در تمام اديان يك دستور آسماني از جانب پيامبران بوده است. بنابراين قبل از آن كه ما به ازدواج به ديد ارضاء شهوت بنگريم، بايد به جنبه آسماني و پيوند معنوي آن توجه داشته باشيم . به ويژه در ازدواج دو انساني كه نمونه كامل انسانيت در تمام ابعاد بوده اند و تمام فرشتگان الهي به وجود آن دو انسان ملكوتي افتخار مي كردند. اينك به پيوند ملكوتي حضرت فاطمه و حضرت علي (ع) توجه فرماييد.

اسلاید 24: امام حسن (ع) فرمود: « بعثني الله اليك لتزوج النور من النور فقال النبي : من ممن؟ ابنتك فاطمه من علي بن ابي طالب فزوج النبي فاطمه من علي بشهاده جبرئيل و ميكائيل و صرصائيل» فرشته اي به نام صرصائيل بر پيامبر خدا(ص) نازل شد و گفت: اي رسول خدا خداوند مرا به سوي شما مبعوث كرده تا ازدواج نور را با نور انجام دهم. رسول خدا (ص) پرسيد : چه كسي با چه كسي؟ صرصائيل گفت : دخترت فاطمه با علي بن ابيطالب(ع) ، بعد از اين سخنان، حضرت محمد(ص) حضرت زهرا را به عقد حضرت علي(ع) در آورد در حالي كه جبرئيل و ميكائيل و صرصائيل حضور داشتند. رسول خدا (ص) خطاب به حضرت علي (ع) فرمود: «ابشر يا ابا الحسن فان الله عزوجل قد زوجها في السماء من قبل ان ازوجك في الارض..» بشارت باد بر تو اي اباالحسن! به راستي كه خداوند فاطمه را در آسمان به عقد تو در آورد قبل از آنكه من او را در روي زمين به همسريت در آورم.

اسلاید 25: امام حسن (ع) فرمود: « بعثني الله اليك لتزوج النور من النور فقال النبي : من ممن؟ ابنتك فاطمه من علي بن ابي طالب فزوج النبي فاطمه من علي بشهاده جبرئيل و ميكائيل و صرصائيل» فرشته اي به نام صرصائيل بر پيامبر خدا(ص) نازل شد و گفت: اي رسول خدا خداوند مرا به سوي شما مبعوث كرده تا ازدواج نور را با نور انجام دهم. رسول خدا (ص) پرسيد : چه كسي با چه كسي؟ صرصائيل گفت : دخترت فاطمه با علي بن ابيطالب(ع) ، بعد از اين سخنان، حضرت محمد(ص) حضرت زهرا را به عقد حضرت علي(ع) در آورد در حالي كه جبرئيل و ميكائيل و صرصائيل حضور داشتند. رسول خدا (ص) خطاب به حضرت علي (ع) فرمود: «ابشر يا ابا الحسن فان الله عزوجل قد زوجها في السماء من قبل ان ازوجك في الارض..» بشارت باد بر تو اي اباالحسن! به راستي كه خداوند فاطمه را در آسمان به عقد تو در آورد قبل از آنكه من او را در روي زمين به همسريت در آورم.

اسلاید 26: و نيز آن حضرت (ص) فرمود: «اذا جاء كم الاكفا فانكحوهن و لاتربصوا بهن الحدثان» زماني كه نزد شما خواستگاران كفو و هم شان آمدند دختران را شوهر دهيد، و در كار آنها منتظر حوادث ناگوار نباشيد. 4- آثار ازدواج در ابتداي جواني يكي از راههايي كه شيطان مي تواند انسان را به گناه و آلودگي بكشاند زنان بي حجاب و بي تقوا هستند،‌زناني كه با آرايش و ناز و عشوه گري دل مردان به ويژه جوانان را مي ربايند و غريزه جنسي آنان را تحريك مي كنند، و شيطان در چنين مواقعي در دو جهت كار ميكند، از طرفي چنين زناني را وسوسه به دلربايي مي كنند و از طرف ديگر مردان و جوانان را به نگاه كردن تشويق مي نمايد، تا رابطه نامشروع و فساد را ايجاد كند،‌اما هنگامي كه جواني ازدواج نمود شيطان مايوس مي شود. زيرا ديگر نمي تواند او را از طريق زنان بد به دام بيفكند. زيرا غريزه جنسي او با ازدواج تامين شده و براي آنكه از چشم چراني و ساير گناهان در امان بماند بايد دنبال كسب تقوا و معنويت باشد تا بداند خداوند در همه وقت شاهد و ناظر اعمالش هست. در چنين حالتي ديگر دنبال گناهان ديگر نخواهد رفت.

اسلاید 27: رسول خدا(ص) در اين مورد فرمود: «ايما شاب تزوج في حداثه سنه عج شيطانه يا ويله ! عصم مني (ثلثي دينه فليتق الله العبد في الثلث الباقي» هر جوان و دختر و پسري كه در ابتداي دوران جواني ازدواج كند شيطانش فرياد مي زند، اي واي بر من! دو سوم دينش را از من حفظ كرد، (ديگر من نمي توانم او را فريب دهم) براي حفظ يك سوم ديگر دينش از خداوند تقوا داشته باشد. 5- دير ازدواج كردن و يا ترك آن در كلام امام رضا(ع) امام رضا(ع) فرمود« «ان امراه سالت اباجعفر فقالت: اصلحك الله اني متبتله فقال لها: و ما التبتل عندك؟ قالت: لا اريد الترويج ابدا، قال و لم؟ قالت التمس في ذلك الفضل، فقال: انصر في، فلو كان في ذلك فضل لكانت فاطمه احق به منك، انه ليس احد يسبقها الي الفضل» زني از امام محمد باقر سوال كرد و گفت: خدواند شما را نيكو گرداند، به راستي من بريده شده و منقطع از دنيا هستم.

اسلاید 28: امام(ع) از او پرسيد منظور از بريده شده از دنيا چيست؟ آن زن گفت: من تا ابد تصميم به ازدواج ندارم. امام (ع) فرمود: به چه علت مي خواهي ازدواج را ترك نمايي؟ آن زن گفت: مي خواهم به وسيله ترك ازدواج كسب فضيلت كنم. امام(ع) به او فرمود: از اين كار دست بردار، به خاطر آن كه اگر در ازدواج نكردن فضيلتي بود، حضرت فاطمه(ع) در اين كار از تو سزاوارتر بود در حالي كه هيچكس در فضيلت به او نخواهد رسيد. در حديث آمده : «نهي النساء ان يتبتلن و يقطعن انفسهن من الازواج» رسول خدا(ص) زنان را از اينكه ازدواج نكنند منع نمودند و سفارش به ازدواج كردند.

اسلاید 29: - پيام حديث عده اي از جوانان اعم از دختر و پسر گمان مي كنند دير ازدواج كردن و زندگي را از جهات مادي كامل نمودن يك ارزش به حساب مي آيد در حالي كه اين يك تصور اشتباه است ، به خاطر اينكه اولا: دير ازدواج كردن و فشار غريزه جنسي آرامش را از انسان مي گيرد و عدم آرامش و حاكم بودن اضطراب روحي به علت فشار غريزه جنسي طبق نظر كارشناسان باعث ناراحتي جسمي در اكثر اعضاي بدن مي گردد. و ثانياً بهترين ايام بارداري براي بانوان طبق نظر متخصصات از 20 الي 35 سالگي است. بنابراين دختراني كه به بهانه هاي مختلف از ازدواج در ابتداي جواني امتناع مي ورزند در آينده با مشكل زايمان روبرو خواهند شد. ثالثاً دختراني كه در ايام جواني و زود ازدواج مي كنند قدرت انتخاب را در بين خواستگارهاي متعدد دارند، اما دختري كه سن او بالا رفت ديگر قدرت انتخاب ندارد، بلكه وقتي ديد خواستگارها تعدادشان كم شد و سن بالا فت مجبور است برخلاف ميلش يكي از آنها را به همسري برگزيند. اصول و شاخص هاي كفويت و معيارهاي زوجيت و انتخاب همسر مطلوب

اسلاید 30: هدف غايي در ازدواج در حقيقت اصول و معيارهاي انتخاب همسري مطلوب و زوجي همتا و محبوب، نمي تواند جدا از فلسفه و هدف ازدواج باشد. به عبارت ديگر همانگونه كه در هدف از ازدواج و زوجيت، منطق زيبا و گويايي نهفته است همين منطق و استدلال نيز در تعيين و تدوين معيارهاي انتخاب زوج حاكم مي باشد. به سخن ديگر با يك نگاه ژرف به فلسفه ازدواج، بسادگي در مي يابيم كه هم ازدواج يك نياز فطري است و هم معيارهاي اصلي انتخاب زوج امري فطري و طبيعي است. از آنجايي كه هدف اصلي و غايي ازدواج در فرهنگ و ارزشهاي اسلامي و مباني روانشناختي همسري، نيل به آرامش است و مسائلي همچون از تنهايي درآمدن، تشكيل خانواده مستقل، ارضاي غرايز طبيعي و فرزند آوري از نتايج قهري ازدواج است و نه هدف اصلي مي بايست معيارهاي انتخاب همسر به گونه اي باشد كه ما را به هدف غايي از ازدواج كه همانا استقرار در ساحل آرامش است نايل گرداند.

اسلاید 31: آرامش درون گرانقدرترين موهبت الهي است سعادت و خوشبختي واقعي در گروه برخورداري از اين موهبت عرشي است . از جمله دعاهايي كه خانواده و نزديكان در حق عروس خانم و آقا داماد روا مي دارند آرزوي خوشبختي است. الهي كه خوشبخت بشي. ما خوشبختي تو را مي خواهيم انشالله كه خانه بخت تضمين گر خوشبختي شما باشد. اميدوارم هميشه دلشاد و خوشبخت شويد و . .. همه مي دانند و شما نيز نيك مي دانيد كه خوشبختي واقعي فقط و فقط در سايه احساس آرامش درون پديدار مي گردد و بس. هرگز فزون طلبي ها و زياده خواهي ها ، تكيه زدن بر صندلي قدرت و در دست داشتن كليد خزانه طلا، سوار شدن بر پشت اسب سركش نفس و پيروي از خواهش هاي دل و تاثير پذيري از خواسته هاي هيجاني و ساده انديشي و مصر بودن به صرف تحقق معيارهاي نفساني و علائق عاطفي، نمي تواند تضمين گر سعادت و خوشبختي جاودانه باشد. ازدواج مهمترين انتخاب انسان در طول حيات است انتخاب همسر اساسي ترين و حساس ترين انتخاب زندگي و ترسيم گر نقش حركت دنيوي و جايگاه اخروي انسان است.

اسلاید 32: انسانها عموما طولاني ترين زندگي مشترك را در طول حيات خود با همسر سپري مي نمايد و نه با پدر و مادر و نه با خواهر و برادر و نه با فرزندان.در فرهنگ و ارزشهاي اسلامي بعد از خالق منان نزديكترين كس به انسان ، همان همسر است. همسر، تن پوش رواني و نفساني است رازدار وجود است، شريك سرنوشت حيات است. اينكه مي گوييم انتخاب همسر مهمترين انتخاب و بدترين انتخاب است، هرگز سخن گزاف نيست و همسر در طول حيات محق ترين است و انتخاب همسر يعني انتخاب صالح ترين ، رازدارترين، همدل ترين، همراه ترين، صديق ترين، رفيق ترين و سرانجام آرامشگرترين زوج براي زندگي مشترك.كوتاه سخن اينكه هدف ازدواج، رسيدن به آرامش است و بهرن زوج و مطلوب ترين همسر ، كسي مي تواند باشد كه وجود و حضورش بيش از همه آرامشگر جان باشد. از اين رو در معيارهاي انتخاب همسر بايد اين مهم به عنوان اصلي ترين شاخص و فطري ترين معيار هميشه مد نظر باشد.

اسلاید 33: ازدواج و ويژگي هاي ازدواج موفق در اين فصل امور كلي مربوط به ازدواج، خواستگاري و ويژگي هاي ازدواج موفق مورد بررسي قرار گرفته است. ازدواج، سنتي اجتناب ناپذير قرآن كريم، زوجي را لازمه تمام هستي مي داند « من كل شيء خلقنا زوجين... » ما از هر جنس دو جفت آفريديم، زوجيت در تمام هستي حاكم است و در نباتات و حيوانات، از جمله انسان به وضوح ديده مي شود. براي توليد مثل در نباتات ، بايد لقاح صورت گيرد. خداوند توسط حشرات و باد «و ارسلنا الرياح لواقح» عمل لقاح در نباتات و درختان را انجام مي دهد تا منشا اثر شوند. حيوانات و حشرات نيز براي توليد مثل ، داراي نر و ماده هستند .تكليف انسان هم روشن است و تفاوت مهمي كه انسان با ساير موجودات دارد اين است كه زوجيت در انسان بايد با ضوابط مقررات خاص واقع شود تا قداست و حرمت خانواده حفظ شود.

اسلاید 34: زن و شوهر بايد طبق مقررات شرعي به ازدواج هم در آيند. مجرد زيستي و گريز از انتخاب همسر برخلاف سنت انبياء فطرت و خلقت انسان است؛ زيرا در انسان مسئله ازدواج، غير از ارضاء غريزه جنسي توليد مثل، به صورت شرعي و قانوني ضرورت جهان خلقت است. رسول خدا (ص) فرمود: «ما من شاب تزوج في حداثه سنه الاعج شيطانه ، يا ويله ، يا ويله ، عصم مني ثلثي دينه فليتق الله العبد في الثلث الباقي » هر جواني در سن كم ازدواج كند شيطان او ناله كند و گويد (واي بر من، واي بر من ، واي بر من ، دو سوم دين خود را از دست من حفظ كرد) پس بايد مراقب يك سوم ديگر باشد.

اسلاید 35: رسول خدا (ص) مي فرمايد: «شرار موتاكم العزاب» بدترين مردگان شما ، مجردها هستند. و نيز فرمود: «شراركم عزابكم ركعتان من متاهل خير من سبعين ركعه من غير متاهل» بدترين شما مجردها هستند. دو ركعت نماز از شخص متاهل بهتر از هفتاد ركعت ازغير متاهل است. امام رضا(ع) فرمود: خانمي خدمت امام باقر(ع) آمد و گف من قصد ندارم هيچگاه ازدواج كنم. حضرت فرمود براي چه قصد نداري ازدواج كني؟ گفت به خاطر ثوابش. فرمود : اگر اين كار خوب بود فاطمه زهرا از تو بر آن كار سزواتر است. رسول خدا از مردي پرسيد ازدواج كرده اي ، عرض كرد : خير ، حضرت فرمود :‌پول داري ، عرض كرد آري ، حضرت فرمود : «تزوج و الا فانت من المذنين » ازدواج كن و گرنه تو از گناهكاران خواهي بود.

اسلاید 36: همچنين فرمود: «من تزوج فقد احرز نصف دينه فليتق الل في النصف الباقي » هر كه ازدواج كند، نصف دين او كامل شده ، پس مراقب نصف ديگر باشد» و فرمود : «من احب ان يلقي الله طاهرا مطهرا فليلقه بزوجه » هر كه دوست دارد خدا را پاك و پاكيزه ملاقات كند، او را در حال داشتن همسر ملاقات نمايد » و فرمود :«المتزوج النائم افضل عندالله من الصائم القائم العزب» آدم متاهل خوابش بهتر از عبادت آدم مجرد است. و در حديث ديگر فرمود: ازدواج نيمي از عبادت است. ميانجي گري در ازدواج خداوند، جامعه و اولياء امور را مكلف نموده تا بي همسرن را به ازدواج يكديگر در آورند چنانكه فرمود: «و انكحوا الايامي منك و الصالحين من عبادكم و امائكم ان يكونوا فقراء يغنهم الله من فضله» خطاب آيه شريفه به تمام اولياء امور است كه بي همسران را به ازدواج يكديگر در آوريد و اگر از لحاظ اقتصادي فقيرند اين، مانع از ازدواجشان نشود كه خداوند آنها را در اثر ازدواج، از فضل خود بي نياز خواهد كرد.

اسلاید 37: امام صادق(ع) فرمود: من زوج اعزبا كان ممن ينظر الله عزوجل اليه يوم القيامه : كسي كه فرد مجردي را به ازدواج درآورد، خداوند در روز قيامت نظر رحمت به او مي نمايد. رسول خدا (ص) فرمود: كسي كه براي برادر مومن خود همسري انتخاب كند. كه با او انس بگيرد، خداوند از حور العين به ازدواج او در آورد و او را به همدمي مانوس گرداند. امام موسي بن جعفر(ع) فرمود: «ثلاثه يسظلون بظل عرش الله يوم لا ظل الا ظلله : رجل زوج اخاه المسلم او اخدمه او كتم له سرا: » سه دسته اند كه روز قيامت در سايه عرش الهي به سر برند: كسي كه برادر ديني خود را زن دهد يا با او خدمت كند يا راز او را پنهان دارد. رسول خدا هم از قول خداوند نقل كرد كه خداي متعال در مورد ازدواج دختران فرمود: دخترها مانند ميوه بر درخت هستند كه اگر رسيدند و آنرا نچينند، دما و هواي گرم آنها را فاسد مي كند و دختران وقتي كه به بلوغ جنسي رسيدند بايد شوهر كنند و گرنه دچار فتنه و فساد مي شوند. رسول خدا (ص) فرمود: «النكاح سنتي فمن رغب عن سنتي فليس مني، ازدواج سنت من است، هر كه از سنت من روي گرداند از من نيست»

اسلاید 38: و نيز فرموده: «تناكحوا تناسلوا فاني اباهي بكم الامم يوم القيامه ؛ ازدواج كنيد، توليد مثل كنيد كه من در قيامت به شما مباهات مي كنم» بنابراين ازدواج و تشكيل خانواده يك سنت الهي است و اسلام بر آن تاكيد فراوان نموده است بهترين خانه را خانه اي مي داند كه در آن عقد ازدواج رخ دهد و بدترين خانه آن است كه در آن طلاق واقع شو. از اين رو بايد ازدواج به گونه اي باشد كه دوام و بقاء داشته باشد، همانكه نامش را ازدواج موفق مي ناميم كه در فصل آينده به آن خواهيم پرداخت.

اسلاید 39: ويژگي هاي ازدواج موفق موفقيت در هر كاري آرزوي همه است. هر كس دست به كار دلخواه و مورد علاقه خود مي زند انتظار دارد به تمام خواسته هايش برسد. ازدواج نيز از جمله مسائلي است كه هر كس دوست دارد به نتيجه مورد آرزويش برسد؛ خوشبختي و موفقيت را شرط شيريني آن مي داند. مشكل اساسي اين است كه راه موفقيت را همه نمي دانند و به همين دليل پاره اي از ازدواج ها ناموفق مي شود و منجر به طلاق و جدايي، اختلاف و كش مكش ، دادگاه و شكايت، قهر و دلسردي و متلاشي شدن خانواده ها، ناكاي ها ، آواره شدن كودكان معصوم و محروم شدن آنان از محبت گرم پدر، مادر يا هر دوو گرفتار شدن در منجلاب فساد، ناهنجاريها و ... كه هر روز مطبوعات و مجله ها و فيلم ها و اخبار ، بخشي از آن ها را منتشر مي كند.

اسلاید 40: و قسمت زيادي از وقت دادگاهها و پرونده ها را به خود اختصاص داده است. بالا رفتن آمار طلاق كاهش آمار ازدواج ، عدم علاقه جوانان به ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج نيز نتيجه ازدواجهاي ناموفق است. به راستي چه شده كه برخي ازدواجها، كه بايد شيريني آن تا آخر عمر احساس شود ، به عدم موفقيت منجر مي گردد و سر از تلخي و طلاق و جدايي در مي آورد؟ به نظر مي رسد پاسخ اين پرسش بايد در شيوه انتخاب با معيارها و عدم توجه به موازين اخلاقي، كه از سوي اسلام طرح شده است ، جستجو شود بر مي گردد كه در اين فصل برخي از معيارهاي موفقيت و دلائل عدم موفقيت را بازگو مي كنيم.

اسلاید 41: بلوغ ازدواج مسئله نخست كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه دختر و پسر (دو طرف ازدواج) بايد از بلوغ عقلي و زندگي برخوردار باشند. (يعني با مفهوم ازدواج و مسئوليت زندگي آشنا شده باشند) ممكن است بسياري از جوانان بلوغ جنسي پيدا كرده باشند ولي بلوغ زندگي را پيدا نكره باشند. لذا همين كه از نظر جنسي به نتيجه رسيدند و اشباع شدند ، ديگر نيازي به ادامه گرمي و صميميت نمي بينند. ادامه زندگي برايشان اهميت ندارد، بوالهوسانه آمده ند و بوالهوسانه مي روند، بهانه گيري هاي بچه گانه آغاز مي گردد و كارهاي نابخردانه تداوم پيدا مي كند. و زندگي شيرين را با كارهاي نامعقول خود تلخ مي كنند و از هم مي پاشند. در صورتي كه زندگي و ازدواج يك مسئوليت و تعهد است و هر كدام از دو طرف، نخست بايد با مسئوليت خود آشنا شود و ازدواج را آغاز يك زندگي بداند و نه فقط وسيله اي براي خاموش كردن آتش شهوت، كه در آن صورت با خاموش شدن آن ، چراغ زندگي نيز خاموش مي شود.

اسلاید 42: بنابراين، يكي از شرطهاي موفقيت ازدواج اين است كه هر يك از دو طرف خود را متعهد در برابر ديگري بداند و به تعهدات خود تا آخر پايبند باشد و به ازدواج با ديد رسالت و مسئوليت بنگرد تا مردانه براي ادامه آن تلاش كند و با همه وجود از متلاشي شدن آن جلوگيري نمايد، در اين صورت به سادگي سخن از طلاق و جدايي به ميان نمي آورند و زندگي را دست كم و شوخي نمي دانند.فايده هاي تسريع و زيانهاي تاخير در ازدواج تسريع در ازدوج ، يعني زود انجام دادن آن، فايده هاي فراواني دارد، و تاخير در آن زيانهاي بسيار، كه ما فعلا بعضي از آنها را بيان مي كنيم:

اسلاید 43: - حفظ و تقويت ايمان و معنويات يكي از سپرهاي قوي در برابر دشمنان ايمان ، ازدواج است. در دوران نوجواني از يك طرف كششها و جاذبه هاي فطري و معنويات و پاكيها و نيكيها، فعالتر مي شوند و انسان را به سوي خود دعوت مي كنند و از طرف ديگر، جاذبه هاي غريزي و ميلهاي جنسي ، گل مي كنند و بيدار مي شوند و انسان را به سوي خود فرا مي خوانند. هر دوي اين جاذبه ها و نيروها، لازم و ضروري است و خداوند از روي حكمت و مصلحت، اينها را براي رشد و كمال انسان، در وجود او به وديعت نهاده است. به دعوت هر دو بايد پاسخ مثبت داد و هر دو از اشباع و ارضاء كرد. اگر به جاذبه ها و ميلهاي شهوي و جنسي، پاسخ صحيح و عاقلانه آنگونه كه خداوند مقرر فرموده داده نشود و كنترل نشوند طغيان مي كنند و سر به آشوب و شورش مي گذارند و به جاذبه ها و نيروهاي فطري و معنوي حمله ور مي شوند، و چون جري و وحشي و بي باك شده اند، دمار از روزگار نيروهاي معنوي بر مي آورند.

اسلاید 44: در اين ميدان كشمكش و جدال از بهترين وسايل دفاعي براي نوجوانان، ازدواج و همسر ، است . آه! كه چه فراوان ديده ايم نوجوانان پاك و معصومي را ، كه در اثر نداشتن اين وسيله دفاعي در اين ميدان كارزار ، شكست خورده اند و ايمان و تقوا و هستي شان بر باد فنا رفته است .2- بهره مندي از دوران شيرين و با نشاط نوجواني بهار ازدواج، «دوران نوجواني» است. در اين دوران، شور و نشاط مخصوصي بر انسان حاكم مي باشد. اگر از اين دوران استفاده لازم برده نشود، بزودي فصل خزان فرا مي رسد و نشاط از بين مي رود، يا كم مي شود و انسان ديگر نمي تواند لذت و استفاده كامل از ازدواج ببرد. عشق زنده و جوان و با نشاط است كه به زندگي شور و صفا مي بخشد و گرنه عشق مرده و پير و پژمرده شور و صفايي ندارد كه به زندگي بدهد !

اسلاید 45: غنچه گل را نگاه كنيد! از نشاط و زندگي و طراوت با ما سخن مي گويد و به ما پيام سازندگي و اميد و آرزو مي دهد اما گل پير و پژمرده از افسردگي و نااميدي و سستي و مرگ سخن مي گويد . نوجوانان، همانند آن غنچه گل هستند، كه بايد از اين دوران، قبل از آنكه از دست برود، استفاده نمايند و زندگي مشترك خود را بر اساسي محكم و استوار بنا كنند. پيامبر اكرم(ص) در اين باره سخن بسيار ارزنده اي دارند، كه حجت را بر همه تمام مي كند و جاي چون و چرا و بهانه گيري باقي نمي گذارد : «ايها الناس! ان جبرئيل اتاني عن اللطيف الخبير فقال: ان الابكار بمنزله الثمر علي الشجر، ان ادرك ثمارها فلم تجتن، افسدته الشمس و نثرته الرياح، و كذلك الابكار اذا ادركن ما نذرك النساء فليس لهن دواء الا البعوله، و الا لم يومن عليهن الفساد ، لا نهن بشر...»

اسلاید 46: اي مردم! جبرئيل از طرف خداوند مهربان و دانا، نزد من آمد و گفت: دوشيزگان همانند ميوه هاي درختان مي باشند؛ هنگامي كه رسيدند كه اگر چيده نشوند، تابش آفتاب آنها را فاسد مي كندو بادهاي خزان پراكنده شان مي نمايد! همچينند دختران دوشيزه ، هنگامي كه به رشد و درك و موقعيت زنان رسيدند، چاره اي غير از شوهر دادنشان نيست؛ و اگر ازدواج نكنند، غريزه و ميل جنسي دارد و حتما بايد بوسيله همسر اشباع و ارضاء شود. (پسران نيز همينگونه اند) رسول اكرم(ص) عقل كل هستند و دستورات و احكام و قوانيني كه بيان مي فرمايند، از طرف خداوند است هيچ سليقه و نظر ديگري نمي تواند در مقابل فرمان خدا قرار گيرد. هر سليقه و عادت و رسم و بهانه و قانوني كه مخالف قانون خدا باشد، باطل است و هيچ ارزشي ندارد. كساني كه -به هر علتي – ازدواج را از دوران نوجواني به تاخير مي اندازند ، حتما زيان مي كنند و لطمه اش را مي خورند. اگر با دقت در جامعه بنگريم افراد فراواني را مي يابيم كه در اثر تاخير در ازدواج ، دچار زيانهاي فراواني شده اند، هر چند كه خودشان نفهمند و ندانند كه از كجا چوب مي خورند.

اسلاید 47: - پاك ماندن از فسادها و انحرافات جنسي كمتر عاملي پيدا مي شود كه به اندازه فسادها و انحرافات جنسي به نوجوانان و جوانان لطمه بزند. اين مفاسد و انحرافات، روزگار آنان را سياه مي كند (چه پسر و چه دختر) لطمه هايي مي زند كه در كل زندگي و طول عمر انسان، تاثير سوء دارد. انحرافات جنسي- كه نمونه بارزش «استمناء» است- نشاط، طراوات، ايمان، استعداد و هستي انسان را ضايع و تباه مي گرداند. كساني كه با جامعه و نوجوانان و جوانان، تماس و سرو كار دارند، عمق اين فاجعه را درك مي كنند و كه مفاسد و انحرافات و آلودگيهاي جنسي و روابط نامشروع دختران و پسران، چه زيانهاي جبران ناپذيري بر پيكر جامعه و خانواده ها و جوانان وارد مي كند. دختراني كه از اين راه به تباهي كشيده مي شوند، وضعشان رقت بار است، چون روح آنان لطيف است، ممكن است تا پايان عمر به عذاب وجدان و احساس گناه و رنج و اندوه دچار شوند.

اسلاید 48: يكي از بهترين و ارزنده ترين فايده هاي ازدواج ،‌و حفظ انسان از اين پليديها و فسادها و انحرافات است. اين حديث حضرت امام صادق – سلام الله عليه – را سابقا كه مي خواندم يا مي شنيديم بسيار تعجب مي كردم، كه مي فرمايند: «من سعاده المرء ان لا تطمث ابنته في بيته » از سعادت مرد(پدر) آن است كه دخترش در خانه اش رگل نشود» (قبل از اين كه عادت زنانه ببيند ، به خانه شوهر برود) و با خود مي گفتم: چطور ممكن است دختر در چنين سن و سالي ازدواج كند؟! اما بعدها هر چه بيشتر با مسائل جامعه و انحرافات و فسادهاي آن آشنا مي شدم،‌بيشتر به حكمت اين حديث پي بردم. البته اين حديث نمي فرمايد كه حتما دختر در اين سن ازدواج كند، بلكه تاكيد برتسريع در ازدواج دارد، كه نبايد ازدواج به تاخير بيفتد، و نبايد دختر به موقعيت زنان برسد و بي شوهر باشد.

اسلاید 49: بنده نمي خواهم به آمار مفاسدي كه در جوامع و كشورهاي ديگر – مخصوصا جوامه و كشورهاي غربي- وجود دارد، بپردازم؛ زيرا قلم از نوشتن و زبان از بيان آنها شرم دارد و صلاح نيست در اين كتاب، كه براي نوجوانان و جوانان است،‌ از آن همه مفاسد ، كه روي بشريت را سياه كرد، حرفي به ميان آيد؛ اما از جامعه خودمان كه بايد با خبر بوده و نسبت به مسائل آن حساس باشيم؟!بايد به اين حقيقت تلخ اعتراف كنيم كه : جامعه ما نيز در زمينه مفاسد نوجوانان و جوانان، مشكلات فراواني دارد. اگر پدران و مادران نمي دانند بدانند. اگر مسئولين امور فرهنگي و معلمان و دبيران و مديران مدارس و دانشگاهها نمي دانند بدانند( هر چند كه آنان نيز قاعدتا مي دانند) مشكل، مشكل بزرگي است و همگي بايد براي اصلاح اين امور اقدام كنند.البته اين حديث نمي فرمايد كه حتما دختر در اين سن ازدواج كند، بلكه تاكيد بر تسريع در ازدواج دارد، كه نبايد ازدواج به تاخير بيفتد، و نبايد دختر به موقعيت زنان برسد و بي شوهر باشد.

اسلاید 50: برادر و خواهرم! نوجوانان و جوانان عزيز! بكوشيد خود را در اين دوران حساس عمر،‌پاك نگه داريد. گوهر نفت و نجابت و پاكي خود را مفت نبازيد. حفظ اين گوهر گرانقدر از واجبات ديني و اخلاقي و انساني است. اگر ازدواجتان هم به تاخير بيفتد، باز اين «واجب» پا برجاست. بيقين بدانيد كه: از دست دادن يا لكه دار كردن اين «گوهر» پشيماني و حسرت بدنبال خواهد داشت. افرادفراواني را ديده ايم و ديده ايد كه با از دست دادن يا لكه دار كردن اين گوهر، دچار حسرت و پشيماني و احساس خسارت و افسردگي و پريشاني شده اند؛ مخصوصا دختران؛ زيرا دختران به علت اينكه داراي عواطف و روح لطيف تري هستند و حيا و عفتشان بيشتر است و لكه دار شدن يا از دست دادن اين گوهر برايشان خسارتبارتر است،‌بيشتر دچارافسردگي و پشيماني و پريشاني مي شوند و بيشتر احساس خسارت مي كنند و رنج بيشتري مي برند

اسلاید 51: حتي بعداز شوهر كردن و بچه دار شدن نيز، به خاطر فلان نامه پراكني و دوستي نامشروع با پسري و ... هنوز رنج مي برند و احساس گناه و عذاب وجدان، آزارشان مي دهد. (البته كساني كه حيايشان بكلي ريخته و عفتشان از بين رفته و ككشان هم نمي گزد! از بحث ما خارجند) . برادر و خواهرم! حيفت نمي آيد كه گوهر پاك عفت و نجابتت را با اين لجنها آلوده مي كني؟!اي پدران و مادران! دلتان مي آيد نوجوانتان ، گل باغ زندگي تان، به منجلاب فساد و پليدي كشيده شود و پژمرده و پرپر گردد؟! مگر اين بچه ها ، امانت خدا نزد شمانيستند؟! چرا ازدواج را به بهانه هاي واهي و پوچ به عقب مي اندازيد؟! چرا خود را با دست خود به هلاك مي افكند؟! بياييد قدري به خود آييم و حقايق را در نظر بگيريم با فشارهاي جنسي و بي پناهي نوجوانان و جوانان نمي شود به ستيز برخاست. بايد راه حل پيدا كرد و بهترين راه حل، ازدواج با همسري متناسب، در سنين طبيعي ازدواج است.

اسلاید 52: 4- محفوظ ماندن از بيماريهاي عصبي و رواني فشارهاي غريزه جنسي، اگر از راه صحيح و مشروع دفع نشود، خرابيهاي به بار مي آورد و به اعصاب و روان لطمه هاي فراواني مي زند. اين فشارها از يك طرف و تنهايي و بي پناهي وتكزيستي ،‌از طرف ديگر، انسان را پريشان و سرگردان مي كنند. و باز از طرف ديگر، اگر كسي در اثر بي همسري و فشار اين غريزه و پريشاني روحي و ضعف ايمان – خداي ناخواسته – دچار انحرافات جنسي و فساد و آلودگي شود،‌ مشكل بزرگتر مي شود؛ زيرا – همانگونه كه در مبحث قبل بيان شد – اين انحرافات و فسادها (مخصوصا استمناء ) ضربه هاي سهميگني به اعصاب و جان انسان وارد مي سازند. از نظر روانشناسي و راونپزشكي يكي از علتهاي عمده و اصلي پريشاني و عقده هاي رواني و اخلاقي و ضعفهاي عصبي، «بي همسري» و «فشارهاي جنسي» و «انحرافات جنسي» مي باشد (چه در پسر و چه در دختر) و از موثرترين و بهترين و مفيدترين راههاي درمان اين بيماريها «ازدواج با همسري مناسب» است.

اسلاید 53: در اينجا، آن آيه قرآن – كه در فصل اول (فضيلت ازدواج) بيان شد – بسيار گوياست كه مي فرمايد : «... من اياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها ... » ... از آيات و نشانه هاي حكيمانه خداوند اين است كه برايتان همسراني آفريد تا در كنارشان آرامش يابيد...

اسلاید 54: نكاتي شيرين در مورد ازدواج از ميان ضرب المثل هاي ملل مختلف و همين طور سخنان شخصيت هاي بزرگ جهان پيرامون ازدواج مواردي را انتخاب كرده ايم . بسياري از اين حرف ها جنبه شوخي و مزاح دارد اما تعداد ديگري از آنها شايد وصف حال من و شما باشد! همين طور قسمت ديگري از اين گفته ها مي تواند براي عده اي حكم كليد راهنما را داشته باشد. 1- داماد كه نشدي از يك شب شادماني و عمري بداخلاقي محروم گشته اي. (ضرب المثل فرانسوي) 2- مردي كه به خاطر پول زن مي گيرد، به نوكري مي رود. (ضرب المثل فرانسوي) 3- در موقع خريد پارچه حاشيه آن را خوب نگاه كن و در موقع ازدواج درباره مادر عروس تحقيق كن. (ضرب المثل آذربايجاني)4- اگر خواستي اختيار شوهرت را در دست بگيري اختيار شكمش را در دست بگير. (ضرب المثل اسپانيايي)

اسلاید 55:  5- با زني ازدواج كنيد كه اگر مرد بود، بهترين دوست شما مي شد. (بردون) 6- با همسر خود مثل يك كتاب رفتار كنيدو فصل هاي خسته كننده او را اصلا نخوانيد. (سوني اسمارت) 7- براي يك زندگي سعادتمندانه مرد بايد "كر" باشدو زن "لال" (سروانتس) 8- پيش از ازدواج چشمهايتان را باز كنيد و بعد از ازدواج آنها را روي هم بگذاريد. (فرانكلين) 9- ازدواج عبارتست از سه هفته اشنايي ، سه ماه عاشقي ، سه سال جنگ و سي سال تحمل (تن) 10- قبل از ازدواج درباره تربيت اطفال شش نظريه داشتم، اما حالا شش فرزند دارم و داراي هيچ نظريه اي نيستم .(لرد لوچستر) 11- با ازدواج ، مرد روي گذشته اش خط مي كشد و زن روي آينده اش. (سينكالويس)

اسلاید 56: - ازدواج كنيد به هر وسيله اي كه مي توانيد زيرا اگر زن خوبي گيرتان آمد بسيار خوشبخت خواهيد شد و اگرگرفتار يك همسر بد شويد فيلسوف بزرگي مي شويد. (سقراط) 13- من تنها با مردي ازدواج مي كنم كه عتيقه شناس باشد تا هر چه پيرتر شدم براي او عزيزتر باشم. (آگاتا كريستي) 14- وقتي براي عروسي ات خيلي هزينه كني ،‌مهمانهايت را يك شب خوشحال مي كني و خودت را عمري ناراحت. (روزنامه نگار ايرلندي) 15- با قرض اگر داماد شدي با خنده خداحافطي كن (ضرب المثل آلماني)

اسلاید 57: 16- دوام ازدواج يك قسمت روي محبت است و نه قسمتش روي گذشت از خطا . (ضرب المثل اسكاتلندي) 17- زناشويي غصه هاي خيالي و موهوم را كه غصه نقد و موجود تبديل مي كند . (ضرب المثل آلماني)

اسلاید 58: منابع آيين همسرداري در زندگي حضرت فاطمه ، مولف اسدالله محمدي نيا ازدواج موفق ، مولف عباس رحيمي جوانان و انتخاب همسر ، مولف علي اكبر مظاهري مباني روانشناختي ازدواج ، ريستر فرهنگ و ارزشهاي اسلامي ، مولف دكتر غلامعلي افروز ويژه نامه ازدواج دانشجويي اينترنت  

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید