ایمنی ساختمان و بالابرها
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- ایمنی بالابرها
- ایمنی جرثقیل
- ایمنی در صنعت
- ایمنی ساختمان
- ایمنی ساختمان و بالابرها
- برق گرفتگی
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت ایمنی ساختمان و بالابرها
- پاورپوینت رایگان
- تخريب
- تخريب ساختمان
- تدابير جلوگیری از سقوط
- جلوگیری از سقوط
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- ساختمان های مختلط
- كنترل های جرثقیل ها
- گود برداری
- گودبرداری
- موقعیت ساختمانی
امتیاز
ایمنی ساختمان و بالابرها
اسلاید 1: ايمني در صنعت (3) (ايمني ساختمان و بالابرها)Structural and crane safety كارشناسي بهداشت حرفه ايدانشكده بهداشتدانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهيدصدوقي يزدحلواني
اسلاید 2: ايمني ساختماندر معادن در درجه اول و در كارگاههاي ساختمان در درجه دوم تعداد و شدت حرارت ناشي از كار بيشتر ساير كارگاهها است. 9 تا 12 درصد نيروي شاغل رادر كشورهاي مختلف تشكيل مي دهد.بنابر گزارش سال 1997، Niosh در آمريكا 6 درصد نيروي كار اين كشور بوده در حاليكه جراحت ناشي از حوادث در اين صنعت 15 درصد كل هزينه پرداخت غرامت به كارگران در همان سال بوده است.
اسلاید 3: ويژگيهايي كه موجب پيچيدگي در اين صنعت شده است:نسبت كارگاههاي كوچك و خويش فرما زياد . به گزارش Niosh از حدود 600 هزار شركت ساختماني در آمريكا 90% كمتر از 20 كارگر دارن.پروژه هاي ساختماني بسيار متنوع و عمر هر يك نسبتاً كوتاه است.كارها و وظايف در هر پروژه ساختماني متنوع وگاه تعريف نشده است.شرايط نامناسب آب وهوايينيروهاي غيرمتخصص، كارگران فصلي و مهاجر به فراواني در اين صنعت وجود داردكارگران به سرعت عوض مي شوند لذا امكان آموزش مشكل است.
اسلاید 4: تعاريف:1- كارگاه ساختماني: محلي است كه يك يا تعدادي از عمليات ساختماني در آن انجام مي شود.2- محل كار: محلي است در محدوده كارگاه ساختماني كه در اختيار كارفرما باشد و كارگران به درخواست كارفرماي خود در آنجا مشغول به كار باشند.3- وسايل و تجهيزات: عبارت است از ماشين آلات، داربست، نردبان، جان پناه، سكو، راهرو و هرگونه تسهيلات مشابه و بطور كلي وسايل حفاظتي و حمايتي كه در كارگاه ساختماني به كار گرفته شده اند.4- صاحب كار: صاحب كار فردي است حقيقي ياحقوقي كه مالك يا قائم مقام
اسلاید 5: مالك كارگاه ساختمان بوده و انجام عمليات ساختماني و مسئوليت ايمني آن را طبق قرارداد كتبي به پيمانكار يا فرد خويش فرما واگذار نمايد.5- مهندس ناظر: فردي است حقيقي يا حقوقي كه برطبق قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، داراي پروانه اشتغال به كار مهندسي از وزارت مسكن و شهرسازي است و در حدود صلاحيت خود مسئوليت نظارت بر همه يا قسمتي از عمليات ساختماني را دارد.6- پيمانكار: فردي است حقيقي يا حقوقي كه عمليات ساختماني را طبق قرارداد كتبي كه ميان او و صاحب كار يا پيمانكار ديگر منعقد شده عهده دار مي شود.7- خويش فرما: فردي است ذيصلاح كه در كارگاه ساختماني بدون بكارگيري
اسلاید 6: كارگران ديگر و طبق قرارداد كتبي پيمانكاري، مسئوليت انجام همه يا قسمتي از عمليات ساختماني را با وسايل و ابزار كار متعلق خود به عهده مي گيرد. خويش فرما در كارگاه ساختماني پيمانكار جزء بحساب مي آيد. 8- كارفرما: شخصي است حقيقي يا حقوقي كه يك يا چند نفر كارگر را در كارگاه ساختماني به حساب خود و با پرداخت مزد به كار مي گمارد.9- كارگر: فردي است كه در كارگاه ساختماني در مقابل دريافت مزد به درخواست و به حساب كارفرما كار كند.
اسلاید 7: مسئول ايمني:آموزش: در كارهاي ساختماني بايد به موارد زير توجه ويژه شود:1- افرادجوان و كارگراني كه به تازگي وارد اين كار مي شوند.2- كارگراني كه كار جديدي به آنها داده مي شود.3- كارگران و افرادي كه كار آنها حفاظت ديگران را به خطر مي اندازد افراد داربست بند، راننده جرثقيل و ماشين آلات سنگين 4- سركارگران و سرپرستان و ناظرين
اسلاید 8: طرح ريزي:طرح ريزي مسائل ايمني به همان اندازه كه از لحاظ توليد ضروري است از نظر حفاظت و سلامت نيز لازم است. مهمترين عواملي كه بايستي در طرح ريزي يك كارخانه توجه شود: محل كارخانه، تاسيسات مربوط به حمل و نقل و انبار كردن مواد وادوات، كف كارخانه، روشنايي، حرارت، تهويه، وسايل برقي، ديگ بخار، ماشين آلات، امكانات پيشگيري از آتش سوزي، دربهاي خروجي اضطراري، مقاومت در برابر آتش، پيشگيري از سرايت آتشبودن دو درب در هر طبقه به صورت مجزا ودر فاصله 20 تا متري قابل دسترس باشد و در مقابل شعله و دود محفوظ باشد.
اسلاید 9: وجود سيستم اعلام حريق و شنيده شدن آن در كليه نقاطبررسي نقشه و طرح ساختمان و تجديد آن توسط بازرس كارپيش بيني مسائل ايمني قبل از شروع و ساخت:مكان ساختمان، استحكام كافي زمين، در مسير سيل نباشد، عدم نزديكي به تاسيسات خطرناك، مناسب بودن نقشه، استحكام كف، ستون ها و سقفع ايمني الكتريسيته، برق گير و تهويه، پايش و نگهداري سيستم هاي طراحي شده، وجود مسئول خاص جهت تعمير و نگهداري
اسلاید 10: شرايط و موقعيت ساختماني:الف) عمومي1- استحكام كافي در پايه ها، سقف و كف2- ساختمان موردنظر با شرايط اقليمي مطابقت داشته و كليه استانداردهاي مربوطه به فواصل از مناطق مسكوني و كارگاهي 3- موقعيت محل كار، انبارها و تاسيسات رفاهي و ساير ساختمانها به نحوي در نظر گرفته شود كه اولاً گسترش كار را در واحد تسهيل نموده از رفت و آمدهاي غيرضروري اجتناب و توسعه آن ايجاد مشكل ننمايد.4- ارتفاع نبايد از 3 متر كمتر بوده و در راه پله ها نبايد از 2 متر كمتر باشد.
اسلاید 11: 5- وسعت لازم براي گردش سريع و صحيح و ايمن كار رعايت شود.6- در كف سازي ، ساف و هموار بودن، عاري از حفره و برآمدگي، عدم ايجاد گرد و غبار و ايجاد لغزش و جمع شدن آب و ساير مايعات، خط كشي7- كليه پرتگاهها و مدخل هاي كف با نرده فلزي و يا چوبي استاندارد حفاظ گذاري گردد.8- سايبان مناسب جهت كار در محوطه و عدم وجود آب و گل و گرد و غبار در فصول مختلف9- معابر، پياده روها و خطوط آهن از ايجاد وضع خطرناك جلوگيري شود.10- در كارگاههايي كه مواد شميايي و سمي به كار مي برند بايد ديوارها تا
اسلاید 12: ارتفاع 60/1 متر قابل شستشو باشد.ب) شرايط اختصاصي:1- ساختمان مواد قابل اشتعال و انفجار : (نظير مواد منفجره، اسيدها، منيزيم ، سلولوئيد و ...) مصرف يا توليد مي گردند. مطابق ضوابط خاص هر يك از آنها باشد كه مقررات عمومي آنها عبارتند از: الف) عمليات در ساختمانهاي جداگانه به فواصلي كه از طريق مقام هاي صلاحيت دار تعيين شدهب) در اطراف انبيه مذكور به هيچ وجه كوره آتش، دستگاه خشك كن و هرگونه
اسلاید 13: منبع توليد جرقه و حرارت نبايد باشد. ج) انبيه اي كه مواد قابل انفجار تهيه و نگهداري و يا مصرف مي شود بايد داراي دريچه انفجار باشد اين دريچه ها از مواد سبك غيرقابل اشتعال يا پنجره هاي لولايي در بدنه و سقف ساخته شود. سطح دريچه ها به شرح زير است: 1- يك مترمربع براي 24 متر مكعب فضا در ساختمان هايي كه از بتون مسلح قوي ساخته شده است.2- يك مترمربع براي 20 مترمكعب فضا در ساختمان هايي كه از بتون مسلح ضعيف ساخته شده است.3- يك مترمربع براي 15 مترمكعب فضا در ساختمان هاي سبك
اسلاید 14: د) كف بايد:1- غيرقابل اشتعال و غير قابل نفوذ باشد.2- از مواد و مصالحي ساخته شده باشد كه توليد جرقه نكنده) داراي مخزن مخصوص در صورت لبريز شدن يا نقص در ظروفو) بايد بوسيله ديوار با خاك ريزهاي غيرقابل نفوذ كه داراي ظرفيت متناسب براي گنجايش تمام مايع باشد.ز) در نظر گرفتن راههاي خروج اضطراري لااقل شامل دو معبر و به هيچ وجه در معبرها مانع نباشد.
اسلاید 15: 2- مركز توليد بخار:الف) مركز توليد بخار با فشار قوي و متوسط فاصله مناسب از بناهاي ديگر و با مصالح غيرقابل اشتعالب) چنانچه در مجاورت مركز توليد بخار مواد قابل انفجار و يا سريع الانتقال وجود داشته يا توليد شود لازم است ديوار حد فاصل كامل، مقاوم، بدون هرگونه منفذ، معبر و بريدگي باشد.ج) در نظر گرفتن دو راه خروجي بدون هرگونه مانعد) براي دسترسي به متعلقات لازم است سكوها، راهروها و پلكانهايي از فلز يا مصالح غيرقابل اشتعال ساخته و خطر لغزيدن نباشد.
اسلاید 16: ه) سكوهاي راهرو كه در بالا و يا كنار دستگاه مولد بخار ساخته شده باشد لازم است داراي لااقل دو پلكان باشد كه حتي الامكان از ديگر دور باشند.و) ديگ خانه بايد به قدر كافي وسيع و مرتفع باشد و 15 سانتيمتر از بالاي مرتفع ترين شير و متعلقات بلندتر و 8/1 متر از كف مرتفع ترين سكوهاي راهرو بالاتر باشد.ز) چاله كانال و معبر لوله ها لازم است پوشيده شود.ح) پي ريزي و پايه سازي تكيه گاه مولد بخار در مقابل فشار حاصل از حداكثر وزن دستگاه هنگام آزمايش آب سرد و همچنين كشش و فشارهاي مربوط به انبساط و انقباض هاي حرارتي مقاومت نمايد. ضمناً براي ديگهاي افقي با طول زياد
اسلاید 17: استفاده از غلطك در زير پايه از دو سر ديگ جهت سهولت عمل انبساط و انقباض و جلوگيري از تغيير حالت ضروري است.حوادث معمول دركارهاي ساختماني و جلوگيري از آنها:- سقوط دومين نوع حوادثي است كه موجب مرگ مي گردد. تقريباً 50 درصد حوادث كارگاههاي ساختماني ناشي از سقوط افراد ومصالح و ابزار است.
اسلاید 18: مواردي كه موجب سقوط مي گردند:1- نگاه نكردن جلوي پا هنگام راه رفتن2- دويدن و جهيدن در محل كار3- ايستادن روي جعبه ها، صندلي ها و ...4- نگرفتن نرده هاي پلكان هنگام حركت ودويدن روي پله ها5- حمل اشياء هنگام حركت روي نردبان – پشت كردن به نردبان در موقع بالا و پايين رفتن6- نزديك شدن به كناره هاي سكوها و چوب بستها7- سواد و پياده شدن از ارابه هاي موتوري درحال حركت
اسلاید 19: 8- پوشيدن لباسهاي نامناسبتدابيري جهت جلوگيري از سقوط:1- رعايت نظم و ترتيب و انضباط كارگاهي2- تهيه نرده حفاظتي مناسب جهت پلكان و سطوح شيب دار3- روشنايي مناسب محل كار به ويژه پلكانها و محل هاي عبور4- درنظر گرفتن حصار و سرپوش مناسب جهت كانال ها و حفره ها و نصب تابلوها بر روي حفره ها5- نردبانها و داربست ها مناسب و محكم باشند.
اسلاید 20: 6- بازرسي مرتب نرده هاي حفاظتي و رفع فوري نقائص7- انبارداري و نگهداري مناسب مصالح، سرراه عبور و مرور واقع نباشند، محل نگهداري مصالح سنگين كه از سطح زمين فاصله دارد، استحكام كافي ناشي از وزن را داشته باشد.8- ساخت سرپوش مناسب در محل هايي كه خطر سقوط دارد و استفاده از كلاه ايمني.
اسلاید 21: برق گرفتگي:وسايل روشنايي و وسايل قابل حمل و نقل برقي مي تواند عام برق گرفتگي در كارگاههاي ساختماني باشد. كابل هاي زميني وهواي بدليل تماس تصادفي باعث برق گرفتگي شده لذا كابل هاي غيرقابل استفاده بايد از سيستم خارج شوند.داشتن فرد مسئول با مهارت كافي درخصوص مسائل برقي و نصب تابلوها و مسير عبور كابل هاآموزش افراد درخصوص رعايت اصول ايمني و كمك هاي اوليه و استفاده از وسايل ايمني از جمله دستكش لاستيكي
اسلاید 22: پيشگيري از تماس جرثقيل ها و ميله هاي داربست و ابزار حفاري با كابل هاي برقداردر صورت انجام كارهاي ساختماني زير كابل هاي هوايي لخت ضمن رعايت فاصله استفاده از تابلوهاي هشدار دهنده و وجود موانع جهت داخل شدن جرثقيل ها و خودروها
اسلاید 23: وسايل نقليه موتوري:ممانعت حركت ماشين هاي سبك و سنگين و داراي معايب فني در كارگاههاي ساختمانيرانندگي خودروها توسط اشخاص آموزش ديده و مجرب و بالاي 18 سالشناخت رانندگان تراكتور و كاميون هاي كمپرسي بر روي سطوح شيب دار و اطلاع از ظرفيت حمل بارراحتي راننده در كابين و بوسيله مكانيسم مخصوصي اتاقك را از حركت اتفاقي در ضمن راه ايمن نمود.
اسلاید 24: حداكثر حمل نفرات در اتاق كاميون 8 نفر و اجازه از مقامات مسئول و نصب نرده اطاقكمجهز نمودن اتاقك كاميون با چادر سرپوشيدهنبايستي اجازه داد روي نرده ها، روي بار، روي لبه اتاقك سوار شده و روي ركاب بايستند.عدم حركت كاميون ها در نزديكي گودال و عدم قرار دادن كاميون نزديك خاك ريزهاي زميناستفاده از قطعه تير چوبي سخت هنگامي كه اتاق ها در وضع بالا قرار گرفته جهت قرار دادن در وضعيت ثابت اتاق با شاسي و اجتناب از قرار دادن بدن بين شاسي و اتاقهر روز يا حداقل 3 روز يكبار قسمت هايي از قبيل فرمان، تايرها، ترمزها مورد بازرسي قرار گرفته
اسلاید 25: انبار و انبارداري در كارگاههاي ساختماني:1- در مواردي كه مصالح ساختماني در محل عبور و مرور عمومي ريخته مي شود مصالح طوري رويهم انباشته شوند كه از فروريختن و ريزش احتمالي جلوگيري شود.2- قرار دادن مصالح ساختماني موجب حوادث ترافيكي نشده و شب ها با چراغ قرمز مشخص گردد.3- الوارها بايد روي چوبهاي عرضي قرار داده شوند در ارتفاع هر يك متر بايد چوبهاي عرضي قرار داده شود. 4- كيسه هاي سيمان، گچ و آهك بيشتر از ده كيسه رويهم قرار نگيرد مگر آنكه جاي مخصوص در نظر گرفته شود.
اسلاید 26: 5- استفاده از وسايل حفاظتي مناسب از قبيل عينك در مقابل سيمان و آهك و دستكش كارگراني كه با مصالح فلزي سنگين كار مي كنند.6- تير آهن بايد به ارتفاع كم طوري انباشته شود كه امكان غلتيدن آن نباشد.7- آجر سفال نبايد بيشتر از دو متر ارتفاع انباشته شده و اطراف با چوبهاي قائم محافظت شوند.8- ورق هاي فلزي به صورت افقي و ارتفاع از يك متر تجاوز نكند.9- طرفين لوله اي فلزي كه انبار مي شوند بوسيله ميله آهني يا وسايل ديگر مهار شود.10- مصالح ساختماني اگر در كنار ديوار يا تيغه انبار شود طوري انباشته شود كه فشار بيش از اندازه به ديوار و تيغه وارد نيايد.
اسلاید 27: دستورالعمل ايمني در چاه كني: جهت مخاطراتي نظير سقوط، ريزش، خفگيسالم بودن چرخ چاه و متعلقات آنطوقه گذاري و آجرچيني اطراف دهانه چاه و لبه آجرچيني cm15 بالاتر از سطح كار باشد.حفر چاه كنار چاههاي قديمي بايد با رعايت فاصله انجام شود.جهت روشنايي از چراغ شعله باز استفاده نشده و ولتاژ برق بيشتر از 24 ساعت نباشد.عدم انباشت مواد استخراجي در مجاور دهانه چاهقرار گيري كارگر در ته چاه در جاي امن در هنگام بالا و پايين كشيدن دلو
اسلاید 28: تنفس كارگر در ته چاه و استفاده از چراغ شعله باز موجب كاهش اكسيژن مي شود.استفاده از وسايل حفاظت فردي مناسب از قبيل كمربند نجات، كلاه ايمني و وجود مراقب در بالاي چاهدر صورتي كه عمق چاه از 6 متر تجاوز نمايد تعداد مراقبين از دو نفر كمتر نباشد و در صورتي كه عمق بيشتر از 25 متر شد به جاي چرخ چاه از وسايل مكانيكي استفاده شود.اگر تهويه چاه بصورت طبيعي مقدور نباشد از ونتيلاتور كه ميزان هوارساني از 25 ليتر در ثانيه براي يك نفر كمتر نباشد استفاده شود. در صورت متصاعد شدن گاز هوا رساني بيشتر شده و اگر نشت آني گاز باشد مقدار هوارساني كمتر از 200 ليتر در ثانيه نباشد.بازديد مستمر روزانه از وسايل و لوازم كار
اسلاید 29: گودبرداري:حوادث ناشي از گودبرداري به علل زير حادث مي شود:گودبرداري بدون چوب بست يا عدم كفايت چوب بستعدم اطلاع كافي از نحوه چوب بستبي اطلاعي از مقاومت زمينعدم مقاومت چوب بست در مقابل بار زياد كه روي چوب بست يا لبه گود گذاشته مي شود. استفاده و به كاربردن چوبهاي پوسيده يا ساير مواد كه مقاومت كافي نداشته باشند.عدم توجه به چوب بست پس از باران هاي سنگين و خرابي هاي ناشي از آب شكستگيبريدن ديوارهاي گود بوسيله ماشين هاي مخصوص حفاري كه درست ميزان و تنظيم نشده باشد.بي دقتي كارگران مخصوصاً رانندگان وسايل گودبرداري و جرثقيل هنگام حفاري
اسلاید 30: ابعادگود:جنس خاك: ميزان شيب ديواره هاي گود در زميني كه خاك آن با بيل كنده مي شود بايد 45 درجه باشد. شيب دادن زمين هاي تخت و سنگي كه حفر آنها بوسيله كمپرسور انجام مي گيرد 80 درجه كافي است.در زميني كه خاك آن با كلنگ كنده شود شيب 60 درجه كافي است.زيركني ديوارهاي گود ممنوع است و گود حفر شده بايد به اندازه كافي وسعت داشته باشد.شيب دادن زمين هاي سنگي كه حفر آنها بوسيله كمپرسور انجام مي گيرد لازم نيست.
اسلاید 31: تخريب: تدابير كلي:1- تماس با شهرداري و پليس محل2- حجم – ترتيب و نوع كار3- نوع داربست و بالابر ماشين آلات لازم4- تاثير و حفاظت از ساختمانهاي مجاور
اسلاید 32: 5- اطلاعات راجع به قرار گرفتن شبكه هاي برق و آب در زيرزمين6- پيمانكار و مسئول تخريب اطلاعات و توانايي كافي داشته و پيشبرد كار قبل برنامه ريزي انجام شود.7- نصب تابلو و علائم مانع ورود اشخاص به حريم كار8- تهيه تجهيزات مناسب و داربست9- بودن اشخاص مراقب و استفاده از PPE10- افراد از لحاظ بدني توانايي انجام كار را داشته و بالاي 18 سال باشند.
اسلاید 33: انواع ساختمان1- ساختمان بتوني: سقف معمولاً تيرچه بلوك است كه داراي سه ميلگرد مي باشد. اين ميلگردها به فاصله 40 تا 50 سانتيمتر قرار دارند و بين آنها بلوك هاي سيماني توخالي قرار مي گيرد. اين بلوك ها باعث مقاومت در برابر صداو گرما مي شوند.مزيت ديگر مقاومت در برابر زلبه، ارتعاش و آتش است. مقداري خنكترند . امكان ساخت برج هاي بلند مقدور است.معايب: هزينه نسبتاً بالا و زمان كار بيشتر براي ساخت.
اسلاید 34: 2- اسكلت فلزي: ستون ها را با تيرآهن هاي متناسب با تعداد طبقات و مقاومت در برابر زلزله استفاده مي كنند.از نظر زلزله مقاومند و از نظر ضدصدا بودن درجه پايين تري نسبت به ساختمان هاي بتوني دارند. ساختمان بتوني از فلزي مقاومتر است. فلز نرمش بيشتري در مقابل حركت دارد.سرعت بيشتر و هزينه كمتر نسبت به ساختمان بتوني، مقاومت نسبت به زلزله ، ساخت طبقات بلند، درجه عايق بندي اين ساختمانها بستگي به قطر ديواره هايشان دارد.معايب: مخصوصاً در برج ها نسبت به آتش سوزي مقاومت كمتري دارند در طراحي هاي پيشرفته بين ستون ها مواد ضدحريق قرار مي دهند.
اسلاید 35: 3- ساختمانهاي مختلط4- ساختمانهاي آجري معمولي:مزايا: سهولت ساخت – قيمت مناسب – عدم نياز به ماشين آلات ساختماني – عايق بندي مناسب ديوارها نسبت به صدا و گرما – در برابر حريق خطر ريزش ندارند.معايب: مقاومت نسبتاً پايين به ارتعاش و زلزله، عدم امكان ساخت طبقات زياد.
اسلاید 36: 5- ساختمانهاي چوبي و سنگي:مزيت: عايق بندي در ديوارها، سهولت و ارزانيمعايب: عدم مقاومت در برابر زلزله، ضعف در برابر آتش سوزي به دليل سقف چوبي6- ساير موارد: ساختمانهاي خشتي و گلي
اسلاید 37: ايمني جرثقيلمعمولاً اپراتور جرثقيل از نحوه عملكرد بي اطلاع بوده و داشتن گواهينامه ناديده گرفته مي شود.طراحي بسياري از جرثقيل ها به گونه است كه خطرآفرين است. شرايط محيط45 درصد حودث جرثقيل تماس با خطوط نيرو است و علل ديگر از قبيل قرار گرفتن زير قلاب جرثقيل، چرخش بيش از انداز، سقوط بار، شكستن تيرك، شكستن وزنه تعادل، سقوط و نقص دكل و طناب
اسلاید 38: Power Line Contact:هرگاه يكي از بخش هاي فلزي جرثقيل با سيم لخت فشار قوي تماس پيدا كند. برنامه ريزي قبل از استخدام با افراد و كاركنان، پيمانكاران، شركت اجاري حرثقيل بينش ايمني داشته باشند.جرثقيل و خطوط نيرو نبايد در يك محدوده قرار گيرند با رعايت فاصله مجازفاصله ميان جرثقيل و خطوط انتقال نيرو از هر سو دست كم 10 فوت باشد، علامت گذاري و مانع گذاريعايق گذاري و وسايل اخطار دهنده نمي تواند جايگزين فاصله مجاز باشد.انسان نمي تواند با تكيه بر قضاوت بينايي فاصله را تعيين نمايد.
اسلاید 39: Over Loading:بار بيش از اندازه و يا نامتعادل باعث واژگوني و آسيب به ساختار بار مي شود. فاصله ايمني ميان نامتعادل شدن بار (كه عملاً اتفاق مي افتد) با ظرفيت اعلام شده در جرثقيل هاي مختلف چيزي بين 15 تا 25 درصد است. اين درصد براساس موقعيت تيرك نسبت به مقدار بار تعيين مي شود. در صورتي كه تيرك هيدروليك جرثقيل هاي نصب شده روي كاميون در راستاي طول كاميون باشد مي تواند بدون واژگون شدن تا دو برابر بار مجاز را تحمل كند.هرگاه بار در دو طرف كاميون باشد حتي وزن تيرك به تنهايي مي تواند موجب عدم تعادل شود.
اسلاید 40: متغيرهايي كه برظرفيت بلند كردن بار تاثير مي گذارند:توانايي گسترش تيرك هاي هيدروليك براي بلند و كوتاه شدن موجب كاهش شعاع دامنه حركت و ظرفيت بار مي شود.چگونگي وضعيت گسترش و يا جمع شدن پايه هاي موقتتخمين وزن بار: وسايل الكترونيك براي اندازه گيري بار تكامل يافته اند كه مي توانند بار واقعي را نسبت به درازا و زاويه تيرك بررسي كنند. بطور خودكار از برداشتن و حمل بارهاي غيرمجاز جلوگيري مي كنند.
اسلاید 41: امروزه User friendly كاربرد دارد. از روشهاي تجربي بايد پرهيز نمود.(Failure to use Outriggers Ground and Structural Failure) عدم برنامه ريزي درست پيش از كار ونبودن جاي كافي جهت كاربرد مناسب پايه هاي موقت كوچك بودن پايه هاي موقتچنانچه پايه هاي موقت بخوبي گسترده نشوند.قوي نبودن پايه ها
اسلاید 42: در برخي جرثقيل ها در ابتداي برداشتن بار پايه هاي عقب از روي صفحه جدا مي شود چنانچه در اين جرثقيل ها تيرك معلق 180 درجه چرخش كند پايه از روي صفحه سرخورده و واژگون مي شود.زمين هاي بسيار نرم و كوچك بودن صفحه پايه نسبت به نوع خاك از علل واژگوني است:زمين هاي مرطوب تا دو هزار پوند بر فوت مربع را تحمل مي كنند.زمين هاي رسي سخت چهار هزار پوند بر فوت مربع را تحمل مي كنند.
اسلاید 43: زمين هاي رسي با خاك فشرده و سيمان كاري شده تا ده هزار پوند بر فوت مربع را تحمل مي كنند.هنگامي كه خاك نامناسب است و يا صفحه پايه وسعت ندارد بلوك گذاري پيش پايه ها سودمند است. البته بايد كاملاً متصل باشد و بلوك ها محكم و قوي باشند، ترك و نقصي نداشته باشد، درازا و پهنا براي جابجايي و بالا و پايين كردن بار مناسب باشد.
اسلاید 44: برنامه ريزي براي پيشگيري از خطر: (Preconstruction Planning)بخش هاي مختلف حمال بار كه مي تواند در معرض شوكهاي ناگهاني قرار گيرند بايد از فولاد نرم ساخته شوند.مهندسان زبده ظرفيت جرثقيل را براي بلند كردن بار تعيين كنند.Maximum Safe Working Load بايد مشخص باشد.حداكثر بار ايمن روي هر يك از بخش هاي زير كنده شود.روي وينچ ها و قرقره هاي مركبروي دكل هاي بالابرروي جرثقيل ها
اسلاید 45: 5- حداكثر بار ايمن بايد در بخش هاي مناسب و به صورت خوانا نقش شود.6- تمام بخش ها روان كاري شده و بتوان آنها را بازرسي وتعمير كرد.7- جرثقيل هاي برقي به گونه اي طراحي شوند كه تنها با روشن كردن موتور بتوان بار را پايين آورد.8- مجهز به كليدي باشند كه اپراتور بتواند در جاي خود همه حركات جرثقيل را متوقف كند.9- براي عدم استفاده از كليدهاي اصلي توسط افراد غيرمسئول بايد طراحي صورت گيرد.10- مكانيسم بالا برنده جرثقيل به گونه اي باشد كه در صورت بروز نقص در حركت آن به صورت خودكار متوقف شود.
اسلاید 46: 11- جرثقيل هاي برقي داراي ابزار ويژه حفاظت در برابر اضافه بار مجهز باشند.در صورتي بتوان آن را روشن كرد كه همه كنترلها بر روي نقطه صفر قرار داشته باشند.12- فاصله پل با افراد دست كم 6 متر باشد.13- پس از به كار افتادن كليدهاي محدود كننده بايد امكان حركت در جهت عكس وجود داشته باشد.14- كليدها و كنترلها نبايد قفل شوند.
اسلاید 47: Job Hazard Analysisاجزاي متحرك وبار بايد فاصله كافي و مناسب از اجسام ثابت مانند ديوارها و كابلها داشته باشند.در صورتي كه در معرض خطر وزش شديد باد باشند بايد اقدامات لازم جهت افزايش استحكام و ثبات انجام گيرد.هنگام بلند كردن و پايين گذاشتن بار اقدامات لازم جهت جلوگيري از قرار گرفتن اشخاص در زير بار صورت گيرد.در مناطق آمد و شد منطقه را محصور و يا جلوي رفت و آمد را گرفت.هنگام زمين گذاشتن بار كارگر نبايد در فضاي خالي ميان بارها قرار گيرد.
اسلاید 48: 6- در صورتي كه بار به صورت فله باشد جلوگيري از ريزش بار انجام گيرد.7- كانتينرهايي كه براي بلند كردن بارهايي مثل آجر و كاشي به كار مي روند به گونه اي محصور شوند كه سقوط بار نباشد.8- درصورتي كه براي بلند كردن مواد فله و يا فرغون پر از بار از سكو استفاده مي شود سكو بايد كاملاً محصور باشد.9- هنگام بلند كردن چهار چرخه ، گاري و ... از روي سكو بايد اقدامات لازم براي جلوگيري از حركت بار صورت گيرد.10- ريل هاي جرثقيل برقي در مقابل تماس ولتاژهاي زياد محافظت شوند.
اسلاید 49: 11- از جرثقيل نبايد در شرايط جوي نامناسب استفاده كرد.12- در زمان كار با جرثقيل افراد غيرمسئول نبايد در محدوده عمليات باشند.13- هنگامي در بالابر براي بلند كردن يك بار وارد عمل مي شوند نكات زير بايد رعايت شوند.تا جايي كه ممكن است بايد بلند كردن يك بار منفرد در بالابر به كار نرود.به منظور اطمينان از هماهنگي صحيح كار دو بالابر، پيش بيني لازم انجام شود.ميزان بار وارده به هر جرثقيل كمتر از بار كاري ايمن باشد.يك فرد مشخص مسئوليت هماهنگي عمليات جرثقيل ها را بر عهده گيرد.در صورتي كه هر دو بالابر از نوع بازودار باشند بايد بخش ثابت و متحرك بازو در هر دو بالابر با شيب مساوي تنظيم گردد.
اسلاید 50: 14- هنگامي كه بيش از يك بالابر متحرك در يك مسير كار مي كند فاصله هر يك از بالابرها با يكديگر نبايد كمتر از 9 متر باشد.15- هيچگاه (به جز در زمان آزمايش) جرثقيل يا وينچ و يا بالابر نبايد بار سنگين تر از بار ايمن بردارند. 16- در صورتي كه وزن بار به بار ايمن نزديك باشد اپراتور با نهايت دقت و توجه را نسبت به علائم هشدار دهنده معطوف كند.17- طناب ها و سيم هايي كه براي جرثقيل به كار مي رود بايد با پيشنهادهاي كارخانه سازنده همخواني داشته باشد.18- بلند كردن، پايين آوردن و يا تغيير مكان بار بايد به آرامي صورت گيرد.19- از جرثقيل نبايد براي كندن اجسام ثابت و يا به حركت درآوردن وسايل نقليه استفاده كرد.20- هرگاه مركز ثقل بار و تكيه گاه جرثقيل در راستاي يكديگر نباشند بلند كردن اجسام ممنوع است.
اسلاید 51: Preventive Maintenanceجرثقيل ها و بالابرها دست كم بايد يكبار در سال بوسيله افراد ذيصلاح بازرسي شوند.لازم است جرثقيل ها بطور مرتب سرويس و نگهداري شوند برنامه هاي تعمير و نگهداري بايد با سفارش سازنده همخواني داشته باشد.همه بخش هاي جرثقيل و بالابرها، دنده ها، وينچ ها، طنابها و يا كابل ها بايد دست كم يكبار در هر هفته بوسيله اپراتور و يا فرد ذيصلاح ديگر بازرسي شوند.4- وسايل ارتباطي مانند تلفن و سيگنال ها بايد هر روز پيش از آغاز كار آزمايش شوند.
اسلاید 52: 5- از جرثقيل ها نمي توان استفاده نمود مگر اينكه بوسيله مراجع ذيصلاح بازرسي و آزمايش شود و گواهينامه مخصوص مبني بر موارد زير صادر شده باشد.تعيين حداكثر بار ايمن در شعاع هاي گوناگون بازوتعيين حداكثر شعاع بازو در صورتي كه از بازوي مكمل استفاده شود.6- آزمايش هاي بند پيش بايد در مواقع زير تكرار شوند:در فواصل زماني مناسب كه توسط مراجع ذيصلاح توصيه مي شود.پس از هر برپاسازي مجددپس از هرگونه تعمير و يا تغيير اساسي در ساختمان جرثقيل
اسلاید 53: 7- وزن باري كه جرثقيل با آن آزمايش مي شود بايد بيشتر از حداكثر بار ايمن كه در گواهينامه قيد مي شود باشد.8- پيش از نخستين استفاده از جرثقيل بايد پايداري و ثبات جرثقيل و نيز حركات مختلف جرثقيل مانند چرخش، بالا و پايين شدن بازو، ترمز جرثقيل و ترمز بار را آزمايش كرد.9- در صورتي كه جرثقيل در معرض شرايط جوي نامناسب قرار گيرد بطوري كه احتمال كاهش پايداري جرثقيل وجود داشته باشد بايد پيش از استفاده مجدد از آن مهارها و وزنه هاي تعادل آزموده شوند.
اسلاید 54: ديگر مراقبت هاي ضروري:راه دسترسي و يا خروج از مكان استقرار اپراتور بايد ايمن باشند.برپاسازي جرثقيل بايد تحت نظارت فرد ذيصلاح صورت گيرد.در نصب بالابرهاي ثابت بايد دقت داشت آنچنان نصب شوند كه:امكان تغيير مكان و جابجايي توسط بار، ارتعاش و يا عوامل ديگر وجود نداشته باشد.اپراتور در معرض خطر ناشي از بار طناب ها و يا لبلك ها قرار نگيرد.اپراتور روي منطقه عمليات اشراف داشته باشد يا آن كه امكان برقراري ارتباط با مناطق عمليات باربرداري و يا بارگذاري به وسيله تلفن و يا .... وجود داشته باشد.
اسلاید 55: 4- پايداري جرثقيل هاي ثابت بايد بوسيله مهاربندي مناسب و يا با استفاده از وزنه هاي تعادل تامين شود.5- بدون اخذ مجوز از مقامات ذيصلاح نمي توان هيچگونه تغييري در ساختمان جرثقيل و بالابر انجام داد.6- در صورت استفاده از وزنه تعادل بايد دياگرام وضعيت واندازه وزنه هاي تعادل و كابين اپراتور نصب شود.7- موادي از قبيل آجر و سنگ نبايد بعنوان وزنه تعادل در جرثقيل مورد استفاده قرار گيرند.8- رانندگان جرثقيل و يا بالابر بايد داراي گواهينامه ويژه باشند.9- از به كارگيري افراد زير 18 سال و غيرمتخصص براي جرثقيل جلوگيري شود.10- هنگام روشن بودن جرثقيل يا بالابر و در زمان معلق بودن بار اپراتور مجاز به ترك جرثقيل نيست.
اسلاید 56: ساختمان و تجهيزات بالابرها ونكات ايمني:الف) ساختمان بالابر: اسكلت بندي بالابر بايد مقاوم بوده و از جنس فولاد باشد.ب) تجهيزات:- پيچ و مهره ها: بايد بخوبي حديده و قلاويز باشند. جهت واشرگذاري و پين جاي كافي داشته باشد.
اسلاید 57: - استوانه نگهدارنده كابل ها: 1- مقاومت آن زياد باشد.2- قطر آن حداقل 20 برابر قطر طنابي باشد كه بر روي آن پيچيده مي شود.3- پس از پيچيده شدن كامل كابل دست كم بايد 5/2 برابر قطر كلفت ترين كابل جاي خالي روي لبه هاي كناري استوار باشد.4- لبه دو سر استوانه بايد بطور محكم به بدنه متصل باشد.
اسلاید 58: 5- داراي سطح صاف باشد.6- طبلك وينچ بايد داراي نقطه اتصال طناب باشد.7- طناب مورد استفاده بايد داراي قدرتي معادل حداقل سه برابر حداكثر بار ايمن باشد.8- در صورتي كه وينچ شياردار باشد شيارها بايد داراي اندازه يكسان باشند پهناي آنها از قطر طناب كمتر نباشد.9- همه قسمت هاي چهارچوب وينچ بايد فلزي باشد.10- چهارچوب وينچ بايد به خوبي روي فونداسيون سوار شود.
اسلاید 59: 11- در صورت نياز براي محافظت اپراتور از نزولات آسماني پاره شدن طناب و يا اشياء پرتاب شده مي توان وينچ را مسقف نمود.12- مسقف نمودن وينچ نبايد جلوي ديد اپراتور را بگيرد.13- وينچ بايد مجهز به وسايل هشدار دهنده صوتي باشد. 14- هر كدام از اهرم ها كنترل وينچ بايد قفل مناسب داشته باشد.15- حداكثر باري كه به دستگيره وينچ وارد مي شود نبايد بطور معمول از ده كيلوگرم و در موارد استثنايي از 16 كيلوگرم بيشتر باشد.16- وينچ دستي بايد به ترمزهاي موثر مجهز باشند تا پايين آوردن بار در شرايط كنترل شده صورت پذيرد.
اسلاید 60: طناب هاي فرمان:داراي جداكننده مخصوص باشند به گونه اي كه پس از عبور از داخل سوراخ هاي جداكننده مانع پيچ خوردن ورودي هم افتادن آنها شوند.دسته اهرم طناب ها بايد به شكلي ساخته شوند كه بخوبي از يكديگر تشخيص داده شوند به گونه اي كه اپراتور بداند كدام اهرم براي چه كاري به كار مي رود.در بالابرهاي هم شكل در يك صنعت، هم اهرم ها بايد هم شكل، هم اندازه و هم رنگ باشند .
اسلاید 61: قلاب ها و چنگك ها:وسايلي هستند كه براي گرفتن و نگهداري بار از آنها استفاده مي شود. بطور عمده S شكل هستند. براي جلوگيري از در رفتن بار يك ابزار ديگر بنام شيطانك روي زبانه قلاب قرار مي گيرد. سيم بوكسل: به شكل مفتول است و براي كشيدن بار به كار مي رود.فيتينگ ها: ابزارهايي u شكل هستند و براي اتصال سيم بوكسل به ديگر وسايل يا اتصال دو سيم بوكسل بكار مي روند.
اسلاید 62: كنترل هاي جرثقيل ها و بالابر ها بايد:به گونه اي مستقر شوند كه اپراتور جاي كافي براي كار داشته باشد و جلوي ديد او را نگيرد در ضمن بايد به گونه اي نصب شوند كه همواره در فاصله اي مناسب از بار و طنابها قرار گيرند و بار از بالاي آنها عبور نكند.در صورت نياز براي جلوگيري از حركت و جابجايي اتفاقي به قفل مجهز شوند.بهتر است جهت حركت كنترل هاي دستي با جهت حركت بار همسو باشد. حركت موافق عقربه هاي ساعت براي بلند كردن بار وجهت عكس براي پايين گذاشتن بار
اسلاید 63: 4- پهناي اهرم هاي دستي نبايد بيش از cm60 باشد.5- پهناي پدال ها نبايد از cm15 تجاوز نمايد.6- سطح پدال ها نبايد لغزنده باشد.7- جرثقيل ها بايد به وسايلي مجهز باشند كه در صورت نقص در نيروي محركه از حركت بار جلوگيري نمايد. همچنين از حركت بيش از اندازه بار جلوگيري كند.
اسلاید 64: ترمزها:ترمزها بايد همواره قادر به عمل باشند.در صورت نياز براي پيشگيري از حادثه ترمزها بايد به قفل مجهز باشند.ترمزها بايد بدون ايجاد شوك و يا تاخير عمل كنند.ترمزها بايد داراي تنظيم كننده اي باشند كه به راحتي در دسترس باشد.نيروي موردنياز براي عملكرد ترمزهاي دستي نبايد بيش از 16 كيلوگرم باشد.نيروي موردنياز براي عملكرد ترمزهاي پايي نبايد بيش از 32 كيلوگرم باشد.
اسلاید 65: اتاقك بالابر بايد:جاي اتاقك و شكل ساختمان آن بايد به گونه اي باشد كه راننده همواره بهترين ديد را داشته باشد.هرگاه ديد راننده كافي نباشد لازم است يك نفر مسير جابجايي را نشان دهد.بالابرهاي مورد استفاده در فضاي باز بايد داراي كابين باشند اين كابين بايد:داراي پنجره كشويي باشند به گونه اي كه راننده به اطراف خود كاملاً تسلط داشته باشد.از مواد مقاوم در مقابل آتش ساخته باشد.به صندلي و زيرپايي مقاوم در مقابل ارتعاش مجهز باشند.
اسلاید 66: ديد مناسبي را براي اپراتور فراهم نمايند.اپراتور را در مقابل شرايط جوي نامناسب حفظ نمايند.به خوبي تهويه شونددر هواي سرد بخوبي گرم شوند.به آتش خاموش كنهاي دستي مناسب مجهز باشد.
اسلاید 67: نشانگرها:همه جرثقيل ها بايد به نشانگرهاي خودكار مجهز باشند تا:به وضوح ميزان با ايمن كار را در زواياي مختلف باز و يا تيرك نشان دهد.در صورتي كه وزن بار از حد ايمن تجاوز نمايد سيگنال هاي مختلف ديداري و يا شنيداري اپراتور را آگاه سازند.راننده جرثقيل بايد همواره به ميزان زاويه بازو كه توسط نشانگر ارائه مي شود توجه كند.حداكثر زاويه مجاز بازو بايد به وضوح بر روي جرثقيل قيد شود
اسلاید 68: 5- جدول بار كاري ايمن در شرايط مختلف بايد در كابين راننده نصب شده باشد اين جدول براساس طول بازو، شعاع عمليات و چگونگي عمليات بار يا بدون استفاده از جك تنظيم مي شوند6- در صورتي كه مكانيسم بلند كردن بار از انواع چرخ دنده تغيير ساعت است بار كاري ايمن متناسب با هر دنده بايد به وسيله نشانگر در اختيار راننده قرار گيرد.
اسلاید 69: انواع جرثقيل:1- جرثقيل متحرك (Traveling crane): جرثقيلي است كه روي يك يا چند ريل حركت مي كند و داراي انواع گوناگون است:جرثقيل با پل متحرك (Overhead traveling crane) : يك جرثقيل است كه در ارتفاعي مناسب در زير سقف كارخانه روي ريل حركت كرده و بتواند بار را در امتداد طول و عرض و ارتفاع كار جابجا كند.به اين جرثقيل، جرثقيل متحرك سقفي نيز مي گويند.جرثقيل با دروازه متحرك (Gantry crane): جرثقيل متحركي است كه روي دو پايخ خرك مانند سوار بوده و داراي چند بالابرنده عمودي است و مي تواند بار را با خود از نقطه اي به نقطه ديگر در روي ريل و در مسير خود حمل كند.
اسلاید 70: جرثقيل تك ريل: دراين جرثقيل دستگاه بالابر به حالت آويزان و روي چرخهايي قرار گرفته است كه روي يك ريل فوقاني حركت مي كند. اين جرثقيل ممكن است با يا بدون اتاقك باشد.جرثقيل متحرك موتوري (Locumotive crane) : اين جرثقيل روي وسيله نقليه موتوري سوار شده است.2- جرثقيل چرخان3- جرثقيل هاي برجي چرخان4- جرثقيل قرقره اي: بالابر ثابت يا متحركي است كه بوسيله دست حركت مي كند. داراي يك يا چند قرقره بوده و نيروي محركه بوسيله كابل به قرقره ها وقلاب بار منتقل مي شود.
اسلاید 71: بالابر: Hoistبالابر وسيله اي است براي برداشتن و گذاشتن قطعات از جايي به جاي ديگر، غالباً حركت اين وسيله در راستاي عمودي است. قطعات موردنظر از يك قلاب متصل به يك رشته زنجير يا كابل (كه به دور قرقره پيچيده مي شود) آويخته شده و حمل مي شوند بالابر توسط يك قلاب به شير آهن سقف متصل بوده و يا بر روي يك ريل قرار دارد.
اسلاید 72: از خصوصيات آن:غالباً در يك منطقه كاري ثابت و براي حمل قطعات خيلي سنگين به كار مي رود.ممكن است به جرثقيل سقفي وصل شود.مي تواند عمل حمل را به صورت دستي، با نيروي برق يا با هواي فشرده انجام دهد.بالابر متحرك زميني (Portable floor hoist): نوعي بالابر كه داراي پايه هاي چرخدار است .بالابر سكودار (چرخ چاه): نوعي بالابر است كه داراي سكوي ويژه است و براي قراردادن بار، جابجا كردن و انبار كردن آن در ارتفاعات و جاهاي مختلف به كار مي رود.
اسلاید 73: 3- جرثقيل ساختماني: بالابر ثابتي است كه زنجير يا كابل بالابر روي استوانه اي پيچيده شده است و پايه آن بوسيله پيچ هاي فونداسيون يا پيچ هاي ديگر به زمين محكم شده است.4- بالابر برقي: يك بالابر ثابت يا متحرك است كه داراي استوانه اي حامل كابل يا زنجير است و بوسيله موتور برقي به حركت درمي آيد و بار را بالا و پايين مي برد.5- بالابر زنجيري: يك بالابر ثابت يا متحرك است كه با دست كار مي كند و داراي يك يا چند چرخ زنجيري است.
اسلاید 74: پلكان: عواملي كه در ايمني پلكان موثر هستند:الف: Uniformity: كوچكترين تغيير در ابعاد پلكان باعث اشتباه افراد و افتادن مي شود.ب: Resistance: ميزان اصطكاك پهنه پله بايد مشابه اصطكاك كف فرود و يا صعود باشد. اختلاف زياد اصطكاك سطح پله با كف موجب لغزيدن افراد مي گردد.ج: Slope: شيب پلكان عبارت است از نسبت ارتفاع رخ پله به پهنه پله، بهترين ميزان شيب پلكان از 50-20 درجه عنوان نموده اند.
اسلاید 75: د: Visibility: وجود نور كافي و عدم ايجاد خيرگي عوامل مهم در ايمني پلكان هستند. قرار گرفتن در و پنجره در امتداد شروع پلكان مي تواند موجب خيرگي گردد.هنگامي كه شخص از خارج ساختمان (با روشنايي زياد) وارد ساختمان مي شود براي بالارفتن سريع و بدون توقف از پلكان حداقل ميزان روشنايي بايد بيشتر از 5-1 فوت كندل باشد. زيرا چشمان فرصت كافي براي تطابق ندارند. ضمناً مشخص بودن لبه پله (Nosing) بسيار مهم است.
اسلاید 76: هـ) Structure: براساس استاندارد OSHA پلكان بايد حداقل 5 برابر ميزان بار وارده قدرت تحمل داشته باشند. براساس اين استاندارد حداقل ميزان مقاومت پلكان نبايد از 1000 پوند كمتر باشد.و) Other features: براي تغيير ارتفاع كوچك نبايستي از يك يادو پله استفاده كرد. در اينگونه مواقع سطوح شيب دار مناسبتر هستند. تعداد زياد پله باعث خستگي مي شود. در مورد ساختمان ها و يا پلكان بلند بايد از تعداد كافي پاگرد استفاده نمود.
اسلاید 77: خصوصيات پلكان ساختمان در حال احداثداشتن استحكام كافيحداقل پهناي cm60 داشته باشد.در پلكاني كه ازصفحات مشبك ساخته مي شود حداكثر فاصله بين ميله ها نبايد بيش از 12 ميلي متر باشد. پلكان نبايستي تنها بوسيله ميخ و پيچ و يا ديگر وسايل مشابه به پايه ها متصل شده باشد.از بكار بردن پلكان با پله هاي شكسته و ناقص خودداري شود
اسلاید 78: پلكاني كه داراي بيش از پنج پله باشند بايد:الف) از طرفين به نرده و در صورت نياز به تخته يا فور مجهز شود.ب) در صورتي كه عرض آن بيشتر از cm120 باشد از طرفين به نرده مجهز شده و در صورت امكان از طناب به جاي نرده استفاده كرد.7- پلكان متحرك را بايد در هنگام استفاده به خوبي در جاي خود محكم كرد.8- تمامي پلكان هاي دائمي ساختمان را بايد تا حدامكان سريع ساخت.9- در صورتي كه ارتفاع ساختمان در حال ساخت به بيش از 18 متر رسيده باشد و امكان ساخت پلكان دائم وجود داشته باشد بايد براي حصول اطمينان از دسترسي ايمن به نقاط مختلف ساختمان پلكان موقت را تهيه و نصب نمود.10- در مسير پلكان نبايد مواد را انبار و يا نگهداري نمود.
اسلاید 79: خصوصيات راه پله هاي موقتپله هاي موقت بايد داراي ابعاد يكسان بوده و عرض آن حداقل يك متر و پهناي كف آنها حداقل cm 25 باشد و اختلاف سطح بين در پاگرد نبايد از 4 متر بيشتر باشد.از چوب، فلز، بتون و ... طوري ساخته شود كه ضمن جلوگيري از لغزش و سقوط داراي استحكام كافي بوده و داراي ضريب ايمني بارگذاري حداقل 5/2 نسبت به حداكثر بارهاي وارده باشد.در اطراف باز راه پله هاي موقت بايد بلافاصله بعد از برپايي و نصب با حفاظ مناسب محافظت شوند.
اسلاید 80: راههاي شيب دار و معابر:راه شيبدار در كارگاه ساختماني راهي است كه زاويه آن با سطح افق حداكثر 5/11 درجه (شيب 20 درصد) باشد.راههاي شيب دار بايد داراي استحكام كافي و ضريب ايمني بارگذاري حداقل 5/2 نسبت به حدكثر بارهاي وارده باشد.در صورت كاربرد از الوار به عنوان پوشش كف ضخامت آن نبايداز cm5 كمتر باشد.راههاي شيب دار و معابري كه تنها براي عبور افراد ايجاد مي شوند بايد دست كم داراي cm50 عرض باشند.
اسلاید 81: راههايي كه افزون بر افراد براي عبور گاري، چرخ دستي و يا فرغون به كار مي روند بايد داراي سطح صاف و حداقل يك متر عرض باشند. فاصله عمودي بين پاگردهاي سطح شيب دار نبايد بيش از 4 متر باشد و در صورتي كه اضطرارً از اين حد تجاوز نمايد بايد براي تسهيل عبور افراد به فاصله هر چهل سانتي متر جاپايي در كنار آن ايجاد شود.عرض راههاي شيب دار و معابري كه براي حمل و جابجاي وسايل سنگين يا وسايل نقليه به كار مي روند نبايد كمتر از 4 متر باشد.
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.