صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
تاریخچه اوقات فراغت عصر حجر و ویژگیهای آن : ۱- بوجود آمدن صنعت سنگ تراشیدن ۲- اختراع ابزار نوک تيز ۳- تهیه لباسهای گرمتر و ساختن ظروف ۶- کشف وسیله روشن کردن غارها پونان باستان و ویژگیهای آن : *آغاز هر فصل را جشن می گرفتند *برگزاری مسابقات مشت زنی و کشتی و پرشها و پرتاب وزنه *برگزاری بازیهای المپیک

صفحه 4:
ایران باستان و ویژگیهای آن : * شکار با اسب و تير و کمان * درختکاری و چیدن گیاهان دارویی * برگزاری جشنهای ملی و مذهبی (نورون مهرگان, سده و ...) اوقات فراغت پس از اسلام : انجام هر چه بهتر وظایف فردی و اجتماعی قرن ‎۱٩‏ و قرن ۲۰

صفحه 5:
تعاریف اوقات فراغت ريشه فراغت : آسايشء آرامشء استراحت معنای لغوی فراغت : آرامش» آسايش» ‎(Soquel‏ استراحت * فرصت زمانی است که پس از کار موظف روزانه باقی مى ماند و فرد به هنگام آسودگی با شوق و رغبت به تفریحات, سرگرمیها و توسعه آگاهیها و فعالیتهای هنری جهت رفع خستگی و تجدید قوا و فعالیتهایی که با رشد و تعالی شخصیت منجر می شود. می پردازد.

صفحه 6:
* اوقات فراغت به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می شود که شخص پس از رهایی از تعهدات و تکالیف شغلی. خانوادگی و اجتماعی با میل و رغبت به آنها می پردازد که هدف عمده آن استراحت. تفریح و توسعه توانمندیها و رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته خویش می باشد. * جان آر. کلی : اوقات فراغت شرایطی است که در آن فعاليتها صرفاً به خاطر خودشان انجام می نیست که آن را هدف بدون

صفحه 7:
رابطه بر بین اوقات فراغت و بازی الف) بازی آزادنه انجام می گیرد. ب) بازی محدود به خود است. ‎fe‏ بازی منظم يا تحت انقیاد قانون است. د) بازی از لحاظ زمانی و مکانی محدود است.

صفحه 8:
شرایط جامعه شناسان برای فراغت به معنای امروزی ۱- فعالیتی باشد فارغ از اجبارهای اجتماعی. مذهبی و عمومی که در آن نوعی گزینش يا انتخاب آزاد باشد. ۲- کاری که از آن فرد معیشت خود را تأمين می کند از سایر فعالیتها جدا باشد.

صفحه 9:
کاربردهای اوقات فراغت ‎St yt‏ * تفریح و سرگرمی رشد و شکوفایی شب ‎am‏

صفحه 10:
عوامل تأثیر گذار بر اوقات فراغت ۱- طبقه اجتماعی وقت ‎oe‏ ‏۲- جنس فعالیت ورزشهای مبتنی بر جنسیت ۳- خانواده

صفحه 11:
سن ۵- دسترسی به امکانات گذران اوقات فراغت 1- معلوليت

صفحه 12:
نمودار ۱ - نحوة گذران اوقات فراغت جانبازان و معلولین

صفحه 13:
هدفهای تفریحات سالم * ارضاء تمایلات و خواستهای افراد و تواد خلاق و متنو 9 بكار انداختن علايق و تواناييهاى ع خود حتی ساعات کار و تحصیا * کاستن از یکنواختی ساعات کار

صفحه 14:
فرایند برنامه ریزی تفریحی ‎-١‏ آمار پردازی منابع (عرضه) تفریحی ۲- تشخیص دقیق احتیاجات و درخواستهای تفریحی استفاده کنندگان ۳- تعیین دقیق ابعاد عرضه و تقاضای تفریحی در درازمدت ۶- ایجاد گزینه های مختلف در برنامه ریزی تفربحی ۵- تولید برنامه ها و طرح های تفریحی 7- اجرای طرح ها و برنامه ها

صفحه 15:

صفحه 16:
منابع و مأخذ: له جرا اه لیم مه( ,ولو ‎DePatoa ond‏ ,)08:1 ۰ م۲ ,۴,998 ۰۱() ,موه جر ال ,۵۳۵۲۳۹۵ ‎٩۱906۵‏ ۵00 هنیا )را ‎CAIOGEPW‏ ‏?0-18 ,0000 الط 6 ‎O-Robert Preesivar und Daid Dich’, Lonoope ood 0 006,090,‏ ‎Leisure Opportunies Por okt urbaa parks.‏ ردح ود سال ‎Pretewotel oad Pobrice vlver Lareaie, Drury oad Plovkol Depeudewe,‏ لو لمج جملا ‎OOF, CS1-CS?, Ournbs we spor proioe oud vier leure urtviies of‏ ‎oP udlesveure.‏ ۵- احسانی, محمد. "اوقات فراغت"اتتشارات امید دانش » زمستان ۱۳۸۰ 1- ميكاييلى: علیرضا. "سازماندهی؛ برنامه ریزی و طراحی . تفرجی و اوقات فراغت * انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان» زمستان ۱۳۸۳ ۷- بهرام عباس." بررسی چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان رزمنده با تأکید بر فعالیتهای ورزشی". پایان نامه ۱۳۰۷ ۸- یزدانی فاروقی. شهربار." بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان قهرمان کشورهای آسیای میانه و ج.ایران شرکت کننده در اولین دوره بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی" پایان نامه ۱۳۳۷۵ 4- عليزاده. محمد حسين. قراخانلو, رضا." بررسی چگونگی گذران اوقات فراغت جانبازان و معلولین نقش تربیت بدنی و ورزش " مقاله نشریه حرکت » شماره * پاییز ۱۳۷۹ ۰- گودرزی؛ محمود. اسدی, حسن. "تحلیل میزان و نوع فعالیتهای فراغتی و ورزش استادان دانشگاه تهران* مقاله . نشریه حرکت . سال دوم شماره ابهار ۱۳۷۹ تأكيد بر

صفحه 17:
رابطه بین فعالیتهای اوقات فراغت و رفتار غير اجتماعی نوجوانان و جوانان 157 > ‘Structured

موضوع :اوقات فراغت تاریخچه اوقات فراغت عصر حجر و ویژگیهای آن : -1بوجود آمدن صنعت سنگ تراشیدن -2اختراع ابزار نوک تیز -3تهیه لباسهای گرمتر و ساختن ظروف -4کشف وسیله روشن کردن غارها یونان باستان و ویژگیهای آن : •آغاز هر فصل را جشن می گرفتند •برگزاری مسابقات مشت زنی و کشتی و پرشها و پرتاب وزنه •برگزاری بازیهای المپیک ایران باستان و ویژگیهای آن : • شکار با اسب و تیر و کمان • درختکاری و چیدن گیاهان دارویی • برگزاری جشنهای ملی و مذهبی (نوروز ،مهرگان ،سده و ) ... اوقات فراغت پس از اسالم و اجتماعی قرن 19و قرن 20 :انجام هر چه بهتر وظایف فردی تعاریف اوقات فراغت ریشه فراغت فراغ :آسایش ،آرامش ،استراحت معنای لغوی فراغت :آرامش ،آسایش ،آسودگی ،استراحت • فرصت زمانی است که پس از کار موظف روزانه باقی می ماند و فرد به هنگام آسودگی با شوق و رغبت به تفریحات ،سرگرمیها و توسعه آگاهیها و فعالیتهای هنری جهت رفع خستگی و تجدید قوا و فعالیتهایی که با رشد و تعالی شخصیت منجر می شود ،می پردازد. • اوقات فراغت به مجموعه فعالیتهایی اطالق می شود که شخص پس از رهایی از تعهدات و تکالیف شغلی ،خانوادگی و اجتماعی با میل و رغبت به آنها می پردازد که هدف عمده آن استراحت ،تفریح و توسعه توانمندیها و رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته خویش می باشد. • جان آر .کلی :اوقات فراغت شرایطی است که در آن فعالیتها صرفًا به خاطر خودشان انجام می پذیرند و غایت و هدف دیگری متصور نیست که آن را هدف بدون شرط می نامیم. رابطه بین اوقات فراغت و بازی الف) بازی آزادنه انجام می گیرد. ب) بازی محدود به خود است. ج) بازی منظم یا تحت انقیاد قانون است. د) بازی از لحاظ زمانی و مکانی محدود است. شرایط جامعه شناسان برای فراغت به معنای امروزی -1فعالیتی باشد فارغ از اجبارهای اجتماعی ،مذهبی و عمومی که در آن نوعی گزینش یا انتخاب آزاد باشد. -2کاری که از آن فرد معیشت خود را تأمین می کند از سایر فعالیتها جدا باشد. کاربردهای اوقات فراغت • رفع خستگی • تفریح و سرگرمی • رشد و شکوفایی شخصیت عوامل تأثیر گذار بر اوقات فراغت -1طبقه اجتماعی -2جنس -3خانواده وقت فضا فعالیت ورزشهای مبتنی بر جنسیت -4سن -5دسترسی به امکانات گذران اوقات فراغت -6معلولیت هدفهای تفریحات سالم • ارضاء تمایالت و خواستهای افراد • بکار انداختن عالیق و تواناییهای خالق و متنوع خود • کاستن از یکنواختی ساعات کار و تحصیل فرآیند برنامه ریزی تفریحی -1آمار پردازی منابع (عرضه) تفریحی - 2تشخیص دقیق احتیاجات و درخواستهای تفریحی استفاده کنندگان - 3تعیین دقیق ابعاد عرضه و تقاضای تفریحی در درازمدت - 4ایجاد گزینه های مختلف در برنامه ریزی تفریحی -5تولید برنامه ها و طرح های تفریحی -6اجرای طرح ها و برنامه ها منابع و مأخذ: 1-A.J.Veal,Definition and recreation, Australian journal of Leisure and ‏Recreation,Vol.2,4,1992, pp.44-48,52. 2-JOSEPH L.MAHONEY AND HAKAN STATTIN, Journal of ‏Adolescence 2000,23,113-127. 3-Robert Freestone and David Nichols, Landscape and Planning,2004,109-120, ‏Realizing new Leisure Opportunities for old urban parks. 4-Patrick Pretti-watel and Fabrice oliver Larente, Drug and Alcohol Dependence, 2004,251-257, Cannabis use ,sport practice and other leisure activities at the end ‏of adolescence. - 5احسانی ،محمد“ .اوقات فراغت”.انتشارات امید دانش ،زمستان . 1380 - 6میکاییلی ،علیرضا“ .سازماندهی ،برنامه ریزی و طراحی ،تفرجی و اوقات فراغت “ .انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ،زمستان . 1383 - 7بهرام ،عباس ”.بررسی چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان رزمنده با تأکید بر فعالیتهای ورزشی” .پایان نامه . 1367 - 8یزدانی فاروقی ،شهریار ”.بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان قهرمان کشورهای آسیای میانه و ج.ا.ایران شرکت کننده در اولین دوره بازیهای همبستگی کشورهای اسالمی” .پایان نامه . 1374 - 9علیزاده ،محمد حسین .قراخانلو ،رضا ”.بررسی چگونگی گذران اوقات فراغت جانبازان و معلولین با تأکید بر نقش تربیت بدنی و ورزش” .مقاله نشریه حرکت ،شماره 6پاییز . 1379 - 10گودرزی ،محمود .اسدی ،حسن“ .تحلیل میزان و نوع فعالیتهای فراغتی و ورزش استادان دانشگاه تهران” .مقاله ،نشریه حرکت ،سال دوم شماره 4بهار .1379 رابطه بین فعالیتهای اوقات فراغت و رفتار غیر اجتماعی نوجوانان و جوانان

62,000 تومان